Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
-
- Posty: 11763
- Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26
Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3
Czy uprawnionym jest, a jeśli tak to dlaczego, umieszczenie w poniższych wersetach Imienia Bożego?
Rdz 18:1-3 nwt-pl " Potem ukazał mu się Jehowa pośród wielkich drzew Mamre, gdy w skwarze dnia siedział on u wejścia do namiotu. (2) Podniósłszy oczy, spojrzał, a oto trzech mężów stało w pewnej odległości od niego. Kiedy ich ujrzał, pobiegł im na spotkanie od wejścia do namiotu i kłaniał się im aż do ziemi. (3) I rzekł: "Jehowo, jeśli istotnie znalazłem łaskę w twoich oczach, racz nie omijać swego sługi."
Czy rzeczywiście sam Jehowa odwiedzał Abrahama?
Hbr 13:2 nwt-pl " Nie zapominajcie o gościnności, bo dzięki niej niektórzy, nie wiedząc, podejmowali aniołów."
Rdz 18:1-3 nwt-pl " Potem ukazał mu się Jehowa pośród wielkich drzew Mamre, gdy w skwarze dnia siedział on u wejścia do namiotu. (2) Podniósłszy oczy, spojrzał, a oto trzech mężów stało w pewnej odległości od niego. Kiedy ich ujrzał, pobiegł im na spotkanie od wejścia do namiotu i kłaniał się im aż do ziemi. (3) I rzekł: "Jehowo, jeśli istotnie znalazłem łaskę w twoich oczach, racz nie omijać swego sługi."
Czy rzeczywiście sam Jehowa odwiedzał Abrahama?
Hbr 13:2 nwt-pl " Nie zapominajcie o gościnności, bo dzięki niej niektórzy, nie wiedząc, podejmowali aniołów."
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Re: Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3
EMET:Henryk pisze:Czy uprawnionym jest, a jeśli tak to dlaczego, umieszczenie w poniższych wersetach Imienia Bożego?
Rdz 18:1-3 nwt-pl " Potem ukazał mu się Jehowa pośród wielkich drzew Mamre, gdy w skwarze dnia siedział on u wejścia do namiotu. (2) Podniósłszy oczy, spojrzał, a oto trzech mężów stało w pewnej odległości od niego. Kiedy ich ujrzał, pobiegł im na spotkanie od wejścia do namiotu i kłaniał się im aż do ziemi. (3) I rzekł: "Jehowo, jeśli istotnie znalazłem łaskę w twoich oczach, racz nie omijać swego sługi."
Czy rzeczywiście sam Jehowa odwiedzał Abrahama?
Hbr 13:2 nwt-pl " Nie zapominajcie o gościnności, bo dzięki niej niektórzy, nie wiedząc, podejmowali aniołów."
Jest uprawnionym, o ile pozwala na to zapis w tekście Biblii Hebrajskiej + ew. uwzględnienie Masory oraz np. odkrycia z Qumran. Co się tyczy interpretacji, to już inne zagadnienie...
Ponadto mamy zasadę kontekstu oraz tego, co CAŁA Biblia mówi w jakimś danym temacie.
Wystarczy poczytać to, co relacjonował Szczepan w Dz Ap 7... Z jednej strony są wcześniejsze zapisy o tym, ze to sam Jehowa [niekiedy twarzą w twarz], a z drugiej strony, że o jednak anioł/owie/, nie zaś sam Jehowa jako taki. Tako i scena 'mocowania się Jakuba z...'. A wszak mamy coś w Ozeasza 12:4.
Krótko, zatem: często przedstawiciel od Boga uprawniony przez Niego, to jakby sam Bóg. Przecież dosłownie sam Bóg nie nie przebywał w obozie izraelskim ani w 'Namiocie Spotkania'.
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
-
- Posty: 11763
- Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26
Re: Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3
EMET pisze:No właśnie.Jest uprawnionym, o ile pozwala na to zapis w tekście Biblii Hebrajskiej + ew. uwzględnienie Masory oraz np. odkrycia z Qumran. Co się tyczy interpretacji, to już inne zagadnienie...
A wiemy jak jest w Biblii Hebrajskiej czy u masoretów?
Ja znam tłumaczenia, ze to Pan rozmawiał twarzą w twarz, a tym „Panem” był:Z jednej strony są wcześniejsze zapisy o tym, ze to sam Jehowa [niekiedy twarzą w twarz]
"Wtem ukazał mu się anioł Pański w płomieniu ognia ze środka krzewu; i spojrzał, a oto krzew płonął ogniem, jednakże krzew nie spłonął." Wj 3:2 bw
Dz 7:30 bw "A kiedy minęło czterdzieści lat, ukazał mu się na pustyni góry Synaj anioł w płomieniu gorejącego krzaka."
