DROGA DO DOSKONAŁOŚCI

Rozważania nad tekstami biblijnymi, zagadnienia doktrynalne, takie jak Trójca, nieśmiertelność duszy

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

Awatar użytkownika
nesto
Posty: 4218
Rejestracja: 02 kwie 2012, 12:06
Lokalizacja: były katolik

Post autor: nesto »

radek pisze:Jezus poznał, że Jego Ojciec ma wszelką władzę i dlatego kazał chrzcić w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego
Muszę znowu napisać prawdę. Jesteś idiotą Radku.
Miłego dnia.
Krowy będą się źrebili, kobyły cielili, owieczki prosili, chłop z chłopem spać będzie, baba z babą, wilki latać będą, bociany pływać, słońce wzejdzie na zachodzie, a zajdzie na wschodzie!

Awatar użytkownika
radek
Posty: 4146
Rejestracja: 03 sty 2013, 13:19
Lokalizacja: Choszczno
Kontakt:

Post autor: radek »

nesto pisze:
radek pisze:Jezus poznał, że Jego Ojciec ma wszelką władzę i dlatego kazał chrzcić w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego
Muszę znowu napisać prawdę. Jesteś idiotą Radku.
Miłego dnia.
Rozumiem Cię Nesto, ale pamiętaj, że Jezus początkowo nauczając mówił, że Ojciec większy jest od Niego i mówił najczęściej Ojciec, a nie Bóg

J 14:28 eib "Słyszeliście, że wam powiedziałem: Odchodzę, lecz przyjdę do was. Gdybyście darzyli Mnie miłością, cieszylibyście się, że idę do Ojca, gdyż Ojciec jest większy niż Ja."
‭‭Ewangelia według św. Jana 3:21 BW1975‬‬
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.

Awatar użytkownika
nesto
Posty: 4218
Rejestracja: 02 kwie 2012, 12:06
Lokalizacja: były katolik

Post autor: nesto »

Co ja mam Ci napisać?
No chyba tylko tyle, że ja też mogę się mylić.
Idź już spać,.
Ja w każdym razie idę...
Krowy będą się źrebili, kobyły cielili, owieczki prosili, chłop z chłopem spać będzie, baba z babą, wilki latać będą, bociany pływać, słońce wzejdzie na zachodzie, a zajdzie na wschodzie!

Awatar użytkownika
tola
Posty: 664
Rejestracja: 31 maja 2017, 12:57

Post autor: tola »

radek pisze:Jezus poznał, że Jego Ojciec ma wszelką władzę i dlatego kazał chrzcić w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego

Mat 11:27 eib "(27) Wszystko zostało mi przekazane przez mojego Ojca i nikt oprócz Ojca nie pojmuje, kim jest Syn. Nikt też nie pojmuje, kim jest Ojciec, jak tylko Syn oraz ten, komu Syn zechce to objawić."

Bóg nie wziął sobie Syna, lecz Syn został dany Światu

J 3:16 eib "Bóg bowiem tak bardzo ukochał świat, że dał swego Jedynego Syna, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne."
To dlaczego zanurzali w Imie Jezusa Chrystusa a nie trzy nazwy ?

Awatar użytkownika
radek
Posty: 4146
Rejestracja: 03 sty 2013, 13:19
Lokalizacja: Choszczno
Kontakt:

Post autor: radek »

tola pisze:
radek pisze:Jezus poznał, że Jego Ojciec ma wszelką władzę i dlatego kazał chrzcić w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego

Mat 11:27 eib "(27) Wszystko zostało mi przekazane przez mojego Ojca i nikt oprócz Ojca nie pojmuje, kim jest Syn. Nikt też nie pojmuje, kim jest Ojciec, jak tylko Syn oraz ten, komu Syn zechce to objawić."

