Pascha - Wielkanoc

Istotne zdarzenia, o których wspomina Biblia: Narodziny Jezusa, Wyjście z Egiptu, Niewola Babilońska

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

ODPOWIEDZ
tom68
Posty: 5321
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Pascha - Wielkanoc

Post autor: tom68 »

Pascha - Wielkanoc

1 Kor. 5,7-8
7. Usuncie stary kwas, abyscie sie stali nowym zaczynem, poniewaz jestescie przasni; albowiem na nasza wielkanoc jako baranek zostal ofiarowany Chrystus.
8. Obchodzmy wiec swieto nie w starym kwasie ani w kwasie zlosci i przewrotnosci, lecz w przasnikach szczerosci i prawdy.
(BW)


Wielkanoc, to prawdopodobnie najstarsze swieto ( poza Sobota - Dniem Panskim wedlug Biblijnego dekalogu ) obchodzone w wielu kosciolach ( byly i sa jednak koscioly i wyznania chrzescijanskie w ktorych sie nie obchodzi swiat np. Bozego Narodzenia lub Wielkanocy czy niedzieli itp. z powodu niepewnej daty tych swiat i wielu roznych tradycji jakich nie ma w Biblii ! ) na pamiatke Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa - poczatkowo w dniu zydowskiej Paschy ( swieto na pamiatke wyjscia Izraela z Egiptu ) czyli 14 nizan , a od czasow cesarza Konstantyna Wielkiego i soboru w Nicei (325) w pierwsza niedziele po pierwszej wiosennej pelni Ksiezyca (tj. miedzy 21 marca a 25 kwietnia).

Niestety malo kto dzis zna historie i korzenie dzisiejszych swiat i tradycji Wielkanocnych o to troche historii na ten temat :

14 nizan i data smierci Jezusa
W kalendarzu zydowskim nizan to pierwszy miesiac wiosenny a nalezy wiedziec, ze miesiace w kalendarzu zydowskim to miesiace ksiezycowe a kazdy z nich rozpoczyna sie po nowiu ksiezyca , wiec 14 nizan jest zawsze 14 dni pozniej po wiosennym nowiu ksiezyca . Jedne z mozliwych dat smierci Jezusa to 7 kwietnia 30 r n e lub 9 kwietnia 31 r n e albo 3 kwietnia 33 r n e ale nie jestesmy pewni do konca ani daty ani roku narodzin czy smierci Jezusa ale wiadomo ze to wydarzenie mialo miejsce na pewno w Pasche czyli na wiosne w latach 30 - 33 n e ( powod roznych dat jest taki Zydzi i Rzymianie czy Grecy wtedy mieli rozne sposoby liczenia czasu , podobnie jak wyznawcy roznych religii teraz np. chrzescijanie czy muzulmanie albo Zydzi itd.) wedlug dzisiejszej wiedzy historyczno-biblijnej Jezus urodzil sie jesienia w latach 8 - 5 r p n e a zmarl na wiosne w latach 30 - 33 r n e .

Uwaga !
Herod Wielki zmarl na wiosne 4 r p n e a Poncjusz Pilat byl prokuratorem Judei w latach 26 - 36 n e , wedlug ewangelii Luksza Jezus przyjal chrzest od Jana Ch w wieku okolo 30 lat nie oznacza to jednak ze nie mogl miec kilka lat wiecej bo nie jest napisane mial lat 30 .

Pascha - w roku 2016 zaczyna sie z zachodem slonca w piatek, 22 kwietnia, a konczy o zmroku w sobote, 30 kwietnia. Pierwsza noc sederowa - 22 kwietnia

.Wielkanoc w 2016 roku wypada w niedziele 27 marca .... przez wiele wiekow chrzescijanie katolicy i prawoslawni swietowali ten dzien wspolnie, w jednym terminie. W 1582 r. papiez Grzegorz XIII wprowadza reforme kalendarza. W jej wyniku swiat chrzescijanski zaczyna sie dzielic i swietowac Pasche w roznych terminach. Miedzy kalendarzami narasta roznica. Daty starego kalendarza prawoslawnego czyli julianskiego zaczynaja sie coraz bardziej spozniac w stosunku do dat kalendarza gregorianskiego .... Obecnie dzieli je 13 dni.


