Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Kto jest autorem czwartej Ewangelii?
Autor Wiadomość
Eliot 


Pomógł: 360 razy
Dołączył: 22 Sie 2011
Posty: 4174
Wysłany: 2013-03-21, 09:23   

Teresa napisał/a:
Jezus i jego uczniowie nie musieli mieć własnych domów, bo byli gośćmi u tych, którzy uwierzyli w Niego.


Tereso, odnosze wrażenie, że nie zapoznałas się z kilkoma poprzednimi postami :-?
_________________
"Sławiłem więc radość, bo nic dla człowieka lepszego pod słońcem, niż żeby jadł, pił i doznawał radości, i by to go cieszyło w jego trudzie za dni jego życia, które pod słońcem daje mu Bóg." (Ecc 8:15 bt)
 
 
Teresa 

Pomogła: 16 razy
Dołączyła: 02 Paź 2012
Posty: 201
Wysłany: 2013-03-21, 09:33   

AEliot napisał/a:
Tereso, odnosze wrażenie, że nie zapoznałas się z kilkoma poprzednimi postami


Dziękuję AEliot.
Powrócę do tego zagadnienia jak będę miła troszkę więcej czasu .
_________________
Iz. 55R 8W " Bo myśli moje, to nie myśli wasze, a drogi wasze, to nie drogi moje - mówi Pan."
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 37
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4440
Wysłany: 2013-03-21, 10:11   

Henryk napisał/a:
Potwierdzeniem jest choćby chronologia wydarzeń.
Przecież czytałeś kilkakrotnie ewangelie!


Chronologia potwierdza, że wraz z rozpoczęciem działalności, Jezus opuścił Nazaret i zamieszkał w Kafarnaum. Nazaret nazywany jest Jego ojczyzną lub domem rodzinnym, w Kafarnaum znajdował się Jego dom, który zamieszkiwał podczas działalności.

Cytat:
(1) Wyszedł stamtąd i przyszedł do swego rodzinnego miasta. A towarzyszyli Mu Jego uczniowie. (2) Gdy nadszedł szabat, zaczął nauczać w synagodze; a wielu, przysłuchując się, pytało ze zdziwieniem: Skąd On to ma? I co za mądrość, która Mu jest dana? I takie cuda dzieją się przez Jego ręce. (3) Czy nie jest to cieśla, syn Maryi, a brat Jakuba, Józefa, Judy i Szymona? Czyż nie żyją tu u nas także Jego siostry? I powątpiewali o Nim. (4) A Jezus mówił im: Tylko w swojej ojczyźnie, wśród swoich krewnych i w swoim domu może być prorok tak lekceważony. [Mk 6: 1-4]


Cytat:
(16) Przyszedł również do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać. (17) Podano Mu księgę proroka Izajasza. Rozwinąwszy księgę, natrafił na miejsce, gdzie było napisane: (18) Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę, więźniom głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnymi, (19) abym obwoływał rok łaski od Pana. (20) Zwinąwszy księgę oddał słudze i usiadł; a oczy wszystkich w synagodze były w Nim utkwione. (21) Począł więc mówić do nich: Dziś spełniły się te słowa Pisma, któreście słyszeli. (22) A wszyscy przyświadczali Mu i dziwili się pełnym wdzięku słowom, które płynęły z ust Jego. I mówili: Czy nie jest to syn Józefa? (23) Wtedy rzekł do nich: Z pewnością powiecie Mi to przysłowie: Lekarzu, ulecz samego siebie; dokonajże i tu w swojej ojczyźnie tego, co wydarzyło się, jak słyszeliśmy, w Kafarnaum. [Łk 4: 16-23]


Mamy tutaj wyrażę rozgraniczenie. Ojczyzną Jezusa jest Nazaret. Tam też mieszkają jego krewni. Kafarnaum jest osobnym miastem, nie ojczyzną, a miejscem, w którym jak podał AEliot Jezus posiadał dom w czasie swojej misji. Jezus opuścił Nazaret i zamieszkał w Kafarnaum.

