Wydarzenia - Chronologia - pytania czekające na odpowiedz...
Quster - 2009-04-23, 09:42 Temat postu: Chronologia - pytania czekające na odpowiedz... Postanowiłem rozpocząć ten wątek, aby mi nie uciekły pytania które zadałem, a nie uzyskałem odpowiedzi, wiec zaczynam:
pytania pochodzą z wątku TUTAJ z dyskusji o cytacie Klemesa
Cytat: | PYTANIA CZEKAJĄCE NA ODPOWIEDZ PETRONIUSZA:
1. Kiedy według ciebie położono fundament pod świątynię ?
2. Podaj miejsce gdzie Biblia mówi o roku powrotu, położenia fundamentu ?
3. W którym roku zostają wypowiedziane słowa z Jeremiasza 29:1-4 ? |
agent terenowy - 2010-07-01, 22:49
Żeby było ciekawiej, to jeśli uwzględnimy różne sposoby datowania, wyjdzie rok wcześniej lub rok później.
Np. Jeśli przyjmiemy, że rok, w którym Cyrus wydał dekret(1 rok Cyrusa) to 538, ito jeśli się uwzględni inny sposób datowania, wyjdzie, że dekret miał miejsce w 539.
Daty pne. Jest różnica 1 roku.
Na czym polegają te dwa sposoby datowania?
sposób pierwszy, stosowany na terenie Babilonii polegał na tym, że pierwszy rok panowania króla liczono nie od momentu wstąpienia na tron, ale od roku następnego.
Tej metody używa np. Towarzystwo Strażnica
Sposób drugi stosowany na terenie Palestyny polegał na tym, że pierwszy rok króla liczono od momentu wstąpienia na tron. Tego sposobu Towarzystwo nie stosuje.
Stąd np. Jeśli w Palestynie ktoś by pisał o 4 roku Jehojakima, to o tym samym roku w Babilonie napisano by, że to jest jego 3 rok. Nawet w Biblii kto tak napisał
Problem z Ezdraszem polega na tym, że ten pisał na terenie Palestyny. Więc należałoby użyć datowania, jakie występowało właśnie tam.
Według tego datowania, pierwszy rok Cyrusa, to rok wstąpienia na tron, nie rok następny.
Stąd należałoby dekret datować na 539 pne., nie 538.
Anowi - 2010-07-02, 00:27
agent terenowy napisał/a: |
Według tego datowania, pierwszy rok Cyrusa, to rok wstąpienia na tron, nie rok następny.
Stąd należałoby dekret datować na 539 pne., nie 538. |
Cyrus wstąpił na tron jako król Persji 15 lat wcześniej
agent terenowy - 2010-07-02, 00:50
Chodzi mi o jego pierwszy rok rządów nad Babilonem. Do tego roku się odnosi Biblia.
Pierwszy rok to rok zdobycia Babilonu, tj. 539 pne.
Ale bezwzględny jego pierwszy rok to 559 pne, o ile się nie mylę.
Anowi - 2010-07-02, 03:22
Też tak gdzieś właśnie czytałam, że rozpoczął panowanie w 560 pne i po 21 latach rozłożył Babilon na łopatki.
Dn 10:13 BT „Lecz książę królestwa Persów sprzeciwiał mi się przez dwadzieścia jeden dni. Wtedy przybył mi z pomocą Michał, jeden z pierwszych książąt. Pozostawiłem go tam przy królach Persów.”
zanim uwierzył, że :
Iz 45:1-6 Br „Oto, co mówi Pan do swego pomazańca Cyrusa, którego prawicę ujął mocno, aby na jego oczach pokonać narody, a królom odjąć broń od pasa; aby przy jego obecności sforsować bramy, tak że bramy już nigdy nie będą zamknięte.(2) Ja zaś będę szedł przed tobą i wyrównywał wszelkie wzniesienia. I skruszę brązowe podwoje, połamię żelazne rygle.(3) Przekażę ci ukryte skarby i bogactwa starannie schowane, żebyś się przekonał, że Ja jestem Panem i Bogiem Izraela, który cię po imieniu wezwał.(4) To ze względu na sługę mojego, Jakuba, i dla mojego wybranego Izraela wezwałem cię po imieniu i bardzo cię zaszczyciłem, choć ty sam o tym wcale nie wiedziałeś.(5) Ja jestem Panem i nie mam sobie równego, i oprócz Mnie żaden bóg nie istnieje. Ja każę ci za broń chwycić, choć Mnie jeszcze nie znasz,(6) ażeby poznano od wschodu aż do zachodu, że oprócz Mnie wszystko jest nicością. Ja jestem Panem i nie mam sobie równego.”
agent terenowy - 2010-07-02, 11:22
Kwestia polega tu na ustaleniu daty powrotu Żydów z niewoli.
