przypowieść o nieprawym szafarzu
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- Anowi
- Posty: 10038
- Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
- Lokalizacja: Bóg wie
tak jednym zdaniem - jak to u mnie - dopóki mamy możliwość działania zawsze powinniśmy naprawiać własne błędy, wiedząc, że nikt tego za nas nie zrobi
temat naprawdę genialny - z wielką przyjemnością przeczytałam wszystkie posty
temat naprawdę genialny - z wielką przyjemnością przeczytałam wszystkie posty
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
- Bobo
- Posty: 16721
- Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12
Aleś wymagająca... chyba nie pojęłaś dlaczego AEliot założył w ogóle ten temat. 'Pustka' gdyż bezczelnie pominęliśmy analogie i wykładnie Russell'a?nike pisze:Temat ciekawy, dwie strony zapisane i pustka.
Więc trzeba było od pierwszego postu coś od siebie wrzucić, a nie po dwóch stronach milczenia, nagle włazisz z krytyką Zresztą, temat nie zamkniety, zawsze możesz postawić ową kropkę nad 'i'.
Tak, jak dostrzegam. Nieuczciwy zarządca na pewno był typem... spod ciemnej gwiazdyCzy wy nie widzicie w przypowieściach Jezusa jakiś typów, zwracam się do braci ŚJ?
Tylko literalne??? Tyle aspektów moralnych tutaj...Przecież Jezus przy każdej przypowieści, kiedy apostołowie Go pytali, mówił WAM DANO WIEDZIEĆ, a wy nie wiecie nic więcej jak tylko literalne odczytanie?
Nie zazdrość nike!
-
- Posty: 11544
- Rejestracja: 05 sie 2006, 23:59
- Bobo
- Posty: 16721
- Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12
- Bobo
- Posty: 16721
- Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12
Więc, żeby nike nie było żal, wstawię komentarze Russell'a do fragmentu z Łuk 16:1-9:
Łuk.16: 1 Do uczniów=> Jak również do nauczonych w Piśmie i faryzeuszy.
Człowiek bogaty=> Bóg Jehowa.
Miał szafarza=> Nauczonych w Piśmie i faryzeuszy przy pierwszej obecności Jezusa. Również wyobraża nauczycieli szkół niedzielnych, biskupów, itp. przy wtórej obecności.
Rozpraszał dobra jego=> Zaniedbali korzystać w zadowalający sposób z łaski im powierzonej.
Łuk.16: 2 Nie będziesz szafował=> Bo nowy okres następuje.
Łuk.16: 3 Rzekł szafarz=> Pan Jezus wykazuje co rzeczywisty szafarz w dawnych czasach by uczynił w podobnych okolicznościach.
Łuk.16: 7 Napisz osiemdziesiąt=> Ze względu na tak znaczne obniżenie długu zdaje się, że ów szafarz wiedział, że dłużnik nie mógłby więcej zapłacić, jak tylko obniżoną sumę. Jego postępek nie wyrządził wielkiej szkody właścicielowi.
Łuk.16: 8 Pan pochwalił=> Szafarza mądrego według świata za jego mądrość i roztropność.
Bo=> Przez prędkie rozeznanie, że zmiana okresu wymagała zmiany obejścia się względem tych, od których władza miała być odjęta.
Synowie świata=> Jak jest pokazane w przypowieści o szafarzu.
W rodzaju swoim=> "Genea", ludzie żyjący w owym czasie, jak jest w wyrażeniu: "Nie przeminie ten rodzaj".
Synów światłości=> Jak jest pokazane w nauczonych w Piśmie i faryzeuszach przy pierwszej obecności Chrystusa. Wyobraża też nauczycieli szkół niedzielnych i różnych superintendentów, biskupów, itp. przy wtórej obecności Pana. Duchowieństwo zupełnie odmawia, by jakąkolwiek czynić zmianę w swoim sposobie postępowania, bez względu na jawne sprzeczności, które są wykazywane przy głoszeniu Prawdy ewangelicznej.
