Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Siostra Maryi
Autor Wiadomość
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2011-07-02, 11:49   Siostra Maryi

"Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka, między nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome." (Mk 15,40)
- hsan de kai gunaikeV apo makroqen qewrousai en aiV kai maria h magdalhnh kai maria h iakwbou tou mikrou kai iwshtos mhthr kai salwmh

"Między nimi były: Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, oraz matka synów Zebedeusza." (Mt 27,56)
- en aiV hn maria h magdalhnh kai maria h tou iakwbou kai iwshf mhthr kai h mhthr twn uiwn zebedaiou

"A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena."(J 19,25)
- eisthkeisan de para tw staurw tou ihsou h mhthr autou kai h adelfh thV mhtroV autou maria h tou klwpa kai maria h magdalhnh

eisthkeisan de para tw| staurw| tou Ihsou h mhthr autou kai h adelfh thv mhtrov autou, Maria h tou Klwpa kai Maria h Magdalhnh.
- ze strony: http://www.searchgodsword...nt=na&sr=1&l=en

Kim była siostra Maryi? Salome czy druga Maria? Proszę tylko bez apokryfów; chce tylko na podstawie cytatu z Jana to wywnioskować, bo w grece chyba sie da?
 
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15750
Wysłany: 2011-07-02, 11:57   

BLyy napisał/a:
Kim była siostra Maryi? Salome czy druga Maria?

Siostrą była:
J 19,25 napisał/a:
siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2011-07-02, 12:01   

Jest to rodzona siostra Marii:
Jan. 19:25
25. A stały podle krzyża Jezusowego matka jego i siostra matki jego, Maryja, żona Kleofaszowa, i Maryja Magdalena.
(BG)
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2011-07-02, 12:01   

Dla mnie też nie przemawiają argumenty, że zawsze pojawia się imię; bo nie pojawia się w Mt 27,56(Matka synów Zebedeusza). Również w Janie Matka nie jest wymieniona z imienia.

A nawet można rozróżnić:
"Między nimi były: Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, oraz matka synów Zebedeusza." (Mt 27,56)
- en aiV hn maria h magdalhnh kai maria h tou iakwbou kai iwshf mhthr kai h mhthr twn uiwn zebedaiou
wsz
A np.
"Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka, między nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome." (Mk 15,40)
- hsan de kai gunaikeV apo makroqen qewrousai en aiV kai maria h magdalhnh kai maria h iakwbou tou mikrou kai iwshtos mhthr kai salwmh


"A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena."(J 19,25)
- eisthkeisan de para tw staurw tou ihsou h mhthr autou kai h adelfh thV mhtroV autou maria h tou klwpa kai maria h magdalhnh

Nie wiem, może Emet niech przyjdzie i coś napisze; albo ktokolwiek kto na tyle dobrze greke zna. Czy może bez znaków interpunkcyjnych nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie?
 
 
 
wiesia

Wyznanie: brak denominacji/kiedyś katoliczka
Pomógł: 32 razy
Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 1901
Wysłany: 2011-07-02, 13:47   

Yarpen Zirgin napisał/a:
BLyy napisał/a:
Kim była siostra Maryi? Salome czy druga Maria?

Siostrą była:
J 19,25 napisał/a:
siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa

Wynika z tego,że w rodzinie dwóm dziewczynkom można nadać to samo imię?
Dwie Marie, siostry, w jednej rodzinie? Czy to było zwyczajem w tamtych czasach.Nie wiem.Może ktoś podpowie.
 
 
Bobo 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 13739
Wysłany: 2011-07-02, 15:34   

wiesia napisał/a:
Dwie Marie, siostry, w jednej rodzinie? Czy to było zwyczajem w tamtych czasach.Nie wiem.Może ktoś podpowie.


Tradycja głosi, że Kleofas (mąż tej drugiej Marii) był bratem Józefa, męża Marii od Jezusa. Inaczej mówiąc, mogła to być nie dosłownie siostra co raczej szwagierka...
 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 11205
Wysłany: 2011-07-02, 15:52   

EMET:

W nawiązaniu do pytania Usera Blyy w Jego post -
http://biblia.webd.pl/for...ghlight=#185952

cokolwiek napiszę...