Bóg nie wziął sobie Syna, lecz Syn został dany Światu

J 3:16 eib "Bóg bowiem tak bardzo ukochał świat, że dał swego Jedynego Syna, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne."
To dlaczego zanurzali w Imie Jezusa Chrystusa a nie trzy nazwy ?
Prawdopodobnie dlatego, że Jezus jest głównym źródłem ich wiedzy, które im imponowało. To świadczy o rozsądku Apostołów, trzymali się tego, czego byli pewni. Ale zanurzanie to tylko rytuał na wzór zanurzenia Jezusa w Jordanie. Chrzest "w imię" Ojca, Syna i Ducha Świętego to pokrzepienie słowem, na wzór nadawania imion swoim wybrańcom przez Jezusa, np. Szymon nazwany Piotrem
‭‭Ewangelia według św. Jana 3:21 BW1975‬‬
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.

Awatar użytkownika
tola
Posty: 664
Rejestracja: 31 maja 2017, 12:57

Post autor: tola »

uwzasz,,ze kłamstwem jest jakoby ten fragment ochrzcie narodów wtrójce
nie został dopisany ?
Autor przegapił bo mówi chrzcijcie narody a apostołowie nie narody chrzcili
i zanurzali w Imie Jezusa - Jeszua na odpuszczenie grzechów.

Awatar użytkownika
radek
Posty: 4146
Rejestracja: 03 sty 2013, 13:19
Lokalizacja: Choszczno
Kontakt:

Post autor: radek »

Ja nie podejrzewam nikogo o fałszowanie pism, ale tak jak pisałem wcześniej wiedza
Apostołów nie była taka jak wiedza Jezusa np.

2Kor 12:2 eib "Znam człowieka w Chrystusie, który przed czternastu laty — czy to w ciele, nie wiem, czy poza ciałem, też nie wiem, Bóg wie — został porwany aż do trzeciego nieba."
‭‭Ewangelia według św. Jana 3:21 BW1975‬‬
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.

Albertus
Posty: 3073
Rejestracja: 22 wrz 2007, 13:37

Post autor: Albertus »

To że apostołowie nie chrzcili od razu całych narodów (to znaczy ludzi ze wszystkich narodów) wynika z tego że oni nie rozumieli od razu wszystkich słów Jezusa jakie do nich wypowiadał.

Jest na to wiele przykładów. Chociażby ten:

Mk9:(1) Mówił także do nich: Zaprawdę, powiadam wam: Niektórzy z tych, co tu stoją, nie zaznają śmierci, aż ujrzą królestwo Boże przychodzące w mocy. (2) Po sześciu dniach Jezus wziął z sobą Piotra, Jakuba i Jana i zaprowadził ich samych osobno na górę wysoką. Tam przemienił się wobec nich. (3) Jego odzienie stało się lśniąco białe tak, jak żaden folusznik na ziemi wybielić nie zdoła. (4) I ukazał się im Eliasz z Mojżeszem, którzy rozmawiali z Jezusem. (5) Wtedy Piotr rzekł do Jezusa: Rabbi, dobrze, że tu jesteśmy; postawimy trzy namioty: jeden dla Ciebie, jeden dla Mojżesza i jeden dla Eliasza. (6) Nie wiedział bowiem, co należy mówić, tak byli przestraszeni. (7) I zjawił się obłok, osłaniający ich, a z obłoku odezwał się głos: To jest mój Syn umiłowany, Jego słuchajcie. (8) I zaraz potem, gdy się rozejrzeli, nikogo już nie widzieli przy sobie, tylko samego Jezusa. (9) A gdy schodzili z góry, przykazał im, aby nikomu nie rozpowiadali o tym, co widzieli, zanim Syn Człowieczy nie powstanie z martwych. (10) Zachowali to polecenie, rozprawiając tylko między sobą, co znaczy powstać z martwych.

Zgodnie z Pismem to dopiero Duch Święty stopniowo miał przypominać im słowa Jezusa i wszystkiego ich nauczyć:

J14: (26) A Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem.

Apostołowie mogli więc , zanim ich Duch Święty nie nauczył inaczej, myśleć że słowa Jezusa o chrzczeniu narodów oznaczają udzielanie chrztu żydom w diasporze posługującymi się innymi językami.

