To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

Dekalog - Święty dzień a dekalog

Albertus - 2015-12-27, 21:38

Sokrates pisze wyraźnie o tym że chodzi tutaj o uroczystości odbywające się w sobotę wieczorem.

Można o tym poczytać tutaj

Cytat:

Tak samo jest z nabożeństwami. Bo podczas gdy we wszystkich

Kościołach na obszarze całej ziemi w sobotę każdego

tygodnia odprawia się tajemnicę mszy świętej, duchowni w

Aleksandrii i w Rzymie na podstawie jakiejś starodawnej

tradycji uchylili się od tego. Sąsiadujący natomiast z Aleksandryjczykami

Egipcjanie oraz wierni zamieszkujący Tebaidę

urządzają wprawdzie nabożeństwa w sobotę, ale nie przystępują

do tajemnicy ołtarza w sposób, jaki przyjęty jest zwyczajowo

u chrześcijan. Oto bowiem po obfitej uczcie i nasyceniu

się różnorodnymi pokarmami około wieczora składają ofiary i przyjmują Najświętszy Sakrament.


W Rzymie i Aleksandrii nie zaczynano świętowania niedzieli w sobotni wieczór zgodnie ze zwyczajem żydowskim ale w niedzielę rano.

jak by nie patrzeć to nie było to świętowanie szabatu bo szabat w sobotę wieczorem był już zakończony

ShadowLady86 - 2015-12-27, 22:12

Zwracam honor, jest sobota wieczorem.

Jednak tekst w nawiasie jest dopisany.

W tekście oryginalnym go nie ma. W IV w. i to jeszcze wśród Greków nie przyjmowano żydowskiej rachuby czasu. Świadczy o tym inny tekst, tym razem Sozomona.

Assemblies are not held in all churches on the same time or manner. The people of Constantinople, and almost everywhere, assemble together on the Sabbath, as well as on the first day of the week, which custom is never observed at Rome or at Alexandria. There are several cities and villages in Egypt where, contrary to the usage established elsewhere, the people meet together on Sabbath evenings, and, although they have dined previously, partake of the mysteries.

Sozomen twierdzi, że praktycznie wszyscy Chrześcijanie spotykali się razem zarówno w sabat, jak i w pierwszy dzień tygodnia. Nie było to spotykane w Rzymie i Aleksandrii. Gdyby sabat wieczorem oznaczał w tym momencie niedzielę, zdanie nie miałoby sensu.

Dodatkowo mamy pokazane, że w niektórych miejscach w Egipcie, spotykano się właśnie w sobotę wieczorem, ale msza odbywała się wcześniej.

Źródło (strona 390)

W nomenklaturze żydowskiej, określenie soboty wieczorem to" świt pierwszego dnia tygodnia".

Albertus - 2015-12-27, 22:49

Tutaj tekst który cytowałaś w tłumaczeniu polskim:

Ale i na nabożeństwa
nie wszyscy schodzą się
o jednej i tej samej porze i w ten
sam sposób. Na przykład niektórzy zbierają się
w tym celu
nawet w sobotę
, zupełnie tak samo jak i w niedzielę
; tak jest w Konstantynopolu i prawie wszę
dzie; w Rzymie nato-
miast oraz w Aleksandrii już
tego nie ma. W wielu zaś mia-
stach i osadach Egiptu wbrew ogólnie przyję
tym zwyczajom
pod wieczór w sobotę schodzą się
wierni, już po śniadaniu
i uczestniczą
w sakramencie ołtarza.


Czyli właściwie Sozomen nie pisze nic innego niż napisał Sokrates.



Cytat:
W nomenklaturze żydowskiej, określenie soboty wieczorem to" świt pierwszego dnia tygodnia".



No właśnie, Czyli tak jak już pisałem - sobota wieczorem to nie jest już szabat tylko niedziela a więc nabożeństwa w sobotni wieczór to nie może być absolutnie świętowanie szabatu.


jak już zresztą pisałem - dzisiaj również w Kościele Katolickim odprawia się niedzielne Eucharystie w sobotę wieczorem.

W Kościele prawosławnym Wielkanoc zaczyna się świętować w sobotę wieczorem i liturgia trwa chyba do rana a i w Kościele Katolickim wielkosobotnia Msza jest początkiem Święta Wielkanocnego i śpiewa się już wtedy uroczyste Alleluja.

ShadowLady86 - 2015-12-27, 23:04

Albertus napisał/a:
Czyli właściwie Sozomen nie pisze nic innego niż napisał Sokrates.


Sozomen pozwala pokazać, że szabat to była sobota. I spotykano się zarówno w sobotę, jak i w niedzielę. Porównując z wpisem Sokratesa (podobny przedział czasowy), to Aleksandria i Rzym od tego odeszli, czyli świętowali tylko niedzielę. Skoro wcześniej mowa o świętowaniu zarówno soboty, jak i niedzieli, to sobota wieczór uważana była za sobotę. Bo jakby sobota wieczór uważana była za niedzielę, mielibyśmy dwa świętowania niedzieli.

Dodatkowo masz jeszcze wpis, że niektóre Kościoły samą Msze doprawiały jeszcze przed wcześniej niż w sobotę wieczorem.

Gdyby sobota wieczór oznaczała niedzielę, zdanie byłoby nielogiczne.

Albertus napisał/a:
No właśnie, Czyli tak jak już pisałem - sobota wieczorem to nie jest już szabat tylko niedziela a więc nabożeństwa w sobotni wieczór to nie może być absolutnie świętowanie szabatu.


Nie. W tekście Scholastyka masz sobota wieczorem, nie świt niedzieli jak w żydowskim słownictwie.

