Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ewangelia Filipa
Autor Wiadomość
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 271 razy
Wiek: 31
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4481
Wysłany: 2012-06-22, 12:01   Ewangelia Filipa

Nie wiem czy był już poruszony ten temat. Szukałam po forum i takiego nie zauważyłam. Jeśli jednak umknęło to mojej uwadze, proszę o dołączenie tego postu w odpowiednie miejsce.

Zaintrygowało mnie ostatnio jedno zdanie w Dziejach Apostolskich [Dz 21: 8]:

Wyszedłszy nazajutrz, dotarliśmy do Cezarei. Weszliśmy do domu Filipa ewangelisty, który był jednym z Siedmiu, i zamieszkaliśmy u niego.


τῇ δὲ ἐπαύριον ἐξελθόντες ἤλθομεν εἰς Καισάρειαν καὶ εἰσελθόντες εἰς τὸν οἶκον Φιλίππου τοῦ εὐαγγελιστοῦ, ὄντος ἐκ τῶν ἑπτὰ, ἐμείναμεν παρ’ αὐτῷ.


Łukasz, domniemany autor Dziejów Apostolskich, określa Filipa Ewangelistą, jednym z siedmiu. Czy jest to znak, że Ewangelia Filipa istniała już za czasów spisywania Dziejów, a Ewangelia, którą spisał Filip uznawana była przez innych apostołów?

Słowo Ewangelista pojawia się w Nowym Testamencie 3 razy.

  • Dz Ap 21: 8 (fragment przytoczony)
  • Ef 4: 11: I On ustanowił jednych apostołami, innych prorokami, innych ewangelistami, innych pasterzami i nauczycielami
  • 1 Tym 4: 5. Ty zaś czuwaj we wszystkim, znoś trudy, wykonaj dzieło ewangelisty, spełnij swe posługiwanie!


Szczególnie wiele wnosi fragment z Listu do Efezjan. Wynika z niego, że role we wczesnym Kościele był podzielone. Skoro mamy zarówno apostołów jak i ewangelistów czy nie oznacza to, że jedno głosili Dobrą Nowinę ustnie, a inni pisemnie (w przeciwnym wypadku, po co istniałby taki podział?).

Jeśli więc Dzieje Apostolskie określają Filipa Ewangelistą, dlaczego odrzucamy Ewangelię Filipa? Rozumiem, że ma ona gnostycki wymiar. Ale jak widać apostołom to nie przeszkadzało. Kim są Ci, którzy określani są przez Dzieje jako Siedmiu?
 
 
Eliot 


Pomógł: 360 razy
Dołączył: 22 Sie 2011
Posty: 4174
Wysłany: 2012-06-22, 12:55   

Hm....

Mateusz występowałby zatem w dwóch rolach apostoła i ewangelisty...

Nie lepiej przyjąć, że ewangelista to osoba ewangelizująca a więc przedstawiająca dobrą nowinę w formie ustnej przede wszystkim (bo w NT głównie o takich mowa. Np. rzeczony Filip dał się poznać w działaniu chociażby przy okazji ewangelizacji eunucha). Być może zwrot 'ewangelista' odnosić się może również do osób, które spisywały ewangelie, kto wie? Jednak w NT nie znajduję na to potwierdzenia. Ba! wskazany przez Ciebie fragment Listu do Tymoteusza jakby wyraźnie potwierdza to co powyżej napisałem. Tymoteusz znany jest z ewangelizacji czyli głoszenia dobrej nowiny a nie z pisania ewangelii.

Oczywiście do dywagacji pozostaje tajemnicza liczba 7 ewangelistów wspomniana w wersecie z Dziejów. Może w tym mieście/zborze było akurat siedmiu ewangelistów przekazujących innym dobra nowinę?
Ale owych siedmiu może zdaje się oznaczać jeszcze zupełnie inne grono... :-)
_________________
"Sławiłem więc radość, bo nic dla człowieka lepszego pod słońcem, niż żeby jadł, pił i doznawał radości, i by to go cieszyło w jego trudzie za dni jego życia, które pod słońcem daje mu Bóg." (Ecc 8:15 bt)
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 3001
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2012-06-22, 13:58   

Cytat:
Mateusz występowałby zatem w dwóch rolach apostoła i ewangelisty...

