Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dogmat o Trójcy - antytrynitarne mity a rzeczywistość.
Autor Wiadomość
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2006-10-24, 17:07   

Teofil napisał/a:
Nie nauczają tak niektóre Kościoły protestanckie, ale wszystkie, istnieją najwyżej grupy antytrynitarne mający pewien rodowód w reformacji, do której to zaliczają się Świadkowie Jehowy powstali w wyniku przebudzenia adwentowego głoszący, że przez 1600 lat była głoszona fałszywa nauka w takiej kwestii jak natura Boga (luteranie uważają, że mimo, iż mogło dojść do pewnych przekłamań w Kościele, to przez cały czas trzymał się on prawdy w najważniejszych kwestiach, na przykład wierze w Jezusa Boga-Człowieka).


Jesteś bardzo słabo poinformowany, warto to uzupełnic.
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
Wojtek37 

Wiek: 55
Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 686
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2006-10-24, 18:22   

nike napisał/a:
Nie tak bardzo na długo, ale tak masz rację, w zborach byli madrzy i madrzejsi, tak tez jest i teraz , jeden przez drugiego cos chciał nowego wydumac i dumali jak umieli. ale mnie nie obchodza ojcowie, tylko co na ten temat mówi Biblia a Biblia byla juz cała spisana w pierwszym stuleciu i to w Biblii jest cala prawda zawarta, a nie w tradycji ojców kościoła.


Po pierwsze, skąd wiesz iż Biblia u Ojców Kościoła to ta sama którą dziś mamy?. Zbyt mało wiesz jak widzę o tworzeniu się Kanonu NT, a szkoda. I jeszcze jedno kłamstwem jest jakoby pojęcie Trójcy Świętej miało powstać po IIIw.
_________________
Bardzo mało modli się ten, co przywykł modlić się tylko wtedy, gdy klęczy
św. Jan Kasjan
 
 
 
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2006-10-24, 18:32   

[quote="Wojtek37"]
Cytat:
Po pierwsze, skąd wiesz iż Biblia u Ojców Kościoła to ta sama którą dziś mamy?.

A ty jak myslisz ta sama czy moze inna podrobiona?

Cytat:
Zbyt mało wiesz jak widzę o tworzeniu się Kanonu NT, a szkoda.


Dostatecznie dużo,żeby z tobą rozmawiac

Cytat:
I jeszcze jedno kłamstwem jest jakoby pojęcie Trójcy Świętej miało powstać po IIIw.


Dokładnie w 325 roku na soborze w Nicei. Pogański Cesarz Konstanty zwołał sobór i na tym soborze ustanowiono dogmat o trójcy. Nauka o trójcy jest najbardziej charakterystyczną cechą wiary Hindusów. Jeżeli masz inne dane napisz je a nie mów,że to jest kłamstwo.
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2006-10-24, 19:22   

nike napisał/a:
Yarpen Zirgin napisał/a:
Nike, a nie zauważyłeś, ze skoro pierwsi chrześcijanie nauczali o Trójcy, to oznacza, ze rzeczona nauka powstała na długo przed rokiem 325?


Nie tak bardzo na długo, ale tak masz rację, w zborach byli madrzy i madrzejsi, tak tez jest i teraz , jeden przez drugiego cos chciał nowego wydumac i dumali jak umieli. ale mnie nie obchodza ojcowie, tylko co na ten temat mówi Biblia a Biblia byla juz cała spisana w pierwszym stuleciu i to w Biblii jest cala prawda zawarta, a nie w tradycji ojców kościoła.


Nauki o Trójcy nie naczali pierwsi chrześcijanie.Oni uczyli ,że jedynym Bogiem jest Jehowa.
Co głosił Paweł?
Dzieje Apostolskie 17:24,31

"Bóg który uczynił świat i wszystko co na nim ,ten będąc Panem nieba i ziemi nie mieszka w świątyniach ręką zbudowanych.....
Ustalił bowiem dzień w którym zamierza sądzić zamieszkaną ziemię przez męża ,którego wyznaczył udzielił też gwarancji wszystkim ludziom przez wskrzeszenie go z martwych".
O jakim Bogu głosił Paweł? Czy o trójcy? Nie.Bogiem o którym głosił był Ojciec Pana Jezusa

Czy z wypowiedzi Piotra w Dzieje Apostolskie 2:22,32,36 wynika że popierał nauke o trójcy?



