Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Quster
2009-08-09, 07:26
Czy istnieją inni BOGOWIE, poza BOGIEM JHWH?
Autor Wiadomość
Arius 
badacz Biblii


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 4947
Skąd: kosmopolita
Wysłany: 2008-10-14, 00:09   

machabeusz napisał/a:

1. Jezus jest Bogiem (Prawdziwym ,a więc Jahwe).
2. Jezus jest bogiem (fałszywym , bo nie Jahwe).

Oczywiście zachęcam do wybrania pierwszej opcji. :-)
Życzę powodzenia.


Znasz już moją odpowiedź, są nią słowa samego BOGA JHWH.

Cytat:
Izajasza 44:6 Tak mówi Pan[JHWH], Król Izraela i Odkupiciel jego, Pan[JHWH] Zastępów: Ja jestem pierwszy i Ja ostatni; i nie ma poza Mną BOGA.
7 Któż jest do Mnie podobny? - Niech woła, niech to ogłosi i niech Mi dowiedzie! Kto przepowiedział przyszłość od wieków i to, co ma nadejść, niech nam obwieści!
8 Nie lękajcie się ani nie przerażajcie! Czyż nie przepowiedziałem z dawna i nie oznajmiłem? Wy jesteście moimi świadkami: czy jest jaki BÓG oprócz Mnie? albo inna Skała? - Ja nie znam takiego!


Ja właśnie świadczę o tym, co powiedział BÓG JHWH, że nie istnieją inni BOGOWIE, poza jedynym BOGIEM JHWH. Chcesz to możesz zaprzeczać BOGU, ja tego nie zrobię.

Piszesz, że jesteś cierpliwy, ja też, może kiedyś dotrze do ciebie prawda o BOGU JHWH i staniesz po stronie tego JEDYNEGO.
 
 
Płaskowicki Rys
[Usunięty]

Wysłany: 2008-10-14, 07:22   

Ponawiam pytanie Machabeusza z moim uściśleniem.
Czy w Jezusie mieszkała pełnia Boża cieleśnie.
Czy Ojciec ,który w Nim mieszkał nie wykonywał aby dzieł swoich przez Niego ?
To też jest napisane w Słowie
 
 
kesja 


Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 26 Maj 2006
Posty: 4127
Wysłany: 2008-10-14, 14:47   

a co z tym Elohim ?
><
סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים נֶאֱסְפוּ לִזְבֹּחַ זֶבַח-גָּדוֹל לְדָגוֹן אֱלֹהֵיהֶם וּלְשִׂמְחָה וַיֹּאמְרוּ נָתַן אֱלֹהֵינוּ בְּיָדֵנוּ אֵת שִׁמְשׁוֹן אוֹיְבֵינוּ׃


Sdz 16:23 Br "Pewnego dnia przywódcy filistyńscy zebrali się, żeby złożyć uroczyście wielką ofiarę na cześć Dagona, ich boga, i oddać się przy tej okazji uciechom. Bo mówili sobie: Oto nasz bóg wydał w nasze ręce Samsona, naszego wroga."
><><
16/24
וַיִּרְאוּ אֹתוֹ הָעָם וַיְהַלְלוּ אֶת-אֱלֹהֵיהֶם כִּי אָמְרוּ נָתַן אֱלֹהֵינוּ בְיָדֵנוּ אֶת-אוֹיְבֵנוּ וְאֵת מַחֲרִיב אַרְצֵנוּ וַאֲשֶׁר הִרְבָּה אֶת-חֲלָלֵינוּ׃


--------------------------------------------------------------------------------
Biblia Warszawska:
Lud, oglądając go, wielbił swego boga w słowach: Wydał nasz bóg w nasze ręce naszego wroga, Tego, który spustoszył naszą ziemię, I który wielu naszych ubił.
><><
וַיִּקְחוּ פְלִשְׁתִּים אֶת-אֲרוֹן הָאֱלֹהִים וַיָּבִיאוּ אֹתוֹ בֵּית דָּגוֹן וַיַּצִּיגוּ אֹתוֹ אֵצֶל דָּגוֹן׃
1Sm 5:2 Br "Potem wzięli arkę Bożą i umieścili ją w świątyni Dagona obok/u/// jego statuy."

><><

וַיַּשְׁכִּמוּ אַשְׁדּוֹדִים מִמָּחֳרָת וְהִנֵּה דָגוֹן נֹפֵל לְפָנָיו אַרְצָה לִפְנֵי אֲרוֹן יְהוָה וַיִּקְחוּ אֶת-דָּגוֹן וַיָּשִׁבוּ אֹתוֹ לִמְקוֹמוֹ׃
1Sm 5:3 Br "Następnego dnia mieszkańcy Aszdod, wstawszy rano, zobaczyli, że statua leży zwalona twarzą do ziemi, tuż przed arką Jahwe. Podnieśli więc figurę Dagona i postawili ponownie na tym samym miejscu."
><><

וַיַּשְׁכִּמוּ בַבֹּקֶר מִמָּחֳרָת וְהִנֵּה דָגוֹן נֹפֵל לְפָנָיו אַרְצָה לִפְנֵי אֲרוֹן יְהוָה וְרֹאשׁ דָּגוֹן וּשְׁתֵּי כַּפּוֹת יָדָיו כְּרֻתוֹת אֶל-הַמִּפְתָּן רַק דָּגוֹן נִשְׁאַר עָלָיו׃