ks. Boleslawa Kumora pt. "HISTORIA KOSCIOLA" Tom I STAROZYTNOSC CHRZESCIJANSKA
Zgodnie z kalendarzem zydowskim i przekazami Ewangelii Chrystus zostal ukrzyzowany 14 nizan, a zmartwychwstal w niedziele po 14 nizan . Te praktyke przyjal Kosciol w Malej Azji za sw. Janem apostolem i obchodzil uroczystosci wielkanocne w dwa dni po 14 nizan. Zwolennikow takiego terminu swiat wielkanocnych nazywano kwartodecymanami. Ale praktyka Kosciola na Zachodzie byla inna. Uroczystosci wielkanocne obchodzono tutaj w niedziele po 14 nizan. Pamiatke zas smierci Chrystusa czczono w piatek przed niedziela. Obok tych roznic miedzy Wschodem a Zachodem zachodzily miedzy obydwoma Kosciolami jeszcze roznice o charakterze dyscyplinarnym. Koscioly maloazjatyckie, podkreslajac dogmatyczny punkt widzenia, obchodzily dzien smierci Chrystusa jako dzien radosci - odkupienia. Zachod natomiast akcentowal mocniej punkt widzenia historyczny i obchodzil pamiatke smierci Chrystusa jako dzien zaloby, smutku i postu. Trzecia wreszcie grupa chrzescijan tzw. protopaschici obchodzila Wielkanoc razem z Zydami, ktorzy po zburzeniu Jerozolimy nie trzymali sie scisle kalendarza zydowskiego i czesto obchodzili uroczystosci wielkanocne przed 14 nizan. W celu ustalenia jednego terminu swiat wielkanocnych dla calego Kosciola w 155 r. do Rzymu wybral sie biskup Smyrny Polikarp, aby przedyskutowac te sprawe z papiezem Anicetem; do porozumienia jednakowoz nie doszlo. Okolo 180 r. za papieza Wiktora sprawa terminu swiat wielkanocnych znow odzyla, odkad niejaki kaplan Blastos, zwolennik maloazjatyckiej praktyki kwartodecymanow, zaczal szerzyc ten zwyczaj w Rzymie. Wowczas papiez Wiktor polecil, by na synodach koscielnych rozpatrzono te sprawe. Wiekszosc synodow opowiedziala sie za niedzielnym terminem Wielkanocy wbrew praktyce maloazjatyckiej. Nowo ustalony termin swiecenia Wielkanocy papiez polecil wprowadzic wszedzie pod kara wylaczenia ze spolecznosci koscielnej. Mimo tego polecenia metropolia efeska z biskupem Polikratesem na czele trzymala sie nadal praktyki 14 nizan. Poniewaz zanosilo sie znow na rozlam koscielny, dlatego posrednictwa pokoju podjal sie biskup Lyonu sw. Ireneusz. Dzieki jego zabiegom do schizmy koscielnej nie doszlo, ale tez nadal nie bylo w Kosciele jednolitej praktyki swietowania Wielkanocy. Dopiero synod w Arles z 314 r. postanowil, by "w tym samym dniu i czasie uroczystosci wielkanocne byly obchodzone w calym Kosciele". Do sprawy tej wrocono jeszcze raz na I Soborze powszechnym w Nicei (325). Przyjeto wowczas praktyke rzymska dla calego Kosciola, opornych kwartodecymanow wylaczono ze spolecznosci koscielnej. Odtad praktyka rzymska zapuscila mocne korzenie w calym Kosciele, a w V wieku stala sie powszechna.
[ strony 80 i 81, .]


