Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dogmat o Trójcy - antytrynitarne mity a rzeczywistość.
Autor Wiadomość
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2006-10-25, 12:03   

tesso
Do kogo napisalas ten post do mnie, czy do teofila, bo jeżeli do mnie to sie pomylilaś ja nie wierzę w trójcę.
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15750
Wysłany: 2006-10-25, 17:02   

zbigniew1971 napisał/a:
(...)W Pismie Świętym takich określeń nie spotykamy, więc o czym tu pisać...


Wiwat moralność Kalego - najsłuszniejsze ze wszystkich podejść do życia.
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15750
Wysłany: 2006-10-25, 17:15   

nike napisał/a:

masło maślane.


Nie. Konieczne rozróżnienia do tego, aby nie wypaczać nauczania Kościoła.

Cytat:
Czy wszystko gdzies trzeba wyczytac a na logike i rozum nic?


Moralność Kalego.
Jak KK dochodzić do czegoś na "logikę i rozum" to to jest zły uczynek, ale jak nike dochodzi "na logikę i rozum" to jest to dobry uczynek.

Cytat:
Tak naucza Biblia. KrK natomiast od 325 roku DOKŁADNIE naucza,że są trzy osoby w jednym bóstwie.


KK naucza, ze jest jeden Bóg w trzech Osobach. Możesz mi wskazać gdzie jest w tym stwierdzeniu sprzeczność z nauczaniem Biblii o istnieniu jednego Boga?

Cytat:
Napisaleś,że w Biblii może duch byc osobą podaj tekst.


Anioły są duchami i są osobami, takoż więc duch moze byc osobą. Czy też może mam ci poszukac tekstu, ze anioł jest osobą?
"Logika i rozum" ci się kłania.

Cytat:
A może do ciebie,że nie jest.


Jak nie jest, skoro na tekstach z Biblii się opiera?

Cytat:
Też poproszę o konkretne teksty,


W poniższych wersach zawarte jest działanie Boga w Trójcy. Stały się one podstawą nauczania o Trójjedynym Bogu.

Mt 3:16n., 4:1-7, 10:18nn., 12:18, 12:28, 22:43n., 28:19; Mk 1:9nn., 12:36; Łk 1:31-35, 1:41-45, 2:26nn., 3:21n., 4:18n., 10:21, 11:9, 13, 24:49; J 1:31nn., 3:2, 5, 3:34n., 4:24n., 4:23, 14:16, 14:26, 15:26, 16:13nn., 20:21n.; Dz 1:1-4, 1:5nn., 2:17, 22, 2:33, 2:38n., 4:8nn., 5:31n., 6:10n., 14, 7:48-52, 7:55, 8:15n., 21, 8:27nn., 32, 10:38, 10:46nn., 11:15nn., 15:8-11, 16:6n., 10, 20:21n., 20:23n., 20:28, 21:11, 13n., 28:23nn.; Rz 1:1-4, 5:5n., 8:1nn., 8:9nn., 8:14n., 8:16n., 8:27nn., 9:1-4, 14:17nn., 15:16, 15:12n., 15:17nn., 15:30; 1Kor 2:13-16, 3:11, 16n., 6:11, 6:19n., 7:39n., 12:4nn., 12:12n., 18; 2Kor 1:21n., 3:3n., 5:5n., 6:1-6, 13:13, 3:14-17, 4:13n.; Ga 3:1n., 5, 3:11-14, 4:6, 6:1-7, 5:21-25; Ef 1:12nn., 1:17, 2:18, 2:21n., 3:2-5, 3:14-17, 4:3-6, 5:18nn., 4:30nn.; Flp 3:3; Kol 1:6nn.; 1Tes 1:3nn., 1:6nn., 4:1-8, 5:18n.; 2Tes 2:13; 1Tm 3:15n., 4:1-6; 2Tm 1:13-18, 1:7n.; Tt 3:4-6; Hbr 2:3n., 3:6n., 6:4-7, 9:14, 10:12-15, 10:29n.; 1P 1:2, 1:11-17, 1:21n. (BG), 3:18, 4:13-16; 2P 1:18-21; 1J 3:23n., 4:2nn., 4:13n., 5:4-6; Jud 20n.; Ap 1:4n., 2:1, 7, 2:28n., 3:1, 5n., 3:7, 12n., 3:21n., 5:6n., 14:12n., 22:1, 22:16nn..
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2006-10-25, 19:18   

