Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Wieczne przymierza w Starym Testamencie
Autor Wiadomość
Kneste

Dołączył: 08 Kwi 2015
Posty: 2
  Wysłany: 2015-04-09, 17:49   Wieczne przymierza w Starym Testamencie

Mam problem ze zrozumieniem Starego Testamentu, a konkretniej – zawartych w nim przymierzy, które określa on „wiecznymi” i „na zawsze”.

W 17. rozdziale Księgi Rodzaju jest napisane:
„Ty zaś, a po tobie twoje potomstwo przez WSZYSTKIE POKOLENIA, zachowujcie przymierze ze Mną. Przymierze, które będziecie zachowywali między Mną a wami, czyli twoim przyszłym potomstwem, polega na tym: wszyscy wasi mężczyźni mają być obrzezani; będziecie obrzezywali ciało napletka na znak przymierza waszego ze Mną. Z pokolenia w pokolenie każde wasze dziecko płci męskiej, gdy będzie miało osiem dni, ma być obrzezane (…) Przymierze moje NA CIELE waszym będzie przymierzem NA ZAWSZE. Nieobrzezany, czyli mężczyzna, któremu nie obrzezano ciała jego napletka, taki człowiek niechaj będzie usunięty ze społeczności twojej; zerwał on bowiem przymierze ze Mną” (Rdz 17, 9-14).

Natomiast Apostołowie odrzucili obrzezanie fizyczne i głosili, że zamiast tego należy dokonać obrzezanie duchowe (Dz 15, 1n; Rz 2, 28-29), mimo że zacytowany tekst wyraźnie mówi o wiecznym przymierzu na ciele.

A o szabacie, którego zdecydowana większość chrześcijan nie przestrzega, Pan Bóg powiedział tak:
„Izraelici winni pilnie przestrzegać szabatu jako obowiązku i przymierza WIECZNEGO poprzez pokolenia. To będzie ZNAK WIEKUISTY między Mną a Izraelitami, bo w sześciu dniach Pan stworzył niebo i ziemię, a w siódmym dniu odpoczął i wytchnął” (Wj 31, 16-17).

Także spora liczba innych fragmentów Pisma Świętego zdaje się oznajmiać, że praw Starego Testamentu należy przestrzegać w każdym czasie. Np.:
– „Postanowień i nakazów, Prawa i polecenia, które napisał wam, przestrzegać będziecie i wypełniać je na zawsze” (2 Krl 17, 37).
– „Wszystkie przykazania Jego są trwałe, ustalone na wieki, na zawsze, nadane ze słusznością i mocą. Zesłał odkupienie swojemu ludowi, ustanowił na wieki swoje przymierze” (Ps 111, 7-9).
– „Wszystkie Twoje przykazania są prawdą. Od dawna wiem z Twoich upomnień, że ustaliłeś je na wieki” (Ps 119, 151-152).

W związku z powyższym proszę o pomoc w wyjaśnieniu, w jaki sposób pogodzić Nowy Testament ze Starym Testamentem. Czy przymierza, które miały być „znakiem wiekuistym”, „wieczne” i „na zawsze”, już nie obowiązują w Kościele, tj. Nowym Izraelu?
 
 
Bobo 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 13647
Wysłany: 2015-04-09, 18:00   

Myślę, że pomocne może być ujęcie zagadnienia w Leksykonie Wnikliwe:

CZAS NIEZMIERZONY

Hebrajski wyraz ʽolám mieści wsobie pojęcie czasu nieokreślonego lub niedającego się zmierzyć. Leksykograf W.Gesenius definiuje go następująco: „Ukryty, niejasny, (...) bardzo odległy, długotrwały czas, którego początek lub koniec (...) tonie wmroku” (Hebräisches und chaldäisches Handwörterbuch über das Alte Testament, wyd. 5, cz. 2, Lipsk 1857, s.99). Myśl kryjącą się womawianym słowie dobrze więc oddają określenia takie jak: „czas niezmierzony” (Ps 25:6), „istniejące przez czas niezmierzony” (Hab 3:6), „od dawna”, „dawno temu”, ‛dawny’ (Rdz 6:4; Joz 24:2; Prz 22:28; 23:10) oraz „długotrwały” (Kzn 12:5).

