[video]https://www.youtube.com/watch?v=DH2iN8V5o4A[/video]"Jak bowiem Jonasz przebywał we wnętrzu wielkiej ryby przez trzy dni i trzy noce, tak też Syn Człowieczy będzie się znajdował w łonie ziemi trzy dni i trzy noce."
Umarł w środę a zmartwychstał w sobotę
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- Listek
- Posty: 7838
- Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
- Lokalizacja: Gdynia
Umarł w środę a zmartwychstał w sobotę
Mt 12:40
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
Łuk. 24:1-3
1. A pierwszego dnia tygodnia, wczesnym rankiem, przyszły do grobu, niosąc wonności, które przygotowały.
2. I zastały kamień odwalony od grobowca.
3. A wszedłszy do środka, nie znalazły ciała Pana Jezusa.
(BW)
Łk 23:52-56
52. On to udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa.
53. Zdjął je z krzyża, owinął w płótno i złożył w grobie, wykutym w skale, w którym nikt jeszcze nie był pochowany.
54. Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał.
55. Były przy tym niewiasty, które z Nim przyszły z Galilei. Obejrzały grób i w jaki sposób zostało złożone ciało Jezusa.
56. Po powrocie przygotowały wonności i olejki; lecz zgodnie z przykazaniem zachowały spoczynek szabatu.
(BT)
Listku ! Wyjaśnij zawiłości.
Może jeszcze i to wyjaśnisz???
Jn 19:14-18
14. Był to dzień Przygotowania Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów: Oto król wasz!
15. A oni krzyczeli: Precz! Precz! Ukrzyżuj Go! Piłat rzekł do nich: Czyż króla waszego mam ukrzyżować? Odpowiedzieli arcykapłani: Poza Cezarem nie mamy króla.
16. Wtedy więc wydał Go im, aby Go ukrzyżowano. Zabrali zatem Jezusa.
17. A On sam dźwigając krzyż wyszedł na miejsce zwane miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota.
18. Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa.
(BT)
1. A pierwszego dnia tygodnia, wczesnym rankiem, przyszły do grobu, niosąc wonności, które przygotowały.
2. I zastały kamień odwalony od grobowca.
3. A wszedłszy do środka, nie znalazły ciała Pana Jezusa.
(BW)
Łk 23:52-56
52. On to udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa.
53. Zdjął je z krzyża, owinął w płótno i złożył w grobie, wykutym w skale, w którym nikt jeszcze nie był pochowany.
54. Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał.
55. Były przy tym niewiasty, które z Nim przyszły z Galilei. Obejrzały grób i w jaki sposób zostało złożone ciało Jezusa.
56. Po powrocie przygotowały wonności i olejki; lecz zgodnie z przykazaniem zachowały spoczynek szabatu.
(BT)
Listku ! Wyjaśnij zawiłości.
Może jeszcze i to wyjaśnisz???
Jn 19:14-18
14. Był to dzień Przygotowania Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów: Oto król wasz!
15. A oni krzyczeli: Precz! Precz! Ukrzyżuj Go! Piłat rzekł do nich: Czyż króla waszego mam ukrzyżować? Odpowiedzieli arcykapłani: Poza Cezarem nie mamy króla.
16. Wtedy więc wydał Go im, aby Go ukrzyżowano. Zabrali zatem Jezusa.
17. A On sam dźwigając krzyż wyszedł na miejsce zwane miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota.
18. Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa.
(BT)
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
-
- Posty: 6935
- Rejestracja: 04 lis 2013, 12:05
A mnie dziwi dlaczego kamień grobowy był odsunięty.
Chyba Jezus potrafiłby wyjść z grobu bez odsuwania kamienia ?
Was to nie dziwi ?
A, przepraszam ... Was raczej nie dziwi to, co powinno
Chyba Jezus potrafiłby wyjść z grobu bez odsuwania kamienia ?
Was to nie dziwi ?
A, przepraszam ... Was raczej nie dziwi to, co powinno
Co to jest? - Nie świeci i nie mieści się w d.upie? ..... Ruski przyrząd do świecenia w d.upie
***** ***
Слава Україні !
***** ***
Слава Україні !
- Listek
- Posty: 7838
- Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
- Lokalizacja: Gdynia
Mt 16:4Jachu pisze:Wyjaśnij zawiłości.
Nie ma żadnych zawiłości."Pokolenie złe i wiarołomne domaga się znaku, ale nie otrzyma innego znaku oprócz znaku Jonasza. I odszedł."
Posłuszne Bogu kobiety zachowały szabat i przyszły do grobu Jezusa po zakończeniu dnia sobotniego, w pierwszy dzień tygodnia- niedzielę.