Nie lepiej przyjąć, że ewangelista to osoba ewangelizująca a więc przedstawiająca dobrą nowinę w formie ustnej przede wszystkim (bo w NT głównie o takich mowa. Np. rzeczony Filip dał się poznać w działaniu chociażby przy okazji ewangelizacji eunucha)

Ef 4: 11: I On ustanowił jednych apostołami, innych prorokami, innych ewangelistami, innych pasterzami i nauczycielami
- ale w tym przykładzie są rozdzielone funkcje ewangelisty od apostoła. A apostołowie mieli nauczać dobrej nowiny, a było ich więcej niż 12. Kim zatem byłby ewangelista? Byłoby to bardzo ciekawe dociekanie jak wtedy rozumiano słowo ewangelista.
Bo jeśli miałby głosić dobrą nowinę, w ten sposób samemu się podważa autorstwo czterech ewangelii; bo Jan byłby tylko głosicielem a spisał ktoś inny. Oczywiście jest to tylko tradycja z drugiej połowy II wieku, której dziś mało kto daje wiare, że ci czterech spisali ewangelie, ale ci co dają dziś jej wiarę, przeciwnicy mogą w ten sposób także podważyć to co Ty piszesz.
Idea jakoby ktoś inny, spisał nauki jakie pozostawił apostoł jest mi bliższa; i wyjaśnię dlaczego. Apostoł przybył do jakiegoś miasta, tam nauczał. Zmarł lub zginął. Póki żyją wszyscy co znali apostoła to tak żyją. Ale rodzą się nowe pokolenia a ludzi którzy go znali wymierali. Postanowili więc spisać. I tak np. przybył Jan do jakiegoś miasta, tam nauczał, tam zmarł. Tam ludzie postanowili spisać ewangelię, czyli nauką jaką pozostawił apostoł Jan, i w ten sposób przypisując mu autorstwo, mimo, że tak naprawdę napisał ją ktoś inny, kto tą naukę znał; tylko ją spisał. Więc nauka autorstwa apostoła, a napisana piórem kogoś innego by tą naukę zapamiętali inni. Tak samo mogło być z Markiem, Łukaszem, Mateuszem, Tomaszem czy nawet Filipem. Oczywiście czym sie więc będzie różnił apostoł od ewangelisty według Ciebie? Apostoł tylko naucza by nawrócić, natomiast już nawróconym całą naukę przekazuje ktoś inny, ewangelista jako nauczyciel całej nauki jaka w danym kościele będzie pamiętana? Bo inaczej nie jestem wstanie zrozumieć czym się od siebie różnią jeśli list do Tymoteusza rozdziela te dwie funkcje.

Cytat:
Jeśli więc Dzieje Apostolskie określają Filipa Ewangelistą, dlaczego odrzucamy Ewangelię Filipa? Rozumiem, że ma ona gnostycki wymiar. Ale jak widać apostołom to nie przeszkadzało. Kim są Ci, którzy określani są przez Dzieje jako Siedmiu?

Łatwiej coś odrzucić jeśli się jest wychowywanym w takiej kulturze która od setek lat tak żyje. Gdzie cała gnoza jest be, judaizm jest be (gnostycy i judeochrześcijanie okrzyknięci heretykami). A wcześniej wcale tak nie musiało być by coś negować. Mogło wszystko obok siebie współgrać. I judeo by przestrzegać wiele Praw, by była gnoza, czyli wiedza nie z tego świata gdzie tak wiedze pojął sam Paweł a dziś jest to nie do pomyślenia, oraz ortodoksi gdzie byłyby obrzędy i wiele czytano dosłownie.

Najlepszym przykładem takiego połączenia byłby Cerynt który żył w I wieku. Który był jednocześnie judeochrześcijaninem, był jednocześnie gnostykiem i był jednocześnie ortodoksem. Był judeo gdyż przestrzegał Prawa Mojżeszowego, był gnostykiem gdyż uważał że świat stworzyli aniołowie; pogląd występujący w judaizmie(a więc nie było podziału na dobry Bóg i zły Bóg; w ten sposób dualizm tutaj upada) i nie miał nic za złe ST, oraz ortodoksem, gdyż uznawał zmartwychwstanie. Jak widać można ;-) Wieki walk wewnątrz kościoła zrobiły swoje. Justyn Męczennik uznał za heretyków judeochrześcijan (ebionitów), a później z kościoła ortodoksów wyrzucono gnostyków którzy żyli wcześniej także wśród ortodoksów, zapoczątkował to Ireneusz z Lyonu. Później już tylko niektórzy gnostycy jak Klemens Aleksandryjski czy Orygenes żyli w łonie kościoła; pewnie dlatego że nie odrzucali kapłaństwa jako dominującej "kasty".