AEliot napisał/a:
Zgadza się - co do zwyczaju mycia nóg nie ma wątpliwości. Jednak przyznasz, że istnieje dość spora różnica pomiędzy obmyciem nóg gościowi w misce z wodą a zraszanie ich łzami i olejkiem i wycieranie swoimi włosami :aaa:


Istnieje kilka koncepcji, ale to już rozmowa w innym wątku ;-)
 
 
Eliot 


Pomógł: 360 razy
Dołączył: 22 Sie 2011
Posty: 4174
Wysłany: 2013-03-21, 10:25   

ShadowLady86 napisał/a:
AEliot napisał/a:
Zgadza się - co do zwyczaju mycia nóg nie ma wątpliwości. Jednak przyznasz, że istnieje dość spora różnica pomiędzy obmyciem nóg gościowi w misce z wodą a zraszanie ich łzami i olejkiem i wycieranie swoimi włosami :aaa:


Istnieje kilka koncepcji, ale to już rozmowa w innym wątku ;-)


;-)


Co do kwestii zamieszkania Jezusa w Kafarnaum nie pozostawiłaś chyba nikomu żadnej wątpliwości :-D
_________________
"Sławiłem więc radość, bo nic dla człowieka lepszego pod słońcem, niż żeby jadł, pił i doznawał radości, i by to go cieszyło w jego trudzie za dni jego życia, które pod słońcem daje mu Bóg." (Ecc 8:15 bt)
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2013-03-24, 10:54   

Queza30 napisał/a:
Moje?

Chodziło mi o to co w ciągu swojego życia widzieli apostołowie i to jednak spisali. Myślałem, że chodzi Ci o relacje apostołów :-P
_________________
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
 
 
 
Wiesław 

Wyznanie: ŚJ
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Kwi 2013
Posty: 243
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 2013-05-10, 12:23   

Wysłany: 2013-03-14, 14:39 Kto jest autorem czwartej Ewangelii? przez:ShadowLady86