Wyraz ʽolám bywa łączony zczymś lub kimś wiecznym (1Kl 2:45, przyp. wNW). Prorok Izajasz napisał: „Jehowa, Stwórca krańców ziemi, jest Bogiem po czas niezmierzony” (Iz 40:28). Jehowa istnieje „od czasu niezmierzonego po czas niezmierzony” (Ps 90:2). Ponieważ jest nieśmiertelny inie umiera, będzie Bogiem przez całą wieczność (Hab 1:12; 1Tm 1:17). Jednakże hebrajskie ʽolám nie oznacza samo wsobie „na zawsze”. Często odnosi się do czegoś, co ma jakiś koniec, ale trwa „po czas niezmierzony” wtym sensie, że wdanej chwili nie określono, kiedy ten kres nastąpi. Na przykład przymierze Prawa, zawarte „po czas niezmierzony”, straciło ważność wraz ze śmiercią Jezusa iustanowieniem nowego przymierza (Wj 31:16, 17; Rz 10:4; Gal 5:18; Kol 2:16, 17; Heb 9:15). Podobnie skończyła się rola kapłaństwa Aaronowego, które także miało pełnić służbę „po czas niezmierzony” (Wj 40:15; Heb 7:11-24; 10:1).

Inny termin hebrajski — ʽad — opisuje bezkresną przyszłość, czyli wieczność (1Kn 28:9; Ps 19:9; Iz 9:6; 45:17; Hab 3:6). Gdzieniegdzie, np.wPsalmie 45:6 (45:7), słowa ʽolám oraz ʽad występują razem isą oddawane przez: „na wieki wieków” (Bw), „po wszystkie wieki” (Bp) czy „po czas niezmierzony, na zawsze” (NŚ). Psalmista powiedział oziemi: „Nic nią nie zachwieje po czas niezmierzony, na zawsze” (Ps 104:5).

Również hebrajski wyraz nécach może się odnosić do wieczności. Oddaje się go takimi wyrażeniami, jak „na zawsze” (Hi 4:20; 14:20; Ps 9:18) czy „bez końca” (Iz 57:16). Niekiedy nécach występuje wzestawieniu zʽolám (Ps 49:8,9) lub razem zʽad (Am 1:11). Wszystkie trzy słowa pojawiają się wPsalmie 9:5, 6: „Zgromiłeś narody (...). Imię ich wymazałeś po czas niezmierzony [leʽolám], na zawsze [waʽéd]. Nieprzyjacielu, ostatecznego [lanécach] kresu dobiegły spadające na ciebie spustoszenia”.

W Chrześcijańskich Pismach Greckich słowo aiòn może oznaczać odcinek czasu onieustalonej lub niedającej się określić długości, ciągnący się wdaleką, ale nie bezkresną przyszłość. Na przykład wŁukasza 1:70 oraz wDziejach 3:21 bywa tłumaczone na „dawny”, „dawne [najdawniejsze] czasy”, „przed wiekami” (Gryglewicz, NŚ, Wp). Często jednak kontekst sugeruje, że aiòn odnosi się do okresu, którego długości nie da się zmierzyć dlatego, iż nie ma on końca (Łk 1:55; Jn 6:50, 51; 12:34; 1Jn 2:17). Podobnie pochodzący od aiòn przymiotnik aiònios może zależnie od kontekstu oznaczać zarówno „długi”, „dawny” (Rz 16:25; 2Tm 1:9; Tyt 1:2), jak i„wieczny” (Mt 18:8; 19:16, 29). Inny grecki przymiotnik, aídios, wyraźnie oznacza „wiekuisty” lub „wieczny” (Rz 1:20; Judy 6; BT, Bw, NŚ).
_________________
Oszołomstwu mówię NIE!
 
