ukrzyżowanie w środę, 3 dni i 3 noce

Istotne zdarzenia, o których wspomina Biblia: Narodziny Jezusa, Wyjście z Egiptu, Niewola Babilońska

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

Jachu
Posty: 10663
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

Łuk. 23:50-56
50. A oto mąż imieniem Józef, członek Rady, mąż dobry i sprawiedliwy,
51. Z żydowskiego miasta Arimatia, który się nie zgadzał z postanowieniem Rady i z ich postępkiem, i oczekiwał Królestwa Bożego,
52. Przyszedł do Piłata i prosił o ciało Jezusa.
53. I zdjąwszy je, obwinął w prześcieradło i złożył w grobowcu w skale, gdzie nikt jeszcze nie leżał.
54. A był to dzień Przygotowania i nastawał sabat.
55. A szły też za nim niewiasty, które razem z Jezusem przybyły z Galilei i widziały grób oraz jak składano ciało jego;
56. Powróciwszy zaś przygotowały wonności i maści. Przez sabat zaś odpoczywały według przykazania.

(BW)
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.

Awatar użytkownika
tola
Posty: 664
Rejestracja: 31 maja 2017, 12:57

Post autor: tola »

Listek pisze:
tola pisze: watykan ogłupił swoich poddanych
Większość z nas zaczynała poznawanie Boga od krk, a nie każdy zweryfikował naukę krk z nauką Boga.Tradycja jest niestety silniejsza niż Boże słowo , na szczęście ,do czasu nowego narodzenia.

Wtedy człowiek z miłości do Boga chce Jego słowo poznawać i stosować, nie oglądając się na opinie większości.

Tak ,zaczynamy w krk bo taki kraj taka religia przewodnia siedzi sie jak kura na grzedzie a guru zbieraja jajka :-D
Ale kiedy Duch Prawdy zaczyna Oswiecac wtedy zaczyna sie wybór albo grzeda
denominacyjna albo WOLNOSC .
Mnie zdumiewa przywiazanie do kurnika i gotowa zmodyfikowana pasza w korytku

To jak te chemitralis sa na widoku ,ale komu sie chce zastanawiac kto je nam daje do wdychania .

Nowo Narodzenie po nam dane bysmy pozwolili Prawdzie Wyzwalac.

--------------------------

Jachu skup sie na ew Mateusza porównaj wszystkie ,ale to Mat mówi
o dwóch Szabatach

___________________
Emeta co jesli nie we wszystkim jestem z listkiem świadkiem ?
nie wiem czy odrzucił cały system religijny denominacyjny

ale i ciebie nie pytam
Jachu Jachu

Awatar użytkownika
David77
Posty: 3720
Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
Lokalizacja: MÜNCHEN

Post autor: David77 »

Mam pytanie do Listka i Toli odnośnie dnia w którym to Jezus został złożony do grobu wykutego w skale . Jak czytamy w ewangeliach był to dzień zwany dniem przygotowania gdyż nastawał Szabbat

Ew Łuk 23:54 (53) I zdjąwszy je, obwinął w prześcieradło i złożył w grobowcu w skale, gdzie nikt jeszcze nie leżał. (54) A był to dzień Przygotowania i nastawał sabat.

Jak podają słowniki j . greckiego Παρασκευή- przygotowanie , w NT tylko o dniu poprzedzającym szabat tj Piątek


Κυριακή - niedziela
]Δευτέρα - poniedziałek
Τρίτη - wtorek
ΤεΤάρτη - środa
Πέμπτη - czwartek
Παρασκευή - piątek
Σάββατο - sobota


Nazwy dni tygodni są zapożyczone od liczebników porządkowych z wyjątkiem pierwszego i siódmego dnia tygodnia

Również to samo można przeczytać odnośnie określenia hebrajskiego odpowiednika

עֶרֶב שַׁבָּת – Erew Szabbat - Piątkowy wieczór , dzień ten odpowiada dokładnie określeniu יוֹם שִׁשִּׁי - dzień szósty ( Piątek )

Gdyby Jezus został złożonym do grobu w środę to czy ewangelista Łukasz użył by w tym przypadku słowa (dnia) wieczoru Piątkowego ? czy raczej w naturalny sposób posłużyłby się terminem ΤεΤάρτη - dnia wieczoru środowego ?

To pierwsza kwestia .

