To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

Historia chrześcijaństwa - Arianie a unitarianie

Bariel - 2012-09-10, 17:34
Temat postu: Arianie a unitarianie
Witam wszystkich, mam pytanie, mianowicie, jaka była oryginalna nauka Ariusza? Do tej pory myślałem, że wyznawał tryteizm, tzn. wierzył w trzech Bogów, choć każdy z nich miał być o innym ,,poziomie mocy". Ostatnio jednak, po przeczytaniu kilku prac na tematy okołotrynitarne zaczyna mi się ujawniać obraz Ariusza, jako zagorzałego obrońcy monoteizmu, a więc niemalże unitarianina.
Z tego co rozumiem, jego teologia wyglądała następująco:
-Jedyny odwieczny Bóg Stworzyciel - Jahwe
-bóg (podobny innym biblijnym bogom) Jezus Chrystus, pierwsze i najdoskonalsze stworzenie boże, który współtworzył z Ojcem świat materialny, poddany Ojcu
-osobowy, stworzony Duch Święty, podległy Jezusowi

Zwłaszcza zastanawia mnie, jak Ariusz postrzegał postać i kompetencje Ducha Św.

Henryk - 2012-09-10, 18:13
Temat postu: Re: Arianie a unitarianie
Bariel napisał/a:
Zwłaszcza zastanawia mnie, jak Ariusz postrzegał postać i kompetencje Ducha Św.

Chyba uznawał Ducha za odrębną, ale jednak - Istotę.
Coś z literatury badaczy o Ariuszu.

Talmid2Tes2,15 - 2012-09-10, 18:37

dla Ariusza nie do pojęcia było jak transcendentny Bóg mógł przyjść na ziemię.
Ojciec nie mógł przekroczyć granicy między stwórcą a stworzeniem , potrzebował więc pośrednika - niższego od siebie

Bariel - 2012-09-10, 18:57
Temat postu: Re: Arianie a unitarianie
Henryk napisał/a:
Bariel napisał/a:
Zwłaszcza zastanawia mnie, jak Ariusz postrzegał postać i kompetencje Ducha Św.

Chyba uznawał Ducha za odrębną, ale jednak - Istotę.
Coś z literatury badaczy o Ariuszu.

Na to wygląda, choć niewiele w tekście o samym Duchu, skupia się on raczej na relacji Ojciec-Syn.

Talmid2Tes2,15 napisał/a:
dla Ariusza nie do pojęcia było jak transcendentny Bóg mógł przyjść na ziemię.
Ojciec nie mógł przekroczyć granicy między stwórcą a stworzeniem , potrzebował więc pośrednika - niższego od siebie

Owszem, poniekąd sam wierzę, że tak właśnie jest. Sens istnienia i Ofiary Jezusa polega jednak na tym, że tylko okup doskonałego człowieka mógł wyswobodzić ludzi z okowów ich grzesznej natury.

BLyy - 2012-09-11, 01:55

Niestety jego pisma zostały zniszczone toteż wszystkiego się nie dowiemy. Może utożsamiał Ducha Świętego z jakimś Aniołem; gdyż byli chrześcijanie którzy tak wierzyli w starożytności. Nie wiem, chyba, że jest jakieś źródło które mogłoby dać na to obraz. W sumie ciekawy temat. Sam do końca nie znam nauk Ariusza.
bartek212701 - 2012-09-11, 10:16

BLyy napisał/a:
Niestety jego pisma zostały zniszczone toteż wszystkiego się nie dowiemy.
Dziękujemy wszechpotężny i wszechogarniający Kościele Katolicki :-)
Ariusz nie wierzył w zrodzenie Boga jako Jezusa.Nie wierzył w to,że Jezus jest Bogiem z natury,a z nazwy.
Szkoda,że przeciwnicy tak go zniszczyli :-( ach ten KK wszystko niszczył co mu nie pasowało,a później przepraszał...

ShadowLady86 - 2012-09-11, 15:12

Fragmenty dzieła Celsusa znamy tylko z dzieła Orygenesa, fragmenty dzieła Marcjona tylko z dzieł Tertuliana itd. Tak to jest, dzieła oponentów były niszczone.

Co do Ariusza to nawet fałszowano Biblię, żeby tylko nikt nie podważał informacji na temat Trójcy. Jak coś napisałam na ten temat w TYM temacie.