Jestem przekonany że był nim nikt inny jak Logos.
Podobnie gdy chodzi o odwiedziny trojga mężów u Abrahama.
Jednym z nich najprawdopodniej był właśnie Pan- Logos.
Jakub jedynie myślał, że walczy z samym Bogiem.
Chociaż nie każdy "Bóg" jest Stwórcą życia.
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Re: Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3
Henryk pisze:EMET:EMET pisze:No właśnie.Jest uprawnionym, o ile pozwala na to zapis w tekście Biblii Hebrajskiej + ew. uwzględnienie Masory oraz np. odkrycia z Qumran. Co się tyczy interpretacji, to już inne zagadnienie...
A wiemy jak jest w Biblii Hebrajskiej czy u masoretów?
Ja znam tłumaczenia, ze to Pan rozmawiał twarzą w twarz, a tym „Panem” był:Z jednej strony są wcześniejsze zapisy o tym, ze to sam Jehowa [niekiedy twarzą w twarz]
"Wtem ukazał mu się anioł Pański w płomieniu ognia ze środka krzewu; i spojrzał, a oto krzew płonął ogniem, jednakże krzew nie spłonął." Wj 3:2 bw
Dz 7:30 bw "A kiedy minęło czterdzieści lat, ukazał mu się na pustyni góry Synaj anioł w płomieniu gorejącego krzaka."
Jestem przekonany że był nim nikt inny jak Logos.
Podobnie gdy chodzi o odwiedziny trojga mężów u Abrahama.
Jednym z nich najprawdopodniej był właśnie Pan- Logos.
Jakub jedynie myślał, że walczy z samym Bogiem.
Chociaż nie każdy "Bóg" jest Stwórcą życia.
Przykład: Dzieje Ap 7:38 -- jawnie o pośrednictwie anioła, nie zaś o tym, iż to sam Bóg JHVH - dosłownie - ‘siedział twarzą w twarz’ z Mojżeszem [hebr. Mosze]. W relacji Wyjścia 19 i 20 wynika, iż to sam Bóg...
Z kolei takie wypowiedzi wyraźnie o czymś świadczą: 1Król 8:27; 2Kron 2:6; Dz Ap 17:24. Tak też nawet napisanie wprost, że Bóg literalnie gdzie tam 'stał, mieszkał, siedział, z kimś rozmawiał', to wiadomo, iż bardziej chodziło o reprezentanta/ów/ tegoż Boga. Wręcz klasycznie mamy o tym w relacji z Sędziów 13:22 + kontekst. A czyż Jezus nie powiedział – wg Jana 14:8, 9?
Co się tyczy relacji z Rodzaju 18 i 19 - to jeszcze coś o tym napiszę w kontekście tego, o co pytasz: skąd wiemy, jak jest napisane w tekście BH oraz Masory [np. tam]?
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
2 Moj. 33:18-23
18. Nad to rzekł Mojżesz: Ukaż mi proszę, chwałę twoję.
19. A on odpowiedział: Ja sprawię, że przejdzie wszystko dobre moje przed twarzą twoją, i zawołam z imienia: Pan przed twarzą twoją; zmiłuję się, nad kim się zmiłuję; a zlituję się, nad kim się zlituję.
20. I rzekł: Nie będziesz mógł widzieć oblicza mego; bo nie ujrzy mię człowiek, aby żyw został.
21. I rzekł Pan: Oto, miejsce u mnie, a staniesz na opoce.
22. A gdy przechodzić będzie chwała moja, tedy cię postawię w rozpadlinie opoki, i zakryję cię dłonią moją, póki nie przejdę.
23. Potem odejmę dłoń moję, i ujrzysz tył mój; ale twarz moja nie będzie widziana.
(BG)
18. Nad to rzekł Mojżesz: Ukaż mi proszę, chwałę twoję.
19. A on odpowiedział: Ja sprawię, że przejdzie wszystko dobre moje przed twarzą twoją, i zawołam z imienia: Pan przed twarzą twoją; zmiłuję się, nad kim się zmiłuję; a zlituję się, nad kim się zlituję.
20. I rzekł: Nie będziesz mógł widzieć oblicza mego; bo nie ujrzy mię człowiek, aby żyw został.
21. I rzekł Pan: Oto, miejsce u mnie, a staniesz na opoce.
22. A gdy przechodzić będzie chwała moja, tedy cię postawię w rozpadlinie opoki, i zakryję cię dłonią moją, póki nie przejdę.
