Forum biblijne Strona Główna Forum biblijne
Owocem ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność. (List do Galatów 5:21-22)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
I Bóg odpoczął
Autor Wiadomość
Jachu 
cichy,pokorny

Pomógł: 445 razy
Wiek: 89
Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 10784
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2014-02-26, 13:24   

Listek napisał/a:
Kto nie obchodzi soboty ten czyni swego Zbawiciela sługą grzechu.


Oj Listku ! NIEPRAWDA


http://www.nastrazy.pl/archiwum/1965_3_02.htm
_________________
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
 
 
Listek 


Pomógł: 523 razy
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 7611
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-02-26, 14:23   

Jachu napisał/a:
Oj Listku ! NIEPRAWDA


Oj Jachu ! Prawda,że sobota jest dniem świętym Boga Izraela.

IV. Pamiętaj, abyś dzień sobotni święcił. Sześć dni robić będziesz i będziesz wykonywał wszystkie roboty twoje, ale dnia siódmego jest sabat Pana, Boga twego: nie będziesz wykonywał weń żadnej roboty... Przez sześć dni bowiem czynił Pan niebo i ziemię... a odpoczął dnia siódmego; i dlatego pobłogosławił Pan dzień siódmy i poświęcił go.

2 Mojż.20 tłum. ks. J. Wujek

Łk 1:68 bgn "Uwielbiony Pan, Bóg Izraela, ponieważ spojrzał oraz sprawił wykupienie swojemu ludowi."



W opracowaniu od Jachu jest napisana nieprawda,że Jezus powstał z martwych w niedzielę:

Cytat:
Niedziela jest dniem, w którym zwykle mamy zebrania dlatego, że w tym dniu Jezus, nasz Zbawiciel, powstał z martwych”.


Według Pisma Mesjasz zmartwychwstał pod koniec soboty.

Pozdrawiam
_________________
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"Wiemy zaś, że Prawo jest dobre, jeśli ktoś je właściwie stosuje" 1Tm 1:8
" Moje Prawo stanie się światłem ludów" Izajasz 51,4
 
 
Eliot 


Pomógł: 360 razy
Dołączył: 22 Sie 2011
Posty: 4174
Wysłany: 2014-02-26, 14:43   

Prawdę rzekłszy, to wygląda na to iż sabat obowiązywał... od samego początku świata, gdyz Bóg w tym dniu odpoczął. Późniejsze przykazanie co do sabatu jest wielce wymowne:

Exo 20:11 bp "(11) Jahwe bowiem uczynił w sześciu dniach niebo i ziemię, morze i to wszystko, co jest w nich, a odpoczął w siódmym dniu. Dlatego pobłogosławił Jahwe dzień szabatu i uczynił go świętym)."

Patrząc na powyższe słowa nie sposób odnieść wrażenia, że sabat jest jedną z istotnych rzeczy, ustanowionych i uświęconych przez samego Boga. Nie jest to tylko jeden z elementów Prawa Mojżeszowego, gdyż został ustanowiony tuż po zakończeniu stwarzania na samym początku historii świata..
Wychodzi mi zatem na to, że należałoby go obchodzić.
_________________
"Sławiłem więc radość, bo nic dla człowieka lepszego pod słońcem, niż żeby jadł, pił i doznawał radości, i by to go cieszyło w jego trudzie za dni jego życia, które pod słońcem daje mu Bóg." (Ecc 8:15 bt)
 
 
Jachu 
cichy,pokorny

Pomógł: 445 razy
Wiek: 89
Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 10784
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2014-02-26, 14:45   

Oj Listku,nie przeczytałeś i nie skonfrontowałeś z Biblią,a szkoda. Zamykasz się na zrozumienie i poznanie Prawdy.

