Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
FORUM ZOSTAŁO PRZENIESIONE. ZAPRASZAMY www.biblia.webd.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Niszczenie, palenie ksiąg przeciwników, heretyków itp?
Autor Wiadomość
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2013-01-06, 12:04   

Cytat:
Być może nie wiedział, bo raczej nie korzystał z "resztek księgozbioru", że tam były jakieś książki. Poza tym to były "zamieszki" - podczas zamieszek w cywilizowanym Londynie pół roku temu palono, nie tylko samochody, również sklepy z książkami i wytwórnie płytowe. I co anglikanów o to oskarżysz?
jak widać z treści wyżej - chrześcijanie najmniej mają na sumieniu więc dajmy spokój.
Oskarżam o to chrześcijan, gdyż to zarządzenie chrześcijańskiego władcy oraz patriachy aleksandryjskiego było powodem zamieszek. To tak jakby muzułański prezydent zakazał chrześcijaństwa. Tak samo o spalenie biblioteki Aleksadryjskiego ale to swoją drogą.
_________________
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
Ostatnio zmieniony przez BLyy 2013-01-06, 13:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2013-01-06, 12:30   

kmen112 napisał/a:
Co do Ariusza i tak jakoś całego arianizmu to sądze, że do jego wykorzenienia przyczyniła się też postać Augustyna z Hippony. Może z czasem zostali zniszczeni piórem, jakoś się to wykorzeniało. Aczkolwiek warto też wspomnieć Lucyfera z Cagliari, który działał jeszcze przed Augustynem. Bardzo ostro krytykował Ariusza i już wtedy w IV wieku mocno nastawał na arianizm i nawoływał do powrtou do prawdziwego Kościoła, już wtedy to określenie istniało. :xhehe: . Krytykował też władzę za sprzyjanie arianom. Tak nawiasem fanatycznych zwolenników wiary nicejskiej nazywano lucyferianami.

Jeśli chodzi o marcjoistów to faktycznie raczej ich trudno nazwać chrześcijanami, bo byli grupą o dość gnostyckim zacięciu. No sorry ja rozumiem teraz all tolerujemy i wszyscy sie lofciamy, ale archonci, milion poziomów nieba, wtajemniczanie, jak to się ma do NT, oraz do ST. Jakaś magia, czary, eony. No bez przesady, to się kupy nie trzymało to Marcjon chciał się pozbyć ST i tyle. Ariusz miał konflikt na tle dogmatyczno-teologicznym, ale nie tworzył jakichś innych tricków jak przechodzenie przez Maryję jak przez kanał :D.


A jednak głosimy mądrość między doskonałymi, ale nie mądrość tego świata ani władców tego świata, zresztą przemijających. Lecz głosimy tajemnicę mądrości Bożej, mądrość ukrytą, tę, którą Bóg przed wiekami przeznaczył ku chwale naszej 1 Kor 2,6-7
greek:
Σοφίαν δὲ λαλοῦμεν ἐν τοῖς τελείοις, σοφίαν δὲ οὐ τοῦ αἰῶνος τούτου οὐδὲ τῶν ἀρχόντων τοῦ αἰῶνος τούτου τῶν καταργουμένων: ἀλλὰ λαλοῦμεν θεοῦ σοφίαν ἐν μυστηρίῳ, τὴν ἀποκεκρυμμένην, ἣν προώρισεν ὁ θεὸς πρὸ τῶν αἰώνων εἰς δόξαν ἡμῶν:

w tłumaczeniu:
A jednak głosimy Mądrość między doskonałymi, ale nie Mądrość tego eonu ani archontów tego eonu, zresztą przemijających. Lecz głosimy Misterium Mądrości Bożej, Mądrość tajemną, tę którą Bóg przed eonami przeznaczył ku chwale naszej.

Kwestią jest więc tylko jak przetłumaczy się dany fragment; a gdyby tak przetłumaczyć, a w zasadzie zostawić greckie nazewnictwo, niczym się nie różni od gnostyckiego podejścia. Bo są eony, są archonci, mądrość tajemna - nawet Jezus głosił ją tylko wybranym a nie wszystkim, a więc tylko wtajemniczonym. Wszystko to jest w Biblii tylko trzeba się przyjrzeć oryginałowi by się o tym przekonać. Czarów jest aż mnóstwo w całej Biblii, to czemu by sie śmiać z czarów innych?
Poza tym kto jest chrześcijaninem a kto nie, decyduje Biblia a nie człowiek wymyślając własne niebiblijne regułki.

