Ten jeden z tych rzekomych cytatów to tekst z Euzebiusza III:5:2 z Historii Kościelnej który wcale nie musi być cytatem, bo autor nigdzie nie stwierdza że to cytat, ale kompilacją informacji z Ewangelii Mateusza i Łukasza- Mt28,19 z Łk24:47.Cyprian. pisze:Takie przypuszczenia, że to dopisek, można dopiero stwierdzać jeżeli przejrzy się dostępną dotąd bazę manuskryptów. Na ile się orientuję, dostępne manuskrypty zawierają tę niepowtarzalną gdzie indziej formułę. Jedynie w jakichś cytatach wczesnych jej nie ma. Nie badałem tego tematu - kto się zna, kto badał - niech się wypowie co do manuskryptów.David77 pisze:Albertus pisze:Czy możesz podać przekład Pisma świętego które nie ma mowy w Mt28:19 o chrzcie w Imię Ojca i Syna i Ducha Świętego?
(19) idźcie więc i czyńcie uczniów z ludzi ze wszystkich narodów; chrzcząc ich w imię ojca i Syna, i ducha świętego,
Tak jest w przekładzie Ś,J.
Dlaczego ci którzy nie uznają Trójcy Świętej mieliby używać złego złego przekładu Biblii?
Czy to że dany przekład zawiera ten dopisek ma do dowodzić że tak ten tekst pierwotnie brzmiał ?
DROGA DO DOSKONAŁOŚCI
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
-
- Posty: 3073
- Rejestracja: 22 wrz 2007, 13:37
-
- Posty: 3073
- Rejestracja: 22 wrz 2007, 13:37
Moim zdaniem ci uczeni katoliccy w tej sprawie prawdopodobnie się mylą.David77 pisze:CyprianDo takiego stwierdzenia doszli już uczeni Katoliccy , uważają oni że to późniejsza wersja a pierwotne słowa Pana miały brzmieć ,, Idźcie i chrzcijcie w imieniu moim ''Takie przypuszczenia, że to dopisek, można dopiero stwierdzać jeżeli przejrzy się dostępną dotąd bazę manuskryptów. Na ile się orientuję, dostępne manuskrypty zawierają tę niepowtarzalną gdzie indziej formułę. Jedynie w jakichś cytatach wczesnych jej nie ma. Nie badałem tego tematu - kto się zna, kto badał - niech się wypowie co do manuskryptów.
Wszystkie teksty w których jest mowa o chrzcie począwszy od Dziejów apostolskich zawierają polecenie chrztu w imieniu Jezusa i tak też było to praktykowane w Iw
Dla ciebie, jak rozumiem, stanowią niezachwiany autorytet?
Czy we wszystkich sprawach?
- David77
- Posty: 3720
- Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
- Lokalizacja: MÜNCHEN
Albertus
Zatem w jaki sposób odbywała się owa praktyka chrztu ?
Dz 2: 38
A Piotr do nich: Upamiętajcie się i niechaj się każdy z was da ochrzcić w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych, a otrzymacie dar Ducha Świętego.
Dz 8:15,16 którzy przyszli i modlili się za nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego. (16) Bo na żadnego z nich jeszcze nie zstąpił. Byli jedynie ochrzczeni w imię Pana Jezusa.
Dz 10:47 Czy może ktoś odmówić wody, aby ochrzcić tych, którzy otrzymali Ducha Świętego jak i my? (48) I rozkazał ich ochrzcić w imię Jezusa Chrystusa. Wtedy uprosili go, aby pozostał u nich kilka dni.
Dz 19:5 A gdy to usłyszeli, zostali ochrzczeni w imię Pana Jezusa.
Wszystkie te wersety mówią o chrzcie jedyne w imieniu Jezusa , nie ma ani jednej wzmianki aby kogoś ochrzczono w imię Ojca i syna i Ducha św , taka bowiem praktyka nie była znana apostołom .