Jan. 14:6
6. Odpowiedział mu Jezus: Ja jestem droga i prawda, i żywot, nikt nie przychodzi do Ojca, tylko przeze mnie.
(BW)
Mat. 12:8
8. Albowiem Syn Człowieczy jest Panem sabatu.
(BW)
Łuk. 6:5
5. I rzekł im: Syn Człowieczy jest Panem sabatu.
(BW)
_________________
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
 
 
Listek 


Pomógł: 523 razy
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 7611
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-02-26, 14:51   

AEliot napisał/a:
sabat jest jedną z istotnych rzeczy, ustanowionych i uświęconych przez samego Boga.


Ezechiel 20, (11) Dałem im moje prawa i obwieściłem moje nakazy, które gdy człowiek zachowa, żyć będzie. (12) Dałem im także szabaty, aby były znakiem między Mną a nimi, aby poznano, że Ja jestem Pan, który ich uświęca.
_________________
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"Wiemy zaś, że Prawo jest dobre, jeśli ktoś je właściwie stosuje" 1Tm 1:8
" Moje Prawo stanie się światłem ludów" Izajasz 51,4
Ostatnio zmieniony przez Listek 2014-02-26, 15:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Jachu 
cichy,pokorny

Pomógł: 445 razy
Wiek: 89
Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 10784
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2014-02-26, 14:55   

Siódmy dzień stworzenia

quote : Niech mi wolno będzie wyrazić kilka myśli na temat siódmego dnia stworzenia, czyli Boskiego sabatu, w którym odpoczął On od wszystkich swoich dzieł, jak jest to napisane w 1 Mojż. 2:3: „I pobłogosławił Bóg dzień siódmy i poświęcił go, bo w nim odpoczął od wszystkiego dzieła swego, którego Bóg dokonał w stworzeniu"./quote

http://www.nastrazy.pl/archiwum/1990_1_06.htm

Łuk. 24:1
1. A pierwszego dnia po sabacie bardzo rano przyszły do grobu, niosąc rzeczy wonne, które były nagotowały i niektóre inne z niemi;
(BG)
_________________
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
Ostatnio zmieniony przez Jachu 2014-02-26, 15:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Rethel
[Usunięty]

Wysłany: 2014-02-26, 14:59   

AEliot napisał/a:
Prawdę rzekłszy, to wygląda na to iż sabat obowiązywał... od samego początku świata, gdyz Bóg w tym dniu odpoczął. Późniejsze przykazanie co do sabatu jest wielce wymowne:

Exo 20:11 bp "(11) Jahwe bowiem uczynił w sześciu dniach niebo i ziemię, morze i to wszystko, co jest w nich, a odpoczął w siódmym dniu. Dlatego pobłogosławił Jahwe dzień szabatu i uczynił go świętym)."

Patrząc na powyższe słowa nie sposób odnieść wrażenia, że sabat jest jedną z istotnych rzeczy, ustanowionych i uświęconych przez samego Boga. Nie jest to tylko jeden z elementów Prawa Mojżeszowego, gdyż został ustanowiony tuż po zakończeniu stwarzania na samym początku historii świata..
Wychodzi mi zatem na to, że należałoby go obchodzić.


Tak. Dodam tylko, że reszty nie obowiązuje szabes żydowski. Sąbbota z Rodzaju
jeśli o szczegóły chodzi, nie była obwarowana żadnymi szczególnymi warunkami
jak żydowski szabat; dodatkowo zaczynała się rano, nie wieczorem. Niby drobna
różnica, a w konsekwencji istotna (a propos tych od Jakuba). Qumrańskie zwoje
w Powt. Pr. w Dekalogu powtarzają wersję z Exodusu. Prócz niewoli, wspomniano
o dniach stwarzania. Chrześcijanie muszą pamiętać, że Jezus jest Panem sabatu,
i nie po to przebywał w grobie tam całą sobotę, abyśmy my, goje i chrześcijanie
celebrowali szabat żydowski, który jest akurat symbolem przymierza z Izraelem,
jest czymś szczególnym, i różni się od sabatu powszechnego sobotą po naszymu
zwanego, który jest pamiątką stworzenia ku chwale Stwórcy, a nie wyzwolenia z
Egiptu. Nikt nas z Egiptu nie wyzwalał, dlatego choćby Paschy obchodzić nie wolno
(chyba, ze ktoś jest obrzezany i przestrzega wszystkich przepisów mojżeszowych).
 
 
tabasz
[Usunięty]

Wysłany: 2014-02-26, 16:04   

Jachu napisał/a:
Listek napisał/a:
Kto nie obchodzi soboty ten czyni swego Zbawiciela sługą grzechu.