Początek tego mogli zobaczyć w dniu Pięćdziesiątnicy:

(1) Kiedy nadszedł wreszcie dzień Pięćdziesiątnicy, znajdowali się wszyscy razem na tym samym miejscu. (2) Nagle dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wiatru, i napełnił cały dom, w którym przebywali. (3) Ukazały się im też języki jakby z ognia, które się rozdzieliły, i na każdym z nich spoczął jeden. (4) I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym, i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Duch pozwalał mówić. (5) Przebywali wtedy w Jerozolimie pobożni Żydzi ze wszystkich narodów pod słońcem. (6) Kiedy więc powstał ów szum, zbiegli się tłumnie i zdumieli, bo każdy słyszał, jak przemawiali w jego własnym języku. (7) Czyż ci wszyscy, którzy przemawiają, nie są Galilejczykami? - mówili pełni zdumienia i podziwu. (8) Jakżeż więc każdy z nas słyszy swój własny język ojczysty? - (9) Partowie i Medowie, i Elamici, i mieszkańcy Mezopotamii, Judei oraz Kapadocji, Pontu i Azji, (10) Frygii oraz Pamfilii, Egiptu i tych części Libii, które leżą blisko Cyreny, i przybysze z Rzymu, (11) Żydzi oraz prozelici, Kreteńczycy i Arabowie - słyszymy ich głoszących w naszych językach wielkie dzieła Boże.

Zrozumienie że w słowach Jezusa o chrzczeniu narodów nie chodziło tylko o żydów w diasporze przyszło dopiero później jak to opisują Dzieje Apostolskie.




Natomiast jeśli chodzi o Chrzest w Imię Jezusa który jest w Biblii wspominany to nie chodzi tutaj o formułę Chrzcielną tylko raczej o działanie w Imieniu Jezusa

Podobnie jak było na przykład tutaj:

Mk9: (37) Kto przyjmuje jedno z tych dzieci w imię moje, Mnie przyjmuje; a kto Mnie przyjmuje, nie przyjmuje mnie, lecz Tego, który Mnie posłał.


Przecież nie chodzi w tych słowach o wypowiadanie formuły "przyjmuję cie w Imię Jezusa" podczas przyjmowania dziecka pod swoją opiekę tylko o działanie w Imię Jezusa czyli dla Jezusa i ze względu na Jezusa


Podobnie z chrztem w Imię Jezusa - udzielano chrztu w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego robiąc to w Imieniu Jezusa.

O tym że formuła chrzcielna była od początku trynitarna świadczą też najwcześniejsze pozabiblijne pisma wczesnochrześcijańskie.

N przykład "Didache" z I w :

7: 1. Co do chrztu, to udzielajcie go w taki oto sposób: Powtórzywszy najpierw wszystko powyższe51, chrzcijcie w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego52 w wodzie żywej. 2. Jeśli nie masz wody żywej, chrzcij w innej, jeśli nie możesz w zimnej, chrzcij w ciepłej. 3. Jeśli brak ci jednej, i drugiej, polej głowę53 trzy razy wodą w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. 4. Przed chrztem powinni pościć i chrzczony, i udzielający chrztu, a także inni, jeśli mogą. Temu zaś, kto ma być chrzczony, przykaż, by pościł przez dzień lub dwa dni przedtem.

Awatar użytkownika
David77
Posty: 3720
Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
Lokalizacja: MÜNCHEN

Post autor: David77 »

Albertus
Natomiast jeśli chodzi o Chrzest w Imię Jezusa który jest w Biblii wspominany to nie chodzi tutaj o formułę Chrzcielną tylko raczej o działanie w Imieniu Jezusa
Masz bardzo dziwne podejście do tekstów biblijnych

Dz 2: 38 Nawróćcie się - powiedział do nich Piotr - i niech każdy z was ochrzci się w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych, a weźmiecie w darze Ducha Świętego.