Więc nie oceniałbym gnozy, judeochrześcijan i innych z dzisiejszej perspektywy tylko spróbowałbym wgłębić w to czy były dane prądy akceptowane.
A to czy apostoł Filip napisał tą ewangelię to nie wiadomo; gdyż jak dobrze pamiętam Ewangelia Filipa była pismem anonimowym, a badacze przypięli jej plakietkę Ewangelia Filipa gdyż jest apostołem który występuje tam najczęściej. Więc nie wiadomo czy mógłby ją napisać. Z samą datację też jest trudno gdyż datuje się ją na II/III wiek. Oczywiście są to tylko przypuszczalne datowania dlatego należy je brać z ostrożnością. Ewangelii Łukasza też przypuszcza sie, że I wiek, mimo, że najwcześniejsze wzmianka o niej pochodzi z drugiej połowy II wieku. Taki sam problem jest z Didache identycznie jak z Łukaszem. Poza tym mogą też w Ewangelii danej być naleciałości z późniejszych wieków, przez co datacja może się sztucznie przesuwać; starsze nauki odmładzane przez młode naleciałości. Oczywiście Ewangelia Filipa jest bardzo ciekawą ewangelią gdyż ona jedyna wspomina, że Maria, ta która szła z Jezusem i była pod krzyżem jak pamiętam; była siostrą Jezusa. Pozdrawiam
 
 
 
Eliot 


Pomógł: 360 razy
Dołączył: 22 Sie 2011
Posty: 4174
Wysłany: 2012-06-22, 15:25   

BLyy napisał/a:
Ef 4: 11: I On ustanowił jednych apostołami, innych prorokami, innych ewangelistami, innych pasterzami i nauczycielami
- ale w tym przykładzie są rozdzielone funkcje ewangelisty od apostoła. A apostołowie mieli nauczać dobrej nowiny, a było ich więcej niż 12. Kim zatem byłby ewangelista? Byłoby to bardzo ciekawe dociekanie jak wtedy rozumiano słowo ewangelista.
Bo jeśli miałby głosić dobrą nowinę, w ten sposób samemu się podważa autorstwo czterech ewangelii; bo Jan byłby tylko głosicielem a spisał ktoś inny. Oczywiście jest to tylko tradycja z drugiej połowy II wieku, której dziś mało kto daje wiare, że ci czterech spisali ewangelie, ale ci co dają dziś jej wiarę, przeciwnicy mogą w ten sposób także podważyć to co Ty piszesz.
Idea jakoby ktoś inny, spisał nauki jakie pozostawił apostoł jest mi bliższa; i wyjaśnię dlaczego. Apostoł przybył do jakiegoś miasta, tam nauczał. Zmarł lub zginął. Póki żyją wszyscy co znali apostoła to tak żyją. Ale rodzą się nowe pokolenia a ludzi którzy go znali wymierali. Postanowili więc spisać. I tak np. przybył Jan do jakiegoś miasta, tam nauczał, tam zmarł. Tam ludzie postanowili spisać ewangelię, czyli nauką jaką pozostawił apostoł Jan, i w ten sposób przypisując mu autorstwo, mimo, że tak naprawdę napisał ją ktoś inny, kto tą naukę znał; tylko ją spisał. Więc nauka autorstwa apostoła, a napisana piórem kogoś innego by tą naukę zapamiętali inni. Tak samo mogło być z Markiem, Łukaszem, Mateuszem, Tomaszem czy nawet Filipem. Oczywiście czym sie więc będzie różnił apostoł od ewangelisty według Ciebie? Apostoł tylko naucza by nawrócić, natomiast już nawróconym całą naukę przekazuje ktoś inny, ewangelista jako nauczyciel całej nauki jaka w danym kościele będzie pamiętana? Bo inaczej nie jestem wstanie zrozumieć czym się od siebie różnią jeśli list do Tymoteusza rozdziela te dwie funkcje.


Blyy, piszesz, że Pismo rozdziela funkcję apostoła od ewangelisty i z tym się mogę zgodzić. Uważam, że apostoł był wyżej postawiony w hierarchii (jeżeli możemy o takowej mówić w odniesieniu do ówczesnej struktury) jednak był również ewangelistą. Tymczasem ewangelista niekoniecznie był apostołem.
Otóż uważam, że wymienione funkcje niekoniecznie wykluczały się nawzajem pomimo iż tak można by się zasugerować początkiem owego wersetu. Sam przecież napisałeś to, co zaznaczyłem: apostołowie mieli nauczać . Skoro tak, to na czym miałaby polegać funkcja nauczyciela, który również jest w przedmiotowym wersecie wyszczególniony?
Dla mnie logiczne jest, że ustanowienie jednych apostołami, innych ewangelistami a jeszcze innych nauczycielami wskazuje raczej na dominującą cechę danej osoby ale nie wyklucza pełnienia każdej z wymienionych funkcji równocześnie (poza apostolstwem, o czym już wspomniałem).
_________________
"Sławiłem więc radość, bo nic dla człowieka lepszego pod słońcem, niż żeby jadł, pił i doznawał radości, i by to go cieszyło w jego trudzie za dni jego życia, które pod słońcem daje mu Bóg." (Ecc 8:15 bt)
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 271 razy
Wiek: 31
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4481
Wysłany: 2012-06-22, 16:20   