Zaś tzw.Ojciec Kościoła Nowacjasz żyjący w 200-258 ne tak napisał:
"Ja i Ojciec jedno jesteśmy"
Skoro on oznajmił "jedno"/jedno jest rodzaju nijakiego/niech więc heretycy zrozumieją ,że nie powiedział "jednym".Wyraz "jedno" ma rodzaj nijaki a więc wskazuje na jednomyślność
a nie na jedność osób.Co więcej ,kiedy on powiedział "jedno",odnosiło się to do zgody,do jedności sądu,do samej więzi miłości ,gdyż Ojciec i Syn faktycznie są jedno w zgodzie i przywiązaniu"
De Trinitate str 27

Następny Ojciec Kościoła Ireneusz 130-200 rne.
"Ojciec jest większy niż ja".
"Możemy się od Niego/Chrystusa/ dowiedzieć,że Ojciec jest ponad wszystkim.Mówi bowiem:"Ojciec jest większy niż ja".A zatem nasz Pan oświadczył ,że Ojciec przewyższa
Go pod względem wiedzy"
Adressus haereses /przeciw herezjom/ księga V rozdział 28,8

Klemens Aleksandryjski 150-215 ne
Tak wypowiada się na temat Jana 17:3
"Trzeba poznać Boga wiecznego i uznać go dawcą wieczności-pierwszym ,najwyższym,jedynym Bogiem.A posiąść Go można przez zdobycie o Nim wiedzy./.../Człowiekowi więc ,który ma żyć prawdziwym życiem nakazuje Chrystus najpierw poznać Tego,którego "nikt nie zna ,jeno Syn i komu by Syn zechciał objawić"
Mateusza 11:27 następnie pojąć wielkość Zbawiciela i łaskę nową".
"Czy człowiek bogaty może być zbawiony" VII tł I Czuj.

Okazuje się ,że przed soborem w Nicei nie znano nauki o trójcy.Powstała ona dużo póżniej.
Na soborze w Nicei ustalono tylko Bóstwo Jezusa.Na kolejnych soborach ustalono ,że duch święty jest osobą a nastepnie utworzono nauke o trójcy.
Dla zainteresowanych soborami link poniżej.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Sob%C3%B3r_powszechny
 
 
Teofil
[Usunięty]

Wysłany: 2006-10-24, 19:54   

nike napisał/a:
Teofil napisał/a:
Nie nauczają tak niektóre Kościoły protestanckie, ale wszystkie, istnieją najwyżej grupy antytrynitarne mający pewien rodowód w reformacji, do której to zaliczają się Świadkowie Jehowy powstali w wyniku przebudzenia adwentowego głoszący, że przez 1600 lat była głoszona fałszywa nauka w takiej kwestii jak natura Boga (luteranie uważają, że mimo, iż mogło dojść do pewnych przekłamań w Kościele, to przez cały czas trzymał się on prawdy w najważniejszych kwestiach, na przykład wierze w Jezusa Boga-Człowieka).


Jesteś bardzo słabo poinformowany, warto to uzupełnic.

Wykaż mi w którym miejscu jestem niedoinformowany. Proszę spojrzeć co mówią sami protestanci:

"Trójca Święta. Protestanci nigdy nie kwestionowali tego dogmatu. Wszelkie więc ruchy, które to czynią, np. Jednota Braci Polskich, czy Świadkowie Jehowy nie są i nigdy nie byli protestantami (choć z protestantyzmu się wywodzą i są do protestantów podobni)."

http://www.teologia.prote...tykuly/art2.php

Proszę więc udowodnić protestantowi, że ktoś kto nie wierzy w Trójcę Świętą jest protestantem. Nie każdy, kto się podaje za protestanta nim jest, tak samo jak nie jest chrześcijaninem każdy, kto się za niego podaje.

