70 lat od zburzenia do powrotu? O czym mówi Biblia?

Istotne zdarzenia, o których wspomina Biblia: Narodziny Jezusa, Wyjście z Egiptu, Niewola Babilońska

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

mirek

Post autor: mirek »

tessa pisze:Jednak w Biblii inaczej pisze.
II Kronik 36:21
"Tak się wypełniło słowo Pana ,wypowiedziane przez usta Jeremiasza tej treści:
"Przez cały czas spustoszenia ,dopóki kraj nie odpłaci swych sabatów ,będzie odpoczywał
aby dopełnić 70 lat".

Nie chodziło tutaj o panowanie króla Babilońskiego nad innymi pokonanymi krajami,
tylko o kraj izraelski ,który miał spłacić sabaty i dopełnić 70 lat spustoszenia Jerozolimy i Judy.
Kiedy więc skończyło się owe 70 lat spustoszenia Judy?
Nie w roku pokonania Babilończyków przez Medo-Persów.
Daniela 9:1,2
"W pierwszym roku Dariusza ,syna Achaszwerosza z rodu medyjskiego ,który został królem państwa chaldejskiego ,w pierwszym roku jego panowania ja Daniel zwróciłem uwagę w księgach na liczbę lat ,które miały upłynąć według słowa Pana do proroka Jeremiasza ,nad ruinami Jerruzalemu,to jest 70 lat".
Zauważ ,że Daniel zwrócił uwagę na proroctwo Jeremiasza w pierwszym roku Dariusza,zatem już po pokonaniu Babilończyków przez armię Medo-Perską.Jak Daniel rozumiał proroctwo Jeremiasza?
Tak samo jak autor księgi II Kronik.Wiedział,że owe 70 lat dotyczy spustoszenia Jerozolimy
a nie władzy króla Babilonu nad okolicznymi mocarstwami.

Najpierw Dariusz objął panowanie ,a Izraelici ciągle byli w niewoli,ziemia izraelska dalej leżała odłogiem,a Jerozolima nie była zaludniona.Ziemia dalej dopełniała 70 lat ,gdyż była niezamieszkana i niezagospodarowana.Mury Jerozolimy były zburzone ,a świątynia leżała w gruzach.
Dopiero gdy władzę objął Cyrus ,który wydał dekret powrotu II Kronik 36:22-23
w pierwszym roku swego panowania ,w następnym roku Żydzi powrócili do Jerozolimy
i wtedy zaczęłi zagospodarowywać ziemię .Było to w roku 537 pne.Wtedy skończyło się owe 70 lat spustoszenia Judy i Jerozolimy.
Te wersety wyjaśniałem już wiele razy, nawet w tym wątku. Zachęcam do wrócenia do podanych myśli, ponieważ nie chce mi się w kółko przepisywać tego samego. Pod poniższymi linkami również znajdziesz wyjaśnienie tych wersetów:

http://users.nethit.pl/forum/read/wojsalr/2546273

http://ewiak-ryszard.webpark.pl/1914.pdf

http://free.of.pl/r/referent/usr/55.htm

http://www.brooklyn.org.pl/chronologia01.htm

Poza tym biblia nie mówi nic o tym, że Żydzi wyszli z Babilonu akurat w 537 roku pne., jak chcą ŚJ i ty, zatem ich koncepcja w tym miejscu jest niebiblijna. Jak zresztą prawie wszystkie ich najważniejsze nauki. Ty zresztą o tym też wiesz, bo nie podałaś żadnego wersu z Biblii na poparcie "swej" (a raczej ŚJ) koncepcji, jedynie odwołałaś się do zdania Strażnicy. Wątpliwe zwycięstwo. Reasumując, twoja argumentacja jest zatem w tym miejscu błędna logicznie i bez żadnej wartości. Mydlisz oczy i tyle.

Na koniec jeszcze jedno pytanie: kiedy spełniło się proroctwo Jeremiasza?

Jr 25:12 Bw „A po upływie siedemdziesięciu lat ukarzę króla babilońskiego i ów naród za ich winę - mówi Pan - i kraj Chaldejczyków i obrócę go w wieczną pustynię.”

W którym roku król babilonski został ukarany? Może w roku 537? :lol:

vamos_a_bailar

Post autor: vamos_a_bailar »

mirek napisał
Te wersety wyjaśniałem już wiele razy, nawet w tym wątku. Zachęcam do wrócenia do podanych myśli, ponieważ nie chce mi się w kółko przepisywać tego samego.
Ojej coś podobnego, nasz pan konsultant poczuł się zmęczony? :-P :lol:

Z księgi Daniela 5:30, 31 wynika, że po upadku Babilonu rządził tam najpierw Dariusz Med. Daniel, który wówczas przebywał w Babilonie, pisze o pewnym zdarzeniu, że działo się „roku pierwszego Dariusza, syna Aswerusa, z rodu Medów, który panował nad królestwem chaldejskim”. Dekret o wyzwoleniu nie był wydany tego roku, wówczas bowiem dopiero Daniel przeczytał o tym, że oswobodzenie ma nastąpić pod koniec siedemdziesięciu lat. (Dan. 9:1-18) Musimy więc Dariuszowi Medowi przyznać co najmniej rok czasu, a może nawet część drugiego roku. Latem też pierwszy rok królowania Cyrusa Persa mógł się rozpocząć dopiero w roku 538 p.n.e. i trwać do roku 537 p.n.e.
Po ogłoszeniu dekretu Cyrusa zainteresowani nim Żydzi opuścili Babilon jak najszybciej, gdyż znając proroctwa Jehowy, spisane przez Jeremiasza i Izajasza, już się do tego przygotowali. Mimo to musiał chyba upłynąć jakiś czas, zanim 49 897 osób zdołało wyruszyć w czteromiesięczną podróż powrotną ku ziemi judzkiej. Przybyli tam krótko przed rozpoczęciem się siódmego miesiąca roku księżycowego — miesiąca Tiszri. (Ezdr. 2:70; 3:1) W takim razie dekret Cyrusa musiał być ogłoszony pod koniec zimy albo z początkiem wiosny roku 537 p.n.e. Data ta ma ważne znaczenie, ponieważ pomaga w ustaleniu początku spustoszenia ziemi judzkiej i zarazem początku „czasów pogan”, czyli „wyznaczonych czasów narodów”. — Łuk. 21:24, NP; NW.
KIEDY SKOŃCZYŁO SIĘ SIEDEMDZIESIĘCIOLETNIE OPUSTOSZENIE
Czy siedemdziesięcioletnie opustoszenie Jeruzalem i ziemi judzkiej skończyło się z chwilą wydania dekretu Cyrusa? Nie. Dlaczego? Pojmani Żydzi musieli najpierw na podstawie tego dekretu opuścić Babilon, wrócić do swej ojczyzny i tam się na nowo osiedlić. Dopiero wtedy skończyło się opustoszenie. Weź do ręki mapę i zobacz ile musieli przejść.
A teraz otwórz Ezdrasza 3:1-6.
W siódmym miesiącu (Tiszri, na przełomie września i października) roku 537 p.n.e. wierni repatrianci złożyli pierwszą ofiarę. Babilończycy wkroczyli do Jerozolimy w piątym miesiącu (Ab, na przełomie lipca i sierpnia) roku 607 p.n.e., a dwa miesiące później miasto było już zupełnie zniszczone (2 Królów 25:8-17, 22-26). Okres spustoszenia Jerozolimy zakończył się zatem w przewidzianym czasie—po siedemdziesięciu latach (Jeremiasza 25:11; 29:10). :-D

