Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3

Omawianie konkretnych wersetów znajdujących się w Biblii

Moderatorzy: booris, kansyheniek, Bobo, Junior Admin, Moderatorzy

Henryk
Posty: 10714
Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26

Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3

Post autor: Henryk »

Czy uprawnionym jest, a jeśli tak to dlaczego, umieszczenie w poniższych wersetach Imienia Bożego?
Rdz 18:1-3 nwt-pl " Potem ukazał mu się Jehowa pośród wielkich drzew Mamre, gdy w skwarze dnia siedział on u wejścia do namiotu. (2) Podniósłszy oczy, spojrzał, a oto trzech mężów stało w pewnej odległości od niego. Kiedy ich ujrzał, pobiegł im na spotkanie od wejścia do namiotu i kłaniał się im aż do ziemi. (3) I rzekł: "Jehowo, jeśli istotnie znalazłem łaskę w twoich oczach, racz nie omijać swego sługi."

Czy rzeczywiście sam Jehowa odwiedzał Abrahama?
Hbr 13:2 nwt-pl " Nie zapominajcie o gościnności, bo dzięki niej niektórzy, nie wiedząc, podejmowali aniołów."

EMET
Posty: 11222
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Re: Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3

Post autor: EMET »

Henryk pisze:Czy uprawnionym jest, a jeśli tak to dlaczego, umieszczenie w poniższych wersetach Imienia Bożego?
Rdz 18:1-3 nwt-pl " Potem ukazał mu się Jehowa pośród wielkich drzew Mamre, gdy w skwarze dnia siedział on u wejścia do namiotu. (2) Podniósłszy oczy, spojrzał, a oto trzech mężów stało w pewnej odległości od niego. Kiedy ich ujrzał, pobiegł im na spotkanie od wejścia do namiotu i kłaniał się im aż do ziemi. (3) I rzekł: "Jehowo, jeśli istotnie znalazłem łaskę w twoich oczach, racz nie omijać swego sługi."

Czy rzeczywiście sam Jehowa odwiedzał Abrahama?
Hbr 13:2 nwt-pl " Nie zapominajcie o gościnności, bo dzięki niej niektórzy, nie wiedząc, podejmowali aniołów."
EMET:
Jest uprawnionym, o ile pozwala na to zapis w tekście Biblii Hebrajskiej + ew. uwzględnienie Masory oraz np. odkrycia z Qumran. Co się tyczy interpretacji, to już inne zagadnienie...
Ponadto mamy zasadę kontekstu oraz tego, co CAŁA Biblia mówi w jakimś danym temacie.
Wystarczy poczytać to, co relacjonował Szczepan w Dz Ap 7... Z jednej strony są wcześniejsze zapisy o tym, ze to sam Jehowa [niekiedy twarzą w twarz], a z drugiej strony, że o jednak anioł/owie/, nie zaś sam Jehowa jako taki. Tako i scena 'mocowania się Jakuba z...'. A wszak mamy coś w Ozeasza 12:4.

Krótko, zatem: często przedstawiciel od Boga uprawniony przez Niego, to jakby sam Bóg. Przecież dosłownie sam Bóg nie nie przebywał w obozie izraelskim ani w 'Namiocie Spotkania'.

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis.

Henryk
Posty: 10714
Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26

Re: Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3

Post autor: Henryk »

EMET pisze:
Jest uprawnionym, o ile pozwala na to zapis w tekście Biblii Hebrajskiej + ew. uwzględnienie Masory oraz np. odkrycia z Qumran. Co się tyczy interpretacji, to już inne zagadnienie...
No właśnie.
A wiemy jak jest w Biblii Hebrajskiej czy u masoretów?
Z jednej strony są wcześniejsze zapisy o tym, ze to sam Jehowa [niekiedy twarzą w twarz]
Ja znam tłumaczenia, ze to Pan rozmawiał twarzą w twarz, a tym &#8222;Panem&#8221; był:
"Wtem ukazał mu się anioł Pański w płomieniu ognia ze środka krzewu; i spojrzał, a oto krzew płonął ogniem, jednakże krzew nie spłonął." Wj 3:2 bw
Dz 7:30 bw "A kiedy minęło czterdzieści lat, ukazał mu się na pustyni góry Synaj anioł w płomieniu gorejącego krzaka."
Jestem przekonany że był nim nikt inny jak Logos.
Podobnie gdy chodzi o odwiedziny trojga mężów u Abrahama.
Jednym z nich najprawdopodniej był właśnie Pan- Logos.
Jakub jedynie myślał, że walczy z samym Bogiem.
Chociaż nie każdy "Bóg" jest Stwórcą życia.