Łuk.16: 9 Ja wam powiadam=> Moim uczniom.
Przyjaciół czyńcie mamoną niesprawiedliwości=> Z dóbr ziemskich lub rzeczy wartościowych będących w posiadaniu teraz, które przedtem (nim poznałeś Stwórcę) były częściowo lub w całości pod kontrolą grzechu i szatana.
Aby gdy ustaniecie=> Gdy skończy się doczesne życie i władza szatana skończy się.
(Oni)=> Dla których mamona była wydaną, będą obdarzających błogosławić po wzbudzeniu do życia.
Wytłuściłem myśl podobną, którą w dyskusji też uwypuklono.
Łuk.16: 1 Do uczniów=> Jak również do nauczonych w Piśmie i faryzeuszy.
Człowiek bogaty=> Bóg Jehowa.
Miał szafarza=> Nauczonych w Piśmie i faryzeuszy przy pierwszej obecności Jezusa. Również wyobraża nauczycieli szkół niedzielnych, biskupów, itp. przy wtórej obecności.
Rozpraszał dobra jego=> Zaniedbali korzystać w zadowalający sposób z łaski im powierzonej.
Łuk.16: 2 Nie będziesz szafował=> Bo nowy okres następuje.
Łuk.16: 3 Rzekł szafarz=> Pan Jezus wykazuje co rzeczywisty szafarz w dawnych czasach by uczynił w podobnych okolicznościach.
Łuk.16: 7 Napisz osiemdziesiąt=> Ze względu na tak znaczne obniżenie długu zdaje się, że ów szafarz wiedział, że dłużnik nie mógłby więcej zapłacić, jak tylko obniżoną sumę. Jego postępek nie wyrządził wielkiej szkody właścicielowi.
Łuk.16: 8 Pan pochwalił=> Szafarza mądrego według świata za jego mądrość i roztropność.
Bo=> Przez prędkie rozeznanie, że zmiana okresu wymagała zmiany obejścia się względem tych, od których władza miała być odjęta.
Synowie świata=> Jak jest pokazane w przypowieści o szafarzu.
W rodzaju swoim=> "Genea", ludzie żyjący w owym czasie, jak jest w wyrażeniu: "Nie przeminie ten rodzaj".
Synów światłości=> Jak jest pokazane w nauczonych w Piśmie i faryzeuszach przy pierwszej obecności Chrystusa. Wyobraża też nauczycieli szkół niedzielnych i różnych superintendentów, biskupów, itp. przy wtórej obecności Pana. Duchowieństwo zupełnie odmawia, by jakąkolwiek czynić zmianę w swoim sposobie postępowania, bez względu na jawne sprzeczności, które są wykazywane przy głoszeniu Prawdy ewangelicznej.
Łuk.16: 9 Ja wam powiadam=> Moim uczniom.
Przyjaciół czyńcie mamoną niesprawiedliwości=> Z dóbr ziemskich lub rzeczy wartościowych będących w posiadaniu teraz, które przedtem (nim poznałeś Stwórcę) były częściowo lub w całości pod kontrolą grzechu i szatana.
Aby gdy ustaniecie=> Gdy skończy się doczesne życie i władza szatana skończy się.
(Oni)=> Dla których mamona była wydaną, będą obdarzających błogosławić po wzbudzeniu do życia.
Wytłuściłem myśl podobną, którą w dyskusji też uwypuklono.
-
- Posty: 11544
- Rejestracja: 05 sie 2006, 23:59
- Bobo
- Posty: 16721
- Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12
Żadna filozofia.nike pisze:Zdolny jesteś, potrafisz szukać w komentarzu hehehe.
A co nowego wnosi do tematu? AEliot zapoczątkował go tak:nike pisze:I co ty na to? nie podoba ci sie taka wykładnia? skup się może ci się spodoba.