Wyśmiałeś nieraz fakt nazwania Cyrusa królem Babilonu.
Weź proszę do ręki Biblię - może być Tysiąclecia i przeczytaj Ezdrasza 5:13:
"Ale w pierwszym roku [panowania] Cyrusa, króla babilońskiego, kazał ten król odbudować ten dom Boży."

mirek

Post autor: mirek »

O tym co piszesz o Dariuszu możesz poczytać sobie tutaj:

http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.php?t=83

Zapraszam do wzięcia udziału w tym wątku! I pragnę przypomnieć, że to nie Darisuz Med, ale Cyrus Wielki podbił Babilon. Widać więc, że Strażnica stara się nawet zmienić historię, aby tylko poprzeć swoje wyssane z palca teorie.

A gdybyś miał ochotę zapoznać się z bardzo obszerną argumentacją historyczną po stronie daty 587, to możesz też zajrzeć pod adres

http://www.dabhar.org/teksty/Rice_CzasIProroctwa.pdf

oraz

http://www.dabhar.org/teksty/Rice_StrumienCzasu.pdf

Są tam dwie ciekawe prace Dawida Rice na ten temat.

Jeszcze raz zapraszam do zapoznania się z wymienionymi materiałami dowodowymi.

A na koniec mam do Ciebie pytanie (które już zadałem parę razy, ale jak widzę trafiam jak grochem o ścianę):

Jr 25:12 Bw „A po upływie siedemdziesięciu lat ukarzę króla babilońskiego i ów naród za ich winę - mówi Pan - i kraj Chaldejczyków i obrócę go w wieczną pustynię.”

W którym roku król babiloński został ukarany?

tessa

Post autor: tessa »

Przeczytaj
Powtórzonego Prawa 30:3
Ezdrasza 1;1
Jeremiasza 29:10
I odpowiedz na pytanie:czym bardziej się zajmował Bóg,ukaraniem Babilończyków czy odnowieniem czystego wielbienia?

mirek

Post autor: mirek »

Tesso, Bóg po 70 latach jarzma babilońskiego nad narodami (Jer 20:10) ukarał króla babilońskiego. Stało się to w roku 539, kiedy to król perski Cyrus Wielki pokonał babilończyków i stał się kolejną potęgą światową. Czy tak trudno było odpowiedzieć na to pytanie, które zadaję już przez parę dni? A ukaranie babilończyków pociągało za sobą odnowienie czystego wielbienia. I o tym mówi ten werset z Ezdrasza 1:1. Ale przecież ty wolisz słuchać bajek Straznicy. Rób jak chcesz. Ja jednak wolę zaufać biblii, a skoro biblia mówi (a również i historia starozytna to potwierdza), że jarzmo babliończyków nad narodami trwało 70 lat (od roku 609 do 539) to ja wierzę Pismu a nie wilkom pod płaszczykiem Strażnicy. I nie pomogą tu żadne tęgie głowy, które kłamią, iż Jerozolima została zburzona w roku 607. PŚ po prostu nie da się oszukać! Ty możesz oczywiście sobie wierzyć w te bajeczki Strażnicy ale moim obowiązkiem jest ostrzegać innych przed krętactwem CK.

vamos_a_bailar

Post autor: vamos_a_bailar »

Udzielam ci odpowiedzi również tutaj:

mirek napisał:
I pragnę przypomnieć, że to nie Darisuz Med, ale Cyrus Wielki podbił Babilon. Widać więc, że Strażnica stara się nawet zmienić historię, aby tylko poprzeć swoje
wyssane z palca teorie.
Twoja "mądrość" mnie zniewala.
Przeczytaj Księgę Daniela 5:30,31" Tej samej nocy Belszaccar, król chaldejski, został zabity, a królestwo otrzymał Dariusz Med,
mający około sześćdziesięciu dwóch lat. "
Co jest wyssane z palca? Cyrus podbił Babilon a władzę otrzymał Dariusz - proste.
W książce "Pilnie zważaj na proroctwa Daniela" wydanej przez Świadków Jehowy czytamy m.in."
"Z historii wiadomo, że Cyrus pokonał Babilon w ciągu jednej nocy w 539 roku p.n.e"
Po co piszesz bzdury i nieprawdę zarzucając nam kłamstwa?

mirek napisał:
A na koniec mam do Ciebie pytanie (które już zadałem parę razy, ale jak widzę trafiam jak grochem o ścianę):
Jr 25:12 Bw „A po upływie siedemdziesięciu lat ukarzę króla babilońskiego i ów naród za ich winę - mówi Pan - i kraj Chaldejczyków i obrócę go w wieczną pustynię.”
W którym roku król babiloński został ukarany?
Jesteś strasznie nerwowy. Tabliczki gliniane ci się nie zgadzają czy co? Sprawa jest bardzo prosta.
Zresztą któryś mądrala upublicznił w internecie listowną odpowiedź z Biura Oddziału w tej sprawie. Napisano tam m.in.

