Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ankieta - czy jesz wieprzowinę?

Czy spożywacie wieprzowinę, świadomie?
Tak
64%
 64%  [ 29 ]
Nie
35%
 35%  [ 16 ]
Głosowań: 45
Wszystkich Głosów: 45

Autor Wiadomość
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 32
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4451
Wysłany: 2016-01-10, 11:07   

Henryk napisał/a:
Jednak ja wychodzę z zupełnie odwrotnego założenia, a mianowicie, że nic, co napisano w Słowie nie jest „bez sensu”.


Tu raczej nie chodzi o Biblię, ale interpretację konkretnego wersetu. Częstszą bowiem interpretacją jest po prostu odczytywanie wersetów jako zwykłego zakazu spożywania krwi, gdyż wierzono, że jest siedliskiem duszy.

Albertus napisał/a:
Wszystko to znaczy wszystko

Niewykrwawione mięso też.


proste jak budowa cepa! :mrgreen:


Masz ten sam problem, co ze słowami Jezusa o rytualnym myciu rąk przed posiłkiem.

Wszystko, nie znaczy wszystko. Gdyby znaczyło wszystko, Sobór Jerozolimski nie zakazywałby spożywania krwi.

Przykład:

(56) Lecz stało się to wszystko, żeby się wypełniły Pisma proroków. Wtedy wszyscy uczniowie opuścili Go i uciekli. [Mt 26:56]


(25) A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. (26) Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: Niewiasto, oto syn Twój. [J 21: 25-26]

No jak to, przecież wszyscy uczniowie Jezusa opuścili, a jednak był tam umiłowany uczeń?

Zakaz spożywania krwi był praktykowany przez wczesnych Chrześcijan pogańskiego pochodzenia jeszcze co najmniej do VII w.W Kanonach Apostolskich, które według współczesnej wiedzy pochodzą z V/ VI wieku, mamy n napisane.

Cytat:

If any bishop, presbyter, or deacon, or any one of the sacerdotal order, shall eat flesh, with the blood of the life thereof, or anything killed by beasts, or that dies of itself, let him be deposed. For the law has forbidden this. If he be a layman, let him be excommunicated. [Kanon 63]



Źródło

Moje tłumaczenie:

Jeśli którykolwiek biskup, prezbiter czy diakon lub ktokolwiek z zakonów klerykalnych zje mięso z krwią, która zawiera w sobie życia, lub cokolwiek zabite przez zwierzę, lub coś co zdechło samo z siebie, będzie pozbawiony stanowiska. Prawo bowiem tego zabrania. Jeśli uczyni to osoba świecka, będzie ekskomunikowana

Owe kanony zostały zatwierdzone w VII wieku przez Sobór in Trullo, w którym to padły następujące zdania.

Cytat:
Canon 67:
The divine Scripture commands us to abstain from blood, from things strangled, and from fornication. Those therefore who on account of a dainty stomach prepare by any art for food the blood of any animal, and so eat it, we punish suitably. If anyone henceforth venture to eat in any way the blood of an animal, if he be a clergyman, let him be deposed; if a layman, let him be cut off.



Moje tłumaczenie:

Biblia nakazuje nam powstrzymywać się od krwi, od tego co uduszone i od nierządu. Jednak niektórzy dogadzający swojemu żołądkowi przygotowują i jedzą posiłki z krwią zwierząt. Takich należy karać odpowiednio. Jeśli odtąd ktokolwiek zaryzykuje spożywanie w jakikolwiek formie krew zwierząt: jeśli będzie duchownym – zostanie usunięty ze stanowiska. Jeśli będzie świeckim – zostanie ścięty (usunięty?).

ŹRÓDŁO

Mimo że owy sobór odbył się na terenie Bizancjum i składał się głównie z hierarchów Wschodnich, to kanony z tego soboru zostały zatwierdzone na późniejszym soborze w Nice i odbył się przed Schizmą Wschodnią.

Te teksty wskazują, że spożywanie krwi traktowano jako coś nieodpowiedniego i wysoce karalnego, a nie jedynie jako przejaw naleciałości Judaizmu.

Jedyny ojciec Kościoła który uważał, że można jeść krew, to według mojego stanu wiedzy Augustyn.