Jeszcze są inne przykłady i to dużo, ale posłużę się kolejnym z tego samego dzieła:
W Nim to bowiem zostaliście wzbogaceni we wszystko: we wszelkie słowo i wszelkie poznanie 1 Kor 1,5
greek:
ὅτι ἐν παντὶ ἐπλουτίσθητε ἐν αὐτῷ, ἐν παντὶ λόγῳ καὶ πάσῃ γνώσει,

tłumaczenie:
W Nim to bowiem zostaliście wzbogaceni we wszystko: we wszelkie słowo i wszelką Gnozę (Wiedzę) 1 Kor 1,5
_________________
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
Ostatnio zmieniony przez Anna01 2013-01-06, 13:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
kmen112 

Wyznanie: ewangelicyzm augsburski
Pomógł: 1 raz
Wiek: 31
Dołączył: 19 Gru 2012
Posty: 109
Wysłany: 2013-01-06, 18:29   

BLyy napisał/a:
Kwestią jest więc tylko jak przetłumaczy się dany fragment; a gdyby tak przetłumaczyć, a w zasadzie zostawić greckie nazewnictwo, niczym się nie różni od gnostyckiego podejścia. Bo są eony, są archonci, mądrość tajemna - nawet Jezus głosił ją tylko wybranym a nie wszystkim, a więc tylko wtajemniczonym. Wszystko to jest w Biblii tylko trzeba się przyjrzeć oryginałowi by się o tym przekonać. Czarów jest aż mnóstwo w całej Biblii, to czemu by sie śmiać z czarów innych?

To po co apostołowie mieli głoić nauki narodom? Skoro jest wiedza tajemna to jest tajemna nie dla wszystkich. Takie trochę niespójne i nielogiczne.
 
 
Dezerter 


Wyznanie: chrześcijanin
Pomógł: 224 razy
Dołączył: 16 Sie 2009
Posty: 3640
Skąd: Inowrocław
Wysłany: 2013-01-06, 18:47   

kmen112 napisał/a:
Bardzo ostro krytykował Ariusza i już wtedy w IV wieku mocno nastawał na arianizm i nawoływał do powrotu do prawdziwego Kościoła, już wtedy to określenie istniało.

Nie bardzo rozumie jakie - to określenie - bo chyba nie o "Kościele prawdziwym " myślisz, bo to określenie znamy już z NT
Słowo "już wtedy" pisząc o VI wieku i krytykowaniu Ariusza jest niefortunnie użyte, bo synody potępiające Ariusza znane są już z III wieku
Cytat:
Tak nawiasem fanatycznych zwolenników wiary nicejskiej nazywano lucyferianami.
- biskupa Lucyfera znam, ale o tym co zacytowałem - pierwsze słyszę - skąd te rewelacje - podaj źródło

Nie offtopować - trzymać się tematu - !!!!!!
_________________
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie
http://zchrystusem.pl/
Ostatnio zmieniony przez Dezerter 2013-01-06, 20:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2013-01-06, 19:55   

kmen112 napisał/a:
BLyy napisał/a:
Kwestią jest więc tylko jak przetłumaczy się dany fragment; a gdyby tak przetłumaczyć, a w zasadzie zostawić greckie nazewnictwo, niczym się nie różni od gnostyckiego podejścia. Bo są eony, są archonci, mądrość tajemna - nawet Jezus głosił ją tylko wybranym a nie wszystkim, a więc tylko wtajemniczonym. Wszystko to jest w Biblii tylko trzeba się przyjrzeć oryginałowi by się o tym przekonać. Czarów jest aż mnóstwo w całej Biblii, to czemu by sie śmiać z czarów innych?

To po co apostołowie mieli głoić nauki narodom? Skoro jest wiedza tajemna to jest tajemna nie dla wszystkich. Takie trochę niespójne i nielogiczne.

