Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Święty dzień a dekalog
Autor Wiadomość
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 07:58   

Henryk napisał/a:
Cytat:
2 Mojż 20,8-11
– nikt tego nie neguje!
Zakon nakazywał Żydom odpoczywać w soboty.
Dekalog pozostał niezmieniony do dziś.
Żyda obowiązuje nadal! – O ile nie przyjął poselstwa Ewangelii.

Nowe Stworzenie ma dwa przykazania.
Łk 10:25-28 bug "A oto powstał pewien znawca prawa i wystawiając go na próbę, zapytał: Nauczycielu, co mam czynić, aby odziedziczyć życie wieczne? (26) A on powiedział do niego: Co jest napisane w prawie? Jak czytasz? (27) A on odpowiedział: Będziesz miłował Pana, swego Boga, całym swym sercem, całą swą duszą, z całej swojej siły i całym swym umysłem, a swego bliźniego jak samego siebie. (28) I powiedział mu: Dobrze odpowiedziałeś. Czyń to, a będziesz żył."
Nie ma tu mowy o święceniu jednego wybranego dnia!


Pismo mówi o jednym Dekalogu.
Nie rozgranicza na Dekalog Żydowski i chrześcijański w postaci dwóch praw.

Dwa przykazania miłości SYMBOLIZUJĄ TYLKO Dekalog z ks. Wyj. ,A NIE ZASTĘPUJĄ GO.
Nie wiem dlaczego wielu upiera się przy tym ,że dwa przykazania miłości są czymś innym.Są one tylko SKRÓTOWYM PRZEDSTAWIENIEM 10 przykazań które zawsze było podstawą przymierza jakie Bóg zawierał z każdym narodem również z chrześcijanami.

Łatwo jest udowodnić ,że dwa przykazania miłości obowiązywały Żydów w S.T. jak i ,że 10 przykazań obowiązuje dzisiejszych chrześcijan.

DWA PRZYKAZANIA I 10 PRZYKAZAŃ ŻYDOWSKICH TO TO SAMO:

"Umiłowani, nie podaję wam nowego przykazania, lecz przykazanie dawne, które mieliście od początku; a tym przykazaniem dawnym jest to Słowo, które słyszeliście."1Jana 2,7

Jakub porównuje dwa przykazania miłości do przykazań Dekalogu:
" Jeśli jednak wypełniacie zgodnie z Pismem królewskie przykazanie: Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego, dobrze czynicie(...)Ktokolwiek bowiem zachowa cały zakon, a uchybi w jednym, stanie się winnym wszystkiego. Bo Ten, który powiedział: Nie cudzołóż, powiedział też: Nie zabijaj; jeżeli więc nie cudzołożysz, ale zabijasz, jesteś przestępcą zakonu"Jak 2,8-11

Dwa przykazania miłości i 10 przykazań TO TO SAMO i o tym mówi Jakub.

N.T. przedstawia Dekalog żydowski w formie dwóch przykazań ,które nie są czymś odmiennym i nie zastępują Dekalogu.




Zatem dwa przykazania miłości obejmują święcenie soboty.
_________________
"Siedmiu Adwentystów któregoś tam dnia "
 
 
Henryk 

Pomógł: 453 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 10319
Wysłany: 2012-07-22, 08:07   

adzient napisał/a:
Skoro Paweł powiedział ,że umysłem służy zakonowi Bożemu jasne jest ,ŻE REALIZUJE PRZYKAZANIA DEKALOGU włącznie z przykazaniem sobotnim.

To są już wolne wnioski. :-(
Jeśli ktoś uważa, że zaprzestanie pracy w sobotę dla chrześcijanina jest nakazem Bożym- niech tak czyni. Mamy żyć w zgodzie ze swoim sumieniem.

Sami (ortodoksyjni) Żydzi myślą o sobocie i nie-żydach tak:
Cytat:
„Nie-Żydzi mogą uświęcać Szabat. Prawo religijne wymaga jedynie, aby w trakcie Szabatu dokonali oni jakiegoś odstępstwa od zasady niewykonywania zakazanych czynności. Chodzi o symboliczne podkreślenie faktu, że Szabat został dany Żydom.
Przykazanie o Szabacie obowiązuje tylko Żydów, ale jego przestrzeganie – tak jak wszystkich innych przykazań Tory – przez nie-Żydów jest z ich strony niczym innym jak dążeniem do podniesienia swojego poziomu duchowego. Ponadto Szabat jest upamiętnieniem stworzenia świata - wydarzenia dotyczącego całej ludzkości.”

http://www.the614thcs.com/40.1339.0.0.1.0.phtml
 
 
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 08:13   

Henryk napisał/a:
Cytat:
DzAp 17,2
– Paweł mógł z Żydami rozprawiać jedynie w soboty.
W inne dnie zajęci byli pracą.

Grecy też ?
DzAp 18,4 "Starał się przekonać zarówno żydów jak i greków"
_________________
"Siedmiu Adwentystów któregoś tam dnia "
 
 
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 08:16   

Henryk napisał/a:
adzient napisał/a:
Skoro Paweł powiedział ,że umysłem służy zakonowi Bożemu jasne jest ,ŻE REALIZUJE PRZYKAZANIA DEKALOGU włącznie z przykazaniem sobotnim.

To są już wolne wnioski. :-(

To są jedyne słuszne wnioski.

Henryk.
Jeżeli ktoś mówi ,że realizuje prawo i ma je w sercu to znaczy ,że realizuje całe prawo ALE bez kilku artykułów ? :-D

Czy jeżeli nie realizujesz ŚWIADOMIE całego prawa BO SIĘ NIE ZGADZASZ Z JEDNYM PRZEPISEM całkowicie możesz powiedziec ,że jesteś sercem przy nim ?
Mówię tu o przypadku Pawła.

Zastanów się i odpowiedz. ;-)
_________________
"Siedmiu Adwentystów któregoś tam dnia "
 
 
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 08:20   

Henryk napisał/a:

Jeśli ktoś uważa, że zaprzestanie pracy w sobotę dla chrześcijanina jest nakazem Bożym- niech tak czyni. Mamy żyć w zgodzie ze swoim sumieniem.