Dz 10: Czy może ktoś odmówić wody, aby ochrzcić tych, którzy otrzymali Ducha Świętego jak i my? (48) I rozkazał ich ochrzcić w imię Jezusa Chrystusa. Wtedy uprosili go, aby pozostał u nich kilka dni.


Wszystkie opisy chrztu w Dziejach apostolskich i listach Pawła mówią nam o tym że nowi uczniowie byli chrzczenie tylko w imieniu Pana Jezusa . Potwierdzają to również źródła pozabiblijne

Jeszcze w VIwieku katolicki Papiesz Pelagiusz II ( 570-590) stwierdził , że ,, jest wielu którzy mówią że chrzczą jedynie w imię Chrystusa i przez jedno zanurzenie ( Ks. prof. Marian Patuszko ,, Prawo o sakramentach świetych . Normy ogulne i sakrament chrztu '' t I , Akademia Teologii Katolickiej , Warszawa 1983.

"Znacznie częstsze są w Nowym Testamencie wzmianki o chrzcie 'w imię Jezusa Chrystusa' lub w imię Pana Jezusa. (...). Jego więc należało wspomnieć przede wszystkim podczas obrzędu przekazania życia neokatechumenowi (por. Dzieje Apostolskie 3, 15; 4, 12). Niewykluczone więc - to opinia większości dzisiejszych egzegetów - że formuła trynitarna jest tworem nieco późniejszym..." (Romaniuk K. "Sakramentologia biblijna" (str. 19, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa

Kod: Zaznacz cały

N przykład "Didache" z I w :

7: 1. Co do chrztu, to udzielajcie go w taki oto sposób: Powtórzywszy najpierw wszystko powyższe51, chrzcijcie w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego52 w wodzie żywej. 2. Jeśli nie masz wody żywej, chrzcij w innej, jeśli nie możesz w zimnej, chrzcij w ciepłej. 3. Jeśli brak ci jednej, i drugiej, polej głowę53 trzy razy wodą w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. 4. Przed chrztem powinni pościć i chrzczony, i udzielający chrztu, a także inni, jeśli mogą. Temu zaś, kto ma być chrzczony, przykaż, by pościł przez dzień lub dwa dni przedtem.
Jedyny rękopis Didache pochodzi z XI wieku ( por Pierwsi świadkowie Znak Kraków 1988 str 38) Nie dysponujemy zatem oryginalnym wydaniem tego dzieła a jedynie kopią z późniejszych wieków

Euzebiusz z Cezarei(270-340), który miał dostęp do Biblioteki w Cezarei w swych pismach i komentarzach do Psalmów, Izajasza, w Demonstratio Ewangelica, Teofania i w swojej słynnej historii kościoła, w dziele o Konstantynie używa 18 razy cytat Mat. 28:19 w zupełnie innej formie : „.....Idźcie i czyńcie uczniami wszystkie narody w moim imieniu, ucząc ich przestrzegać to, co wam nakazałem.....” (H.E. 3.5.2

Ksiądz prof. . Józef Kudasiewicz pisze :