Co zaś o spożywaniu pokarmów ofiarowanych bożkom, to Paweł i Jakub mieli różne zdania. Spożywanie pokarmów ofiarowanych bożkom było potępiane także przez autora Apokalipsy. Sekta nikolaitów została między innymi za to potępiona przez Boga.

(6) Ale masz tę [zaletę], że nienawidzisz czynów nikolaitów, których to czynów i Ja nienawidzę. [...] (14) Ale mam nieco przeciw tobie, bo masz tam takich, co się trzymają nauki Balaama, który pouczył Balaka, jak podsunąć synom Izraela sposobność do grzechu przez spożycie ofiar składanych bożkom i uprawianie rozpusty. (15) Tak i ty także masz takich, co się trzymają podobnie nauki nikolaitów. (16) Nawróć się zatem! Jeśli zaś nie - przyjdę do ciebie niebawem i będę z nimi walczył mieczem moich ust. (17) Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów. Zwycięzcy dam manny ukrytej i dam mu biały kamyk, a na kamyku wypisane imię nowe, którego nikt nie zna oprócz tego, kto [je] otrzymuje. (18) Aniołowi Kościoła w Tiatyrze napisz: To mówi Syn Boży: Ten, który ma oczy jak płomień ognia, a nogi Jego podobne są do drogocennego metalu. (19) Znam twoje czyny, miłość, wiarę, posługę i twoją wytrwałość, i czyny twoje ostatnie liczniejsze od pierwszych, (20) ale mam przeciw tobie to, że pozwalasz działać niewieście Jezabel, która nazywa siebie prorokinią, a naucza i zwodzi moje sługi, by uprawiali rozpustę i spożywali ofiary składane bożkom. [Ap 2: 6, 14-15]

W wersecie 20 mamy czas teraźniejszy. Zacytowany fragment porównuje nikolaitów do działań Balaka i Jezabel, który podstępem zmusił Izraelitów do zjedzenia pokarmów ofiarowanych obcym bogom i tego, co uduszone. Podobnie mieli robić nikolaici. Spożywanie pokarmów ofiarowanych zostało potępione, tak jak na soborze w Jerozolimie. Dla potwierdzenia, słowa Ireneusza.

Cytat:
The Nicolaitanes are the followers of that Nicolas who was one of the seven first ordained to the diaconate by the apostles. They lead lives of unrestrained indulgence. The character of these men is very plainly pointed out in the Apocalypse of John, [when they are represented] as teaching that it is a matter of indifference to practise adultery, and to eat things sacrificed to idols. Wherefore the Word has also spoken of them thus: But this you have, that you hate the deeds of the Nicolaitanes, which I also hate. [Przeciwko Herezjom, Księga I: 26: 3]


Źródło

Moje tłumaczenie:

Nikolaitami nazywa się zwolenników Nikolasa [Mikołaja], który był jednym z siedmiu pierwszych diakonów powołanych przez apostołów. Żyją oni w wielkim pobłażaniu. Wspomniał ich Jan w swojej Apokalipsie [w której są przedstawieni] jako uczących o tym, że jest obojętne uprawiać nierząd czy spożywać pokarmy ofiarowane bożkom. Dlatego też Słowo wypowiedziało się w ten sposób: „Ale masz tę [zaletę], że nienawidzisz czynów nikolaitów, których to czynów i Ja nienawidzę.

Pierwsi Chrześcijanie nie spożywali pokarmów ofiarowanych

W II wieku Justyn Męczennik pisze, że Chrześcijanie gotowi są nawet zginąć, niż zjeść pokarmy ofiarowane bożkom.

Tego Sydonu, w którym poganie znający Boga, Stwórcę wszystkich rzeczy poprzez Jezusa Ukrzyżowanego, nie ośmielają się już tego czynić, ale gotowi są raczej znieść wszelkie tortury i
męki, a nawet ponieść śmierć, niż oddać cześć bożkom, lub jeść mięso bożkom ofiarowane[Dialog z Żydem Tryfonem 34: 8]


Mamy też Ireneusza z Lyonu, który żył na przełomie II i III wieku. Pisze on:

Dlatego też zdarza się, że najdoskonalsi z z nich uzależniają się bez lęku od wszystkich tych rzeczy zakazanych, o których Pismo nas zapewnia, że "tacy nie posiądą oni Królestwa Bożego". Przykładowo, nie mają oni skrupułów w jedzeniu mięsa ofiarowanego bożkom sądząc, że w ten sposób się nie pokalają. [Przeciwko Herezjom, Księga I: 6: 3]

Tak więc zarówno zakaz spożywania krwi, jak i pokarmów ofiarowanych był podtrzymywany przez Chrześcijaństwo.