Czy Przykazania 1-3 z Dekalogu też są sprawą sumienia ?
A przykazanie "nie zabijaj" też jest TYLKO sprawą sumienia chrzescijanina ?
;-)

Jakub mówił o tym ,że każde przykazanie jest tak samo ważne.Zatem przykazanie sobotnie musi mieć taką samą wagę co przykazanie "nie zabijaj".Oba pochodzą z tego samego kodeksu prawnego.
_________________
"Siedmiu Adwentystów któregoś tam dnia "
 
 
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 08:27   

Henryku.
Reasumując :

Bóg zawsze miał jedne prawa ponieważ jest Bogiem niezmiennym.

Dekalog w Nowym testamencie posiada tylko inną nazwę ale nadal obowiązuje i jest podstawą Nowego Przymierza - Hebr 8,10:
"Takie zaś jest przymierze, które zawrę z domem Izraela po upływie owych dni, mówi Pan: Prawa moje włożę w ich umysły i na sercach ich wypiszę je, i będę im Bogiem, a oni będą mi ludem"

"Prawa moje" to niezmienny Dekalog w nowym zrozumieniu nazwany dwoma przykazaniami miłości.
Żydzi nie zrozumieli intencji Dekalogu dlatego dla lepszego zrozumienia nazwano go dwoma przykazaniami miłości aby przy wypełnianiu go koncentrować się na miłości bliźniego.

Ale jest to to samo prawo i o tym mówi Hebr 8,10.To jest stare Jego prawo.
Jan w 1Jana 2 mówi o przykazaniu które mieli od dawna jednak nazywa je nowym przykazaniem.

Chodzi o nowe zrozumienie starego Dekalogu.Takie zrozumienie dał Jezus łuskając kłosy w sabat.Nie unieważnił przykazania ale pokazał jak należy je realizować.
 
 
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 08:51   

Henryk napisał/a:

Axanna napisał/a:
o balwanach tez nie ma, Henryku, ani na przyklad o homoseksualizmie, wiec wolno?

Nie ma też o kradzieży, pożądaniu, zabijaniu, obmowie...
Czy Nowe Stworzenie potrzebuje przypominania o tych rzeczach? :aaa:

Naturalnie ,że potrzebuje ponieważ Nowe stworzenie nadal posiada starą grzeszną naturę.
Nawrócenie jest procesem długotrwałym i zaczyna się od odnowienia umysłu.
Stare nawyki długo pozostają.
Co o tym mówi Pismo ?

Piotr chodził z Jezusem długo mimo to Jezus kiedyś powiedział do niego "a ty kiedy się nawrócisz...".Nie wiem gdzie to jest ale chyba to sobie przypominacie.

Poza tym :

Wiele lat po zmartwychwstaniu Jezusa Piotr postępował obłudnie.Czy nie był nowo narodzony ?


A wraz z nim (Piotrem) obłudnie postąpili również pozostali Żydzi, tak że i Barnaba dał się wciągnąć w ich obłudę „Gal 2,13


Paweł wielki ewangelista natomiast służył grzechowi :


„Tak więc ja sam służę umysłem zakonowi Bożemu, ciałem zaś zakonowi grzechu. "Rz 7,25

Podobną myśl Paweł podaje w rozdziale następnym:

Jeśli jednak Chrystus jest w was, to chociaż ciało jest martwe z powodu grzechu, jednak duch jest żywy przez usprawiedliwienie. A jeśli Duch tego, który Jezusa wzbudził z martwych, mieszka w was, tedy Ten, który Jezusa Chrystusa z martwych wzbudził, ożywi i wasze śmiertelne ciała przez Ducha swego, który mieszka w was.” Rz 8,10-11 zob 1Pio 4,1 (BG)

Według Pawła chrześcijanin nawrócony nadal grzeszy.


„Mówię więc: Według Ducha postępujcie, a nie będziecie pobłażali żądzy cielesnej. Gdyż ciało pożąda przeciwko Duchowi, a Duch przeciwko ciału, a te są sobie przeciwne, abyście nie czynili tego, co chcecie.” Gal 5,16-17

Paweł mówi o wysiłku NOWO NARODZONEGO CHRZEŚCIJANINA.

Nie wiem skąd pojawiają się takie poglądy "raz zbawiony na zawsze zbawiony" sugerujące ,że nawrócony nie grzeszy już i nie jest mu potrzebne prawo.

Paweł mówił ,że uświęcenie jest procesem długotrwałym i musi mu towarzyszyć znajomość prawa.



„przez zakon jest poznanie grzechu. ”Rzym 3,20
„nie poznałbym grzechu, gdyby nie zakon; wszak i o pożądliwości nie wiedziałbym, gdyby zakon nie mówił: Nie pożądaj!” Rzym 7,7
Kontekst Rz 7 i 8 wskazuje na nawróconych ,którzy potrzebują prawa w jego głębszej realizacji nie tylko literalnej.mam na myśli rozszerzenie prawa przez Jezusa.


Gdyby nie było prawa nie można byłoby powiedzieć ,że chrześcijanin grzeszy :
„gdzie bowiem nie ma zakonu, nie ma też przestępstwa” Rz 4,14

Dla Pawła zakon jest równie ważny co łaska:
"Ale teraz niezależnie od zakonu objawiona została sprawiedliwość Boża, o której świadczą zakon i prorocy,"Rzym 3,21
Niezależnie od zakonu czyli RÓWNOWAŻNIE - JEDNOCZEŚNIE.