'Leksykon ŚJ', Tom I, strony 1260 - 1264, wymienia 6 [słownie: sześć] kobiet, które nosiły imię "Maria".
Wymieniono [i omówiono] --
1. Maria, matka Jezusa [str. 1260 - 1262];
2. Maria, siostra Marty i Łazarza [str. 1262 - 1263];
3. Maria Magdalena [str. 1262 - 1263];
4. "Druga Maria", żona Klopasa (Alfeusza) i matka Jakuba Mniejszego oraz Jozesa - wg Mateusza 27:56, 61; wg Jana 19:25 [str. 1264];
5. Maria, matka Jana Marka i ciotka Barnabasa - Dzieje Ap 12:12; do Kolossan 4:10 [str. 1264];
6. Maria z Rzymu - do Rzymian 16:6 [str. 1264].

Ponieważ wyłuszczono aspekt z 'Marią' z wg Jana 19:25, czyli z "drugą Marią', więc zapodam, co pisze w owym 'Leksykonie ŚJ' --
[cytuję:] 4. „Druga Maria”. Żona Klopasa (Alfeusza) (zob. KLOPAS) i matka Jakuba Mniejszego oraz Jozesa (Mt 27:56, 61; Jn 19:25). Jak głosi tradycja, niepoparta wszakże żadną wzmianką biblijną, Klopas był bratem Józefa, przybranego ojca Jezusa. W takim wypadku owa Maria byłaby ciotką Jezusa, a jej synowie — jego kuzynami.
Maria ta należała do kobiet, które „już od Galilei towarzyszyły Jezusowi, aby mu usługiwać”, a potem widziały, jak zawieszono go na palu (Mt 27:55; Mk 15:40, 41). Razem z Marią Magdaleną pozostała przed grobem owego smutnego popołudnia 14 Nisan (Mt 27:61). Na trzeci dzień obie wraz z innymi kobietami wróciły tam z wonnymi korzeniami i olejkami, chcąc natrzeć ciało Jezusa, i z przerażeniem stwierdziły, że grób jest otwarty. Wówczas anioł wyjaśnił im, iż Chrystus powstał z martwych, i polecił: „Idźcie, powiedzcie jego uczniom” (Mk 16:1-7; Mt 28:1-7; Łk 24:1-10). Gdy były w drodze, ukazał im się zmartwychwstały Jezus (Mt 28:8, 9).
[koniec przytoczenia] -- 'Leksykon ŚJ' [czyli: "Wnikliwe Poznawanie Pism"], Tom I, str. 1264, lewa kolumna.

Pod hasłem "Klopas", czytamy we wspomnianym 'Leksykonie ŚJ' -- [cytuję:] KLOPAS. Mąż jednej z kobiet imieniem Maria, które stały przy palu męki Jezusa (Jn 19:25). Przypuszczalnie chodzi o męża „drugiej Marii”, będącego ojcem apostoła Jakuba Mniejszego oraz jego brata Jozesa (Mt 27:56; 28:1; Mk 15:40; 16:1; Łk 24:10). Na ogół uważa się, że Klopasa można utożsamić z Alfeuszem, co jest dość prawdopodobne (Mt 10:3; Mk 3:18; Łk 6:15; Dz 1:13). Oba imiona mogły się wywodzić od tego samego aramejskiego rdzenia i różnić się tylko wymową albo były to dwa imiona używane wymiennie w stosunku do tej samej osoby, jak to się wtedy często zdarzało. Przypuszczenie, jakoby Klopas był bratem Józefa, przybranego ojca Jezusa, jest oparte wyłącznie na tradycji. [koniec przytoczenia] -- Tom I, strona 1102, prawa kolumna, 1 hasło od góry.

Co się tyczy samego tekstu wg Jana 19:25, to 'Interlinia Vocatio' tak oddaje: "Stały zaś przy — krzyżu — Jezusa — matka jego, i — siostra — matki jego [po grecku: < kai hē adelfē tēs mētros autou >] Maria — — Kleofasa, i Maria — Magdalena.".

PNŚ oddaje: "A przy palu męki Jezusa stała jego matka oraz siostra jego matki, Maria, żona Klopasa, i Maria Magdalena.".