W Jezusowym nakazie chrztu ( Mat 28:19) (&#8230;) udzielając im chrztu>>mię Ojca i Syna i Ducha św<<należy odróżnić autentyczne pierwotne słowa Pana od elementów interpretacyjna -redakcyjnych.>>Uroczysta forma trynitarna >> Ojciec Syn Duch św <<jest formą liturgiczną chrztu w kościele pierwotnym . Brak jest tej formuły w nakazie chrztu zawartym w Ewangelii Marka 16:16 .W nakazie misyjnym ( Mat 28:16-20 ) Jezus mówi uczniom co mają czynić : idźcie ,czyńcie uczniami ,udzielajcie chrztu , uczcie . Wszystkie te nakazy czynności odpowiadają:co należy czynić ? Natomiast formuła trynitarna odpowiada na pytanie : jak należy chrzcić ? Wyłamuje się więc z poprzedniej wersji Jakie więc słowa wypowiedział sam Jezus ? ]Współcześni badacze przyjmują prawie powszechnie , że Jezus wypowiedział następujące zdanie >>(...) udzielając chrztu w imię moje << W ten sposób swój chrzest przeciwstawia dotychczasowym praktykom chrzcielnym . Formuła<< imię moje>>a znaczenie przyczynowe , wskazuje na źródło z którego chrzest czerpie swą moc . Tak rozumiane powiedzenie Jezusa zgodne jest ze zdaniem wprowadzającym ; << Dana jest mi wszelka moc >> ( Mat 28:18 ) Apostołowie i kościół pierwotny nawiązując do słowa Jezusowego ,zamiast zaimka dzierżawczego ,, moje '' wstawili imię Jezusa . Stąd też w formach chrzcielnych Dziejów Apostolskich spotyka się następujące formuły << w imię Jezusa Chrystusa >> Dz AP. 2 :38 ,10:48, lub w imię Pana Jezusa ( 8:16, 19:5) ( Jak rozumieć Pismo święte , KUL ,Lublin 1967,cz III ,, Jezus Chistorii &#8211; Chrystus wiary str 106-107 )
&#1497;&#1468;&#1461;&#1513;&#1473;&#1493;&#1468;&#1506;&#1463; &#1492;&#1493;&#1468;&#1488; &#1492;&#1464;&#1488;&#1464;&#1491;&#1493;&#1465;&#1503;

Albertus
Posty: 3073
Rejestracja: 22 wrz 2007, 13:37

Post autor: Albertus »

Czy możesz podać przekład Pisma świętego które nie ma mowy w Mt28:19 o chrzcie w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego?

(19) idźcie więc i czyńcie uczniów z ludzi ze wszystkich narodów; chrzcząc ich w imię ojca i Syna, i ducha świętego,

Tak jest w przekładzie Ś,J.

Dlaczego ci którzy nie uznają Trójcy Świętej mieliby używać złego złego przekładu Biblii?

Albertus
Posty: 3073
Rejestracja: 22 wrz 2007, 13:37

Post autor: Albertus »

Euzebiusz z Cezarei(270-340), który miał dostęp do Biblioteki w Cezarei w swych pismach i komentarzach do Psalmów, Izajasza, w Demonstratio Ewangelica, Teofania i w swojej słynnej historii kościoła, w dziele o Konstantynie używa 18 razy cytat Mat. 28:19 w zupełnie innej formie : &#8222;.....Idźcie i czyńcie uczniami wszystkie narody w moim imieniu, ucząc ich przestrzegać to, co wam nakazałem.....&#8221; (H.E. 3.5.2
Nie wiem skąd wziąłeś ten cytat?

W Historii Kościelnej Euzebiusza 3:5:2 jest tylko:

"Idźcie i nauczajcie wszystkie narody w Imię Moje"

I moim zdaniem nie jest to żaden cytat z Biblii ale połączenie Mt28,19 z Łk24:47

Jeszcze w VIwieku katolicki Papiesz Pelagiusz II ( 570-590) stwierdził , że ,, jest wielu którzy mówią że chrzczą jedynie w imię Chrystusa i przez jedno zanurzenie ( Ks. prof. Marian Patuszko ,, Prawo o sakramentach świetych . Normy ogulne i sakrament chrztu '' t I , Akademia Teologii Katolickiej , Warszawa 1983.
Mogła być to praktyka wtórna opierająca się na błędnym odczytaniu tekstów z Dziejów apostolskich a nie oparta na Tradycji Kościoła. Podobnie i dzisiaj pojawiają się takie grupy ludzi którzy tak chrzczą.

Co do opinii części egzegetów katolickich, to cieszę się że tak wysoko ich cenisz, ale ,z całym szacunkiem, mogą się mylić.

Awatar użytkownika
David77
Posty: 3720
Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
Lokalizacja: MÜNCHEN

Post autor: David77 »

Albertus pisze:Czy możesz podać przekład Pisma świętego które nie ma mowy w Mt28:19 o chrzcie w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego?

