Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Jedzenie kaszanki co na to Żydzi ?
Autor Wiadomość
Lukian 


Wyznanie: katolickie
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 02 Lut 2015
Posty: 1741
Wysłany: 2016-07-03, 11:14   Jedzenie kaszanki co na to Żydzi ?

cytat z :
http://www.the614thcs.com/29.1076.0.0.1.0.phtml
Cytat:
W Torze czytamy: "Ale mięsa stworzenia, które jest jeszcze żywe, nie jedzcie" (Bereszit 9:4).
Powyższe z Siedmiu Praw Potomków Noego zakazuje spożywania części żyjącego zwierzęcia (w tym krwi – ale nie krwi w ogóle, a jedynie krwi zwierzęcia żyjącego; całkowity zakaz spożywania krwi dotyczy tylko Żydów). Jest to traktowane bardzo dosłownie: zwierzę, którego mięso jemy, musi być martwe. Więcej: zwierzę, którego mięso jemy, musi być martwe już wówczas, gdy od jego ciała zostaje odcięty fragment, który człowiek będzie spożywał

Tym, czego spożywanie jest zakazane wszystkim ludziom, a nie tylko Żydom, jest więc ewer min hachaj - czyli "część ciała z żywego zwierzęcia". Ach-basar benafszo damo lo tochelu znaczy dosłownie "mięso, którego krew jest w jego duszy", co oznacza, że zwierzę jest jeszcze żywe, bo jego krew jest wciąż powiązana, połączona z jego duszą. Czyli zakaz nie odnosi się - wbrew częstym, ale fałszywym przekonaniom - wyłącznie do krwi, ale do żywego zwierzęcia (Chullin 102b i Raszi). Jest więc - w życiowym wymiarze - zakazem przejawiania wyjątkowego okrucieństwa wobec zwierząt.


a co to ma z wspólnego z "Klauzulą Jakubową" zapytacie,
ano taki że ma ona jedynie charakter dyscyplinarny :xcalus:
_________________
Gal 4:6 " A ponieważ jesteście synami, Bóg wysłał do naszych serc Ducha swego Syna, który woła: „Abba, Ojcze!"
http://zrodlaobjawienia.blogspot.com/
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 33
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4441
Wysłany: 2016-07-03, 17:47   

Klauzula Jakubowa opierała 3 zakazy pokarmowe na 17 rozdziale Księgi Kapłańskiej - zakazu spożywania mięsa, które było ofiarowane innemu bogu niż JHWH, zakaz jedzenia pokarmu uduszonego oraz pokarmu razem z jego krwią. Były to nakazy, jakie Izraelici nadali poganom, którzy przebywali w ich obozie, czyli byli gośćmi.

Jest to nawet pogląd katolicki, choć Katolicy od dłuższego czasu nie przestrzegają już zakazu spożywania krwi.

Cztery warunki (zob. też w. 28; 21,25) przypominają cztery nakazy dla obcych przybyszów przebywających wśród Izraela w Kpł 17-18: zakaz spożywania mięsa ofiarowanego bożkom, zakaz spożywania krwi i mięsa uduszonych zwierząt (które nie zostały zabite podczas czynności rytualnych) oraz zakaz współżycia seksualnego z bliskimi krewnymi [Katolicki Komentarz Biblijny, strona 1224 [50,81-82]]

Klauzule Jakubowe były więc związane z Prawem Mojżeszowym.

Zresztą jaki sens miałoby zakazanie zjadania żywego zwierzęcia? Przecież żaden człowiek nie polował na zwierzę "zębami" i nie zjadał go na żywca. Nawet zwierzęta tak nie robią, bo zawsze wpierw zaduszają. Tłumaczenie jest więc absurdalne i irracjonalne. Zresztą, nie wiem czy ktoś to tłumaczył z obcego języka na polski, ale zdanie W Torze czytamy: "Ale mięsa stworzenia, które jest jeszcze żywe, nie jedzcie" (Bereszit 9:4). jest nieprawdziwe.

TUTAJ mamy ten fragment i w angielskim brzmią on tak.

But, flesh with its soul, its blood, you shall not eat.