Czy Jezus był dosłownie w sercu ziemi dokładnie tylko samo godzin co Jonasz w brzuchu ogromnej ryby ?
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן

Awatar użytkownika
Listek
Posty: 7838
Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Listek »

David77 pisze:Czy Jezus był dosłownie w sercu ziemi dokładnie tyle samo godzin co Jonasz w brzuchu ogromnej ryby ?
Przypomnijmy sobie znak dany Izraelitom:

„A On im odpowiedział: To plemię złe i wiarołomne żąda znaku, lecz nie będzie mu dany inny, jak tylko znak proroka Jonasza.
Jak bowiem Jonasz przebywał we wnętrzu wielkiej ryby przez trzy dni i trzy noce, tak też Syn Człowieczy będzie się znajdował w łonie ziemi trzy dni i trzy noce.
” (Mt 12,39-40; por Mt 16,4; Łk 11,29).

Tak więc znakiem dla Izraelitów miał być „znak Jonasza” – Jezus trzy dni i trzy noce miał przebywać w grobie. Wiele nieporozumień wprowadza tu również niewłaściwe tłumaczenie niektórych wersetów słowami „trzeciego dnia” (powinno być – „po upływie trzeciego dnia”). Potwierdza to również wiedza arcykapłanów –

„A w dzień, który następuje po Przygotowaniu, zebrali się arcykapłani i faryzeusze u Piłata, i powiedzieli: – Panie, przypomnieliśmy sobie, że ten oszust jeszcze za życia powiedział: ‚Po trzech dniach zmartwychwstanę”. Każ więc zabezpieczyć grób aż do trzeciego dnia…” (Mt 27,62-64).

Nie jest możliwe, aby Jezus umarł w piątek i zmartwychwstał w niedzielę.
Nie ma wówczas trzech dni i trzech nocy w grobie.Jezus został złożony do grobu przed wieczorem . A więc trzy dni i trzy noce – trzy pełne doby upływały również przed wieczorem w szabat.W niedzielę grób był pusty.
Ostatnio zmieniony 14 lip 2018, 21:51 przez Listek, łącznie zmieniany 1 raz.
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9

Awatar użytkownika
David77
Posty: 3720
Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
Lokalizacja: MÜNCHEN

Post autor: David77 »

Listek,

Nie odpowiedziałeś na moje pytanie czy sprawozdanie biblijne informuje nas o tym że Jezus zmarł w środę czy w Piątek ? jeżeli w środę wskaż gdzie mogę o tym przeczytać . Ja już przedstawiłem ci dowód na to że był to Piątek gdyż właśnie takie określenie zostało użyte przez ewangelistę .

Czyli Jezus był dłużej w grobie niż Jonasz we wnętrzu ryby a skoro tak to nie ma tutaj żadnej dosłownej analogii . Czy grota była dosłownym sercem ziemi ? przecież Jezus nie był zakopany ?
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן

Awatar użytkownika
Listek
Posty: 7838
Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Listek »

Jeszua został złożony w ofierze jako nasza Pascha, w dniu święta Paschy.

1Kor 5:7
"Wyrzućcie więc stary kwas, abyście się stali nowym ciastem, bo przecież przaśni jesteście. Chrystus bowiem został złożony w ofierze jako nasza Pascha."
Dzień przygotowania to dzień przed szabatem lub świętem.Czasem przygotowania nachodzą na dzień święta.Choć rozpoczynają się przeddzień święta ,jednak można je dokończyć już w dzień święta.
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9

Awatar użytkownika
David77
Posty: 3720
Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
Lokalizacja: MÜNCHEN

Post autor: David77 »

Listek pisze:Jeszua został złożony w ofierze jako nasza Pascha, w dniu święta Paschy.

1Kor 5:7
"Wyrzućcie więc stary kwas, abyście się stali nowym ciastem, bo przecież przaśni jesteście. Chrystus bowiem został złożony w ofierze jako nasza Pascha."
Dzień przygotowania to dzień przed szabatem lub świętem.Czasem przygotowania nachodzą na dzień święta.Choć rozpoczynają się przeddzień święta ,jednak można je dokończyć już w dzień święta.
Według Judaizmu określenie Erew Szabbat odnosi się do Piątkowego wieczoru

Erew szabat - ערב שבת
Wigilia szabatu, piątek wieczór. Szabat zaczyna się z chwilą pojawienia się na niebie co najmniej trzech gwiazd. Przed rozpoczęciem szabatu kobieta zapala i błogosławi świece, mężczyźni udają się na modlitwy do synagogi. Na cześć szabatu urządza się uroczystą kolację, w której uczestniczy cała rodzina. Przed jej rozpoczęciem głowa rodziny dokonuje błogosławieństwa nad winem (kidusz), po nim następuje rytualne obmycie rąk oraz błogosławieństwo nad chlebem (ha-moci).



http://www.schorr.pl/index.php?option=c ... rew+szabat


Słownik Vocatio - Παρασκευή- przygotowanie , w NT tylko o dniu poprzedzającym szabat

Potwierdza to równiż słownik Stronga – http://bibles- uite.com/greek/3904.htm
,, the day of preparation, the day before the Sabbath, Friday.- dzień przygotowania, dzień przed szabatem, piątek.