1Sm 5:4 Br "Kolejnego dnia, wstawszy bardzo wczesnym rankiem, zobaczyli, że statua Dagona znów leży, zwrócona twarzą do ziemi, tuż przed arką Jahwe. Tym razem głowa i odcięte dłonie leżały oddzielnie na progu, oddzielnie zaś na swoim miejscu pozostał tułów [Dagona]."
><><

עַל-כֵּן לֹא-יִדְרְכוּ כֹהֲנֵי דָגוֹן וְכָל-הַבָּאִים בֵּית-דָּגוֹן עַל-מִפְתַּן דָּגוֹן בְּאַשְׁדּוֹד עַד הַיּוֹם הַזֶּה׃ ס

1Sm 5:5 Br "Dlatego kapłani Dagona i wszyscy ci, którzy zazwyczaj wchodzą do świątyni Dagona w Aszdod, aż po dzień dzisiejszy nie mają odwagi postawić stopy na progu świątyni."
><><
Biblia Hebraica Stuttgartensia:
וַיִּרְאוּ אַנְשֵׁי-אַשְׁדּוֹד כִּי-כֵן וְאָמְרוּ לֹא-יֵשֵׁב אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל עִמָּנוּ כִּי-קָשְׁתָה יָדוֹ עָלֵינוּ וְעַל דָּגוֹן אֱלֹהֵינוּ׃

--------------------------------------------------------------------------------

1Sm 5:7 Br "Widząc, co się dzieje, mieszkańcy Aszdod zaczęli mówić: Niech arka Boga Izraelitów lepiej nie pozostaje u nas, gdyż prawica tego Boga zaciążyła nad nami i nad naszym bogiem Dagonem."
><><

וַיָּשִׂימוּ אֶת-כֵּלָיו בֵּית אֱלֹהֵיהֶם וְאֶת-גֻּלְגָּלְתּוֹ תָקְעוּ בֵּית דָּגוֹן׃ ס

--------------------------------------------------------------------------------
1Krn 10:10 Br "Potem umieścili zbroję Saula w świątyni swoich bogów, a jego głowę wystawili na widok publiczny w świątyni Dagona.
><><
 
 
stanislawcz 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 09 Lis 2007
Posty: 269
Wysłany: 2008-10-14, 15:37   

EMET napisał/a:
Arius:
W korkondancji Strong'a znalazłem taki tekst



Cytat:
410 'el {ale} shortened from
352; TWOT - 93a; n m AV - God 213, god 16, power 4, mighty 5, goodly 1, great 1, idols 1, Immanuel + 06005 2, might 1, strong 1; 245
1) god, god-like one, mighty one
1a) mighty men, men of rank, mighty heroes
1b) angels
1c) god, false god, (demons, imaginations)
1d) God, the one true God, Jehovah
2) mighty things in nature
3) strength, power


Cytat:
H-410. 'el, ale;

short. from H-352; strength; as adj. mighty; espec. the Almighty (but used also of any deity):--God (god), X goodly, X great, idol, might (-y one), power, strong. Comp. names in "-el."



.... H-352. 'ayil, ah'-yil;

from the same as H-193; prop. strength; hence anything strong; spec. a chief (politically); also a ram (from his strength); a pilaster (as a strong support); an oak or other strong tree:--mighty (man), lintel, oak, post, ram, tree.

.... H-193. 'uwl, ool;

from an unused root mean. to twist, i.e. (by impl.) be strong; the body (as being rolled together); also powerful:--mighty, strength.




Zgadza się to z tym, co kiedyś czytałem, ale nie mogę znaleźć teraz gdzie, że El pochodzi od słów power, strength

Z tego co pamiętam, słownik Heb-Aram-Polski (ten mały Vocatio), też podaje takie same definicje, jednak książka której nie mogę znaleźć, opisywała etymologię tego słowa.



EMET:
Oto, co czytamy w opracowaniu Juliusza Synowca, księdza zakonnego --
"Etymologia rzeczownika 'el jest bardzo niepewna. Spośród prób jej ustalenia na uwagę zasługują następujące:
Jeden z wybitnych biblistów[przypis 31] wyprowadza słowo 'el od czasownika 'alal: wiązać. Jego zdaniem 'el - to istota, która w sposób wiążący (bindende Macht) nakłada na ludzi obowiązki religijne i moralne.
Inni łączą 'el z hebrajskim przyimkiem 'el - do, ku i sądzą, że oznacza ono Boga jako istotę, do której człowiek się udaje, by jej oddać cześć liturgiczną[przypis 32].
Najczęściej przyjmowany jest pogląd, w myśl którego imię 'el wywodzi się od czasownika 'al - być mocnym, być na przedzie, którego źródłosłów występuje także w rzeczownikach 'ajil - kozioł, 'ajjal - daniel, 'elah, 'elon - potężne drzewo, dąb[przypis 33]. W takim razie imię 'el oznaczałoby Boga jako istotę potężną i kierującą ludzkimi sprawami.
Wydaje się, że ta ostatnia etymologia najlepiej oddaje treść imienia 'el. Z tekstów, które mówią o górach Ela (Ps 36, 7), cedrach Ela (Ps 80, 11), gwiazdach Ela (Iz 14, 13) itp., wynika bowiem, że idea mocy, potęgi była z tym imieniem ściśle związana, Jest to tym bardziej oczywiste, że symbolem kananejskiego boga, którego również określano słowem 'el, był cielec, a według Wyjścia 32 Izraelici, naruszając zakaz "Dekalogu" (Wj 20, 4; Pwt 5, 8), u stóp Synaju sporządzili sobie odlew złotego cielca jako wyobrażenie Boga, który ich wyprowadził z Egiptu (Wj 32, 4.8; Ne 9, 18), a Jeroboam I (931-910) postawił w sanktuariach w Danie i Betelu posągi cielców (1 Krl 12, 28-33), które również miały wyobrażać Jahwe lub przynajmniej - jak chcą niektórzy bibliści - stanowić podnóżek jego stóp, podobnie jak arka przymierza w świątyni jerozolimskiej.

