Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Arianie a unitarianie
Autor Wiadomość
Bariel 
Wolnomyśliciel


Wyznanie: Kalwiński Unitarianin
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sie 2012
Posty: 675
Wysłany: 2012-09-10, 18:34   Arianie a unitarianie

Witam wszystkich, mam pytanie, mianowicie, jaka była oryginalna nauka Ariusza? Do tej pory myślałem, że wyznawał tryteizm, tzn. wierzył w trzech Bogów, choć każdy z nich miał być o innym ,,poziomie mocy". Ostatnio jednak, po przeczytaniu kilku prac na tematy okołotrynitarne zaczyna mi się ujawniać obraz Ariusza, jako zagorzałego obrońcy monoteizmu, a więc niemalże unitarianina.
Z tego co rozumiem, jego teologia wyglądała następująco:
-Jedyny odwieczny Bóg Stworzyciel - Jahwe
-bóg (podobny innym biblijnym bogom) Jezus Chrystus, pierwsze i najdoskonalsze stworzenie boże, który współtworzył z Ojcem świat materialny, poddany Ojcu
-osobowy, stworzony Duch Święty, podległy Jezusowi

Zwłaszcza zastanawia mnie, jak Ariusz postrzegał postać i kompetencje Ducha Św.
_________________
Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu. (Przyp. 16:4)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
 
 
Henryk 

Pomógł: 432 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 9647
Wysłany: 2012-09-10, 19:13   Re: Arianie a unitarianie

Bariel napisał/a:
Zwłaszcza zastanawia mnie, jak Ariusz postrzegał postać i kompetencje Ducha Św.

Chyba uznawał Ducha za odrębną, ale jednak - Istotę.
Coś z literatury badaczy o Ariuszu.
 
 
Talmid2Tes2,15 
Genitum, non factum


Wyznanie: katolickie
Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 31 Sie 2011
Posty: 787
Wysłany: 2012-09-10, 19:37   

dla Ariusza nie do pojęcia było jak transcendentny Bóg mógł przyjść na ziemię.
Ojciec nie mógł przekroczyć granicy między stwórcą a stworzeniem , potrzebował więc pośrednika - niższego od siebie
_________________
Biblia jest księgą, w której każdy, jakich chce prawd sobie szuka, i jakie chce, prawdy sobie znajduje.
 
 
Bariel 
Wolnomyśliciel


Wyznanie: Kalwiński Unitarianin
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sie 2012
Posty: 675
Wysłany: 2012-09-10, 19:57   Re: Arianie a unitarianie

Henryk napisał/a:
Bariel napisał/a:
Zwłaszcza zastanawia mnie, jak Ariusz postrzegał postać i kompetencje Ducha Św.

Chyba uznawał Ducha za odrębną, ale jednak - Istotę.
Coś z literatury badaczy o Ariuszu.

Na to wygląda, choć niewiele w tekście o samym Duchu, skupia się on raczej na relacji Ojciec-Syn.

Talmid2Tes2,15 napisał/a:
dla Ariusza nie do pojęcia było jak transcendentny Bóg mógł przyjść na ziemię.
Ojciec nie mógł przekroczyć granicy między stwórcą a stworzeniem , potrzebował więc pośrednika - niższego od siebie

Owszem, poniekąd sam wierzę, że tak właśnie jest. Sens istnienia i Ofiary Jezusa polega jednak na tym, że tylko okup doskonałego człowieka mógł wyswobodzić ludzi z okowów ich grzesznej natury.
_________________
Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu. (Przyp. 16:4)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2012-09-11, 02:55   

Niestety jego pisma zostały zniszczone toteż wszystkiego się nie dowiemy. Może utożsamiał Ducha Świętego z jakimś Aniołem; gdyż byli chrześcijanie którzy tak wierzyli w starożytności. Nie wiem, chyba, że jest jakieś źródło które mogłoby dać na to obraz. W sumie ciekawy temat. Sam do końca nie znam nauk Ariusza.
_________________
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
 
 
 
bartek212701 


Pomógł: 162 razy
Wiek: 27
Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 9251
Skąd: Lublin
Wysłany: 2012-09-11, 11:16   

BLyy napisał/a:
Niestety jego pisma zostały zniszczone toteż wszystkiego się nie dowiemy.
Dziękujemy wszechpotężny i wszechogarniający Kościele Katolicki :-)
Ariusz nie wierzył w zrodzenie Boga jako Jezusa.Nie wierzył w to,że Jezus jest Bogiem z natury,a z nazwy.
Szkoda,że przeciwnicy tak go zniszczyli :-( ach ten KK wszystko niszczył co mu nie pasowało,a później przepraszał...
_________________
Izaj. 33:6-Mądrość i umiejętność będą utwierdzeniem czasów twoich, siłą i obfitem zbawieniem twem, a bojaźń Pańska skarbem twoim.
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 33
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4451
Wysłany: 2012-09-11, 16:12   

Fragmenty dzieła Celsusa znamy tylko z dzieła Orygenesa, fragmenty dzieła Marcjona tylko z dzieł Tertuliana itd. Tak to jest, dzieła oponentów były niszczone.

Co do Ariusza to nawet fałszowano Biblię, żeby tylko nikt nie podważał informacji na temat Trójcy. Jak coś napisałam na ten temat w TYM temacie.
 
