To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

Eschatologia - Hades - czym jest i skąd się wzięło to pojęcie?

Anonymous - 2014-02-21, 18:08

O ja cię kręcę... jakie to skomplikowane jest.

To ja już wolę te kabelki lutować w samochodach ;-)

Plus z minusem i po sprawie :-D

Obserwator - 2014-02-21, 18:10

ShadowLady86 napisał/a:
Obserwator napisał/a:
No w Łk 16:23 hades oznacza gehennę.


W Łk 16: 23 Hades oznacza dokładnie to, czyli oznacza - czyli jest odpowiednikiem Szeolu. Jedynie owa koncepcja jest już po wpływie Zaratusztrianizmu. .


A jaki wierzący ateista tak uczy?
Bo już jedną tu cytowana ekspertkę ateistkę poznaliśmy. :crazy:

Przykładowo wyznawcy Tammuza i Adonisa, wierzyli też w zmartwychwstanie, a z tego powodu chyba nie można twierdzić że Jezus idę zmartwychwstania od nich przyjął, co?

Obserwator - 2014-02-21, 18:19

Rethel napisał/a:
ShadowLady86 napisał/a:
Szeol był miejscem gdzie udawały się dusze i były tam niczego nieświadome. Po śmierci nie było nic.


Co oznacza niczego?
Bo np. Kohelet wyraźnie stwierdza, czego byli nieświadomi.


Mamy taki ciekawy tekst wg Biblii ŚJ:

(Izajasza 14:9-11) (...)Nawet Szeol w dole zadrżał z twego powodu, aby się z tobą spotkać, gdy przybędziesz. Z twego powodu obudził tych, którzy są bezsilni w śmierci, wszystkich kozłowatych przywódców ziemi. Sprawił, że ze swoich tronów powstali wszyscy królowie narodów. 10 Wszyscy oni odzywają się i mówią do ciebie: ‚Czy i ty osłabłeś jak my? Czy uczyniono cię podobnym do nas? 11 Do Szeolu strącono twą pychę, dźwięk twych instrumentów strunowych. Pod tobą rozścielone są czerwie niczym posłanie; a robaki są twym przykryciem’.

Obserwator - 2014-02-21, 18:20

Rethel napisał/a:

Kwestia jest w tym, czy Gehenna występuje zamiennie z Hadesem.
U Łukasza, Hades to hades.

Hades występuje zamiennie z Szeolem a ten z Abaddonem.
W przypadku Gehenny nie znam takich paralelnych fragmentów.
Jak ktoś zna, niech zapoda.


A może ten tekst Cię zainteresuje?

(Przysłów 15:11) (...)Szeol i miejsce zagłady są przed obliczem Jehowy. O ileż bardziej serca synów ludzkich!

*** Rbi8 Proverbs 15:11 ***
“And [the place of] destruction.” Heb., wa·’avad·dohn′, “Abaddon.” See Job 26:6 ftn.

Obserwator - 2014-02-21, 18:34

Nowa Biblia ŚJ

(Proverbs 15:11) . . .The Grave and the place of destruction are in full view of Jehovah. How much more so the hearts of men!


Stara Bibliia ŚJ:

(Proverbs 15:11) 11 She′ol and [the place of] destruction are in front of Jehovah. How much more so the hearts of the sons of mankind!

Obserwator - 2014-02-21, 18:41

Jest też taki oto tekst o szeolu:

(Ezechiela 31:16, 17) (...)Sprawię, że na odgłos jego upadku zakołyszą się narody, gdy strącę go do Szeolu ze zstępującymi do dołu, a w krainie, która jest głęboko, doznają pocieszenia wszystkie drzewa Edenu, najwyborniejsze i najlepsze z Libanu, wszystkie pijące wodę. 17 One też zstąpiły z nim do Szeolu, do zabitych mieczem, jak również ci, którzy jako jego potomstwo mieszkali w jego cieniu pośród narodów’.

Anonymous - 2014-02-21, 18:46

1. Drzewa Edenu Obserwatorze, to są państwa. Nie podniecaj się. :-)
2. Nowe tłumaczenie, jest dla mnie o tyle wymowne, że zupełnie bezsensowne.
Sami pokazują, że coś nie gra. Jeżeli wszędzie wstawiają grób, to robi się bełkot
niestety, co pokazał m.in. przykład przypowieści o Bogaczu i Łazarzu. Wyszło na
to, że w grobie można żyć, rozmawiać i na dokładkę można się poparzyć... :-)

ShadowLady86 - 2014-02-21, 18:50

Rethel napisał/a:
Co oznacza niczego?
Bo np. Kohelet wyraźnie stwierdza, czego byli nieświadomi.


Ta sama Księga mówi, że:

Los bowiem synów ludzkich jest ten sam, co i los zwierząt; los ich jest jeden: jaka śmierć jednego, taka śmierć drugiego, i oddech życia ten sam. W niczym więc człowiek nie przewyższa zwierząt, bo wszystko jest marnością. [Koh 3: 19]

Według dawnego Judaizmu, człowiek w niczym nie przewyższa zwierząt i ich los jest taki sam.