Blyy napisał/a:
A to czy apostoł Filip napisał tą ewangelię to nie wiadomo; gdyż jak dobrze pamiętam Ewangelia Filipa była pismem anonimowym,


Filip się w tej Ewangelii przedstawia :-> Ale co ciekawe... określa siebie jako Apostoła

Cytat:
91. To ja, apostoł Filip, powiadam: Józef-cieśla zasadził ogród, gdyż potrzebował drewna dla swego rzemiosła.


Dlatego moje osobiste zdanie jest takie. Każdy ewangelista był apostołem, ale nie każdy apostoł był ewangelistą. Przejrzyjmy się po kolei poszczególnym Ewangeliom:

  • Ewangelia Marka. Uważana za najstarszą Ewangelię. Pomimo nazwy, autorstwo przypisuje się Piotrowi, który treść podyktował Markowi, kuzynowi Barnaby. Marek kuzyn Barnaby nie poznał osobiście Jezusa, dlatego spisał to, co opowiedział mu Piotr. Marek jest więc tutaj Ewangelistą, który zapisał naukę innego apostoła.
  • Ewangelia Łukasza Łukasz, z zawodu lekarz. Jako towarzysz Pawła i późniejszy głosiciel Dobrej Nowiny mógł spokojnie napisać Dzieje Apostolskie. Jednak podobnie jak Marek, również nie poznał Jezusa osobiście. Nie mógł więc pisać samodzielnie więc z pewnością spisał to, co zasłyszał. Od kogo? Widać w Jego ewangelii podobieństwa do Ewangelii Markowej. Czyżby z niej czerpał? A może również słuchał opowiadań Piotra?
  • Ewangelia Mateusza. Tutaj mamy inną sytuację. Mateusz znał Jezusa osobiście. Był wiec jednocześnie Apostołem i Ewangelistą.
  • Ewangelia Jana. Sytuacja podobna jak w przypadku Mateusza. Jan znał Jezusa, był nawet Jego umiłowanym uczniem. Jan podobnie jak Mateusz jest więc apostołem i ewangelistą.


Dlatego moje osobiste zdanie jest takie: każdy ewangelista był apostołem, ale nie każdy apostoł był ewangelistą.

Dzieje Apostolskie (czyli najprawdopodobniej Łukasz) określają Filipa jako Ewangelistę, jednego z siedmiu. Swoją drogą to wczytałam się jeszcze raz w Dzieje Apostolskie i znalazłam werset, o jakich siedmiu chodzi:

Cytat:
1) Wówczas, gdy liczba uczniów wzrastała, zaczęli helleniści szemrać przeciwko Hebrajczykom, że przy codziennym rozdawaniu jałmużny zaniedbywano ich wdowy. (2) Nie jest rzeczą słuszną, abyśmy zaniedbywali słowo Boże, a obsługiwali stoły - powiedziało Dwunastu, zwoławszy wszystkich uczniów. (3) Upatrzcie zatem, bracia, siedmiu mężów spośród siebie, cieszących się dobrą sławą, pełnych Ducha i mądrości. Im zlecimy to zadanie. (4) My zaś oddamy się wyłącznie modlitwie i posłudze słowa. (5) Spodobały się te słowa wszystkim zebranym i wybrali Szczepana, męża pełnego wiary i Ducha Świętego, Filipa, Prochora, Nikanora, Tymona, Parmenasa i Mikołaja, prozelitę z Antiochii. (6) Przedstawili ich Apostołom, którzy modląc się włożyli na nich ręce. (7) A słowo Boże rozszerzało się, wzrastała też bardzo liczba uczniów w Jerozolimie, a nawet bardzo wielu kapłanów przyjmowało wiarę.