Oj Listku ! NIEPRAWDA


http://www.nastrazy.pl/archiwum/1965_3_02.htm

Wlazłem w tego linka i sorki ale ogarnął mnie śmiech..
To wygląda jak katolicka baśń..
Pytanie na wstępie
Niedziela czy sabat :crazy:
A dalej to już mega niedzelne granie na czekanie :-D
Prawdziwi CHrześcijanie w pierwszych wiekach święcili SOBOTE!!!!
Ten artykuł to jedna wielka brednia.
Jak niedziela kiedyś była albo będzie sabatem to ja jestem księdzem :-D

O kurczę jaka tu dyskusyja się ciągnie a ja nie wiedziałem!
No to zaczynamy
 
 
tabasz
[Usunięty]

Wysłany: 2014-02-26, 16:32   

Jachu napisał/a:
Oj Listku,nie przeczytałeś i nie skonfrontowałeś z Biblią,a szkoda. Zamykasz się na zrozumienie i poznanie Prawdy.

Jan. 14:6
6. Odpowiedział mu Jezus: Ja jestem droga i prawda, i żywot, nikt nie przychodzi do Ojca, tylko przeze mnie.
(BW)
Mat. 12:8
8. Albowiem Syn Człowieczy jest Panem sabatu.
(BW)
Łuk. 6:5
5. I rzekł im: Syn Człowieczy jest Panem sabatu.
(BW)

No jest Panem zawsze był i będzie..
Co nie zmienia faktu że Chrystus wypowiadając te słowa
obchodził sabat...uzdrawiał i mówił że tak powinien on wyglądać
a nie go anulował czy zmienił na niedzielę :crazy:
 
 
Eliot 


Pomógł: 360 razy
Dołączył: 22 Sie 2011
Posty: 4174
Wysłany: 2014-02-26, 16:43   

Rethel napisał/a:
Sąbbota z Rodzaju
jeśli o szczegóły chodzi, nie była obwarowana żadnymi szczególnymi warunkami
jak żydowski szabat; dodatkowo zaczynała się rano, nie wieczorem.


A jakżeś to wyliczył, że zaczynała się rano?
_________________
"Sławiłem więc radość, bo nic dla człowieka lepszego pod słońcem, niż żeby jadł, pił i doznawał radości, i by to go cieszyło w jego trudzie za dni jego życia, które pod słońcem daje mu Bóg." (Ecc 8:15 bt)
 
 
tabasz
[Usunięty]

Wysłany: 2014-02-26, 16:43   

WIEK VI

SCOTTISH CHURCH
“In this latter instance they seemed to have followed a custom of which
we find traces in the early monastic church of Ireland by which they held
Saturday to be the Sabbath on which they rested from all their labours.” W.T.
Skene, Adamnan Life of St. Columba, 1874, p. 96.

SCOTLAND, IRELAND
“We seem to see here an allusion to the custom, observed in the early
monastic Church of Ireland, of keeping the day of rest on Saturday, or the
Sabbath.” History of the Catholic Church in Scotland, Vol. l, p. 86, by Catholic
historian Bellisheim.

SCOTLAND – Columba
“Having continued his labours in Scotland thirty-four years, he clearly and
openly foretold his death, and on Saturday, the ninth of June, said to his
disciple Diermit: ‘This day is called the Sabbath, that is, the rest day, and
such will it truly be to me; for it will put an end to my labours.’” Butler’s Lives
of the Saints, Vol. 1, A.D. 597, art. “St. Columba,” p. 762.
COLUMBA (re: Dr. Butler’s description of his death).
The editor of the best biography of Columba says in a footnote: “Our
Saturday. The custom to call the Lord’s day Sabbath did not commence until
a thousand years later.” Adamnan’s Life of Columba (Dublin, 1857), p. 230.