Oto, co czytamy w 'Leksykonie ŚJ' pod hasłem "Salome" -

[cytuję:] SALOME (prawdopodobnie od hebr. rdzenia oznaczającego: „pokój”). 1. Przypuszczalnie imię matki synów Zebedeusza — Jakuba i Jana, apostołów Jezusa Chrystusa — co wynikałoby z porównania Mateusza 27:56 z Marka 15:40. W pierwszym wersecie powiedziano, że świadkami męczeńskiej śmierci Jezusa były dwie Marie (Maria Magdalena oraz matka Jakuba Mniejszego i Jozesa), a także matka synów Zebedeusza, w drugim zaś oprócz obu Marii podano imię Salome.

Na podstawie podobnych przesłanek zakłada się, że Salome była rodzoną siostrą Marii, matki Jezusa. Otóż w Jana 19:25 wymieniono te same dwie Marie, tzn. Marię Magdalenę i „żonę Klopasa” (na ogół utożsamianą z matką Jakuba Mniejszego i Jozesa), ale wcześniej powiedziano: „A przy palu męki Jezusa stała jego matka oraz siostra jego matki”. Jeżeli werset ten mówi o tych samych trzech kobietach (pomijając matkę Jezusa), o których napisali Mateusz i Marek, można by przypuszczać, że Salome była siostrą matki Jezusa. Niemniej w Mateusza 27:55 oraz Marka 15:40, 41 wspomniano, że były tam także inne kobiety, które wcześniej towarzyszyły Jezusowi, więc Salome mogła być jedną z nich.

Jak wynika ze sprawozdań ewangelicznych Mateusza, Marka i Łukasza (Łk 8:3), Salome należała do uczniów Pana Jezusa Chrystusa i wraz z innymi kobietami towarzyszyła mu i usługiwała ze swego mienia.

Jeżeli Salome rzeczywiście była matką synów Zebedeusza, to właśnie ona zwróciła się do Jezusa z prośbą, żeby przyznał im w swoim Królestwie miejsca po swej prawicy i lewicy. Według Mateusza prośbę tę przedstawiła matka Jakuba i Jana, natomiast Marek podaje, iż zrobili to oni sami. Najwidoczniej matka zachęcona przez synów ubrała w słowa ich życzenie. Potwierdzałaby to relacja Mateusza, z której wynika, że gdy usłyszeli o tym pozostali uczniowie, oburzyli się nie na matkę, lecz na obu braci (Mt 20:20-24; Mk 10:35-41).

O świcie trzeciego dnia po śmierci Jezusa Salome i inne kobiety udały się do jego grobu, żeby wonnymi korzeniami namaścić ciało zmarłego. Tymczasem zobaczyły, że kamień jest odtoczony, a w grobowcu siedzi anioł, który im oznajmił: „Został wskrzeszony, nie ma go tu. Oto miejsce, gdzie go złożyli” (Mk 16:1-8).
[koniec przytoczenia] -- Tom II, strona 665/666.

Wracając jeszcze do tekstu wg Jana 19:25 i samego fragmentu: "i — siostra — matki jego" - po grecku: < kai hē adelfē tēs mētros autou > - gramatycznie mamy: < kai > - spójnik; < hē > - rodzajnik [od < ho >] dla feminine singular; < adelfe > = "siostra" [jak i rdzenny, feminine singular]; < tēs > - rodzajnik [od < ho >] do feminine singular]; < mētros > [rdzenny: < mētēr >] - dopełniacz dla feminine singular; < autou > [rdz.: < autos >] - dopełniacz dla masculine singular. Należy wszakże zauważyć, iż interpunkcja w zapisie greckim - jak też i w 'Int. Voc.' - jest tego rodzaju, że ma miejsce przecinek po < mētros autou >, a przed < Maria hē tou Klōpa >; byłoby więc tak, iż 'siostrę Marii, matki Jezusa' -wspomniano jedynie lakonicznie, natomiast następną 'Marię Kleofasową' potraktowano osobno dalej. Byłoby więc: (1) Maria, matka Jezusa, (2) siostra Marii, matki Jezusa [nie wymieniona z imienia], (3) Maria 'Kleofasowa' oraz (4) Maria Magdalena. Np. w 'Komentarzu do Ewangelii wg Jana', Edycja Święty Paweł, komentator ks. Mędala tak opiniuje kwestię 'kobiet'. Czytamy m.in.: [cytuję:] "Odpowiednikiem czterech żołnierzy są tu cztery kobiety. Dwie kobiety oznaczone są stosunkiem pokrewieństwa do Jezusa - Matka Jezusa i jej siostra. Dwie inne są wymienione imiennie: Maria, żona Kleofasa i Maria Magdalena - obecna przy pustym grobie." [koniec przytoczenia] - strona 243, Tom IV, część 2.

