To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

Trójca Święta - Zwolennicy Ariusz i jego unitarianizmu.

Olaf - 2007-12-21, 20:32
Temat postu: Zwolennicy Ariusz i jego unitarianizmu.
Kiedy mówi sie o Ariuszu z II/III w. i jego poglądach, przeciwstawia się go grupie innych chrześcijan owego czasu. Jednak Ariusz miał swoich sojuszników, którzy z nim współpracowali i wyznawali te same poglądy. Ja wymienię tych których znam, a może ktoś coś do tego dorzuci.

Biskupi:
Secundus
Theonas

Prezbiterzy:
Achiles
Aitales
Karpones
Sarmata
Ariusz (drugi)

Diakoni:
Eudzoios
Lucjusz
Juliusz
Menas
Helladiasz
Gaiusz

To tylko te osoby które wraz z Ariuszem napisały swój list do Biskupa Aleksandrii wyrażający ich unitariańskie poglądy.

Ps Cały ich list zachował sie w pismach Atanazego.

Olaf - 2007-12-21, 20:39

A jeszcze oczywiście Euzebiusz biskup Cezarei i Nikodemii.
RM - 2014-05-14, 13:01

Unitarianizm jest błędem.
Będę tu, w miarę możliwości, wklejał fragmenty Biblii oraz rozważał koncepcje pokazujące, że Bóg jednoosobowy jest błędną ideą. Nie zamierzam bronić trynitarianizmu, tylko koncepcji Boga wieloosobowego. Zapraszam też innych do rozważań o unitarianizmie.

chryzolit - 2014-05-14, 19:23

Ap.Paweł.
1Kor.8;6.
''Bo chociaż nawet są tak zwani bogowie,czy to na niebie ,czy na ziemi,i dlatego jest wielu bogów i wielu panów.
Wszakże dla nas istnieje tylko jeden Bóg Ojciec,z którego pochodzi wszystko i dla którego istniejemy,i jeden Pan,Jezus Chrystus,przez którego wszystko istnieje i przez którego my także istniejemy.''

Rozumie że zapis Pawła jest czytelny bez komentarza.
Pozdrawiam.

RM - 2014-05-14, 22:42

Chryzolit, no jasne, że ten fragment jest czytelny. Paweł Bogu Ojcu i Panu, Jezusowi Chrystusowi przypisuje dokładnie te same przymioty mocy sprawczej stwarzania. Zatem wskazuje na ich równorzędność. Ani słowa o podporządkowaniu.



Potem rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na obraz nasz, podobnego do nas... I stworzył Bóg człowieka na obraz swój. Na obraz Boga stworzył go. Jako mężczyznę i niewiastę stworzył ich.

To jest czytelny tekst dający poznanie istoty Boga. Jeden Bóg powiedział uczyńmy. Czy Bóg stwarzał człowieka sam? Nie, ponieważ jest użyta liczba mnoga. Zaś jeden człowiek stworzony na obraz Boga, jest dwuosobowy. Jakby to miało być, aby Bóg jednoosobowy, stwarzając człowieka na swój obraz, stworzył go w postaci dwuosobowej? Co i bardzo czytelnie Chryzolit zaakcentował, iż zarówno Bóg Ojciec, jak i Pan, Jezus Chrystus są mocą sprawczą, za przyczyną której ludzie istnieją. Zatem jasnym i czytelnym jest, że Bóg powiedział: uczyńmy, bo jak wynika z powyższego Był tam Bóg Ojciec i Pan, którego nazywamy Jezus Chrystus.
W tym opisie (z Gen) Bóg jest pojęciem, nie osobą, na które to pojęcie składają się dwie osoby Ojca i Syna. Podobnie człowiek, uczyniony na obraz Boga jest pojęciem, na które to pojęcie składają się dwie osoby: mężczyzna i kobieta.
I proszę nie pisać o pluralis majestatis, formie nieznanej autorowi księgi Rodzaju.

chryzolit - 2014-05-14, 23:27

Ew.Jana.1;18.
''Boga nikt nigdy nie widział,lecz jednorodzony Bóg,który jest na łonie Ojca,objawił Go.''
Jezus jest jednorodzonym Bogiem,czyli ma swój początek,natomiast Ojciec tego początku nie ma.
1w. tego samego rozdziału potwierdza to,
2w.''Ono było na początku u Boga,wszystko przez nie powstało,a bez niego nic nie powstało,co powstało''.
Architektem,ten który ma plan jest Stwórca-Ojciec,to on jest dawcą życia,ale wszystko do istnienia powołuje przez swojego Syna,który jest jednorodzony.
EW.Jana.20;17.
''Wstępuję do Ojca mego i Ojca waszego,do Boga mego i Boga waszego.''