Co więc decydowało o tym, że ktoś był nazywany apostołem? Czy samo nauczanie? Co spowodowało, że tylko Filip w późniejszych rozdziałach określany jest jako Ewangelista? Raczej nie fakt, że nauczał, skoro nauczało tak wielu. Raczej, że spisał jakieś ważne wydarzenia. W Ewangelii Filipa autor się nam przedstawia. Oczywiście, że ktoś się może pod niego podszywać, ale tak spekulować można z każdą Ewangelią. Spekulacją umilkłby jednak, gdyby znalezioną manuskrypt z Ewangelią Filipa... starszą niż najstarszy manuskrypt zawierający Dzieje Apostolskie.
Tak więc co z tą Ewangelią? Dlaczego nie ma tej Ewangelii w kanonie, skoro Filip jest określany jako ewangelista już za czasów wydarzeń opisywanych w Dziejach Apostolskich?
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 3001
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2012-06-22, 16:58   

Cytat:
91. To ja, apostoł Filip, powiadam: Józef-cieśla zasadził ogród, gdyż potrzebował drewna dla swego rzemiosła.

Cytat:
Filip się w tej Ewangelii przedstawia :-> Ale co ciekawe... określa siebie jako Apostoła

Właśnie o ten cytat mi chodzi. W tej ewangelii nie znalazłem słów na początku pisma jak w Ewangelii Tomasza:
To są tajemne słowa, które wypowiedział Jezus żywy, a zapisał je Didymus Juda Tomasz.
Ja spotkałem się z informacją, że takowa Ewangelia była anonimowa, ze względu właśnie na to. W Ewangelii Filipa nie ma takie wstępu tylko od razu zaczynają się kolejno cytaty. Jest właśnie tylko jeden cytat w którym jest mowa, że coś tam mówi Filip i tylko na podstawie tego cytatu nazwano ją ewangelią Filipa. Jest na dodatek przedstawiony prawie na samym końcu Ewangelii. Chyba, że są jakieś nowsze badania na które się powołujesz, które jednoznacznie określiły autora. ;-)

Cytat:

Dzieje Apostolskie (czyli najprawdopodobniej Łukasz) określają Filipa jako Ewangelistę, jednego z siedmiu. Swoją drogą to wczytałam się jeszcze raz w Dzieje Apostolskie i znalazłam werset, o jakich siedmiu chodzi:

A może liczba siedmiu Ewangelistów może być połączona z siedmioma kościołami znanymi z Apokalipsy?

Cytat:
Dlaczego nie ma tej Ewangelii w kanonie, skoro Filip jest określany jako ewangelista już za czasów wydarzeń opisywanych w Dziejach Apostolskich?

Ponieważ Ireneusz wybrał cztery i tyle ;-) Trzeba pamiętam, że w jego czasach toczyły się ostre spory między chrześcijanami i jedni i drudzy mieli argumenty. Więc nadanie wyższego autorytetu jednym, a dyskredytacja innych pism była raczej rzeczą normalną jeśli chce się osiągnąć pewne zwycięstwa i wpływy. Jednak jeśli Ewangelia Filipa istniała w czasach Ireneusza, nie wiadomo czy w ogóle ją znał; a jeśli by ją znał to czy też by ją odrzucił dla "czterech stron świata"?

Cytat:
Blyy, piszesz, że Pismo rozdziela funkcję apostoła od ewangelisty i z tym się mogę zgodzić. Uważam, że apostoł był wyżej postawiony w hierarchii (jeżeli możemy o takowej mówić w odniesieniu do ówczesnej struktury) jednak był również ewangelistą. Tymczasem ewangelista niekoniecznie był apostołem.
Otóż uważam, że wymienione funkcje niekoniecznie wykluczały się nawzajem pomimo iż tak można by się zasugerować początkiem owego wersetu. Sam przecież napisałeś to, co zaznaczyłem: apostołowie mieli nauczać . Skoro tak, to na czym miałaby polegać funkcja nauczyciela, który również jest w przedmiotowym wersecie wyszczególniony?
Dla mnie logiczne jest, że ustanowienie jednych apostołami, innych ewangelistami a jeszcze innych nauczycielami wskazuje raczej na dominującą cechę danej osoby ale nie wyklucza pełnienia każdej z wymienionych funkcji równocześnie (poza apostolstwem, o czym już wspomniałem).

Tylko dalej mi chodzi o to Eliocie, jeśli oboje mogli nauczać, jakie są różnice między nimi? Bo między 12 apostołów to logiczne, że byli nawet wyżsi od apostołów z poza dwunastu gdyż znali osobiście Jezusa których on sam wybrał. Ale czym się różnił taki apostoł z poza dwunastu od ewangelisty? Pozdrawiam
 
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 271 razy
Wiek: 31
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4481
Wysłany: 2012-06-22, 17:19   

Blyy napisał/a:
Właśnie o ten cytat mi chodzi. W tej ewangelii nie znalazłem słów na początku pisma jak w Ewangelii Tomasza:


Nie ma niestety takie początku. Jednak Filip przedstawia się gdzieś w środku tekstu słowami To ja, apostoł Filip, powiadam[...]. Więc Ewangelia to raczej jego słowa.
Problem leży gdzie indziej. Manuskrypt znaleziony w 1945 roku w Egipcie datuje się na III w.n.e. to stanowczo za późno by twierdzić, że mógł go spisać Filip ewangelista. Dopóki archeolodzy nie znajdą jakiegoś manuskryptu z początków I wieku, nie będzie można na poważnie dyskutować o wprowadzeniu tej Ewangelii do kanonu.