PONIŻEJ JEST WSKAZANY WYSIŁEK CHRZEŚCIJANINA.
Wiec bezgrzeszność nie przychodzi aż tak automatycznie.:

„A tak, jeśliście wzbudzeni z Chrystusem...Umarliście bowiem, a życie wasze jest ukryte wraz z Chrystusem w Bogu; gdy się Chrystus, który jest życiem naszym, okaże, wtedy się i wy okażecie razem z nim w chwale. Umartwiajcie tedy to, co w waszych członkach jest ziemskiego: wszeteczeństwo, nieczystość, namiętność, złą pożądliwość i chciwość, która jest bałwochwalstwem,” Kol 3,3-5
„ale teraz odrzućcie i wy to wszystko: gniew, zapalczywość, złość, bluźnierstwo i nieprzyzwoite słowa z ust waszych; nie okłamujcie się nawzajem, skoro zewlekliście z siebie starego człowieka wraz z uczynkami jego, a przyoblekli nowego, który się odnawia ustawicznie ku poznaniu na obraz tego, który go stworzył. ...Przeto przyobleczcie się jako wybrani Boży, święci i umiłowani, w serdeczne współczucie, w dobroć, pokorę, łagodność i cierpliwość,” Kol 3,8-12

„Czyńcie wszystko bez szemrania i powątpiewania, (15) abyście się stali nienagannymi i szczerymi dziećmi Bożymi bez skazy pośród rodu złego i przewrotnego, w którym świecicie jak światła na świecie,” Fil 2,14-15;3,16

Czy nie stali się automatycznie po nawróceniu ? ;-)

„tym, którzy przez trwanie w dobrym uczynku dążą do chwały i czci, i nieśmiertelności, da żywot wieczny” Rz 2,7


„Poczytujcie to sobie za najwyższą radość, bracia moi, gdy rozmaite próby przechodzicie, wiedząc, że doświadczenie wiary waszej sprawia wytrwałość, wytrwałość zaś niech prowadzi do dzieła doskonałego, abyście byli doskonali i nienaganni, nie mający żadnych braków. A jeśli komu z was brak mądrości, niech prosi Boga, który wszystkich obdarza chętnie i bez wypominania, a będzie mu dana” Jak 1,2-5


„Lecz każdy bywa kuszony przez własne pożądliwości, które go pociągają i nęcą; potem, gdy pożądliwość pocznie, rodzi grzech, a gdy grzech dojrzeje, rodzi śmierć. Nie błądźcie, umiłowani bracia moi.” Jak 1,15-16


Apostołowie pokazywali kontynuację prawa żydowskiego ,które odtąd miało obowiązywać chrześcijan :
Czy więc zakon unieważniamy przez wiarę? Wręcz przeciwnie, zakon utwierdzamy”Rzym3,31



Więc chrześcijanin po nawróceniu nadal grzeszy choć już nie celowo.
Przykazanie sobotnie jest potwierdzone przez usprawiedliwienie z łaski.
_________________
"Siedmiu Adwentystów któregoś tam dnia "
Ostatnio zmieniony przez adzient 2012-07-22, 09:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Axanna
[Usunięty]

Wysłany: 2012-07-22, 09:02   

Emecie, dobra uwaga, ja tez bym chetnie sie zapoznalam z dowodami o przestrzeganiu soboty w pierwszych wiekach, gdyby sie takie znalazly :-)

Moze powtorze, ze osobiscie nie upieram sie na tym, ze chrzescijanie sa zobowiazani przestrzegac soboty, ale raczej sie zgadzam z ortodyksyjnymi Zydami, ktorych zacytowal Henryk - ze ten, kto dazy do "podniesienia swego poziomu duchowego" bedzie odpoczywal w sobote. Zas ten kto nie dazy bedzie odpoczywal wtedy, kiedy mu bardziej pasuje nawet majac swobodny wybor pomiedzy sobota a niedziela - pasuje bardziej niedziela, bedzie odpoczywal w niedziele, bo nie dazy do podniesienia swego poziomu duchowego, bo i tak jest dobrze.

Natomiast postawa, ze "swiecimy [niedziele] bo napisano...", ktora jest szeroko rozpowszechniona w [z podniesiona poprzeczka] chrzescijanstwie uwazam za zwyczajnie nieuczciwa. Takie tlumaczenia, ze wszystko jedno jaki dzien, bo Bogu chodzilo o wypoczynek, czy tez o nauczanie, czy przypominanie w moim odczuciu sa wykrecaniem Slowa Bozego, bowiem nigdy, a to nigdy Bog nie okazywal takiego stosunku do szabatu, zas wszystkie o nim wzmianki dokladnie i scisle sa powiazane z konkretnym dniem.

Kto nie chce zwazac na szabat, niech uczciwie mowi, ze nie chce, a nie przerabia Pismo na swoja modle "swiecimy bo napisano"... Mi tylko o to chodzi i takie mam zdanie, bo i jestem troche taka postawa zgorszona, ale nikomu nie narzucam, bo raczej wiem, ze zbytnio taka postawa uznaniem sie u [z podniesiona poprzeczka] chrzescijan nie cieszy...
 
 
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 09:09   

Axanna napisał/a:

Emecie, dobra uwaga, ja tez bym chetnie sie zapoznalam z dowodami o przestrzeganiu soboty w pierwszych wiekach, gdyby sie takie znalazly

Znalazłem w sieci coś ,co zamieszczam poniżej
Niestety nie posiadam linku.Ktoś podał te teksty gdzieś na jakimś forum chrześcijańskim.


Wczesny kościół, jak stwierdzają to Dzieje Apostolskie i listy, spotykał się regularnie w soboty, żydowskie sabaty, często w synagogach. Nie ma wzmianek o regularnych spotkaniach w niedzielę, pierwszego dnia tygodnia. Kiedy wychodzili, proszono ich, aby w następny szabat mówili do nich o tym samym. A po zakończeniu zebrania, wielu Żydów i pobożnych prozelitów towarzyszyło Pawłowi i Barnabie, którzy w rozmowie starali się zachęcić ich do wytrwania w łasce Boga. W następny szabat zebrało się niemal całe miasto, aby słuchać słowa Bożego (Dz 13,42-44, podkreślenia autora). Przeczytaj też Dz 13,13-15; 15,19-21; 16,11-13 i 18,1-4).


W pierwszych wiekach po apostołach spotkania kościoła odbywały się w sabat, w niedzielę, lub w oba te dni.
Oto najwcześniejsze zapisy w historii kościoła:






Tak jak gdzie indziej, zachowujemy ósmy dzień z radością, dzień, kiedy Pan wstał z grobu (List Barnaby 15,9).

... zachowujcie sabat i święto dnia Pana; ponieważ ten pierwszy jest na pamiątkę stworzenia, a drugi – zmartwychwstania. Niech niewolnicy pracują pięć dni; jednak w dzień sabatu i dniu Pańskim dajcie im wolne, by szli do kościoła po wskazówki jak żyć w pobożności (Konstytucje Apostolskie zebrane w roku 300).