 
Kneste

Dołączył: 08 Kwi 2015
Posty: 2
Wysłany: 2015-04-09, 18:37   

Sprawdzałem wiele przekładów Biblii i tylko w tłumaczeniu świadków Jehowy znalazłem słowa: „czas niezmierzony”. Biblia w Przekładzie Nowego Świata wydaje mi się w kwestii „wiecznych przymierzy” dziwna nie tylko ze wspomnianego w pierwszym zdaniu powodu, ale także dlatego, że np. 9. wers 17. rozdziału Księgi Rodzaju tłumaczy tak:

„I Bóg rzekł jeszcze do Abrahama: <Ty zaś masz zachowywać moje przymierze, ty i twoi potomkowie po tobie WEDŁUG ICH POKOLEŃ>”

A inne przekłady w mniej-więcej w ten sposób:

„Potem Bóg rzekł do Abrahama: <Ty zaś, a po tobie twoje potomstwo przez WSZYSTKIE POKOLENIA, zachowujcie przymierze ze Mną>”

Co ma znaczyć to „według ich pokoleń”, które występuje zamiast „wszystkie pokolenia”? Mam wrażenie, że świadkowie Jehowy tutaj manipulują.
 
 
Bobo 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 13647
Wysłany: 2015-04-09, 19:09   

Kneste napisał/a:
Biblia w Przekładzie Nowego Świata wydaje mi się w kwestii „wiecznych przymierzy” dziwna


He, he... jednak, jak sam zauważyłeś, za poprawnością tłumaczenia PNŚ masz fakt, że owo przymierze nie trwało wiecznie w sensie bez końca, skoro przeminęło. Więc, masz dwa wyjścia: albo przymierze obrzezania NIE przeminęło i wciąż obowiązuje (i apostołowie popełnili gafę, wprowadzając do swoich pism myśl o zaprzestaniu tej praktyki), albo rzeczywiście, owo hebrajskie wyrażenie nie musi oznaczać wieczności tylko czasu niezmierzonego ( z domyślnym kiedyś końcem).
Wybieraj ;-)
_________________
Oszołomstwu mówię NIE!
 
 
Listek 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 7852
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-04-09, 20:45   

Kneste napisał/a:
Mam problem ze zrozumieniem Starego Testamentu, a konkretniej – zawartych w nim przymierzy, które określa on „wiecznymi” i „na zawsze”.



Żadne przymierze z Bogiem nie przeminęło gdyż Bóg jest WIERNY.

Zawsze czeka na człowieka , który pobłądził ,zawsze czeka jak kochający Ojciec.

Bóg zawarł wszystkie przymierza z wybranym przez Siebie ludem Bożym. do którego należą także ludzie z innych narodów niż Izrael,syn pierworodny.

Gdy człowiek nawraca się do Boga korzystając z ofiary doskonałej Chrystusa Jezusa .to wszystkie przymierza ii obietnice jakie złożył Bóg ludowi Bozemu należą teraz do niego.

Nie wolno lekceważyć żadnego słowa Bożego. bo czyni sie to na swoja własną zgubę.

Słowo Boże jest święte i trwa przez wszystkie pokolenia ludzi na ziemi.

Tylko antychryst miesza, zmienia i manipuluje , byśmy odrzucili wiecznie trwające słowo Boga .

1P 1:23 nbg-pl "Gdyż jesteście ponownie narodzeni przez Słowo żyjącego i trwającego na wieczność Boga, nie z nasienia, co ulega zniszczeniu, ale z niezniszczalnego."

Ml 3:6 bw "Zaiste Ja, Pan, nie zmieniam się

2Tm 3:16 bw "Całe Pismo przez Boga jest natchnione i pożyteczne do nauki, do wykrywania błędów, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości,"

Pozdrawiam
_________________
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
 
 
sio 

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 31 Mar 2010
Posty: 583
Skąd: Podhale
Wysłany: 2015-04-09, 21:27   

Kneste napisał/a:
Natomiast Apostołowie odrzucili obrzezanie fizyczne i głosili, że zamiast tego należy dokonać obrzezanie duchowe


,,Oto nadchodzą dni – wyrocznia Pana – kiedy zawrę z domem Izraela i z domem judzkim nowe przymierze. Nie jak przymierze, które zawarłem z ich przodkami, kiedy ująłem ich za rękę, by wyprowadzić z ziemi egipskiej. To moje przymierze złamali, mimo że byłem ich Władcą – wyrocznia Pana. Lecz takie będzie przymierze, jakie zawrę z domem Izraela po tych dniach – wyrocznia Pana: Umieszczę swe prawo w głębi ich jestestwa i wypiszę na ich sercu. Będę im Bogiem, oni zaś będą Mi narodem. I nie będą się musieli wzajemnie pouczać jeden mówiąc do drugiego: Poznajcie Pana! Wszyscy bowiem od najmniejszego do największego poznają Mnie – wyrocznia Pana, ponieważ odpuszczę im występki, a o grzechach ich nie będę już wspominał. (Jr 31:31-34)...,,