Cytat:
Okazuje się ,że przed soborem w Nicei nie znano nauki o trójcy.Powstała ona dużo póżniej.


Ireneusz z Lyonu, I połowa II w.:
natomiast On [Jezus] odebrał świadectwo od wszystkich, od Ojca, od Ducha, (...) że prawdziwie był człowiekiem i, że prawdziwie Bogiem.

Klemens Aleksandryjski, około 150 r.:
„Ja przynajmniej nie inaczej pojmuję te słowa, jak tylko tak, że jest to wzmianka o Trójcy Świętej. Tym trzecim jest mianowicie Duch Święty. Tym drugim - Syn Boży, ‘za pośrednictwem którego wszystko się stało wedle woli Ojca’ [J 1:3]”

Hipolit, II połowa II w.:
„Nie możemy inaczej pojąć jednego Boga, jeśli nie uwierzymy prawdziwie w Ojca, Syna i Ducha Świętego. (...) Słowo Ojca, które zna jego plan zbawienia i wolę, które wie, że Ojciec właśnie w taki sposób chce być uwielbiany, po zmartwychwstaniu powiedziało uczniom: Idźcie i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna i Ducha Św. Pouczył tutaj, że kto by pominął jednego z nich, ten nie okazuje prawdziwego uwielbienia Bogu. Bóg bowiem otrzymuje uwielbienie w tej Trójcy. Ojciec wyraził wolę, Syn ją wypełnił, a Duch Święty ją objawił. Wszystkie Pisma o tym mówią”

„Nie mówię o dwóch Bogach, lecz o jednym! Mówię jednak o dwóch osobach i o trzeciej jeszcze - o Bożym planie zbawienia, to znaczy łasce Ducha Świętego. Ojciec jest jeden, ale są dwie osoby, bo istnieje Syn; trzecią zaś osobą jest Duch Święty. Ojciec rozkazuje, Słowo wypełnia, a Syn się objawia i przez niego ludzie wierzą w Ojca. Ekonomia zgody sprowadza się do jednego Boga: Bóg bowiem jest jeden: Ojciec, który rozkazuje, Syn, który słucha i Duch Święty, który głosi naukę; Ojciec jest ponad wszystkimi, Syn jest przez wszystkich, a Duch Święty we wszystkich [Ef 4:6]”

"Jeżeli zaś chce się dowiedzieć, w jaki sposób objawia się jeden Bóg, niechaj wie, że jedna jest moc Boga. Co się więc tyczy Bożego planu zbawienia, Bóg się objawia w trzech osobach"

Tertulian, II połowa II w.:
„Taka wiara w jednego Boga, z odrzuceniem Syna, a po Synu Ducha, jest raczej właściwością wiary żydowskiej. Jakaż bowiem będzie różnica między nami a nimi, jeśli nie ta? Jakież jest dzieło Ewangelii, jaka jest istota Nowego Testamentu, utwierdzająca Prawo i Proroków aż do Jana, jeśli odtąd Ojciec, Syn i Duch, trzech, w których się wierzy, nie stanowią jedynego Boga? Tak Bóg zechciał odnowić tajemnicę wiary, aby na nowy sposób - przez Syna i Ducha - wierzono, że jest jedyny i aby Bóg został już jawnie poznany w swych własnych osobach i imionach, ten sam Bóg, który dawniej głoszony był przez pośrednictwo Syna i Ducha, czego nie rozumiano. Niech więc zastanowią się nad tym antychryści, którzy przeczą Ojcu i Synowi”

„Bowiem również sam Kościół jest w istocie swej i przede wszystkim Duchem; Duchem mieszczącym w sobie Trójcę Boga Jedynego - Ojca, Syna i Ducha Świętego. Ten to Duch łączy ludzi w ów Kościół, który Pan oparł na Trójcy”