Grzegorz z Nysy pod koniec IV wieku nazwał sobotę i niedzielę „siostrami” (Patrologia . Graeca, Vol. 46, Col. 309).

W Rzymie i Aleksandrii rozpoczął się ruch mający na celu zakaz obchodzenia sabatu i wprowadzenie tylko niedzieli. Pomimo, iż prawie wszystkie kościoły na świecie każdego tygodnia celebrują święte misterium sabatu, to chrześcijanie z Aleksandrii i Rzymu – mając na uwadze niektóre starożytne tradycje, zaprzestali tej właśnie (Sokrates Scholasticus, 400s).

Ludność Konstantynopola prawie wszędzie gromadziła się zarówno w sabat, jak i pierwszego dnia tygodnia, którego to zwyczaju nigdy nie widziano w Rzymie lub w Aleksandrii (Sozomen, Nicene and post Nicene Fathers, 2nd series, Vol. 12, pp. 7-8).






Konstytucje Apostolskie Współcześni badacze wskazują, że Konstytucje apostolskie powstały w Antiochii około 380 roku. II, 36. Przypomnienie Bożego dekalogu i jego postanowień [...].2. Wiedz, że różne stworzenia Boże mają swój początek w Chrystusie. Ze względu na Tego, który zakończył akt stworzenia, ale nie przestał sprawować opieki, zachowuj szabat, który polega na medytacji o prawach, a nie na lenistwie rąk. Unikaj wszelkiej pożądliwości, wszelkiego działania na szkodę ludzi, wszelkiego gniewu.[...]. [Konstytucje Apostolskie,przekład Stanisław Kalinkowski (Konstytucje), Agnieszka Caba (pozostałe pisma)układ i opracowanie ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo WAM* Księża Jezuici, Kraków 2007 s.51.] II, 59. Każdy powinien rano i wieczorem gorliwie uczestniczyć w zgromadzeniu wiernych [...]. 3. Gorliwiej się spotykajcie zwłaszcza w szabat i w dzień zmartwychwstania Pana, w dzień Pański, aby sławić Boga, który stworzył wszystko przez Jezusa, posłał go do nas i pozwolił, aby poniósł mękę i zmartwychwstał.[...]. [Konstytucje Apostolskie,przekład Stanisław Kalinkowski (Konstytucje), Agnieszka Caba (pozostałe pisma)układ i opracowanie ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo WAM* Księża Jezuici, Kraków 2007s.74.] V 20 O męczennikach: F. Chrześcijańskie święta [...].18. Po tym tygodniu postu polecamy wam pościć w każdy czwarty dzień* i w każdy dzień Przygotowania *, a co zaoszczędzicie poszcząc, oddajcie ubogim. 19. Natomiast w każdą sobotę, z wyjątkiem jednej**, i w każdym dniu Pańskim***, zbierajcie się i weselcie. Winien grzechu będzie ten, kto pości w dniu Pańskim, który jest dniem zmartwychwstania, albo kto smuci się w dniu Pięćdziesiątnicy lub w jakiekolwiek święto Pana, w te dni trzeba się radować , a nie smucić. * Czyli w środę i w piątek. ** To znaczy Wielkiej Soboty. ** *Czyli w niedzielę [Konstytucje Apostolskie,przekład Stanisław Kalinkowski (Konstytucje), Agnieszka Caba (pozostałe pisma)układ i opracowanie ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo WAM* Księża Jezuici, Kraków 2007s.135] VII,23.W które dni należy poscić, a w które nie należy i dlaczego [...]. 3. W szabat jednak i w Dzień Pański świętujcie, bo pierwszy jest wspomnieniem aktu stworzenia, a drugi pamiątką zmartwychwstania [...][39.s.187] VIII, 33. Konstytucje Pawła i Piotra: aby słudzy nie pracowali dwa dni w tygodniu – w sobotę i w Dniu Pańskim, i chodzili do kościoła [...]. 2. Niewolnicy niech pracują przez pięć dni w tygodniu, a w sobotę i w Dzień Pański niech idą do kościoła, aby uczyć się pobożności. Sobotę należy świętować – jak już powiedzieliśmy – jako wspomnienie aktu stworzenia, a Dzień Pański jako pamiątkę zmartwychwstania.[...]. [Konstytucje Apostolskie,przekład Stanisław Kalinkowski (Konstytucje), Agnieszka Caba (pozostałe pisma)układ i opracowanie ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo WAM* Księża Jezuici, Kraków 2007 [s. 260] VIII,64 O poszczących w Dniu Pańskim lub w sobotę Jeśli jakiś duchowny pości w Dzień Pański lub w sobotę, z wyjątkiem jednej, zostanie złożony z urzędu. Świecki w podobnej sytuacji zostanie wyłączony [Konstytucje Apostolskie,przekład Stanisław Kalinkowski (Konstytucje), Agnieszka Caba (pozostałe pisma)układ i opracowanie ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo WAM* Księża Jezuici, Kraków 2007 s.288] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Anonim (ok. 400) Jest przypisywana św. Atanazemu, a także ostatnio Marcelemu z Ancyry. Została wygłoszona w sobotę, gdyż niektórzy chrześcijanie spotykali sie w tym dniu na liturgii Słowa lub Eucharystii. Homilia do Mt 12, 1 – 12 ( De semente 1 ) 1. Spotykamy się w dzień szabatu. Nie jakobyśmy byli zarażenie judaizmem, nie mamy bowiem nic wspólnego z fałszywymi szabatami. Jesteśmy tutaj w sobotę, aby uczcić Jezusa, Pana szabatu. Oczywiście dawniej, u starszych, szabat, był obchodzony. Pan zmienił jednak dzień szabatu w dzień Pański [Dzień Święty, Antologia tekstów patrystycznych o świętowaniu niedzieli, Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Księża Jezuici, Kraków 1992 s 6.66.] Synod w Macon (585) Kanon 1 Widzimy, że lud chrześcijański zuchwałym zwyczajem ma w pogardzie dzień Pański i bez przerwy oddaje sie zajęciom, jak w dni zwyczajne. Dlatego mocą niniejszego synodalnego listu postanawiamy, aby każdy z nas w swych świątyniach napominał lud sobie powierzony. Jeżeli napomnienie odniesie u nich skutek, bedzie to dla nich z korzyścią i pożytkiem, jeżeli, spadną na ich kary, jakie z natchnienia Bożego określimy. [Dzień Święty, Antologia tekstów patrystycznych o świętowaniu niedzieli, Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Księża Jezuici, Kraków 1992 s.138] Synod w Narbonne (589) Kanon 4 Żaden człowiek, wolno urodzony czy niewolnik, Got, Rzymianin, Syryjczyk, Grek czy Żyd, nie ma w dniu Pańskim wykonywać żadnej pracy, ani zaprzęgać wołów, wyjąwszy wypadek koniecznej zmiany miejsca. Gdyby jednakże ktoś odważył się pracować, wolno urodzony zapłaci komesowi miasta grzywnę w wysokości sześciu soldów*, niewolnik zaś otrzyma sto biczów. złota moneta rzymska od 309 roku [Dzień Święty, Antologia tekstów patrystycznych o świętowaniu niedzieli, Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Księża Jezuici, Kraków 1992 s.140]