Stwórca,jest tak samo Bogiem dla Jezusa jak i dla uczni.Te świadectwa określają prawdziwe relacje między Ojcem i Synem,pokazując kto jest Ojcem i Stwórcą,oraz określają Syna który ma początek,jest jednorodzony i przez niego powstaje wszystko,ale Stwórca jest dla niego ojcem i Bogiem.
Pozdrawiam.

RM - 2014-05-15, 10:21

Chryzolit napisał/a:
Stwórca,jest tak samo Bogiem dla Jezusa jak i dla uczni.Te świadectwa określają prawdziwe relacje między Ojcem i Synem,pokazując kto jest Ojcem i Stwórcą,oraz określają Syna który ma początek,jest jednorodzony i przez niego powstaje wszystko,ale Stwórca jest dla niego ojcem i Bogiem.


Jezus istniał/eje w dwóch postaciach: boskiej i ludzkiej. Zacytowane przez Ciebie fragmenty dotyczą Jezusa, Syna Człowieczego. W tej postaci Jezus był człowiekiem w sposób pełny. Zatem jego relacja z Bogiem była taka sama jak dostępna dla każdego człowieka. Dlatego mówi o swoim Bogu.

tropiciel - 2014-05-15, 10:44

Olaf

Prosiłbym by nie wprowadzać forumowiczów w błąd. Ariusz i jego zwolennicy wierzyli w preegzystencję Jezusa. Unitarianie nigdy nie wierzyli w preegzystencję !

Ponadto na stosach byli paleni i mordowani unitarianie a nie arianie. Jest więc spora różnica i w historii i w nazewnictwie.

_____________________________________

http://biblia-odchwaszczona.webnode.com

RM - 2014-05-15, 13:49

Jezus powiedział:
- Ja i Ojciec jedno jesteśmy.
- Kto mnie widział, widział Ojca

W ks. Rodzaju jest napisane:
- złączy się z żoną swoją, i staną się jednym ciałem

Co to znaczy, ze Jezus jest jedno z Ojcem? Każdy człowiek może uzyskać odpowiedź na to pytanie, ponieważ odpowiedź jest zawarta w relacji mężczyzny i kobiety. Człowiek stworzony na podobieństwo Boga, jako mężczyzna i kobieta pozostający w relacji jedności są zdolni do poznania jedności, jaka łączy Ojca i Syna. Czy jednak Bóg może być bytem jednoosobowym, skoro człowiek stworzony na podobieństwo Boga, aby poznać temat jedności, musi to robić w związku dwóch osób?

tropiciel - 2014-05-15, 15:47

RM

lepiej sobie zadać sobie czy jest się jednym z Chrystusem


____________________________________

http://www.vatileaks.com/...ature_(Part_1)/

Listek - 2014-05-15, 16:15

RM napisał/a:
Co to znaczy, ze Jezus jest jedno z Ojcem?


J 17:21 bp "Aby wszyscy byli jedno, jak Ty, Ojcze, ze Mną, a Ja z Tobą, aby i oni byli z nami, aby świat uwierzył, żeś Ty mnie posłał."

Jesteśmy jednym gdy jesteśmy zgodni jak Bóg z Synem Bożym /jednej myśli i jednego ducha./

tropiciel napisał/a:
lepiej sobie zadać sobie czy jest się jednym z Chrystusem


1Kor 6:17 br "Ten zaś, kto się łączy z Panem, jest z Nim jednym duchem."

Pozdrawiam

RM - 2014-05-16, 08:14

Jednym z koronnych wersetów Unitarian jest Pwt 6,4.
Tymczasem te słowa pojawiają się w ST w czasie konstytuowania się Izraelitów jako autonomicznego narodu. Z Egiptu wynieśli doświadczenia politeistyczne, a i sąsiadujące narody wyznawały religie politeistyczne. Dla nowego narodu ważna była wiara, ze tylko ich Bóg jest Bogiem prawdziwym, czyli jedynym. Zatem w zalewie politeizmu, owe shema nie wyrażało nic z istoty Boga, a jedynie określało status Boga, jako jedynie prawdziwego pośród wielobóstwa ówczesnego świata.
Jan napisał: Zakon bowiem został nadany przez Mojżesza, łaska zaś i prawda stała się przez Jezusa Chrystusa. Boga nikt nigdy nie widział, lecz jednorodzony Bóg, który jest na łonie Ojca, objawił go. Co zatem jasno wynika z tego tekstu: Mojżesz nie objawił Boga, tylko Jezus. Zatem owe "shema" nie jest objawieniem Boga (jego natury lub istoty), a dopiero Jezus przyniósł to objawienie, które ujawnia, jaki jest Bóg. A Bóg objawiony przez Jezusa to jedność co najmniej dwóch osób, pozostających wobec siebie w pozycji równorzędności, nie równości.

tropiciel - 2014-05-16, 09:51

RM

ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ 1:18 Greek NT: Greek
1:18 θεὸν οὐδεὶς ἑώρακεν πώποτε· ὁ μονογενὴς υἱὸς ὁ ὢν εἰς τὸν κόλπον τοῦ πατρός, ἐκεῖνος ἐξηγήσατο.

