Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Szymon Piotr i Kefas
Autor Wiadomość
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 34
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4441
Wysłany: 2013-12-09, 19:06   Szymon Piotr i Kefas

Gdyby spytać człowieka znającego Biblię, kim jest Kefas, z pewnością odpowiedziałby, że jest to Szymon Piotr, jeden z Dwunastu. Powołałby się zapewne na werset z Ewangelii Jana.

A Jezus wejrzawszy na niego rzekł: Ty jesteś Szymon, syn Jana, ty będziesz nazywał się Kefas - to znaczy: Piotr. [J 1: 42]

Jednak jest o tyle ciekawie, że praktycznie wszyscy pisarze i teksty z II wieku podają, że są to dwie różne osoby.

W Tekście Epistula apostolarum z pierwszej połowy II wieku mamy takie zdanie.

Cytat:
2 We, John, Thomas, Peter, Andrew, James, Philip, Batholomew, Matthew, Nathanael, Judas Zelotes, and Cephas, write unto the churches of the east and the west, of the north and the south, the declaring and imparting unto you that which concerneth our Lord Jesus Christ: we do write according as we have seen and heard and touched him, after that he was risen from the dead: and how that he revealed unto us things mighty and wonderful and true.


Źródło
Moje tłumaczenie:

My, Jan, Tomasz, Piotr, Andrzej, Jakub, Filip, Bartłomiej, Mateusz, Nataniel, Judasz Zelota i Kefas, piszemy do Kościołów Wschodnich i Zachodnich, Północnych i Południowych i przekazujemy wam to, co dotyczy naszego Pana Jezusa Chrystusa. Piszemy o tym, co widzieliśmy i co usłyszeliśmy od Niego, oraz o tym czego nas nauczył po swym zmartwychwstaniu. Oraz o tym, jak odkrył przed nami rzeczy potężne i cudowne i prawdziwe.

Co ciekawe, autor znał Ewangelię Jana.

Klemens Aleksandryjski, który także tworzył w II w. przedstawił podobny pogląd . Jego dzieło Zarysy nie przetrwały do dzisiejszych czasów, natomiast cytuje je Euzebiusz z Cezarei w Historii Kościoła.

Mówi o tym Klemens w V książce swych „Zarysów”, gdzie powiada, że również Kefas, o którym pisze Paweł: „Gdy zaś Kefas przybył do Antiochii, w oczy mu stawiłem opór”, że tenże Kefas był jednym z 70 uczniów i równe miał z Piotrem imię [Historia Kościoła I: 12: 1-2]

Klemens cytowany przez Euzebiusza pokazuje, że istniały dwie osoby o imieniu Piotr. Szymon Piotr i jego imiennik Kefas-Piotr. Kefas należał do grona 70 (72) uczniów/ apostołów wysłanych przez Jezusa w Łk 10: 1.

Kilka innych dzieł pisze o Kefasie jako jednym z 70 uczniów. W dziele Pseudo-Hipolita (Rzymskiego) O apostołach i uczniach z III w. Piotr należy do grona Dwunastu i wymieniony jest na pierwszym miejscu, natomiast Kefas jest 51 uczniem z grona siedemdziesięciorga.

Źródło

Pewne ślady rozróżnienia postaci Kefasa i Piotra podaje także Hieornim w Komentarzu do Galatów [Księga I: 2.12]

Cytat:
Some suppose that the Cephas whom Paul claims to have confronted is not Peter, but one of the seventy disciples who went by the same name

Źródło] Strona 108.

Moje tłumaczenie:

Niektórzy uważają, że Kefas, o którym Paweł pisze że miał z nim zatarcie, nie jest tą samą osobą co Piotr, ale uczniem o tym samym imieniu należącym do grona siedemdziesięciu

Hieronim (IV wiek) już jednak uważa Kefasa i Piotra za jedną osobę. Przyczyn rozdziału doszukuje się w tym, że niektórzy nie chcieli by „wielki apostoł” Piotr miał starcie z Pawłem. Nie mniej Hieronim informuje, że taki pogląd istniał.

Przykładów jest dużo więcej, jednak wymienienie ich wszystkich wydłuży post do nieskończoności. Zainteresowanych odsyłam do artykułu Bartha D. Ehrmana: Cephas and Peter. JBL 1990; 109(3): 463-474, na którym się opierałam.

Co zaś na to sama Biblia? Intrygujące jest to, że gdyby czytelnik nie znał wersetu J 1: 42, czytając Listy Pawła bez wątpienia uznałby Piotra i Kefasa za dwie różne osoby.

W Liście do Galatów Paweł używa imienia Kefas, raz Piotr.

(7) Wręcz przeciwnie, stwierdziwszy, że mnie zostało powierzone głoszenie Ewangelii wśród nieobrzezanych, podobnie jak Piotrowi wśród obrzezanych - (8) Ten bowiem, który współdziałał z Piotrem w apostołowaniu obrzezanych, współdziałał i ze mną wśród pogan- (9) i uznawszy daną mi łaskę, Jakub, Kefas i Jan, uważani za filary, podali mnie i Barnabie prawicę na znak wspólnoty, byśmy szli do pogan, oni zaś do obrzezanych, (10) byleśmy pamiętali o ubogich, co też gorliwie starałem się czynić. (11) Gdy następnie Kefas przybył do Antiochii, otwarcie mu się sprzeciwiłem, bo na to zasłużył. [Ga 2: 7-12]

Dlaczego Paweł raz używa imienia Kefas, raz Piotr? Niektórzy tłumaczą to tym, że Paweł pragnie uniknąć powtórzeń. Wydaje się to być jednak trochę naciągane. I budziło także wątpliwości i starożytnych kopistów, ponieważ w niektórych rękopisach w wersecie 9 Kefas został „zamieniony” na Piotra (P46, D, F, G, 629, 1175, a, b, r).