Dyskusja o tym, czy Paweł miał konflikt z Jakubem i ogólnie mieli inne zalecenia, była prowadzona TUTAJ

Jest tam też więcej przykładów z różnych dzieł wczesnochrześcijańskich.
_________________
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



 
 
RM 

Wyznanie: Unitarianizm jest błędem
Pomógł: 155 razy
Dołączył: 20 Mar 2012
Posty: 3047
Wysłany: 2016-01-10, 11:30   

Cytat:
Wszystko, nie znaczy wszystko. Gdyby znaczyło wszystko, Sobór Jerozolimski nie zakazywałby spożywania krwi.

Wszystko znaczy wszystko. Spożywanie krwi jest innym zagadnieniem niż pokarmy nieczyste, dlatego Żydzi rozgraniczali spożywanie krwi i spożywanie pokarmów nieczystych. Dlatego Sobór w Jerozolimie potrzymał zakaz spożywania krwi, co jednak pozostawało bez związku z pokarmami nieczystymi.
Krew w filozofii żydowskiej nigdy nie była utożsamiana z pokarmem, dlatego krew zwierząt czystych także nie była spożywana, pomimo, że zostały przez zakon uznane za koszerne. Dopiero kiedy Żydzi wyszli z dobrą nowiną poza własne podwórko zetknęli się z faktem spożywania krwi przez pogan jako pokarmu. Dlatego Sobór podtrzymał zakaz spożywania krwi pomimo, że rozdział na pokarmy koszerne i niekoszerne został zaniechany.
Judeochrześcijanie w Jerozolimie przestrzegali podziału na pokarmy czyste i nie, nie dlatego, że byli uczniami Jezusa ale dlatego, ponieważ w dalszym ciągu przestrzegali PM. Paweł w ogólne uznawał przestrzeganie przepisów pokarmowych za bezcelowe.
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 32
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4451
Wysłany: 2016-01-10, 11:42   

RM napisał/a:
koszerne i niekoszerne został zaniechany


Jeśli chodzi o podział na zwierzęta czyste i nieczyste, to zgoda. Chrześcijan już on nie obowiązywał i mogli spożywać np. wieprzowinę.

Jednak co do pokarmów ofiarowanych były różnice w poglądach w samym NT.
_________________
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



 
 
Albertus 

Pomógł: 78 razy
Dołączył: 22 Wrz 2007
Posty: 2441
Wysłany: 2016-01-10, 11:44   

ShadowLady86 napisał/a:


Albertus napisał/a:
Wszystko to znaczy wszystko

Niewykrwawione mięso też.


proste jak budowa cepa! :mrgreen:


Masz ten sam problem, co ze słowami Jezusa o rytualnym myciu rąk przed posiłkiem.

Wszystko, nie znaczy wszystko. Gdyby znaczyło wszystko, Sobór Jerozolimski nie zakazywałby spożywania krwi.

Przykład:

(56) Lecz stało się to wszystko, żeby się wypełniły Pisma proroków. Wtedy wszyscy uczniowie opuścili Go i uciekli. [Mt 26:56]


(25) A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. (26) Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: Niewiasto, oto syn Twój. [J 21: 25-26]

No jak to, przecież wszyscy uczniowie Jezusa opuścili, a jednak był tam umiłowany uczeń?

.




Akurat w przykładzie który podajesz - wszyscy znaczy dokładnie - wszyscy

To znaczy - wszyscy uczniowie uciekli łącznie z Janem w chwili Jego aresztowania.
Natomiast Jan wrócił ale już po Jego ukrzyżowaniu.