Na te wszystkie teksy jest odpowiedź na stronie ktorą ci podałam www.thaleia.pl
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15750
Wysłany: 2006-10-25, 19:32   

nike napisał/a:
Na te wszystkie teksy jest odpowiedź na stronie ktorą ci podałam www.thaleia.pl


Przepraszam, ale który artykuł? To po pierwsze.
Zaś po drugie, jednak poproszę ciebie o osobiste wyjaśnienie tej kwestii:

KK naucza, ze jest jeden Bóg w trzech Osobach. Możesz mi wskazać gdzie jest w tym stwierdzeniu sprzeczność z nauczaniem Biblii o istnieniu jednego Boga?
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2006-10-25, 19:55   

Yarpen Zirgin napisał/a:
Przepraszam, ale który artykuł? To po pierwsze.


Strona [AW] rzeczywiście jest zmienioną, dawniej cała strona dotyczyła Trójcy, teraz jest inaczej, nie wiedziałam o tym. Postaram się napisa kilka słów na twoje pytanie. :-)
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
nike 

Pomogła: 135 razy
Dołączyła: 05 Sie 2006
Posty: 10689
Wysłany: 2006-10-25, 20:56   

Yarpen Zirgin napisał/a:
Moralność Kalego.
Jak KK dochodzić do czegoś na "logikę i rozum" to to jest zły uczynek, ale jak nike dochodzi "na logikę i rozum" to jest to dobry uczynek.


W tym wypadku nie chodzi o żadną doktrynę biblijną [chodzilo o definicje wiary] więc nie musi byc ona w takiej formi zapisaną w Biblii.

Yarpen Zirgin napisał/a:
KK naucza, ze jest jeden Bóg w trzech Osobach. Możesz mi wskazać gdzie jest w tym stwierdzeniu sprzeczność z nauczaniem Biblii o istnieniu jednego Boga?


Jedno pytanko do ciebie, czy to dla ciebie jest jasne odpowiedz z ręką na sercu, czy uważasz to za tajemnicę, której nie rozumiesz, ale w nią wierzysz?

Yarpen Zirgin napisał/a:
Anioły są duchami i są osobami, takoż więc duch moze byc osobą. Czy też może mam ci poszukac tekstu, ze anioł jest osobą?
"Logika i rozum" ci się kłania.


Mieszasz braciszku ,Anioły są osobami duchowymi, Bóg i Jezus też są osobami duchowymi, natomiast "duch' nie jest osobą jest mocą Boga, lub mocą Jezusa wpływem ale nigdy nie osobą duch jest duchem. Ja ciebie nie prosiłam o teksty, czy anioł jest osoba ja prosiłam o tekst czy DUCH ŚW. jest osobą. Mogę ci to samo powiedzie logika i rozum ci sie kłania.
Tekstów nie żałowałeś hehe.
Żaden z tych tekstów nic nie mówi o jednym Bogu w trzech osobach.Podaj jeden ale dokładny.Jezus nigdy o sobie nie powiedział,że jest Bogiem Wszechmogącym, wręcz przeciwnie, zwracal sie do Boga "Ojcze", "Mój Ojciec jest większy odemnie"pomyśl, sam do siebie by to mówił czy to logiczne?
_________________
http://biblos.feen.pl/index.php
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2006-10-25, 21:23   

Yarpen Zirgin napisał/a:
W poniższych wersach zawarte jest działanie Boga w Trójcy. Stały się one podstawą nauczania o Trójjedynym Bogu.

Mt 3:16n.,

"Gdy Jezus został ochrzczony natychmiast wyszedł z wody i oto niebiosa się otwarły i on ujrzał przychodzącego nań ducha Bożego ,zstępującego niczym gołąb".

