Powt. Prawa 32:8 o czym jest mowa?
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
-
- Posty: 34
- Rejestracja: 04 gru 2017, 10:33
- Lokalizacja: Krapkowice
Powt. Prawa 32:8 o czym jest mowa?
Komu dał Bóg narody w tym wersecie ludziom czy aniołom?ile było tych narodów?
Pnś2018
"Gdy Najwyższy dawał narodom dziedzictwo+,gdy rozdzielał synów Adama*+,wyznaczył ludom granice+ze względu na liczbę synów Izraela"
Warszawska
"Gdy Najwyższy przydzielał dziedzictwa narodom, Gdy rozdzielał synów ludzkich, Już ustalał granice ludów Według liczby synów izraelskich."
Tysiąclecia
"Kiedy Najwyższy rozgraniczał narody,
rozdzielał synów człowieczych,
wtedy ludom granice wytyczał
według liczby synów Izraela"
Przypis:Tekst trudny, różnie tłumaczony. W niektórych przekł. staroż. i w tekście z Qumran: "synów Bożych", "aniołów Bożych", może pod wpływem etymologii ludowej.
Pnś2018
"Gdy Najwyższy dawał narodom dziedzictwo+,gdy rozdzielał synów Adama*+,wyznaczył ludom granice+ze względu na liczbę synów Izraela"
Warszawska
"Gdy Najwyższy przydzielał dziedzictwa narodom, Gdy rozdzielał synów ludzkich, Już ustalał granice ludów Według liczby synów izraelskich."
Tysiąclecia
"Kiedy Najwyższy rozgraniczał narody,
rozdzielał synów człowieczych,
wtedy ludom granice wytyczał
według liczby synów Izraela"
Przypis:Tekst trudny, różnie tłumaczony. W niektórych przekł. staroż. i w tekście z Qumran: "synów Bożych", "aniołów Bożych", może pod wpływem etymologii ludowej.
-
- Posty: 6986
- Rejestracja: 04 lis 2013, 12:05
-
- Posty: 34
- Rejestracja: 04 gru 2017, 10:33
- Lokalizacja: Krapkowice
Ten werset jest w nawiązaniu do rozdziału 10 księgi Rodzaju,gdzie po potopie rodziny synów Noego rozprzestrzeniły się po ziemi i z nich powstały narody.
W odniesieniu do wersetu z Powt. Prawa 32:8 zastanawiam się czy Bóg rozdzielił narody między każdego człowieka który jest wymieniony z imienia w 10 rozdziale księgi Rodzaju.
Jest napisane według liczby synów Izraela.Jaka to liczba?
Druga sprawa czy nie jest bardziej prawdopodobne,że w tym wersecie Bóg dał narody pod panowanie aniołom?
W odniesieniu do wersetu z Powt. Prawa 32:8 zastanawiam się czy Bóg rozdzielił narody między każdego człowieka który jest wymieniony z imienia w 10 rozdziale księgi Rodzaju.
Jest napisane według liczby synów Izraela.Jaka to liczba?
Druga sprawa czy nie jest bardziej prawdopodobne,że w tym wersecie Bóg dał narody pod panowanie aniołom?
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Re: Powt. Prawa 32:8 o czym jest mowa?
EMET:dzozef81 pisze:Komu dał Bóg narody w tym wersecie ludziom czy aniołom?ile było tych narodów?
Pnś2018
"Gdy Najwyższy dawał narodom dziedzictwo+,gdy rozdzielał synów Adama*+,wyznaczył ludom granice+ze względu na liczbę synów Izraela"
Warszawska
"Gdy Najwyższy przydzielał dziedzictwa narodom, Gdy rozdzielał synów ludzkich, Już ustalał granice ludów Według liczby synów izraelskich."
Tysiąclecia
"Kiedy Najwyższy rozgraniczał narody,
rozdzielał synów człowieczych,
wtedy ludom granice wytyczał
według liczby synów Izraela"
Przypis:Tekst trudny, różnie tłumaczony. W niektórych przekł. staroż. i w tekście z Qumran: "synów Bożych", "aniołów Bożych", może pod wpływem etymologii ludowej.