WIEK VII

SCOTLAND AND IRELAND
Professor James C. Moffatt, D.D., Professor of Church History at Princeton
says:
“It seems to have been customary in the Celtic Churches of early times, in
Ireland as well as Scotland, to keep Saturday, the Jewish Sabbath, as a day
of rest from labour. They obeyed the fourth commandment literally upon the
seventh day of the week.” The Church in Scotland, p. 140.

SCOTLAND AND IRELAND
“The Celts used a Latin Bible unlike the Vulgate (R.C.) and kept Saturday as
a day of rest, with special religious services on Sunday.” Flick, The Rise of
the Mediaeval Church, p. 237.

ROME (Pope Gregory I, A.D. 590-604)
Gregory I wrote against “Roman citizens [who] forbid any work being done on
the Sabbath day.” Nicene and Post-Nicene Fathers, Second Series, Vol. XIII,
p. 13, epist. 1.

“Gregory, bishop by the grace of God to his well-beloved sons, the Roman
citizens: It has come to me that certain men of perverse spirit have
disseminated among you things depraved and opposed to the holy faith, so
that they forbid anything to be done on the day of the Sabbath. What shall I
call them except preachers of anti-Christ?” Epistles, b. 13:1.
Declared that when anti-Christ should come he would keep Saturday as
the Sabbath. Epistles of Gregory I, b. 13, epist.1, found in Nicene and Post-
Nicene Fathers.

“Moreover, this same Pope Gregory had issued an official pronouncement
against a section of the city of Rome itself because the Christian believers
there rested and worshipped on the Sabbath.” Same Reference.

WIEK VIII

COUNCIL OF FRIAUL, ITALY – A.D. 791 (Canon 13)
“We command all Christians to observe the Lord’s day to be held not in
honour of the past Sabbath, but on account of that holy night of the first of the
week called the Lord’s day. When speaking of that Sabbath which the Jews
observe, the last day of the week, and which also our peasants observe . . .”

Mansi, 13, 851.
PERSIA AND MESOPOTAMIA
The hills of Persia and the valleys of the Tigris and Euphrates re-echoed
their songs of praise. They reaped their harvests and paid their tithes.
They repaired to their churches on the Sabbath day for the worship of God.
Realencyclopaedie fur Protestantische and Krche, art. “Nestorianer”; also
Yule, The Book of Ser Marco Polo, Vol. 2, p. 409.

INDIA, CHINA, PERSIA, Etc.
“Widespread and enduring was the observance of the seventh-day Sabbath
among the believers of the Church of the East and the St. Thomas Christians
of India, who never were connected with Rome. It also was maintained
among those bodies which broke off from Rome after the Council of
Chalcedon namely, the Abyssinians, the Jacobites, the Maronites, and
the Armenians.” Schaff-Herzog, The New Enclyclopaedia of Religious
Knowledge, art. “Nestorians”; also Realencyclopaedie fur Protestantische
Theologie und Kirche, art. “Nestorianer.”

COUNCIL OF LIFTINAE, BELGIUM – A.D. 745 (attended by Boniface)
“The third allocution of this council warns against the observance of the
Sabbath, referring to the decree of the council of Loadicea.” Dr. Hefele,
Conciliengesch, 3, 512, sec. 362.

CHINA – A.D. 781
In A.D. 781 the famous China Monument was inscribed in marble to tell of the
growth of Christianity in China at that time. The inscription, consisting of 763
words, was unearthed in 1625 near the city of Changan and now stands in
the “Forest of Tablets,” Changan. The following extract from the stone shows
that the Sabbath was observed:
“On the seventh day we offer sacrifices, after having purified our hearts, and
received absolution for our sins. This religion, so perfect and so excellent,
is difficult to name, but it enlightens darkness by its brilliant precepts.”
Christianity in China, M l Abbe Huc, Vol. 1, ch. 2, pp. 48, 49.