Ja nie widzę tu nauki o trójcy.Nie jest tu powiedziane:
Słuchaj Izraelu:Bóg jest jeden w trzech osobach :Bóg Ojciec,Jezus i Duch Swięty to trójca przenajświętsza".
Nic takiego nie pisze:)
Pisze jednak dalej:"Oto rozległ się głos z niebios mówiący:To jest mój Syn umiłowany ,którego darzę uznaniem".
Gdzie był Bóg podczas chrztu Jezusa? Głos Boga Ojca rozległ się z nieba.Syn był na ziemi.
Więc w jaki sposób tworzyli "JEDNEGO BOGA"?
 
 
zbigniew1971 

Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 67
Wysłany: 2006-10-25, 21:53   

Yarpen Zirgin napisał/a:
Wiwat moralność Kalego - najsłuszniejsze ze wszystkich podejść do życia.


Yarpen Zirgin napisał/a:
Moralność Kalego.
Jak KK dochodzić do czegoś na "logikę i rozum" to to jest zły uczynek, ale jak nike dochodzi "na logikę i rozum" to jest to dobry uczynek.


Powtarzasz tylko stale wkoło to samo...
Zabrakło argumentów merytorycznych?
Jakos sprytnie uciekłeś od odpowiedzi, dlaczego:

Takich pojęć w naukach o Bogu nie używał Pan Jezus.
Do takich terminów filozoficznych nie uciekał się też ani Paweł, ani Piotr czy Jakub lub Jan, a byli przecież odpowiedzialni za nauczanie Kościoła, za wierne przekazanie Ewangelii Pana Jezusa przyszłym pokoleniom.


Dlaczego tzw. ojcowie musieli to wywnioskować, musieli rozwinąć własną terminologię, wprowadzić pojęcia filozoficzne by określić, że jedyny Bóg jest trójosobowy?

Dlaczego gdy już ci ojcowie określili, że Bóg jest Trójcą Świetą to okazało się to największą, niewypowiedzianą tajemnicą?




Yarpen Zirgin napisał/a:
KK naucza, ze jest jeden Bóg w trzech Osobach. Możesz mi wskazać gdzie jest w tym stwierdzeniu sprzeczność z nauczaniem Biblii o istnieniu jednego Boga?



Cała Biblia od początku do końca świadczy że, Jedyny Bóg posiada Imię własne, Jahwe i tylko On sam jeden jest Bogiem wszystkich, również Jezusa.


5 Mo 6:4

Słuchaj Izraelu! Jahwe jest naszym Bogiem,
Jahwe jedyny
!





Ps 22:27-29

Ubodzy najedzą się do syta
i będą wielbili Jahwe ci, którzy Go szukają,
a serce ich niechaj ożyje na wieki!
Wspomną na Jahwe i nawrócą się do Niego
wszystkie krańce ziemi
,
i na twarz upadną przed Jego obliczem
wszystkie rodziny narodów.
Do Jahwe bowiem należy królowanie,
On jest władcą narodów
.”



Ps 83:17-19

Okryj obliczę ich hańbą,
aby starali się poznać Imię Twoje, Jahwe!
Niech ich ogarną wstyd i trwoga na wieki,
niech zginą okryci niesławą!
Poznają wtedy, że Ty, którego Imię jest Jahwe,
Ty jeden jesteś Najwyższy ponad całym światem
!”


J 14:28

Słyszeliście, że wam powiedziałem: Odchodzę, ale powrócę do was. Gdybyście miłowali Mnie, cieszylibyście się, że idę do Ojca, bo Ojciec jest większy ode Mnie.”


Rz 3:29-30

Czyż Bóg miałby być jedynie Bogiem Żydów? Czyż nie jest także Bogiem pogan? Oczywiście, że i pogan, skoro jest jedynym Bogiem, który obrzezanym udziela usprawiedliwienia dzięki wierze oraz nie obrzezanym również dzięki wierze.”