ŚJ twierdzą, że dekret był w 538 pne, więc powrót był w 537.
Wracają się o 70 lat, wychodzi 607.
A jeśli dekret był w 539, to należy cofnąć się o rok, i z wyliczeń 607 pne i w konsekwencji 1914 nici.
Wyjdzie 608 i 1913.
rodz - 2013-04-27, 13:46
agent terenowy napisał/a: | Kwestia polega tu na ustaleniu daty powrotu Żydów z niewoli.
ŚJ twierdzą, że dekret był w 538 pne, więc powrót był w 537.
Wracają się o 70 lat, wychodzi 607.
A jeśli dekret był w 539, to należy cofnąć się o rok, i z wyliczeń 607 pne i w konsekwencji 1914 nici.
Wyjdzie 608 i 1913. |
Kwestia ustalenia powrotu Żydów , a tym samym roku 607 i 1914 poruszana była między innymi na stronie http://berejczycy.org/index.php?id=4&zoom=24. Na tej stronie natrafiłam na artykuł pt: "Obiektywne podejście do roku zburzenia Jerozolimy w 18 roku panowania króla babilońskiego Nebucadneccara" . W tym artykule pan X dowodzi swój obiektywizm.Po przeczytaniu artykułu miałam obiekcje co do "obiektywnego podejścia do roku zburzenia Jerozolimy (...)" .Nie ulega wątpliwości ,że rok 539p.n.e jest podstawą chronologii ,ale skąd takie przekonanie autora ,że nie można wyprowadzić tej daty od Chrystusa w wstecz ?
Poniżej przedstawiam argumenty na to ,że od daty narodzin Jezusa Chrystusa można w wstecz przeprowadzić wyliczenia prowadzące do roku 539p.n.e w którym Babilon został zdobyty przez Cyrusa Wielkiego.
(...)TERTIUM NON DATUR tertium non datur łac., trzeciej możliwości, trzeciego wyjścia nie ma .
Ta łacińska maksyma była myślą przewodnią uczonych którzy opracowywali chronologię dla starożytnego świata.Do czego odnosiły się te słowa ? Do dwóch najjaśniejszych źródeł światła na niebie. Saros "to okres po którym Ziemia, Słońce i Księżyc powracają do prawie takiego samego położenia względem siebie, a cykle zaćmień Słońca i Księżyca zaczynają się powtarzać" .Cykl saros znany był już w starożytnym Babilonie, był również później opisany przez Hipparcha, Pliniusza (Naturalis Historia II.10[56]) oraz Ptolemeusza (Almagest IV.2) - http://pl.wikipedia.org/wiki/Saros.
Jednakże pominięto trzeciego najjaśniejszego źródła światła na niebie , mianowicie Wenus.Najstarszy dziennik astronomiczny zawierający obserwacje Wenus to tabliczka Wenus z czasów Ammi-saduqi (Enuma anu enlil, tablet 63) pochodząca z drugiego tysiąclecia przed naszą erą. Pochodzi ona ze starożytnej Niniwy z czasów króla Ammi-saduqi. Na tej podstawie różni badacze zaproponowali daty upadku Babilonu na podstawie 56/64 letniego cyklu Wenus.Na tabliczce wyliczono obserwacje astronomiczne Wenus na przestrzeni 21 lat. Powszechnie przyjmuje się ,że ósmym rokiem panowania Ammizaduga jest rok :1696 pne - 1654 pne.Inne daty dla 8 roku panowania Ammi-saduqi to:
1728 pne - 1686 pne
1792 pne - 1750 pne
1848 pne - 1806 pne
________________________ źródło Wikipedia
Reign of Ammisaduqa 1702-1682 1646-1626 1582-1562 1550-1530
________________________ źródło : http://www.staff.sci..._chronology.htm
W związku z tym ,że jest ogromne zamieszanie jeśli chodzi o datowanie , trzeci wariant który został całkowicie pominięty (tranzyty Wenus) okazał się najdokładniejszy .