„Zawsze pamiętaj, iż poświadczam tu jako wyznawaną przez siebie zasadę wiary, że Ojciec, Syn i Duch są wzajemnie nierozdzielni, bo w ten sposób poznasz, co i w jaki sposób głoszę. Twierdzę mianowicie, że kim innym jest Ojciec, kim innym Syn, a jeszcze kim innym Duch; niektórzy ludzie niewykształceni lub przewrotni źle przyjmują to twierdzenie, jakoby głosiło ono różnośc i na tej podstawie nauczało o rozdzielności Ojca od Syna i Ducha Świętego”

„Ponieważ zaś reguła wiary każe odejść od pogańskiego wielobóstwa ku jedynemu i prawdziwemu Bogu, wszyscy ludzie prości (...) nie rozumiejąc, że należy wierzyć w Jedynego, lecz z uwzględnieniem ekonomii, lękają się, gdyż mniemają, iż ekonomia jest wielością, a rozróżnienie Trójcy rozłamem jedności; tymczasem jedność, z siebie samej wywodząca Trójcę, nie zostaje zniszczona, lecz uporządkowana”

Cyprian, II połowa III w.:
„A jeśli stał się domem Boga [1Kor 3:16n.], zapytuję się, którego Boga? Czy Stwórcy? Nie, bo w Niego nie wierzył. Czy Chrystusa? A i Jego domem być nie może, kto zaprzecza Boga Chrystusa. Czy Ducha Świętego? Ponieważ trzej są jednym, jakże Duch Święty może się z tym pojednać, kto jest wrogiem albo Ojca albo Syna?”

Grzegorz z Neocezarei, I połowa III w:
"Jeden jest Bóg, Ojciec Słowa żywego, osobowej Mądrości, mowy i obrazu Przedwiecznego. Jeden też Pan, jedyny z jedynego, Bóg z Boga, odbicie i obraz Bóstwa, Słowo działające, Mądrość ogarniająca istotę wszystkich rzeczy, Moc powołująca do bytu wszelkie stworzenie, prawdziwy Syn prawdziwego Boga, niezniszczalny z niezniszczalnego, nieśmiertelny z nieśmiertelnego, wieczny z wiecznego. I jeden Duch Święty mający istnienie z Boga, a który i przez Syna objawił się ludziom. Doskonały obraz Syna doskonałego, Życie i przyczyna życia, Źródło święte, Świętość dająca uświęcenie. W Nim objawia się Bóg Ojciec, który jest ponad wszystkim i we wszystkim, i Bóg Syn, który jest przez wszystko. Trójca doskonała, niepodzielna i nieodmienna w chwale wieczności i królowaniu. W Trójcy nie ma nic stworzonego, nic służebnego, nic dodanego, czego by przedtem nie było, a dopiero później przybyło. Tak więc nigdy nie brakowało Ojcu Syna ani Synowi Ducha, ale zawsze ta sama Trójca nieodwracalna i niezmienna."

Nowacjan, II połowa III w.:
"Jeśli Chrystus jest tylko człowiekiem [jak uczą heretycy], dlaczego ustanowił nam taką zasadę wiary, przez którą mówi: ‘To jest życie wieczne, aby znali Ciebie jedynego prawdziwego Boga i którego wysłałeś Jezusa Chrystusa’ [J 17:3]? Jeśli nie chciałby, żeby także On był uważany za Boga, dlaczego dodaje: ‘i którego wysłałeś Jezusa Chrystusa’, jak nie dlatego, że chciał także być przyjęty za Boga. Ponieważ, jeśli nie chciałby być wyznawany jako Bóg, dodałby: ‘i człowieka, którego posłałeś Jezusa Chrystusa’. Teraz zaś ani nie dodał, ani nie nauczał, że On jest jedynie człowiekiem, lecz złączył się z Bogiem i wskutek tego chciał być uznawany także Bogiem przez to połączenie, taki jakim jest."