Obj 3:12

Zwycięzcę uczynię filarem w świątyni Boga mojego
i już nie wyjdzie na zewnątrz.
I napiszę na nim imię Boga mojego
i imię miasta Boga mojego,
Nowego Jeruzalem, co z nieba zstępuje od mego Boga,
i moje nowe imię
.”



Przyjmiesz świadectwo Pisma Świętego, czy zaczniesz interpretować te teksty tak, by dopasować do tego że Jahwe, Jedyny Bóg Izreala, jak też wszystkich narodów to Trójca Swięta?
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2006-10-26, 03:24   

Yarpen Zirgin napisał/a:
W poniższych wersach zawarte jest działanie Boga w Trójcy. Stały się one podstawą nauczania o Trójjedynym Bogu.

Mt 3:16n., 4:1-7,


Mateusza 4:1-7
Jest to opis kuszenia Jezusa przez Szatana.
Czy Bóg Wszechmocny jest podatny na kuszenie?
Jakuba 1;13
"...Bóg bowiem nie może być doświadczany przez coś złego...."
Bóg Wszechmocny nie mógł więc być podatny na kuszenie Szatana. Ponadto Jezus dał taką odpowiedż Szatanowi:
Mateusza 4:7
"Jezus rzekł do niego:"Jest napisane:"Jehowy twego Boga nie wlno ci wystawiać na próbę".
W jaki sposób Jezus mógłby Jehowę wystawiać na próbę? Robiłby to wtedy gdyby lekkomyślnie rzucił się z góry narażając swe życie do czego nakłaniał go Szatan.
Jezus zacytował tu fragment z Powtórzonego Prawa 6:16
"Jehowy waszego Boga nie wolno wam wystawiać na próbę,jak go wystawialiście na próbę w Massa".
Nie ma w tym fragmencie żadnej wzmianki,że Bóg jest trójcą.
 
 
tessa

Pomógł: 5 razy
Dołączył: 18 Cze 2006
Posty: 4116
Wysłany: 2006-10-26, 03:53   

Yarpen Zirgin napisał/a:


W poniższych wersach zawarte jest działanie Boga w Trójcy. Stały się one podstawą nauczania o Trójjedynym Bogu.

Mt 3:16n., 4:1-7, 10:18nn., 12:18, 12:28, 22:43n., 28:19;


Mateusza 10:18
"Ze względu na mnie będziecie ciągani przed namiestników i królów na świadectwo im i narodom".
Ze względu na wiarę w Jezusa pierwsi chrześcijanie byli prześladowani przez Żydów i pogan.Ale Jezus zaznaczył: Jana 14:1
"Niech wasze serca się nie trapią .Wierzcie w Boga ,wierzcie też we mnie".
Nie nakazał im wierzyć w trójcę.Bogiem nazwał swego Ojca.

Mateusza 12:18
"Oto mój sługa którego wybrałem,mój umiłowany którego moja dusza darzy uznaniem!
Włożę na niego mego ducha a on wyjaśni czym jest sprawiedliwość".

W tym wersecie Jezus nie jest nazwany Bogiem Wszechmocnym,ale sługą Tego Boga.
Ten Bóg Wszechmocny namaścił go duchem świętym aby spełnił wolę swego Ojca.
Czy tylko Jezus to czynił?
Nie.
W Dziejach Apostolskich 1;5 Jezus mówi do uczniów:
"gdyż Jan wprawdzie chrzcił wodą ,lecz wy po niewielu dniach zostaniecie ochrzczeni w duchu świętym."
Potem powiedział ,że będą jego świadkami aż do najodlglejszego miejsca na ziemi.
Zatem nie tylko Jezus był namaszczony duchem świętym,także jego uczniowie.
Jana 17:21
Czy tworzyli oni konglomerat zwany nie tylko "trójcą" ale 3+120 =123?

Mateusza 12:28
"Jeśli ja duchem Bożym wypędzam demony ,to istotnie zaskoczyło was królestwo Boże".
Czy tylko Jezus miał taką moc od Boga? Czyją mocą czynił cuda Paweł,Piotr i inni posłani przez Boga ludzie jak Eliasz ,Elizeusz ?
Czy czyniąc cuda byli oni "trójcą?"