Jeszcze bardziej interesujący jest werset 1 Kor 15: 5.

(3) Przekazałem wam na początku to, co przejąłem; że Chrystus umarł - zgodnie z Pismem - za nasze grzechy, (4) że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem; (5) i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu [1 Kor 15: 3-5]

Tutaj Kefas jest wyraźnie oddzielony od grupy Dwunastu. Paweł nie napisał „pozostałym z Dwunastki” lub „a potem całej Dwunastce”. Wyraźnie wyodrębnia Kefasa z grupy Dwunastu, tak jak w kolejnych wersetach wyodrębnia Jakuba (brata Jezusa) z grupy apostołów.

Kolejną ciekawostką jest działalność misyjna. Od samego Pawła (List do Galatów) wiemy, że Piotr został posłany do obrzezanych. Natomiast z Listów Pawła wynika, że Kefas ewangelizował kraje pogańskie takie jak Korynt. Paweł w 1 Kor 1: 12 łączy również Kefasa z Apollem, który także ewangelizował Korynt (Dzieje Apostolskie 19).

Co więc z wersetem J 1: 42? Otóż w drugim wieku przekonanie (zapewne na podstawie listów pawłowych), że Piotr i Kefas to dwie różne osoby było tak silne, że tłumaczono także i ten werset. Przykład znajdziemy u Orygenesa w jego Komentarzu do Ewangelii Jana [Księga X: 8: 31]

Przykłady te są dla nas pożyteczne nie tylko dla zrozumienia sprawy Zbawiciela, ale też dla zrozumienia sprawy Jego uczniów, ponieważ i na ich temat istnieją pewne sprzeczności w pojmowaniu treści. Może bowiem Szymon, który spotkał jego brat, Andrzej, i który usłyszał zdanie: „Ty będziesz się nazywał Kefas”, różni się pojęciowo od tego, który wraz z owym Andrzejem usłyszał: „Pójdźcie za Mną , a uczynię Was rybakami ludzi”. Wypadało bowiem, aby ten, kto ze znajomością Praw Bożych głosi naukę o Słowie, które stało się ciałem, i dlatego nie opisał narodzin Słowa, które na początku było u Boga, nie mówił o człowieku spotkanym nad morzem, który tam otrzymał imię, lecz o tym, kogo spotkał jego własny brat, o godzinie dziesiątej przebywający przy Jezusie i kto otrzymał imię Kefas, ponieważ się tam znalazł. Ten bowiem, kogo zobaczył Jezus przechadzający się nad Morzem Galilejskim, dopiero kiedyś później usłyszy zdanie: „Ty jesteś Piotr (Skała), a na tej skale zbuduję Kościół mój

Orygenes również oddzielona Szymona Piotra od Szymona (Piotra?) Kefasa, ale inaczej. Mimo że być może dla Orygenesa fizycznie była to ta sama osoba, jednak różniła się pojęciowo. Widać więc tutaj pewne mistyczne rozumowanie, nie do końca jasne.

Intrygujące jest to, że duża część tekstów z II i III wieku rozdziela te dwie postacie, pomimo że część autorów na pewno znała Ewangelię Jana. Czy możliwe że tekst Ewangelii Jana początkowo nie zawierał wersetu J 1: 42 lub też brzmiał on inaczej? Czy faktycznie było tak, jak podaje część tekstów, że Kefas był jednym z siedemdziesięciorga (dwojga) uczniów Jezusa?
 
 
David77 


Pomógł: 68 razy
Dołączył: 19 Mar 2011
Posty: 3818
Skąd: MÜNCHEN
Wysłany: 2013-12-09, 20:11   

ShadowLady86,


Myślę że nie było zabronione w tamtym czasie aby tylko jedna osoba nosiła imię Kefas :), podobnie jest z imieniem Jezus .

Pozdrawiam .
_________________
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
 
 
ShadowLady86 
Administrator


Wyznanie: Chrześcijanin
Pomogła: 273 razy
Wiek: 34
Dołączyła: 14 Sty 2012
Posty: 4441
Wysłany: 2013-12-10, 10:53   

David77 napisał/a:
Myślę że nie było zabronione w tamtym czasie aby tylko jedna osoba nosiła imię Kefas :), podobnie jest z imieniem Jezus .


Zabronione na pewno nie było. A jakie jest Twoje stanowisko? Czy w takim razie uważasz, że Paweł w swoich Listach używając raz imienia Piotr, raz imienia Kefas mówił o dwóch różnych osobach? Pierwszy był członkiem głównej Dwunastki, a drugi jednym z siedemdziesięciu dwojga uczniów?
 
 
David77 


Pomógł: 68 razy
Dołączył: 19 Mar 2011
Posty: 3818
Skąd: MÜNCHEN
Wysłany: 2013-12-10, 16:34   

ShadowLady86,


Cytat:
Zabronione na pewno nie było. A jakie jest Twoje stanowisko? Czy w takim razie uważasz, że Paweł w swoich Listach używając raz imienia Piotr, raz imienia Kefas mówił o dwóch różnych osobach? Pierwszy był członkiem głównej Dwunastki, a drugi jednym z siedemdziesięciu dwojga uczniów?


1 Kor 15: 5. i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu

Słowa Pawła wskazują że w tym wypadku Kefas to osoba odrębna od Dwunastu ( apostołów ) dlatego uważam że nic nie stoi na przeszkodzie aby w pismach Pawła były osoby która również nosiła imię Kefas .
_________________
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 11