Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ewangelia Marcjona
Autor Wiadomość
Xboxx 
Apollo


Wiek: 41
Dołączył: 21 Paź 2009
Posty: 265
Wysłany: 2009-11-08, 23:52   Ewangelia Marcjona

Witam

Sylwetka Marcjona (ur. ok. 100 w Synopie) jest dosyc sporna, niemniej wedlug Wikipedii ...[...] Dorobił się majątku jako armator. Został wyłączony ze wspólnoty kościelnej przez własnego ojca, prawdopodobnie z powodu wyznawanych nauk, uznanych za błędne. Ok. 140 r. przybył do Rzymu. Przez pewien czas był członkiem gminy rzymskiej w której odgrywał znaczną rolę, gdyż ofiarował na potrzeby gminy swój pokaźny majątek. Około roku 144 z powodu głoszonych doktryn został wyłączony z gminy rzymskiej, która całkowicie zwróciła mu wcześniej ofiarowany majątek. Wówczas Marcjon założył własny kościół, który posiadał własną hierarchię złożoną z biskupów, kapłanów, diakonów. Zgromadzenia liturgiczne wzorował na liturgii rzymskiej. Jego kościół bardzo szybko rozpowszechnił się w całym cesarstwie, co dla Kościoła, także dla wyodrębnionego później Prawosławia stanowiło poważne zagrożenie, zarówno w kwestii doktrynalnej jak i instytucjonalnej. Zmarł ok. 160 r. [...]....

Pomimo kontrowersji jakie narosly wokol Marcjona jest on tu osobą bardzo wyjątkową, z racji swojego historycznego statusu jako twórcy pierwszego kanonu pism nowotestamentowych. W telegraficznym skrocie mozemy powiedziec ze skonstruowal on Nowy Testament pozbawiony " tradycji żydowskich zachowując część Ewangelii Łukasza oraz kilka listów św. Pawła...". Przede wszystkim Ewangelia Marcjona (ok. 140 r.) jest najwcześniejszą wersją Ewangelii Łukasza jaka posiadamy i niewykluczone ze pierwotny oryginał funkcjonował właśnie w takiej formie skróconej [...1]. Ewangelia pomija historię dzieciństwa Jezusa i zaczyna się od zstąpienia Jezusa do synagogi w Kafarnaum. Pomija też fragmenty o związkach Jezusa ze Starym Testamentem, na przykład powoływanie się na proroków. A zatem wszystkie te okoliczności, które obecnie uchodzą za podejrzane jako późniejsze interpolacje i zabiegi korektorskie. I tak np. Wikipedia podaję, iż:

Cytat:
.....XIX-wieczna katolicka szkoła Tübingen twierdziła, że twierdzenia Marcjona mogły być słuszne - Ewangelia Marcjona jest wcześniejsza, a Łk zależy od niej. Poglądy te popierał także John Knox w wydanej w 1942 pracy Marcion and the New Testament..... [...2]

Widzimy więc że sprawa nie jest taka oczywista. Natomiast figurujące w kanonie Marcjona listy Pawła wynikają z faktu postrzegania przez niego chrześcijaństwa przez pryzmat tegoż Apostoła. Musimy zdać sobie sprawę, że w pewnych kręgach nie było to niczym nadzwyczajnym, ponieważ jasno tam przebiegała granica pomiędzy mistriozofią Pawła a judeochrześcijaństwem Jakuba.....

Należy także wspomnieć, że istnieją inne szkoły upatrujące w obu wersjach ewangelii ich wspólnego źródła.... [...3] Drążąc dalej ten wątek musimy uświadomić sobie, że kanon Marcjona jest jednym z istotniejszych dowodów tego, że zanim rozpoczął się prymat kościoła rzymsko-katolickiego, chrześcijaństwo było bardzo zróżnicowane i składało się z wielu myśli teologicznych. Inne ewangelie czytali gnostycy, inne ebionici itd. Czytano ewangelie Filipa, Tomasza, Judasza itp. A zatem było wiele form chrześcijaństwa oraz wiele dróg i interpretacji pierwotnego przesłania nauki Jezusa i apostołów. O dziwo w roku 384 biskup Epifaniusz z Salaminy, jeden z ojców Kościoła, naliczył osiemdziesiąt odmian chrystianizmu....![...4] Natomiast o sytuacji i atmosferze jaka wówczas panowała W. Dziewulski pisze: ......

Cytat:
Spory teologiczne pomiędzy tymi grupami prowadzone były z niezwykłą brutalnością aż do rozlewu krwi włącznie i budziły u pogan niesmak. Dlatego też Celsus (II w.) wspominał o śmiertelnej nienawiści, jaką żywiły do siebie poszczególne sekty chrześcijańskie. Cesarz Julian „Apostata” wytykał chrześcijanom, że zabijają nie tylko pogan, ale i tych współwyznawców, którzy inaczej niż oni opłakują zmarłego Chrystusa, zaś Ammian Marcellin, znakomity rzymski historyk (330 – 395) pisał, że chrześcijanie są gorsi od dzikich zwierząt, gdy toczą spory ze sobą..... [...5]