Mateusza 22:43
"...Jak to więc jest ,że Dawid pod natchnieniem nazywa go Panem..."

Tutaj jest mowa o Jezusie nazwanym Panem Dwida.Jest to cytat z Psalmu 110:1
Brzmi on:
"Wypowiedż Jehowy do mego Pana:"Siądż po mojej prawicy az położę twych nieprzyjaciół jako podnóżek dla twoich stóp".
Oczywiście przekład BT zaciemnia ten tekst nie używając słowa Jehowa.
To Bóg Wszechmocny zwraca się do swego Syna .Z tego wcale nie wynika,że Bóg jest "trójcą".Nawet w niebie są to dwie różne osoby.

Mateusza 28:19
"Idżcie na cały świat i czyńcie uczniów chrzcząc ich w imię Ojca i Syna i ducha świętego".
Również tutaj nie pisze,że Bóg jest jeden w trzech osobach.Pisze tylko ,że aby zostać ochrzczonym ,trzeba uznawać Ojca ,Syna i poddawać się pod wpływ ducha.
Porównując chrzest Jezusa ze chrztem Jana.Przyjmujący chrzest Jana musieli wierzyć w Jehowę Boga.Natomiast chrzest Jezusa tym się różni od chrztu Jana,że przyjmujący go muszą wierzyć jeszcze w Jezusa jako Mesjasza,a nie Boga Wszechmocnego .Mateusza 16:16
 
 
Teofil
[Usunięty]

Wysłany: 2006-10-26, 16:26   

Cytat:
5 Mo 6:4

„Słuchaj Izraelu! Jahwe jest naszym Bogiem,
Jahwe jedyny!

Nie wiem po co przytaczasz takie fragmenty, skoro wszystcy trynitarze wierzą, że Jahwe, Bogiem Izraela, była cała Trójca Święta, a więc także Jezus, nie tylko Bog Ojciec.
Zresztą nie pada tu tak naprawdę słowo jedyny ale ECHAD, co oznacza "jeden złozony z kilku elementów". To słowo pojawia się na przykład w wersetach:

"Dlatego opuści mąż ojca swego i matkę swoją i złączy się z żoną swoją, i staną się jednym ciałem" (1 Mojż 2,24);
„Lecz mężowie ci zgadzają się zamieszkać z nami, aby stać się jednym ludem, tylko pod tym warunkiem, że każdy mężczyzna u nas zostanie obrzezany, tak jak oni są obrzezani.” (1 Mojż 34,22);
„Potem złóż razem obydwa drewna w jeden kawałek, aby stanowiły jedno w twoim ręku.” (Ez 37,17).

Hebrajski ma inne określenia na "jedynie", i "jedyny" - BAD i YACHID.
..............................................................

"lecz do Syna: Tron twój, o Boże, na wieki wieków, Berłem sprawiedliwym berło Królestwa twego.
Umiłowałeś sprawiedliwość, a znienawidziłeś nieprawość: Dlatego namaścił cię, o Boże, Bóg twój olejkiem wesela jak żadnego z towarzyszy twoich.
Oraz: Tyś, Panie, na początku ugruntował ziemię, i niebiosa są dziełem rąk twoich;
one przeminą, ale Ty zostajesz; I wszystkie jako szata zestarzeją się,
i jako płaszcz je zwiniesz, jako odzienie, i przemienione zostaną; ale tyś zawsze ten sam i nie skończą się lata twoje
."
(Hebr. 8,14 BW; podkreślony fragmet, którego sens nie jest inny w PNŚ)


"Panie [JHWH - przyp. własny], wysłuchaj modlitwy mojej I wołanie moje niech dojdzie do ciebie! (...)
Tyś z dawna założył ziemię, A niebiosa są dziełem rąk twoich.
One zginą, Ty zaś zostaniesz, I wszystkie jak szata się zużyją; Jak szata, która się zmienia, one się zmienią.
Ale ty pozostaniesz ten sam I nie skończą się lata twoje.
"
(Ps. 102,2.26-28; BW)
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15750
Wysłany: 2006-10-26, 21:17   

zbigniew1971 napisał/a:
Yarpen Zirgin napisał/a:
Wiwat moralność Kalego - najsłuszniejsze ze wszystkich podejść do życia.