Pojawia się też inny problem do rozwiązania. Kogo określano ewangelista? List do Efezjan pokazuje nam, że funkcje proroka, apostoła i ewangelisty wydzielano. Jedna osoba mogła zapewne pełnić więcej niż jedną funkcję, ale jak widać cechowały się one innym przydziałem obowiązków lub czynności.
Jeśli więc ewangelistą określano by tych, którzy coś spisali oznaczałoby to, że już za czasów Dziejów apostolskich Filip napisał jakąś Ewangelię. Czy kiedykolwiek ją odnajdziemy? ;-)
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 3001
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2012-06-22, 17:37   

Cytat:
Nie ma niestety takie początku. Jednak Filip przedstawia się gdzieś w środku tekstu słowami To ja, apostoł Filip, powiadam[...]. Więc Ewangelia to raczej jego słowa.
Problem leży gdzie indziej. Manuskrypt znaleziony w 1945 roku w Egipcie datuje się na III w.n.e. to stanowczo za późno by twierdzić, że mógł go spisać Filip ewangelista. Dopóki archeolodzy nie znajdą jakiegoś manuskryptu z początków I wieku, nie będzie można na poważnie dyskutować o wprowadzeniu tej Ewangelii do kanonu.

Ewangelie Łukasza też poznajemy dopiero z połowy II wieku, a wcześniej nic. Tak samo z Didache gdzie dowiadujemy się o nim dopiero pod koniec II wieku od Klemensa Aleksandryjskiego(nie wiem czy ktoś był wcześniej?). Tylko więc zaledwie kilka ewangelii ratuje się będąc znalezioną do pierwszej połowy II wieku: Mateusza, Marka, Jana oraz Tomasza, nie jestem pewien czy czasem jeszcze czy Ewangelia Prawdy. Reszta to znaleziska lub wzmianki od drugiej połowy II wieku Jednak w wielu z nich mimo, że późno wzmiankowane lub odnajdywane, nie można wykluczyć, że początków sięgają pierwszej połowy II wieku lub nawet I wieku. Chociaż i tak lepiej z nimi niż np. z 2 Listem Piotra który sięga początków znanych nam to III/IV wiek; więc czemu i nie spróbować tego z ewangeliami które również trudno datować jak Ewangelia Filipa? Zarówno datacja Ewangelii Filipa i 2 Listu Piotra to tylko przybliżona wartość, wielka niewiadoma. Z Ewangelią Tomasza było też tak na początku odkąc rozgłośniono ją od Nag Hammadi, że to pismo z III wieku(nie wiem czy sama czasem pamiętasz popularne takie datacje podawane w internecie i prasie?), ale w końcu wspomniono również o znaleziskach ze 140 roku i zaraz diametralnie datacja poszła w dół, a nawet po głębszych badaniach dziś się mówi o wieku oryginału równym kanonicznym jeśli chodzi o ich naukę. Więc sprawa nie jest taka oczywista zawsze. Dlatego nie skreślam jednoznacznie Ewangelii Filipa, tak jak 2 Listu Piotra, bo kto wie czy znowu nie będziemy się bawić w prasie i w internetowych artykułach przesuwając datacje niektórych pism :lol: Dlatego jak mnie uczy moja pani profesor z seminarium, w przypadku starożytności o wielu rzeczach możemy powiedzieć prawdopodnie; tak też tutaj prawdopodobna datacja Ewangelii Filipa czy 2 Listu Piotra.
 