Koncepcja że ,, trzy dni i trzy noce '' może oznaczać jedynie część pierwszego i trzeciego dnia , była najwyraźniej dobrze rozumiana za czasów Chrystusa ,skoro rabin Eleazar ben Azariasz ( ok .100.rne ) napisał , że ,,dzień i noc to onah a (okres) część onah jest jak jej całość . Tak samo the Jewish Encyclopedia stwierdza że ,, w życiu gminy żydowskiej część dnia liczona jest niekiedy jako cały dzień ''

Kiedy zmartwychwstał Jezus i ukazał się swoim uczniom ewangelista Łukasz zapisał takie o to słowa

Ew łuk 24:21 A myśmy się spodziewali, że On odkupi Izraela, lecz po tym wszystkim już dziś trzeci dzień, jak się to stało.

Gdyby Jezus został złożony do grobu w środę byłby to czwarty dzień .

Bardzo wczesne świadectwa pozabiblijne przekazują informacje że Jezus zmartwychwstał pierwszego dnia tygodnia



Justyn Męczennik (ur. 100): "Zgromadzenie zaś nasze dlatego odbywa się w Dniu Słońca, ponieważ to pierwszy dzień, w którym Bóg przetworzył ciemności oraz materię i uczynił świat, ponieważ Jezus Chrystus, nasz Zbawiciel, tego samego dnia zmartwychwstał. W przeddzień bowiem Dnia Saturna został ukrzyżowany, a nazajutrz po tym dniu, to znaczy w Dzień Słońca, objawił się apostołom i tę im podał naukę, którąśmy niniejszym Waszej przedłożyli uwadze" ("Apologia" I:67,7).

Każde ukazanie się Jezusa miało miejsce pierwszego dnia tygodnia zwolnicy środy mówią że to nic nie znaczy , ale gdyby Jezus ukazywał się w Szabbat byłoby to dla nich istotnym dowodom który w jakimś stopniu potwierdzałby ich tezę :-/
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן

Awatar użytkownika
tola
Posty: 664
Rejestracja: 31 maja 2017, 12:57

Post autor: tola »

David77 pisze:Mam pytanie do Listka i Toli odnośnie dnia w którym to Jezus został złożony do grobu wykutego w skale . Jak czytamy w ewangeliach był to dzień zwany dniem przygotowania gdyż nastawał Szabbat

Ew Łuk 23:54 (53) I zdjąwszy je, obwinął w prześcieradło i złożył w grobowcu w skale, gdzie nikt jeszcze nie leżał. (54) A był to dzień Przygotowania i nastawał sabat.

Jak podają słowniki j . greckiego Παρασκευή- przygotowanie , w NT tylko o dniu poprzedzającym szabat tj Piątek


Κυριακή - niedziela
]Δευτέρα - poniedziałek
Τρίτη - wtorek
ΤεΤάρτη - środa
Πέμπτη - czwartek
Παρασκευή - piątek
Σάββατο - sobota


Nazwy dni tygodni są zapożyczone od liczebników porządkowych z wyjątkiem pierwszego i siódmego dnia tygodnia

Również to samo można przeczytać odnośnie określenia hebrajskiego odpowiednika

עֶרֶב שַׁבָּת – Erew Szabbat - Piątkowy wieczór , dzień ten odpowiada dokładnie określeniu יוֹם שִׁשִּׁי - dzień szósty ( Piątek )

Gdyby Jezus został złożonym do grobu w środę to czy ewangelista Łukasz użył by w tym przypadku słowa (dnia) wieczoru Piątkowego ? czy raczej w naturalny sposób posłużyłby się terminem ΤεΤάρτη - dnia wieczoru środowego ?

To pierwsza kwestia .

Czy Jezus był dosłownie w sercu ziemi dokładnie tylko samo godzin co Jonasz w brzuchu ogromnej ryby ?
Nastawał SZABAT czyli czwartek - w piatek poszli domagac sie strazy.
Skoro Jezus podaje świadectwo Jonasza i wskazuje na Siebie to znaczy ze tak
ma byc a nie jak chce rzym
i liczy 3 dni od wieczora piatku to niedzieli wieczoem :-D

taki Mesjasz to ich fałszywy chrystus mamy wiare albo nie.