2. Bardzo często spotykamy w psalmach Boże imię Elohim. Jest ono liczbą mnogą od rzeczownika 'eloah, który prawdopodobnie jest rozszerzeniem imienia 'el i występuje także - w brzmieniu nieco zmienionym - w innych językach semickich[przypis 34]. Liczba mnoga tego imienia nie dziwi, gdy jest mowa o bóstwach pogańskich. Na kartach "Starego Testamentu" oznacza ono jednak najczęściej jednego Boga i w takim przypadku występuje z orzeczeniami w liczbie pojedynczej.
Niektórzy badacze "Pisma Świętego" sądzili, że mamy tu do czynienia z pozostałością politeistycznych wierzeń przodków Izraela, dalekim ich śladem. Pogląd ten trzeba uznać za błędny. Pisarze biblijni zwalczali politeizm i stąd trudno przypuszczać, by uważali za stosowne oznaczać Boga rzeczownikiem w liczbie mnogiej, gdyby ten miał jakikolwiek wydźwięk politeistyczny.". -- strony 107 i 108, dz. cyt., rozdział pt. 2.3. IMIONA BOGA.
Zacytowałem z książki pt.:
"WPROWADZENIE DO KSIĘGI PSALMÓW", Juliusz St. Synowiec OFMConv
Wydawnictwo OO. Franciszkanów "Bratni Zew". Kraków 1996.

Przypisy podają jedynie tytuły dzieł pozycji zagranicznych, bez jakichś innych uwag.

Po inne szczegóły odsyłam do opracowania JS.

Zapodał --
Stephanos, ps. EMET[/quote]

Na jakiej podstawie uważacie, że Elohim,Adonaj,czy Kyrios to imiona Boga.Przecież to sanazwy rodzajowe a nie imiona. Czy Bóg na kartach Bibli nazwywał sibie tymi "imionami"?
 
 
stanislawcz 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 09 Lis 2007
Posty: 269
Wysłany: 2008-10-14, 16:24   

machabeusz napisał/a:
stanislawcz napisał/a:

Rację więc mają ŚJ nauczając,że BÓG jest tylko jede.Inne nauki w tym względzie to fałszywe konfabulacje i puste filozoficzne zwodzenie nie mające poparcia w Biblii.Takie nauczanie stwarza pozorne sprzeczności w tekście Pisma Swiętego i stwarza nieufność do prawd w nim zawartych.


Zaraz się przekonamy , czy potrafisz stanąć na wysokości zadania i obronić to , co teraz napisałeś.
Odpowiedz:

Czy Jezus jest Bogiem?

Arius tak samo pisał jak Ty. 8-)
To pytanie najwyraźniej go uziemiło.


Oczywiście.Jezus jest bogiem,ale nie bogiem wszechmocnym.Mnie przekonują o tym takie wersety jak: 1Kol.8:6, Iz.44:6-8, J.17:3/kogo tu Jezus nazywa "jedynym prawdziwym Bogiem?/,J.20:17 itd.Mógłbym przytoczyć tu jeszcze wiele innych wersetów na ten temat, ale po co?
 
 
pawelm 
Czytam

Wyznanie: Świadek J.
Wiek: 53
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 965
Wysłany: 2008-10-14, 16:35   

stanislawcz,
Bo takie podejście przypomina znany przykład wykluczenia jakim jest pytanie : czy Bóg może stworzyć taki kamień, którego nie może podnieść? Są ludzie którzy tę zagadkę rozwiązują bezkutecznie całe życie ;-)
 
 
stanislawcz 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 52
Dołączył: 09 Lis 2007
Posty: 269
Wysłany: 2008-10-14, 18:49   

pawelm napisał/a:
stanislawcz,
Bo takie podejście przypomina znany przykład wykluczenia jakim jest pytanie : czy Bóg może stworzyć taki kamień, którego nie może podnieść? Są ludzie którzy tę zagadkę rozwiązują bezkutecznie całe życie ;-)



Tu nie ma nic do rozwiązywania.Wersety biblijne sa jasne i klarowne zgodne z generalną ideą Biblii.
 
 
poimen 
pasim owieczki


Dołączył: 28 Wrz 2008
Posty: 317
Wysłany: 2008-10-14, 20:59   

Do pawelm.

Sprawa kamienia nie jest aż taka trudna, by pokazać w czym tkwi błąd zadając takie pytanie. Ono zakłada istnieje bytów wzajemnie się wykluczających.