Wielkanocne tradycje i zwyczaje
"W tradycjach wiekszych uroczystosci swiata chrzescijanskiego daja sie zauwazyc dwa pierwiastki: jeden - czysto religijny, chrzescijanski; drugi - ludowy, poganski i czesto trudno rozroznic te dwa elementy, Kosciol, widzac jak wielkie znaczenie przywiazywal swiat poganski nie tyle do tresci swych wierzen, co do zwyczajow i zabaw towarzyszacych dawnym uroczystosciom, nie wystepowal wiec przeciw form, lecz tolerowal je, starajac sie tylko zaszczepic wsrod pogan dogmaty chrystianizmu. Juz w 591 roku papiez Grzegorz Wielki - wysylajac misjonarzy, aby glosili wiare w Chrystusa - zalecal, aby mieli na uwadze zwyczaje mieszkancow, nie niszczyli ich swiatyn, ale raczej na koscioly je zamieniali, aby nie wzbraniali obchodu uroczystosci i skladania ofiar, lecz starali sie zamieniac na uczty religijne dla chwaly Boga i taka polityka dawala znakomite rezultaty. Stare poganskie obrzadki i zwyczaje pozostaly, podnoszac juz tylko urok i bogactwo chrzescijanskich swiat. Kosciol - przyjmujac stare, poganskie obrzedy i nadajac im tylko nowa chrzescijanska tresc . Najbardziej znane poganskie tradycje to malowanie jajek czy lany poniedzialek oraz kult zajaca itp. ( symbole zycia i plodnosci ) wszystkie te zwyczaje byly poswiecone bogini wiosny i urodzaju oraz milosci znanej poganskiemu swiatu po wieloma imionami np. w krajach celtycko-germanskich jako Ostara albo Eostre ( stad np. dzisiaj angielska nazwa Easter czyli Wielkanoc ) grecka lub rzymska Fauna a u Slowian to Dziwa lub Dziewanna itp. Swieta te wypadaly tez na wiosne ....

( zrodla rozne strony oraz ksiazki itp.)



ps :
CHSCH- Mozesz pomoc innym dajac 1% , Chrzescijanskiej Sluzbie Charytatywnej czyli CHSCH w jej roznych dzialaniach charytatywnych i prospolecznych np. dla powodzian oraz ludzi biednych i chorych itp. w Polsce lub za granica ( CHSCH pomaga wszystkim nie ma tu znaczenia swiatopoglad czy rasa itp. osob w potrzebie ! ) mozesz o tym przeczytac na stronie www.chsch.org.pl
Pomoc CHSCH mozna w rozny sposob w razie jakichs pytan mozesz napisac lub dzwonic do CHSCH ( adres lub telefon jest na stronie ) mozesz tez ta wiadomosc podac innym razem mozemy wiecej ,..... z gory dziekujemy i liczymy na Ciebie teraz i w przyszlosci ... pozdrawiam ! Tomasz G wolontariusz CHSCH
tom68

Awatar użytkownika
Listek
Posty: 7838
Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Listek »

tom68 pisze: Obchodzmy wiec swieto nie w starym kwasie ani w kwasie zlosci i przewrotnosci, lecz w przasnikach szczerosci i prawdy.
(BW)
ABBA!
19 Tyś stworzył księżyc, aby czas wskazywał; Psalm 104
Bóg przemówił do Moszego tymi słowy …
Mów do Izraelitów i powiedz im: Oto czasy święte Pana, na które będziecie wzywać ich zwołaniami świętymi, to są moje czasy święte! … 3Moj. 23.2

Jednym z takich świąt (Moadim) poza wymienionym na pierwszym miejscu Szabatem jest właśnie Pascha (Pesach) i jak czytamy są to wyznaczone na określony czas święta naszego Boga JHWH , a jeśli Go znamy i miłujemy to powinniśmy zachowywać Jego przykazania. 1J.2.3-4 oraz 1J.5.2-3.
Wielu chrześcijan uważa, że były to święta obchodzone i nadane wyłącznie Żydom, ale jeśli weźmiemy pod uwagę 11 rozdział listu do Rzymian, to będąc wszczepionymi w drzewo oliwne (Izrael) powinniśmy zachowywać przykazania i tradycje biblijne.
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9

tom68
Posty: 5321
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Post autor: tom68 »

KALENDARZ ŚWIĄT NA ROK 2016 (5776-5777)

http://www.the614thcs.com/26.1367.0.0.1.0.phtml
tom68

Awatar użytkownika
Listek
Posty: 7838
Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Listek »

Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9

tom68
Posty: 5321
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Post autor: tom68 »

Dla mnie sprawa WP w zborze w czasie wiosny jest prosta jak byłem KE w moim zborze to starałem by WP była w okolicy Paschy obecnego judaizmu ....
tom68

Awatar użytkownika
Listek
Posty: 7838
Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Listek »

tom68 pisze: Obchodzmy wiec swieto nie w starym kwasie ani w kwasie zlosci i przewrotnosci, lecz w przasnikach szczerosci i prawdy.
(BW)
Obrazek

Pesach to przejście z pomocą Bożą z grzechu czyli kwasu do przaśności, czyli życia bez grzechu.