Czyli Ale mięsa z jego duszą, jego krwią, nie wolno wam jeść. Czyli jak w każdej Księdze Rodzaju.
_________________
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



 
 
Lukian 


Wyznanie: katolickie
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 02 Lut 2015
Posty: 1741
Wysłany: 2016-07-03, 17:54   

Cytat:
Św. Augustyn, pisząc około roku 397 w polemice z manichejczykami dzieło Contra Faustum, tak oto wyjaśnia cel tego zarządzenia oraz powody, dla których przestało ono obowiązywać: "Apostołowie zarządzili na jakiś czas rzecz, która wydaje mi się łatwa i nieuciążliwa dla tych, którzy ją zachowują, a to ze względu na ów Kamień Węgielny, który buduje na sobie obie części ludzkości (Ef 2,14-22). (...) Obie ściany -- jedna pochodząca z obrzezania, druga z nieobrzezania -- chociaż pogodzone w Kamieniu Węgielnym wyróżniały się przecież pewnymi właściwymi sobie cechami. Kiedy jednak zmieniły się czasy i Kościół do tego stopnia składa się z dawnych pogan, że nie ma w nim Izraelitów według ciała, któryż chrześcijanin będzie unikał jedzenia kwiczoła albo mniejszego ptaka, z którego nie wylano krwi? Albo czyż nie będzie jadł królika tylko dlatego, że zabito go uderzeniem dłonią w kark, bez zadania krwawej rany?" (lib.32 cap.l3; PL 42,504) I powołuje się Augustyn na słowa Pana Jezusa: "Nie to, co wchodzi do ust, czyni człowieka nieczystym, ale co z ust wychodzi" (Mt 15,11).
_________________
Gal 4:6 " A ponieważ jesteście synami, Bóg wysłał do naszych serc Ducha swego Syna, który woła: „Abba, Ojcze!"
http://zrodlaobjawienia.blogspot.com/
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 33
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4441
Wysłany: 2016-07-03, 18:24   

Augustyn - IV w. Wcześniej Tertulian pisał o tym, że krew kala Chrześcijanina.

Zakaz spożywania krwi był praktykowany przez wczesnych Chrześcijan pogańskiego pochodzenia jeszcze co najmniej do VII w.W Kanonach Apostolskich, które według współczesnej wiedzy pochodzą z V/ VI wieku, mamy n napisane.

Cytat:

If any bishop, presbyter, or deacon, or any one of the sacerdotal order, shall eat flesh, with the blood of the life thereof, or anything killed by beasts, or that dies of itself, let him be deposed. For the law has forbidden this. If he be a layman, let him be excommunicated. [Kanon 63]



Źródło

Moje tłumaczenie:

Jeśli którykolwiek biskup, prezbiter czy diakon lub ktokolwiek z zakonów klerykalnych zje mięso z krwią, która zawiera w sobie życia, lub cokolwiek zabite przez zwierzę, lub coś co zdechło samo z siebie, będzie pozbawiony stanowiska. Prawo bowiem tego zabrania. Jeśli uczyni to osoba świecka, będzie ekskomunikowana

Owe kanony zostały zatwierdzone w VII wieku przez Sobór in Trullo, w którym to padły następujące zdania.

Cytat:
Canon 67:
The divine Scripture commands us to abstain from blood, from things strangled, and from fornication. Those therefore who on account of a dainty stomach prepare by any art for food the blood of any animal, and so eat it, we punish suitably. If anyone henceforth venture to eat in any way the blood of an animal, if he be a clergyman, let him be deposed; if a layman, let him be cut off.



Moje tłumaczenie:

Biblia nakazuje nam powstrzymywać się od krwi, od tego co uduszone i od nierządu. Jednak niektórzy dogadzający swojemu żołądkowi przygotowują i jedzą posiłki z krwią zwierząt. Takich należy karać odpowiednio. Jeśli odtąd ktokolwiek zaryzykuje spożywanie w jakikolwiek formie krew zwierząt: jeśli będzie duchownym – zostanie usunięty ze stanowiska. Jeśli będzie świeckim – zostanie ścięty (usunięty?).

ŹRÓDŁO

Mimo że owy sobór odbył się na terenie Bizancjum i składał się głównie z hierarchów Wschodnich, to kanony z tego soboru zostały zatwierdzone na późniejszym soborze w Nice i odbył się przed Schizmą Wschodnią.

Te teksty wskazują, że spożywanie krwi traktowano jako coś nieodpowiedniego i wysoce karalnego, a nie jedynie jako przejaw naleciałości Judaizmu.



A także surowo przestrzegano zakazu spożywania pokarmów ofiarowanych bożkom. Już w samej Apokalipsie Jezus potępia sektę nikolaitów, która takie pokarmy spożywała.