Co się tyczy wersetu Deuteronomium [Powtórzonego Prawa; hebr. /w krótkiej formie/ - Dewarim] 32:8, to w nawiązaniu do zapodanego /przez Ciebie/ przypisu z Przekładu ‘BT’: „Tekst trudny, różnie tłumaczony. W niektórych przekł. staroż. i w tekście z Qumran: „synów Bożych”, „aniołów Bożych”, może pod wpływem etymologii ludowej.” → coś teraz napiszę...
Oto postać zapisu w /„rezultatywnym”/ tekście Biblii Hebrajskiej ---
בְּהַנְחֵל עֶלְיוֹן גּוֹיִם בְּהַפְרִידוֹ בְּנֵי אָדָם יַצֵּב גְּבֻלֹת עַמִּים לְמִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל׃
– trans.: < bᵊhănḥēl ´ĕljôn gôjĭm bᵊhăphrîdhô bᵊnê `ādhām jăccēbh gᵊbhŭlōth ´ămmîm lᵊmĭspăr bᵊnê jĭŝrā`ēl > /= < bᵊhănchēl ´ĕljôn gôjĭm bᵊhăfrîdhô bᵊnê `ādhām jăccēw gᵊwŭlōth ´ămmîm lᵊmĭspăr bᵊnê jĭŝrā`ēl >/; trans. uproszczona: < behanchel ´eljon gojim behafridho bene `adham jaccew gewuloth ´ammim lemispar bene jisra`el >.
Oto, jak przetłumaczono ten werset w ‘Interlinii Vocatio’ [Tom PIĘCIOKSIĄG]: „32.8 *_(Jak_to)_rozdawał_dziedzictwo [hebr.: < behanchel >] Najwyższy [hebr.:< ´eljon >] narodom [hebr.: < gojim >] *_jak_rozdzielał [hebr.: < behafridho >] synów ludzkich [hebr.: < bene `adham >], ustalił [hebr.: < jaccew >] granice ludów [hebr.: < gewuloth ´ammim >], według_liczby [hebr.: < lemispar >] synów Izraela [hebr.: < bene jisra`el >].” – tłum. dr Anna Kuśmirek, ed. 2003r.
Tak oddano w Tomie wielotomowej edycji ‘KUL-Pallottinum’: „8 Gdy Najwyższy rozdzielał narody, gdy rozproszył synów Adama, to wyznaczył granice narodom według synów Izraela.” [Tom II-3, ed. 1971r.; tłum. ks. dr St. Łach].
Oto komentarz St. Łacha, u dołu: „Odpowiedź ojców i starszych w wierszu 8 mówi o planie miłości Jahwe ku poszczególnym narodom, wśród których naród izraelski zajmuje uprzywilejowane stanowisko. Na czym zaś to uprzywilejowane stanowisko Izraela polega, jest trudno ustalić wskutek różnego brzmienia ostatniego słowa w w. 8: „synów Izraela” (TM, Sam) czy „synów Bożych” (4Q, LXX, Syp VL, Aq). Obie lekcje są jednakowo prawdopodobne, obie też mają tę samą liczbę zwolenników wśród uczonych. Jeślibyśmy przyjęli lekcję końca w. 8 „synów Bożych”, to wówczas mielibyśmy w tym wierszu taki sens, że poszczególne narody są oddane pod opiekę któregoś z synów Bożych, tj. któregoś anioła (por. 4, 19), dla siebie zaś Jahwe zarezerwował opiekę nad Izraelem (por. 5, 9). Mielibyśmy tedy tę samą naukę, jaka się znajduje w Dn 10, 13. 20-21; 12, 1 i w Syr 17, 17 oraz w literaturze żydowskiej, a mianowicie, że poszczególnymi narodami opiekują się specjalni aniołowie.