Yarpen Zirgin napisał/a:
Moralność Kalego.
Jak KK dochodzić do czegoś na "logikę i rozum" to to jest zły uczynek, ale jak nike dochodzi "na logikę i rozum" to jest to dobry uczynek.


Powtarzasz tylko stale wkoło to samo...
Zabrakło argumentów merytorycznych?


Nie. Po prostu nie zamierzam się wypowiadać na temat oskarżeń, w chwili, gdy oskarżyciel popełnia takie same "występki" co oskarżony.
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
Yarpen Zirgin 
Katolik


Wyznanie: Kościół katolicki
Pomógł: 16 razy
Wiek: 42
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 15750
Wysłany: 2006-10-26, 21:29   

nike napisał/a:
W tym wypadku nie chodzi o żadną doktrynę biblijną [chodzilo o definicje wiary] więc nie musi byc ona w takiej formi zapisaną w Biblii.


A co mnie to obchodzi...

Cytat:
Jedno pytanko do ciebie(...)


Pytanie jest nieistotne w postawionym przeze mnie problemie. Udzielę na nie odpowiedzi po tym, jak się wypowiesz w poniższej kwestii:

KK naucza, ze jest jeden Bóg w trzech Osobach. Możesz mi wskazać gdzie jest w tym stwierdzeniu sprzeczność z nauczaniem Biblii o istnieniu jednego Boga?

Cytat:
Mieszasz braciszku ,Anioły są osobami duchowymi, Bóg i Jezus też są osobami duchowymi, natomiast "duch' nie jest osobą jest mocą Boga, lub mocą Jezusa wpływem ale nigdy nie osobą duch jest duchem.


Zdefiniuj mi zwrot "osoba duchowa". Potem sobie pogadamy dalej...

Cytat:
Żaden z tych tekstów nic nie mówi o jednym Bogu w trzech osobach.


Czy umiesz czytać ze zrozumieniem? Jeśli tak, to zacytuję ci swoje zdanie, gdzie napisałem o czym są te wersy:

W poniższych wersach zawarte jest działanie Boga w Trójcy. Stały się one podstawą nauczania o Trójjedynym Bogu.

A co jest dokładną odpowiedzią na te dwie wypowiedzi:

Yarpen Zirgin napisał/a:
To moze by tak wreszcie do Ciebie dotarło, ze Biblia jest podstawą nauczania o Trójcy?

nike napisał/a:
A może do ciebie,że nie jest. Też poproszę o konkretne teksty,
_________________
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.
 
 
zbigniew1971 

Dołączył: 19 Lip 2006
Posty: 67
Wysłany: 2006-10-26, 21:45   

Teofil napisał/a:
Cytat:
5 Mo 6:4

„Słuchaj Izraelu! Jahwe jest naszym Bogiem,
Jahwe jedyny!

Nie wiem po co przytaczasz takie fragmenty, skoro wszystcy trynitarze wierzą, że Jahwe, Bogiem Izraela, była cała Trójca Święta, a więc także Jezus, nie tylko Bog Ojciec.


Tak wierzą wszyscy trynitarze...

Ten tekst tego nie potwierdza.
Pan Jezus nie zinterpretował tego tekstu w ten sposób.
Nie nauczali tak również apostołowie.



