Ewangelia Jana 17:5 i Świadkowie Jehowy

Omawianie konkretnych wersetów znajdujących się w Biblii

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

Awatar użytkownika
bartek212701
Posty: 9241
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:54
Lokalizacja: Lublin

Post autor: bartek212701 »

Henryk, Pierworodny nie zawsze znaczy pierwszy jako urodzony,pierworodnym nawet można się stać,tak jak to było z Królem Dawidem czy Efraimem.
Izaj. 33:6-Mądrość i umiejętność będą utwierdzeniem czasów twoich, siłą i obfitem zbawieniem twem, a bojaźń Pańska skarbem twoim.

Awatar użytkownika
Bobo
Posty: 16737
Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12

Post autor: Bobo »

bartek212701 pisze:tak jak to było z Królem Dawidem czy Efraimem.
A jak to z nimi było?

Awatar użytkownika
bartek212701
Posty: 9241
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:54
Lokalizacja: Lublin

Post autor: bartek212701 »

Bobo, Ja nie neguje,że pierworodny znaczy to co napisał Henryk,ale podaje też,że Bóg może kogos uczynić pierworodnym,choć z urodzenia takim pierworodnym nie jest.
Izaj. 33:6-Mądrość i umiejętność będą utwierdzeniem czasów twoich, siłą i obfitem zbawieniem twem, a bojaźń Pańska skarbem twoim.

Awatar użytkownika
Bobo
Posty: 16737
Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12

Post autor: Bobo »

Domyślam się, że to masz na myśli, tylko, że pytam o przykłady jakie podałeś, Dawida i Efraima. Jak one mają się do bycia pierworodnym?

Awatar użytkownika
bartek212701
Posty: 9241
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:54
Lokalizacja: Lublin

Post autor: bartek212701 »

Bobo pisze:Jak one mają się do bycia pierworodnym?
Chodzi o to,że pierworodny nie zawsze znaczy pierwszy.
Izaj. 33:6-Mądrość i umiejętność będą utwierdzeniem czasów twoich, siłą i obfitem zbawieniem twem, a bojaźń Pańska skarbem twoim.

Awatar użytkownika
Bobo
Posty: 16737
Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12

Post autor: Bobo »

bartek212701 pisze:Chodzi o to,że pierworodny nie zawsze znaczy pierwszy.
Ale dlaczego wywołałeś Dawida i Efraima! :roll:

Czy oni byli takimi pierworodnymi niepierworodnymi?

nike
Posty: 11544
Rejestracja: 05 sie 2006, 23:59

Post autor: nike »

Do bobo.
Pierworodni z Izraela na pustyni zostali zastąpieni przez pokolenie Lewiego

Liczb.3:12-14
(12) A oto, Ja wziąłem Lewity z pośrodku synów Izraelskich miasto wszelkiego pierworodnego, otwierającego żywot, między synami Izraelskimi, i będą moi Lewitowie. (13) Albowiem mnie przynależy wszelkie pierworodne; ode dnia, któregom pobił wszelkie pierworodne w ziemi Egipskiej, poświęciłem sobie każde pierworodne w Izraelu; od człowieka aż do bydlęcia moi będą; Jam Pan. (14) Rzekł też Pan do Mojżesza na puszczy Synaj, mówiąc:

Awatar użytkownika
Bobo
Posty: 16737
Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12

Post autor: Bobo »

No to ja rozumiem, Lewici ZASTĄPILI pierworodnych, ale... Dawid? Kogo zastąpił? :roll:

jgs
Posty: 243
Rejestracja: 14 lis 2012, 15:25

Pierworodny wszelkiego stworzenia

Post autor: jgs »

Widzę, że ożywiłem dyskusję

Myślę, że dobrze jest odnosić się do tematu, a nie skupiać się na moich "manierach". Wydaje się jednak, że chyba nie wszyscy mnie dobrze zrozumieli.