Raczej jednak za autentyczną lekcję należy uznać słowa „synów Izraela”, gdyż wówczas lepiej uwypukla się paralelizm w tym wierszu. Mielibyśmy więc w w. 8 taki sens: „Gdy Jahwe dzielił ziemię między narody, to już wówczas myślał o przyszłym narodzie izraelskim, rezerwując dlań specjalne miejsce na ziemi”. Ciekawą interpretację w. 8 podaje Targum Jonatana, który w oparciu o opis z Rdz r. 10, o siedemdziesięciu narodach, i Wj 1, 15 o wejściu siedemdziesięciu synów Izraela do Egiptu, sądzi, że Jahwe tyle stworzył narodów, ilu było przodków narodu izraelskiego. W każdym wypadku sens w. 8 jest ten, że stworzenie i historia świata są skierowane do przyszłego Izraela. Tę samą myśl wypowie św. Paweł w liście do Efezjan, odnośnie do nowego Izraela, tj. Kościoła (1, 4).
W wierszach następnych uzasadnia autor myśl poprzednią, o wybraństwie Izraela, dodając, że Jakub, tj. naród izraelski, jest umiłowaną cząstką Jahwe i Jego dziedzictwem (w. 9). A miłość ta miała swoje największe nasilenie w czasach wędrówki Izraelitów po pustyni, kiedy to Izrael bez pomocy Jahwe zginąłby bez śladu. Wędrował bowiem przez pustkowie pełne dzikich zwierząt, wyjących przerażająco. Bez pomocy Bożej zagubiłby się Izrael na pustyni i zginąłby z głodu i pragnienia. Aby zbawić swój lud, Jahwe otoczył go troską, pouczał, czuwał nad nim, jak się czuwa nad źrenicą oka. […]
Wielką zaś łaskę wybraństwa zawdzięcza Izrael samemu Jahwe bez pomocy innych bogów. Izrael, jak to często akcentuje Pwt (6, 4), nie zawdzięcza nikomu niczego – ani w przeszłości, ani obecnie – jak tylko Jahwe, który jest jedynie prawdziwym Bogiem. Jak wiemy z innych ksiąg biblijnych, przypominanie Izraelitom tej prawdy było zawsze aktualne, aż do powrotu z niewoli, gdyż żyjąc w Kanaanie wśród pogan, oddających kult różnym bóstwom płodności, byli zawsze skłonni do naśladowania ich w tym względzie.” – str. 276, ak. 2 do str. 277, ak. 2.
W nawiązaniu jeszcze do kwestii filologicznych roztrząsań odnośnie zapisu tekstu w ‘Biblii Hebrajskiej’, to w edycji krytycznej ‘BHS’ mamy wiele przypisów tzw. krytyki tekstu: dotyczących nie tylko końcowej frazy [hebr.: < bene jisra`el >].
Objaśnienie skrótów: TM = tekst masorecki; // 4Q = tekst z 4. groty w Qumran; // LXX = Septuaginta; // Syp = syryjska Peszitta; // VL = /łacińska/ Vulgata; // Aq = grecki przekład Aquili; // Sam = Pentat. Samarytański; // Dn = Ks. Daniela; // Syr = ks. Syracha [dla np. katolików – deuterokanoniczna; brak w kanonie ‘BH’]; // Rdz = Ks. Rodzaju; // Wj = Ks. Wyjścia; // […] - skrót ode mnie, E.
‘PNŚ/ZW’ oddaje Powt 32:8: „8 Gdy Najwyższy dawał narodom dziedzictwo{odsyłka ‘o’}, gdy rozdzielał synów Adama*{odsyłka ‘p’}, wyznaczył ludom granice{odsyłka ‘q’} ze względu na liczbę synów Izraela{odsyłka ‘r’}.”. {przypis:} „32:8 *Możliwe też „rasy ludzkie”.”. // {odsyłka/i/:} „‘o’ - Rdz 10:5; Ps 115:16; // ‘p’ - Rdz 11:9; // ‘q’ - Pwt 2:5, 19; Dz 17:26.”; gdzie: Pwt = Ks. Powtórzonego Prawa; / Dz = Dzieje Apostolskie.