Więcej o Trójcy w dziełach Kościoła na stronie Trynitarianie, na podstawie której przytaczałem powyższe wypowiedzi.
 
 
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2006-10-24, 21:15   

Ja już powiedziałam,że dla mnie jest Biblia autorytetem a nie Ojcowie Koscioła.Ja ich cenie i czytam jedynie tylko dla histori a nie jako ojców natchnionych.
Dobrą stronka na temat Trójcy jest: www.thaleia.pl polecam.
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15750
Wysłany: 2006-10-24, 21:17   

Miłujący prawdę napisał/a:

Konstantyn Wielki zaadoptował Trójcę bo była ona powszechnym dogmatem w pogańskich wierzeniach na terenie ginącego cesarstwa rzymskiego.(..) +
Religia babilońska uznawała liczne triady bóstw.


Wiesz, może jednak naucz się najpierw czym jest "Trójca" a czym "triada", a dopiero potem zacznij szukać ew. powiązań...
Jak na razie, twoja wiedza w tej materii jest zerowa.
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15750
Wysłany: 2006-10-24, 21:24   

nike napisał/a:
Yarpen Zirgin napisał/a:

Nie może i nie jest. Ojciec, Syn i Duch Święty nie są tą samą osobą.
Polecam doczytanie nauczania o Trójcy, zanim zaczniesz pisać teksty w stylu tego powyżej...

Teraz to ja już nic nie rozumiem.


Nie dziwne, skoro nie czytasz tego co się do ciebie pisze, co widać poniżej.

Cytat:
KrK głosi [zreszta niektore protestanckie tak samo głoszą]że Bóg jest osobą Jezus jest osobą i duch św. tez jest osobą, czyli jest trzech.


Kościół głosi, ze Bóg jest w trzech Osobach. To raz.
Sekundo: Kościół naucza, ze Bóg Ojciec jest Osobą, Syn Boży jest Osobą i Duch Święty jest Osobą. Takoż więc: nie "jest ich trzech", ale "są trzy Osoby".

Cytat:
Mowisz,że jest jeden?


Jest jeden Bóg. Tak naucza Kościół od prawie 2000 lat.

Cytat:
Każda wiara musi byc zrozumiałą rozumem i przyjetą sercem. "umysłowe ocenienie i sercem spoleganie" to jest definicja wiary, tutaj tego nie ma.


Gdzieś ty to wyczytał?

Cytat:
Cytat:
Ciało? Anioły nie posiadają ciał a czy to sprawia, że nie są osobami? "Dla Boga nie ma nic niemożliwego" - znasz te słowa Biblii?

Jest różnica miedzy aniołami a duchem Bożym.Duch jest to tchnienie Boga najwyższego.


To o "tchnieniu" to twoja teoria. Mnie pytałeś czy duch może byc osobą. Jak się okazuje w Biblii: może.


Cytat:
Ja już powiedziałam,że dla mnie jest Biblia autorytetem


To moze by tak wreszcie do Ciebie dotarło, ze Biblia jest podstawą nauczania o Trójcy?
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15750
Wysłany: 2006-10-24, 21:29   

tessa napisał/a:
Ciacho - YZ


Tessa, to podasz wreszcie ten dokument Kościoła, gdzie jest wyznana wiara w wielu Bogów w KK?
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
zbigniew1971 

Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 67
Wysłany: 2006-10-24, 22:03   

Cytat ze strony www.teologia.pl - PODSTAWY NAUKI KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH

Jeden Bóg w Trzech osobach

Jedyny Bóg objawił się w historii zbawienia jako Bóg trójosobowy. "Tajemnica Trójcy Świętej stanowi centrum tajemnicy wiary i życia chrześcijańskiego. Tylko sam Bóg, objawiając się, może nam pozwolić poznać się jako Ojciec, Syn i Duch Święty." (KKK 261)


Chociaż w Piśmie św. nie spotykamy takich określeń, jak Trójca Święta, natura, substancja, trzy Osoby Boskie, używanych w nauczaniu Kościoła, to jednak z treści Nowego Testamentu można wywnioskować, że w jedynym Bogu, który jest Miłością, są trzy Osoby.


