Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Psalm 69
Autor Wiadomość
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 37
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4440
Wysłany: 2012-05-13, 10:30   Psalm 69

Witam!

Ostatnio zastanawiałam się nad Psalmem 69 autorstwa Króla Dawida. Wiemy, że Psalm ten zawiera proroctwo dotyczące życia Jezusa, o czym zresztą On sam nas informuje.

Cytat:
Potem rzekł do nich: "To właśnie znaczyły słowa, które mówiłem do was, gdy byłem jeszcze z wami: Musi się wypełnić wszystko, co napisane jest o Mnie w Prawie Mojżesza, u Proroków i w Psalmach".[Łk 24:44]


Kilka fragmentów z pewnością mówi nam o Jezusie:

1. Jezus zostanie znienawidzony
Cytat:
Kto Mnie nienawidzi, ten i Ojca mego nienawidzi. (24) Gdybym nie dokonał wśród nich dzieł, których nikt inny nie dokonał, nie mieliby grzechu. Teraz jednak widzieli je, a jednak znienawidzili i Mnie, i Ojca mego. (25) Ale to się stało, aby się wypełniło słowo napisane w ich Prawie: Nienawidzili Mnie bez powodu.[J 15:25]


Słowa te Jezus cytuje właśnie z Psalmu 69
Cytat:
Liczniejsi są od włosów mej głowy
nienawidzący mnie bez powodu;[Ps 69:5]


2. Jezusa pochłonie gorliwość o dom swego Ojca

Cytat:
Do tych zaś, którzy sprzedawali gołębie, rzekł: Weźcie to stąd, a z domu mego Ojca nie róbcie targowiska! (17) Uczniowie Jego przypomnieli sobie, że napisano: Gorliwość o dom Twój pochłonie Mnie.[J 2: 16-17]


Uczniom Jezusa przypomniał się w tym miejscu werset 10 Psalmu:

Cytat:
Bo gorliwość o dom Twój mnie pożera
i spadły na mnie obelgi uwłaczających Tobie.[Ps 69: 10]


3. Jezus zostanie napojony octem

Cytat:
(28) Potem Jezus świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł: Pragnę. (29) Stało tam naczynie pełne octu. Nałożono więc na hizop gąbkę pełną octu i do ust Mu podano. [J 19: 28-29]


Cytat:
Dali mi jako pokarm truciznę,
a gdy byłem spragniony, poili mnie octem.[Ps 69: 22]


Jeden fragment mówi O Jezusie lub też nie, gdyż jest różnie interpretowany w zależności od danej religii Chrześcijańskiej..

4. Jezus staje się obcy swoim braciom

Cytat:
Dla braci moich stałem się obcym
i cudzoziemcem dla synów mej matki.[Ps 69: 9]


Chrześcijanie, którzy uważają, że Jezus miał braci rodzonych powołują się na fragment z Ewangelii Jana.

Cytat:
Rzekli więc Jego bracia do Niego: Wyjdź stąd i idź do Judei, aby i uczniowie Twoi ujrzeli czyny, których dokonujesz. (4) Nikt bowiem nie dokonuje niczego w ukryciu, jeżeli chce się publicznie ujawnić. Skoro takich rzeczy dokonujesz, to okaż się światu! (5) Bo nawet Jego bracia nie wierzyli w Niego.[J 7: 3-5]


Zwolennicy tej tezy rodzonych braci powołują się na fakt, że wszystkie odnośniki do Psalmu 69 pochodzą z Ewangelii Jana. Przeciwnicy twierdzą, że określenie synowie mej matki tyczy się Żydów będących synami Izraela, którzy nie rozpoznali w Jezusie Mesjasza.


Gdyby opierać się na tych fragmentach to nie ma wątpliwości, że Psalm 69 tyczy się Jezusa. Jak jednak "ugryźć" ten oto fragment Psalmu?