_________________"Najniebezpieczniejsze kłamstwo to prawda nieco zniekształcona." /Lichtenberg G. Christoph/ za www.ziarenka.net
Na soborze florenckim w 1441 r. Dokonano formalnego zniesienia szabatu jako dnia kultu Boga. Sobór w Florencji ( 1439 – 1442) Sesja 11 ( 4 lutego 1442; według kalendarza florenckiego 1441) Bulla unii z Koptami - Decretum pro lacobitis [...].13,1. Mocno wierzy, wyznaje i naucza,że przepisy prawne Starego Testamentu czy prawa Mojżesza dzielące się na obrzędy, święte ofiary i sakramenty, ponieważ zostały ustanowione w celu wskazania na kogoś w przyszłości, chociaż były właściwe dla kultu Bożego tamtego okresu, ustały z przyjściem Pana naszego Jezusa Chrystusa, na którego wskazywały, i zaczęły się sakramenty Nowego Testamentu. 13,2 .Ktokolwiek po Męce pokłada nadzieję w przepisach prawa i podaje się im jako koniecznym do zbawienia, jak gdyby wiara w Chrystusa nie mogła bez nich zbawiać, grzeszy śmiertelnie. Jednakże [ Kościół] nie zaprzecza, że od męki Chrystusa aż do głoszenia Ewangelii można było ich przestrzegać, byleby nie uważać ich za konieczne do zbawienia. Lecz twierdzi, że po ogłoszeniu Ewangelii nie mozna tego czynić pod groźbą utraty zbawienia wiecznego. 13,3. Ogłasza, że po tym czasie wszyscy praktykujący obrzezanie, szabat i pozostałe przepisy prawa są obcy dla wiary Chrystusa i nie mogą być uczestnikami zbawienia wiecznego, o ile kiedyś nie odwrócą sie od tych błędów. Wszystkim więc, którzy chlubią się imieniem chrześcijan, nakazuje pełne zaprzestanie obrzezania, w każdym czasie, przed i po przyjęciu chrztu, ponieważ – czy ktoś pokłada w nim nadzieję, czy nie - nie może go dalej zachowywać bez utraty zbawienia wiecznego. [...]. [ Dokumenty soborów powszechnych, tom III (1414 - 1445 ),układ i opracowanie ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo WAM* Księża Jezuici, Kraków 2007 s.597] Formuła katechetyczna : Pamiętaj, abyś dzień święty święcił. ]2174 Jezus zmartwychwstał" pierwszego dnia tygodnia" (Mt 28,1; Mk 16,2; Łk 24,1; J 20,1 ). Jako " dzień pierwszy" dzięń Zmartwychwstania Chrystusa przypomina o pierwszym stworzeniu. Jako "dzień ósmy", który następuje po szabacie oznacza nowe stworzenie zapoczątkowane wraz ze Zmartwychwstaniem Chrystusa. Stał się on dla chrześcijan pierwszym ze wszystkich dni, pierwszym ze wszystkich świąt, dniem Pańskim ( hé Kyriaké heméra, dies dominica), niedzielą.[37.s 496, akapit 2174] Reasumując: niedziela jako dzień Pański jest wytworem Kościoła rzymskokatolickiego; nie może być traktowana jako prawo Boże bo nie posiada autorytetu Boga, nie jest dniem kultu Boga, bo w Piśmie Świętym brakuje dla niej podstaw biblijno -teologicznych i Bożej autoryzacji. Kwestia soboty (szabatu), czyli dnia dla kultu Boga, jest ważna, ponieważ jak podaje Ap 14,6–13, w swoim czasie na jej tle rozegra się wielka światopoglądowa walka między prawdą podawaną przez Dekalog a fałszem ekspediowanym przez część chrześcijaństwa. Przestrzeganie czwartego przykazania Dekalogu biblijnego jest dowodem, że chcemy być posłuszni wszelkim Bożym prawom, które już ze swej istoty są doskonałe. W tej walce będzie uczestniczyć pośrednio i bezpośrednio cały świat. I tutaj część świata opowie się za szabatem, a część za ustanowieniem niedzieli jako dnia światowego kultu Boga. Ap 16,6.7.BT ***************************************************************************************
_________________"Najniebezpieczniejsze kłamstwo to prawda nieco zniekształcona." /Lichtenberg G. Christoph/ za www.ziarenka.net
Euzebiusz z Cezarei ( ok. 265 – 340) Był przede wszystkim historykiem, i sławę zyskał dzięki Historii kościelnej, ale pisał tez pisma egzegetyczne.( ok. 265 – 340) Vita Constantini IV,18 ,1 1.Konstantyn zarządził, by dzień który jest czcigodny i pierwszy, dzień Pana i zbawienia, był uważany za dzień modlitwy. Jego słudzy, równocześnie ludzie poświęceni Bogu godni podziwu z powodu ich życia i wszelkiej cnoty, odpowiedzialni za prowadzenie całego domu, a także pretorianie, wierna straż osobista, uzbrojeni w charakter życzliwy i wierny, biorąc cesarza za nauczyciela prawideł pobożności, czcili niemniej Pański dzień zbawienia,wznosząc w tym dniu modlitwy ulubione przez cesarza. [ Dzień Święty, Antologia tekstów patrystycznych o świętowaniu niedzieli, Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Księża Jezuici, Kraków 1992 s. 128] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Gangra (ok. 340 ): przeciwko Eustatiosowi i przesadnej ascezie Kanony [...] 18. O poszczących w niedzielę Gdyby ktoś powodując się rzekoma ascezą pościł w niedzielę, niech będzie wyklęty.[...] [. Dokumenty synodów od 50 – 381 roku, układ i opracowanie ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo WAM* Księża Jezuici, Kraków 2006 s.128] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Euzebiusz z Cezarei Wydaje się być pierwszym autorem chrześcijańskim, który ukazuje niedzielę jako odpowiednik żydowskiego szabatu, z wszystkimi konsekwencjami.[60] Komentarz do Psalmu 91 [...] Wszystko co obowiązywało w szabat, przenieśliśmy na dzień Pański, jako że ten jest ważniejszy, główniejszy i wartościowszy niż szabat żydowski. Dlatego w tym to dniu stworzenia świata rzekł Bóg: " niech stanie się światłość i stała się światłość (Rdz 1,3). Dlatego też wzeszło słońce sprawiedliwości dla waszych dusz i zostało nam przekazane, byśmy sie gromadzili i zalecono nam, bysmy wypełnili to, co psalm głosi [Dzień Święty, Antologia tekstów patrystycznych o świętowaniu niedzieli, Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Księża Jezuici, Kraków 1992 s.60.62] Synod w Laodycei ( ok. 360 – 400) Kanon 29 Chrześcijanie nie powinni żyć po żydowski i w sobotę wstrzymywać się od pracy, lecz pracować w tym dniu, w wyższej zaś cenie mieć niedzielę i jeżeli będzie to możliwe, powinni jako chrześcijanie wstrzymywać się od pracy. Gdyby stwierdzono, że są judaistami, niech będą wyklęci u Chrystusa. [Dzień Święty, Antologia tekstów patrystycznych o świętowaniu niedzieli, Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, Księża Jezuici, Kraków 1992 s. 131] ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Artsalth w Armenii ( po 373): azjatycki synod podejmujący różne tematy dyscypliny kościelnej. [...] 12. Kto spożywa zdechłe zwierzę, kto łamie post w czasie Wielkiego Postu, kto podejmuje prace służebne w niedzielę i nie idzie do kościoła, zostanie potępiony wobec całej wspólnoty.[...] [...] 18. W niedzielę, pan i sługa ( niewolnik lub służący) wezmą udział w modlitwach i we mszy w kościele parafialnym. Przyjezdni ofiarują kościołowi ofiarę duchową. [...]