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 271 razy
Wiek: 31
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4481
Wysłany: 2012-06-22, 17:57   

Wiesz, chodzi mi o to, że żadna z postaci Biblijnych poza Filipem nie została nazwana wprost: Ewangelista. I teraz pytanie: co dokładnie oznacza słowo Ewangelista? Bo jeśli autora Księgi zawierającej słowa Jezusa, to Filip musiałby coś napisać już na początku I wieku, skoro na ten czas datuje się Dzieje Apostolskie. Nie jego uczniowie czy uczniowie jego uczniów, ale sam Filip właśnie.
Ale masz racje, że daty Pism uznawanych za natchnione nie są głównym kryterium uznania ich za natchnione czy autentyczne. Ważna jest zgodność treści z kiedyś przyjętą linią polityczną. :-/

Blyy napisał/a:
Z Ewangelią Tomasza było też tak na początku odkąc rozgłośniono ją od Nag Hammadi, że to pismo z III wieku(nie wiem czy pamiętasz popularne takie datacje podawane w internecie i prasie), ale w końcu wspomniono również o znaleziskach ze 140 roku i zaraz diametralnie datacja poszła w dół, a nawet dziś się mówi o wieku równym kanonicznym jeśli chodzi o ich naukę.


Niestety nie pamiętam. Jeśli masz jakieś odnośniki do artykułów czy publikacji, to będę wdzięczna :-D
 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 124 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 10416
Wysłany: 2012-06-22, 19:02   

ShadowLady86 napisał/a:
Wiesz, chodzi mi o to, że żadna z postaci Biblijnych poza Filipem nie została nazwana wprost: Ewangelista. I teraz pytanie: co dokładnie oznacza słowo Ewangelista? Bo jeśli autora Księgi zawierającej słowa Jezusa, to Filip musiałby coś napisać już na początku I wieku, skoro na ten czas datuje się Dzieje Apostolskie. Nie jego uczniowie czy uczniowie jego uczniów, ale sam Filip właśnie.
Ale masz racje, że daty Pism uznawanych za natchnione nie są głównym kryterium uznania ich za natchnione czy autentyczne. Ważna jest zgodność treści z kiedyś przyjętą linią polityczną. :-/



EMET:
Pierwsze dwa zdania z Twojego post/u/ --
Cytat:
Wiesz, chodzi mi o to, że żadna z postaci Biblijnych poza Filipem nie została nazwana wprost: Ewangelista. I teraz pytanie: co dokładnie oznacza słowo Ewangelista?


Mamy otóż tekst Dzieje Apostolskie 21:8 w oddaniu PNŚ: "8 Wyruszywszy następnego dnia, przybyliśmy do Cezarei i weszliśmy do domu ewangelizatora Filipa, który był jednym z siedmiu, i zatrzymaliśmy się u niego.". Mamy więc oddanie per 'ewangelizator'.
Oto jeszcze dwa teksty z PNŚ, gdzie pobrzmiewa te wyrażenie --
do Efezjan 4:11: "11 I on dał niektórych jako apostołów, niektórych jako proroków, niektórych jako Ewangelizatorów, niektórych jako pasterzy i nauczycieli –".
2 do Tymoteusza 4:5: "5 Ty jednak zachowuj we wszystkim trzeźwość umysłu, cierp zło, wykonuj dzieło ewangelizatora, dokładnie pełnij swe usługiwanie.".

Otóż w Dz Ap 21:8 mamy wyrażenie gr. εὐαγγελιστοῦ; rdzennym jest: εὐαγγελιστής. Na bazie rdzennego, mamy w grece "NT" - właśnie - powyższe 3 teksty: Dz Ap 21:8; Ef 4:11; 2Tym 4:5. W LXX - brak. Mamy jeszcze dwukrotnie w pseudoepigrafie - w 'Apokalipsie Sedracha' 15:3, 5.

Oto, co czytamy m.in. w 'Leksykonie ŚJ' --
Cytat:
EWANGELIZATOR Głosiciel ewangelii, czyli dobrej nowiny, zwiastun dobrych wieści. Greckie słowo euaggelistés („ewangelizator”) jest spokrewnione ze słowem euaggélion, które znaczy „ewangelia”, „dobra nowina” (zob. DOBRA NOWINA oraz Nah 1:15, przyp. w NW; Mt 4:23, przyp. w NW). [...]

Ewangelizatorzy będący misjonarzami. Co prawda wszyscy chrześcijanie mają być ewangelizatorami, jednak Paweł użył tego słowa w szczególnym znaczeniu w Efezjan 4:8, 11, 12, opisując „dary w ludziach”, które Chrystus dał zborowi, „wstąpiwszy na wysokość”: „I on dał niektórych jako apostołów, niektórych jako proroków, niektórych jako ewangelizatorów, niektórych jako pasterzy i nauczycieli (...) dla budowania ciała Chrystusowego”. Wyjątkowy charakter pracy tych ewangelizatorów polegał na tym, że usługiwali jako misjonarze. Często prowadzili działalność na nowych terenach, gdzie dobra nowina nie była jeszcze głoszona. W wersecie 11 ewangelizatorzy zostali wymienieni przed pasterzami i nauczycielami, ponieważ dopiero wtedy, gdy się obwieści dobrą nowinę i pozyska nowych uczniów, pasterze i nauczyciele mogą prowadzić dalsze dzieło budowania.