Cytat:
6 Boże, Ty znasz moją głupotę
i występki moje nie są zakryte przed Tobą.
7 Niech przeze mnie nie wstydzą się ci, co Tobie ufają,
Panie, Boże Zastępów.
Niech przeze mnie się nie rumienią ci, którzy Ciebie szukają,
Boże Izraela![Ps 69: 6-7]


W tym fragmencie podmiot liryczny mówi o swojej głupocie, a także o swoich występkach. Te określenia raczej nie pasują do Jezusa. Jak więc rozumieć te fragmenty i cały kontekst Psalmu? Czy Psalm 69 w pełni mówi o Jezusie i jest jakieś wytłumaczenie na zdania w wersetach 6 i 7? Albo jednak Psalm mówi o Dawidzie? Czy może nie cały Psalm, a jedynie jego fragmenty mówią o Jezusie, a pozostałe o Dawidzie?

Co myślicie?


* Wszystkie cytaty pochodzą z Biblii Tysiąclecia.
 
 
wiesia

Wyznanie: brak denominacji/kiedyś katoliczka
Pomógł: 32 razy
Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 1901
Wysłany: 2012-05-13, 12:20   

Początek Psalmu /2-4/podobnie jak fragment przez ciebie przytoczony dotyczą Dawida.Ostatnio czytałam bardzo ciekawą książkę C.S.Lewisa o psalmach właśnie.
W 69, jak i w wielu innych tzw.prorockich /o Jezusie/ są naprzemiennie proroctwa i np.stan położenia czy stan duszy twórcy psalmu.Dlatego nawet,jak mówimy,że taki czy inny psalm jest prorocki to nie powinno się dosłownie każdego wersetu traktować jak proroctwa.
 
 
EMET 

Wyznanie: Świadkowie Jehowy w Polsce
Pomógł: 248 razy
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 11186
Wysłany: 2012-05-13, 12:29   

wiesia napisał/a:
Początek Psalmu /2-4/podobnie jak fragment przez ciebie przytoczony dotyczą Dawida.Ostatnio czytałam bardzo ciekawą książkę C.S.Lewisa o psalmach właśnie.
W 69, jak i w wielu innych tzw.prorockich /o Jezusie/ są naprzemiennie proroctwa i np.stan położenia czy stan duszy twórcy psalmu.Dlatego nawet,jak mówimy,że taki czy inny psalm jest prorocki to nie powinno się dosłownie każdego wersetu traktować jak proroctwa.



EMET:
Twoje zdanie: Dlatego nawet,jak mówimy,że taki czy inny psalm jest prorocki to nie powinno się dosłownie każdego wersetu traktować jak proroctwa. -- oddaje istotę zagadnienia: jak i ja - E. - myślę. ;-)


Stephanos, ps. EMET
_________________
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis.
 
 
wiesia

Wyznanie: brak denominacji/kiedyś katoliczka
Pomógł: 32 razy
Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 1901
Wysłany: 2012-05-13, 12:32   

EMET napisał/a:
jak i ja - E. - myślę. ;-)

Bardzo mnie cieszy twoja akceptacja, bo jesteś dla mnie autorytetem w zagadnieniach biblijnych. :s_oczko:
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2012-05-13, 15:29   

Myślę, że ten cytat wszystko wyjaśni:
Kiedy wypełnią się twoje dni i spoczniesz obok swych przodków, wtedy wzbudzę po tobie potomka twojego, który wyjdzie z twoich wnętrzności, i utwierdzę jego królestwo. On zbuduje dom imieniu memu, a Ja utwierdzę tron jego królestwa na wieki. Ja będę mu ojcem, a on będzie Mi synem, a jeżeli zawini, będę go karcił rózgą ludzi i ciosami synów ludzkich. Sm 7,12-14
- to jest proroctwo, które odnosi się do Jezusa. Potwierdza to początkowy cytat, gdzie zostanie wzbudzony potomek kiedy Dawid już umrze. Jest wspomniane, że jeżeli zawini, będzie skarcony. Jezus może mieć inną wolę od Ojca, jak choćby wtedy modlił się by zabrał kielich. Toteż to wyjaśnia. Może również odnosić się do ludzkich słabości, którę posiadamy przez ciało które ma swoje nawyki. Więc czemu miałby nie odnosić się do Jezusa dany cytat?