. [Dokumenty synodów od 50 – 381 roku, układ i opracowanie ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo WAM* Księża Jezuici, Kraków 2006 s. 279.] Saragossa ( 4 października 380):12 biskupów; przeciwko pryscylianom. [ Wykaz postanowień synodu w Saragossie] 2. Niech nikt nie pości w niedzielę, ani w czasie Wielkiego Postu nie omija kościoła Odczytał też:Niech nikt nie pości w Dniu Pańskim z powodu czasu [ okresu liturgicznego], namowy lub zabobonu, a w czasie Wielkiego Postu niech się nie ważą z dala od kościołów ani niech się nie ukrywają w komórkach lub górach, ci, którzy uparcie trwają w takich przesądach, lecz niech zachowują przykład i przykazanie i niech nie schodzą sie do cudzych posiadłości, by organizować zgromadzenia. Wszyscy biskupi powiedzieli: Niech będzie wyklęty ten, kto to popełni. [Dokumenty synodów od 50 – 381 roku, układ i opracowanie ks. Arkadiusz Baron, ks. Henryk Pietras SJ, Wydawnictwo WAM* Księża Jezuici, Kraków 2006 s. 293] --------------------------------------------------------------------------------------------------------------Geneza niedzieli Po 33 r n.e Najwcześniejsze dokumenty orientacji religijnej Kościoła w Jerozolimie można znaleźć w Księdze Dziejów Apostolskich. W składzie etnicznym tego pierwszego zboru chrześcijańskiego dominowali ludzie wywodzący się z narodu żydowskiego (Dz 2,41; 4,4; 5,14 BT),o których napisano, że;wszyscy trzymają się gorliwie Prawa; (Dz 21,21), dlatego w tej sytuacji rzeczą wręcz niemożliwą było, aby wtedy mogła się dokonać wymiana szabatu na niedzielę. 40- 70 r . n.e. Na pierwszym soborze chrześcijańskim, który odbył się w Jerozolimie (40- 50 r.), apostoł Jakub przewodniczący soboru stwierdził, że chrześcijanie będący nawróconymi poganami słuchają nauk Mojżesza w synagogach w każdy sabat (Dz 15,21 BT). Problem dnia kultowego nie był poruszany na tym soborze, dlatego że jeszcze wtedy nie istniał. Mniej więcej dziesięć lat później, gdy apostoł Paweł po raz drugi odwiedził Jerozolimę, Jakub i starsi poinformowali go o krążących pogłoskach, jakoby on sam, Paweł, nauczał pogan, żeby nie obrzezywali dzieci ani też nie zachowywali zwyczajów. Aby uciszyć te pogłoski i dać możliwość wykazania się, że wciąż przestrzega zakonu;nakłaniali go do poddania się obrzędowi oczyszczenia w świątyni; (Dz 21,21–26 BT W klimacie tak głębokiego przywiązania do obrzędów religii żydowskiej jest nie do pojęcia, aby tak długo utrzymywany i pielęgnowany zwyczaj, jakim jest święcenie soboty, mógł być zniesiony, a na jego miejsce wprowadzono inny dzień kultowy. 70 r. - 135 r. n.e. Niektórzy sądzą, że zdobycie Jerozolimy w 70 r. I wcześniejsza ucieczka chrześcijan z Jerozolimy do Pelli mogły inspirować zwolenników nauki Chrystusa do porzucenia święcenia soboty. Jednak historyk Kościoła Euzebiusz podaje, że po 70 r. I aż do oblężenia miasta przez Hadriana w 135 r. Kościół w Jerozolimie składał się z nawróconych Żydów i był przez nich zarządzany. Owi judeochrześcijanie różnili się od pozostałych Żydów swoim stosunkiem do osoby Jezusa, którego uznawali za Mesjasza, jednakowoż w dalszym ciągu przestrzegali przepisów judaizmu i uczęszczali do synagogi. Po 135 r. n.e. Po zdobyciu Jerozolimy w 135 r. Hadrian wypędził Żydów i judeochrześcijan, zaludniając miasto obcokrajowcami, a ponadto swoim dekretem zakazywał praktyk religii żydowskiej, w szczególności święcenia soboty. W tym czasie pojawiła się antyżydowska literatura zawierająca chrześcijańską teologię odłączenia się od Żydów, a to już nie sprzyjało integrowaniu się wokół idei szabatu (soboty). Konflikt istniejący pomiędzy Żydami a Cesarstwem zmuszał chrześcijan do rozwijania własnej tożsamości, uwalniając się bowiem od żydowskich więzów, mogli w oczach władz rzymskich uchodzić za przykładnych poddanych Imperium Romanum, ponieważ chcieli w ten sposób uniknąć represji finansowych i politycznych skierowanych przeciwko Żydom. Zerwanie z judaizmem i dniem sobotnim nastąpiło w pierwszej kolejności w Kościele Rzymskim. Ustalenie nowego dnia świątecznego wiązało się z rozpowszechnionym na początku II w. Kultem Słońca obchodzonym w niedzielę, było to tym łatwiejsze, że w tradycji judeochrześcijańskiej łączono Bóstwo ze Słońcem i Światłem, co skłoniło poganochrześcijan ku symbolice Słońca i związanej z nią niedzieli. Tym bardziej że ów;czcigodny dzień Słońca; (niedziela) dostarczał odpowiedniej symboliki, która była w stanie skutecznie upamiętnić i wyjaśnić dwa wydarzenia: początek stworzenia Świata i zmartwychwstanie Chrystusa. Niedziela z czasem zaczęła wyrażać kontynuację soboty i jej zastąpienie,w ten sposób zadowolono konwertytów żydowskich i pogańskich. Gdy cesarz Konstanty Wielki, dekretem z 321 r. Ogłosił niedzielę; czcigodny dzień Słońca; dniem tygodniowego odpoczynku, wtedy w Kościele katolickim postanowieniami kolejnych synodów i soborów wyrugowano szabat (sobota) z życia religijnego. Od Księgi Rodzaju aż do Apokalipsy św. Jana nie ma wzmianki o uznaniu przez kogokolwiek niedzieli (pierwszego dnia tygodnia), za dzień kultu Boga. Mimo to jej zwolennicy starają się na podstawie niżej podanych tekstów biblijnych znaleźć przynajmniej śladowe informacje na poparcie swojej teorii, że takiej innowacji dokonali już apostołowie poprzez organizowanie niedzielnych spotkań uświęconych obchodzeniem Wieczerzy Pańskiej. Przyjrzyjmy się tym sugestiom! A zatem jak niedzielne spotkania opisują mężowie Boży Nowego Testamentu? Łukasz, autor trzeciej Ewangelii oraz Dziejów Apostolskich, z zawodu lekarz, uczeń i towarzysz wypraw misyjnych apostoła Pawła 30 Gdy zajął z nimi miejsce u stołu,wziął chleb odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. 31 Wtedy otworzyły się im oczy i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu. Łk 24,30.31 BJ To spotkanie miało miejsce w niedzielę, lecz, Chrystus przed swoim wniebowstąpieniem spotykał się ze swoimi uczniami w różnym czasie i w różnych miejscach, nie wyróżniając czasu niedzielnego czymś szczególnym (Dz 1,3; 1 Kor 15,5–7 BT) Tym tekstem sugeruje się ponadto, że owo łamanie chleba było niedzielną Wieczerzą Pańską, jednakże jak pisze Łukasz, gdy uczniowie w czasie łamania chleba w owym pątniku rozpoznali Jezusa, wtedy On zniknął. Jeśli to miała być Wieczerza Pańska, to nie została dokończona. Dla Wieczerzy Pańskiej Jezus ustanowił liturgię, której opis znajdujemy w Łk 22,14 - 20; 1Kor 11,23–26; J 13,1–15. Ponadto są w Biblii teksty zabraniające traktowania spożytego posiłku przez Jezusa (po zmartwychwstaniu) jako obchodzenia Wieczerzy Pańskiej. 16 Albowiem powiadam wam: Nie będę już jej spożywać, aż się spełni w królestwie Bożym. Łk 22,16 BT 18 [...] albowiem powiadam wam: odtąd nie będę już pił z owocu winnego krzewu, aż przyjdzie królestwo Boże. Łk 22,18 BT (zob. Mt 26,26–29 BT)
 