Samo nauczanie Jezusa pokazuje, że nauczał o wiedzy, która nie była dla każdego.
Wam dano poznać tajemnice królestwa niebieskiego, im zaś nie dano Mt 13,11
- miał swoich wybrańców, których nauczał rzeczy, których nie głosił publicznie wszystkim. Do jednych mówił wprost o co chodzi, a innym mówił tylko w przypowieściach i albo ktoś zrozumie albo nie. Jest wiedza dla ogółu i wiedza dla wybrańców. Innym wystarczy wiedza dla ogółu, więc jest to spójne.
_________________
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
 
 
 
kmen112 

Wyznanie: ewangelicyzm augsburski
Pomógł: 1 raz
Wiek: 31
Dołączył: 19 Gru 2012
Posty: 109
Wysłany: 2013-01-06, 20:29   

BLyy napisał/a:
- miał swoich wybrańców, których nauczał rzeczy, których nie głosił publicznie wszystkim. Do jednych mówił wprost o co chodzi, a innym mówił tylko w przypowieściach i albo ktoś zrozumie albo nie. Jest wiedza dla ogółu i wiedza dla wybrańców. Innym wystarczy wiedza dla ogółu, więc jest to spójne.

No ja się nie zgadzam. Inaczej to widzę.
Dezerter napisał/a:
Słowo "już wtedy" pisząc o VI wieku i krytykowaniu Ariusza jest niefortunnie użyte, bo synody potępiające Ariusza znane są już z III wieku

Napisałem IV wieku. Biskup Aleksander zwołał w 318 r. n.e. synod lokalny, który potępił nowe nauki Ariusza. Wcześniej to nie wiem czy Ariusz był potępiany czy nie, pewnie już coś tam działał.
 
 
Dezerter 


Wyznanie: chrześcijanin
Pomógł: 224 razy
Dołączył: 16 Sie 2009
Posty: 3640
Skąd: Inowrocław
Wysłany: 2013-01-06, 20:42   

kmen112 napisał/a:
Dezerter napisał/a:
Słowo "już wtedy" pisząc o VI wieku i krytykowaniu Ariusza jest niefortunnie użyte, bo synody potępiające Ariusza znane są już z III wieku

Napisałem IV wieku. Biskup Aleksander zwołał w 318 r. n.e. synod lokalny, który potępił nowe nauki Ariusza. Wcześniej to nie wiem czy Ariusz był potępiany czy nie, pewnie już coś tam działał.

zapędziłem się w czasie - przepraszam! - faktycznie 318,
a wcześniej :
Piotr, biskup Aleksandrii wyświęcił go na diakona, ale później wykluczył z gminy chrześcijańskiej za jego nauki.

ale to nie watek o Ariuszu samym a:
Niszczenie, palenie ksiąg przeciwników, heretyków itp?
to co z tym paleniem? - nie takie znowu początki chrześcijaństwa ogniste jak go malują
Piszemy na temat :idea:
_________________
Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie
http://zchrystusem.pl/
 
 
Supouse 

Wyznanie: Anglikanin, Mormon, Luteranin, Husyta
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 05 Sty 2013
Posty: 510
Wysłany: 2013-01-06, 21:50   

Propo zamieszek w Londynie to sprawka katolików i muzumanow, czarni poszli gęsiego :D !
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2013-01-07, 12:19   

kmen112 napisał/a:
BLyy napisał/a:
- miał swoich wybrańców, których nauczał rzeczy, których nie głosił publicznie wszystkim. Do jednych mówił wprost o co chodzi, a innym mówił tylko w przypowieściach i albo ktoś zrozumie albo nie. Jest wiedza dla ogółu i wiedza dla wybrańców. Innym wystarczy wiedza dla ogółu, więc jest to spójne.

No ja się nie zgadzam. Inaczej to widzę.
Dezerter napisał/a:
Słowo "już wtedy" pisząc o VI wieku i krytykowaniu Ariusza jest niefortunnie użyte, bo synody potępiające Ariusza znane są już z III wieku

Napisałem IV wieku. Biskup Aleksander zwołał w 318 r. n.e. synod lokalny, który potępił nowe nauki Ariusza. Wcześniej to nie wiem czy Ariusz był potępiany czy nie, pewnie już coś tam działał.