"Wyjaśnianie nauki Pisma Świętego przez Kościół

Biorąc pod uwagę naukę Pisma św., Kościół określił, że jest tylko jeden Bóg, jednak w trzech Osobach Boskich. W pewnym zatem sensie Bóg jest doskonale zjednoczoną wspólnotą, chociaż każda z osób zachowuje swoją odrębność osobową. Jedność trójosobowego Boga pozostanie dla nas największą tajemnicą.

Nowa terminologia

Teologia dla dokładniejszego wyrażenia tajemnic wiary musi nieraz posługiwać się pojęciami, których nie ma w Piśmie św. Odnosi się to również do nauki o Trójcy Świętej. „Dla sformułowania dogmatu Trójcy Świętej Kościół musiał rozwinąć własną terminologię za pomocą pojęć filozoficznych: "substancja", "osoba" lub "hipostaza", "relacja" itd. Czyniąc to, nie podporządkował wiary mądrości ludzkiej, ale nadał nowy, niezwykły sens tym pojęciom, przeznaczonym odtąd także do oznaczania niewypowiedzianej tajemnicy, która "nieskończenie przekracza to, co my po ludzku możemy pojąć" (Paweł VI, Wyznanie wiary Ludu Bożego, 2.). (KKK 251)

Substancja, istota, natura, osoba, hipostaza, relacja

„Kościół posługuje się pojęciem "substancja" (oddawanym niekiedy także przez "istota" lub "natura"), by określić Boski Byt w jego jedności, pojęciem "osoba" lub "hipostaza", by określić Ojca, Syna i Ducha Świętego w tym, czym rzeczywiście różnią się między sobą, a pojęciem "relacja", by określić fakt, że rozróżnienie Osób Boskich opiera się na Ich wzajemnym odniesieniu do siebie.” (KKK 252) "





Takich pojęć w naukach o Bogu nie używał Pan Jezus.
Do takich terminów filozoficznych nie uciekał się też ani Paweł, ani Piotr czy Jakub lub Jan, a byli przecież odpowiedzialni za nauczanie Kościoła, za wierne przekazanie Ewangelii Pana Jezusa przyszłym pokoleniom.
Zatem ta filozoficzna koncepcja nauki o Trójcy Świętej, to w gruncie rzeczy odejście od prostej i nieskomplikowanej tradycji apostolskiej Koscioła.
W Pismie Świętym takich określeń nie spotykamy, więc o czym tu pisać...
 
 
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2006-10-24, 22:05   

[quote="Yarpen Zirgin"]Cytat:
Yarpen Zirgin napisał/a:
KrK głosi [zreszta niektore protestanckie tak samo głoszą]że Bóg jest osobą Jezus jest osobą i duch św. tez jest osobą, czyli jest trzech.



Yarpen Zirgin napisał/a:
Kościół głosi, ze Bóg jest w trzech Osobach. To raz.
Sekundo: Kościół naucza, ze Bóg Ojciec jest Osobą, Syn Boży jest Osobą i Duch Święty jest Osobą. Takoż więc: nie "jest ich trzech", ale "są trzy Osoby".


masło maślane.

Yarpen Zirgin napisał/a:
Każda wiara musi byc zrozumiałą rozumem i przyjetą sercem. "umysłowe ocenienie i sercem spoleganie" to jest definicja wiary, tutaj tego nie ma.

Yarpen Zirgin napisał/a:
Gdzieś ty to wyczytał?


Czy wszystko gdzies trzeba wyczytac a na logike i rozum nic?

Yarpen Zirgin napisał/a:
Jest jeden Bóg. Tak naucza Kościół od prawie 2000 lat.


Tak naucza Biblia. KrK natomiast od 325 roku DOKŁADNIE naucza,że są trzy osoby w jednym bóstwie.

Yarpen Zirgin napisał/a:
To o "tchnieniu" to twoja teoria. Mnie pytałeś czy duch może byc osobą. Jak się okazuje w Biblii: może.