Poza tym , wracając do spożywania posiłków, to zwróćmy uwagę na kontekst sytuacyjny:

Św Paweł mówi aby będąc zaproszonym na posiłek jeść wszystko niczego nie dociekając

Dla mnie jest oczywiste że nie chodzi tutaj tylko o niedociekanie czy mięso nie pochodzi z pogańskich ofiar ale w ogóle o nie przejmowanie się kwestią pokarmu - chrześcijanin bowiem to człowiek który jest wolny od litery Prawa.


Co do istnienia w chrześcijaństwie, szczególnie wschodnim różnych zakazów wywodzących się z Prawa mojżeszowego już pisałem i wyjaśniałem
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 32
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4451
Wysłany: 2016-01-10, 11:55   

Albertus napisał/a:
Akurat w przykładzie który podajesz - wszyscy znaczy dokładnie - wszyscy

To znaczy - wszyscy uczniowie uciekli łącznie z Janem w chwili Jego aresztowania.
Natomiast Jan wrócił ale już po Jego ukrzyżowaniu.


A gdzie jest napisane, że wrócili? Jest tylko, że uciekli, a jednak Jan tam był. Ale jak Cię ten przykład nie satysfakcjonuje, to podaję inny.

(12) Dlatego też jak przez jednego człowieka grzech wszedł na świat, a przez grzech śmierć, i w ten sposób śmierć przeszła na wszystkich ludzi, ponieważ wszyscy zgrzeszyli... [Rz 5: 12]

Wszyscy zgrzeszyli. Czy Jezus też?

(5) Ciągnęła do niego cała judzka kraina oraz wszyscy mieszkańcy Jerozolimy i przyjmowali od niego chrzest w rzece Jordan, wyznając /przy tym/ swe grzechy. [Mk 1: 5]

Czy każdy, dosłownie każdy jeden mieszkaniec Jerozolimy przyjął chrzest u Jana?

(1) Jezus natomiast udał się na Górę Oliwną, (2) ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On usiadłszy nauczał ich. [J 8: 2]

Czy dosłownie cały lud, czyli każdy jeden człowiek słuchał nauczania Jezusa?

(22) Będziecie w nienawiści u wszystkich z powodu mego imienia. Lecz kto wytrwa do końca, ten będzie zbawiony. [Mt 10: 22]

Czy każdy jeden człowiek na ziemi nienawidził apostołów z powodu Jezusa?

(15) Bo wobec wszystkich ludzi będziesz świadczył o tym, co widziałeś i słyszałeś. [Dz Ap 22: 15]

Czy Paweł nauczał wszystkich ludzi na Ziemi?

Przykładów jest dużo, dużo więcej...
_________________
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



 
 
Albertus 

Pomógł: 78 razy
Dołączył: 22 Wrz 2007
Posty: 2441
Wysłany: 2016-01-10, 11:56   

ShadowLady86 napisał/a:
RM napisał/a:
koszerne i niekoszerne został zaniechany


Jeśli chodzi o podział na zwierzęta czyste i nieczyste, to zgoda. Chrześcijan już on nie obowiązywał i mogli spożywać np. wieprzowinę.

Jednak co do pokarmów ofiarowanych były różnice w poglądach w samym NT.


Nie było żadnych różnic.
Chrześcijanom nie nie wolno było i nadal nie wolno spożywać pokarmów które były ofiarowane bożkom gdyż oznaczałoby to udział w bałwochwalczej uczcie.

Św Paweł zabrania oczywiście takiego spożywania:

1Kor10:
14 Dlatego też, najmilsi moi, strzeżcie się bałwochwalstwa! 15 Mówię jak do ludzi rozsądnych. Zresztą osądźcie sami to, co mówię: 16 Kielich błogosławieństwa, który błogosławimy12, czy nie jest udziałem we Krwi Chrystusa? Chleb, który łamiemy, czyż nie jest udziałem w Ciele Chrystusa? 17 Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba. 18 Przypatrzcie się Izraelowi według ciała!13 Czyż nie są w jedności z ołtarzem ci, którzy spożywają z ofiar na ołtarzu złożonych? 19 Lecz po cóż to mówię? Czy może jest czymś ofiara złożona bożkom? Albo czy sam bożek jest czymś? 20 Ależ właśnie to, co ofiarują poganie, demonom składają w ofierze, a nie Bogu14. Nie chciałbym, byście mieli coś wspólnego z demonami. 21 Nie możecie pić z kielicha Pana i z kielicha demonów; nie możecie zasiadać przy stole Pana i przy stole demonów. 22 Czyż będziemy pobudzali Pana do zazdrości?15 Czyż jesteśmy mocniejsi od Niego? 23 Wszystko wolno16, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko wolno, ale nie wszystko buduje. 24 Niech nikt nie szuka własnego dobra, lecz dobra bliźniego! 25 Tak więc wszystko, cokolwiek w jatce sprzedają, spożywajcie, niczego nie dociekając - dla spokoju sumienia. 26 Pańska bowiem jest ziemia i wszystko, co ją napełnia17. 27 Jeżeli zaprosi was ktoś z niewierzących a wy zgodzicie się przyjść, jedzcie wszystko, co wam podadzą, nie pytając o nic - dla spokoju sumienia. 28 A gdyby ktoś powiedział: «To było złożone na ofiarę» - nie jedzcie przez wzgląd na tego, który was ostrzegł, i z uwagi na sumienie. 29 Mam na myśli sumienie nie twoje, lecz bliźniego. Bo dlaczego by czyjeś sumienie miało wyrokować o mojej wolności?18 30 Jeśli ja coś spożywam dzięki czyniąc, to czemu mam być spotwarzany z powodu tego, za co dzięki czynię? 31 Przeto czy jecie, czy pijecie, czy cokolwiek innego czynicie, wszystko na chwałę Bożą czyńcie 32 Nie bądźcie zgorszeniem ani dla Żydów, ani dla Greków, ani dla Kościoła Bożego,


Natomiast Paweł mówi że nie musimy sprawdzać jakie mięso spożywamy poza kontekstem pogańskiej uczty ofiarnej i możemy jeść mięso kupione w sklepie nawet jeśli okazałoby się że to mięso było kupione od kogoś kto wcześniej złożył je na ofiarę bożkom bo to nie samo mięso powoduje jakąś nieczystość albo grzech u chrześcijanina który je spożywa ale uczestnictwo w pogańskiej uczcie ofiarnej
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 32
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4451
Wysłany: 2016-01-10, 12:41   

Albertus napisał/a:
Nie było żadnych różnic.
Chrześcijanom nie nie wolno było i nadal nie wolno spożywać pokarmów które były ofiarowane bożkom gdyż oznaczałoby to udział w bałwochwalczej uczcie.


Brawo, czyli po długich bojach doszedłeś w końcu do tego, że słowa "uznał wszystkie pokarmy za czyste" nie oznacza dosłownie wszystkiego. Bowiem nie wolno spożywać między innymi pokarmów ofiarowanych bożkom.
_________________
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



 
 
Albertus 

Pomógł: 78 razy
Dołączył: 22 Wrz 2007
Posty: 2441
Wysłany: 2016-01-10, 13:41   

ShadowLady86 napisał/a:
Albertus napisał/a:
Nie było żadnych różnic.
Chrześcijanom nie nie wolno było i nadal nie wolno spożywać pokarmów które były ofiarowane bożkom gdyż oznaczałoby to udział w bałwochwalczej uczcie.


Brawo, czyli po długich bojach doszedłeś w końcu do tego, że słowa "uznał wszystkie pokarmy za czyste" nie oznacza dosłownie wszystkiego. Bowiem nie wolno spożywać między innymi pokarmów ofiarowanych bożkom.


Nie wolno spożywać żadnego pokarmu w sytuacji uczestnictwa w pogańskiej uczcie ofiarnej a nawet sugerującej takie uczestnictwo.

natomiast te same pokarmy nie mają w sobie nic nieczystego pomimo że zostały ofiarowane bożkom w sytuacji gdy spożywamy je bez żadnego związku z tym ofiarowaniem bożkom.

Możemy zatem spożywać wszystkie pokarmy i żaden pokarm nie czyni chrześcijanina nieczystym ale są sytuacje gdy nie wolno nam spożywać żadnego pokarmu albo tylko niektóre.