(19) idźcie więc i czyńcie uczniów z ludzi ze wszystkich narodów; chrzcząc ich w imię ojca i Syna, i ducha świętego,

Tak jest w przekładzie Ś,J.

Dlaczego ci którzy nie uznają Trójcy Świętej mieliby używać złego złego przekładu Biblii?

Czy to że dany przekład zawiera ten dopisek ma do dowodzić że tak ten tekst pierwotnie brzmiał ?

W NT mamy kilka opisów gdzie był udzielany chrzest , wszystkie te opisy mówią o udzielaniu chrztu wyłącznie w imieniu Jezusa .

Czy możesz mi wskazać chociaż jedne werset gdzie ktoś został ochrzczony w Imię Ojca i Syna i Ducha św ?

Nie wiem skąd wziąłeś ten cytat?

W Historii Kościelnej Euzebiusza 3:5:2 jest tylko:

"Idźcie i nauczajcie wszystkie narody w Imię Moje"

I moim zdaniem nie jest to żaden cytat z Biblii ale połączenie Mt28,19 z Łk24:47
No tak twoim zdaniem , jednak nie wszyscy są takiego zdania , czego dowodzą zamieszczone powyżej cytaty księży profesorów Katolickich

Według życzenia podaję ci do sprawdzenia

Hebrajska Ewangelia Mateusza Szem Tov

http://adamoh.org/TreeOfLife.lan.io/SDA ... %20One.pdf


Załączam również fotkę z wydania NT z aparatem krytycznym gdzie w odniesieniu do Mat 28:19 zamieszczono inną wersję , ową frazę podkreśliłem

&#7952;&#957; &#964;&#8183; &#8000;&#957;&#8057;&#956;&#945;&#964;&#953; &#956;&#959;&#965;
w imieniu moim
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
&#1497;&#1468;&#1461;&#1513;&#1473;&#1493;&#1468;&#1506;&#1463; &#1492;&#1493;&#1468;&#1488; &#1492;&#1464;&#1488;&#1464;&#1491;&#1493;&#1465;&#1503;

Awatar użytkownika
.Cyprian.
Posty: 1481
Rejestracja: 26 lut 2012, 18:19

Post autor: .Cyprian. »

David77 pisze:
Albertus pisze:Czy możesz podać przekład Pisma świętego które nie ma mowy w Mt28:19 o chrzcie w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego?

(19) idźcie więc i czyńcie uczniów z ludzi ze wszystkich narodów; chrzcząc ich w imię ojca i Syna, i ducha świętego,

Tak jest w przekładzie Ś,J.

Dlaczego ci którzy nie uznają Trójcy Świętej mieliby używać złego złego przekładu Biblii?

Czy to że dany przekład zawiera ten dopisek ma do dowodzić że tak ten tekst pierwotnie brzmiał ?
Takie przypuszczenia, że to dopisek, można dopiero stwierdzać jeżeli przejrzy się dostępną dotąd bazę manuskryptów. Na ile się orientuję, dostępne manuskrypty zawierają tę niepowtarzalną gdzie indziej formułę. Jedynie w jakichś cytatach wczesnych jej nie ma. Nie badałem tego tematu - kto się zna, kto badał - niech się wypowie co do manuskryptów.
Jestem na forum. Nie nauczam, bo jeszcze mało wiem.
Nie nauczam, tylko dyskutuję.

EMET
Posty: 11282
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

David77 pisze:
Czy to że dany przekład zawiera ten dopisek ma do dowodzić że tak ten tekst pierwotnie brzmiał ?

W NT mamy kilka opisów gdzie był udzielany chrzest , wszystkie te opisy mówią o udzielaniu chrztu wyłącznie w imieniu Jezusa .

Czy możesz mi wskazać chociaż jedne werset gdzie ktoś został ochrzczony w Imię Ojca i Syna i Ducha św ?

Nie wiem skąd wziąłeś ten cytat?