Awatar użytkownika
David77
Posty: 3720
Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
Lokalizacja: MÜNCHEN

Post autor: David77 »

tola
Nastawał SZABAT czyli czwartek - w piatek poszli domagac sie strazy.
Skoro Jezus podaje świadectwo Jonasza i wskazuje na Siebie to znaczy ze tak
ma byc a nie jak chce rzym
i liczy 3 dni od wieczora piatku to niedzieli wieczoem :-D

taki Mesjasz to ich fałszywy chrystus mamy wiare albo nie.
Szabbat nastawał z Piątku na Sobotę , wśród starożytnych świadectw w których jest mowa o zmartwychwstaniu Jezusa zawsze jest mowa o tym że miało to miejsce pierwszego dnia tygodnia , nigdzie nie można spotkać jakiejkolwiek wzmianki że ktoś się z tym nie zgadzał bądź polemizowała z tymi argentami . Skoro czytam dni tygodnia były podawane np odnośnie pierwszego ukazania się uczniom Jezusa i miało to miejsce właśnie pierwszego dnia tygodnia po Szabbacie to dlaczego należałoby myśleć w tym przypadku inaczej i grecki termin Παρασκευή - piątek rozumieć jako środę ? skoro tam nie pada takie określenie ?

Te starożytne świadectwa zostały zapisane długo przed tym zanim KK stał się religią państwową
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן

Awatar użytkownika
Listek
Posty: 7838
Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Listek »

David77 pisze:czy sprawozdanie biblijne informuje nas o tym że Jezus zmarł w środę
Umarł w środę , zmartwychwstał w sobotę

Kluczem do rozwiązania tej zagadki są oczywiście zapiski w Besorze (Ewangelii), ale nie tylko. Zacznijmy od tego, że w Besorze Łukasza 23:54-56 czytamy:

„(54) Był to dzień Przygotowania i zaczynał się już szabat. (55) Towarzyszyły mu kobiety, które przyszły z Nim z Galilei. Zobaczyły grobowiec i jak zostało złożone Jego ciało. (56) Wróciwszy, przygotowały wonności i olejki. Lecz w szabat, zgodnie z przykazaniem, zachowywały spoczynek” Biblia Warszawsko- Praska

Z tego rejestru Besory widzimy, że Mirjam z Magdalii i druga Mirjam przygotowały wonności i olejki do namaszczenia zmarłego Jeszua, ale ponieważ zbliżał się Szabat, bogobojne niewiasty postanowiły powstrzymać się z namaszczaniem Jego ciała aż do czasu po Szabacie.
Teraz dla porównania zobaczmy zapis w Besorze Marka 16:1 gdzie czytamy:


„(1) A gdy już minął szabat, wtedy Maria Magdalena, Maria [matka] Jakuba i Salome kupiły wonności, żeby pójść i namaścić Jeszua.” Biblia Warszawsko- Praska

W tych dwóch zapisach Besory widzimy jakby sprzeczność, albowiem w tym przypadku u Marka owe bogobojne kobiety zakupiły owe wonności po Szabacie.
Zatem kiedy one je kupiły? Czy przed Szabatem tak jak to pisze w Łukaszu, czy po Szabacie tak jak to pisze Marek?
Czyżby rejestr tych wydarzeń był sprzeczny ze sobą?
Otóż nie.
Pierwszy zapis Łukasza mówi nam o tym, że owe niewiasty zakupiły te wonności w Piątek, to znaczy po Szabacie świątecznym. Ponieważ pierwszy dzień Hag Hamca (Święta Przaśników) jest dniem odpoczynku podobnie jak ten cotygodniowy Szabat. Dlatego więc Łukasz donosi, że zakupienie tych wonności nastąpiło przed cotygodniowym Szabatem.
W przypadku rejestru Marka, on też mówi, że to był Piątek, w którym to dniu owe niewiast zakupiły te wonności i przygotowały według obowiązującej Chalachy wraz z olejkami.
Jednym z powodów dlaczego one zaniechały w Piątek namaszczenia zwłok Jeszua jest to, że zbliżał się Szabat
i aby nie być w stanie rytualnej nieczystości, odczekały aż minie Szabat, aby dokonać tego balsamowania zwłok Jeszua.
Gdy więc rankiem dnia pierwszego Jom Riszon, gdy udały się do grobowca, ku ich zdziwieniu zwłok Jeszua HaMaszijach tam nie znalazły. Albowiem nasz Adonaj już nie był pośród zmarłych ale już był pośród żywych! Hallelujah!

Podsumowanie:

Tak więc w obu przypadkach tych rejestrów mamy zapis, że:
Jeszua HaMaszijach został ukrzyżowany w Środę przed zachodem słońca, w czasie gdy składano ostatniego Baranka Paschalnego zanim złożono oddanie na codzienną Minchę - ostatnią stałą ofiarę dnia.
Dlatego Łukasz mówi nam o świątecznym Szabacie, który był w Czwartek, a Marek mówi nam o cotygodniowym Szabacie (Sobocie).
W obu przypadkach obydwaj mówią, że zakupienie i przygotowanie balsamu odbyło się w Piątek.
Tak jak w przypadku Środy tak też w przypadku Piątku, oba te dni są dniami przygotowania. Albowiem oba te dni są przed Szabatami.