Pytania:
1. Do czego zachęcał nas Jezus?
2. Jak być mądrym w myśl tej przypowieści?
3. Jak się to przekłada na współczesne życie (możemy się np. zastanowić nad płaceniem ZUS tudzież podatków)?
4. Czy i my naśladując owego szafarza zostaniemy pochwaleni?
-
- Posty: 11544
- Rejestracja: 05 sie 2006, 23:59
- Anna01
- Posty: 4971
- Rejestracja: 20 maja 2006, 10:03
- Lokalizacja: Warszawa
Przyznam, że po tym komentarzu, jeszcze bardziej sprawa mi się zagmatwała.Bobo pisze:Więc, żeby nike nie było żal, wstawię komentarze Russell'a do fragmentu z Łuk 16:1-9:
Może poproszę o komentarz do komentarza ?
Jeśli bogaczem jest sam Bóg, to tym bardziej, postępek zarządcy powinien być napiętnowany. Zarządca nie powinien kombinować tylko wykazać skruchę, obiecać poprawę, poprosić o szanse wyprostowania sytuacji finansowej, pokryć straty z własnej kieszeni. Bogacz (Bóg) wiedząc, że straty dla niego nie są aż tak duże - przebacza zarządcy lub nie. Jeśli bogacz nie widzi dalszej współpracy, uzgadnia z zarządcą (sam na sam) warunki jego odejścia, tak aby mu nie zaszkodzić w dalszej karierze (bo przecież go chwali).Bobo za Russellem pisze:Łuk.16: 7 Napisz osiemdziesiąt=> Ze względu na tak znaczne obniżenie długu zdaje się, że ów szafarz wiedział, że dłużnik nie mógłby więcej zapłacić, jak tylko obniżoną sumę. Jego postępek nie wyrządził wielkiej szkody właścicielowi.
Miłość nie wyrządza zła bliźniemu. Przeto miłość jest doskonałym wypełnieniem Prawa.
Rzym. 13:10
Rzym. 13:10
- Bobo
- Posty: 16721
- Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12
-
- Posty: 700
- Rejestracja: 29 cze 2007, 7:35
Nawiązując do pytań AEliota:
1. Do czego zachęcał nas Jezus?
Łk 16:9 nwt-pl "(9) "A ja wam mówię: Czyńcie sobie przyjaciół za pomocą nieprawego bogactwa, żeby gdy go zabraknie – przyjęli was do wiecznotrwałych miejsc zamieszkania."
A zatem swoje środki materialne mamy używać tak aby przynosić chwałę Bogu i Jego Synowi. Taką mądrością kierują się Synowie światła.
Natomiast ludzie tego świata kierują się mądrością jaka została przedstawiona w przypowieści o bogaczu i zarządcy
To że Pan Jezus nie pochwalał tego bogacza i jego zarządcy wynika z tych słów
Łk 16:10 nwt-pl "(10) Kto jest wierny w najmniejszym, jest też wierny w wielkim, a kto jest nieprawy w najmniejszym, jest też nieprawy w wielkim."
2. Jak być mądrym w myśl tej przypowieści?
Zależy po której stronie stoimy. Jeśli po stronie tego świata to kombinujemy tak aby nam było dobrze. Wówczas możemy nawet zyskać pochwałę od jakiegoś bogacza tego świata. Tak jak ten nieuczciwy zarządca zyskał taką pochwałę, pomimo ze działał na jego szkodę.
Natomiast jeśli zalezy nam na uzananiu Bożym wówczas środki materialne przeznaczamy z myślą o wieczności a nie tylko jakieś dorażne korzyści które zapewniają sobie ludzie tego świata.
3. Jak się to przekłada na współczesne życie (możemy się np. zastanowić nad płaceniem ZUS tudzież podatków)?
I jeszcze raz werset
Łk 16:10 nwt-pl "(10) Kto jest wierny w najmniejszym, jest też wierny w wielkim, a kto jest nieprawy w najmniejszym, jest też nieprawy w wielkim."
Mamy być rzetelni w sprawach materialnych i nie naśladować nieprawego zarządcy i tego bogacza, którzy tylko kierowali się światową mądrością.