Pisarz: apostoł Jan
Miejsce spisania: Efez lub okolice
Spisywanie ukończono: ok. 98 n.e.
Obejmuje okres: 29-33 n.e. (bez prologu)
EWANGELIE spisane przez Mateusza, Marka i Łukasza były w obiegu od przeszło 30 lat, a chrześcijanie z I wieku cenili je jako relacje ludzi natchnionych duchem świętym. Stulecie jednak dobiegało końca, a towarzyszy Jezusa ubywało, toteż mogło się nasuwać pytanie: Czy nie należałoby czegoś dopowiedzieć? Czy nie żyje jeszcze ktoś, kto na podstawie własnych wspomnień mógłby podać dalsze cenne szczegóły ze służby Jezusa? Owszem, był ktoś taki. Ktoś, kogo w kontaktach z Jezusem spotkały szczególne przywileje — sędziwy Jan. Najwyraźniej należał do pierwszych uczniów Jana Chrzciciela, którym pokazano Baranka Bożego, i do pierwszych czterech, których Pan zaprosił do wzięcia razem z nim udziału w służbie (Jana 1:35-39; Marka 1:16-20). Pozostawał w zażyłych stosunkach z Jezusem przez cały okres jego służby — był uczniem, którego „Jezus miłował” i który spoczywał u jego piersi podczas ostatniej Paschy (Jana 13:23; Mat. 17:1; Marka 5:37; 14:33). Widział rozdzierającą serce scenę egzekucji i to jemu Jezus powierzył wtedy swą cielesną matkę; poza tym właśnie Jan wyprzedził Piotra, gdy śpieszyli do grobu, by sprawdzić, czy Jezus rzeczywiście powstał z martwych, tak jak usłyszeli (Jana 19:26, 27; 20:2-4).
Blisko 70 lat gorliwej służby oraz wizje i rozmyślania w czasie niedawnego uwięzienia na odludnej wyspie Patmos dobrze przygotowały Jana do spisania tego, co długo pielęgnował w sercu. Duch święty pobudził teraz jego umysł, umożliwiając mu przypomnienie sobie oraz spisanie cennych i życiodajnych wypowiedzi, aby każdy czytelnik ‛uwierzył, że Jezus jest Chrystusem, Synem Bożym, i aby dzięki wierze miał życie za sprawą imienia Jezusa’ (20:31).
Za pisarza owej relacji uznawali Jana chrześcijanie z początku II stulecia, którzy traktowali jego dzieło jako bezsporną część kanonu natchnionych Pism. Również Klemens Aleksandryjski, Ireneusz, Tertulian i Orygenes, żyjący na przełomie II i III wieku, poświadczają, iż sprawozdanie to sporządził Jan. Ponadto wielu dowodów dostarcza sama ta księga. Niewątpliwie napisał ją Żyd, który dobrze znał zwyczaje i kraj swych rodaków (2:6; 4:5; 5:2; 10:22, 23). Osobiste wątki w tej relacji wskazują, że pisarz był nie tylko jednym z apostołów, ale też jednym z trzech najbliższych współpracowników Jezusa, do których należeli Piotr, Jakub i Jan, towarzyszący mu przy szczególnych okazjach (Mat. 17:1; Marka 5:37; 14:33). Z tego grona nie można brać pod uwagę Jakuba (syna Zebedeusza), gdyż został on stracony przez Heroda Agryppę I mniej więcej w roku 44, to znaczy długo przed spisaniem tej księgi (Dzieje 12:2). W grę nie wchodzi również Piotr, ponieważ w Ewangelii według Jana 21:20-24 wymieniono go obok pisarza.
W tych końcowych wersetach nazwano pisarza uczniem, „którego Jezus miłował”. Zarówno to, jak i podobne określenia pojawiają się w sprawozdaniu kilkakrotnie, nigdzie jednak nie występuje imię apostoła Jana. Przytoczono słowa Jezusa, który o wspomnianym uczniu powiedział: „Jeżeli moją wolą jest, aby on pozostał, aż przyjdę, to co tobie do tego?” (Jana 21:20, 22). Nasuwa to myśl, iż o wiele lat miał on przeżyć Piotra oraz innych apostołów. Szczegóły te pasują do apostoła Jana. Rzecz ciekawa, że po otrzymaniu wizji dotyczącej przyjścia Jezusa, opisanej potem w Księdze Objawienia, Jan zakończył owo znamienne proroctwo słowami: „Amen! Przyjdź, Panie Jezusie” (Obj. 22:20).
Chociaż same pisma Jana nie udzielają żadnej konkretnej informacji co do czasu spisania tej Ewangelii, powszechnie uważa się, że powstała ona po jego powrocie z wyspy Patmos, gdzie przebywał na wygnaniu (Obj. 1:9). Cesarz rzymski Nerwa, panujący w latach 96-98, ułaskawił wiele osób, które zostały skazane na wygnanie pod koniec rządów jego poprzednika, Domicjana. Jan napisał Ewangelię około roku 98, a umarł najprawdopodobniej śmiercią naturalną w Efezie w roku 100, w trzecim roku panowania cesarza Trajana.
O tym, że Ewangelia ta została spisana w Efezie lub jego okolicach, świadczy wypowiedź Ireneusza przytoczona przez historyka Euzebiusza (ok. 260-ok.340): „Jan, uczeń Pański, który spoczywał na piersi Jego, także wydał Ewangelję za swego pobytu w Efezie”. Za powstaniem tej księgi poza Palestyną przemawia fakt, iż przeciwnicy Jezusa często są w niej określani ogólnym terminem „Żydzi”, a nie na przykład „faryzeusze” czy „naczelni kapłani” (Jana 1:19; 12:9). Pojawia się w niej również rzymska nazwa Morza Galilejskiego — Morze Tyberiadzkie (6:1; 21:1). Ze względu na nie-Żydów Jan udziela dodatkowych informacji co do świąt żydowskich (6:4; 7:2; 11:55). Miejsce jego wygnania, Patmos, znajdowało się w pobliżu Efezu, a ponadto z 2 i 3 rozdziału Księgi Objawienia wynika, że Jan dobrze znał Efez oraz inne zbory w Azji Mniejszej.
Autentyczność Ewangelii według Jana potwierdzają odkrycia ważnych manuskryptów dokonane w XX wieku. W Egipcie znaleziono na przykład jej fragment znany jako papirus Rylandsa nr 457 (P52); obejmuje on wersety 18:31-33, 37 i 38, a przechowywany jest w Bibliotece Johna Rylandsa w Manchesterze w Wielkiej Brytanii. Na temat znaczenia tego papirusu dla tradycyjnego poglądu, iż Jan napisał Ewangelię pod koniec I stulecia, wypowiedział się nieżyjący już sir Frederic Kenyon w swej książce The Bible and Modern Scholarship (Biblia a wiedza nowożytna, 1949, s. 21): „Mimo niewielkich rozmiarów stanowi wystarczający dowód, że w prowincjonalnym Egipcie — gdzie go znaleziono — rękopis tej Ewangelii był w obiegu mniej więcej w latach 130-150 po Chr. Gdyby nawet założyć, iż przywędrował z miejsca spisania nadzwyczaj szybko, data sporządzenia go jest tak bardzo zbliżona do tradycyjnej (ostatnia dekada I wieku), iż nie ma żadnego powodu do podważania tej tradycji”. Trudno o bardziej wyczerpującą odpowiedź na powyższe pytanie.....
_________________