Następny dowód, że jest tu mowa o dwóch Szabatach znajdujemy w Besorze Mateusza 28:1

„(1) A kiedy minął szabat, wczesnym rankiem pierwszego dnia tygodnia Maria z Magdali i druga Maria przyszły zobaczyć grób” Biblia Warszawsko- Praska

Słowa „A kiedy minął szabat” nie odnoszą się do pojedynczego Szabatu, ale do liczby mnogiej czyli do Szabatów. I nie zawsze można to znaleźć w dzisiejszych przekładach Biblii. Ale w Stong Corconadce jest to wyraźnie zaznaczone, że chodzi tu o liczbę mnogą szabatu. Czyli powinno być „A kiedy minęły szabaty.....”
Takie same świadectwo jest w aramejskim zapisie Besory, gdzie jest zapisane: „Beramsza din beszabata” co znaczy „w wieczór Szabatu” w sensie zamknięcie Szabatu.

Druga ważna sprawa to, że Jeszua nie zmartwychwstał w Jom Riszon (Niedziele,) ale gdy kończył się Szabat.

Widać to w tłumaczeniu Biblii Gdańskiej, gdzie bardziej dosłownie jest to przetłumaczone: Mat 28:1. Zobaczmy na ten sam tekst:

„(1) A gdy się kończył sabat, i już świtało na pierwszy dzień onego tygodnia, przyszła Maryja Magdalena i druga Maryja, aby grób oglądały.”

To, że świtało nie odnosi się w myśli judaizmu do poranka, ale raczej do rozpoczęcia się następnego dnia, który rozpoczyna się od zachodu słońca.
Widać to również w tłumaczeniu księdza Jakuba Wujka z 1599 roku. Biblii Wydanej przez Oficinę Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa. Zobaczmy ten tekst:

„A w wieczór sobotni, który zaświta na dzień pierwszy szabatu, przyszła Maria Magdalena i druga Maria oglądać grób......”

W tych cytatach mamy dwa świadectwa, że owe niewiasty przyszły do grobu, gdy kończył się Szabat i gdy rozpoczynał się Jom Riszon (dzień pierwszy - Niedziela).

Zatem nasz Adon Jeszua HaMaszijach zmartwychwstał, gdy kończył się Szabat. Hallelujah! Szabat jest Jego szczególnym dniem, albowiem ten dzień odnosi się do dzieła stworzenia, czy do znaku przymierza z Izraelem, ale również do Jego zmartwychwstania. Jeszua HaMaszijach sam powiedział, że On - Syn Człowieczy jest Adoan HaSzabat - Panem Szabatu.
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9

Jachu
Posty: 10663
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.

Awatar użytkownika
David77
Posty: 3720
Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
Lokalizacja: MÜNCHEN

Post autor: David77 »

Listek pisze:
David77 pisze:czy sprawozdanie biblijne informuje nas o tym że Jezus zmarł w środę
Umarł w środę , zmartwychwstał w sobotę

Kluczem do rozwiązania tej zagadki są oczywiście zapiski w Besorze (Ewangelii), ale nie tylko. Zacznijmy od tego, że w Besorze Łukasza 23:54-56 czytamy:

„(54) Był to dzień Przygotowania i zaczynał się już szabat. (55) Towarzyszyły mu kobiety, które przyszły z Nim z Galilei. Zobaczyły grobowiec i jak zostało złożone Jego ciało. (56) Wróciwszy, przygotowały wonności i olejki. Lecz w szabat, zgodnie z przykazaniem, zachowywały spoczynek” Biblia Warszawsko- Praska

Z tego rejestru Besory widzimy, że Mirjam z Magdalii i druga Mirjam przygotowały wonności i olejki do namaszczenia zmarłego Jeszua, ale ponieważ zbliżał się Szabat, bogobojne niewiasty postanowiły powstrzymać się z namaszczaniem Jego ciała aż do czasu po Szabacie.
Teraz dla porównania zobaczmy zapis w Besorze Marka 16:1 gdzie czytamy:


„(1) A gdy już minął szabat, wtedy Maria Magdalena, Maria [matka] Jakuba i Salome kupiły wonności, żeby pójść i namaścić Jeszua.” Biblia Warszawsko- Praska