" Biblia mówiąc o "czasie spustoszenia" Jerozolimy, który miał trwać 70 lat ( 2 Kronik 36:20), podaje, że "cała ziemia stanie się rumowiskiem i pustkowiem"
(Jeremiasza 25: 9-11) oraz "(...) zwróciłem uwagę w księgach na liczbę lat, które miały upłynąć wg słowa Pana do proroka Jeremiasza nad ruinami Jeruzalemu, to jest
70 lat" (Daniela 9:2).Z tych wypowiedzi wyraźnie wynika, że nad ruinami Jeruzalem miało upłynąć 70 lat.
Kolejny błąd polega na utożsamianiu czasu spustoszenia Jeruzalem z ukaraniem króla babilońskiego. Tymczasem z punktu widzenia Królestwa Jehowy, jakim było
królestwo judzkie, oraz jego restauracji pod rządami Jezusa Chrystusa, interesuje nas czas spustoszenia Jerozolimy oraz zburzenia Jeruzalem, a nie czas ukarania
króla babilońskiego.


Pozorna rozbieżność w spełnieniu tego proroctwa między datą wyzwolenia Izraelitów z Babilonu, a ukaraniem króla Babilonu została w zadawalający sposób
wyjaśniona w Strażnicy nr 13 z 1980 roku na stronie 9 w akapicie 10. Wyraźnie tam podkreślono, że Cyrus sam siebie ogłosił królem Babilonu.

.Perski pogromca Babilonu, Cyrus Wielki, nie przywrócił w Jeruzalem władzy królewskiego domu Dawida. Zdobył pogański Babilon w 539 roku p.n.e., czyli na dwa lata
przed upływem "siedemdziesięciu lat" opustoszenia krainy judzkiej.
Sam siebie ogłosił królem Babilonu i nie zmienił od razu kursu polityki babilońskiej dynastii Nabuchodonozora. W związku z tym narody ujarzmione przez obalone
mocarstwo w dalszym ciągu służyły "królowi babilońskiemu", dopóki nie skończyło się 70 lat. Dopiero w siedemdziesiątym roku wyludnienia Judy uwolnił Cyrus Wielki
wygnańców żydowskich od bezpośredniego podporządkowania królowi Babilonu i pozwolił im wrócić do ojczyzny, by odbudowali swój zdewastowany kraj oraz stołeczne
Jeruzalem wraz ze świątynią (Ezdr. 1:1 do 3:2). W ten sposób Jehowa pociągnął do odpowiedzialności Babilończyków "za ich przewinę", którą się obciążyli wobec Boga
izraelskiego (Jer. 25:12, BT, wyd. I)."

Chcemy przypomnieć, że pierwsze 12 wersetów 25 rozdziału księgi Jeremiasza są poświęcone narodowi izraelskiemu, a nie królowi babilońskiemu. Zawierają one
obszerne uzasadnienie, dlaczego Izraelici znajdą się w niewoli babilońskiej, która miała trwać 70 lat. W ramach tej proroczej zapowiedzi adresowanej do narodu
izraelskiego jest również wzmianka mówiąca o tym, że po upływie 70 lat zostanie ukarany król babiloński.

itp. itd. ale czy ty to w ogóle czytasz? Chyba nie

Polecam książkę "Proroctwo Izajasza" rozdział 19 "Jehowa bezcześci pychę Tyru" czytamy tam m.in:
" Izajasz prorokuje dalej: „W owym dniu Tyr pójdzie w zapomnienie na siedemdziesiąt lat—tyle, ile jest dni jednego króla" (Izajasza 23:1 Są). Kiedy Babilończycy
zniszczą lądową część miasta, Tyr na wyspie „pójdzie w zapomnienie". Zgodnie z tym proroctwem nie będzie potęgą finansową przez okres panowania „jednego króla" —
imperium babilońskiego. Jehowa za pośrednictwem Jeremiasza wymienia Tyr wśród narodów, które zostaną wyznaczone do wypicia wina Jego gniewu. Oświadcza:
„Narody te będą musiały służyć królowi Babilonu przez siedemdziesiąt lat" (Jeremiasza 25:8-17, 22, 27). To prawda, że tyryjskie miasto na wyspie nie podlega władzy
Babilonu przez pełne 70 lat, ponieważ państwo babilońskie upada w 539 roku p.n.e. Owe 70 lat najwyraźniej symbolizuje okres najsilniejszej dominacji Babilonu — okres,
w którym tamtejsza dynastia królewska szczyci się wyniesieniem swego tronu ponad „gwiazdy Boże" (Izajasza 14:13). Różne narody dostają się pod jej hegemonię w
różnych momentach. Ale po upływie 70 lat zwierzchnictwo to się załamie. Co wtedy czeka Tyr?....."

Gdzieś tam na świecie inny mądraliński opublikował podobny list, cytuję co mu odpisano z Biura ( a uwierz przepisanie dla ciebie zajęło mi wiele czasu):