Jezus zmarł w środę (święto Paschy) a zmartwychwstał w sobotę(szabat tygodniowy), by wypełnił się znak proroka Jonasza, mówiący o tym,ze Syn Człowieczy będzie się znajdował w łonie ziemi trzy dni i trzy noce.
1Kor 5:7
Wykładowca na filmie jasno to wyjaśnia."Wyrzućcie więc stary kwas, abyście mogli się stać "nowym ciastem", ponieważ jesteście wolni od kwasu. Chrystus bowiem został złożony w ofierze jako nasza Pascha."
Pozdrawiam
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
- Listek
- Posty: 7838
- Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
- Lokalizacja: Gdynia
Widocznie tak miało być, że kamień był odsunięty.Po zmartwychwstaniu Jezus jadł i pił z apostołami.BoaDusiciel pisze:Chyba Jezus potrafiłby wyjść z grobu bez odsuwania kamienia ?
Dz 10:41
którzyśmy z Nim jedli i pili po Jego zmartwychwstaniu
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
-
- Posty: 6935
- Rejestracja: 04 lis 2013, 12:05
W jakim celu odsunięto kamień ?Listek pisze:Widocznie tak miało być, że kamień był odsunięty.Po zmartwychwstaniu Jezus jadł i pił z apostołami.BoaDusiciel pisze:Chyba Jezus potrafiłby wyjść z grobu bez odsuwania kamienia ?
Co to jest? - Nie świeci i nie mieści się w d.upie? ..... Ruski przyrząd do świecenia w d.upie
***** ***
Слава Україні !
***** ***
Слава Україні !
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
Przypomnę,co już było podawane na Forum;Listek pisze:Nie ma żadnych zawiłości.
Posłuszne Bogu kobiety zachowały szabat i przyszły do grobu Jezusa po zakończeniu dnia sobotniego, w pierwszy dzień tygodnia- niedzielę.
Jezus zmarł w środę (święto Paschy) a zmartwychwstał w sobotę(szabat tygodniowy), by wypełnił się znak proroka Jonasza, mówiący o tym,ze Syn Człowieczy będzie się znajdował w łonie ziemi trzy dni i trzy noce.
http://www.nastrazy.pl/archiwum/1993_2_03.htm
Mt 12:8
8. Albowiem Syn Człowieczy jest Panem szabatu.
(BT)
Mr 2:28
28. Zatem Syn Człowieczy jest panem szabatu.
(BT)
Łk 6:5
5. I dodał: Syn Człowieczy jest panem szabatu.
(BT)
Jezus zmarł zanim rozpoczął się szabat ,- dlatego śpieszono się z Jego pochówkiem i dlatego został pochowany w grobie Józefa z Arymatei.
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
- Listek
- Posty: 7838
- Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
- Lokalizacja: Gdynia
Proszę bardzo o fragmenty PŚ dowodzące,ze był to piątek i pełnia księżyca.Jachu pisze:Przypomnę,co już było podawane na Forum:
Wszyscy czterej ewangeliści zgodnie twierdzą, że Jezus zmarł na kilka godzin przed rozpoczęciem szabatu (piątkowego wieczoru), w dzień Paschy, dorocznego żydowskiego święta przypadającego na pełnię księżyca.
Pozdrawiam
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
- Listek
- Posty: 7838
- Rejestracja: 31 mar 2013, 21:25
- Lokalizacja: Gdynia
CHRONOLOGIA WYDARZEŃ
PIĄTEK
- Jezus w Betanii (Jan 12:1)
SOBOTA (10 Nisan)
- Triumfalny wjazd do Jerozolimy (Mat 21:5, 12, 17; Mar 11:7, 11; Luk 19:28)
NIEDZIELA
- Przeklęcie drzewa figowego (Mat 21:18; Mar 11:12)
PONIEDZIAŁEK
- Spisek przeciwko Jezusowi (Mat 26:2-5; Mar 11:20; 14:1; Łuk 21:1)
WTOREK
- Ostatnia wieczerza (wtorek po zachodzie słońca - początek 14-go Nisan) (Mat 26:17; Mar 14:7, 12; Łuk 22:7)
ŚRODA (14 Nisan)
- Jezus ukrzyżowany o godzinie 9 rano (Mar 15:25).
- Umarł o godzinie 15 popołudniu (Mat 27:45-50; Łuk 23:44-46; Mar 15:33-37).
- Zdjęty z krzyża przed zachodem słońca i złożony do grobu (Mar 15:42-47; V Mojż 21:23; Jan 19:38-42).