A jaki i gdzie tkwi błąd w pytaniu "czy Jezus jest Bogiem"?

---------

Do stanislawcz.

Czy podane przez Ciebie wersety biblijne są jasne i klarowne, i zgodne z generalną ideą Biblii? Coś w tym jest, niewątpliwie.

Sprawa 1Kol.8:6 jak piszesz - lub raczej 1 Kor 8,6 - jest ciekawa jeśli się przeczyta w całości. Czy wg. Ciebie, Bóg-Ojciec nie jest Panem, skoro jest JEDEN PAN - JEZUS? A poza tym, to przypomniało mi się, jak Jezus powiedział w Jana 13:33: "Jana 13:33  Dziateczki! Jeszcze chwilkę będę z wami; szukać mnie będziecie i, jak powiedziałem Żydom: Gdzie Ja idę, tam wy przyjść nie możecie, i teraz wam to mówię." To jakiś rodzaj ojcostwa w tej wypowiedzi?

Sprawa Iz 44,6-8 jest też ciekawa, bo Jezus jest określany identycznie:
Jest prawdziwym Królem Izraela (por. uroczysty wjazd do Jerozolimy), jego Odkupicielem (por. śmierć na krzyżu + przyszłe wybawienie Izraela), więc ma swoje królestwo (inne fragmenty Biblii o tym wspominają, często w sprawie przypowieści), ma swoich aniołów (por. Mat 13,41; 24,31; Mk 13,27) - jest więc Panem Zastępów, a w Apokalipsie powiedział, że jest Pierwszy i Ostatni.

Sprawa J 17,3 też jest ciekawa, bo w kwestii posiadania i władania zbawieniem i życiem wiecznym - jednej z najistotniejszych cech Boga Żydów - Jezus stawia siebie obok swego Ojca.

Sprawa J 20,17 jest nieco zagadkowa. Może to taki Janowy, (a może ogólnie żydowski) styl pisania, na powiedzenie: wstępuję do Boga-Ojca mojego i waszego? Zastanawiam się, czy kluczem do zrozumienia tego zwrotu nie będzie początek słów Pana Jezusa: "Natomiast udaj się do moich braci i powiedz im..." Widzimy tu Jezusa z perspektywy naszego brata, syna człowieczego. To jakiś rodzaj braterstwa w tej wypowiedzi?

--------

Od siebie.

„[…] [1 Kor 15,23-28] Jeśli więc wszystko jest Mu poddane, z wyjątkiem tego, który Mu wszystko poddał, to On panuje nad wszystkim, a nad Nim panuje Ojciec; chodzi o to, aby we wszystkim objawił się jeden Ojciec, któremu wszystko jest poddane wraz z Chrystusem, któremu Ojciec poddał wszystko z wyjątkiem samego siebie. To bowiem powiedział Chrystus, tak samo jak w Ewangelii wyznał swego Ojca i Boga. Powiedział: «Wstępuję do Ojca mojego i Ojca waszego oraz do Boga mojego i Boga waszego» (J 20,17). Jeśli więc Noetos ośmiela się mówić, że [Chrystus] jest Ojcem, to niechże powie, do jakiego Ojca udaje się Chrystus wedle słów Ewangelii!” (Przeciw Noetosowi, 6).

„Jeden z tych mężów napisał dzieło przeciwko herezji Artemona, którą Paweł z Samostaty usiłował za naszych odświeżyć czasów. Znajduje się tam opowieść, należąca do zajmującej nas obecnie historji. Jest w niej bowiem odparcie co dopiero wspomnianej herezji, która twierdzi, że Zbawiciel był tylko człowiekiem, a która nie tak dawno temu wystąpiła z nowinkami swemi, podczas gdy jej twórcy chcieli ją starożytności otoczyć powagą. Prócz tego znajduje się tam wiele innych dowodów na zbicie owego kłamstwa bluźnierczego, a wreszcie czytamy dosłownie: «Otóż twierdzą oni, że wszyscy starzy, a nawet apostołowie, przejęli i nauczali to samo, co oni mówią obecnie, że prawdziwa nauka przechowała się do czasów Wiktora [papież w latach 189-198], trzynastego z rzędu po Piotrze biskupa rzymskiego. Począwszy zaś od Zefiryna [papież w latach 198-217], następcy jego, prawda została sfałszowana. Twierdzenie to mogłoby mieć pozór prawdy, gdyby się przedewszystkiem Księgi boże temu nie sprzeciwiały. Istnieją ponadto pisma niektórych braci, starsze od czasów Wiktorowych, a ułożone w obronie prawdy, tak przeciwko poganom, jak i przeciwko herezjom ówczesnym. Mówią one o Justynie, Miltjadesie, Tacjanie, Klemensie i bardzo wielu innych, a wszędzie o Chrystusie jako Bogu. Któżby nie znał dzieł Ireneusza, Melitona i innych, które głoszą, że Chrystus jest Bogiem i człowiekiem? Ileż to psalmów i pieśni, ułożonych od czasów pierwotnych przez wiernych braci, opiewa Chrystusa jako Słowo Boże i przyznaje mu boskość? Jakżeż więc przypuścić, że ci, którzy żyli przed Wiktorem, tak uczyli, jak oni mówią, jeśli od tylu lat kościelną głoszono naukę? Jak się nie wstydzą, takie o Wiktorze zmyślać kłamstwa, aczkolwiek wiedzą bardzo dobrze, że Wiktor wykluczył z jedności szewca Teodota, wodza i ojca tego odszczepieństwa bezbożnego, który pierwszy twierdził, że Chrystus jest tylko człowiekiem? Przecie jeśli Wiktor tak myślał, jak tego uczą w swem bluźnierstwie, jakżeż mógł wyłączyc Teodota, tej herezji twórcę?»” (Historia Kościelna, V, 28,1-7).
_________________
:ello: Usunąłem się z tego forum :ello:
:ello: nieoficjalnie :ello:
 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 11186
Wysłany: 2008-10-14, 21:35   

stanislawcz napisał/a:
EMET napisał/a:
Arius:
W korkondancji Strong'a znalazłem taki tekst