Kneste napisał/a:
A o szabacie, którego zdecydowana większość chrześcijan nie przestrzega, Pan Bóg powiedział tak:
„Izraelici winni pilnie przestrzegać szabatu jako obowiązku i przymierza WIECZNEGO poprzez pokolenia. To będzie ZNAK WIEKUISTY między Mną a Izraelitami, bo w sześciu dniach Pan stworzył niebo i ziemię, a w siódmym dniu odpoczął i wytchnął” (Wj 31, 16-17).


,,I dam wam serce nowe i ducha nowego tchnę do waszego wnętrza, odbiorę wam serce kamienne, a dam wam serce z ciała. Ducha mojego chcę tchnąć w was i sprawić, byście żyli według mych nakazów i przestrzegali przykazań, i według nich postępowali..,, (Ez 36:26-27).

Pismo Święte mówi też :,,Pierwsze przymierze miało przepisy o służbie Bożej i ziemską świątynię,, (Hebr. 9, 1 NP)

Oprócz przepisów moralnych, Stary Testament zawierał także przepisy o służbie Bożej (dikaiómata latreias), czyli przepisy liturgiczne, obrzędowe. Przepisy te dotyczyły w szczególności osób, miejsc, przedmiotów, czynności i czasów sakralnych, a więc kapłaństwa, świątyni, ofiar, ceremonii, świąt. Określały więc starotestamentalną formę służby Bożej, czyli rytuał kultowy, i zawarte były w Pięcioksięgu Mojżeszowym.

Skoro zakon ceremonialny zawierał w sobie cień przyszłych dóbr a nawet był cieniem rzeczy przyszłych,symbolem czy odbiciem przyszłej rzeczywistości Chrystusa i Jego misji to zrozumiałe jest, że musiał mieć charakter czasowy, przemijający, obowiązujący jedynie do czasu Chrystusa. Zwiastun ma dopóty znaczenie, dopóki nie zjawi się zwiastowany. Takie było znaczenie zakonu ceremonialnego.

,,..ziemskie ustawy, mające moc obowiązującą do czasu, kiedy nastąpi nowy porządek... ,,Hebr, 9, 10
_________________
www.fotoszlak.pl
 
 
sio 

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 31 Mar 2010
Posty: 583
Skąd: Podhale
Wysłany: 2015-04-09, 21:40   

Kneste napisał/a:
Natomiast Apostołowie odrzucili obrzezanie fizyczne i głosili, że zamiast tego należy dokonać obrzezanie duchowe (Dz 15, 1n; Rz 2, 28-29), mimo że zacytowany tekst wyraźnie mówi o wiecznym przymierzu na ciele.


...jeszcze jedna myśl mi chodzi po głowie, została odrzucona/zmieniona forma ale sens pozostał ten sam

Rzym 4.11 ,,.. znak obrzezania jako pieczęć usprawiedliwienia osiągniętego dzięki wierze..,,
_________________
www.fotoszlak.pl
 
 
Listek 


Pomógł: 551 razy
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 7852
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-04-09, 21:57   

sio napisał/a:
To moje przymierze złamali, mimo że byłem ich Władcą – wyrocznia Pana.


Upadły człowiek zrywa więź z Bogiem , ale Bóg jest wierny i z Jego strony zawsze wszystko czeka na syna marnotrawnego.


Odnowione przymierze z ludem Bożym obiecuje ducha Świętego, który uzdalnia człowieka wierzącego do wypełniania wszystkich przykazań Boga na wzór Chrystusa Jezusa, czyli z miłości.

I dam wam serce nowe i ducha nowego tchnę do waszego wnętrza, odbiorę wam serce kamienne, a dam wam serce z ciała. (27) Ducha mojego chcę tchnąć w was i sprawić, byście żyli według mych nakazów i przestrzegali przykazań, i według nich postępowali.
Ezech.36,26-27
Pozdrawiam
_________________
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 11