Rethel napisał/a:
Hades występuje zamiennie z Szeolem


Hades (ᾍδης) to grecki odpowiednik hebrajskiego Szeol (שְׁאוֹל) w Nowym Testamencie.

Obserwator napisał/a:
rzykładowo wyznawcy Tammuza i Adonisa, wierzyli też w zmartwychwstanie, a z tego powodu chyba nie można twierdzić że Jezus idę zmartwychwstania od nich przyjął, co?


Judaizm czasów Jezusa był już po zmianach wynikających z wpływów Zaratusztrianizmu. Świadczy właśnie o tym koncepcja Hadesu (odpowiednik Szeolu) przedstawiony w Łk 16. Dobry Łazarz i Abraham przebywają w tym samym miejscu co grzeszny bogacz. Jak wiemy z tego rozdziału, jedno miejsce jest jednocześnie miejscem kaźni dla bogacza i miejscem odpoczynku dla Łazarza. Obaj mogą się widzieć. Obaj oczekują na zmartwychwstanie ich ciał i sąd. Przed niewolą perską ta koncepcja nigdy wcześniej nie była spotykana w Judaizmie, tak jak i koncepcja zmartwychwstania. Nie znajdziesz wcześniej niż przed Księgą Daniela (rok 165 p.n.e) nic o zmartwychwstaniu w Starym Testamencie. Księga Izajasza którą cytujesz napisana w całości została dopiero w roku 70 p.n.e.

Obserwator - 2014-02-21, 18:52

Rethel napisał/a:
1. Drzewa Edenu Obserwatorze, to są państwa. Nie podniecaj się. :-)
2. Nowe tłumaczenie, jest dla mnie o tyle wymowne, że zupełnie bezsensowne.
Sami pokazują, że coś nie gra. Jeżeli wszędzie wstawiają grób, to robi się bełkot
niestety, co pokazał m.in. przykład przypowieści o Bogaczu i Łazarzu. Wyszło na
to, że w grobie można żyć, rozmawiać i na dokładkę można się poparzyć... :-)


Ależ ja się nie podniecam, ot sobie dorzucam co nieco, teraz z BT:

„Podziemny Szeol poruszył się przez ciebie, na zapowiedź twego przybycia; dla ciebie obudził cienie zmarłych, wszystkich wielmożów ziemi; kazał powstać z tronów wszystkim królom narodów. Wszyscy oni zabierają głos, by ci powiedzieć: »Ty również padłeś bezsilny jak i my, stałeś się do nas podobny! Do Szeolu strącony twój przepych i dźwięk twoich harf. Robactwo jest twoim posłaniem, robactwo też twoim przykryciem...«” (Iz 14:9-11).

„Gdy go strącałem do Szeolu, pomiędzy tych, którzy zeszli do dołu, hukiem jego upadku zatrwożyłem wszystkie narody. W krainie podziemnej pocieszały się wszystkie drzewa Edenu, piękne i wspaniałe drzewa Libanu, wszystkie, które wodami zostały zroszone. Równocześnie zeszły do Szeolu, pomiędzy tych, którzy od miecza polegli, te wszystkie spośród narodów, które w jego cieniu spoczywały” (Ez 31:16-17).

Obserwator - 2014-02-21, 18:56

ShadowLady86 napisał/a:

Judaizm czasów Jezusa był już po zmianach wynikających z wpływów Zaratusztrianizmu. Świadczy właśnie o tym koncepcja Hadesu (odpowiednik Szeolu) przedstawiony w Łk 16. Dobry Łazarz i Abraham przebywają w tym samym miejscu co grzeszny bogacz. Jak wiemy z tego rozdziału, jedno miejsce jest jednocześnie miejscem kaźni dla bogacza i miejscem odpoczynku dla Łazarza. Obaj mogą się widzieć. Obaj oczekują na zmartwychwstanie ich ciał i sąd. Przed niewolą perską ta koncepcja nigdy wcześniej nie była spotykana w Judaizmie, tak jak i koncepcja zmartwychwstania. Nie znajdziesz wcześniej niż przed Księgą Daniela (rok 165 p.n.e) nic o zmartwychwstaniu w Starym Testamencie. Księga Izajasza którą cytujesz napisana w całości została dopiero w roku 70 p.n.e.


Z uporem jakiegoś maniaka piszesz ciągle to samo.
To że ktoś coś takiego napisał o Zaratusztrianizmie,, to nie musisz zaraz jak papużka powtarzać, tym bardziej że Żadnych dowodów nie masz.
Ilu uczonych tyle koncepcji.
Ja mogę z Egiptu wywodzić te rzeczy ty wolisz z Zaratusztrianizmu. :crazy:

Obserwator - 2014-02-21, 18:56

Rethel napisał/a:
1. Drzewa Edenu Obserwatorze, to są państwa. Nie podniecaj się. :-)
)


No i co z tego że państwa?
A państwa to nie ludzie?