CZWARTEK
- Święto Przaśników (III Mojż 23:5-7; IV Mojż 28:16-19)
SOBOTA (17 Nisan)
- Zmartwychwstanie Jezusa w sobotę po zapowiedzianych 3 dniach i 3 nocach.
Mt 12:40
PIĄTEK
- Jezus w Betanii (Jan 12:1)
SOBOTA (10 Nisan)
- Triumfalny wjazd do Jerozolimy (Mat 21:5, 12, 17; Mar 11:7, 11; Luk 19:28)
NIEDZIELA
- Przeklęcie drzewa figowego (Mat 21:18; Mar 11:12)
PONIEDZIAŁEK
- Spisek przeciwko Jezusowi (Mat 26:2-5; Mar 11:20; 14:1; Łuk 21:1)
WTOREK
- Ostatnia wieczerza (wtorek po zachodzie słońca - początek 14-go Nisan) (Mat 26:17; Mar 14:7, 12; Łuk 22:7)
ŚRODA (14 Nisan)
- Jezus ukrzyżowany o godzinie 9 rano (Mar 15:25).
- Umarł o godzinie 15 popołudniu (Mat 27:45-50; Łuk 23:44-46; Mar 15:33-37).
- Zdjęty z krzyża przed zachodem słońca i złożony do grobu (Mar 15:42-47; V Mojż 21:23; Jan 19:38-42).
CZWARTEK
- Święto Przaśników (III Mojż 23:5-7; IV Mojż 28:16-19)
SOBOTA (17 Nisan)
- Zmartwychwstanie Jezusa w sobotę po zapowiedzianych 3 dniach i 3 nocach.
Mt 12:40
"Jak bowiem Jonasz przebywał we wnętrzu wielkiej ryby przez trzy dni i trzy noce, tak też Syn Człowieczy będzie się znajdował w łonie ziemi trzy dni i trzy noce."
Twa sprawiedliwość to wieczna sprawiedliwość, a Tora Twoja jest prawdą Ps.119,142
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
"I będzie ci jako znak na ręce twojej i jako przypomnienie między oczyma twoimi, aby prawo Boga było zawsze w ustach twoich." Wj 13:9
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
A co wolno Żydowi robić w Szabat ???Listek pisze:SOBOTA (10 Nisan)
- Triumfalny wjazd do Jerozolimy (Mat 21:5, 12, 17; Mar 11:7, 11; Luk 19:28)
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
Poczytaj uważnie,a dojdziesz sedna.Listek pisze:Proszę bardzo o fragmenty PŚ dowodzące,ze był to piątek i pełnia księżyca.
http://www.nastrazy.pl/drukuj.php?t=The ... miatki.htm
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
-
- Posty: 11683
- Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26
Zdaję sobie sprawę Listku, że sobota- s(z)abat- jest dla Was sprawą arcyważną, bez mała- elementarną.Listek pisze:SOBOTA (17 Nisan)
- Zmartwychwstanie Jezusa w sobotę po zapowiedzianych 3 dniach i 3 nocach.
Jednak…
Mamy dwie wypowiedzi Jezusa, które można różnie odczytać, a nawet i pozornie sobie przeczą:
Mt 12:40 bg "Albowiem jako Jonasz był w brzuchu wieloryba trzy dni i trzy noce, tak będzie Syn człowieczy w sercu ziemi trzy dni i trzy noce."
Mat 17:22-23 bg "A gdy przebywali w Galilei, rzekł do nich Jezus: Syn człowieczy będzie wydany w ręce ludzkie; (23) I zabiją go, ale trzeciego dnia zmartwychwstanie. I zasmucili się bardzo."
W przypadku pierwszego cytowanego wersetu zmartwychwstanie nastąpiło by czwartego(!) dnia, po trzech pełnych dobach.
Drugi cytat mówi nam o „trzecim dniu”.
Jak to wytłumaczyć?
Prosto.
Pojęcie zera wprowadzono dopiero gdzieś około piątego wieku, podobno gdzieś w Indiach. „Dziś” oznaczało dzień pierwszy, „jutro”-drugi, a „pojutrze” jest już dniem trzecim!
Stąd też dzisiejszy wiek pierwszy n.e., to pierwszy styczeń roku 101 po Chrystusie.
Dziś żyjemy w roku 2017, a to już 21 stuleci po Chrystusie, choć minęło dopiero 20 stuleci i kawałeczek!
Jezus został pochowany przed 12-tą godziną dnia, 14 Nisan.
Według współczesnej nam rachuby, przed 18°° godziną 14 Nisan. Przed upływem żydowskiej doby, która rozpoczynała się o 18°°-tej wieczorem dnia poprzedniego.