A teraz te:
Dla braci moich stałem się obcym
i cudzoziemcem dla synów mej matki.[Ps 69: 9]
Rzekli więc Jego bracia do Niego: Wyjdź stąd i idź do Judei, aby i uczniowie Twoi ujrzeli czyny, których dokonujesz. (4) Nikt bowiem nie dokonuje niczego w ukryciu, jeżeli chce się publicznie ujawnić. Skoro takich rzeczy dokonujesz, to okaż się światu! (5) Bo nawet Jego bracia nie wierzyli w Niego.[J 7: 3-5]
- spójrz na kolory. W Psalmie jest najprawdopodobniej semityzm brat jako brat i utożsamiania ludu z braćmi; a więc mamy braci rodzonych i braci w wierze. A teraz spojrzeć wystarczy na cytat z Jana, bracia jego rodzeni naśmiewają się by ujawnił się światu. A czyż Jezus nie mówił w Biblii, że prorok w swoim kraju bywa wyszydzany?Spójrz na cytat:
Tylko w swojej ojczyźnie i w swoim domu może być prorok lekceważony Mt 13,57
- ta sama analogia. Mówi o ojczyźnie jako ludu Izraela oraz o swojej rodzinie, która jako dom oznacza najbliższa rodzina, a więc bracia z matką Marią mieli go za przygłupa.
Więc wracając do cytatu z Jana, bracia mówią by ujawnił się braciom w sensie Izraelowi ale on wiedział, że prorok jest wyszydzany w swoim kraju. A słynne moim zdanie stwierdzenie BO NAWET BRACIA W NIEGO NIE WIERZY. Słowa BO NAWET BRACIA, wskazuje, że bracia to ci najbliżsi, a dalsza forma to bracia w sensie ludu. Słowa BO NAWET BRACIA - nie może odnosić się tylko do braci rodzonych, ale również nie może się odnosić do braci w sensie ludu. BO NAWET wskazuje wyraźnie na coś bardzo szczegołowego (na braci rodzonych), ale nie ostatecznego, bo jest coś bardziej ogólnego jak lud. Cytat z psalmu można dostować idealnie również do Mateusza którego zacytowałem. Idealnie więc mowa o braci rodzonych i ludu.
 
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 37
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4440
Wysłany: 2012-05-13, 18:00   

Blyy napisał/a:
Myślę, że ten cytat wszystko wyjaśni:
Kiedy wypełnią się twoje dni i spoczniesz obok swych przodków, wtedy wzbudzę po tobie potomka twojego, który wyjdzie z twoich wnętrzności, i utwierdzę jego królestwo. On zbuduje dom imieniu memu, a Ja utwierdzę tron jego królestwa na wieki. Ja będę mu ojcem, a on będzie Mi synem, a jeżeli zawini, będę go karcił rózgą ludzi i ciosami synów ludzkich. Sm 7,12-14


Faktycznie, wiele wyjaśnia! Choć z tego by wynikało, że Jezus też miał jakieś winy... :-/

Blyy napisał/a:
W Psalmie jest najprawdopodobniej semityzm brat jako brat i utożsamiania ludu z braćmi; a więc mamy braci rodzonych i braci w wierze. A teraz spojrzeć wystarczy na cytat z Jana, bracia jego rodzeni naśmiewają się by ujawnił się światu. A czyż Jezus nie mówił w Biblii, że prorok w swoim kraju bywa wyszydzany?Spójrz na cytat:
Tylko w swojej ojczyźnie i w swoim domu może być prorok lekceważony Mt 13,57


Zgadzam się z Tobą. Choć pewnie ktoś, kto nie dopuszcza myśli, że Maria miała inne dzieci poza Jezusem, wyrażenie synom mojej matki będzie interpretował jako synowie matki-Izraela.
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2012-05-13, 19:11   