A ten o którym tam wspomniano to nie ludź? :crazy:

Obserwator - 2014-02-21, 18:58

ShadowLady86 napisał/a:
Dobry Łazarz i Abraham przebywają w tym samym miejscu co grzeszny bogacz. .


No to ładnie czytasz Ewangelię. :crazy:

Obserwator - 2014-02-21, 19:10

ShadowLady86 napisał/a:
Przed niewolą perską ta koncepcja nigdy wcześniej nie była spotykana w Judaizmie, tak jak i koncepcja zmartwychwstania. Nie znajdziesz wcześniej niż przed Księgą Daniela (rok 165 p.n.e) nic o zmartwychwstaniu w Starym Testamencie. Księga Izajasza którą cytujesz napisana w całości została dopiero w roku 70 p.n.e.


No i wylazł Twój sceptycyzm ateistyczny.
Musisz sobie inne hobby znaleźć, bo widzę Jezus to dla Ciebie tylko zbieracz nauk z innych religii. :animrumru:
No chyba że Twoim zamiarem tu na forum jest spłycać wiarę innych, czy nawet ją burzyć.
No ale i tak pójdziesz (...) z tym sceptycyzmem, a wiara tych ludzi zostanie na setki czy tysiące lat.

Nie jedną taką osobę znałem. Nawet studentów teologii. Radochę mieli, że potrafili zwalczać czyjąś wiarę. Gdzie oni są? Zobaczymy jak Ty daleko zajedziesz. :!:

Co do księgi Iz to pewnie jakieś nowe światło co? :crazy:


***
Obserwatorze!!!
Opamiętaj się! Jak możesz zwracać się w taki sposób do osoby, która niczym Ci nie zawiniła?
Wstydź się!!! :evil:
AEliot

ShadowLady86 - 2014-02-21, 19:52

Obserwator napisał/a:
To że ktoś coś takiego napisał o Zaratusztrianizmie,, to nie musisz zaraz jak papużka powtarzać, tym bardziej że Żadnych dowodów nie masz.


Dowodów nie muszę wyszukiwać ja, bo dowody historyczne są od dawna i udokumentowano ten fakt na długo przede mną. Wystarczy się zagłębić i poczytać. Faktem bezspornym jest, że koncepcja Zmartwychwstania nie była znana w dawnym Judaizmie, a pojawia się dopiero od momentu perskiej okupacji, czyli około II w.p.n.e W Torze i Księgach sprzed okupacji perskiej i wpływu zaratusztrianizmu nie ma nic o zmartwychwstaniu. Dlatego też właśnie stronnictwo Saduceuszy go nie uznawało (kanon ST nie był w czasach Jezusa jeszcze ustalony).

Obserwator napisał/a:
No to ładnie czytasz Ewangelię


Dziękuję.

Obserwaotr napisał/a:
Co do księgi Iz to pewnie jakieś nowe światło co?


Księga Izajasza według wielu współczesnych została ostatecznie sformułowana w 70 r.p.n.e czyli po wpływie zaratusztrianizmu. Obecnie najwcześniejsze daty podają II wiek p.n.e. W każdym razie już po Księdze Daniela i po rozpoczęciu okupacji perskiej.

Źródło

BLyy - 2014-02-21, 20:28

Obserwator napisał/a:
Rethel napisał/a:

Kwestia jest w tym, czy Gehenna występuje zamiennie z Hadesem.
U Łukasza, Hades to hades.

Hades występuje zamiennie z Szeolem a ten z Abaddonem.
W przypadku Gehenny nie znam takich paralelnych fragmentów.
Jak ktoś zna, niech zapoda.


A może ten tekst Cię zainteresuje?

(Przysłów 15:11) (...)Szeol i miejsce zagłady są przed obliczem Jehowy. O ileż bardziej serca synów ludzkich!

*** Rbi8 Proverbs 15:11 ***
“And [the place of] destruction.” Heb., wa·’avad·dohn′, “Abaddon.” See Job 26:6 ftn.

Tyle, że tutaj nie oznacza, że są potraktowane jednakowo, tylko wymienione każde z osobna.

Rethel
Cytat:
Kwestia jest w tym, czy Gehenna występuje zamiennie z Hadesem.
U Łukasza, Hades to hades.

Hades występuje zamiennie z Szeolem a ten z Abaddonem.
W przypadku Gehenny nie znam takich paralelnych fragmentów.
Jak ktoś zna, niech zapoda.

Gehenna to było wysypisko śmierci, na którym czasem palono też ludzkie zwłoki, przeważnie skazańców, a więc w domyśle tych złych. Stąd Jezus Gehenne utożsamia z ogniem, jako ostateczne zniszczenie. Bo nie wiem czy dusze sprawiedliwych miałyby się spalić w Gehennie, nie wiem czy bys tego chciał, by potraktowano Ciebie i innych jak przestępców ;-) A Hades to taka "poczekalnia" na nieuniknione ;-) W końcu u samego Łukasza masz złego i sprawiedliwego.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group