Albertus - 2015-12-28, 06:30

Cytat:
Nie. W tekście Scholastyka masz sobota wieczorem, nie świt niedzieli jak w żydowskim słownictwie.


Tak.Zgadza się. Historycy Kościoła w 4 i 5 wieku pisali o świętowaniu dwóch dni - soboty i niedzieli ponieważ oni nie liczyli już dni na sposób żydowski i nie wiedzieli już skąd się wziął zwyczaj świętowania niedzieli już w sobotę o zmierzchu. Dla nich były to dwa dni.

To że te sobotnie zgromadzenia chrześcijan nie były świętowaniem szabatu wynika też z tego że Sokrates w innych miejscach pisze o tym że chrześcijanie nie przestrzegają Prawa mojżeszowego w zakresie świąt, w tym szabatów o że nie są do tego zobowiązani.

ShadowLady86 - 2015-12-28, 09:05

Albertus napisał/a:
Tak.Zgadza się. Historycy Kościoła w 4 i 5 wieku pisali o świętowaniu dwóch dni - soboty i niedzieli ponieważ oni nie liczyli już dni na sposób żydowski i nie wiedzieli już skąd się wziął zwyczaj świętowania niedzieli już w sobotę o zmierzchu. Dla nich były to dwa dni.


W zasadzie w sobotę wieczorem. Część Kościołów w Egipcie świętowała też normalnie w sobotę. Ważne jest, że zarówno Sozomen jak i Sokrates ten dzień uważali za sobotę.

Natomiast świętowanie w sobotę wieczorem wiąże się najprawdopodobniej z tym, że kobiety, które według Ewangelii Mateusza w tym czasie odwiedziły grób Jezusa, zastały go już pustym.


Albertus napisał/a:
o że te sobotnie zgromadzenia chrześcijan nie były świętowaniem szabatu wynika też z tego że Sokrates w innych miejscach pisze o tym że chrześcijanie nie przestrzegają Prawa mojżeszowego w zakresie świąt, w tym szabatów o że nie są do tego zobowiązani.


Nikt tutaj nie mówi o świętowaniu sabatu na sposób żydowski, gdyż Chrześcijanie nie musieli przestrzegać Prawa. Natomiast w wielu miejscach jest dalej mowa o tym, że był to dzień odpoczynku na skutek tego, że w tym dniu odpoczywał Bóg .

Konstytucje Apostolskie, tekst z IV w.:

But keep the Sabbath, and the Lord’s day festival; because the former is the memorial of the creation, and the latter of the resurrection. [Rozdział 7: 23]

Źródło

Oczywiście w tym czasie już przypisywano zmartwychwstanie w niedzielę, natomiast dalej jest mowa także o zachowywaniu szabatu.

Jachu - 2015-12-28, 11:37

Witam dziś. :-D

Może się przyda do rozważań ???

"NIEDZIELA CZY SABAT"

http://www.nastrazy.pl/archiwum/1965_3_02.htm

Albertus - 2015-12-28, 16:17

Teksty konstytucji apostolskiej z 4 wieku mówią nam o tym że chrześcijanin powinien pracować pięć dni w tygodniu a odpoczywać i poświęcać się modlitwie nie tylko w niedzielę ale i w sobotę.Ponadto nie powinien pracować w wielkim tygodniu i w tygodniu paschalnym ( czyli razem całe dwa tygodnie odpoczynku)
Siłą rzeczy nie mogło tutaj chodzić o zachowywanie odpoczynku w sensie żydowskiego zachowywania szabatu.Choć oczywiście zwyczaj ten do szabatu nawiązuje i chrześcijaństwo nie docina się do swoich żydowskich korzeni.
Nie zmienia to faktu że główne chrześcijańskie uroczystości liturgiczne odbywały się w niedzielę - czyli albo w sobotę wieczorem albo w niedzielę rano. I tak jest w Kościele do dzisiaj

ShadowLady86 - 2015-12-28, 17:49

Jak sobie dalej przeczytasz Albertusie, to zobaczysz, że w Konstytucjach Apostolskich jest napisane, że należy zachowywać szabat, bo jest on pamiątką tygodnia w którym Bóg stworzył świat. A w szabat Bóg odpoczywał. Jakoś sobie nie przypominam, by w każdym Kościele sabat był zachowywany i w ten dzień nakazywano odpoczywać na równi z niedzielą.

W źródłach Sozomona i Scholastyka masz informacje, że msze odbywały się w sobotę, wieczorem lub też wcześniej (niektóre Kościoły w Egipcie). To był oryginalne. A Rzym i Aleksandria od tego odeszły i zaczęły odprawiać msze w niedzielę - to była zmiana. Gdyby sobota wieczór postrzegana była jako niedziela, nie można by mówić o zmianie.

Listek - 2017-01-06, 11:10

:-)
Dobrej soboty!! :-)


Jachu - 2017-01-06, 15:59

I wzajemnie.

http://www.nastrazy.pl/na...er=2&plik=sabat

Listek - 2017-01-06, 20:00

Bolesław Wyłuda napisał/a:
Sabat był znakiem Przymierza Zakonu, a tym samem pieczęcią samego Boga, który poświęcił naród. Obowiązywał tylko Żydów.


Wszystkie przymierza należa do Izraela, ,a my wierzacy z narodów tylko przez wszczepienie do swiętej Reszty Izraela stajemy sie współobywatelami świetych i dziedzicami wszystkich dóbr duchowych, w tym szabatu.Cały lud Boży - Żyd i nie-Żyd obchodżą dzień Boga w jednym dniu.

Rz.11,24)
Cytat:
Albowiem jeżeli ty zostałeś odcięty od naturalnej dla ciebie dziczki oliwnej i przeciw naturze wszczepiony zostałeś w oliwkę szlachetną ...
.

Pozdrawiam



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group