Pozdrawiam
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9

Henryk
Posty: 11708
Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26

Post autor: Henryk »

Listek pisze:Pesach to przejście z pomocą Bożą z grzechu czyli kwasu do przaśności, czyli życia bez grzechu.
Pesach to przejście, ale anioła śmierci i wybicie wszystkiego co pierworodne w Egipcie (grzesznym świecie).
Siedmiodniowe święto Przaśników (Chag Hamacot), jak sama nazwa wskazuje, to wyjście ze świata grzechu do „nowego życia”.

Pascha jest jednodniowym świętem. Przaśniki trwają następne siedem dni.
W diasporze nawet osiem.

Lev 23:5 bt5 "W pierwszym miesiącu, czternastego dnia miesiąca, o zmierzchu, jest Pascha dla Pana."

Exo 12:12-17 br " Ja zaś przejdę tej nocy przez cały Egipt i wyniszczę wszystko, co pierworodne spośród ludzi i zwierząt w całym Egipcie. Przeprowadzę również sąd nad wszystkimi bogami Egiptu - Ja, Jahwe. (13) Krew na domach przez was zamieszkanych posłuży za znak, który was ocali. Kiedy zobaczę krew, przejdę obok i nie dotknie was niszcząca siła zagłady, którą ześlę na cały Egipt. (14) Dzień ten powinien wam utkwić mocno w pamięci. Będziecie go obchodzić jako święto ku czci Jahwe. Po wszystkie pokolenia dzień ten będzie na zawsze dla was świętem.

(15) Przez siedem dni będziecie jeść chleb niekwaszony, a już pierwszego dnia usuniecie z waszych domów wszelki kwas. Kto by zaś jadł w ciągu owych siedmiu dni potrawy kwaszone, zostanie wyłączony ze społeczności izraelskiej. (16) Pierwszego dnia - podobnie zresztą jak i siódmego - zbierzecie się na świętym zgromadzeniu. Powstrzymacie się w te dni od wszelkiej pracy. Tylko to, co konieczne do jedzenia, będziecie mogli sobie przygotować. (17) Będziecie też obchodzić święto Przaśników, bo właśnie tego dnia wyprowadziłem was gromadnie z Egiptu. Niech ten dzień uroczyście obchodzą wszystkie pokolenia. Postanówcie to sobie na zawsze."

eksplorator

Re: Pascha - Wielkanoc

Post autor: eksplorator »

tom68 pisze: Wielkanoc, to prawdopodobnie najstarsze swieto (...) obchodzone w wielu kosciolach na pamiatke Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa
Pytanie zasadnicze brzmi; "czy Jezus nakazał obchodzić takie święto swoim uczniom"? Jak wykazałeś, i słusznie, Kościoły chrześcijańskie nakazują obchodzenie 'Pamiątki' zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, lecz to nie zmartwychwstanie Syna Bożego było kluczowe dla ludzkości, lecz Jego zbawienna śmierć.

Jeżeli prześledzić cały dzień 14 Nisan, od jego początku do końca, to dojdziemy do wniosku, że Kościoły opacznie zrozumiały nakaz Jezusa dotyczący obchodzenia tamtych wydarzeń jako 'Pamiątki' zmartwychwstania. Znamienne słowa Jezusa "To czyńcie na moją pamiątkę", padły podczas ostatniej wieczerzy Pomazańca Bożego z Jego uczniami w dniu 14 Nisan i to ta 'Pamiątka' miała dotyczyć wszystkiego co tegoż dnia się miało wydarzyć ... a wydarzyło wiele.

To w tym dniu, 14 Nisan, została przelana krew Jezusa, usymbolizowana przez Zbawcę jako wino, oraz uśmiercone Jego ciało, usymbolizowane przez Niego jako przaśny, nieskażony chleb. To właśnie o tym mieli 'Pamiętać' wszyscy naśladowcy Chrystusa, to Jego 'Pamiątkę' śmierci, uwypukloną w symbolach wieczernika jako chleb i wino, mieli za'Pamiętać' ... nie zmartwychwstanie!