4. Czy i my naśladując owego szafarza zostaniemy pochwaleni
Przez Boga i Jego Syna napewno nie.
Być może przez niektórych ludzi tego świata: Tak
1. Do czego zachęcał nas Jezus?
Łk 16:9 nwt-pl "(9) "A ja wam mówię: Czyńcie sobie przyjaciół za pomocą nieprawego bogactwa, żeby gdy go zabraknie – przyjęli was do wiecznotrwałych miejsc zamieszkania."
A zatem swoje środki materialne mamy używać tak aby przynosić chwałę Bogu i Jego Synowi. Taką mądrością kierują się Synowie światła.
Natomiast ludzie tego świata kierują się mądrością jaka została przedstawiona w przypowieści o bogaczu i zarządcy
To że Pan Jezus nie pochwalał tego bogacza i jego zarządcy wynika z tych słów
Łk 16:10 nwt-pl "(10) Kto jest wierny w najmniejszym, jest też wierny w wielkim, a kto jest nieprawy w najmniejszym, jest też nieprawy w wielkim."
2. Jak być mądrym w myśl tej przypowieści?
Zależy po której stronie stoimy. Jeśli po stronie tego świata to kombinujemy tak aby nam było dobrze. Wówczas możemy nawet zyskać pochwałę od jakiegoś bogacza tego świata. Tak jak ten nieuczciwy zarządca zyskał taką pochwałę, pomimo ze działał na jego szkodę.
Natomiast jeśli zalezy nam na uzananiu Bożym wówczas środki materialne przeznaczamy z myślą o wieczności a nie tylko jakieś dorażne korzyści które zapewniają sobie ludzie tego świata.
3. Jak się to przekłada na współczesne życie (możemy się np. zastanowić nad płaceniem ZUS tudzież podatków)?
I jeszcze raz werset
Łk 16:10 nwt-pl "(10) Kto jest wierny w najmniejszym, jest też wierny w wielkim, a kto jest nieprawy w najmniejszym, jest też nieprawy w wielkim."
Mamy być rzetelni w sprawach materialnych i nie naśladować nieprawego zarządcy i tego bogacza, którzy tylko kierowali się światową mądrością.
4. Czy i my naśladując owego szafarza zostaniemy pochwaleni
Przez Boga i Jego Syna napewno nie.
Być może przez niektórych ludzi tego świata: Tak
- Eliot
- Posty: 4160
- Rejestracja: 22 sie 2011, 10:37
Aniu, cenę Twój zdrowy rozsądek i spojrzenie na przypowieść chłodnym okiem.Anna01 pisze:Przyznam, że po tym komentarzu, jeszcze bardziej sprawa mi się zagmatwała.Bobo pisze:Więc, żeby nike nie było żal, wstawię komentarze Russell'a do fragmentu z Łuk 16:1-9:
Może poproszę o komentarz do komentarza ?
Jeśli bogaczem jest sam Bóg, to tym bardziej, postępek zarządcy powinien być napiętnowany. Zarządca nie powinien kombinować tylko wykazać skruchę, obiecać poprawę, poprosić o szanse wyprostowania sytuacji finansowej, pokryć straty z własnej kieszeni. Bogacz (Bóg) wiedząc, że straty dla niego nie są aż tak duże - przebacza zarządcy lub nie. Jeśli bogacz nie widzi dalszej współpracy, uzgadnia z zarządcą (sam na sam) warunki jego odejścia, tak aby mu nie zaszkodzić w dalszej karierze (bo przecież go chwali).Bobo za Russellem pisze:Łuk.16: 7 Napisz osiemdziesiąt=> Ze względu na tak znaczne obniżenie długu zdaje się, że ów szafarz wiedział, że dłużnik nie mógłby więcej zapłacić, jak tylko obniżoną sumę. Jego postępek nie wyrządził wielkiej szkody właścicielowi.