 
Bariel 
Wolnomyśliciel


Wyznanie: Kalwiński Unitarianin
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sie 2012
Posty: 675
Wysłany: 2012-09-11, 16:53   

Ano niestety :-/ Spotkałem się również z opinią, że nakaz chrztu w formule trynitarnej z Mt 28;19 to też efekt późniejszej redakcji. To prawdopodobne tym bardziej, że każdy inny chrzest opisany w Biblii był przeprowadzany w imię Jezusa.
A co ciekawe, to przecież katolicy najgłośniej wytykają ŚJ, że PNŚ był tworzony pod tezę.
_________________
Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu. (Przyp. 16:4)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
 
 
Talmid2Tes2,15 
Genitum, non factum


Wyznanie: katolickie
Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 31 Sie 2011
Posty: 787
Wysłany: 2012-09-11, 16:58   

Bariel napisał/a:
Spotkałem się również z opinią, że nakaz chrztu w formule trynitarnej z Mt 28;19 to też efekt późniejszej redakcji.

trynitarną formę chrztu potwierdza "Diache"
_________________
Biblia jest księgą, w której każdy, jakich chce prawd sobie szuka, i jakie chce, prawdy sobie znajduje.
 
 
Bariel 
Wolnomyśliciel


Wyznanie: Kalwiński Unitarianin
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sie 2012
Posty: 675
Wysłany: 2012-09-11, 17:00   

A wszystkie inne chrzty w imię Jezusa to fałszerstwo? :-P
Poza tym nie możesz wykluczyć, że późniejsza edycja Mt 28;19 powstała pod wpływem doktryny wyłożonej najpierw w Didache.
_________________
Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu. (Przyp. 16:4)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
 
 
Talmid2Tes2,15 
Genitum, non factum


Wyznanie: katolickie
Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 31 Sie 2011
Posty: 787
Wysłany: 2012-09-11, 17:05   

Didache powstało w tym czasie co NT , więc ma duży autorytet , a co to chrztów "w imię Jezusa" to nie jest opis ich formy tylko skutku - wszczepienia w Jezusa na co wskazuje zaimek eis
_________________
Biblia jest księgą, w której każdy, jakich chce prawd sobie szuka, i jakie chce, prawdy sobie znajduje.
 
 
Bariel 
Wolnomyśliciel


Wyznanie: Kalwiński Unitarianin
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Sie 2012
Posty: 675
Wysłany: 2012-09-11, 17:23   

Talmid2Tes2,15 napisał/a:
a co to chrztów "w imię Jezusa" to nie jest opis ich formy tylko skutku - wszczepienia w Jezusa na co wskazuje zaimek eis

Mogę odbić piłeczkę stwierdzając, że tak samo należy interpretować formułę trynitarną z Mt 28;19 - ochrzczeni przyjmowali Jezusa za Pana, którego posłał Bóg, spływał też na nich Duch Święty (jeśli się kto nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do Królestwa Bożego).
_________________
Pan wszystko uczynił dla swoich celów, nawet bezbożnego na dzień sądu. (Przyp. 16:4)
Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce. (Ps 115;3)
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 33
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4451
Wysłany: 2012-09-11, 17:32   

Didache powstało najprawdopodobniej w II wieku, nie w I wieku.

Wiemy już że końcówka Ewangelii Marka została napisana w późniejszym czasie. Najprawdopodobniej koniec Ewangelii Mateusza również, jednak nie ma jeszcze na to dowodu archeologicznego. Świadczy o tym fakt, że Ewangelia Mateusza ma silny judaistyczny akcent. Jezus w całej Ewangelii podkreśla, że został posłany tylko do narodu żydowskiego, każe uczniom iść tylko do owiec Izraela. Natomiast pod koniec Ewangelii jakoby "zmienia zdanie" i każe iść także do pogan. Także trynitarna forma chrztu nie występuje w żadnym innym dziele z I wieku.
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2012-09-11, 19:09   

Talmid2Tes2,15 napisał/a:
Bariel napisał/a:
Spotkałem się również z opinią, że nakaz chrztu w formule trynitarnej z Mt 28;19 to też efekt późniejszej redakcji.

trynitarną formę chrztu potwierdza "Diache"

LINK
Najstarsze zachowane fragmenty Didache pochodzą z IV wieku i nie zawierają formuły trynitarnej. Dopiero pełny tekst z XII wieku potwierdza taką formułę w Didache. Nie wiem czy w starszych nie znajdowała się dlatego, że jest tam napisane co innego; czy dlatego, że ten fragment się nie zachował i można się tylko domyślać co tam było. Więc do pisma z XII trzeba podchodzić krytycznie, ale i nie odrzucać tego w pełni. Może ktoś jest wstanie odszukać jakieś informacje na ten temat.
_________________
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
 
 
 
David77 


Pomógł: 68 razy
Dołączył: 19 Mar 2011
Posty: 3818
Skąd: MÜNCHEN
Wysłany: 2012-09-12, 14:01   

Talmid2Tes2,15,


Cytat:

Didache powstało w tym czasie co NT , więc ma duży autorytet , a co to chrztów "w imię Jezusa" to nie jest opis ich formy tylko skutku - wszczepienia w Jezusa na co wskazuje zaimek eis




Po pierwsze jak już to przyimek który wskazuje na przyczynę jak i praktykę w jaki sposób byli chrzczeni nowo nawróceni

εἰς – praepositio (+ acc.) – przyimek: o kierunku: do, ku, na, w; o terminie: do, aż, przez, aż do, na; o granicy i mierze czynności: do, aż do, około, po; o przyczynie: z powodu, ze względu, na skutek;o stosunku do osoby lub rzeczy: względem, co do, o (kimś); o sposobie: na (obecny sposób), na (miarę), w (miarę); o celu lub przedmiocie: dla, na, ku;
_________________
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 11