W tych dwóch zapisach Besory widzimy jakby sprzeczność, albowiem w tym przypadku u Marka owe bogobojne kobiety zakupiły owe wonności po Szabacie.
Zatem kiedy one je kupiły? Czy przed Szabatem tak jak to pisze w Łukaszu, czy po Szabacie tak jak to pisze Marek?
Czyżby rejestr tych wydarzeń był sprzeczny ze sobą?
Otóż nie.
Pierwszy zapis Łukasza mówi nam o tym, że owe niewiasty zakupiły te wonności w Piątek, to znaczy po Szabacie świątecznym. Ponieważ pierwszy dzień Hag Hamca (Święta Przaśników) jest dniem odpoczynku podobnie jak ten cotygodniowy Szabat. Dlatego więc Łukasz donosi, że zakupienie tych wonności nastąpiło przed cotygodniowym Szabatem.
W przypadku rejestru Marka, on też mówi, że to był Piątek, w którym to dniu owe niewiast zakupiły te wonności i przygotowały według obowiązującej Chalachy wraz z olejkami.
Jednym z powodów dlaczego one zaniechały w Piątek namaszczenia zwłok Jeszua jest to, że zbliżał się Szabat
i aby nie być w stanie rytualnej nieczystości, odczekały aż minie Szabat, aby dokonać tego balsamowania zwłok Jeszua.
Gdy więc rankiem dnia pierwszego Jom Riszon, gdy udały się do grobowca, ku ich zdziwieniu zwłok Jeszua HaMaszijach tam nie znalazły. Albowiem nasz Adonaj już nie był pośród zmarłych ale już był pośród żywych! Hallelujah!

Podsumowanie:

Tak więc w obu przypadkach tych rejestrów mamy zapis, że:
Jeszua HaMaszijach został ukrzyżowany w Środę przed zachodem słońca, w czasie gdy składano ostatniego Baranka Paschalnego zanim złożono oddanie na codzienną Minchę - ostatnią stałą ofiarę dnia.
Dlatego Łukasz mówi nam o świątecznym Szabacie, który był w Czwartek, a Marek mówi nam o cotygodniowym Szabacie (Sobocie).
W obu przypadkach obydwaj mówią, że zakupienie i przygotowanie balsamu odbyło się w Piątek.
Tak jak w przypadku Środy tak też w przypadku Piątku, oba te dni są dniami przygotowania. Albowiem oba te dni są przed Szabatami.

Następny dowód, że jest tu mowa o dwóch Szabatach znajdujemy w Besorze Mateusza 28:1

„(1) A kiedy minął szabat, wczesnym rankiem pierwszego dnia tygodnia Maria z Magdali i druga Maria przyszły zobaczyć grób” Biblia Warszawsko- Praska

Słowa „A kiedy minął szabat” nie odnoszą się do pojedynczego Szabatu, ale do liczby mnogiej czyli do Szabatów. I nie zawsze można to znaleźć w dzisiejszych przekładach Biblii. Ale w Stong Corconadce jest to wyraźnie zaznaczone, że chodzi tu o liczbę mnogą szabatu. Czyli powinno być „A kiedy minęły szabaty.....”
Takie same świadectwo jest w aramejskim zapisie Besory, gdzie jest zapisane: „Beramsza din beszabata” co znaczy „w wieczór Szabatu” w sensie zamknięcie Szabatu.

Druga ważna sprawa to, że Jeszua nie zmartwychwstał w Jom Riszon (Niedziele,) ale gdy kończył się Szabat.

Widać to w tłumaczeniu Biblii Gdańskiej, gdzie bardziej dosłownie jest to przetłumaczone: Mat 28:1. Zobaczmy na ten sam tekst:

„(1) A gdy się kończył sabat, i już świtało na pierwszy dzień onego tygodnia, przyszła Maryja Magdalena i druga Maryja, aby grób oglądały.”

To, że świtało nie odnosi się w myśli judaizmu do poranka, ale raczej do rozpoczęcia się następnego dnia, który rozpoczyna się od zachodu słońca.
Widać to również w tłumaczeniu księdza Jakuba Wujka z 1599 roku. Biblii Wydanej przez Oficinę Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa. Zobaczmy ten tekst:

„A w wieczór sobotni, który zaświta na dzień pierwszy szabatu, przyszła Maria Magdalena i druga Maria oglądać grób......”

W tych cytatach mamy dwa świadectwa, że owe niewiasty przyszły do grobu, gdy kończył się Szabat i gdy rozpoczynał się Jom Riszon (dzień pierwszy - Niedziela).

Zatem nasz Adon Jeszua HaMaszijach zmartwychwstał, gdy kończył się Szabat. Hallelujah! Szabat jest Jego szczególnym dniem, albowiem ten dzień odnosi się do dzieła stworzenia, czy do znaku przymierza z Izraelem, ale również do Jego zmartwychwstania. Jeszua HaMaszijach sam powiedział, że On - Syn Człowieczy jest Adoan HaSzabat - Panem Szabatu.