Pierworodny - prototokos z pewnością można rozumieć jako 'pierwszy' ale w przypadku Jezusa oznacza coś więcej.

Pierworodny - prototokos w greckim rozumieniu jest określeniem głównie 'Jakościowym', a dopiero na drugim miejscu - 'Czasowym'. Kiedy Grek czy Żyd wypowiadał słowo 'prototokos' to wszyscy rozumieli, że mowa jest o "Dziedzicu".... Czyli pierwszym skojarzeniem było słowo "dziedzic", a nie słowo "pierwszy".

Weźmy przykład Jakuba i Ezawa. Wiemy, że Ezaw urodził się jako pierwszy lecz ostatecznie pierworodnym okazał się Jakub... Pismo mówi iż Ezaw sprzedał Jakubowi swoje pierworodztwo. 1 Mojżeszowa 25: 30-34. Co to znaczy, że Ezaw sprzedał pierworodztwo Jakubowi?..
Na pewno nie chodziło tu o fakt tego, że Ezaw urodził się jako pierwszy... Po prostu Ezaw odsprzedał Jakubowi swoje prawo dziedziczenia.. Ten przykład pokazuje jakie znaczenie w tamtych czasach miało słowo "Pierworodny". Głównie chodzi o dziedziczenie, a więc pierworodny to był dziedzic.

W przypadku Jezusa słowo pierworodny należy głównie interpretować w kontekście obietnicy jaką Bóg złożył Abrahamowi. Pismo mówi, że Dziedzicem tejże właśnie obietnicy jest Jezus Chrystus. To On jest głównym i obiecanym Potomkiem, Dziedzicem i Pierwszym, który spełnia tą obietnicę. Stał się więc Pierworodnym i w ten sposób Dziedzicem całego stworzenia, które może odnieś trwałe korzyści z przymierza Abrahamowego.
W liście do Hebrajczyków 1: 2 czytamy;..."Ostatnio, u kresu tych dni, przemówił do nas przez Syna, którego ustanowił dziedzicem wszechrzeczy..." W ten sposób Jezus stał się Pierworodnym...
Należy też zauważyć, że wszyscy, którzy okazują taką wiarę w Jezusa jak Abraham również stają się "dziedzicami" tej obietnicy czyli "pierworodnymi", a więc współdziedzicami Chrystusa. W Hebrajczyków 12: 23 czytamy o tych właśnie "pierworodnych"...

Jak mówi list do Kolosan 1: 15 - 18 Jezus jest nie tylko Pierworodnym w znaczeniu dziedzictwa ale jest również Pierwszym i Początkiem (w18). wszystkiego. On wszystko realizuje i nadaje wszystkiemu początek. Dlatego w Objawieniu 1: 17; 22: 13 mówi o sobie, że jest " Pierwszym i Ostatnim, Początkiem i Końcem"...

Tak więc słowo "Pierworodny" w odniesieniu do Jezusa wcale nie wskazuje, że jest On pierwszym stworzeniem....

Logos istniał zawsze jest sam bez początku i końca, Jest ponad czasowy... To On nadaje wszystkiemu początek, a sam jest ponad wszystkim.. Kiedy przybrał cielesną postać człowieka często mówił o sobie.. "Ja Jestem" - Ego eimi - co znaczy - istniejący, odwieczny..

W liście do Hebrajczyków 7: 3 o pochodzeniu Jezusa czytamy w kontekście osoby Melchizedeka tak: "...Bez ojca, bez matki, bez rodowodu, nie mający ani początku dni, ani końca życia, lecz podobny do Syna Bożego...." A w 13: 8 czytamy: "Jezus Chrystus wczoraj, i dziś, ten sam i na wieki".. Ten, który był, jest i przychodzi...