Od początku tak pisałem i jeśli się z tym zgadzasz to bardzo się cieszę! :-)
 
 
rol23 

Wyznanie: Bóg YHWH i Syn Boży Jezus
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 02 Sty 2016
Posty: 1401
Skąd: Polska
Wysłany: 2016-01-10, 16:43   

ShadowLady86 napisał/a:
RM napisał/a:
koszerne i niekoszerne został zaniechany


Jeśli chodzi o podział na zwierzęta czyste i nieczyste, to zgoda. Chrześcijan już on nie obowiązywał i mogli spożywać np. wieprzowinę.



Takiej zgody nigdzie nie ma w Nowym Testamencie. Nie wiem na jakiej podstawie tak twierdzisz.
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 32
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4451
Wysłany: 2016-01-10, 17:05   

Albertus napisał/a:
Możemy zatem spożywać wszystkie pokarmy i żaden pokarm nie czyni chrześcijanina nieczystym ale są sytuacje gdy nie wolno nam spożywać żadnego pokarmu albo tylko niektóre.


Jak widać nie można, o czym pisze Paweł i Apokalipsa. Sam zacytowałeś Pawła (werset o kielichu demonów).

Pokazałam Ci również, że w Biblii "wszystko" nie oznacza zawsze "wszystkiego".

Albertus napisał/a:
Nie wolno spożywać żadnego pokarmu w sytuacji uczestnictwa w pogańskiej uczcie ofiarnej a nawet sugerującej takie uczestnictwo.


10 Gdyby bowiem ujrzał ktoś ciebie, oświeconego "wiedzą", jak zasiadasz do uczty bałwochwalczej, czyżby to nie skłoniło również kogoś słabego w sumieniu do spożywania ofiar składanych bożkom? 11 I tak to właśnie "wiedza" twoja sprowadziłaby zgubę na słabego brata, za którego umarł Chrystus. 12 W ten sposób grzesząc przeciwko braciom i rażąc ich słabe sumienia, grzeszycie przeciwko samemu Chrystusowi. 13 Jeśli więc pokarm gorszy brata mego, przenigdy nie będę jadł mięsa, by nie gorszyć brata. [1 Kor 8: 10-13]

Ależ tutaj nie ma zakazu uczestniczenia w ucztach bałwochwalczych (które nawiasem mówiąc nie były niczym innym, jak spożywaniem pokarmów ofiarowanych innym bogom). Tutaj jest tylko zakaz jedzenia w sytuacji, gdy mogłoby to kogoś zgorszyć.

Pierwsi Chrześcijanie jednak przestrzegali zakazu soboru i nie spożywali ani krwi, ani pokarmów ofiarowanych. I to w żadnej sytuacji, gdyż uważali to za kalające samo w sobie.

rol23 napisał/a:
Takiej zgody nigdzie nie ma w Nowym Testamencie. Nie wiem na jakiej podstawie tak twierdzisz.


Na podstawie 15 rozdziału Dziejów Apostolskich. Chrześcijanie pogańskiego pochodzenia byli zwolnieni z przestrzegania Prawa Mojżeszowego, poza 4 warunkami (zakaz spożywania krwi, pokarmów ofiarowanych, tego co uduszone i nierządu).
_________________
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



 
 
rol23 

Wyznanie: Bóg YHWH i Syn Boży Jezus
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 02 Sty 2016
Posty: 1401
Skąd: Polska
Wysłany: 2016-01-10, 17:52   

ShadowLady86 napisał/a:

Na podstawie 15 rozdziału Dziejów Apostolskich. Chrześcijanie pogańskiego pochodzenia byli zwolnieni z przestrzegania Prawa Mojżeszowego, poza 4 warunkami (zakaz spożywania krwi, pokarmów ofiarowanych, tego co uduszone i nierządu).


Jak można uważać, że przekreślono wszystkie przekazania i zalecenia Boże? Te 4 warunki odnoszą się tylko i wyłącznie do pogańskiego kultu. Zakazano cztery rzeczy, które były związane z pogańskim kultem i pogańskimi świątyniami.
Podział na mięso czyste i nieczyste był znany już Noemu i nie był wyłącznie Prawem Mojżeszowym.
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2016-01-11, 12:27   

Albertus napisał/a:
ShadowLady86 napisał/a:


Lukian napisał/a:
gdzie w swoich listach Paweł wspomina o jedzeniu krwi?