No ale według Pisma, tak właśnie Jezus traktował ludzi. Miał swoich wybrańców, którym zdradzał tajemnice Królestwa Bożego. I miał zwykłych wiernych, którym przekazywał tylko niezbędne nauki do zbawienia a resztę przekazywał w przypowieściach i jak ktoś tego nie zrozumie to nie zostanie wtajemniczony i musi mu wystarczyć nauka głoszono ogółu.
nne w końcu padło na ziemię żyzną i gdy wzrosło, wydało plon stokrotny». Przy tych słowach wołał: «Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha!» Wtedy pytali Go Jego uczniowie, co oznacza ta przypowieść. On rzekł: «Wam dano poznać tajemnice królestwa Bożego, innym zaś w przypowieściach, aby patrząc nie widzieli i słuchając nie rozumieli. Takie jest znaczenie przypowieści: Ziarnem jest słowo Boże Łk 8,8-11

I dodał: «Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha!». A gdy był sam, pytali Go ci, którzy przy Nim byli, razem z Dwunastoma, o przypowieść. On im odrzekł: «Wam dana jest tajemnica królestwa Bożego, dla tych zaś, którzy są poza wami, wszystko dzieje się w przypowieściach, aby patrzyli oczami, a nie widzieli, słuchali uszami, a nie rozumieli, żeby się nie nawrócili i nie była im wydana[tajemnica]». Mk 4,9-11


to samo twierdzili wcześni chrześcijanie:
.....[istnieją] pisma ezoteryczne, to znaczy wewnętrzne, oraz inne, zwyczajne, egzoteryczne, to znaczy zewnętrzne.... Klemens Aleksandryjski, Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy, tłum. J. Niemirska-Pliszczyńska, Warszawa 1994, V, 9-10.

....Zbawiciel nauczał apostołów najpierw typowo i mistycznie, potem parabolicznie i zagadkowo, po trzecie jasno i bez osłonek na osobności..... Klemens Aleksandryjski. Wyciągi z Teodota., 66.

Także Orygenes:
.....istnienie pewnych tajemnic ukrywanych przed pospólstwem nie jest wyłączną właściwością nauki chrześcijańskiej, również w systemach filozoficznych istnieją nauki egzoteryczne, przeznaczone dla ogółu, oraz ezoteryczne dostępne tylko wtajemniczonym..... Orygenes Przeciw Celcusowi, I,7, por. też: III,51

Ireneusz
..... Mieli oni twierdzić, iż Zbawiciel tego właśnie nauczał potajemnie nie wszystkich, Lecz tylko niektórych swoich uczniów, którzy pojąć to mogli i zrozumieć, co on im powiedzieć chciał poprzez przytoczone sceny, zagadki i przypowieści.....Ireneusz, Przeciw Herezjom, II. 28.

Tertulian
......nie wszystko objawili. Pewne rzecze bowiem obwieścili publicznie wszystkim, niektóre natomiast potajemnie tytko nielicznym......Tertulian, De praescr., 25
_________________
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
Ostatnio zmieniony przez BLyy 2013-01-07, 12:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Anowi 


Pomogła: 121 razy
Dołączyła: 02 Wrz 2007
Posty: 10070
Skąd: Bóg wie
Wysłany: 2013-01-07, 12:26   

wystarczy kamienne serce zwilżyć słoną wodą (łzami) i można pojąć wszelkie tajemnice
_________________
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
 
 
BLyy 


Pomógł: 176 razy
Dołączył: 27 Lip 2009
Posty: 2989
Skąd: Chorzów
Wysłany: 2013-01-07, 12:30   

Anowi napisał/a:
wystarczy kamienne serce zwilżyć słoną wodą (łzami) i można pojąć wszelkie tajemnice

Tylko, że nie każdy niestety jest wstanie.
_________________
"Poznajcie, co macie przed oczyma, a odkryjecie wszelkie tajemnice. Albowiem nie ma rzeczy ukrytej, która odkryta by? nie mo?e" Ewangelia Tomasza 5
 
 
 
Anowi 


Pomogła: 121 razy
Dołączyła: 02 Wrz 2007
Posty: 10070
Skąd: Bóg wie
Wysłany: 2013-01-07, 12:40   

też prawda, jednemu słowo starczy, innemu i bat nie pomoże
_________________
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 37
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4440
Wysłany: 2013-01-07, 14:33   