ShadowLady86 napisał/a:
Blyy napisał/a:
Myślę, że ten cytat wszystko wyjaśni:
Kiedy wypełnią się twoje dni i spoczniesz obok swych przodków, wtedy wzbudzę po tobie potomka twojego, który wyjdzie z twoich wnętrzności, i utwierdzę jego królestwo. On zbuduje dom imieniu memu, a Ja utwierdzę tron jego królestwa na wieki. Ja będę mu ojcem, a on będzie Mi synem, a jeżeli zawini, będę go karcił rózgą ludzi i ciosami synów ludzkich. Sm 7,12-14


Faktycznie, wiele wyjaśnia! Choć z tego by wynikało, że Jezus też miał jakieś winy... :-/

Blyy napisał/a:
W Psalmie jest najprawdopodobniej semityzm brat jako brat i utożsamiania ludu z braćmi; a więc mamy braci rodzonych i braci w wierze. A teraz spojrzeć wystarczy na cytat z Jana, bracia jego rodzeni naśmiewają się by ujawnił się światu. A czyż Jezus nie mówił w Biblii, że prorok w swoim kraju bywa wyszydzany?Spójrz na cytat:
Tylko w swojej ojczyźnie i w swoim domu może być prorok lekceważony Mt 13,57


Zgadzam się z Tobą. Choć pewnie ktoś, kto nie dopuszcza myśli, że Maria miała inne dzieci poza Jezusem, wyrażenie synom mojej matki będzie interpretował jako synowie matki-Izraela.

Tylko czy taka interpretacja nie jest robiona na siłe?
I jestem ciekaw jak inaczej można tłumaczyć słowo WYSTĘPEK użyte w psalmie. Jakie jeszce słowa można użyć zamiast tego słowa? Bo może wtedy sytuacja byłaby dla innych bardziej przyswajalna dla katolików choćby, a użyto słowa najbardziej negującego ten fragment a nawet i rozdział. Dlatego jestem ciekaw jakie warianty zapodają nam ci którzy znają język Żydów.

Coś na deser:
Niechaj tobie Bóg użycza rosy z niebios i żyzności ziemi,
obfitości zboża i moszczu winnego.
„Niechaj ci służą ludy
i niech ci pokłon oddają narody.
Bądź panem twoich braci
i niech ci pokłon oddają synowie twej matki
!
Każdy, kto będzie ci złorzeczył, niech będzie przeklęty.
Każdy, kto będzie cię błogosławił, niech będzie błogosławiony!»” Rdz 27, 28-29
- określenie do braci czyli jego ludzi oraz rodzeństwa.
 
 
 
wiesia

Wyznanie: brak denominacji/kiedyś katoliczka
Pomógł: 32 razy
Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 1901
Wysłany: 2012-05-13, 20:56   

Cytat:
Faktycznie, wiele wyjaśnia! Choć z tego by wynikało, że Jezus też miał jakieś winy...

Nie sądzę.Ja rozumiem to tak,że jako Człowiek,Jezus mógłby zgrzeszyć.Widocznie Bóg Ojciec dopuszczał taką możliwość. Ale,jak wiemy Pan Jezus pokonał swoją ludzką,adamową naturę i dlatego jest Zbawicielem ludzi grzesznych. Nie wiem czy dobrze wyrażam swoje myśli...
ShadowLady86 napisał/a:

Zgadzam się z Tobą. Choć pewnie ktoś, kto nie dopuszcza myśli, że Maria miała inne dzieci poza Jezusem,

Kilka razy w NT wyraźnie mówi się o braciach Pana Jezusa. Wiem,że niektorzy mówią tu o kuzynach, jeszcze inni o dzieciach /bo i siostry są wymieniane/ Józefa, ale uważam,że to robienie wody z mózgu. Bracia to bracia i co w tym złego,że jako małżeństwo /Józef i Maria/ mieli dzieci.Byłoby raczej nienormalne żeby pobożna Żydówka odmawiała współżycia.
Dzieci są błogosławieństwem dla rodziców, a pamiętajmy,że w tamtych czasach rodzina bezdzietna raczej traktowana była jako niepobłogosłąwiona przez Boga.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 11