WIEK IX

BULGARIA
“Bulgaria in the early season of its evangelization had been taught that
no work should be performed on the Sabbath.” Responsa Nicolai Papae I
and Con-Consulta Bulgarorum, Responsum 10, found in Mansi, Sacrorum
Concilorum Nova et Amplissima Collectio, Vol. 15; p. 406; also Hefele,
Conciliengeschicte, Vol. 4, sec. 478.
(Pope Nicolas I, in answer to letter from Bogaris, ruling prince of Bulgaria.)
“Ques. 6 – Bathing is allowed on Sunday. Ques. 10 – One is to cease from
work on Sunday, but not also on the Sabbath.” Hefele, 4, 346-352, sec. 478.
The Bulgarians had been accustomed to rest on the Sabbath. Pope Nicolas
writes against this practice. “Pope Nicholas I, in the ninth century, sent the
ruling prince of Bulgaria a long document saying in it that one is to cease
from work on Sunday, but not on the Sabbath. The head of the Greek
Church, offended at the interference of the Papacy, declared the Pope
excommunicated.” Truth Triumphant, p. 232.

CONSTANTINOPLE
(Photius, Patriarch of Constantinople [in counter-synod that deposed
Nicholas], thus accused Papacy).
“Against the canons, they induced the Bulgarians to fast on the Sabbath.”
Photius, von Kard, Hergenrother, 1, 643.
NOTE: The Papacy had always tried to bring the seventh-day Sabbath into
disrepute by insisting that all should fast on that day. In this manner (she)
sought to turn people towards Sunday, the first day, the day that Rome had
adopted.

ATHINGIANS
Cardinal Hergenrother says that they stood in intimate relation with
Emperor Michael II (821-829) and testifies that they observed the Sabbath.
Kirchengeschichte, 1, 527.

INDIA, ABYSSINIA
“Widespread and enduring was the observance of the seventh-day Sabbath
among the believers of the Church of the East and the St. Thomas Christians
of India. It was also maintained by the Abyssinians.”

WIEK X

SCOTLAND
“They worked on Sunday, but kept Saturday in a Sabbatical manner.” A
History of Scotland from the Roman Occupation, Vol. 1, p. 96, Andrew Lang.

CHURCH OF THE EAST – Kurdistan
“The Nestorians eat no pork and keep the Sabbath. They believe in neither
auricular confession nor purgatory.” Schaff-Herzog, The New Encyclopaedia
of Religious Knowledge, art. “Nestorians.”

WALDENSES
“And because they observed no other day of rest but the Sabbath dayes, they
called them Insabathas, as much as to say, as they observed no Sabbath
[i.e., did not observe Sunday].” Luther’s Fore-Runners (original spelling), pp.
7, 8

WALDENSES
Roman Catholic writers try to evade the apostolic origin of the Waldenses,
so as to make it appear that the Roman is the only apostolic church, and that
all others are later novelties. And for this reason they try to make out that the

Waldenses originated with Peter Waldo of the twelfth century. Dr. Peter Allix
says:

“Some Protestants, on this occasion, have fallen into the snare that was set
for them. . . . It is absolutely false, that these churches were ever founded by
Peter Waldo. . . . It is a pure forgery.” Ancient Church of Piedmont, pp. 192.
Oxford: 1821.

“It is not true, that Waldo gave this name to the inhabitants of the valleys: they
were called Waldenses, or Vaudes, before his time, from the valleys in which
they dwelt.” Id., p. 182

On the other hand, he “was called Valdus, or Waldo, because he received his
religious notions from the inhabitants of the valleys.” History of the Christian

Church, William Jones, Vol. 2, p. 2.


Nie fikać! :-D
Skoro sobota jest koło tak ważnych zasad jak nie zabijaj...
Do tego nim Rzym położył na niej swoje łapska
była obchodzona na całym świecie..
To o czym ta dyskusja?!
Do tego nie została nadana z powodu grzechu!!!!!!!!!!
To specjalny dzień! nie dla żyda...dla Człowieka!
Nawet poganin przystępujący do Żydów musiał jej przestrzegać!

a w ogóle to z egiptu nie wyszli tylko żydzi..