Dla zainteresowanych adres www: http://www.edycja.pl/prod...rozdzialy-13-21

Oto, na koniec zapis grecki z dostępnych edycji krytycznych --

Εἱστήκεισαν δὲ παρὰ τῷ σταυρῷ τοῦ Ἰησοῦ ἡ μήτηρ αὐτοῦ καὶ ἡ ἀδελφὴ τῆς μητρὸς αὐτοῦ, Μαρία ἡ τοῦ Κλωπᾶ καὶ Μαρία ἡ Μαγδαληνή.



Pragnę zauważyć, iż w samym tekście translacji w 'Int. Voc.' - nie postawiono przecinka przed "Maria — — Kleofasa" a po frazie "matki jego"; po prostu mamy bez przecinka, co jednak sugeruje, iż znaczeniowo tyczy się 'siostry matki jego' [byłoby: 'Marii Kleofasowej']. Tak ja osobiście to widzę... Taka też sugestia jest w tegoż autora translacji - ks. Popowskiego - w 'Przekładzie Jubileuszowym'; gdzie jest oddane: "25 Przy krzyżu Jezusa stała matka Jego oraz siostra matki Jego, Maria, [żona] Kleofasa, i Maria Magdalena". W PNŚ poprzez translację "oraz" oddano najsensowniej.

Takie to i niuanse ze 'siostrą matki Jezusa'...


Stephanos, ps. EMET
_________________
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis.
 
 
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2011-07-02, 16:33   

Ja czytałam, w historii żydowskiej,że w rodzinie były dawane te same imiona. Podobno na Marie siostrę Mari wolano Maria starsza ile w tym prawdy nie wiem. :-D
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
bartek212701 


Pomógł: 162 razy
Wiek: 28
Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 9277
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-07-02, 20:39   

Mój Tata ma tak samo na imię jak Ja ;-) a właściwie to ja mam tak jak On heh
_________________
Izaj. 33:6-Mądrość i umiejętność będą utwierdzeniem czasów twoich, siłą i obfitem zbawieniem twem, a bojaźń Pańska skarbem twoim.
 
 
Bobo 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 13739
Wysłany: 2011-07-02, 21:15   

Naturalne, że z ojca na syna czasem przechodzi imię. Jednak dwom swoim córkom nadać takie same imiona... to byłoby dość osobliwe.
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2011-07-03, 00:11   

Dzięki Emet :-D
Cytat:
Np. w 'Komentarzu do Ewangelii wg Jana', Edycja Święty Paweł, komentator ks. Mędala tak opiniuje kwestię 'kobiet'. Czytamy m.in.: [cytuję:] "Odpowiednikiem czterech żołnierzy są tu cztery kobiety. Dwie kobiety oznaczone są stosunkiem pokrewieństwa do Jezusa - Matka Jezusa i jej siostra. Dwie inne są wymienione imiennie: Maria, żona Kleofasa i Maria Magdalena - obecna przy pustym grobie." [koniec przytoczenia] - strona 243, Tom IV, część 2.

Dla zainteresowanych adres www: http://www.edycja.pl/prod...rozdzialy-13-21

Masz tą pozycję komentarza do Ewangelii wg Jana w edycji Św. Pawła? To jest dokładny cytat z tej pozycji? Bardzo przydałaby mi się ta informacja do moich prac w postaci przypisu i bibliografii.

Cytat:

Ja czytałam, w historii żydowskiej,że w rodzinie były dawane te same imiona. Podobno na Marie siostrę Mari wolano Maria starsza ile w tym prawdy nie wiem.