W Historii Kościelnej Euzebiusza 3:5:2 jest tylko:

"Idźcie i nauczajcie wszystkie narody w Imię Moje"

I moim zdaniem nie jest to żaden cytat z Biblii ale połączenie Mt28,19 z Łk24:47
No tak twoim zdaniem , jednak nie wszyscy są takiego zdania , czego dowodzą zamieszczone powyżej cytaty księży profesorów Katolickich

Według życzenia podaję ci do sprawdzenia

Hebrajska Ewangelia Mateusza Szem Tov

http://adamoh.org/TreeOfLife.lan.io/SDA ... %20One.pdf


Załączam również fotkę z wydania NT z aparatem krytycznym gdzie w odniesieniu do Mat 28:19 zamieszczono inną wersję , ową frazę podkreśliłem

&#7952;&#957; &#964;&#8183; &#8000;&#957;&#8057;&#956;&#945;&#964;&#953; &#956;&#959;&#965;
w imieniu moim
EMET:
Gwoli objaśnienia dla Tych, którzy niekoniecznie &#8222;siedzą&#8221; w biblistyce -- tudzież śledzą przypisy aparatu krytycznego w &#8216;greckich edycjach&#8217; Ks. Nowego Przymierza -- należy zaznaczyć, iż User &#8216;David77&#8217; zapodał ową istotną &#8216;notę krytyczną&#8217; poprzez PRZYPIS &#8216;adnotacyjny&#8217; u dołu: jest to przywołanie Eus, ew. jak w wydaniu, które mam: Eus&#7510;&#7511;. Chodzi, rzecz jasna, o &#8216;Euzebiusza z Cezarei &#8211; Eus(ebius Caesareensis) 340.

Identyczna przywołana fraza grecka jest pomieszczona w wg Jana 14:13, 14, 26; 15:16; 16:23, 24, 26 oraz ew. [o ile - ów werset &#8211; jest kanoniczny&#8230;?] w wg Marka 16:17. Gwoli: w LXX &#8211; w Jerem 36:23 [odpowiada w &#8216;BH&#8217; - 29:23], też w Psalmie 88:25 &#8594; w &#8216;BH&#8217;: 89:25/też poprzez podział: 89:24/]
Stąd, gwoli ścisłości, rezultatywny tekst grecki Mat 28:19 jest w &#8222;klasycznym&#8221; brzmieniu taki, jak to i potem ma odzwierciedlenie w translacjach z &#8216;greki Ks. NP&#8217;: jak to i mamy np. w &#8216;PNŚ&#8217;&#8230; ;-)
Oto zapis sugerowanej frazy greckiej -- &#7952;&#957; &#964;&#8183; &#8000;&#957;&#8057;&#956;&#945;&#964;&#8055; &#956;&#959;&#965;.

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
David77
Posty: 3720
Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
Lokalizacja: MÜNCHEN

Post autor: David77 »

Cyprian
Takie przypuszczenia, że to dopisek, można dopiero stwierdzać jeżeli przejrzy się dostępną dotąd bazę manuskryptów. Na ile się orientuję, dostępne manuskrypty zawierają tę niepowtarzalną gdzie indziej formułę. Jedynie w jakichś cytatach wczesnych jej nie ma. Nie badałem tego tematu - kto się zna, kto badał - niech się wypowie co do manuskryptów.
Do takiego stwierdzenia doszli już uczeni Katoliccy , uważają oni że to późniejsza wersja a pierwotne słowa Pana miały brzmieć ,, Idźcie i chrzcijcie w imieniu moim ''

Wszystkie teksty w których jest mowa o chrzcie począwszy od Dziejów apostolskich zawierają polecenie chrztu w imieniu Jezusa i tak też było to praktykowane w Iw
&#1497;&#1468;&#1461;&#1513;&#1473;&#1493;&#1468;&#1506;&#1463; &#1492;&#1493;&#1468;&#1488; &#1492;&#1464;&#1488;&#1464;&#1491;&#1493;&#1465;&#1503;

ODPOWIEDZ

Wróć do „Dyskusje teologiczne”