Cytat:
410 'el {ale} shortened from
352; TWOT - 93a; n m AV - God 213, god 16, power 4, mighty 5, goodly 1, great 1, idols 1, Immanuel + 06005 2, might 1, strong 1; 245
1) god, god-like one, mighty one
1a) mighty men, men of rank, mighty heroes
1b) angels
1c) god, false god, (demons, imaginations)
1d) God, the one true God, Jehovah
2) mighty things in nature
3) strength, power


Cytat:
H-410. 'el, ale;

short. from H-352; strength; as adj. mighty; espec. the Almighty (but used also of any deity):--God (god), X goodly, X great, idol, might (-y one), power, strong. Comp. names in "-el."



.... H-352. 'ayil, ah'-yil;

from the same as H-193; prop. strength; hence anything strong; spec. a chief (politically); also a ram (from his strength); a pilaster (as a strong support); an oak or other strong tree:--mighty (man), lintel, oak, post, ram, tree.

.... H-193. 'uwl, ool;

from an unused root mean. to twist, i.e. (by impl.) be strong; the body (as being rolled together); also powerful:--mighty, strength.




Zgadza się to z tym, co kiedyś czytałem, ale nie mogę znaleźć teraz gdzie, że El pochodzi od słów power, strength

Z tego co pamiętam, słownik Heb-Aram-Polski (ten mały Vocatio), też podaje takie same definicje, jednak książka której nie mogę znaleźć, opisywała etymologię tego słowa.



EMET:
Oto, co czytamy w opracowaniu Juliusza Synowca, księdza zakonnego --
"Etymologia rzeczownika 'el jest bardzo niepewna. Spośród prób jej ustalenia na uwagę zasługują następujące:
Jeden z wybitnych biblistów[przypis 31] wyprowadza słowo 'el od czasownika 'alal: wiązać. Jego zdaniem 'el - to istota, która w sposób wiążący (bindende Macht) nakłada na ludzi obowiązki religijne i moralne.
Inni łączą 'el z hebrajskim przyimkiem 'el - do, ku i sądzą, że oznacza ono Boga jako istotę, do której człowiek się udaje, by jej oddać cześć liturgiczną[przypis 32].
Najczęściej przyjmowany jest pogląd, w myśl którego imię 'el wywodzi się od czasownika 'al - być mocnym, być na przedzie, którego źródłosłów występuje także w rzeczownikach 'ajil - kozioł, 'ajjal - daniel, 'elah, 'elon - potężne drzewo, dąb[przypis 33]. W takim razie imię 'el oznaczałoby Boga jako istotę potężną i kierującą ludzkimi sprawami.
Wydaje się, że ta ostatnia etymologia najlepiej oddaje treść imienia 'el. Z tekstów, które mówią o górach Ela (Ps 36, 7), cedrach Ela (Ps 80, 11), gwiazdach Ela (Iz 14, 13) itp., wynika bowiem, że idea mocy, potęgi była z tym imieniem ściśle związana, Jest to tym bardziej oczywiste, że symbolem kananejskiego boga, którego również określano słowem 'el, był cielec, a według Wyjścia 32 Izraelici, naruszając zakaz "Dekalogu" (Wj 20, 4; Pwt 5, 8), u stóp Synaju sporządzili sobie odlew złotego cielca jako wyobrażenie Boga, który ich wyprowadził z Egiptu (Wj 32, 4.8; Ne 9, 18), a Jeroboam I (931-910) postawił w sanktuariach w Danie i Betelu posągi cielców (1 Krl 12, 28-33), które również miały wyobrażać Jahwe lub przynajmniej - jak chcą niektórzy bibliści - stanowić podnóżek jego stóp, podobnie jak arka przymierza w świątyni jerozolimskiej.

2. Bardzo często spotykamy w psalmach Boże imię Elohim. Jest ono liczbą mnogą od rzeczownika 'eloah, który prawdopodobnie jest rozszerzeniem imienia 'el i występuje także - w brzmieniu nieco zmienionym - w innych językach semickich[przypis 34]. Liczba mnoga tego imienia nie dziwi, gdy jest mowa o bóstwach pogańskich. Na kartach "Starego Testamentu" oznacza ono jednak najczęściej jednego Boga i w takim przypadku występuje z orzeczeniami w liczbie pojedynczej.
Niektórzy badacze "Pisma Świętego" sądzili, że mamy tu do czynienia z pozostałością politeistycznych wierzeń przodków Izraela, dalekim ich śladem. Pogląd ten trzeba uznać za błędny. Pisarze biblijni zwalczali politeizm i stąd trudno przypuszczać, by uważali za stosowne oznaczać Boga rzeczownikiem w liczbie mnogiej, gdyby ten miał jakikolwiek wydźwięk politeistyczny.". -- strony 107 i 108, dz. cyt., rozdział pt. 2.3. IMIONA BOGA.
Zacytowałem z książki pt.:
"WPROWADZENIE DO KSIĘGI PSALMÓW", Juliusz St. Synowiec OFMConv
Wydawnictwo OO. Franciszkanów "Bratni Zew". Kraków 1996.