Gdyby chrzest w Iminie Ojca i syna i Ducha św zalecił Jezus , to okazuje się że Piotr ani też inni nie byli posłuszni nakazowi jaki przekazał im Jezus gdyż chrzcili wyłącznie w imieniu Jezusa .
Wszystko co miało być czynione miało się odbywać w imieniu Jezusa
Kol 3:17 i wszystko, cokolwiek czynicie w słowie lub w uczynku, wszystko czyńcie w imieniu Pana Jezusa, dziękując przez Niego Bogu Ojcu.
Zatem nie widzę powodu aby wierzyć inaczej
Dlatego że jesteś Katolikiem przytoczyłem ci wypowiedzi przedstawicielu twojego kościoła którzy w tej kwestii zajęli takie a nie inne stanowisko . Przy podjęciu pewnych ustaleń sugerowali się oni również świadectwami pozabiblijnymi gdzie chrzest był praktykowany tylko w imieniu Jezusa . Dla mnie autorytetem jest Biblia i właśnie to w Biblii jest przedstawiona praktyka chrztu w imieniu Jezusa . Przy ustalani prawdy w jaki sposób dokonywano aktu chrztu czy w imię Ojca i Syna i Ducha św czy też w imię tylko Jezusa takiem miernikiem jest biblijna zasada ,, Na podstawie dwóch lub trzech świadków będzie rozstrzygana każda sprawa .Moim zdaniem ci uczeni katoliccy w tej sprawie prawdopodobnie się mylą.
Dla ciebie, jak rozumiem, stanowią niezachwiany autorytet?
Czy we wszystkich sprawach?
Zatem w jaki sposób odbywała się owa praktyka chrztu ?
Dz 2: 38
A Piotr do nich: Upamiętajcie się i niechaj się każdy z was da ochrzcić w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych, a otrzymacie dar Ducha Świętego.
Dz 8:15,16 którzy przyszli i modlili się za nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego. (16) Bo na żadnego z nich jeszcze nie zstąpił. Byli jedynie ochrzczeni w imię Pana Jezusa.
Dz 10:47 Czy może ktoś odmówić wody, aby ochrzcić tych, którzy otrzymali Ducha Świętego jak i my? (48) I rozkazał ich ochrzcić w imię Jezusa Chrystusa. Wtedy uprosili go, aby pozostał u nich kilka dni.
Dz 19:5 A gdy to usłyszeli, zostali ochrzczeni w imię Pana Jezusa.
Wszystkie te wersety mówią o chrzcie jedyne w imieniu Jezusa , nie ma ani jednej wzmianki aby kogoś ochrzczono w imię Ojca i syna i Ducha św , taka bowiem praktyka nie była znana apostołom .
Gdyby chrzest w Iminie Ojca i syna i Ducha św zalecił Jezus , to okazuje się że Piotr ani też inni nie byli posłuszni nakazowi jaki przekazał im Jezus gdyż chrzcili wyłącznie w imieniu Jezusa .
Wszystko co miało być czynione miało się odbywać w imieniu Jezusa
Kol 3:17 i wszystko, cokolwiek czynicie w słowie lub w uczynku, wszystko czyńcie w imieniu Pana Jezusa, dziękując przez Niego Bogu Ojcu.
Zatem nie widzę powodu aby wierzyć inaczej
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
-
- Posty: 3073
- Rejestracja: 22 wrz 2007, 13:37
-
- Posty: 3073
- Rejestracja: 22 wrz 2007, 13:37
- David77
- Posty: 3720
- Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
- Lokalizacja: MÜNCHEN
Myślę że taka formuła była wypowiadana , ja ciebie chrzczę w imieniu Jezusa '' Nie bez powodu jest zalecane przecież chrzcić w imieniu Jezusa . Taka była praktyka pierwotnego kościoła ..Albertus pisze:Kol 3:17 i wszystko, cokolwiek czynicie w słowie lub w uczynku, wszystko czyńcie w imieniu Pana Jezusa, dziękując przez Niego Bogu Ojcu.