Mówisz o Flawiuszu? Pisał o imionach tych samych rodzeństwa? Czy tak jak pisał bartek212701 i bobo, że chodzi, że z matki na córkę lub z ojca na syna? Jeśli rodzeństwo i jest to ta pozycja, bede musiał sam się o tym przekonać. :-D Jeśli tak to może pamiętasz choć rozdział by wiedzieć gdzie dokładnie szukać?
Pozdrawiam
 
 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 11205
Wysłany: 2011-07-03, 13:10   

EMET:

Zapodaję dla Usera Blyy całość 'komentarza egzegetycznego' odnoszącego się do wg Jana 19:25 --
Najpierw tekst translacji [układ identyczny jak w opracowaniu ks. Mędali]:
"25 Stały zaś przy krzyżu Jezusa:
Matka Jego i siostra matki Jego,
Maria Kleofasowa i Maria Magdalena
." [str. 234, dz. cyt.].

Oto 'komentarz egzegetyczny' do w. 25 --
[cytuję:] "25. Scena nawiązuje do poprzedniej, ale nie na zasadzie przeciwstawienia (jak interpretuje A. Dauer, Die Passionsgeschichte im Johannesevangelium, 193) niewierzących (żołnierzy) i wierzących (kobiety). Odpowiednikiem czterech żołnierzy sa tu cztery kobiety. Dwie kobiety oznaczone są stosunkiem pokrewieństwa do Jezusa - Matka Jezusa i jej siostra. Dwie inne są wymienione imiennie: Maria, żona Kleofasa i Maria Magdalena - obecna przy pustym grobie. Kobiety są związane z osobą Ukrzyżowanego. Użyty przyimek para łączy się z celownikiem osoby, a tu z krzyżem. Wynika z tego, że krzyż jest metonimią Jezusa.
Tradycja synoptyczna mówi o obecności kobiet przy śmierci Jezusa, chociaż nie wymienia wyraźnie obecności Matki, ale też nie wyklucza tego faktu. Według synoptyków w pobliżu krzyża znajdowały się następujące kobiety:
1) Mk 15, 40 (por. 15, 47; 16, 1): Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, Salome;
2) Mt 27, 56: Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, matka synów Zebedeusza;
3) Łk 24, 10 (por. 23, 49. 55): Maria Magdalena, Maria Jakubowa (matka Jakuba?), Joanna.
Wszyscy ewangeliści są zgodni co do obecności pod krzyżem Marii Magdaleny. Marię, matkę synów Jakuba i Jakuba z Mk / Mt można identyfikować z Marią Jakuba z Łk. Była ona prawdopodobnie matką dwóch "braci" Jezusa: Jakuba i Józefa, gdyż występują oni wśród czterech "braci" Pańskich: w Mt 13, 55 (Jakub, Józef, Szymon i Juda) i w Mk 6, 3 (Jakub, Józef, Szymon i Juda). Nie wiadomo, czy Maria Kleofasa u Jana jest tą samą osobą, co Maria u synoptyków (matka Jakuba i Józefa). Według Hegezypa (ok. 150 r. po Chr.) Kleofas był bratem Józefa, domniemanego ojca Jezusa (Euzebiusz, Hist. eccl 3, 11 i 32, 1-5). Czterej "bracia" Jezusa byliby Jego "kuzynami" ze strony Józefa.
" [koniec przytoczenia] -- strona 243/244, dz. cyt.
NOWY KOMENTARZ BIBLIJNY NOWY TESTAMENT EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO JANA rozdziały 13 - 21 ks. Stanisław Mędala CM Edycja ŚWIĘTY PAWEŁ 2010r.

Uwaga: Zwracam uwagę na enuncjacje typowe dla komentatora katolickiego, ks. Mędalę: co do 'kuzynów' Jezusa; gdyż w ogóle nie bierze się pod uwagę ewentualności rodzeństwa przyrodniego Jezusa [przy wspólnej matce, Marii].

Jednakowoż w interesującej nas kwestii siostry matki Jezusa - to mamy wyraźnie oddzieloną ową od 'Marii Kleofasowej'...
Tak przynajmniej ja - E. - to rozumiem w wypowiedzi ks. Mędali.


Stephanos, ps. EMET
_________________
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis.
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2011-07-04, 15:33   

Dzięki Emet ;-)
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 11