Jak dalece Kościoły pobłądziły w tej kwestii widać chociażby w przedświątecznych przygotowaniach, gdzie katolicki symboliczny dzień Paschy, czyli piątek, nie jest żadnym świętem jako dzień wolny, poza nazwaniem go 'Wielkim Piątkiem', kiedy to, wbrew zaleceniom Jezusa, wprowadzono 'Post' i zabroniono spożywania mięsa. Jezus natomiast, w piątek 14 Nisan, 'Nakazał' coś wręcz przeciwnego;
Łuk 22;7,8,11,14,15 (7) I nastał dzień Przaśników, kiedy należało ofiarować baranka wielkanocnego. (8) I wysłał Piotra i Jana, rzekłszy im: Idźcie i przygotujcie nam wieczerzę paschalną do spożycia. (11) i powiedzcie gospodarzowi tego domu: Nauczyciel każe ci powiedzieć: Gdzie jest izba, w której mógłbym spożyć baranka wielkanocnego z uczniami moimi? (14) A gdy nadeszła pora, zajął miejsce przy stole, a apostołowie z nim. (15) I rzekł do nich: Gorąco pragnąłem spożyć tę wieczerzę paschalną z wami przed moją męką;

tom68 pisze: Niestety malo kto dzis zna historie i korzenie dzisiejszych swiat i tradycji Wielkanocnych o to troche historii na ten temat
Ogromna większość 'Wielkanocnych' obrzędów i symboli ma swoje korzenie w pogaństwie;

Pisanka - to prastary zwyczaj mający swoje korzenie w starożytnej Mezopotamii. Pierwsze pisanki, jakie zostały odkryte, pochodzą sprzed 4 tysięcy lat i pochodzą z ówczesnych terenów sumeryjskich. Zwyczaj malowania jajek znany był też w czasach cesarstwa rzymskiego.

Zajączek - jak podają egipskie mity, Izyda – bogini miłości i ogniska domowego – przyczyniła się do zmartwychwstania swojego męża Ozyrysa, który wcielił się w postać zająca. Od tej chwili 'zajączek' symbolizował zmartwychwstanie. Zając wielkanocny jest też symbolem pogańskiej bogini Ostara. Imię bogini Ostary zostało zaś zaadaptowane przez chrześcijaństwo i utożsamiane z wiosennym świętem paschalnym. I tak np. angielskie Easter (Wielkanoc), niemieckie Ostern (Wielkanoc), jest niczym innym jak imieniem babilońskiej bogini Asztarte, której kult opisano w Biblii jako znienawidzony przez Boga.

Śmigus-dyngus inaczej 'lany poniedziałek', to pogańskie zwyczaje wywodzące się ze słowiańskiej religii. Polewanie się zimną wodą, delikatne chłostanie się po nogach młodymi pędami wierzby miało symbolizować budzącą się do życia przyrodę ale również oblewanie wodą miało przynieść oczyszczenie z grzechu. W słowiańskich, prastarych zwyczajach, wiosenne oblewanie się wodą miało sprzyjać płodności, dlatego oblewaniu podlegały przede wszystkim panny na wydaniu.

Sól oraz chleb u pogańskich Słowian to symbole życia i oczyszczenia. Nie może ich zabraknąć w koszyczkach wielkanocnych obok innych święconek.

Ciasto Wielkanocne, wg. podań, powinno być "płaskie jak pole i okrągłe jak słońce". Zużywanie reszty zimowych zapasów, peklowanych mięsa i wędlin to tradycyjne pogańskie rytuały powiązanie z nastaniem wiosny.

Baranek Wielkanocny – jako religijny symbol znany był na długo przed Chrystusem. Nie bez znaczenia jest tu okres wiosenny, kiedy to słońce wchodzi w znak Barana i tak jak przesilenie wiosenne to przejście ze stanu zimy, zamarcia życia, do stanu wiosny, rozkwitu życia, tak też zaadaptowano ową symbolikę 'Baranka' paschalnego, kiedy to odnosi on triumf nad śmiercią i powraca do życia.

Kult 'Baranka', w czasie wiosennego przesilenia, to triumfujące słońce (Mitra bóstwo solarne w mitologii indoirańskiej – czczony w starożytnej Persji, Rzymie, Indiach), które odniosło zwycięstwo nad ciemnością. O ile Mitra kojarzony jest z narodzinami słońca i zaadaptowany przez chrześcijaństwo w związku ze świętami Bożego Narodzenia (25 grudzień - Soi Invictus – Słońce Niezwyciężone), to inne indoirańskie bóstwo Agni, jest ściśle powiązany z 'Barankiem', jako symbolem odradzającego się życia.
Od imienia tegoż bóstwa pochodzą święcone ongiś przez papieży tzw. 'Agnuski', czyli medaliki z wosku z wyciśniętym wizerunkiem baranka. Według powszechnej wiary, agnuski posiadały cudowną moc, zabezpieczały ludzi przed katastrofami, pożarami, powodziami, burzami itd.