(1) Aniołowi Kościoła w Efezie napisz: To mówi Ten, który trzyma w prawej ręce siedem gwiazd, Ten, który się przechadza wśród siedmiu złotych świeczników: (2) Znam twoje czyny: trud i twoją wytrwałość, i to że złych nie możesz znieść, i że próbie poddałeś tych, którzy zwą samych siebie apostołami, a nimi nie są, i żeś ich znalazł kłamcami. (3) Ty masz wytrwałość: i zniosłeś cierpienie dla imienia mego - niezmordowany. (4) Ale mam przeciw tobie to, że odstąpiłeś od twej pierwotnej miłości. (5) Pamiętaj więc, skąd spadłeś, i nawróć się, i pierwsze czyny podejmij! Jeśli zaś nie - przyjdę do ciebie i ruszę świecznik twój z jego miejsca, jeśli się nie nawrócisz. (6) Ale masz tę [zaletę], że nienawidzisz czynów nikolaitów, których to czynów i Ja nienawidzę. [...] (14) Ale mam nieco przeciw tobie, bo masz tam takich, co się trzymają nauki Balaama, który pouczył Balaka, jak podsunąć synom Izraela sposobność do grzechu przez spożycie ofiar składanych bożkom [εἰδωλόθυτα] i uprawianie rozpusty. (15) Tak i ty także masz takich, co się trzymają podobnie nauki nikolaitów. (16) Nawróć się zatem! Jeśli zaś nie - przyjdę do ciebie niebawem i będę z nimi walczył mieczem moich ust. (17) Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów. Zwycięzcy dam manny ukrytej i dam mu biały kamyk, a na kamyku wypisane imię nowe, którego nikt nie zna oprócz tego, kto [je] otrzymuje. (18) Aniołowi Kościoła w Tiatyrze napisz: To mówi Syn Boży: Ten, który ma oczy jak płomień ognia, a nogi Jego podobne są do drogocennego metalu. (19) Znam twoje czyny, miłość, wiarę, posługę i twoją wytrwałość, i czyny twoje ostatnie liczniejsze od pierwszych, (20) ale mam przeciw tobie to, że pozwalasz działać niewieście Jezabel, która nazywa siebie prorokinią, a naucza i zwodzi moje sługi, by uprawiali rozpustę i spożywali ofiary składane bożkom [εἰδωλόθυτα]. (21) Dałem jej czas, by się mogła nawrócić, a ona nie chce się odwrócić od swojej rozpusty. [Ap 2: 1-21]

Autor Apokalipsy informuje nas, że w jego czasach (czyli gdzieś koło 100 roku), zaczęła działać sekta Nikolaitów. Owi ludzie, Nikolaici, są przyrównani do Balaama i Balaka, opisanych w Księdze Liczb.

(1) Gdy przebywali w Szittim, zaczął lud uprawiać nierząd z Moabitkami. (2) One to nakłaniały lud do brania udziału w ofiarach składanych ich bożkom. Lud spożywał dary ofiarne i oddawał pokłon ich bogom. (3) Izrael przylgnął do Baal-Peora, i gniew Pana zapłonął przeciw niemu. [Lb 25: 1-3]

Jezabel, kananitka, nauczała tego samego co Balaam.

Według autora Apokalipsy, Nikolaici, spożywający pokarmy ofiarowane i oddający się nierządom (w księdze liczb nierządem nazwane są małżeństwa nielegalne u Żydów, czyli z cudzoziemkami) są potępiani przez samego Syna Bożego. Żąda nawrócenia.

Co piszą pisarze wczesnochrześcijańscy? tutaj mamy Tertuliana.

Cytat:
John, however, in the Apocalypse is charged to chastise those who eat things sacrificed to idols, and who commit fornication. There are even now another sort of Nicolaitans. Theirs is called the Gaian heresy. [Preskrypcje przeciwko heretykom: 33


Źródło

Moje tłumaczenie:

Jednak Jan w swojej Apokalipsie jest w stanie ukarać tych, którzy jedzą pokarmy ofiarowane bożkom i tych, którzy uprawiają nierząd. Obecnie także mamy pewien rodzaj nikolaitów. Jest to herezja Gajusza

Idziemy dalej. w II wieku Justyn Męczennik pisze, że Chrześcijanie gotowi są nawet zginąć, niż zjeść pokarmy ofiarowane bożkom.