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
-
- Posty: 34
- Rejestracja: 04 gru 2017, 10:33
- Lokalizacja: Krapkowice
Chciałbym rozważyć tu kwestie za tym,że są to Synowie Boży-aniołowieEMET pisze:Jeślibyśmy przyjęli lekcję końca w. 8 „synów Bożych”, to wówczas mielibyśmy w tym wierszu taki sens, że poszczególne narody są oddane pod opiekę któregoś z synów Bożych, tj. któregoś anioła (por. 4, 19), dla siebie zaś Jahwe zarezerwował opiekę nad Izraelem (por. 5, 9). Mielibyśmy tedy tę samą naukę, jaka się znajduje w Dn 10, 13. 20-21; 12, 1 i w Syr 17, 17 oraz w literaturze żydowskiej, a mianowicie, że poszczególnymi narodami opiekują się specjalni aniołowie.
Podane wersety z księgi Daniela
10:13Lecz książę anielski królestwa perskiego sprzeciwiał mi się przez dwadzieścia jeden dni, lecz oto Michał, jeden z pierwszych książąt anielskich, przyszedł mi na pomoc, dlatego ja zostawiłem go tam przy księciu anielskim królestwa perskiego.
10:20-21Wtedy on rzekł: Czy wiesz, dlaczego przyszedłem do ciebie? Lecz teraz muszę wrócić, aby walczyć z księciem anielskim perskim, a gdy wyruszę do boju, oto zjawi się książę anielski grecki.
Doprawdy! Oznajmię ci, co jest napisane w księdze prawdy. I nie ma ani jednego, kto by mężnie stał po mojej stronie przeciwko nim, oprócz Michała, waszego księcia anielskiego.
12:1W owym czasie powstanie Michał, wielki książę, który jest orędownikiem synów twojego ludu, a nastanie czas takiego ucisku, jakiego nigdy nie było, odkąd istnieją narody, aż do owego czasu. W owym to czasie wybawiony będzie twój lud, każdy, kto jest wpisany do księgi żywota.
od siebie dodam z Daniela jeszcze
4:14Na rozstrzygnięciu stróżów opiera się ten wyrok, a sprawa jest postanowiona przez świętych, a to w tym celu, aby żyjący poznali, że Najwyższy ma moc nad królestwem ludzkim; daje je, komu chce, może nad nim ustanowić najuniżeńszego z ludzi.
Aniołowie poszczególnych narodów są tu przedstawieni jako książęta.
Bóg Ojciec jest w takim wypadku królem.
Przy podziale nie ma jeszcze narodu wybranego -Izraela, więc dziedzictwem Boga była cała ziemia.
Dzieje Apostolskie 17:26,27
"Z jednego pnia wywiódł też wszystkie narody ludzkie, aby mieszkały na całym obszarze ziemi, ustanowiwszy dla nich wyznaczone okresy czasu i granice ich zamieszkania,
Żeby szukały Boga, czy go może nie wyczują i nie znajdą, bo przecież nie jest On daleko od każdego z nas."
I tak z tego okresu zanim wyłonił się naród wybrany mamy wiernych sług Boga z narodów Hioba Abrahama czy Melchizedeka,który był nawet kapłanem Boga.
Wydaje się jednak,że Synowie Boży z czasem się zbuntowali i zaczęli odbierać chwałę należną Bogu przez co wybrał on naród dla swego imienia na którego czele stanął książe Michał.
Judy 1:9
"Tymczasem archanioł Michał, gdy z diabłem wiódł spór i układał się o ciało Mojżesza, nie ośmielił się wypowiedzieć bluźnierczego sądu, lecz rzekł: Niech cię Pan potępi."
Jana 1:11
"Do swej własności przyszedł, ale swoi go nie przyjęli."
1 Koryntian 10:4
"I wszyscy ten sam napój duchowy pili; pili bowiem z duchowej skały, która im towarzyszyła, a skałą tą był Chrystus."
Nasuwa się wniosek,że tym Michałem jest Jezus.
Efezjan 3:10
"Aby teraz nadziemskie władze i zwierzchności w okręgach niebieskich poznały przez Kościół różnorodną mądrość Bożą"
1Koryntian 8:5
"Bo chociaż nawet są tak zwani bogowie, czy to na niebie, czy na ziemi, i dlatego jest wielu bogów i wielu panów"
Efezjan 6:12
"Gdyż bój toczymy nie z krwią i z ciałem, lecz z nadziemskimi władzami, ze zwierzchnościami, z władcami tego świata ciemności, ze złymi duchami w okręgach niebieskich."