Teofil napisał/a:
Zresztą nie pada tu tak naprawdę słowo jedyny ale ECHAD, co oznacza "jeden złozony z kilku elementów". To słowo pojawia się na przykład w wersetach:

"Dlatego opuści mąż ojca swego i matkę swoją i złączy się z żoną swoją, i staną się jednym ciałem" (1 Mojż 2,24);
„Lecz mężowie ci zgadzają się zamieszkać z nami, aby stać się jednym ludem, tylko pod tym warunkiem, że każdy mężczyzna u nas zostanie obrzezany, tak jak oni są obrzezani.” (1 Mojż 34,22);
„Potem złóż razem obydwa drewna w jeden kawałek, aby stanowiły jedno w twoim ręku.” (Ez 37,17).

Hebrajski ma inne określenia na "jedynie", i "jedyny" - BAD i YACHID.


Masz rację, że nie pada tu słowo <jedyny>; przytoczyłem ten werset z Biblii Poznańskiej i niestety przekład ten nie oddaje precyzyjnie tego tekstu, ponieważ mamy tam liczebnik <jeden>:

Biblia Gdańska (1632)
deu 6:4 bg (4)Słuchajże Izraelu: Pan, Bóg nasz, Pan jeden jest.

Biblia Tysiąclecia, 4ed. (1965/1984)
deu 6:4 bt (4) Słuchaj, Izraelu, Pan jest naszym Bogiem - Panem jedynym.

Biblia Warszawska (1975)
deu 6:4 bw (4) Słuchaj, Izraelu! Pan jest Bogiem naszym, Pan jedynie!

Biblia Warszawsko-Praska (1997)
deu 6:4 br (4) Słuchaj, Izraelu! Jahwe, nasz Bóg, jest jedynym Bogiem.

Przekład Nowego Świata (1997)
deu 6:4 ns (4) "Słuchaj, Izraelu: Jehowa, nasz Bóg, to jeden Jehowa.

Jak widać tylko Biblia Gdańska i PNŚ odważyły się poprawnie oddać hebrajskie <echad>.

Sugerujesz, że oznacza ono "jeden złozony z kilku elementów" i przytaczasz trzy teksty , które mają to potwierdzić.To znany wybieg rzeczników Trójcy, lecz bardzo naciągany.

<Echad> jest hebrajskim liczebnikiem „jeden”.
Jeden zawsze oznacza jeden, nawet jeśli określa występujący po nim rzeczownik zbiorowy.
Idea mnogości wywodzi się z rzeczownika zbiorowego (tłum, rodzina, grono itp.), a nie ze słowa „jeden”.
Twierdzenie, że „jeden” naprawdę oznacza „jedność w mnogości” jest przykładem
argumentu życzeniowego pozbawionego logicznych dowodów.
<Echad> występuje w tłumaczeniach jako liczebnik „jeden”, „tylko”, „sam”, „całkowity, niepodzielny”,„pojedynczy”.
„Bóg jest jednym Panem” (Deut. 6:4), stąd oczywiście tylko jedną osobą.

Dla kontrastu użycie <echad> w innych wersetach:

Przekład Nowego Świata (1997)
deu 1:23 ns (23) I było to czymś dobrym w moich oczach, tak iż wziąłem spośród was dwunastu mężów, po jednym z każdego plemienia.

deu 17:6 ns (6) Na podstawie wypowiedzi dwóch świadków lub trzech świadków ma zostać uśmiercony ten, kto miałby umrzeć. Nie zostanie uśmiercony na podstawie wypowiedzi jednego świadka.

deu 19:15 ns (15) "Nie może jeden świadek wystąpić przeciwko człowiekowi w związku z jakimś przewinieniem lub jakimś grzechem, w wypadku jakiegoś grzechu, który ten popełnił. Sprawa ta ma zostać potwierdzona ustami dwóch świadków lub ustami trzech świadków.

deu 25:5 ns (5) "Jeśli bracia mieszkają razem i jeden z nich umrze, nie mając syna, to żona zmarłego nie powinna należeć do obcego mężczyzny z zewnątrz. Jej szwagier ma pójść do niej i weźmie ją za żonę, i zawrze z nią małżeństwo lewirackie.

deu 28:7 ns (7) "Jehowa sprawi, że twoi nieprzyjaciele, którzy powstaną przeciwko tobie, zostaną pokonani na twoich oczach. Jedną drogą wyruszą przeciwko tobie, lecz siedmioma drogami będą przed tobą uciekać.