Takim szczególnym ewangelizatorem był Filip. On pierwszy po dniu Pięćdziesiątnicy prowadził działalność w Samarii, i to z bardzo dobrym rezultatem. Następnie został posłany przez anioła do etiopskiego eunucha, któremu przekazał dobrą nowinę o Chrystusie, a następnie go ochrzcił. Potem duch zabrał Filipa, by głosił w Aszdodzie i wszystkich miastach po drodze do Cezarei (Dz 8:5, 12, 14, 26-40). Działalność ewangelizacyjną na wielką skalę prowadził Paweł (2Ko 10:13-16). Ewangelizatorem i misjonarzem był Tymoteusz, któremu Paweł w pożegnalnych radach tak zwrócił uwagę na doniosłe znaczenie ewangelizacji: „Ty jednak zachowuj we wszystkim trzeźwość umysłu, cierp zło, wykonuj dzieło ewangelizatora, dokładnie pełnij swe usługiwanie”. Tymoteusz oprócz głoszenia z innymi chrześcijanami dobrej nowiny usługiwał w charakterze pasterza i nauczyciela jako nadzorca w Efezie (2Tm 4:5; 1Tm 1:3).
-- Tom I, strona 617, lewa i prawa kolumna; edycja polska 2006r. Uwaga: skrócenie tekstu poprzez nawias [...] - ode mnie, E.

Stephanos, ps. EMET
_________________
„Wielu będzie przebiegać tam i z powrotem [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b.
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 271 razy
Wiek: 31
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4481
Wysłany: 2012-06-22, 19:38   

Widzisz EMET tylko że nikt oprócz Filipa nie został w Piśmie nazwany Ewangelistą. Ani Paweł, ani Tymoteusz.
_________________
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 124 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 10416
Wysłany: 2012-06-22, 22:04   

ShadowLady86 napisał/a:
Widzisz EMET tylko że nikt oprócz Filipa nie został w Piśmie nazwany Ewangelistą. Ani Paweł, ani Tymoteusz.



EMET:
Jednak optyka patrzenia typu --
zwiastujący Ewangelię [czyli: Dobrą Nowinę];
pisarz sprawozdania ewangelicznego.

Jakże często w wysłowieniu typu "ewangelista" - jakby nieodłącznie ukierunkowuje się na... pisarza, nie na... zwiastuna. I dlatego słyszymy [i czytamy] nieraz: "Mateusz ewangelista, Marek ewangelista, Łukasz ewangelista, Jan ewangelista".
Oddanie w PNŚ per "ewangelizator" nawet brzmieniowo już stawia kwestię w innej optyce; jak uważam. ;-)

Od takiej właśnie konstatacji warto zacząć. :-)

Stephanos, ps. EMET
_________________
„Wielu będzie przebiegać tam i z powrotem [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b.
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 3001
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2012-06-23, 10:50   

Cytat:
Niestety nie pamiętam. Jeśli masz jakieś odnośniki do artykułów czy publikacji, to będę wdzięczna :-D

Moim błędem było mówienie tylko o III wieku, oczywiście zdarza sie jak tu:


LINK, LINK
itp. oczywiście to byla rzadkość ale występowało. W fachowej literaturze chyba zawsze tak było ale pewien nie jestem. W sumie jestem ciekaw jak datowali Ewangelię Tomasza przed odkryciem w Nag-Hammadi.
Przeważnie jednak jest napisane między II a III wiekiem co jeszcze można się zgodzić. Dziś przeważnie podaje się II wiek lub uściśla rok 140 z Ewangelią Tomasza. Pozdrawiam
 
 
 
bartek212701 


Pomógł: 158 razy
Wiek: 25
Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 9242
Skąd: Lublin
Wysłany: 2012-06-24, 11:59   

Czy ktoś z Was przeczytał Ewangelie Filipa w całości i może powiedziec,że jest zgodna z resztą Pisma ? :-) Może jednak jest tam coś co ją dyskredytuje
_________________
Izaj. 33:6-Mądrość i umiejętność będą utwierdzeniem czasów twoich, siłą i obfitem zbawieniem twem, a bojaźń Pańska skarbem twoim.
 
 
wiesia

Wyznanie: brak denominacji/kiedyś katoliczka
Pomógł: 32 razy
Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 1901
Wysłany: 2012-06-24, 13:25   

Ja probuje przeczytac dzis,ale czy sie uda? :-D
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 11