EMET
Posty: 11222
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Re: Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3

Post autor: EMET »

Henryk pisze:
EMET pisze:
Jest uprawnionym, o ile pozwala na to zapis w tekście Biblii Hebrajskiej + ew. uwzględnienie Masory oraz np. odkrycia z Qumran. Co się tyczy interpretacji, to już inne zagadnienie...
No właśnie.
A wiemy jak jest w Biblii Hebrajskiej czy u masoretów?
Z jednej strony są wcześniejsze zapisy o tym, ze to sam Jehowa [niekiedy twarzą w twarz]
Ja znam tłumaczenia, ze to Pan rozmawiał twarzą w twarz, a tym &#8222;Panem&#8221; był:
"Wtem ukazał mu się anioł Pański w płomieniu ognia ze środka krzewu; i spojrzał, a oto krzew płonął ogniem, jednakże krzew nie spłonął." Wj 3:2 bw
Dz 7:30 bw "A kiedy minęło czterdzieści lat, ukazał mu się na pustyni góry Synaj anioł w płomieniu gorejącego krzaka."
Jestem przekonany że był nim nikt inny jak Logos.
Podobnie gdy chodzi o odwiedziny trojga mężów u Abrahama.
Jednym z nich najprawdopodniej był właśnie Pan- Logos.
Jakub jedynie myślał, że walczy z samym Bogiem.
Chociaż nie każdy "Bóg" jest Stwórcą życia.
EMET:
Przykład: Dzieje Ap 7:38 -- jawnie o pośrednictwie anioła, nie zaś o tym, iż to sam Bóg JHVH - dosłownie - &#8216;siedział twarzą w twarz&#8217; z Mojżeszem [hebr. Mosze]. W relacji Wyjścia 19 i 20 wynika, iż to sam Bóg...
Z kolei takie wypowiedzi wyraźnie o czymś świadczą: 1Król 8:27; 2Kron 2:6; Dz Ap 17:24. Tak też nawet napisanie wprost, że Bóg literalnie gdzie tam 'stał, mieszkał, siedział, z kimś rozmawiał', to wiadomo, iż bardziej chodziło o reprezentanta/ów/ tegoż Boga. Wręcz klasycznie mamy o tym w relacji z Sędziów 13:22 + kontekst. A czyż Jezus nie powiedział &#8211; wg Jana 14:8, 9?

Co się tyczy relacji z Rodzaju 18 i 19 - to jeszcze coś o tym napiszę w kontekście tego, o co pytasz: skąd wiemy, jak jest napisane w tekście BH oraz Masory [np. tam]?

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis.

Jachu
Posty: 10733
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

2 Moj. 33:18-23
18. Nad to rzekł Mojżesz: Ukaż mi proszę, chwałę twoję.
19. A on odpowiedział: Ja sprawię, że przejdzie wszystko dobre moje przed twarzą twoją, i zawołam z imienia: Pan przed twarzą twoją; zmiłuję się, nad kim się zmiłuję; a zlituję się, nad kim się zlituję.
20. I rzekł: Nie będziesz mógł widzieć oblicza mego; bo nie ujrzy mię człowiek, aby żyw został.
21. I rzekł Pan: Oto, miejsce u mnie, a staniesz na opoce.
22. A gdy przechodzić będzie chwała moja, tedy cię postawię w rozpadlinie opoki, i zakryję cię dłonią moją, póki nie przejdę.