Please note though, what jeremiah actually foretold , namely that "when seventy years have been fulfilled I Jehovah shall call to account against the king of Babylon
and against that natin...their error...and I will make it desolate wastes to time indefinite".
The city of Babylon still existed and was inhabited in early Christian times /1 Peter 5:13/ and does not appear to haved passed out of existence until about the fourth
century C.E. .
Clearly , then, the overthrow of Babylon by the Medo-Persian
army did not equate with its being made "desolate wastes to time indefinite" and so we do not see that you have any basis for saying that the 70 years mentioned in
Jeremiah 25:12 ended when Babylon fell to Medo-Persian forces.
The situation , really, is an Insight Volume 1 ,page 463, states:" The Bible prophecy does not allow for the application of the 70-year period to any time other than that
between the desolation of Judah, accompanying Jerusalem`s destruction , and the return of the Jewish exiles to their homeland as a result of Cyrus` decree. 'It clearly
specifies that the 70 years would be years of devastation of the land of Judah. The prophet Daniel so understood the prophecy, for he states:" I myself, Daniel , discerned
by the books the number of the years concerning which the word of Jehovah had occurred to Jeremiah the prophet , for fulfilling the devastations of Jerusalem, namely,
seventy years (Da.9:2). After describing the conquest of Jerusalem by Nebuchadnezzar, 2 Chronicles 36:20,21 states: " Furthermore , he carried off those remaining
from the sword captive to Babylon, and they came to be servants to him and his sons until the royalty of Persia began to reign; to fulfill Jehovah`s word by the mouth
of Jeremiah, until the land had paid off its sabbaths. All the days lying desolated it kept sabbath, to fulfill seventy years."
You may find it helpful to compare Jeremiah`s prophecy against Babylon with Isaiah`s prophecy against Tyre. The latter, which also refers to a period of 70 years, is
recorded at Isaiah 23:15-18. There , Isaiah foretold:" And it must occur in that day that Tyre must be forgotten seventy years, the same as the days of the king. At the end
of seventy years it will happento Tyre as in the song of a prostitute...And it must occur at the end of seventy years that Jehovah will turn his attention to Tyre, and she must
return to her hire..." Please note that it was sometime after the fall of Jerusalem that Tyre rebelled against Babylon, and so it clearly was not subject to Babylon for a full 70
years that Isaiah referred to represents the period of Babylonia`s greatest domination , when the Babylonian royal dynasty boasts of having lifted its throne even above
"the stars of God" - Isaiah 14:13

Dalej nic nie rozumiesz?. Mieszasz dwie sprawy:
Czas spustoszenia Jeruzalem z ukaraniem króla babilońskiego


mirek napisał:
Jeśli według ŚJ siedemdziesiąt lat skończyło się na Cyrusie w roku 537 to nasuwają się następujące pytania: czy Cyrus był królem Babilonu i czy Cyrus został ukarany?
Na obydwa pytania odpowiedź brzmi: NIE
Ponawiam apel:

Weź proszę do ręki Biblię - może być Tysiąclecia i przeczytaj Ezdrasza 5:13:
"Ale w pierwszym roku [panowania] Cyrusa, króla babilońskiego, kazał ten król odbudować ten dom Boży."

Polecam też ciekawy artykuł ze stronki:
http://www.2001translation.com/587_or_607.htm

Jerusalem's Destruction 587 or 607?
vamos

Rozważ następujące kwestie:

The 70-year prophecy about Tyre, which began after the destruction of Jerusalem. If that happened in 586, it would bring us to 516, some 20 years after the exiles returned
and Tyre provided cedars for the Jew’s rebuilding work.

The 40 years of devastation on Egypt. It that began in 568, the 40 years ends in 528, but all the exiles were released in 537.

The 70 years that Jerusalem was to be uninhabited and desolate. If 587 is correct, the desolation would have ended in 517, when houses had been built and crops grown
for some 20 years.

So, here is the true chronology:

625 – Nebuchadnezzar begins his rule

617 – Daniel, Ezekiel, and were Jehoiachin exiled

614 – Daniel’s training ends

607 – Jerusalem was destroyed and the 70 years begin

606 – Ezekiel prophecies against Tyre

606 – The siege of Tyre and the 70 years of being forgotten begins

605 – Daniel interprets Nebuchadnezzar’s dream

590 – Ezekiel gets the prophecy of Egypt’s desolation and tells of the siege of Tyre is now completed (it lasted 13 years according to Josephus)

588 – Egypt’s 40-year desolation begins

548 – Egypt’s 40-year desolation ends

539 – Babylon is conquered

537 – the Jews are restored to their homeland and the 70 years end

536 – the 70 years on Tyre end when they provide timber for Jerusalem.
vamos

mirek

Post autor: mirek »

vamos_a_bailar pisze:Przeczytaj Księgę Daniela 5:30,31" Tej samej nocy Belszaccar, król chaldejski, został zabity, a królestwo otrzymał Dariusz Med,
mający około sześćdziesięciu dwóch lat. "
Co jest wyssane z palca? Cyrus podbił Babilon a władzę otrzymał Dariusz - proste.
W książce "Pilnie zważaj na proroctwa Daniela" wydanej przez Świadków Jehowy czytamy m.in."
"Z historii wiadomo, że Cyrus pokonał Babilon w ciągu jednej nocy w 539 roku p.n.e"
A więc panowali razem a nie odzielnie, jak pisałeś.

vamos_a_bailar pisze:Jesteś strasznie nerwowy. Tabliczki gliniane ci się nie zgadzają czy co? Sprawa jest bardzo prosta.
Zresztą któryś mądrala upublicznił w internecie listowną odpowiedź z Biura Oddziału w tej sprawie. Napisano tam m.in.

" Biblia mówiąc o "czasie spustoszenia" Jerozolimy, który miał trwać 70 lat ( 2 Kronik 36:20), podaje, że "cała ziemia stanie się rumowiskiem i pustkowiem" (Jeremiasza 25: 9-11) oraz "(...) zwróciłem uwagę w księgach na liczbę lat, które miały upłynąć wg słowa Pana do proroka Jeremiasza nad ruinami Jeruzalemu, to jest 70 lat" (Daniela 9:2).
Z tych wypowiedzi wyraźnie wynika, że nad ruinami Jeruzalem miało upłynąć 70 lat.
Kolejny błąd polega na utożsamianiu czasu spustoszenia Jeruzalem z ukaraniem króla babilońskiego. Tymczasem z punktu widzenia Królestwa Jehowy, jakim było
królestwo judzkie, oraz jego restauracji pod rządami Jezusa Chrystusa, interesuje nas czas spustoszenia Jerozolimy oraz zburzenia Jeruzalem, a nie czas ukarania króla babilońskiego.