Spytaj Albertusa



św Paweł nie wspomina o jedzeniu krwi.

Św Paweł jasno mówi o tym że chrześcijanie mogą jeść wszystko co im podadzą gdy są w gościnie u niewierzących pogan oraz wszystko cokolwiek sprzedają w pogańskich jatkach łącznie z mięsem zwierząt ofiarowanych bożkom w pogańskich świątyniach.

Wszystko to znaczy wszystko

Niewykrwawione mięso też.


proste jak budowa cepa! :mrgreen:

Tyle, że na pogańskich ucztach ofiarowanych bogom nie podawano krwi do spożywania. Czernina więc odpada, bo poganie nie sprzedawali krwi do jedzenia w jakiś flakonikach. Więc na pewno Paweł nie mówił tam o spożywaniu krwi.
_________________
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
 
 
 
Albertus 

Pomógł: 78 razy
Dołączył: 22 Wrz 2007
Posty: 2441
Wysłany: 2016-01-11, 19:11   

BLyy napisał/a:
Albertus napisał/a:
ShadowLady86 napisał/a:


Lukian napisał/a:
gdzie w swoich listach Paweł wspomina o jedzeniu krwi?


Spytaj Albertusa



św Paweł nie wspomina o jedzeniu krwi.

Św Paweł jasno mówi o tym że chrześcijanie mogą jeść wszystko co im podadzą gdy są w gościnie u niewierzących pogan oraz wszystko cokolwiek sprzedają w pogańskich jatkach łącznie z mięsem zwierząt ofiarowanych bożkom w pogańskich świątyniach.

Wszystko to znaczy wszystko

Niewykrwawione mięso też.


proste jak budowa cepa! :mrgreen:

Tyle, że na pogańskich ucztach ofiarowanych bogom nie podawano krwi do spożywania. Czernina więc odpada, bo poganie nie sprzedawali krwi do jedzenia w jakiś flakonikach. Więc na pewno Paweł nie mówił tam o spożywaniu krwi.


Problem w tym że mięso z pogańskich ofiar, a tym bardziej w ogóle w pogańskich jatkach mogło być nieprawidłowo wykrwawiona a to w myśl mojżeszowego prawa kwalifikowało się jako spożywanie krwi.

Poza tym to pogańscy grecy krew jak najbardziej spożywali i była ona wręcz uważana za przysmak - na przykład w formie kozich żołądków napełnionych krwią i tłuszczem - wystarczy poczytać "Odyseję" - pieśń osiemnasta wersety 322-323


Św Paweł pisze aby jeść wszystko cokolwiek zostanie chrześcijanom podane gdy zostaną zaproszeni na posiłek do pogańskiego domu - jest więc spore prawdopodobieństwo że mogli zostać poczęstowani takim przysmakiem przez gościnnych gospodarzy.

:-D
 
 
rol23 

Wyznanie: Bóg YHWH i Syn Boży Jezus
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 02 Sty 2016
Posty: 1401
Skąd: Polska
Wysłany: 2016-01-11, 19:34   

Czy zauważyliście sprzeczność między 1 Kor 10 gdzie apostoł Paweł dopuszcza jedzenie pokarmów ofiarowanych bożkom a 15 rozdziałem Dziejów Apostolskich, gdzie są zabronione? Wygląda, że Paweł sam to zmienił w późniejszym czasie bez zgody innych apostołów.
 
 
Albertus 

Pomógł: 78 razy
Dołączył: 22 Wrz 2007
Posty: 2441
Wysłany: 2016-01-11, 20:24   

rol23 napisał/a:
Czy zauważyliście sprzeczność między 1 Kor 10 gdzie apostoł Paweł dopuszcza jedzenie pokarmów ofiarowanych bożkom a 15 rozdziałem Dziejów Apostolskich, gdzie są zabronione? Wygląda, że Paweł sam to zmienił w późniejszym czasie bez zgody innych apostołów.


ja nie widzę tu żadnej sprzeczności.

Św Paweł nie dopuszcza możliwości udziału w pogańskich ucztach ofiarnych i jak najbardziej popiera zakaz uczestnictwa w takich ucztach. Wyjaśnia jednak o co w tym zakazie chodzi.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,18 sekundy. Zapytań do SQL: 13