Jezus wraz z ludżmi wybranymi na współkrólów zastąpi te władze w niebiosach i pokaże jak należało rządzić po czym odda władzę Bogu.
1Koryntian 6:3"Czy nie wiecie, że aniołów sądzić będziemy?"
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
EMET:dzozef81 pisze:Chciałbym rozważyć tu kwestie za tym,że są to Synowie Boży-aniołowieEMET pisze:Jeślibyśmy przyjęli lekcję końca w. 8 „synów Bożych”, to wówczas mielibyśmy w tym wierszu taki sens, że poszczególne narody są oddane pod opiekę któregoś z synów Bożych, tj. któregoś anioła (por. 4, 19), dla siebie zaś Jahwe zarezerwował opiekę nad Izraelem (por. 5, 9). Mielibyśmy tedy tę samą naukę, jaka się znajduje w Dn 10, 13. 20-21; 12, 1 i w Syr 17, 17 oraz w literaturze żydowskiej, a mianowicie, że poszczególnymi narodami opiekują się specjalni aniołowie.
Podane wersety z księgi Daniela
10:13Lecz książę anielski królestwa perskiego sprzeciwiał mi się przez dwadzieścia jeden dni, lecz oto Michał, jeden z pierwszych książąt anielskich, przyszedł mi na pomoc, dlatego ja zostawiłem go tam przy księciu anielskim królestwa perskiego.
10:20-21Wtedy on rzekł: Czy wiesz, dlaczego przyszedłem do ciebie? Lecz teraz muszę wrócić, aby walczyć z księciem anielskim perskim, a gdy wyruszę do boju, oto zjawi się książę anielski grecki.
Doprawdy! Oznajmię ci, co jest napisane w księdze prawdy. I nie ma ani jednego, kto by mężnie stał po mojej stronie przeciwko nim, oprócz Michała, waszego księcia anielskiego.
12:1W owym czasie powstanie Michał, wielki książę, który jest orędownikiem synów twojego ludu, a nastanie czas takiego ucisku, jakiego nigdy nie było, odkąd istnieją narody, aż do owego czasu. W owym to czasie wybawiony będzie twój lud, każdy, kto jest wpisany do księgi żywota.
od siebie dodam z Daniela jeszcze
4:14Na rozstrzygnięciu stróżów opiera się ten wyrok, a sprawa jest postanowiona przez świętych, a to w tym celu, aby żyjący poznali, że Najwyższy ma moc nad królestwem ludzkim; daje je, komu chce, może nad nim ustanowić najuniżeńszego z ludzi.
Aniołowie poszczególnych narodów są tu przedstawieni jako książęta.
Bóg Ojciec jest w takim wypadku królem.
Nawet poprzez wydźwięk treści Daniela 10:13, 20 jawnie widać, jakiego rodzaju był ów ‘anielski książę perski’… Też treść Daniela 10:21b wobec Daniela 10:21c. Michał – postać nader pozytywna wobec - przeciwstawiającego się - ‘księcia Persji’; mamy też wspomniane o ‘księciu greckim’. Nie zapominajmy też, iż w Biblii pada określenie: „anioł Szatana” [2Kor 12:7], ‘aniołowie Szatana’ [Apok 12:9] wobec ‘aniołowie Michała’ [Apok 12:7]. Bóg JHVH jest określony w Ks. Daniela per ‘książę książąt’ [Dan 8:11, 25]. Nawet Jozue ‘zetknął się’ z ‘księciem wojska Jehowy’ → vide Joz 5:14, 15.
Wiemy, co Szatan zaoferował Jezusowi – Łuk 4:6, 7. Mamy przestrogę w do Efezjan 6:12.
Dwa byty anielskie wymienione z imienia w kanonicznej Biblii Hebrajskiej -- Michał oraz Gabriel -- w bardzo pozytywnym kontekście i ogólnie też, natomiast ‘aniołowie demoniczni’ [por. 1Kor 10:20; Jak 2:19]…
Zwracam także uwagę na zamienne słowa dotyczące 'anielskiego księcia Michała' -- Daniela 12:1a; 10:21c.