1649p.n.e (cykl tranzytowy Wenus) - 540p.n.e(cykl tranzytowy Wenus)= 1109
1646p.n.e (8 -rok panowania Ammi-saduqi) - 539p.n.e(upadek Babilonu)= 1107
1109 - 1107= 2 ; 365 x 2=730 ;
3 x 243(cykli tranzytowych)=729 ; 730-729=1
540p.n.e(cykl tranzytowy Wenus) - 1= 539 p.n.e (upadek Babilonu)
539 p.n.e (upadek Babilonu)+ 252 =791p.n.e (zaćmienie Słońca w Bur- Sagale)***(...) http://fzp.net.pl/histori...rugiej-swiatyni
1646p.n.e (8 -rok panowania Ammi-saduqi) - 539p.n.e(upadek Babilonu)= 1107
1649p.n.e (cykl tranzytowy Wenus;) - 540p.n.e(cykl tranzytowy Wenus)= 1109
573p.n.e (zburzenie Tyru części lądowej przez Babilończyków ;Jubileusz) - 1649p.n.e (cykl tranzytowy Wenus ) = 1076
1077 p.n.e (Dawid zostaje królem w Hebronie nad Judą 2 Samuela 2:4)
1076p.n.e(pierwszy rok królowania Dawida nad Judą)
1076 /2= 538
538 p.n.e ( Ezdrasza 1:1;2 Kronik 36:21-23)
573p.n.e (zburzenie Tyru części lądowej przez Babilończyków ;Jubileusz) - 1649p.n.e (cykl tranzytowy Wenus ) = 1076
1649p.n.e (cykl tranzytowy Wenus;) - 540p.n.e(cykl tranzytowy Wenus)= 1109
1109 - 1076=33
573p.n.e (zburzenie Tyru części lądowej przez Babilończyków ;Jubileusz) -33= 540p.n.e(cykl tranzytowy Wenus )
573p.n.e (zburzenie Tyru części lądowej przez Babilończyków ;Jubileusz) *** - 50 = 523p.n.e***(Jubileusz ; STRM KAMBYS 400)
573p.n.e (zburzenie Tyru części lądowej przez Babilończyków ;Jubileusz) + 50= 623p.n.e (Jeremiasza 25:3)
623p.n.e (Jeremiasza 25:3) +23+13= 659p.n.e (Jozjasz po Amonie zostaje królem Judy)
659p.n.e (Jozjasz po Amonie zostaje królem Judy)+2 =661p.n.e (cykl tranzytowy Wenua ;Amon po Manassesie zostaje królem Judy)
661p.n.e (cykl tranzytowy Wenus ;Amon po Manassesie zostaje królem Judy) +8 =669p.n.e (cykl tranzytowy Wenus )
60 n.e(cykl tranzytowy Wenus)= 1649p.n.e(cykl tranzytowy Wenus)= 1709 ;1709 /243= 7 r.8
2p.n.e (data narodzin Jezusa Chrystusa) + 1709 = 1711p.n.e(śmierć Jakuba ; Rodzaju 47:28)
2p.n.e (data narodzin Jezusa Chrystusa) - 540 = 539 p.n.e(upadek Babilonu ; 2 Kronik 36:21 ;Jeremiasza 39:1; Jeremiasza 25:12)
540 p.n.e (cykl tranzytowy Wenus) +1109=1649p.n.e(cykl tranzytowy Wenus ; 8 -rok panowania Ammi-saduqi)
2p.n.e (data narodzin Jezusa Chrystusa) - 539 = 538p.n.e(Jeremiasza 29:10;Ezdrasza 1:1; Jeremiasza 34 ; 2 Kronik 36:21-23)
2p.n.e (data narodzin Jezusa Chrystusa) -538= 537p.n.e ((Jeremiasza 29:10;Ezdrasza 1:1; 2 Kronik 36:17-23)
Etymologia słowa "obiektywizm " - późn.łac. obiectio 'powściągnięcie; wyrzut, wymówka' z obiectus p.p. od obi(i)cere '(za)rzucać co komu; sprawiać; narażać; ob 'do, ku; przeciw'; iacere, zob. iniekcja wskazuje na brak bezstronności.W rzeczywistości cały artykuł jest tendencyjny nie mający nic wspólnego z bezstronnością .
Przedstawione argumenty wskazują ,że kwestia ustalenia daty powrotu Żydów z niewoli
licząc wstecz od narodzin Jezusa Chrystusa jest obiektywna i bezstronna.
Anowi - 2013-04-27, 16:04
rodz napisał/a: | (...)TERTIUM NON DATUR tertium non datur łac., trzeciej możliwości, trzeciego wyjścia nie ma . |
Cytat: |
tertium non datur [wym. tercjum non datur]
1. «trzeciej (możliwości) nie ma»
2. «prawo logiczne głoszące, że dwa zdania ze sobą sprzeczne nie mogą być jednocześnie fałszywe» |
1. (2 Krl 13:18) Następnie rzekł: Weź strzały! Kiedy je wziął, rzekł do króla Izraela: Uderz o ziemię! A on uderzył trzy razy i zaprzestał. (19) Wtedy mąż Boży rozgniewał się na niego i rzekł: Trzeba było uderzyć pięć albo sześć razy! Wtedy byś pokonał Aram doszczętnie, teraz zaś pokonasz Aram tylko trzy razy!
2. (Zach 14:6) W owym dniu nie będzie światła ani zimna, ani mrozu. (7) Będzie to jeden jedyny dzień - Pan tylko wie o nim - nie będzie to dzień ani noc, wieczorną porą będzie jasno.
|
|
|