 
 
 
ras2czy 
out of babilon

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Sty 2011
Posty: 277
Skąd: Galicja
Wysłany: 2013-06-10, 17:25   

Wiesław napisał/a:
Wysłany: 2013-03-14, 14:39 Kto jest autorem czwartej Ewangelii? przez:ShadowLady86

Pisarz: apostoł Jan
Miejsce spisania: Efez lub okolice
Spisywanie ukończono: ok. 98 n.e...

To takie samo zagranie jak z ceną w supermarkecie, 0,99 zł to mniej niż złotówka, a 98-my rok to wciąż pierwszy wiek ;)
_________________
"Wszystko mi wolno" - Paweł zwany Świętym
 
 
RN 


Wyznanie: Wiara Naturalna (Deizm)
Pomógł: 310 razy
Dołączył: 25 Paź 2013
Posty: 5125
Skąd: Ziemia Łódzka
Wysłany: 2015-10-29, 13:39   

Henryk napisał/a:
ShadowLady86 napisał/a:
Imię Jana nigdy nie pojawia się w kontekście umiłowanego ucznia.

Joh 13:23-27 bgn " A był jeden z jego uczniów, którego Jezus miłował, leżący przy stole na piersi Jezusa.
Udowodnij, że Łazarz był w gronie dwunastu.

No i skąd tam wzięli stół i krzesła?
Tylko nie pisz, że nie ma tam wzmianki o dwunastu, i mogło być ich tam razem siedemdziesięciu ośmiu... ;-)


Nie ma żadnej pewności, że to był Jan.
Prawdopodobnie umiłowanym uczniem Jezusa był Judasz, który poświęcił się dla Niego.

EWANGELIA JUDASZA

''Staniesz się apostołem przeklętym przez wszystkich. Ty Judaszu, złożysz w ofierze to ciało, które Mnie przyobleka” mówi Jezus w Ewangelii Judasza.''
_________________
JESZCZE SIĘ TAKI NIE NARODZIŁ, CO BY OPOWIEŚCI BIBLIJNE POGODZIŁ
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2015-11-01, 22:37   

RN napisał/a:
Henryk napisał/a:
ShadowLady86 napisał/a:
Imię Jana nigdy nie pojawia się w kontekście umiłowanego ucznia.

Joh 13:23-27 bgn " A był jeden z jego uczniów, którego Jezus miłował, leżący przy stole na piersi Jezusa.
Udowodnij, że Łazarz był w gronie dwunastu.

No i skąd tam wzięli stół i krzesła?
Tylko nie pisz, że nie ma tam wzmianki o dwunastu, i mogło być ich tam razem siedemdziesięciu ośmiu... ;-)


Nie ma żadnej pewności, że to był Jan.
Prawdopodobnie umiłowanym uczniem Jezusa był Judasz, który poświęcił się dla Niego.

EWANGELIA JUDASZA

''Staniesz się apostołem przeklętym przez wszystkich. Ty Judaszu, złożysz w ofierze to ciało, które Mnie przyobleka” mówi Jezus w Ewangelii Judasza.''

Niektórzy twierdzą, że mógł to być Łazarz. Ja obstaję przy Jakubie, bracie Pańskim ;-)
_________________
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 11