Pozorna rozbieżność w spełnieniu tego proroctwa między datą wyzwolenia Izraelitów z Babilonu, a ukaraniem króla Babilonu została w zadawalający sposób wyjaśniona w Strażnicy nr 13 z 1980 roku na stronie 9 w akapicie 10. Wyraźnie tam podkreślono, że Cyrus sam siebie ogłosił królem Babilonu.
.Perski pogromca Babilonu, Cyrus Wielki, nie przywrócił w Jeruzalem władzy królewskiego domu Dawida. Zdobył pogański Babilon w 539 roku p.n.e., czyli na dwa lata przed upływem "siedemdziesięciu lat" opustoszenia krainy judzkiej.
Sam siebie ogłosił królem Babilonu i nie zmienił od razu kursu polityki babilońskiej dynastii Nabuchodonozora. W związku z tym narody ujarzmione przez obalone mocarstwo w dalszym ciągu służyły "królowi babilońskiemu", dopóki nie skończyło się 70 lat. Dopiero w siedemdziesiątym roku wyludnienia Judy uwolnił Cyrus Wielki wygnańców żydowskich od bezpośredniego podporządkowania królowi Babilonu i pozwolił im wrócić do ojczyzny, by odbudowali swój zdewastowany kraj oraz stołeczne Jeruzalem wraz ze świątynią (Ezdr. 1:1 do 3:2). W ten sposób Jehowa pociągnął do odpowiedzialności Babilończyków "za ich przewinę", którą się obciążyli wobec Boga izraelskiego (Jer. 25:12, BT, wyd. I)."

Chcemy przypomnieć, że pierwsze 12 wersetów 25 rozdziału księgi Jeremiasza są poświęcone narodowi izraelskiemu, a nie królowi babilońskiemu. Zawierają one obszerne uzasadnienie, dlaczego Izraelici znajdą się w niewoli babilońskiej, która miała trwać 70 lat. W ramach tej proroczej zapowiedzi adresowanej do narodu izraelskiego jest również wzmianka mówiąca o tym, że po upływie 70 lat zostanie ukarany król babiloński.

itp. itd. ale czy ty to w ogóle czytasz? Chyba nie
Tak przeczytałem i muszę stwierdzić, że Strażnica popełniła tutaj poważną i niewybaczalną pomyłkę. Pisze bowiem, że Cyrus Wielki "sam siebie ogłosił królem Babilonu". Dalej podaje, że narody w dalszym ciągu służyły królowi babilońskiemu. To wyjaśnienie nie ma oparcia w Piśmie Świętym - przeczy Słowu Bożemu, które mówi nam, że:

Jr 25:11 Bw „I cała ta ziemia stanie się rumowiskiem i pustkowiem, i narody te będą poddane królowi babilońskiemu, siedemdziesiąt lat.”

Uznał, że brakujące dwa lata do "siedemdziesięciu lat" to okres panowania Cyrusa Wielkiego jako króla babilońskiego. Jeżeli tak, to jak wytłumaczy następny werset z Księgi Jeremiasza:

Jr 25:12 Bw „A po upływie siedemdziesięciu lat ukarzę króla babilońskiego i ów naród za ich winę - mówi Pan - i kraj Chaldejczyków i obrócę go w wieczną pustynię.”

Kiedy więc król babiloński poniósł karę? Stało się to w roku 539, kiedy został zabity. Cofając się więc o 70 lat, otrzymujemy rok 609 - datę od kiedy należy liczyć początek mocarstwa Babilońskiego. W roku tym bowiem Asyria przestała być potęgą światową a jej rolę przejął Babilon.

I jeszcze jedno pytanie w związku z tym: czy król Cyrus przestał być królem Babilonu po zakończeniu 70 lat? Czy według Straznicy w roku 537 Cyrus przestał być królem Babilonu?

Strażnica ma jednak z tym proroctwem wielki problem - datuje bowiem zburzenie Jeruzalem na rok 607, aby w obliczeniach końcowych 2520 lat czasów Pogan, wyszedł jej rok 1914. Dlatego wymysliła sobie, że król Cyrus ogłosił siebie królem Babilonu, aby zgadzało się z proroctwem o 70 latach. W rzeczywistości jednak jest to blef, który wyraźnie widać w Jer 25:12, przytoczonym wyżej. Czytamy tam, iż po 70 latach króla babiloński miał zostać ukarany. Czy Cyrus Wielki został ukarany po siedemdziesięciu latach? Nie, nie został ukarany, a wprost przeciwnie. To król babiloński w roku 539 został ukarany, bo po prostu poniósł śmierć z rąk Cyrusa (Dan 5:30). Widać więc wyraźnie, iż 70 lat proroctwa Jeremiasza dotyczą lat 609 do 539. Jeśli jednak Straznica przyjęłaby rok 609 jako rok początku czasów Pogan, to otrzymałaby rok 1912 jako rok początku czasów końca. W żadnym wypadku nie rok 1914. W taki to sposób Strażnica dopasowała proroctwo do swoich potrzeb, aby wyszedł jej rok 1914. Wymieniony artykuł w Straznicy okazuje się więc ogromnym kłamstwem zwodzącym miliony ludzi na całej ziemi, bo nie mający poparcia w słowie Bożym.

vamos_a_bailar pisze:Polecam książkę "Proroctwo Izajasza" rozdział 19 "Jehowa bezcześci pychę Tyru" czytamy tam m.in:
" Izajasz prorokuje dalej: „W owym dniu Tyr pójdzie w zapomnienie na siedemdziesiąt lat—tyle, ile jest dni jednego króla" (Izajasza 23:1 Są). Kiedy Babilończycy zniszczą lądową część miasta, Tyr na wyspie „pójdzie w zapomnienie". Zgodnie z tym proroctwem nie będzie potęgą finansową przez okres panowania „jednego króla" — imperium babilońskiego. Jehowa za pośrednictwem Jeremiasza wymienia Tyr wśród narodów, które zostaną wyznaczone do wypicia wina Jego gniewu. Oświadcza:
„Narody te będą musiały służyć królowi Babilonu przez siedemdziesiąt lat" (Jeremiasza 25:8-17, 22, 27). To prawda, że tyryjskie miasto na wyspie nie podlega władzy Babilonu przez pełne 70 lat, ponieważ państwo babilońskie upada w 539 roku p.n.e. Owe 70 lat najwyraźniej symbolizuje okres najsilniejszej dominacji Babilonu — okres, w którym tamtejsza dynastia królewska szczyci się wyniesieniem swego tronu ponad „gwiazdy Boże" (Izajasza 14:13). Różne narody dostają się pod jej hegemonię w różnych momentach. Ale po upływie 70 lat zwierzchnictwo to się załamie. Co wtedy czeka Tyr?....."
Czyli tutaj Straznica sama twierdzi, że 70 lat należy liczyć dla dominacji Babilonu nad narodami, a nie dla spustoszenia Judy. Czyli lata 609 pne - 539 pne. :lol: Nie widzisz tego, jak Straznica robi cię w balona, sama bowiem sobie zaprzecza? Obudź się wreszcie!