Symbolika boga Agni, utożsamianego z 'Barankiem', jest łudząco podobna do symboliki preferowanego przez chrześcijaństwo rzymskie wizerunku Jezusa jako boga;

Agni jest bogiem najbliższym śmiertelnikom, ich przywódcą, dobroczyńcą, opiekunem – płoszy złe moce, odpędza nieszczęścia i choroby. Przede wszystkim jednak Agni był ogniem ofiarnym – to on przyjmuje ofiarę w imieniu bogów wedyjskich, zaprasza i sprowadza ich na ucztę ofiarną. Jako niezbędny uczestnik ofiary jest też najmądrzejszym, najdoskonalszym kapłanem – hotarem. https://pl.wikipedia.org/wiki/Agni

Jak w kontekście powyższych przykładów, żywcem wziętych z pogaństwa, traktować słowa Jezusa „... tak to unieważniliście słowo Boże przez naukę swoją. Obłudnicy! Dobrze prorokował o was Izajasz w słowach: Lud ten czci mnie wargami, ale serce ich daleko jest ode mnie. Daremnie mi jednak cześć oddają, głosząc nauki, które są nakazami ludzkimi” Mat 15;6b,7-9

W Słowniku W. Kopalińskiego, dotyczącym mitów, tradycji i kultury, znajdujemy pod hasłem 'Wielkanoc' takie spostrzeżenie: "Chrześcijaństwo wyparło szereg pogańskich świąt wiosennych, ale zachowało wiele zwyczajów świątecznych, nadając im odmienną symbolikę" (Warszawa 1985, s. 1276).

Biblia wyraźnie wskazuje które święto, po śmierci Jezusa, powinniśmy obchodzić jako Jego naśladowcy. Wynika z tego jednoznacznie, że jedynym biblijnie uzasadnionym świętem jest to, którego przestrzegali apostołowie a ustanowionym podczas ostatniej wieczerzy przez Jezusa;
1 Kor 11;23-26 PNŚ (23) Ja bowiem otrzymałem od Pana, co też wam przekazałem, że Pan Jezus tej nocy, której miał być wydany, wziął chleb (24) i złożywszy podziękowania. połamał go i Rzekł: "To oznacza moje ciało, które jest za was. Czyńcie to na moją pamiątkę". (25) Podobnie uczynił też z kielichem, gdy po spożyciu wieczerzy powiedział: "Ten kielich oznacza nowe przymierze na mocy mojej krwi. Czyńcie to, ilekroć Będziecie go pić, na moją pamiątkę".26 Bo ilekroć jecie ten chleb i pijecie ten kielich, obwieszczacie śmierć Pana, aż on przybędzie.
To mamy czynić na Jego 'Pamiątkę' ... rozpamiętywać ostatnią wieczerzę poprzedzającą męczeńską śmierć naszego Pana. Musimy jednocześnie odrzucić pogańskie zwyczaje ku czci innych bogów.

The Catholic Encyclopedia pisze wprost: "Do świąt wielkanocnych przeniknęły liczne pogańskie zwyczaje obchodzone dla uczczenia powrotu wiosny. Jajko jest symbolem odradzania się życia wczesną wiosną. (...) Zając to symbol pogański, który zawsze był wyobrażeniem płodności" (1913, t. 5, s. 227).

Ponadto sama nazwa święta 'Wielkanoc' ma również pogańskie pochodzenie. W książce Alexandra Hislopa The Two Babylons (Dwa Babilony) napisano tak: "Co oznacza sam wyraz 'Easter' czyli angielski odpowiednik polskiego 'Wielkanoc'? 'Easter' to nic innego jak Asztarte, jeden z tytułów Beltis, królowej nieba, której imię, (...) znalezione przez Layarda na pomnikach asyryjskich, brzmiało Isztar. (...) Takie są dzieje Wielkanocy".

'Wielkanoc', czyli 'Easter', inaczej 'Asztarte' jako święto, nie jest z całą pewnością pochodzenia biblijnego lecz pogańskiego, chaldejskiego, i powiązane jest bezpośrednio z kultem bogini Asztarte, Królowej Niebios;
Jer 44;4,5 BT (4) Mimo że posyłałem do was nieustannie wszystkich moich sług, proroków, by mówili: Nie czyńcie przecież tych wstrętnych rzeczy, których nienawidzę! (5) nie chcieli słuchać ani nie nakłonili swych uszu, by się odwrócić od swej nieprawości i by nie składać ofiar obcym bogom.