Żydzi w czasach Jezusa i dużo wcześniej stosowali inną rachubę liczenia dni, znacznie różniącą się od współczesnej. Możemy zauważyć, że już w Starym Testamencie, wyrażenie „jeden dzień i jedna noc” mogło być stosowane przez Żydów do oznaczania dnia, gdy chodziło jedynie o jego część.

Taki przykład znajdziemy np. w Księdze Estery, w której czytamy, że perska królowa Estera, gdy dowiedziała się o planie zagłady Żydów, wydała nakaz swojemu słudze Madocheuszowi:

„Idź i zbierz wszystkich Żydów, którzy się znajdują w Suzie, i pośćcie za mnie nie jedząc i nie pijąc trzy dni, nocą i dniem. również ja i moje służebnice tak będziemy pościć, a potem udam się do króla, choć to jest wbrew prawu” (Est 4:16).

Estera miała się udać do króla po trzech dniach i nocach, czyli według naszej rachuby, po trzech dobach. Jednakże jak czytamy w dalszej części :

„Trzeciego dnia ubrała się Estera w szaty królowej i stanęła na wewnętrznym dziedzińcu pałacu królewskiego” (Es 5:1).

Do tego „trzeciego dnia” upłynęły dopiero dwie noce i niecałe trzy dni, odkąd zapowiedziała: „Przez trzy doby nocą i dniem nie jedzcie i nie pijcie; również ja i moje służebnice tak będziemy pościć, a potem udam się do króla”.

Uważam tak jak wcześniej napisałem ; gdyby Jezus miał umrzeć w środę to uczniowie nie mówili by że od jego śmieci już 3 dni jak to się stało ale byłby to już 4 dni ...

tola napisała że Jezus zmarł w Czwartek tym samym nieświadomie potwierdziła że zmartwychwstał pierwszego dnia tygodnia tj w niedziele a nie w Szabbat tak jak wcześniej twierdziła
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן

Jachu
Posty: 10663
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

Dla przypomnienia,bo już było na Forum:

http://www.nastrazy.pl/archiwum/1993_2_03.htm
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.

eksplorator

Post autor: eksplorator »

Nie jest możliwe, aby Jezus umarł w piątek i zmartwychwstał w niedzielę
Pewnym jest jedno, że Jezus powstał z martwych trzeciego dnia od swojej męczeńskiej śmierci, tj. pierwszego dnia tygodnia po sabacie, a dniem tym była niedziela (Mat 28;1 Jan 20;1,19). Bazując na tej pewnej informacji, możemy już na samym początku stwierdzić, że drugim dniem była sobota a pierwszym dniem Piątek ... ale, jest jeszcze wiele innych dowodów potwierdzających, że nie mogło być inaczej. Śmierć Jezusa nierozerwalnie łączyła się z obchodzonym właśnie świętem Paschy.

Z Biblii wynika, że baranek paschalny miał być zabity po zachodzie słońca, ale jeszcze przed nastaniem ciemności na początku 14 Nisan, między tzw. dwoma wieczorami. W przeddzień tego wydarzenia, 13 Nisan, zanim "Nadszedł Dzień Przaśników, w którym ma być złożona ofiara paschalna" (Łuk 22;7), Jezus polecił swym uczniom, Piotrowi i Janowi tak oto: "Idźcie i przygotujcie nam do zjedzenia posiłek paschalny" (Łuk 22;8).

Był czwartkowy wieczór, gdy "w końcu, nadeszła godzina, ułożył się przy stole, a wraz z nim apostołowie" (Łuk 22;14), i rzekł do nich: "Wielce pragnąłem zjeść z wami ten posiłek paschalny, zanim będę cierpiał" (Łuk 22;15). "A kiedy nastał wieczór, półleżał przy stole wraz z dwunastoma uczniami. Gdy jedli, rzekł: 'Zaprawdę wam mówię: Jeden z was mnie zdradzi'” Mat 26;20,21 PNŚ.

Tego samego dnia, 14 Nisan, po zachodzie słońca, miało miejsce wiele, bardzo wiele znaczących wydarzeń. Najważniejszym z nich było ustanowienie 'Nowego Przymierza' co do Królestwa (Łuk 22;20). Późnym wieczorem, kiedy już umył nogi swoim uczniom, co uznawano za dowód gościnności, szacunku oraz pokory (Jan 13;5), udał się do ogrodu. "Przyszli więc na miejsce zwane Getsemani i on powiedział do swych uczniów: „Usiądźcie tu, ja tymczasem będę się modlił" Mar 14;32 PNŚ

Tej samej piątkowej nocy, 14 Nisan, został aresztowany i postawiony przed sądem. Około południa "zawieszony na drzewie" (Dzie 5;30 BT) zmarł (Jana 19:14).