To o tchnieniu? Moze akurat tchnienie najmniej jest tutaj właściwym słowem. Ducha mozna przyrównac do wiatru nie widzisz go ale czujesz. Ale w żadnym raze do osoby. Napisaleś,że w Biblii może duch byc osobą podaj tekst.

Yarpen Zirgin napisał/a:
To moze by tak wreszcie do Ciebie dotarło, ze Biblia jest podstawą nauczania o Trójcy?


A może do ciebie,że nie jest. Też poproszę o konkretne teksty,
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
Teofil
[Usunięty]

Wysłany: 2006-10-25, 01:01   

Cytat:
Ja już powiedziałam,że dla mnie jest Biblia autorytetem a nie Ojcowie Koscioła.Ja ich cenie i czytam jedynie tylko dla histori a nie jako ojców natchnionych.
Dobrą stronka na temat Trójcy jest: www.thaleia.pl polecam.

Odpowiedziałem tylko na kłamstwa szerzone tu przez Tessę, że wiara w Trójce powstała na soborze w Nicei. Jak dowodzą dzieła Ojców Kościoła nauka o Trójcy istniała już w połowie II wieku, na 175 lat przed soborem w Nicei. W tamtych czasach gdyby ktoś powiedział, że chrześcijaństwo zostanie religią państwową, to zostałby wyśmiany.

Natomiast co do strony thaleia, to na stronie www.trinitarians.info można znaleść skuteczną odpowiedź na podawane tam argumenty.

Cytat:
Do takich terminów filozoficznych nie uciekał się też ani Paweł, ani Piotr czy Jakub lub Jan, a byli przecież odpowiedzialni za nauczanie Kościoła, za wierne przekazanie Ewangelii Pana Jezusa przyszłym pokoleniom.
Zatem ta filozoficzna koncepcja nauki o Trójcy Świętej, to w gruncie rzeczy odejście od prostej i nieskomplikowanej tradycji apostolskiej Koscioła.
W Pismie Świętym takich określeń nie spotykamy, więc o czym tu pisać...

Zatem proszę mi w prosty sposób wyjaśnić, dlaczego Jan w J 1,1 nazwał Słowo, czyli przedwcielonego Jezusa, Bogiem, a później nazywa go "Jednorodzonym Bogiem", gdy mógł zastosować mnóstwo innych określeń nie budzących kontrowersji, jeśli Jezus Bogiem nie byłby. Dlaczego pisząc właśnie dla ludzi prostych miałby się bawić w teologiczno-filozoficzne łamigłówki o znaczeniu słowa "Bóg"? Może nie miał zamiary, by ktokolwiek bawił się w rozważanie słowa theos, ale chciał już na samym początku wszystko wyjaśnić, by czytelnik jego wersji Ewangelii nie musiał zastanawiać się nad naturą Chrystusa podczas zagłębiania się w treść?

Co do ŚJ to proszę mi wyjaśnić, w jaki sposób Chrystus, pozostający wśród wiernych po wszystkie dni aż do końca doczesności, mogł dopuścić do sytuacji, że nikt nie pamiętał przez 1,5 tys. lat o koniecznym do zbawienia wzywaniu imienia Jehowa, i dopiero w XIX wieku doprowadzić do takiego przekonania zwykłego pastora? Gdyby chodziło o jakieś stosunkowo błache sprawy to co innego, ale nie reagował, kiedy zamykano drogę do zbawienia?
 
 
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2006-10-25, 11:03   

Cytat:
w XIX wieku doprowadzić do takiego przekonania zwykłego pastora? Gdyby chodziło o jakieś stosunkowo błache sprawy to co innego, ale nie reagował, kiedy zamykano drogę do zbawienia?
_________________


Tutaj nie masz dobrych informacji, żaden pastor w XIX wieku nie kładł nacisku i nie wprowadził Imienia Boga do swojej nazwy wyznaniowej. stało sie to za sprawą Rudherworda w roku 1931
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
Wojtek37 

Wiek: 55
Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 686
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2006-10-25, 11:35   

nike napisał/a:
Ja już powiedziałam,że dla mnie jest Biblia autorytetem a nie Ojcowie Koscioła.Ja ich cenie i czytam jedynie tylko dla histori a nie jako ojców natchnionych.
Dobrą stronka na temat Trójcy jest: www.thaleia.pl polecam.