 
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 09:18   

Henryk napisał/a:

Nowe Stworzenie ma dwa przykazania.
Łk 10:25-28 bug "A oto powstał pewien znawca prawa i wystawiając go na próbę, zapytał: Nauczycielu, co mam czynić, aby odziedziczyć życie wieczne? (26) A on powiedział do niego: Co jest napisane w prawie? Jak czytasz? (27) A on odpowiedział: Będziesz miłował Pana, swego Boga, całym swym sercem, całą swą duszą, z całej swojej siły i całym swym umysłem, a swego bliźniego jak samego siebie. (28) I powiedział mu: Dobrze odpowiedziałeś. Czyń to, a będziesz żył."
Nie ma tu mowy o święceniu jednego wybranego dnia!

To jest tylko skrót myślowy.Streszczenie i pokazanie sposobu zachowywania DEKALOGU.

Ten skrót myślowy pojawił się już w S.T.


"Będziesz tedy miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej siły swojej. "Powt Prawa 6,5

" Nie będziesz się mścił i nie będziesz chował urazy do synów twego ludu, lecz będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. Jam jest Pan!"Kapł 19,18

Zob. też Łk 10:26-28;Powt Prawa 10,12

„Na tych dwóch przykazaniach opiera się cały zakon i prorocy” Mt 22,40

Nowe przykazanie jest starym przykazaniem Mojżeszowym :

"Umiłowani, nie podaję wam nowego przykazania, lecz przykazanie dawne, które mieliście od początku; a tym przykazaniem dawnym jest to Słowo, które słyszeliście."1Jana 2,7
 
 
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 09:23   

Qalandar napisał/a:
Pamfilek, nakaz święcenia szabatu obowiązuje tylko i wyłącznie żydów.