Sędz 2;13 BT (13) Opuścili Jahwe i służyli Baalowi i Asztartom.

Sędz 10;6 BT (6) Potem znów zaczęli Izraelici czynić to, co złe w oczach Jahwe. Służyli Baalom, Asztartom, jak również bogom Aramu, Sydonu i Moabu oraz bogom ammonickim i filistyńskim, a opuścili Jahwe i nie służyli Mu.
Czy naśladowcy Chrystusa, niosący Jego 'Światło', mogą mieć cokolwiek wspólnego z 'Ciemnością' szatańskich obyczajów? Biblia nie pozostawia tu żadnych niedomówień;
2 Kor 6;14-18 BT (14) Nie wprzęgajcie się z niewierzącymi w jedno jarzmo. Cóż bowiem na wspólnego sprawiedliwość z niesprawiedliwością? Albo cóż ma wspólnego światło z ciemnością? (15) Albo jakaż jest wspólnota Chrystusa z Beliarem lub wierzącego z niewiernym? (16) Co wreszcie łączy świątynię Boga z bożkami? Bo my jesteśmy świątynią Boga żywego - według tego, co mówi Bóg: Zamieszkam z nimi i będę chodził wśród nich, i będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem. (17) Przeto wyjdźcie spośród nich i odłączcie się od nich, mówi Pan, i nie tykajcie tego, co nieczyste, a Ja was przyjmę (18) i będę wam Ojcem, a wy będziecie moimi synami i córkami - mówi Pan wszechmogący.
Jesteśmy też przestrzegani przed mieszaniem prawdy z fałszem; "Trochę kwasu ma moc zakwasić całe ciasto" Gal 5;9 BT . Dlatego trzymanie się z dala od pogańskich rytuałów jest bezpiecznym wyjściem.

eksplorator

Post autor: eksplorator »

[center]Obrazek [/center]

Awatar użytkownika
Listek
Posty: 7838
Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Listek »

eksplorator pisze:trzymanie się z dala od pogańskich rytuałów jest bezpiecznym wyjściem
Jak najbardziej.

Pogaństwo jest bardzo pociągające dla człowieka, dlatego trzeba się od tego trzymać z dala by nie usidliło.Nie wolno nie doceniać tych sideł.

Pozdrawiam
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9

Awatar użytkownika
Queza
Posty: 6308
Rejestracja: 30 mar 2012, 17:52
Lokalizacja: Bieszczady

Post autor: Queza »

Być takim drobiazgowym też nie dobrze.
Słowa Pańskie - to słowa szczere (Psalm 12:7)

eksplorator

Post autor: eksplorator »

Qłeza30 pisze:Być takim drobiazgowym też nie dobrze.
A jakie "drobiazgi", w tym temacie, moglibyśmy sobie odpuścić?

Awatar użytkownika
Queza
Posty: 6308
Rejestracja: 30 mar 2012, 17:52
Lokalizacja: Bieszczady

Post autor: Queza »

Wielkanoc to przede wszystkim Święta Zmartwychwstania Pańskiego, a to że towarzyszą temu różne obyczaje to już taka nasza polska tradycja.
Słowa Pańskie - to słowa szczere (Psalm 12:7)

Henryk
Posty: 11708
Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26

Post autor: Henryk »

Qłeza30 pisze:Wielkanoc to przede wszystkim Święta Zmartwychwstania Pańskiego, [...]
Wielkanoc, a raczej Pascha, to przede wszystkim wspominanie śmierci Jezusa i to co Ta śmierć spowodowała.
Nie ma tu miejsca na zajączki, pisanki, bazie, polewanie wodą i „święconki”.
Nie zmartwychwstanie jest ważne- (to tylko konsekwencja), ale śmierć Syna.

Awatar użytkownika
Queza
Posty: 6308
Rejestracja: 30 mar 2012, 17:52
Lokalizacja: Bieszczady

Post autor: Queza »

To jak Ty Henryk wspominasz śmierć i Zmartwychwstanie Jezusa?
Słowa Pańskie - to słowa szczere (Psalm 12:7)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wydarzenia”