Skąd mamy pewność, że było to 14 Nisan?
Stąd, iż inaczej nie wypełniło by się starotestamentowe proroctwo o zabiciu baranka w Egipcie, właśnie 14-go Nisan.
Exo 12:6 br " Macie baranka przetrzymać u siebie aż do dnia czternastego tego miesiąca, a wieczorem dnia czternastego powinno się go zabić wobec zgromadzenia całego Izraela."
1Co 5:7 bg "Wyczyścież tedy stary kwas, abyście byli nowem zaczynieniem, jako przaśnymi jesteście; albowiem Baranek nasz wielkanocny za nas ofiarowany jest, Chrystus."
1Co 5:7 bpd " Usuńcie stary kwas, abyście byli nowym ciastem, jako że jesteście przaśni; bo też Chrystus — nasza Pascha — został złożony w ofierze."
Tak więc 14-ty dzień pierwszego miesiąca Żydowskiego, był pierwszym dniem śmierci Jezusa.
Świadectwo ST podaje nam:
Lev 23:11 br " Kapłan dokona obrzędu kołysania tym snopem przed Jahwe, by pozyskać jego życzliwość dla was. Obrzędu kołysania dokona nazajutrz po szabacie."
„Nazajutrz po sabacie”- niezależnie od sabatu cotygodniowego, było to 16-go Nisan.
Był to drugi dzień święta Przaśników.
Podnoszenie pierwszego snopu i kołysanie nim „przed Panem” uznajemy jako zmartwychwstanie Jezusa, "podniesienie pierwszego plonu ziemi".
Tak więc zmartwychwstanie nie mogło nastąpić 18-go Nisan, gdyby to było „po trzech dniach i trzech nocach”.
Zwrot „po trzech dniach” odpowiada 16-mu Nisanowi, czyli drugiemu dniu święta Przaśników.
Jest jeszcze jedno świadectwo…
Psa 16:10 bt2 " bo nie pozostawisz mojej duszy w Szeolu i nie dozwolisz, by wierny Tobie doznał skażenia."
Ciało Jezusa miało pozostać na tyle krótko w grobie, aby nie doznało rozkładu.
W tamtym klimacie, o tej porze roku, po trzech pełnych dobach, z całą pewnością „święty oglądałby skażenie”.
Pobyt ciała Pana Jezusa w grobie z całą pewnością był krótszy.
Końcówka 14 nisan- może 2 godziny, cały sabat (15-go)- 24 godziny, trochę pierwszego dnia po sabacie (16-go)- może kilka godzin.
Mar 16:2-6 bg "A bardzo rano pierwszego dnia po sabacie przyszły do grobu, gdy weszło słońce. (3) I mówili do siebie: Któż nam odwali kamień ode drzwi grobowych? (4) (A spojrzawszy ujrzały, iż był kamień odwalony;) bo był bardzo wielki. (5) I wszedłszy w grób, ujrzały młodzieńca, siedzącego na prawicy, odzianego szatą białą; i ulękły się, (6) Ale im on rzekł: Nie lękajcie się; Jezusa szukacie onego Nazareńskiego, który był ukrzyżowany; wstał z martwych, nie masz go tu; oto miejsce, gdzie go było położono."
Wiem, że daremne moje do Ciebie pisanie, ale ktoś może poczyta, a ktoś inny z pewnością wydrwi...
Jednak zmartwychwstanie przed sabatem, to już czysta fantazja i pobożne życzenie.
- ShadowLady86
- Posty: 4435
- Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11
Zgadzam się za założeniem tytułu tego wątku. W 2012 napisałam na ten temat POST.
Tak jak pisałam w innych tematach - w Ewangelii Mateusza mamy informację, że kobiety odwiedziły grób Jezusa w sobotę wieczorem po zachodzie słońca.
(1) Po upływie szabatu, o świcie (ἐπιφωσκούσῃ) pierwszego dnia tygodnia przyszła Maria Magdalena i druga Maria obejrzeć grób. [Mt 28:1]
Dosłownie tłumacząc to zdanie mielibyśmy: gdy świtało na pierwszy dzień tygodnia
U Żydów nowy dzień zaczynał się wraz z zachodem słońca. Gdy mowa jest o "świcie nowego dnia" , ma się na myśli ten etap dnia, gdy widać gwiazdy. Czyli "świt pierwszego dnia tygodnia" to tak w przełożenie na współczesne rozumienie czasu - sobota wieczór, gdy zajdzie słońce.
identyczną konstrukcję mamy np w tym zdaniu:
(52) On to udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa. (53) Zdjął je z krzyża, owinął w płótno i złożył w grobie, wykutym w skale, w którym nikt jeszcze nie był pochowany. (54) Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał (ἐπέφωσκεν). [Łk 23:53-54]
"Szabat się rozjaśniał" (świtało na szabat) - oznacza to, że zaszło słońce i było widać gwiazdy. Wiadomo, że nie chodzi tutaj o poranek sabatu jako godzinę pochówku Jezusa. Jest to wieczór dnia sabat poprzedzającego według współczesnego kalendarza, a według ówczesnej rachuby początek nowego dnia. Chodzi tutaj jednak nie o sabat codzienny (sobota), a o sabat uroczysty, który wypadłby w czwartek (15 Nisan).