Goje nigdy nie mieli takiego obowiązku.

Według tego co mówisz zbawienie też obowiązuje tylko zydów - Jan 4,22

Skoro przyjmujesz żydowskie zbawienie musisz przyjąć żydowski Dekalog który się z nim sciśle łączy - Hebr 8,10

Poganie zostali wszczepieni w roślinę ,która symbolizuje Żydów - Rz 11,13-24.
Zatem tak ,jak wszczepiona gałązka czerpie z soków i korzenia wszczepieni Goje powinni czerpać z Dekalogu.Chyba ,że nie przyjmują zbawienia. :->
 
 
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 09:29   

Henryk napisał/a:

Inni nadal uważają za grzech pracę w sobotę.
Ktoś woli umrzeć niż przyjąć transfuzję, nie mówiąc już o kaszance.
Inny za żadne skarby nie przełknie wieprzowiny.
Jeszcze inny nie zje mięsa w piątek...

Nie wyobrażam sobie słów Jezusa:
Mt 25:35-36 bw " Albowiem łaknąłem, a daliście mi jeść, pragnąłem, a daliście mi pić, byłem przychodniem, a przyjęliście mnie, (36) byłem nagi, a przyodzialiście mnie, byłem chory, a odwiedzaliście mnie, byłem w więzieniu, a przychodziliście do mnie."
- Ale nie odpoczywaliście w sobotę, więc:
"[...] Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i aniołom jego." Mt 25:41 br

Czyli Jezus zbawi każdego kto łamie Dekalog ?

Henryku zbawienie z wiary to jedna rzecz ,a realizacja Dekalogu nie po to aby być zbawionym tylko z wdzieczności to druga rzecz.

Dlaczego ilekroć mówi się o Dekalogu na mysl przychodzi droga do zbawienia przez uczynki ?
Zbawienie już masz .Realizuj teraz wolę darczyńcy , a wolą Jego jest realizacja dobrego prawa.

Czy Bóg może zbawić tego ,kto zapiera się Jego wiecznego prawa nawet gdy przyjmuje zbawienie ?
Łamanie prawa jest grzeszeniem - 1JANA 3,4
 
 
Axanna
[Usunięty]

Wysłany: 2012-07-22, 09:30   

adzient napisał/a:
Qalandar napisał/a:
Pamfilek, nakaz święcenia szabatu obowiązuje tylko i wyłącznie żydów.

Goje nigdy nie mieli takiego obowiązku.

Według tego co mówisz zbawienie też obowiązuje tylko zydów - Jan 4,22

Skoro przyjmujesz żydowskie zbawienie musisz przyjąć żydowski Dekalog który się z nim sciśle łączy - Hebr 8,10

Poganie zostali wszczepieni w roślinę ,która symbolizuje Żydów - Rz 11,13-24.
Zatem tak ,jak wszczepiona gałązka czerpie z soków i korzenia wszczepieni Goje powinni czerpać z Dekalogu.Chyba ,że nie przyjmują zbawienia. :->

poganie zostali wszczepieni, ale nie az tak, ze sie raptem znalazli w panstwie teokratycznym, prawda? Jezeli Zydzi mieli problemy z przestrzeganiem soboty, nawet wtedy gdy to byl panstwowy dzien wypoczynku, to jak poganie maja sie dostosowac - za wszelaka cene? Nawet do utracenia pracy w czasach bezrobocia i narazenia rodziny i dzieci na nedze - naprawde uwazasz, ze Bog by byl z tego zadowolony?
 
 
adzient 

Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Cze 2009
Posty: 1979
Skąd: Elblag
Wysłany: 2012-07-22, 09:31   

Axanna napisał/a:

ja nie mowie ze kto nie odpoczywa w sobote bedzie przeklety, sama pracuje, bo nie mam wyjscia i wierze, ze Bog sie nie gniewa ze wzgledu na Pana. Niemniej ten Boga miluje kto przykazania spelnia. Milujesz Boga dlatego dociekasz co mu jest mile i zachowujesz sie tak zwarzajac na Niego, czyz nie tak?

Też miałem taki problem.
Modliłem się i teraz mam bardzo dobrą pracę w firmie państwowej i oczywiście wolną sobotę.
:-D
Teraz rozumiem sens tego przykazania.Musi być jakaś siła aby znaleźć w tygodniu czas na Biblię.
My nie wiemy jaki bój toczymy.Bój z mocami niebieskimi.
Bóg to wie i dla naszego dobra dał takie przykazanie aby znaleźć czas na studiowanie Jego słowa i modlitwę .
W ten dzień przy studiowaniu Pisma przychodzą takie myśli jakich nie otrzymasz w tygodniu pracy.
Zachęcam do przestrzegania tego nakazu tym ,którzy cenią sobie zbawienie bo warto.
Ostatnio zmieniony przez adzient 2012-07-22, 09:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Axanna
[Usunięty]

Wysłany: 2012-07-22, 09:34   

adzient napisał/a:
Axanna napisał/a:

ja nie mowie ze kto nie odpoczywa w sobote bedzie przeklety, sama pracuje, bo nie mam wyjscia i wierze, ze Bog sie nie gniewa ze wzgledu na Pana. Niemniej ten Boga miluje kto przykazania spelnia. Milujesz Boga dlatego dociekasz co mu jest mile i zachowujesz sie tak zwarzajac na Niego, czyz nie tak?

Też miałem taki problem.
Modliłem się i teraz mam bardzo dobrą pracę w firmie państwowej i wolną sobotę.
:-D

tak, wlasnie taka postawe popieram - mozna dazyc i sie modlic o pomoc, bo sie chce przestrzegac szabat, uwazam to jest bardzo dobre i mysle, ze wczesniej czy pozniej Bog na taka prosbe odpowie. :-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,25 sekundy. Zapytań do SQL: 10