Bariel - 2012-09-11, 15:53

Ano niestety :-/ Spotkałem się również z opinią, że nakaz chrztu w formule trynitarnej z Mt 28;19 to też efekt późniejszej redakcji. To prawdopodobne tym bardziej, że każdy inny chrzest opisany w Biblii był przeprowadzany w imię Jezusa.
A co ciekawe, to przecież katolicy najgłośniej wytykają ŚJ, że PNŚ był tworzony pod tezę.

Talmid2Tes2,15 - 2012-09-11, 15:58

Bariel napisał/a:
Spotkałem się również z opinią, że nakaz chrztu w formule trynitarnej z Mt 28;19 to też efekt późniejszej redakcji.

trynitarną formę chrztu potwierdza "Diache"

Bariel - 2012-09-11, 16:00

A wszystkie inne chrzty w imię Jezusa to fałszerstwo? :-P
Poza tym nie możesz wykluczyć, że późniejsza edycja Mt 28;19 powstała pod wpływem doktryny wyłożonej najpierw w Didache.

Talmid2Tes2,15 - 2012-09-11, 16:05

Didache powstało w tym czasie co NT , więc ma duży autorytet , a co to chrztów "w imię Jezusa" to nie jest opis ich formy tylko skutku - wszczepienia w Jezusa na co wskazuje zaimek eis
Bariel - 2012-09-11, 16:23

Talmid2Tes2,15 napisał/a:
a co to chrztów "w imię Jezusa" to nie jest opis ich formy tylko skutku - wszczepienia w Jezusa na co wskazuje zaimek eis

Mogę odbić piłeczkę stwierdzając, że tak samo należy interpretować formułę trynitarną z Mt 28;19 - ochrzczeni przyjmowali Jezusa za Pana, którego posłał Bóg, spływał też na nich Duch Święty (jeśli się kto nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do Królestwa Bożego).

ShadowLady86 - 2012-09-11, 16:32

Didache powstało najprawdopodobniej w II wieku, nie w I wieku.

Wiemy już że końcówka Ewangelii Marka została napisana w późniejszym czasie. Najprawdopodobniej koniec Ewangelii Mateusza również, jednak nie ma jeszcze na to dowodu archeologicznego. Świadczy o tym fakt, że Ewangelia Mateusza ma silny judaistyczny akcent. Jezus w całej Ewangelii podkreśla, że został posłany tylko do narodu żydowskiego, każe uczniom iść tylko do owiec Izraela. Natomiast pod koniec Ewangelii jakoby "zmienia zdanie" i każe iść także do pogan. Także trynitarna forma chrztu nie występuje w żadnym innym dziele z I wieku.

BLyy - 2012-09-11, 18:09

Talmid2Tes2,15 napisał/a:
Bariel napisał/a:
Spotkałem się również z opinią, że nakaz chrztu w formule trynitarnej z Mt 28;19 to też efekt późniejszej redakcji.

trynitarną formę chrztu potwierdza "Diache"

LINK
Najstarsze zachowane fragmenty Didache pochodzą z IV wieku i nie zawierają formuły trynitarnej. Dopiero pełny tekst z XII wieku potwierdza taką formułę w Didache. Nie wiem czy w starszych nie znajdowała się dlatego, że jest tam napisane co innego; czy dlatego, że ten fragment się nie zachował i można się tylko domyślać co tam było. Więc do pisma z XII trzeba podchodzić krytycznie, ale i nie odrzucać tego w pełni. Może ktoś jest wstanie odszukać jakieś informacje na ten temat.

David77 - 2012-09-12, 13:01

Talmid2Tes2,15,


Cytat:

Didache powstało w tym czasie co NT , więc ma duży autorytet , a co to chrztów "w imię Jezusa" to nie jest opis ich formy tylko skutku - wszczepienia w Jezusa na co wskazuje zaimek eis




Po pierwsze jak już to przyimek który wskazuje na przyczynę jak i praktykę w jaki sposób byli chrzczeni nowo nawróceni

εἰς – praepositio (+ acc.) – przyimek: o kierunku: do, ku, na, w; o terminie: do, aż, przez, aż do, na; o granicy i mierze czynności: do, aż do, około, po; o przyczynie: z powodu, ze względu, na skutek;o stosunku do osoby lub rzeczy: względem, co do, o (kimś); o sposobie: na (obecny sposób), na (miarę), w (miarę); o celu lub przedmiocie: dla, na, ku;



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group