Do Listy Blyy dodałabym jeszcze List Klemensa do Teodora dotyczący Tajemnej Ewangelii Marka

Cytat:
(I) Marek zatem podczas pobytu Piotra w Rzymie (16) spisał czyny Pana; nie wszystkie jednak rozgłosił; nie (17) dał poznać tajemnych, wybrawszy te, które uznał za najprzydatniejsze dla wzrostu (18) wiary u katechumenów. Gdy Piotr poniósł śmierć męczeńską, udał się (19) Marek do Aleksandrii, zabierając ze sobą zapiski własne i Piotra. (20) Z nich przenosząc do swej pierwszej księgi rzeczy postępom (21) w wiedzy sprzyjające, ułożył Ewangelię bardziej duchową (22) dla potrzeb doskonalących się. Aż do oznajmienia rzeczy nie wymawianych jednak (23) się nie posunął, ani nie zapisał nauki mistagogicznej (24) Pana. Natomiast do spisanych przedtem czynów dołożył inne; dodał jeszcze (25) pewne słowa, co do których wiedział, że wyjaśnienie wprowadzi słuchaczy w tajemnicę, (26) do sanktuarium prawdy zakrytej siedmioma zasłonami. Tak zatem [to] (27) przygotował, nie będąc, jak mniemam, ani zawistnym, ani nieprzezornym. A (28) umierając pozostawił swoje dzieło Kościołowi w (II.1) Aleksandrii, gdzie teraz jeszcze jest strzeżone w sposób zupełnie niezawodny i odczytywane (2) tylko tym, którzy są wtajemniczeni w wielkie tajemnice.
 
 
kodak27 

Pomógł: 23 razy
Dołączył: 16 Kwi 2012
Posty: 1248
Wysłany: 2013-01-07, 14:54   

ShadowLady86 napisał/a:
Do Listy Blyy dodałabym jeszcze List Klemensa do Teodora dotyczący Tajemnej Ewangelii Marka

Cytat:
(I) Marek zatem podczas pobytu Piotra w Rzymie (16) spisał czyny Pana; nie wszystkie jednak rozgłosił; nie (17) dał poznać tajemnych, wybrawszy te, które uznał za najprzydatniejsze dla wzrostu (18) wiary u katechumenów. Gdy Piotr poniósł śmierć męczeńską, udał się (19) Marek do Aleksandrii, zabierając ze sobą zapiski własne i Piotra. (20) Z nich przenosząc do swej pierwszej księgi rzeczy postępom (21) w wiedzy sprzyjające, ułożył Ewangelię bardziej duchową (22) dla potrzeb doskonalących się. Aż do oznajmienia rzeczy nie wymawianych jednak (23) się nie posunął, ani nie zapisał nauki mistagogicznej (24) Pana. Natomiast do spisanych przedtem czynów dołożył inne; dodał jeszcze (25) pewne słowa, co do których wiedział, że wyjaśnienie wprowadzi słuchaczy w tajemnicę, (26) do sanktuarium prawdy zakrytej siedmioma zasłonami. Tak zatem [to] (27) przygotował, nie będąc, jak mniemam, ani zawistnym, ani nieprzezornym. A (28) umierając pozostawił swoje dzieło Kościołowi w (II.1) Aleksandrii, gdzie teraz jeszcze jest strzeżone w sposób zupełnie niezawodny i odczytywane (2) tylko tym, którzy są wtajemniczeni w wielkie tajemnice.
Tajemna ? Własnie tak tworzono "filozofie chrześcijaństwa", a Piotr w ogóle Rzymu na oczy nie widział..... :xhehe: :mrgreen:
 
 
radek 
mężczyzna


Pomógł: 284 razy
Wiek: 40
Dołączył: 03 Sty 2013
Posty: 2998
Skąd: Choszczno
  Wysłany: 2013-01-07, 15:46   

bo zazdrościł
_________________
Lewa szala już nie wzbiera, Prawa decyduje teraz
Mat 3:2 eib "(2) (...) Królestwo Niebios jest blisko."
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 15