Czy poważnie myślisz że chodzi tutaj o wypowiadanie przed każdą czynnością frazy - czynię to w Imię Jezusa?
Robisz tak?
Aby wyciągnąc właściwy wniosek wystarczy prześledzić fragmenty w całym kontekście gdzie pada fraza ,, w imieniu Jezusa '' odpowiedź nasunie się sama
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
-
- Posty: 3073
- Rejestracja: 22 wrz 2007, 13:37
Myślę że to twoje odczucia które opierają się na wcześniej przyjętej tezieDavid77 pisze:Myślę że taka formuła była wypowiadana , ja ciebie chrzczę w imieniu Jezusa '' Nie bez powodu jest zalecane przecież chrzcić w imieniu Jezusa . Taka była praktyka pierwotnego kościoła ..Albertus pisze:Kol 3:17 i wszystko, cokolwiek czynicie w słowie lub w uczynku, wszystko czyńcie w imieniu Pana Jezusa, dziękując przez Niego Bogu Ojcu.
Czy poważnie myślisz że chodzi tutaj o wypowiadanie przed każdą czynnością frazy - czynię to w Imię Jezusa?
Robisz tak?
Aby wyciągnąc właściwy wniosek wystarczy prześledzić fragmenty w całym kontekście gdzie pada fraza ,, w imieniu Jezusa '' odpowiedź nasunie się sama
W Imieniu Jezusa to znaczy dla Jezusa i ze względu na Jezusa i w wierze w Niego.
To podobnie jak tutaj:
1Kor1:10 A przeto upominam was, bracia, w imię Pana naszego Jezusa Chrystusa, abyście byli zgodni, i by nie było wśród was rozłamów; byście byli jednego ducha i jednej myśli. 11 Doniesiono mi bowiem o was, bracia moi, przez ludzi Chloe7, że zdarzają się między wami spory. 12 Myślę o tym, co każdy z was mówi: «Ja jestem Pawła, a ja Apollosa8; ja jestem Kefasa8, a ja Chrystusa». 13 Czyż Chrystus jest podzielony? Czyż Paweł został za was ukrzyżowany? Czyż w imię Pawła zostaliście ochrzczeni? 14 Dziękuję Bogu, że prócz Kryspusa i Gajusa9 nikogo z was nie ochrzciłem. 15 Nikt przeto nie może powiedzieć, że w imię moje został ochrzczony. 16 Zresztą, prawda, ochrzciłem dom Stefanasa10. Poza tym nie wiem, czym ochrzcił jeszcze kogoś.
Dlaczego Paweł cieszy się że prawie nikogo nie ochrzcił?
Gdyby chodziło tutaj o formułę chrzcielną to przecież nie miałoby żadnego znaczenia ilu ludzi Paweł ochrzcił.Przecież wiadomo że nie używał podczas chrztu formuły - "ja ciebie chrzczę w imię Pawła"...
Tutaj chodzi o to że Paweł cieszy się że prawie nikogo nie ochrzcił dlatego że prawie nikt dzięki temu nie mógł powiedzieć że ochrzcił się dla Pawła i ze względu na Pawła czyli " w jego imię"
Dla mnie to oczywiste
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2018, 20:10 przez Albertus, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 3073
- Rejestracja: 22 wrz 2007, 13:37
Mnóstwo starożytnych tekstów nie znamy z oryginałów tylko z o setki lat późniejszych kopii i jakoś nikt nie wątpi w ich autentyczność.David77 pisze:
Jedyny rękopis Didache pochodzi z XI wieku ( por Pierwsi świadkowie Znak Kraków 1988 str 38) Nie dysponujemy zatem oryginalnym wydaniem tego dzieła a jedynie kopią z późniejszych wieków
Naukowcy raczej wszyscy zgadzają się że Didache pochodzi albo z I albo II wieku
- David77
- Posty: 3720
- Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
- Lokalizacja: MÜNCHEN
Nie ma takiego rękopisu z tego okresu por ,,Pierwsi świadkowie Znak Kraków 1988 str 38''Albertus pisze:Mnóstwo starożytnych tekstów nie znamy z oryginałów tylko z o setki lat późniejszych kopii i jakoś nikt nie wątpi w ich autentyczność.David77 pisze:
Jedyny rękopis Didache pochodzi z XI wieku ( por Pierwsi świadkowie Znak Kraków 1988 str 38) Nie dysponujemy zatem oryginalnym wydaniem tego dzieła a jedynie kopią z późniejszych wieków
Naukowcy raczej wszyscy zgadzają się że Didache pochodzi albo z I albo II wieku
Parz na to co zostało napisane w Biblii to jest istotne
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
- radek
- Posty: 4146
- Rejestracja: 03 sty 2013, 13:19
- Lokalizacja: Choszczno
- Kontakt:
Leczenie wszystkich niedomagań rzeczywistości związane jest z kwitnięciem potencjału życia
J 16:12 eib "Mam wam jeszcze wiele do powiedzenia, ale teraz nie jesteście w stanie tego przyjąć."