Pozdrawiam
Jan Gryko

nike
Posty: 11544
Rejestracja: 05 sie 2006, 23:59

Post autor: nike »

Bobo pisze:No to ja rozumiem, Lewici ZASTĄPILI pierworodnych, ale... Dawid? Kogo zastąpił? :roll:
Czepiasz się zupełnie zbytecznie.
Dawid był najmłodszym synem, nie był pierworodnym, a jednak to Dawida Bóg wybrał na króla.
W zakonie wszystko dziedziczył pierworodny syn, i według prawa to nie Dawid powinien zostać królem, a jednak został.
Ezaw i Jakub, tutaj tak na prawdę, to wygląda jakoby Bóg działał w tej zamianie.
I ja myślę,że coś takiego miał Bartek na myśli.

Awatar użytkownika
bartek212701
Posty: 9241
Rejestracja: 03 sty 2010, 21:54
Lokalizacja: Lublin

Post autor: bartek212701 »

nike pisze:I ja myślę,że coś takiego miał Bartek na myśli.
jak zwykle Nike jesteś niezastąpiona :-)
Bobo wiedział,tylko chciał mnie sprawdzić pewnie ;-)
Izaj. 33:6-Mądrość i umiejętność będą utwierdzeniem czasów twoich, siłą i obfitem zbawieniem twem, a bojaźń Pańska skarbem twoim.

Awatar użytkownika
Bobo
Posty: 16737
Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12

Post autor: Bobo »

Chyba uprawiacie jakąś grę słów: Dawid nie był ani pierworodnym, ani nie odziedziczył czegoś, co należało się pierworodnemu synowi Jessego (ojciec Dawida), gdyż... Jesse nie był królem więc... jak Dawid otrzymał coś, co należało się pierworodnemu z jego rodziny? Jak już, to Jonatan, syn Saula mógł być pretendentem do tronu ale nawet nie najstarszy syn Jessego...

Więc żadne pierworodztwo u Dawida ani w jego rodzinie nie wchodziło w grę.

Awatar użytkownika
Anna01
Posty: 4971
Rejestracja: 20 maja 2006, 10:03
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Anna01 »

Bobo pisze:Chyba uprawiacie jakąś grę słów: Dawid nie był ani pierworodnym, ani nie odziedziczył czegoś, co należało się pierworodnemu synowi Jessego (ojciec Dawida), gdyż... Jesse nie był królem więc... jak Dawid otrzymał coś, co należało się pierworodnemu z jego rodziny? Jak już, to Jonatan, syn Saula mógł być pretendentem do tronu ale nawet nie najstarszy syn Jessego...

Więc żadne pierworodztwo u Dawida ani w jego rodzinie nie wchodziło w grę.
Bobo, wybrany został w wyniku Bożej wolnej elekcji :-) Bóg ominął zasady sukcesji dynastycznej :-). A teraz zróbcie mi wykład; dlaczego Bóg tak postąpił ? Proszę. :prosze:
Miłość nie wyrządza zła bliźniemu. Przeto miłość jest doskonałym wypełnieniem Prawa.
Rzym. 13:10

jgs
Posty: 243
Rejestracja: 14 lis 2012, 15:25

Post autor: jgs »

Chodzi o dziedzictwo związane z obietnicą daną Abrahamowi co do pojawienia się Potomka.

Pozdrawiam
Jan Gryko

Awatar użytkownika
Bobo
Posty: 16737
Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12

Post autor: Bobo »

Anna01 pisze:Bobo, wybrany został w wyniku Bożej wolnej elekcji :-) Bóg ominął zasady sukcesji dynastycznej :-) . A teraz zróbcie mi wykład; dlaczego Bóg tak postąpił ? Proszę.
Anno01... masz rację. Na króla Bóg wybierał osoby wg. swojego uznania a nie wg. reguł dynastycznych. Dlaczego? Gdyż wg. Boga znaczenie ma jednostka a nie reguła, która niekoniecznie wskazuje na osobę najlepiej się na daną funkcję nadającą.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Wersety”