Orthodox Church
Θεὸν οὐδεὶς ἑώρακεν πώποτε· ὁ μονογενὴς υἱὸς ὁ ὢν εἰς τὸν κόλπον τοῦ πατρὸς ἐκεῖνος ἐξηγήσατο.

ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ 1:18 Greek NT: Byzantine/Majority Text (2000)
θεον ουδεις εωρακεν πωποτε ο μονογενης υιος ο ων εις τον κολπον του πατρος εκεινος εξηγησατο

ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ 1:18 Greek NT: Textus Receptus (1550)
θεον ουδεις εωρακεν πωποτε ο μονογενης υιος ο ων εις τον κολπον του πατρος εκεινος εξηγησατο

ὁ μονογενὴς υἱὸς - ten jednorodzony Syn

T.zw. ojcowie kościoła poświadczają już od II wieku wersję monogenes hyios w J 1,18. Warto wyliczyć świadectwa najstarsze, czyli najważniejsze: Ireneusz (Przeciw herezjom, III, 11), Hipolit (Przeciw Noetosowi, V), Klemens Aleksandryjski (Kobierce, I, 26), Orygenes, Tertulian (Przeciw Prakseaszowi, XV).

Skąd więc w niektórych manuskryptach fraza ,, jednorodzony Bóg '' ?

Wszystkie świadectwa pochodzącego z okresu przed-nicejskiego, które mają w J 1,18 lekcję monogenes theos, pochodzą głównie z rejonu Aleksandrii, gdzie dominował platonizm. Tam też doszło do licznych przekrętów. Te szkodliwe dla chrześcijańskiej doktryny wpływy spowodowały taką właśnie interpolację, która miała polegać na tym, że zbitkę „jednorodzony Syn” w J 1,18 zastąpiono zbitką „jednorodzony Bóg”.

Fraza „Jednorodzony Bóg” z J 1,18 nie pasuje do przekazu apostoła Jana, bo nigdy nie użył on powtórnie tego zwrotu. Zawsze gdy używał on słowa „jednorodzony” ( monogenes ), nie zestawiał z nim słowa theos – „Bóg”, lecz przeważnie słowo „Syn” (J 1,14; 3,16,18; 1 J 4,9).

Gdyby przyjąć, że w J 1,18 powinny się znaleźć słowa „jednorodzony Bóg ”, to tekst z J 1,18 propagowałby ideę istnienia dwóch różnych Bogów, co byłoby politeizmem.

Ale gdyby nawet ktoś się upierał przy takim tekście to nie jest w stanie zaprzeczyć, że Jezus nie jest Najwyższym. Z Ewangelii Łukasza 1 : 32 wynika wyraźnie, że Jezus jest Synem Najwyższego, ale nie Najwyższym. Najwyższy może być tylko jeden i jest nim JEHOWAH - Psalm 83 : 19.

Poza tym termin Bóg nie oznacza, że ktoś jest Bogiem Wszechmocnym czyli Absolutem. Bogiem Wszechmocnym jest wyłącznie Ten do którego przypisany jest Tetragram. I to całkowicie wyklucza wszelkie spekulacje trynitarne.

________________________________________________________________________

http://www.vatileaks.com/...ature_(Part_1)/

http://biblia-odchwaszczona.webnode.com

RM - 2014-05-16, 11:27

Tropicielu,
mam wrażenie, że tak bardzo przywyknąłeś do trynitarnych dyskusji z Katolikami, ze nie zauważasz treści i sensu mojej poprzedniej wypowiedzi. To czy Jezus jest Synem, czy Bogiem nie stanowiło tematu, ale nawiąże do tego w kolejnym poście.
Pisałem o tym, że credo wyznania wiary Unitarian zapisane w Pwt 6,4., nie mówi o istocie Boga, bo tą wiedzę objawił dopiero Jezus. Zatem tekst "shema" nie nie dotyczy wiary w Boga jednoosobowego, ale w Boga prawdziwego w odróżnieniu od panteonu bóstw ówczesnego religijnego systemu politeistycznego.

tropiciel - 2014-05-16, 16:47

Jezus nie zajmował się metafizyką. Jego nauka była duchowa i dotyczyła postępowania człowieka - miłości do Boga i bliźniego. Metafizyką zaczęli się zajmować ci, którzy odpadli od wiary. Oni zastanawiali się nad istotą Boga, dyskutowali o istnieniu, o czasie, o stworzeniu itp.itd., i tak zgubili gdzieś po drodze cały sens nauki Chrystusa.

___________________________________________

http://biblia-odchwaszczona.webnode.com



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group