Nieziem pisze:Ile razy i ilekroć wskazują, że wiele razy, a nie raz w roku mają spożywać
Naciągasz. Stosujesz klasyczną nadinterpretację.
Od chwili ustanowienia Pamiątki przez Jezusa minęło niemal 2000 lat. A zatem nawet obchodzenie tego święta tylko raz w roku i tak oznacza, że od roku 33 n.e. czyniono to mnóstwo razy. Niemniej kontekst Listu 1 do Koryntian 11:25, 26 wskazuje, że Paweł wcale nie zajmował się kwestią, jak często należy świętować Pamiątkę, lecz
w jaki sposób to robić. Apostoł nie użył tu w tekście greckim słowa
pollákis, które oznacza „często”, „częstokroć”. Posłużył się natomiast wyrazem
hosákis, który można przetłumaczyć na „ilekroć”, „kiedy”,
„za każdym razem, kiedy”. Innymi słowy, Paweł napisał: „Za każdym razem, kiedy to robicie, obwieszczacie śmierć Pana”.
Dla porównania zobacz sprawozdanie z Księgi 1 Samuela 1:3, 7. We fragmencie tym zaimek „ilekroć” (we współczesnym tłumaczeniu z języka hebrajskiego) odnosi się do wydarzeń, które odbywały się „co roku”, czyli raz w roku, kiedy to Elkana ze swymi dwiema żonami udawał się do przybytku w Szilo.
Godna uwagi jest również okoliczność, że Jezus ustanowił tę uroczystość w dniu swojej śmierci, który przypadł na 14 Nisan według kalendarza żydowskiego. Był to dzień Paschy, święta przypominającego Żydom wspaniałe wybawienie z Egiptu w XVI wieku p.n.e. Ofiara z baranka zapewniła wówczas ocalenie ich pierworodnym, natomiast wszystkich pierworodnych egipskich pozabijał anioł Jehowy (2 Mojżeszowa 12:21, 24-27).
W czym może nam pomóc znajomość tego faktu? Otóż chrześcijański apostoł Paweł napisał: „Chrystus (...) został złożony w ofierze jako nasza Pascha” (1 Koryntian 5:7, BT). Śmierć Jezusa stanowiła większą ofiarę paschalną, gdyż udostępniła rodzajowi ludzkiemu daleko wspanialsze wybawienie. A zatem dla chrześcijan Pamiątka śmierci Chrystusa zajęła miejsce żydowskiej Paschy (Jana 3:16).
Pascha była uroczystością doroczną. Nasuwa się więc logiczny wniosek, że tak samo jest z Wieczerzą Pańską. Pascha — dzień śmierci Jezusa — zawsze przypadała według kalendarza żydowskiego na 14 dzień Nisan. Stąd śmierć Chrystusa powinno się upamiętniać raz w roku — w dniu odpowiadającym 14 Nisan.