To bardzo karkołomne twierdzenie, bo Kanon NT powstał niejako za sprawą Ojców Kościoła, których to odrzucasz. Zanim zaczniesz takie banialuki pisać - radzę sobie coś na ten temat poczytać. :mrgreen:

Istniała w Kościele "jakaś" Tradycja, która niejako nadała kształt obecnemu kanonowi NT, zanim on sam stał się dla wszystkich oczywisty. Termin „kanoniczny” pojawił się po raz pierwszy w 59 paragrafie synodu w Laodycei (ok. 360r.) gdzie Kościół zakazał czytania ksiąg nie wchodzących w skład Starego i Nowego Testamentu.

Może to się wyda nieco dziwne, ale w pierwotnym Kościele nie wszystkie księgi były znane w całym Kościele, a nawet za kanoniczne uważano te, które dziś nie wchodzą w skład kanonu NT, tak też ....

KANON ORYGENESA (185-254)
Przyjmował cały znany nam kanon NT. lecz wahał się co do 2P, 3J,. Zastanawiał się nad kanonicznością Listu Barnaby, Pasterza Hermesa, Nauki 12 Apostołów, Ewangelii w/g Hbr lecz nigdzie zdecydowanie nie opowiadał się za przynależnością ich do ksiąg kanonicznych.
KANON MURATORIEGO (ok. 200r.)
Za kanoniczne uważa – Apokalipsę Piotra , lecz nie ma w nim Hbr, Jk, 3J, 1,2P
KODEKS CLAROMONTANUS (ok.300)
Za kanoniczne List Barnaby, Ap. Piotra, Dzieje Pawła, Pasterz Hermasa, lecz nie ma Hbr, Jk, Flp, 1i2 Tes.
KANON CYRYLA JEROZOLIMSKIEGO (ok. 350r).
Za kanoniczne uważał Dzieje Dwunastu Apostołów, lecz nie ma w nim Apokalipsy Jana.
EUZEBIUSZ Z CEZAREII (+339)
Uznaje cały kanon NT, lecz waha się co do kanoniczności Ap J.

Temat do dyskusji w wątku o Kanonie NT - tam możesz się wykazać w tej kwestji.
_________________
Bardzo mało modli się ten, co przywykł modlić się tylko wtedy, gdy klęczy
św. Jan Kasjan
Ostatnio zmieniony przez Wojtek37 2006-10-25, 11:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2006-10-25, 11:39   

Teofil napisał/a:
Cytat:
Ja już powiedziałam,że dla mnie jest Biblia autorytetem a nie Ojcowie Koscioła.Ja ich cenie i czytam jedynie tylko dla histori a nie jako ojców natchnionych.
Dobrą stronka na temat Trójcy jest: www.thaleia.pl polecam.

Odpowiedziałem tylko na kłamstwa szerzone tu przez Tessę, że wiara w Trójce powstała na soborze w Nicei. Jak dowodzą dzieła Ojców Kościoła nauka o Trójcy istniała już w połowie II wieku, na 175 lat przed soborem w Nicei. W tamtych czasach gdyby ktoś powiedział, że chrześcijaństwo zostanie religią państwową, to zostałby wyśmiany.

Natomiast co do strony thaleia, to na stronie www.trinitarians.info można znaleść skuteczną odpowiedź na podawane tam argumenty.

Jeżeli Biblia jest dla ciebie autorytetem,to znajdż w niej jasno wyłożoną w Biblii nauke o trójcy:
Podaj werset który mówi,że Bóg jest jeden w trzech osobach.Czekam!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 10