23. Potem odejmę dłoń moję, i ujrzysz tył mój; ale twarz moja nie będzie widziana.
(BG)
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Re: Księga Rodzaju (1 Mojżeszowa) 18:1-3
EMET:EMET pisze:
[ciach]
Co się tyczy relacji z Rodzaju 18 i 19 - to jeszcze coś o tym napiszę w kontekście tego, o co pytasz: skąd wiemy, jak jest napisane w tekście BH oraz Masory [np. tam]?
Stephanos, ps. EMET
Co się tyczy Gen 18:3, 27, 30, 31, 32; 19:18, to w PNŚ mamy Imię ze względu na to, iż są miejsca typu ‘134 poprawek soferim’ [wg Masory Ginsuburga: są strony w sieci www o tym].
Są też miejsca zwane fachowo ‘Puncta extraordinaria’, gdzie wśród owych mamy miejsca typu te z Gen 18:9. Z kolei w ramach tzw. ‘Tiqqune soferim’ - owe sławne miejsce z Gen 18:22, gdzie w wg PNŚ mamy: „Wówczas mężowie ci zawrócili stamtąd i poszli do Sodomy, ale Jehowa dalej stał przed Abrahamem.”. Inne Przekłady warto porównać...
Są to kwestie znane biblistom zawodowym oraz nawet biblistom amatorom.
Gwoli jeszcze: czy to faktycznie sam Bóg JHVH - jako taki - ukazał się Salomonowi, o czym 1Król 9:2?
vide też --
http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.p ... ht=#392236
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
No to jak to właściwie jest ???
Jan. 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział: on jednorodzony syn, który jest w łonie ojcowskiem, ten nam opowiedział.
(BG)
Jan. 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, lecz jednorodzony Bóg, który jest na łonie Ojca, objawił go.
(BW)
Jn 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, /o Nim/ pouczył.
(BT)
Jan. 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział: on jednorodzony syn, który jest w łonie ojcowskiem, ten nam opowiedział.
(BG)
Jan. 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, lecz jednorodzony Bóg, który jest na łonie Ojca, objawił go.
(BW)
Jn 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, /o Nim/ pouczył.
(BT)
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
-
- Posty: 518
- Rejestracja: 18 wrz 2006, 9:29
- Lokalizacja: Trochę tu trochę tam :) Aktualnie Chorzów
- Kontakt:
Jest i jednorodzonym Bogiem, i jednorodzonym Synem. I nie ma problemu.Jachu pisze:No to jak to właściwie jest ???
Jan. 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział: on jednorodzony syn, który jest w łonie ojcowskiem, ten nam opowiedział.
(BG)
Jan. 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, lecz jednorodzony Bóg, który jest na łonie Ojca, objawił go.
(BW)
Jn 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, /o Nim/ pouczył.
(BT)
A różnica w tym wierszu w przekładach wynika z różnicy w rękopisach, z jakich tłumacze korzystali. Jedne mają Syn, inne Bóg.
13 Wiele mógłbym ci napisać,
ale nie chcę użyć atramentu i pióra.
14 Mam bowiem nadzieję,
że zobaczę cię wkrótce,
i wtedy osobiście porozmawiamy.(3Jana)
ale nie chcę użyć atramentu i pióra.
14 Mam bowiem nadzieję,
że zobaczę cię wkrótce,
i wtedy osobiście porozmawiamy.(3Jana)
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
Ale faktem biblijnym jest,że :
Jn 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, /o Nim/ pouczył
(BT)
2 Moj. 33:20-23
20. I rzekł: Nie będziesz mógł widzieć oblicza mego; bo nie ujrzy mię człowiek, aby żyw został.
21. I rzekł Pan: Oto, miejsce u mnie, a staniesz na opoce.
22. A gdy przechodzić będzie chwała moja, tedy cię postawię w rozpadlinie opoki, i zakryję cię dłonią moją, póki nie przejdę.
23. Potem odejmę dłoń moję, i ujrzysz tył mój; ale twarz moja nie będzie widziana.
(BG)
A Jezusa,- Syna Bożego,wielu widziało, czego biblia dowodzi w wielu miejscach
Jn 1:18
18. Boga nikt nigdy nie widział, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, /o Nim/ pouczył
(BT)
2 Moj. 33:20-23
20. I rzekł: Nie będziesz mógł widzieć oblicza mego; bo nie ujrzy mię człowiek, aby żyw został.
21. I rzekł Pan: Oto, miejsce u mnie, a staniesz na opoce.
22. A gdy przechodzić będzie chwała moja, tedy cię postawię w rozpadlinie opoki, i zakryję cię dłonią moją, póki nie przejdę.
23. Potem odejmę dłoń moję, i ujrzysz tył mój; ale twarz moja nie będzie widziana.
(BG)
A Jezusa,- Syna Bożego,wielu widziało, czego biblia dowodzi w wielu miejscach
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.