Przypisy podają jedynie tytuły dzieł pozycji zagranicznych, bez jakichś innych uwag.

Po inne szczegóły odsyłam do opracowania JS.

Zapodał --
Stephanos, ps. EMET


Na jakiej podstawie uważacie, że Elohim,Adonaj,czy Kyrios to imiona Boga.Przecież to sanazwy rodzajowe a nie imiona. Czy Bóg na kartach Bibli nazwywał sibie tymi "imionami"?[/quote]


EMET:
Czy do mnie te pytanie?
Jesli, to jakies nieporozumienie.
Ja tylko zapodałem materiał z książki ks. Synowca w odpowiedzi na pytania Ariusa.

Nawet ks. J. Synowiec pisze, że Jahwe to imię własne Boga; pisze: "3. Imieniem Boga, które najczęściej spotykamy w psalmach, jest słowo Jahwe, które w Starym Przymierzu jest imieniem własnym Boga." [strona 108, dz. cyt.]; wykolorowanie moje, E.

W terminologii Biblii hebrajskiej termin < szem > oznacza nie tylko imię - jako imię własne - lecz także: miano, nazwa, określenie itp.
Dlatego też nawet co do rzek jest napisane, że mają 'imiona'; 'imiona' mają miasta itp.
"A imię rzeki drugiej Gihon; ta okrąża wszystkę ziemię Murzyńską." [BG] - Genesis 2:13.
"W okrąg ośmnaście tysięcy łokci; a imię miasta ode dnia tego będzie: Pan tam mieszka." [BG] - Ezechiela 48:35.

Stąd też wielu traktuje takie określenia Boga Biblii, jak: El, Elohim, Szaddaj, Cewaoth, Zazdrosny i inne -- jako 'imiona' Boże.

Jest taki tekst z [Listu] do Efezjan 3:15:
"Dlatego też zginam kolana przed Ojcem, któremu zawdzięcza swe miano każda rodzina w niebie i na ziemi," [NŚ]
"Dlatego zginam kolana moje przed Ojcem, od którego wszelkie ojcostwo na niebie i na ziemi bierze swoje imię," [BW]
"Tego gwoli zgniam -- kolana moje względem -- Ojca, od którego każdy naród w niebiosach i na ziemi jest_nazywany [po grecku: < onomadzetai >; rdzenny < onomadzo >]," [Interlinia Vocatio]; podkreślenie moje, E.



Stephanos, ps. EMET
 
 
Arius 
badacz Biblii


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 4947
Skąd: kosmopolita
Wysłany: 2008-10-14, 22:07   

stanislawcz napisał/a:
machabeusz napisał/a:
stanislawcz napisał/a:

Rację więc mają ŚJ nauczając,że BÓG jest tylko jede.Inne nauki w tym względzie to fałszywe konfabulacje i puste filozoficzne zwodzenie nie mające poparcia w Biblii.Takie nauczanie stwarza pozorne sprzeczności w tekście Pisma Swiętego i stwarza nieufność do prawd w nim zawartych.


Zaraz się przekonamy , czy potrafisz stanąć na wysokości zadania i obronić to , co teraz napisałeś.
Odpowiedz:

Czy Jezus jest Bogiem?



Oczywiście.Jezus jest bogiem,ale nie bogiem wszechmocnym.Mnie przekonują o tym takie wersety jak: 1Kol.8:6, Iz.44:6-8, J.17:3/kogo tu Jezus nazywa "jedynym prawdziwym Bogiem?/,J.20:17 itd.Mógłbym przytoczyć tu jeszcze wiele innych wersetów na ten temat, ale po co?


Twierdzisz więc, że istnieją inni BOGOWIE, poza jedynym BOGIEM JHWH?

Czyli Stwórca nie miał racji, mówiąc:
Cytat:

Izajasza 44:6 Tak mówi Pan[JHWH], Król Izraela i Odkupiciel jego, Pan[JHWH] Zastępów: Ja jestem pierwszy i Ja ostatni; i nie ma poza Mną BOGA.
7 Któż jest do Mnie podobny? - Niech woła, niech to ogłosi i niech Mi dowiedzie! Kto przepowiedział przyszłość od wieków i to, co ma nadejść, niech nam obwieści!
8 Nie lękajcie się ani nie przerażajcie! Czyż nie przepowiedziałem z dawna i nie oznajmiłem? Wy jesteście moimi świadkami: czy jest jaki BÓG oprócz Mnie? albo inna Skała? - Ja nie znam takiego!
 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 11186
Wysłany: 2008-10-14, 22:59   

Arius napisał/a:
stanislawcz napisał/a:
machabeusz napisał/a:
stanislawcz napisał/a:

Rację więc mają ŚJ nauczając,że BÓG jest tylko jede.Inne nauki w tym względzie to fałszywe konfabulacje i puste filozoficzne zwodzenie nie mające poparcia w Biblii.Takie nauczanie stwarza pozorne sprzeczności w tekście Pisma Swiętego i stwarza nieufność do prawd w nim zawartych.