Oczywiście większość tych frakcji i ruchów chrześcijańskich została stłumiona dzięki dużej aktywności „ojców Kościoła”, i tylko te, które wyszły zwycięsko z tej walki, mają do dzisiaj „monopol na prawdę”, czyli prawo do decydowania o tym, co jest czystą nauką Kościoła, a co herezją. Widzimy więc, ze tło w jakim "kształtował się kanon nowego testamentu" - to tylko ładnie powiedziane słowa, ponieważ rzeczywistość była bardziej agresywna, zwłaszcza że w celu zwalczania np. doketyzmu [...6] tudziez arianizmu, świadomie wprowadzano poprawki do tekstów ewangelii [...7]. Idąc dalej tym tropem zaważymy że, szczególnym wydarzeniem była z pewnością decyzja Cesarza Konstantyna, który zażądał sporządzenia kopi pism chrześcijańskich zniszczonych wcześniej przez Dioklecjana. [...8] To właśnie wówczas zaistniała najlepsza okazja do całkowitego rozprawienia się z heretykami poprzez zredagowanie ewangelii [...9] Dlatego też spośród 5000 nowotestamentowych manuskryptów jakie mamy obecnie do dyspozycji, żaden nie datuje się z okresu poprzedzającego wiek IV naszej ery. [...10] A zatem teksty ewangelii jakie znamy dzisiaj, to praktycznie dzieło kopistów i korektorów z IV wieku, przez co ich obiektywizm i bezinteresowność budzą poważne i uzasadnione wątpliwości chociażby ze względu na zaciekła walkę z innymi chrześcijanami. Wojna ta doprowadziła wreszcie do tego, ze za cesarza Teodozjusza (380 r.) chrześcijaństwo stało się wyznaniem panującym, natomiast inne kulty zostały zakazane. Od tej pory została usankcjonowana prawnie szeroka droga do uznania tylko czterech ewangelii i prześladowania tzw. heretyków [...11]. Tak by mniej więcej wyglądało tło ksztaltowania sie kanonu Nowego Testamentu ktory obecnie wydaje sie nie budzic zadnych watpliwosci, aczkolwiek pierwotnie nie bylo to takie jednoznaczne .....

Przypisy:
1. Pełny tekst Ewangelii Marcjona znajduje się na http://www.racjonalista.pl/kk.php/d,116
2. Cytatowe na podstawie Wikipedii http://pl.wikipedia.org/wiki/Ewangelia_Marcjona
3. tamże
4. Podaję za Mariusz Agnosiewicz Kościół IV - V wiek. http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,958
5. tamże
6. Taka wstawka występuje np. w kodeksie Watykanskim. http://pl.wikipedia.org/w...Watyka%C5%84ski
7. Profesor Pines z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie udowodnił, że fragment z Mateusza: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego" - nie występuje w najstarszych rękopisach sprzed soboru nicejskiego w 325 r., na którym to zaczął się kształtować ów dogmat. http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,200
8. Konstantyn w 330 r. zamówił u biskupa Euzebiusza z Cezarei 50 kopii Biblii, które sporządzono na koszt rządu, a które zostały wcześniej zniszczone przez Dioklecjana - Edykt z 24 lutego 303 roku sankcjonował niszczenie kościołów i ksiąg chrześcijańskich.
9. W swoim polemicznym artykule o krytyce tekstu, Andrzej Macura podaje istotne informacje dotyczące korekt istniejących w zachowanych kodeksach: ....Oprócz zmian niezamierzonych mamy w rękopisach biblijnych do czynienia ze świadomymi poprawkami. Wbrew pozorom ich twórcy nie kierowali się raczej złą wolą. Można nawet zaryzykować twierdzenie, że zmieniający pierwotny tekst działał tym śmielej, im czystsze były jego intencje. Czasem chodziło o korektę gramatyczną czy stylistyczną – np. w kodeksach z tekstem greckim spotyka się zastępowanie form hellenistycznych (dziś powiedzielibyśmy, że gwarowych) formami klasycznymi (czyli w najbardziej poprawnej grece). Innym razem mogło chodzić o korektę tekstów stwarzających kłopoty natury historycznej, geograficznej czy nawet o uściślenie myśli autora natchnionego........ I chociaż pan Andrzej nie widzi w tych poprawkach niczego złego, niemniej (pomimo swojego tonu polemicznego) wyraźnie przyznaje, że takie korekty istnieją rzeczywiście i nie są wymysłem ludzi uprzedzonych religijnie. Patrz: Biblia dla detektywów, czyli o krytyce tekstu. Andrzej Macura http://biblia.wiara.pl/in...116966225&katg=
10.Najstarszy tekst ewangelii jaki posiadamy pochodzi z kodeksu Synajskiego datowanego na IV wiek. http://www.opoka.org.pl/b...kod_synait.html
11. Od momentu wejścia w życie edyktu Cesarza Teodozjusza w 381 r. datuje się rozpoczęcie historii Świętej Inkwizycji.



Pozdrawiam
_________________
zapraszam na http://www.pcamator.pl
 
 
Predi 
Predi


Wyznanie: wierzący
Pomógł: 3 razy
Wiek: 42
Dołączył: 08 Paź 2012
Posty: 127
Skąd: USA
Wysłany: 2012-10-08, 21:41   

Cytat:
świadomie wprowadzano poprawki do tekstów ewangelii

(...)
Cytat:
A zatem teksty ewangelii jakie znamy dzisiaj, to praktycznie dzieło kopistów i korektorów z IV wieku


Istnieje sporo fragmentow z II wieku i kilka z I. W blisko 100%. identyczne z tymi, ktore dzisiaj czytamy. Co przeczy tezie tego artykulu.

Zrodlo: np. (po angielsku)http://www.dts.edu/read/w...-first-century/
_________________
_____________
God's Best!
- Predi
http://pewnosczbawienia.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,03 sekundy. Zapytań do SQL: 10