vamos_a_bailar pisze:Polecam też ciekawy artykuł ze stronki:
http://www.2001translation.com/587_or_607.htm
Jerusalem's Destruction 587 or 607?
Czytałem i znalazłem kłamstwo szyte grubymi nićmi:

Historical records show that Egypt actually had an alliance with the last Babylon King, Nabonidus, before the destruction of Babylon in 539, so Egypt had been repatriated before 539… and 568 to 539 is less than 30 years. So, how could Egypt have been desolated for 40 years?

To kolejne kłamstwo w artykule (jeśli się z tym nie zgadzasz, to podaj nazwę tabliczki w której jakoby znajduje sie ta informacja), ponieważ wspomniany dokument, a jest nim kronika babilońska BM 33041, mówi, że Amazis był faraonem w 37 roku Nabuchodonozora (a nie Nabonida, jak podaje artykuł) - 19 lat po upadku Sedekiasza. Faraon ten panował w latach 570 - 526, według więc chronologii Straznicy nie mógł wtedy rządzić Nabuchodonozor - znowu wychodzi nam potwierdzenie roku 587, tym razem w oparciu o chronologię egipską, na podstawie materiałów dowodowych niezależnych od dziejów Babilonu. Zresztą w innym podobnym artykule kłamstwo widać jeszcze wyraźniej. W dodatku G

http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/a ... l#sectiong

autorzy piszą:

However the Babylonians did record this defeat upon Egypt. The evidence shows that just two years after the final part of the prophecy against Egypt an attack was made by Neb against Egypt. The Babylonian chronicle known as BM 33041 says: “In the thirty-seventh year of Nebuchadnezzar, king of the country of Babylon, he went to Mitzraim (Egypt) to make war. Amasis, king of Egypt, collected [his army], and marched and spread abroad...”

a potem na końcu w chronologii sami sobie zaprzeczają i podają:

547 Egyptian King Amasis II forges alliance with last Babylonian King, Nabonidus.

Ale kłamstwo ma krótkie nóżki. :lol:

vamos_a_bailar

Post autor: vamos_a_bailar »

Mirku zauważyłem, że toczysz polemiki na ten temat na różnych forach od dłuższego czasu. Twój brak zrozumienia wynika chyba z tego, że czytasz niedokładnie albo zbyt pobieżnie. Powtarzam kolejny raz:
Biblia mówiąc o "czasie spustoszenia" Jerozolimy, który miał trwać 70 lat ( 2 Kronik 36:20), podaje, że "cała ziemia stanie się rumowiskiem i pustkowiem" (Jeremiasza 25: 9-11) oraz "(...) zwróciłem uwagę w księgach na liczbę lat, które miały upłynąć wg słowa Pana do proroka Jeremiasza nad ruinami Jeruzalemu, to jest 70 lat" (Daniela 9:2).Z tych wypowiedzi wyraźnie wynika, że nad ruinami Jeruzalem miało upłynąć 70 lat.
Twój błąd polega na tym, że utożsamiasz czas spustoszenia Jeruzalem z ukaraniem króla babilońskiego.
Tymczasem z punktu widzenia Królestwa Jehowy, jakim było królestwo judzkie, oraz jego restauracji pod rządami Jezusa Chrystusa, interesuje nas czas spustoszenia Jerozolimy oraz zburzenia Jeruzalem, a nie czas ukarania króla babilońskiego.

Dlaczego król babiloński został ukarany po 68 latach a nie po 70 ?

Pozorna rozbieżność w spełnieniu tego proroctwa między datą wyzwolenia Izraelitów z Babilonu, a ukaraniem króla Babilonu została w zadawalający sposób wyjaśniona w Strażnicy nr 13 z 1980 roku na stronie 9 w akapicie 10. Wyraźnie tam podkreślono, że Cyrus sam siebie ogłosił królem Babilonu.
"10 Perski pogromca Babilonu, Cyrus Wielki, nie przywrócił w Jeruzalem władzy królewskiego domu Dawida. Zdobył pogański Babilon w 539 roku p.n.e., czyli na dwa lata
przed upływem „siedemdziesięciu lat” opustoszenia krainy judzkiej. Sam siebie ogłosił królem Babilonu i nie zmienił od razu kursu polityki babilońskiej dynastii Nabuchodonozora. W związku z tym narody ujarzmione przez obalone mocarstwo w dalszym ciągu służyły „królowi babilońskiemu”, dopóki nie skończyło się 70 lat. Dopiero w siedemdziesiątym roku wyludnienia Judy uwolnił Cyrus Wielki wygnańców żydowskich od bezpośredniego podporządkowania królowi Babilonu i pozwolił im
wrócić do ojczyzny, by odbudowali swój zdewastowany kraj oraz stołeczne Jeruzalem wraz ze świątynią (Ezdr. 1:1 do 3:2). W ten sposób Jehowa pociągnął do
odpowiedzialności Babilończyków „za ich przewinę”, którą się obciążyli wobec Boga izraelskiego
(Jer. 25:12, BT, wyd. I)."
Wyraźnie tu podkreślono, że Cyrus sam siebie ogłosił królem Babilonu.

Rozumiem, że to co napisałem jest dla ciebie nieważne, więc 3 raz ponawiam apel:
Weź do ręki Biblię i przeczytaj Ezdrasza 5:13:
"Ale w pierwszym roku [panowania] Cyrusa, króla babilońskiego, kazał ten król odbudować ten dom Boży."