Koran 70:4 (Bielawski)
Aniołowie i Duch wznoszą się ku Niemu w Dniu, którego wielkość - pięćdziesiąt tysięcy lat.
J 16:12 eib "Mam wam jeszcze wiele do powiedzenia, ale teraz nie jesteście w stanie tego przyjąć."
Koran 70:4 (Bielawski)
Aniołowie i Duch wznoszą się ku Niemu w Dniu, którego wielkość - pięćdziesiąt tysięcy lat.
Ewangelia według św. Jana 3:21 BW1975
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
EMET:David77 pisze:
Załączam również fotkę z wydania NT z aparatem krytycznym gdzie w odniesieniu do Mat 28:19 zamieszczono inną wersję , ową frazę podkreśliłem
ἐν τῷ ὀνόματι μου w imieniu moim
Może ten werset był już przywoływany, ale warto ów przedłożyć --
"47 i ze względu na jego [Chrystusa, w. 46] imię będzie głoszona wśród wszystkich narodów - począwszy od Jerozolimy - skrucha ku przebaczeniu grzechów" -- wg Łukasza 24:47, PNŚ.
'BW': "I że, począwszy od Jerozolimy, w imię jego ma być głoszone wszystkim narodom upamiętanie dla odpuszczenia grzechów.".
'NP3': "i w Jego imię głoszone będzie wszystkim narodom – poczynając od Jerozolimy – opamiętanie dla przebaczenia grzechów."
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
- David77
- Posty: 3720
- Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
- Lokalizacja: MÜNCHEN
Słowa te korespondują z tym co napisała apostoł PawełEMET pisze:EMET:David77 pisze:
Załączam również fotkę z wydania NT z aparatem krytycznym gdzie w odniesieniu do Mat 28:19 zamieszczono inną wersję , ową frazę podkreśliłem
ἐν τῷ ὀνόματι μου w imieniu moim
Może ten werset był już przywoływany, ale warto ów przedłożyć --
"47 i ze względu na jego [Chrystusa, w. 46] imię będzie głoszona wśród wszystkich narodów - począwszy od Jerozolimy - skrucha ku przebaczeniu grzechów" -- wg Łukasza 24:47, PNŚ.
'BW': "I że, począwszy od Jerozolimy, w imię jego ma być głoszone wszystkim narodom upamiętanie dla odpuszczenia grzechów.".
'NP3': "i w Jego imię głoszone będzie wszystkim narodom – poczynając od Jerozolimy – opamiętanie dla przebaczenia grzechów."
Stephanos, ps. EMET
Kol 3:17 i wszystko, cokolwiek czynicie w słowie lub w uczynku, wszystko czyńcie w imieniu Pana Jezusa, dziękując przez Niego Bogu Ojcu.