Tego Sydonu, w którym poganie znający Boga, Stwórcę wszystkich rzeczy poprzez Jezusa Ukrzyżowanego, nie ośmielają się już tego czynić, ale gotowi są raczej znieść wszelkie tortury i
męki, a nawet ponieść śmierć, niż oddać cześć bożkom, lub jeść mięso bożkom ofiarowane” [Dialog z Żydem Tryfonem 34: 8]



Justyn Męczennik, mimo że urodzony w Palestynie, był wychowany jako poganin. Później się nawrócił na Chrześcijaństwo i zamieszkał w Rzymie. A przecież i Kościół w Rzymie to dzieło pawłowe.

Mamy też Ireneusza z Lyonu, który żył na przełomie II i III wieku. Pisze on:

Dlatego też zdarza się, że najdoskonalsi z z nich uzależniają się bez lęku od wszystkich tych rzeczy zakazanych, o których Pismo nas zapewnia, że "tacy nie posiądą oni Królestwa Bożego". Przykładowo, nie mają oni skrupułów w jedzeniu mięsa ofiarowanego bożkom sądząc, że w ten sposób się nie pokalają. [Przeciwko Herezjom, Księga I: 6: 3]


Nie uważano więc przypisu Mt 15: 11 za zezwolenie na jedzenie wszystkiego. Nie jadano pokarmów ofiarowanych. Nie jadano też krwi, mimo tego, co pisał Augustyn.

A cytując Augustyna tylko wykazałeś, że nawet on wiązał on Klauzule Jakubowe z Prawem Mojżeszowym.


P.S. Słowo "wszystko" w Biblii nie oznacza zawsze dosłownie "wszystkiego". W TYM poście zamieściłam kilka przykładów.
_________________
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



 
 
Lukian 


Wyznanie: katolickie
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 02 Lut 2015
Posty: 1741
Wysłany: 2016-07-03, 18:44   

ShadowLady86 napisał/a:
Te teksty wskazują, że spożywanie krwi traktowano jako coś nieodpowiedniego i wysoce karalnego, a nie jedynie jako przejaw naleciałości Judaizmu.


to dlaczego żaden list NT nie wspomina o jedzeniu krwi?, a mamy sporo o nierządzie i mięsie ofiarnym.
Paweł w Ga też opisuje spotkanie w Jerozolimie ale nic nie wspomina o krwi
_________________
Gal 4:6 " A ponieważ jesteście synami, Bóg wysłał do naszych serc Ducha swego Syna, który woła: „Abba, Ojcze!"
http://zrodlaobjawienia.blogspot.com/
 
 
janwisniewski68 
Droga prawdy


Pomógł: 25 razy
Wiek: 64
Dołączył: 21 Mar 2009
Posty: 2045
Skąd: w - wa
Wysłany: 2016-07-05, 15:46   

Lukian napisał/a:
ShadowLady86 napisał/a:
Te teksty wskazują, że spożywanie krwi traktowano jako coś nieodpowiedniego i wysoce karalnego, a nie jedynie jako przejaw naleciałości Judaizmu.


to dlaczego żaden list NT nie wspomina o jedzeniu krwi?, a mamy sporo o nierządzie i mięsie ofiarnym.
Paweł w Ga też opisuje spotkanie w Jerozolimie ale nic nie wspomina o krwi

Dz 15:29 bug "Wstrzymujcie się od [ofiar] składanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu. Dobrze uczynicie, jeśli będziecie się tego wystrzegać. Bywajcie zdrowi."
_________________

 
 
BoaDusiciel 

Wyznanie: Pan jest moim pasterzem, nie brak mi niczego
Pomógł: 216 razy
Dołączył: 04 Lis 2013
Posty: 5443
Wysłany: 2016-07-05, 20:53   

Janie - jesień nadciąga 8-)
_________________
Pan jest moim pasterzem, nie brak mi niczego
 
 
daglezja77 

Pomógł: 42 razy
Dołączył: 13 Cze 2008
Posty: 2153
Wysłany: 2016-07-06, 08:17   

janwisniewski68 napisał/a:
Lukian napisał/a:
ShadowLady86 napisał/a:
Te teksty wskazują, że spożywanie krwi traktowano jako coś nieodpowiedniego i wysoce karalnego, a nie jedynie jako przejaw naleciałości Judaizmu.


to dlaczego żaden list NT nie wspomina o jedzeniu krwi?, a mamy sporo o nierządzie i mięsie ofiarnym.
Paweł w Ga też opisuje spotkanie w Jerozolimie ale nic nie wspomina o krwi

Dz 15:29 bug "Wstrzymujcie się od [ofiar] składanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu. Dobrze uczynicie, jeśli będziecie się tego wystrzegać. Bywajcie zdrowi."


Dla niego Dz.Ap to chyba ST a nie NT..
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 10