Myślę bardzo podobnie
...hm... może nawet tak samo
Dzięki ale...jaros71 pisze:Nawiązując do pytań AEliota:
Moim zdaniem werset 10 jest zaprzeczeniem całej przypowieści.
Podobnie werset 9 - gdyby było napisane: "czyńcie sobie przyjaciół za pomocą bogactwa" - ok. wszystko jasne. Tymczasem mowa o nieprawym bogactwie, czyli takim jak w przypowieści.
Pracując na etacie nie czuję aby moje 'bogactwo' było w jakiejkolwiek mierze nieprawe. Jak miałbym zatem pozyskiwać sobie owych przyjaciół skoro brak mi nieprawości?
Sorki, nie chciałem, żeby zabrzmiało to nieskromnie
Do nike - została już zapodana wykładnia Russella ale po dobnie jak inni - mam kłopot ze zrozumieniem. Może nam pomożesz?
"Sławiłem więc radość, bo nic dla człowieka lepszego pod słońcem, niż żeby jadł, pił i doznawał radości, i by to go cieszyło w jego trudzie za dni jego życia, które pod słońcem daje mu Bóg." (Ecc 8:15 bt)
-
- Posty: 700
- Rejestracja: 29 cze 2007, 7:35
W BT moim zdaniem jest ciekawy komentarz do tego wyrażeniaAEliot pisze:Moim zdaniem werset 10 jest zaprzeczeniem całej przypowieści.
Podobnie werset 9 - gdyby było napisane: "czyńcie sobie przyjaciół za pomocą bogactwa" - ok. wszystko jasne. Tymczasem mowa o nieprawym bogactwie, czyli takim jak w przypowieści.
Pracując na etacie nie czuję aby moje 'bogactwo' było w jakiejkolwiek mierze nieprawe. Jak miałbym zatem pozyskiwać sobie owych przyjaciół skoro brak mi nieprawości?
Sorki, nie chciałem, żeby zabrzmiało to nieskromnie
"Mamoną"- pieniądz jest niegodziwy nie dlatego, żeby w nieuczciwy sposób był nabyty, lecz dlatego że człowiek łatwo się do niego przywiązuje i często używa do złych celów.
- Eliot
- Posty: 4160
- Rejestracja: 22 sie 2011, 10:37
Może, może... ale...jaros71 pisze:W BT moim zdaniem jest ciekawy komentarz do tego wyrażeniaAEliot pisze:Moim zdaniem werset 10 jest zaprzeczeniem całej przypowieści.
Podobnie werset 9 - gdyby było napisane: "czyńcie sobie przyjaciół za pomocą bogactwa" - ok. wszystko jasne. Tymczasem mowa o nieprawym bogactwie, czyli takim jak w przypowieści.
Pracując na etacie nie czuję aby moje 'bogactwo' było w jakiejkolwiek mierze nieprawe. Jak miałbym zatem pozyskiwać sobie owych przyjaciół skoro brak mi nieprawości?
Sorki, nie chciałem, żeby zabrzmiało to nieskromnie
"Mamoną"- pieniądz jest niegodziwy nie dlatego, żeby w nieuczciwy sposób był nabyty, lecz dlatego że człowiek łatwo się do niego przywiązuje i często używa do złych celów.
Przypowieść dość jasno wskazuje na czym nieprawość polegała. Chyba nie mamy co do tego wątpliwości? Skoro tak to dlaczego mamy mamonę nazywać czymś nieprawym? Nie sama mamona ale sposób jej zdobycia decyduje o jej charakterze.
Czy 'wdowi grosz' był również nieprawy?
A co powiedzieć o 30 srebrnikach?
Chyba nie mamy wątpliwości który pieniądz był nieprawy z dwóch powyższych
"Sławiłem więc radość, bo nic dla człowieka lepszego pod słońcem, niż żeby jadł, pił i doznawał radości, i by to go cieszyło w jego trudzie za dni jego życia, które pod słońcem daje mu Bóg." (Ecc 8:15 bt)