Nie rozumiem dlaczego tego nie dostrzegasz?
Na stronie http://www.niedziela.pl/artykul_w_niedz ... 00138&nr=2 ukazał się artykuł "W tym samym czasie... dokonano teraz poświęcenia na nowo..."
( 1 Mch 4, 54) napisany przez Biskupa Kazimierza Romaniuka. Pisze on m.in."
"Kiedy Boży przybytek ulegał kolejnym zniszczeniom, ....Jednakże Cyrus, król babiloński, już w pierwszym roku swego panowania kazał odbudować tę świątynię Pańską."

Czy przeczysz temu, że nawet Biblia nazywa Cyrusa królem babilońskim? Widzę, że jesteś mądrzejszy od Biskupa, od Ezdrasza, od Boga...
Wiele innych osób również podaje, że Cyrus był królem babilońskim.

Na stronie http://www.fordham.edu/HALSALL/ANCIENT/ ... sions.html czytamy:
A Case of Battery, Breaking & Entering, and Robbery, Eighth year of Cyrus, 529 B.C.
This document bears the names of four witnesses and a scribe; it is dated Adar twenty-eighth, eighth year of Cyrus. This was not the end of the matter, as the next tablet
will show. NABU-AKHI-UBALLIT, son of Shu-_____, the inspector of the city Shakhrin-_____, on the twenty-eighth day of Adar, in the eighth year of Cyrus, King of Babylon,
king of countries, deposed to Bel-uballit, the notary of Sippar, saying: 'I took Nana-iddin, son of Bau-ulid, into my house, saying: 'Am I the brother of your father and the
inspector of the city? Why have you raised your hand against me? ' Ramman-sharra-usur, son of Nabu-ushezib; Lulgiya and Irba, his brothers; Kutka-ili, son of Bau-ulid;
Bel-uballit, son of Bariki-ili; Bel-akhi-uqur, son of Ramman-ushallim; and Iqisha-apla, son of Shamash-sharra-usur, have broken open my door like demons; and from my
house, when they had forced an entrance, they took one mana of my money.' The judges came and they saw the fracture (?) of the door and the rending of the threshold.
Shamash-iddin, son of Ziriya, assembled the elders of the city, and then he placed Nana-iddin under bonds to Nabu-akhi-bullit, together with Nabu-iddin, son of Pir'a,
Nabu-etir-nap-shati, son of Rimut, son of _____, Iqibu, son of Pir'a, son of the priest of Gula, Shamash-lama', son of Submadu, Bel-ushallim, son of Bel-akhi-iddin, son
of Shigua, Nabu-ushezib, son of Nabu-ukin-akhi, Ramman-sharra-usur, son of Abu-nu-epish, _____, son of _____. (Their hands) against him they raised, (the door of his
house) (they broke), into his house (they entered). (Under the law concerning the house) they are gui(lty). Shamash-iddin, son of Ziriya, when he was rigorously examining
them concerning the house, declared, saying---also Ramman-sharra-usur, son of Nabu-ushezib, Nabu-uballit, son of Bariki-ili, Irba, son of Bau-ulid, Lulgia, son of
Nabu-ushezib, Bel-akhi-uqur, son of Ramman-ushallim, declared, saying---also Kutka-ili, son of Bau-ulid, Bel-Uballit, son of Bariki-ili, declared, saying: 'I was there when
we drew near the door.' Ramman-sharra-usur, son of Nabu-ushezib, also declared, saying: 'I _____. Adar thirtieth, eighth year of (Cyrus, King of Babylon).

Na stronce http://home.earthlink.net/~ironmen/wils ... chap07.htm znajdujemy Cyrusa przedstawionego jako króla Babilonu:
"As a matter of fact, Strassmaier gives but twelve tablets from the end of the 4th month of the 17th year of Nabunaid when Nabunaid was captured, until the 11th of the 8th
month, when Belshazzar was slain; and all of these are dated with the name of Nabunaid, except one bearing the name of “Cyrus king of Babylon and of the lands,” and
dated the 7th (or perhaps better the 4th) month of the accession year. Only one tablet bearing the name of Nabunaid has been found after that fatal night on the eleventh
of the eighth month. It bears date “the 9th month [day not given] of the 17th year of Nabunaid king of Babylon.”

Następna stronka: http://www.freewebs.com/boh/moses.htm
Ezra
As the people returned from captivity in Babylon, I witnessed the Re-Dedication of the Great Temple in Jerusalem when, led by the prophet Ezra, the people processed
around its walls with tambourines and other instruments before entering to give thanks for their deliverance. By the Grace of God, Cyrus, King of Babylon had ordered the
rebuilding of their Temple and restored to them the sacred vessels of silver and gold which had been looted from it by Nebuzaradan and had been placed in the Temple of
King Nebuchadnezar in Babylon.

Co ciekawe na stronie http://www.biblecentre.org/commentaries/lmg_15_ezra.htm czytamy:
"But they appealed also to an earthly authority, Cyrus king of Babylon. Actually he was king of Persia (ch.1:1), but since Persia had captured Babylon, Cyrus was king
over Babylon too."


Strona :http://www.fritzwagner.com/ev/cw/index_cw_14_pt1.html znajdujemy tam w spisie naszego bohatera
"Cyrus (king of Babylon), 88, 89"

Na koniec twój ulubiony leksykon Insight:
The founder of the Persian Empire and the conqueror of Babylon; called “Cyrus the Great,” thereby distinguishing him from Cyrus I, his grandfather.
Following his conquest of the Babylonian Empire, Cyrus is represented in the cuneiform document known as the Cyrus Cylinder as saying: “I am Cyrus, king of the world
, great king, legitimate king, king of Babylon,
king of Sumer and Akkad, king of the four rims (of the earth), son of Cambyses (Ka-am-bu-zi-ia), great king, king of Anshan,
grandson of Cyrus , . . . descendant of Teispes . . . of a family (which) always (exercised) kingship.” (Ancient Near Eastern Texts, edited by J. Pritchard, 1974, p. 316)