Ogar ludzie ogar! :prosze: :-D
 
 
Listek 


Pomógł: 523 razy
Dołączył: 31 Mar 2013
Posty: 7611
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-02-26, 17:08   

Jachu napisał/a:
Oj Listku,nie przeczytałeś i nie skonfrontowałeś z Biblią,a szkoda.


Jezus gdy przyszedł w ciele i nauczał, niczego nie zmienił w słowach Bożych.Wszystko co czynił i mówił musiało być zgodne z Pismem.Inaczej nie byłby zapowiedzianym przez proroków Mesjaszem.
Jezus pokazywał nauczycielom Tory ich błędy w interpretacji nauki Bożej, Zarzucał ,że nie akcentują tego co w Prawie Bożym jest najważniejsze - sprawiedliwości , miłosierdzia i wiary.Zarzucał, że unieważniają przykazania Boże na rzecz przepisów ludzkich.

Mk 7:9 bw "I mówił im [ Jezus]: Chytrze uchylacie przykazanie Boże, aby naukę swoją zachować."

Jezus pokazywał swoim uczniom jak należy święcić sobotę.

Mk 2:27 bpd "Powiedział im też [ Jezus]:
Szabat został pomyślany dla człowieka,

Mt 12:12 bpd "O ile więcej natomiast znaczy człowiek, niż owca! Dlatego wolno w szabat czynić dobrze."

Pozdrawiam
_________________
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"Wiemy zaś, że Prawo jest dobre, jeśli ktoś je właściwie stosuje" 1Tm 1:8
" Moje Prawo stanie się światłem ludów" Izajasz 51,4
Ostatnio zmieniony przez Listek 2014-02-26, 17:20, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Rethel
[Usunięty]

Wysłany: 2014-02-26, 17:14   

AEliot napisał/a:
A jakżeś to wyliczył, że zaczynała się rano?


Pomijając starożytne rachuby dnia i nocy (to ważne)
to sam poemat o stworzeniu przecież o tym mówi!
Jak można tego nie wiedzieć... :mysli:

I Bóg przemówił: „Niech powstanie światło”. Wtedy powstało światło. Potem widział Bóg,
że światło jest dobre, i Bóg oddzielił światło od ciemności. I Bóg zaczął nazywać światło
Dniem, ciemność zaś nazwał Nocą. I nastał wieczór, i nastał ranek — dzień pierwszy.


Dalej idzie opis dnia drugiego.

Dzień się kończy nad ranem i zaczyna następny.
Tak też żydzi liczyli godziny - po staremu.

My liczymy po naszymu, od północy i
nie widzę przeszkód by tak obchodzić.
Jak ktoś się bardzo uprze, może sobie
obchodzić w trzech systemach od piątku
wieczór do niedzieli rano... :crazy:
Ostatnio zmieniony przez 2014-02-26, 17:23, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Jachu 
cichy,pokorny

Pomógł: 445 razy
Wiek: 89
Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 10784
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2014-02-26, 17:18   

Listek napisał/a:
Jezus pokazywał swoim uczniom jak należy święcić sobotę.


No to przytocz nauczanie Jezusa na potwierdzenie swoich słów.

BTW w materiale,który podałem,jest mowa o tym "nauczaniu"

TU
_________________
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
Ostatnio zmieniony przez Jachu 2014-02-26, 17:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Jachu 
cichy,pokorny

Pomógł: 445 razy
Wiek: 89
Dołączył: 09 Lis 2008
Posty: 10784
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2014-02-26, 17:26   

Rethel napisał/a:
Dzień się kończy nad ranem i zaczyna następny.
Tak też żydzi liczyli godziny - po staremu.