deu 32:30 ns (30) Jakże jeden mógłby ścigać tysiąc, a dwóch mogłoby zmusić do ucieczki dziesięć tysięcy? Chyba że ich sprzedała ich Skała i Jehowa ich wydal.

eze 33:24 ns (24) "Synu człowieczy, mieszkańcy tych spustoszonych miejsc mówią o ziemi izraelskiej: 'Abraham był tylko jeden, a jednak wdział ten kraj w posiadanie. A nas jest wielu: nam dano ten kraj w posiadanie'.

I gdzie tu może być mowa o "jednym złożonym z kilku elementów"?
Abraham też jest określony <echad>, czy logiczne jest wysuwanie tezy, że znajdują się w nim np. trzy osoby które stanowią jedność???




Teofil napisał/a:
"lecz do Syna: Tron twój, o Boże, na wieki wieków, Berłem sprawiedliwym berło Królestwa twego.
Umiłowałeś sprawiedliwość, a znienawidziłeś nieprawość: Dlatego namaścił cię, o Boże, Bóg twój olejkiem wesela jak żadnego z towarzyszy twoich.
Oraz: Tyś, Panie, na początku ugruntował ziemię, i niebiosa są dziełem rąk twoich;
one przeminą, ale Ty zostajesz; I wszystkie jako szata zestarzeją się,
i jako płaszcz je zwiniesz, jako odzienie, i przemienione zostaną; ale tyś zawsze ten sam i nie skończą się lata twoje."
(Hebr. 8,14 BW; podkreślony fragmet, którego sens nie jest inny w PNŚ)


"Panie [JHWH - przyp. własny], wysłuchaj modlitwy mojej I wołanie moje niech dojdzie do ciebie! (...)
Tyś z dawna założył ziemię, A niebiosa są dziełem rąk twoich.
One zginą, Ty zaś zostaniesz, I wszystkie jak szata się zużyją; Jak szata, która się zmienia, one się zmienią.
Ale ty pozostaniesz ten sam I nie skończą się lata twoje."
(Ps. 102,2.26-28; BW)



Czego ma dowieść przytoczenie wersetów z Hebrajczyków z cytatem Psalmu 102?
Czy zastosowanie tekstu, który w Psalmie odnosił się do Boga, w Hebrajczyków do Jezusa stanowi dowód na poparcie Trójcy?

Mowa jest o dziele stwórczym, a jak wiemy Pan Jezus uczestniczył wraz z Bogiem w tym akcie, więc o tyle jest Jego wyższość od innych aniołow co też 1 rozdział Hebrajczyków ma udowodnić.

Biblia Warszawsko-Praska (1997)
col 1:15-16 br (15) Chrystus jest obrazem [widzialnym] Boga niewidzialnego, jest pierworodnym w stosunku do wszelkiego stworzenia, (16) gdyż w Nim zostało stworzone wszystko: i to, co w niebie, i to, co na ziemi; i to, co widzialne, i to, co niewi-dzialne; i Trony, i Panowania, i Zwierzchności, i Władze. Bóg stworzył wszystko przez Niego i dla Niego.


Nieco wcześniej w Hbr 1:5

Biblia Tysiąclecia, 4ed. (1965/1984)
heb 1:5 bt (5) Do którego bowiem z aniołów powiedział kiedykolwiek: Ty jesteś moim Synem, Jam Cię dziś zrodził? I znowu: Ja będę Mu Ojcem, a On będzie Mi Synem.

mamy cytat z 2 Sam 7:14

Biblia Tysiąclecia, 4ed. (1965/1984)
2sa 7:14 bt (14) Ja będę mu ojcem, a on będzie Mi synem, a jeżeli zawini, będę go karcił rózgą ludzi i ciosami synów ludzkich.

Te same słowa...
Raz zostały zastosowane do Pana Jezusa, raz do króla Samuela...
Czy to dowodzi że, są jednym i tym samym bytem?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 11