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
-
- Posty: 34
- Rejestracja: 04 gru 2017, 10:33
- Lokalizacja: Krapkowice
Warto jeszcze zajrzeć do Psalmu 82
82:1Psalm Asafa. Bóg stoi w zgromadzeniu Bożym, pośród bogów sprawuje sąd
5Lecz oni nie pojmują i nie rozumieją,
błąkają się w ciemnościach:
cała ziemia chwieje się w posadach.
6Ja rzekłem: Jesteście bogami
i wszyscy - synami Najwyższego.
7Lecz wy pomrzecie jak ludzie,
jak jeden mąż, książęta, poupadacie».
82:8
Powstań, Boże, osądź ziemię, bo ty otrzymasz w dziedzictwo wszystkie narody.
Na ten Psalm powołuje się Jezus w Jana 10:34-36
Jezus im odpowiedział: Czy nie jest napisane w waszym Prawie: Ja powiedziałem: Jesteście bogami?
10:35
Jeśli nazwał bogami tych, do których doszło słowo Boże, a Pismo nie może być naruszone;
10:36
To jakże do mnie, którego Ojciec uświęcił i posłał na świat, mówicie: Bluźnisz, bo powiedziałem: Jestem Synem Bożym?
W tym kontekście Jezus uosabia się właśnie jako jeden z tych Synów Bożych.
82:1Psalm Asafa. Bóg stoi w zgromadzeniu Bożym, pośród bogów sprawuje sąd
5Lecz oni nie pojmują i nie rozumieją,
błąkają się w ciemnościach:
cała ziemia chwieje się w posadach.
6Ja rzekłem: Jesteście bogami
i wszyscy - synami Najwyższego.
7Lecz wy pomrzecie jak ludzie,
jak jeden mąż, książęta, poupadacie».
82:8
Powstań, Boże, osądź ziemię, bo ty otrzymasz w dziedzictwo wszystkie narody.
Na ten Psalm powołuje się Jezus w Jana 10:34-36
Jezus im odpowiedział: Czy nie jest napisane w waszym Prawie: Ja powiedziałem: Jesteście bogami?
10:35
Jeśli nazwał bogami tych, do których doszło słowo Boże, a Pismo nie może być naruszone;
10:36
To jakże do mnie, którego Ojciec uświęcił i posłał na świat, mówicie: Bluźnisz, bo powiedziałem: Jestem Synem Bożym?
W tym kontekście Jezus uosabia się właśnie jako jeden z tych Synów Bożych.
-
- Posty: 6986
- Rejestracja: 04 lis 2013, 12:05
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
-
- Posty: 6986
- Rejestracja: 04 lis 2013, 12:05
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
Ale i tak można jeszcze wytrzymać. Gdy komuś "podchodzi adrenalinka i wzrasta ciśnienie,to niech pomyśli,że mogło by być gorzej,a nie jest. I to jest piękne.
Zamiast się użerać z domownikami cielesnymi,wal na Nasze Forum,tam zawsze znajdziesz antidotum w myśl zasady "klin klinem"
Mowię Wam,-"jest fest"
i coby nikt nie czuł się obrażony,biorę bałwana na"klatę":crazy:
Zamiast się użerać z domownikami cielesnymi,wal na Nasze Forum,tam zawsze znajdziesz antidotum w myśl zasady "klin klinem"
Mowię Wam,-"jest fest"
i coby nikt nie czuł się obrażony,biorę bałwana na"klatę":crazy:
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
-
- Posty: 6986
- Rejestracja: 04 lis 2013, 12:05
- Manna z nieba
- Posty: 3453
- Rejestracja: 28 mar 2013, 21:43
I do kogo się odczepiła??BoaDusiciel pisze:Ja to się z nikim nie użeram
Wiele lat temu użerałem się z teściową, ale w końcu jej poradziłem, że skoro na świecie jest klika mld ludzi, to niech się przypier .... do kogoś innego.
Dziwne, ale pojęła
Ci, którzy przemawiają w imieniu Boga powinni pokazać listy uwierzytelniające.