Czyżby?
Bo o ile mi wiadomo,dzień ma 12 godzin,a noc ma 4 straże. Dawniej miała 3 straże

Cytat:
Istotną jednostką czasu w kalendarzu używanym przez Żydów była doba. Początkowo dzielono ją na dwie zasadnicze części: noc i dzień. Rozpoczynała się ona wieczorem, około godziny 18-tej. O tym, że tak było, świadczy kolejność, w jakiej przedstawione jest nastawanie pór podczas kolejnych dni stworzenia: „Stał się wieczór, i stał się zaranek, dzień pierwszy” – 1 Mojż. 1:5, a także zapis w 3 Mojż. 23:32 – gdzie czytamy: „Od wieczora aż do wieczora obchodzić będziecie sabat”. Pierwotnie Żydzi dzielili noc na trzy straże: początek straży (od godziny 18-tej do 22-giej, Treny 2:19), środkową straż (od godziny 22-giej do 2-giej, Sędz. 7:19) oraz ranną straż (pomiędzy godziną 2-gą a 6-tą rano, 2 Mojż. 12:24). W czasach niewoli babilońskiej dobę zaczęto dzielić na godziny. Nazwę tę po raz pierwszy spotykamy w Księdze Daniela (Dan. 3:6, 5:5). Doba składała się z 12-tu godzin dnia (Jan 11:9) i 12-tu godzin nocy, a zaczynano je liczyć począwszy od naszej 6-tej godziny rano. I tak pomiędzy godziną 6-tą a 7-mą (wg naszego sposobu liczenia czasu) przypadała godzina pierwsza, między godziną 7-mą a 8-mą – godzina druga itd. Ponieważ w owych czasach w Judei dokładne czasomierze były rzeczą niezwykle rzadką, dlatego czas najczęściej określano w przybliżeniu, w oparciu o położenie słońca. Powstające w tak prowadzonej ocenie czasu niedokładności spowodowały, że z czasem dla wygody dwanaście godzin podzielono na cztery równe części: dwie przed popołudniem i dwie po południu. Każdy z takich trwających po trzy godziny okresów można było łatwo rozróżnić po położeniu słońca. Okres czasu od brzasku do godziny 9-tej (wg naszego sposobu liczenia czasu) nazywano rankiem lub godziną pierwszą, od godziny 9-tej do 12-tej godziną trzecią, od godziny 12-tej do 15-tej godziną szóstą i wreszcie od godziny 15-tej do zachodu słońca godziną dziewiątą [2]. Warto zauważyć, że Ewangelie św. Mateusza, Marka i Łukasza rzadko kiedy wychodzą poza takie właśnie określenie czasu. Ewangelista św. Jan jest natomiast bardziej dokładny w swoim opisie i jakby chcąc uzupełnić pozostałe Ewangelie, często wymienia godziny pośrednie (Jan 1:39, 4:6, 4:52, 11:9).

W czasach współczesnych Jezusowi i dalszych pod wpływem Rzymian zaczęto dzielić noc na cztery straże: pierwszą od godziny 18-tej do 21-szej, drugą od godziny 21-szej do 24-tej, trzecią od godziny 24-tej do 3-ciej oraz czwartą od godziny 3-ciej do 6-tej [9]. Na określanie pór nocy używano również terminów: „wieczór” (ok. 21-szej), „północ” (ok. 24-tej), „pianie koguta” (ok. 3-ciej), „rano” (ok. 6-tej).

Dla określenia czasu zabijania baranka paschalnego używano terminu „między dwoma wieczorami” (hebr. bain haarbagim). Żydzi bowiem każdego dnia obserwowali dwa wieczory: mniejszy wieczór (hebr. erew katon), który liczył się od południa do godziny dziewiątej (tj. 15-tej wg zwykłej rachuby czasu) oraz większy wieczór (hebr. erew godol), trwający od godziny dziewiątej aż do zachodu słońca. Tak więc między tymi dwoma wieczorami zgodnie z Pańskim poleceniem miał być zabity baranek. Za życia naszego Pana baranka zabijano między godziną dziewiątą a jedenastą, czyli 15-tą a 17-tą naszego czasu, co potwierdza powyższe przypuszczenie [7, 8].


Więcej:

http://www.nastrazy.pl/archiwum/1985_2_07.htm
_________________
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 16