23. Potem odejmę dłoń moję, i ujrzysz tył mój; ale twarz moja nie będzie widziana.
(BG)
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.

EMET
Posty: 11222
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Re: Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3

Post autor: EMET »

EMET pisze:

[ciach]

Co się tyczy relacji z Rodzaju 18 i 19 - to jeszcze coś o tym napiszę w kontekście tego, o co pytasz: skąd wiemy, jak jest napisane w tekście BH oraz Masory [np. tam]?

Stephanos, ps. EMET
EMET:
Co się tyczy Gen 18:3, 27, 30, 31, 32; 19:18, to w PNŚ mamy Imię ze względu na to, iż są miejsca typu &#8216;134 poprawek soferim&#8217; [wg Masory Ginsuburga: są strony w sieci www o tym].
Są też miejsca zwane fachowo &#8216;Puncta extraordinaria&#8217;, gdzie wśród owych mamy miejsca typu te z Gen 18:9. Z kolei w ramach tzw. &#8216;Tiqqune soferim&#8217; - owe sławne miejsce z Gen 18:22, gdzie w wg PNŚ mamy: &#8222;Wówczas mężowie ci zawrócili stamtąd i poszli do Sodomy, ale Jehowa dalej stał przed Abrahamem.&#8221;. Inne Przekłady warto porównać...
Są to kwestie znane biblistom zawodowym oraz nawet biblistom amatorom.
Gwoli jeszcze: czy to faktycznie sam Bóg JHVH - jako taki - ukazał się Salomonowi, o czym 1Król 9:2?

vide też --
http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.p ... ht=#392236

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ/ZW’, Przypis.

Jachu
Posty: 10733
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

No to jak to właściwie jest ???

Jan. 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział: on jednorodzony syn, który jest w łonie ojcowskiem, ten nam opowiedział.
(BG)

Jan. 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, lecz jednorodzony Bóg, który jest na łonie Ojca, objawił go.
(BW)


Jn 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, /o Nim/ pouczył.
(BT)
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.

agent terenowy
Posty: 519
Rejestracja: 18 wrz 2006, 9:29
Lokalizacja: Trochę tu trochę tam :) Aktualnie Chorzów
Kontakt:

Post autor: agent terenowy »

Jachu pisze:No to jak to właściwie jest ???

Jan. 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział: on jednorodzony syn, który jest w łonie ojcowskiem, ten nam opowiedział.
(BG)

Jan. 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, lecz jednorodzony Bóg, który jest na łonie Ojca, objawił go.
(BW)


Jn 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, /o Nim/ pouczył.
(BT)
Jest i jednorodzonym Bogiem, i jednorodzonym Synem. I nie ma problemu. :-)
A różnica w tym wierszu w przekładach wynika z różnicy w rękopisach, z jakich tłumacze korzystali. Jedne mają Syn, inne Bóg.
13 Wiele mógłbym ci napisać,
ale nie chcę użyć atramentu i pióra.
14 Mam bowiem nadzieję,
że zobaczę cię wkrótce,
i wtedy osobiście porozmawiamy.(3Jana)

Jachu
Posty: 10733
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

Ale faktem biblijnym jest,że :

Jn 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, /o Nim/ pouczył
(BT)


2 Moj. 33:20-23
20. I rzekł: Nie będziesz mógł widzieć oblicza mego; bo nie ujrzy mię człowiek, aby żyw został.
21. I rzekł Pan: Oto, miejsce u mnie, a staniesz na opoce.
22. A gdy przechodzić będzie chwała moja, tedy cię postawię w rozpadlinie opoki, i zakryję cię dłonią moją, póki nie przejdę.

23. Potem odejmę dłoń moję, i ujrzysz tył mój; ale twarz moja nie będzie widziana.
(BG)

A Jezusa,- Syna Bożego,wielu widziało, czego biblia dowodzi w wielu miejscach
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wersety”