Cyrus czy tego chcesz czy nie, był królem Babilonu.
I na koniec , ty nie rozumiesz co Jeremiasz naprawdę przepowiedział .
"A gdy się dopełni siedemdziesiąt lat, rozliczę się za przewinienie z królem Babilonu i z owym narodem - brzmi wypowiedź Jehowy - z ziemią Chaldejczyków, i uczynię
z niej bezludne pustkowia po czas niezmierzony"
Przecież miasto Babilon nadal istniało i było zamieszkane jeszcze w czasach wczesnochrześcijańskich.( 1 Piotra 5:13 ) a nawet gdzieś do IV wieku n.e.
Wyraźnie widać ,że doprowadzenie do upadku Babilonu przez armię Medo - Perską nie było równoznaczne z uczynieniem z niego "bezludnego pustkowia po czas
niezmierzony" w takim razie nie masz jakichkolwiek podstaw twierdzić, że 70 lat wspomniane w Jeremiasza 25:12 zakończyło się gdy Babilon upadł wskutek ataku
sił Medo - Perskich.

vamos

mirek

Post autor: mirek »

vamos_a_bailar pisze:Twój błąd polega na tym, że utożsamiasz czas spustoszenia Jeruzalem z ukaraniem króla babilońskiego.
Na tym właśnie polega błąd Strażnicy, że utożsamia czas spustoszenia Jeruzalem z ukaraniem króla babilońskiego. Ja te okresy odróżniam i pomimo, że obydwa trwały 70 lat (czas dla Babilonu - od roku 609 pne do roku 539 pne) oraz czas dla świątyni (od roku 586 pne do roku 516 pne, kiedy to świątynia została odbudowana). Traktowanie wszystkich proroctw o 70 lat, jako dotyczących jednego okresu czasu, powoduje to, że z chwilą zdobycia Babilonu, Żydzi powinni powrócić do swojej ojczyzny i natychmiast odbudować z ruin swój kraj, aby mogło zakończyć się proroctwo o siedemdziesięcioletnim okresie spustoszenia Judei. Ponieważ nawet w dzisiejszych czasach byłoby to raczej niemożliwe do zrealizowania, pokazuje to, że tych proroctw nie można brać jako mówiących o tym samym okresie czasu, ale pomimo takiej samej liczby lat, dotyczą one dwóch różnych okresów czasu,

Zapraszam do głębokiego studium ciekawego artykułu na sieci dotyczącego tego tematu:

http://free.of.pl/r/referent/usr/55.htm

http://www.brooklyn.org.pl/chronologia01.htm

vamos_a_bailar pisze:Czy przeczysz temu, że nawet Biblia nazywa Cyrusa królem babilońskim? Widzę, że jesteś mądrzejszy od Biskupa, od Ezdrasza, od Boga...
Wiele innych osób również podaje, że Cyrus był królem babilońskim.
Nie wiem, czy to zauważyłes, ale nie, nie przeczę, że Cyrus nazwany jest królem babilońskim. Zwracam uwagę tylko na to, że według chronologii Strażnicy panowanie Babilonu nad narodami trwało 68 lat, a nie 70 - jak podaje biblia. Panowanie Babilonu nad narodami skończyło się bowiem rozgromieniem armii babilońskiej przez wojska króla Cyrusa i było to w roku 539. W waszej książce "Proroctwo Daniela" na stronie 139 wyraźnie podany jest przeciąg czasowy od 607 do 539, czyli nie 70, jak prorokował Jeremiasz, ale 68 lat, bowiem początek panowania Babilonu nad narodami musi przypadać na 70 lat, czyli na rok 609 pne. W roku tym Asyria przestała być mocarstwem światowym a jej rolę przejął na 70 lat Babilon. Czy to Cyrus Wielki jako "król babiloński" został ukarany po "siedemdziesięciu latach"? Nie. Nie został ukarany, a wprost przeciwnie, to król babiloński został ukarany po "siedemdziesięciu latach", a nie przed ich upływem. Linia królów babilońskich kończy się z wykonaniem wyroku śmierci na ostatnim królu Babilonu w roku 539 pne. i w tym też roku kończy się poddanie narodów w jarzmo króla babilońskiego.

Więcej o tym możesz poczytać sobie na sieci tutaj:

http://fotografika.i-csa.com/nauka/straznica.html
vamos_a_bailar pisze:"A gdy się dopełni siedemdziesiąt lat, rozliczę się za przewinienie z królem Babilonu i z owym narodem - brzmi wypowiedź Jehowy - z ziemią Chaldejczyków, i uczynię
z niej bezludne pustkowia po czas niezmierzony"
Przecież miasto Babilon nadal istniało i było zamieszkane jeszcze w czasach wczesnochrześcijańskich.( 1 Piotra 5:13 ) a nawet gdzieś do IV wieku n.e.
Wyraźnie widać ,że doprowadzenie do upadku Babilonu przez armię Medo - Perską nie było równoznaczne z uczynieniem z niego "bezludnego pustkowia po czas
niezmierzony" w takim razie nie masz jakichkolwiek podstaw twierdzić, że 70 lat wspomniane w Jeremiasza 25:12 zakończyło się gdy Babilon upadł wskutek ataku
sił Medo - Perskich.
No tak, jak nie ma już argumentacji to wymyśla się, że proroctwo się nie spełniło. A przecież wcześniej czytamy:

Jr 25:11-12 Bw „I cała ta ziemia stanie się rumowiskiem i pustkowiem, i narody te będą poddane królowi babilońskiemu, siedemdziesiąt lat.(12) A po upływie siedemdziesięciu lat ukarzę króla babilońskiego i ów naród za ich winę - mówi Pan - i kraj Chaldejczyków i obrócę go w wieczną pustynię.”

Jeśli twierdzisz, że proroctwo z wersetu 11 spełniło się, to bądź konsekwentny i uwierz, że również i "po upływie 70 lat", czyli w roku 539 pne, król babiloński poniósł karę. Ja w to wierzę i dlatego nie uznaję ludzkich interpretacji Strażnicy. Potwierdza to przecież zarówno Bibla ale i również chronologia świecka, ale przecież wy tej ostatniej nie uznajecie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wydarzenia”