Zaraz się przekonamy , czy potrafisz stanąć na wysokości zadania i obronić to , co teraz napisałeś.
Odpowiedz:

Czy Jezus jest Bogiem?



Oczywiście.Jezus jest bogiem,ale nie bogiem wszechmocnym.Mnie przekonują o tym takie wersety jak: 1Kol.8:6, Iz.44:6-8, J.17:3/kogo tu Jezus nazywa "jedynym prawdziwym Bogiem?/,J.20:17 itd.Mógłbym przytoczyć tu jeszcze wiele innych wersetów na ten temat, ale po co?


Twierdzisz więc, że istnieją inni BOGOWIE, poza jedynym BOGIEM JHWH?

Czyli Stwórca nie miał racji, mówiąc:
Cytat:

Izajasza 44:6 Tak mówi Pan[JHWH], Król Izraela i Odkupiciel jego, Pan[JHWH] Zastępów: Ja jestem pierwszy i Ja ostatni; i nie ma poza Mną BOGA.
7 Któż jest do Mnie podobny? - Niech woła, niech to ogłosi i niech Mi dowiedzie! Kto przepowiedział przyszłość od wieków i to, co ma nadejść, niech nam obwieści!
8 Nie lękajcie się ani nie przerażajcie! Czyż nie przepowiedziałem z dawna i nie oznajmiłem? Wy jesteście moimi świadkami: czy jest jaki BÓG oprócz Mnie? albo inna Skała? - Ja nie znam takiego!



EMET:
Pozornie to, co pisze Arius, może sprawiać wrażenie pisaniny oportunistycznej; pozornie.
Bo czyż w Dekalogu nie czytamy: "Nie wolno ci mieć żadnych innych bogów na przekór mojemu obliczu."? [Exodus 20:3]

" 'Wszechwładny Panie, Jehowo, zacząłeś swemu słudze ukazywać swą wielkość i swoje silne ramię, któż bowiem jest bogiem w niebiosach lub na ziemi, który by dokonywał takich czynów, jak twoje, i potężnych dzieł takich, jak twoje?" - Deuteronomium 3:24, NŚ.

"Macie też dbać o to, by zawsze wprowadzać w czyn przepisy i sądownicze rozstrzygnięcia oraz prawo i przykazanie, które wam napisał; a nie wolno wam bać się innych bogów." - 2 Królów 17:37, NŚ.

"Nie ma wśród bogów nikogo takiego, jak ty, Jehowo, ani nie ma dzieł takich, jak twoje." - Psalm 86:8, NŚ.

"Bo ty, Jehowo, jesteś Najwyższy nad całą ziemią; wstąpiłeś wysoko i jesteś nader wywyższony nad wszystkich innych bogów." - Psalm 97:9, NŚ.

Pragnę przypomnieć też, że w ulubionym tekście biblijnym Ariusa mamy:
"i że nikt Bogiem z wyjątkiem Jednego. I bowiem jeśli_właśnie są nazywani bogami czy_to w_niebie, czy_to na ziemi" -- 1 do Koryntian 8:4b, 5a, Int. Vocatio.

W Psalmie 82:6, 7 czytamy: " ""Ja rzekłem: 'Jesteście bogami i wszyscy jesteście synami Najwyższego. Doprawdy, tak jak ludzie umrzecie; i jak któryś z książąt upadniecie! '" ".
Tacy to i "bogowie"; śmiertelni.
To ci wszyscy "nazywani bogami"...



Stephanos, ps. EMET
 
 
Arius 
badacz Biblii


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 4947
Skąd: kosmopolita
Wysłany: 2008-10-15, 00:11   

EMET napisał/a:


EMET:
Pozornie to, co pisze Arius, może sprawiać wrażenie pisaniny oportunistycznej; pozornie.
Bo czyż w Dekalogu nie czytamy: "Nie wolno ci mieć żadnych innych bogów na przekór mojemu obliczu."? [Exodus 20:3]

" 'Wszechwładny Panie, Jehowo, zacząłeś swemu słudze ukazywać swą wielkość i swoje silne ramię, któż bowiem jest bogiem w niebiosach lub na ziemi, który by dokonywał takich czynów, jak twoje, i potężnych dzieł takich, jak twoje?" - Deuteronomium 3:24, NŚ.

"Macie też dbać o to, by zawsze wprowadzać w czyn przepisy i sądownicze rozstrzygnięcia oraz prawo i przykazanie, które wam napisał; a nie wolno wam bać się innych bogów." - 2 Królów 17:37, NŚ.

"Nie ma wśród bogów nikogo takiego, jak ty, Jehowo, ani nie ma dzieł takich, jak twoje." - Psalm 86:8, NŚ.

"Bo ty, Jehowo, jesteś Najwyższy nad całą ziemią; wstąpiłeś wysoko i jesteś nader wywyższony nad wszystkich innych bogów." - Psalm 97:9, NŚ.