Ponieważ w kalendarzu żydowskim dzień rozpoczynał się wieczorem i kończył następnego wieczoru, więc uroczystość wieczerzy Paschalnej musiała się odbyć późnym wieczorem z czwartku na piątek.

Kolejnym dowodem jest to, że Pascha przypadała wtedy na szósty dzień tygodnia. Wynika to chociażby z Jana 19;31, gdzie napisano, że następnego dnia był "wielki" sabat.

Jan 19;31 PNŚ "Ponieważ było Przygotowanie, Żydzi, nie chcąc, żeby ciała pozostawały na palach męki w sabat (bo dzień tego sabatu był wielki), poprosili Piłata, by skazańcom połamano nogi i zabrano ciała"


Na drugi dzień, po wieczerzy Paschalnej, zawsze obchodzono sabat, niezależnie od dnia tygodnia (Kpł 23;5-7). Ale były wyjątki, gdy ten szczególny sabat Paschalny pokrywał się z siódmym dniem tygodnia, czyli zwykłym, standardowym sabatem. Wówczas nazywano go "wielkim sabatem". I tak też było wówczas, jak czytaliśmy wcześniej „dzień tego sabatu był wielki”, co stanowi niepodważalny dowód, że Jezus zmarł w piątek 14 Nisan, ok. trzeciej po południu (Łk 23;44-46).

Ponadto ewangelista Marek w swym doniesieniu, użył greckiego terminu „paraskue prosabbaton”, co wśród ówczesnych Żydów hellenistycznych oznaczało ... piątek. I tak jest po dziś dzień w języku greckim piątek nosi nazwę paraskeue, czyli "Dzień Przygotowania".

παρασκευή - paraskeuē – przygotowanie - Strong 3904


To, że dzień ukrzyżowania był świętem Paschy wynika też ze słów, jakie Piłat skierował do przywódców żydowskich:
"Jest zaś u was zwyczaj, że na Paschę zwalniam wam jakiegoś człowieka. Czy więc chcecie, żebym wam zwolnił króla Żydów?”Wtedy znowu zawołali, mówiąc: „Nie jego, lecz Barabasza!” A Barabasz był zbójcą " (Jan 18;39-40).
Czy w świetle tylu dowodów, można podważać fakt, że Jezus poniósł śmierć w Piątek 14 Nisan? Nie bez znaczenia miało Jego zmartwychwstanie w dniu 16 Nisan, w dniu, w którym kapłan kołysał w świątyni snopem pierwocin jęczmienia. Właśnie wtedy, 16 Nisan został wskrzeszony „jako pierwocina tych, którzy zapadli w sen śmierci” (1Kor 15;20; Łuk 23;54 do 24;7).

Awatar użytkownika
Listek
Posty: 7838
Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Listek »

eksplorator pisze:w dniu, w którym kapłan kołysał w świątyni snopem pierwocin jęczmienia.
Pierwszy snop jęczmienia zostawał zżęty przed zakończeniem szabatu i o tym czasie Bóg wskrzesił Mesjasza , jako pierwociny do życia wiecznego.

Dzień biblijny liczy się od zachodu słońca do zachodu słońca.

Jeszua nie zmartwychwstał w Jom Riszon (Niedziele,) ale gdy kończył się Szabat.

Widać to w tłumaczeniu Biblii Gdańskiej, gdzie bardziej dosłownie jest to przetłumaczone: Mat 28:1. Zobaczmy na ten sam tekst:

„(1) A gdy się kończył sabat, i już świtało na pierwszy dzień onego tygodnia, przyszła Maryja Magdalena i druga Maryja, aby grób oglądały.”

To, że świtało nie odnosi się w myśli judaizmu do poranka, ale raczej do rozpoczęcia się następnego dnia, który rozpoczyna się od zachodu słońca.
Widać to również w tłumaczeniu księdza Jakuba Wujka z 1599 roku. Biblii Wydanej przez Oficinę Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa. Zobaczmy ten tekst:

„A w wieczór sobotni, który zaświta na dzień pierwszy szabatu, przyszła Maria Magdalena i druga Maria oglądać grób......”

W tych cytatach mamy dwa świadectwa, że owe niewiasty przyszły do grobu, gdy kończył się Szabat i gdy rozpoczynał się Jom Riszon (dzień pierwszy - Niedziela).

według Ewangelii Mateusza kobiety odwiedziły grób w sobotę po zachodzie słońca, a Jezusa już w tym grobie nie było. Musiał więc według tej Ewangelii Zmartwychwstać w sobotę przed zachodem słońca, czyli w sobotę według obydwu rachub czasu (żydowskiego i współczesnego).
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wydarzenia”