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
- radek
- Posty: 4146
- Rejestracja: 03 sty 2013, 13:19
- Lokalizacja: Choszczno
- Kontakt:
Pierwsza na drodze do podobania się Bogu jest bojaźń przed Nim ze względu na słabości ludzi w obliczu Jego Majestatu. Mając bojaźń można znaleźć rozwiązanie najtrudniejszych problemów. Osoba mająca bojaźń jest najbogatszą osobą, mającą prywatną relację z Bogiem i gruntującą całe stworzenie
Prz 22:4 eib "Nagrodą za pokorę i bojaźń PANA jest bogactwo, cześć i życie."
Prz 22:4 eib "Nagrodą za pokorę i bojaźń PANA jest bogactwo, cześć i życie."
Ewangelia według św. Jana 3:21 BW1975
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.
- radek
- Posty: 4146
- Rejestracja: 03 sty 2013, 13:19
- Lokalizacja: Choszczno
- Kontakt:
Mądre, czuwające ucho ma pożywienie dla całego świata
Rev 3:22 eib "(22) Kto ma uszy, niech wysłucha, co Duch ogłasza kościołom."
Mat 4:4 eib "(4) Jezus odpowiedział: Jest napisane: Człowiekowi do życia potrzebny jest nie tylko chleb, ma on się też posilać każdym słowem pochodzącym z ust Boga."
Rev 3:22 eib "(22) Kto ma uszy, niech wysłucha, co Duch ogłasza kościołom."
Mat 4:4 eib "(4) Jezus odpowiedział: Jest napisane: Człowiekowi do życia potrzebny jest nie tylko chleb, ma on się też posilać każdym słowem pochodzącym z ust Boga."
Ewangelia według św. Jana 3:21 BW1975
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.
- radek
- Posty: 4146
- Rejestracja: 03 sty 2013, 13:19
- Lokalizacja: Choszczno
- Kontakt:
Religia na Świecie wtedy będzie jedna, gdy poszczególni ludzie będą mieli swoje prywatne więzi z Bogiem, swoje prywatne rozumienie Go i swoje prywatne sposoby oddawania Mu czci, oczywiście można się domyślić, że będzie to wiązało się z rywalizacją w Miłości między ludźmi do Niego i w spełnianiu Jego wymogów. Przywódcy religijni są potrzebni do czasu aż wszyscy ludzie uchwycą się Miłości Bożej
1Sm 8:5-7 eib "(5) Ty zestarzałeś się — zaczęli — a tymczasem twoi synowie nie postępują już tak, jak ty. Ustanów nam króla. Niech on rozstrzyga nasze sprawy, podobnie jak to się dzieje u innych narodów. (6) Samuelowi nie spodobała się ta prośba o króla, który rozstrzygałby ich sprawy. Modlił się więc do PANA. (7) Ale PAN powiedział: Posłuchaj głosu ludu. Zrób, o co cię proszą, bo to nie tobą wzgardzili. Oni nie chcą, abym Ja był ich królem."
Koran 23:51
O wy, posłańcy! Jedzcie wyśmienite rzeczy i czyńcie dobro! Ja wiem doskonale, co wy czynicie.
1Sm 8:5-7 eib "(5) Ty zestarzałeś się — zaczęli — a tymczasem twoi synowie nie postępują już tak, jak ty. Ustanów nam króla. Niech on rozstrzyga nasze sprawy, podobnie jak to się dzieje u innych narodów. (6) Samuelowi nie spodobała się ta prośba o króla, który rozstrzygałby ich sprawy. Modlił się więc do PANA. (7) Ale PAN powiedział: Posłuchaj głosu ludu. Zrób, o co cię proszą, bo to nie tobą wzgardzili. Oni nie chcą, abym Ja był ich królem."
Koran 23:51
O wy, posłańcy! Jedzcie wyśmienite rzeczy i czyńcie dobro! Ja wiem doskonale, co wy czynicie.
Ewangelia według św. Jana 3:21 BW1975
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.
[21] Lecz kto postępuje zgodnie z prawdą, dąży do światłości, aby wyszło na jaw, że uczynki jego są dokonane w Bogu.