Pragnę przypomnieć też, że w ulubionym tekście biblijnym Ariusa mamy:
"i że nikt Bogiem z wyjątkiem Jednego. I bowiem jeśli_właśnie są nazywani bogami czy_to w_niebie, czy_to na ziemi" -- 1 do Koryntian 8:4b, 5a, Int. Vocatio.

W Psalmie 82:6, 7 czytamy: " ""Ja rzekłem: 'Jesteście bogami i wszyscy jesteście synami Najwyższego. Doprawdy, tak jak ludzie umrzecie; i jak któryś z książąt upadniecie! '" ".
Tacy to i "bogowie"; śmiertelni.
To ci wszyscy "nazywani bogami"...


Stephanos, ps. EMET


Amen.

Cytat:

1 Koryntian 8:5 Chociaż niektórzy mówią o istnieniu BOGÓW na niebie i na ziemi tak, jakby było wielu BOGÓW i wielu panów,
6 to jednak dla nas jest tylko jeden BÓG, Ojciec, Stwórca wszystkiego, dla niego żyjemy.


Biblia mówi o kulcie wielu BOGÓW, a historia to potwierdza, w Biblii nawet ludzi oraz anioły nazywano BOGAMI, tak jakby tych BOGÓW było naprawdę wielu, ale czy ci BOGOWIE naprawdę są BOGAMI? Zgodnie ze słowami Pawła, jest tylko jeden BÓG, OJCIEC i ja właśnie o nim ŚWIADCZĘ.

Istnieje tylko jeden BÓG, JHWH, poza nim nie ma innego BOGA, choćby nawet ich BOGAMI nazywano.

Cytat:
Izajasza 44:6 Tak mówi Pan[JHWH], Król Izraela i Odkupiciel jego, Pan[JHWH] Zastępów: Ja jestem pierwszy i Ja ostatni; i nie ma poza Mną BOGA.
7 Któż jest do Mnie podobny? - Niech woła, niech to ogłosi i niech Mi dowiedzie! Kto przepowiedział przyszłość od wieków i to, co ma nadejść, niech nam obwieści!
8 Nie lękajcie się ani nie przerażajcie! Czyż nie przepowiedziałem z dawna i nie oznajmiłem? Wy jesteście moimi świadkami: czy jest jaki BÓG oprócz Mnie? albo inna Skała? - Ja nie znam takiego!



Jako przykład podam, że dla katolika istnieje tylko jeden PAPIEŻ, chociaż ja znam kogoś kto się nazywa Jan PAPIEŻ, czy ten ktoś naprawdę jest PAPIEŻEM? To w takim razie jego żona jest PAPIEŻYCĄ. A kim są dzieci Jana PAPIEŻA, skoro też taką nazwę mają??

Nie chcę obrazić tym tekstem katolików, jednak przykład sam mi się tak nasunął.
 
 
kesja 


Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 26 Maj 2006
Posty: 4127
Wysłany: 2008-10-15, 09:40   

powiadacie - Jest tylko jeden Bóg JHWH ,,,,inni nie chociażby ich Bogami zwano...

Tylko sprytnie unikacie ,ze chodzi o Boga który ZBAWIA ...
TYLKO JEDEN ZBAWIA a JEST NIM YHVH , inni nie maja Mocy Zbawić.

Teraz macie wybór ,albo Jahszua JEST YHVH ,który zapowiedział SIEBIE jako tego
który Odkupi Swój Lud od grzechów ich .
Albo jest jak DAGON przed YHVH -
Jeśli uważacie ,ze JAHszua was Zbawił ...a nikt nie moze Zbawić tylko Sam YHVH ...
to sami sobie dołek kopiecie .
><
 
 
Arius 
badacz Biblii


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 4947
Skąd: kosmopolita
Wysłany: 2008-10-15, 11:00   

kesja napisał/a:
powiadacie - Jest tylko jeden Bóg JHWH ,,,,inni nie chociażby ich Bogami zwano...

Tylko sprytnie unikacie ,ze chodzi o Boga który ZBAWIA ...
TYLKO JEDEN ZBAWIA a JEST NIM YHVH , inni nie maja Mocy Zbawić.

Teraz macie wybór ,albo Jahszua JEST YHVH ,który zapowiedział SIEBIE jako tego
który Odkupi Swój Lud od grzechów ich .
Albo jest jak DAGON przed YHVH -
Jeśli uważacie ,ze JAHszua was Zbawił ...a nikt nie moze Zbawić tylko Sam YHVH ...
to sami sobie dołek kopiecie .
><




1. W danym temacie rozmawiamy wyłącznie na dany temat! Nie poruszamy diametralnie rożnych wątków.

Chcesz rozmawiać o zbawieniu? Załóż nowy temat.
 
 
kesja 


Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 26 Maj 2006
Posty: 4127
Wysłany: 2008-10-15, 12:25   

Ależ ja wiem jaki to temat i właśnie dlatego w nim piszę.
Zbawienie JEST NIEODŁĄCZNE OD YHVH ...Skała nasza i Odkupiciel .
Jeśli YHVH JEST TEN JEDEN JEDYNY ,który Zbawia i Odkupił ,to .....
A wiemy KTO NAS ODKUPIŁ I ZBAWIŁ I JEST SKAŁA NASZA ,to.....
Wiemy ze JAHszua ZAWIERA W SOBIE TO WSZYSTKO...to ON JEST YHVH
a jesli nie to jest jak DAGON ....??
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 12