Tak więc kobiety u Mateusza odwiedziły grób "gdy rozjaśniał się pierwszy dzień tygodnia". Według naszego rachunku czasu, była to sobota wieczór. Jezus u Mateusza musiał więc zmartwychwstać przed sobotą wieczorem.
Tutaj podsumowanie najstarszych tłumaczeń Mt 28: 1
How is it that according to Matthew Mary Magdalene saw the Lord rising again on the evening of the Sabbath, while the evangelist John says that she was weeping next to the tomb on the morning of the first day of the week? (John 20)
W "Pytaniu 4" Hieronim jasno informuje, że według Mateusza Maria Magdalena była przy grobie Jezusa w sobotę wieczorem, a według Jana w niedzielę rano. Dalej w tym samym miejscu odpowiada:
Now we meet the objection, “How can Mary Magdalene, after seeing the risen Lord, come again to the tomb, as the Gospel says, weeping?” We must answer, according to a keen sense of perception, that in accordance with all the gifts that Christ had given, she ran several times to his tomb, either alone or in the company of other women, and that sometimes she gazed adoringly at what she saw, and sometimes she wept as she waited.
Według Hieronima odwiedziny miały miejsce kilka razy. Raz Maria Magdalena była sama, raz z innymi kobietami. Stąd masz inny czas u Mateusza, inny czas w innych Ewangeliach.
Hieronim też prawidłowo w Wulgacie przetłumaczył Mt 28: 1 jako "sabat wieczorem".
Kobiety mogły być przy grobie kilka razy, ale ważne jest, że gdy były w sobotę wieczorem, ciała Jezusa już w grobie nie było.
Skoro jednak pierwszy raz przyszły do grobu w sobotę wieczorem, a ciała Jezusa już nie było oznacza to, że zmartywchwstał w sobotę przed zachodem słońca.
Także Cyryl z Aleksandrii pisał w Komentarzu do Ewangelii Jana (Księga XII, Wstęp), że u Jana mamy późną noc (poranek), a u Mateusza początek nocy.
Observe that the blessed Evangelist, John, when he tells us the time of the Resurrection, says: On the first day of the week early, while it was yet dark, cometh Mary Magdalene unto the tomb; while Matthew, also, wishing to indicate the time to us, says that the Resurrection took place when the night was far spent. No one, I suppose, will imagine that the inspired writers are at variance, or that they fix the time of the Resurrection differently. For any one that chooses to investigate the meaning of the indications they give of the time, will find that their accounts tally. For early dawn and late night fix the same point of time, that is, the very dead of night, so to say. There is, therefore, no discrepancy between them; for the one, taking as his starting-point the end of night, and the other the beginning, both reach the middle watch, and meet at the same point, that is, as I just now said, the dead of night.
Tak jak pisałam w innych tematach - w Ewangelii Mateusza mamy informację, że kobiety odwiedziły grób Jezusa w sobotę wieczorem po zachodzie słońca.
(1) Po upływie szabatu, o świcie (ἐπιφωσκούσῃ) pierwszego dnia tygodnia przyszła Maria Magdalena i druga Maria obejrzeć grób. [Mt 28:1]
Dosłownie tłumacząc to zdanie mielibyśmy: gdy świtało na pierwszy dzień tygodnia
U Żydów nowy dzień zaczynał się wraz z zachodem słońca. Gdy mowa jest o "świcie nowego dnia" , ma się na myśli ten etap dnia, gdy widać gwiazdy. Czyli "świt pierwszego dnia tygodnia" to tak w przełożenie na współczesne rozumienie czasu - sobota wieczór, gdy zajdzie słońce.
identyczną konstrukcję mamy np w tym zdaniu:
(52) On to udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa. (53) Zdjął je z krzyża, owinął w płótno i złożył w grobie, wykutym w skale, w którym nikt jeszcze nie był pochowany. (54) Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał (ἐπέφωσκεν). [Łk 23:53-54]
"Szabat się rozjaśniał" (świtało na szabat) - oznacza to, że zaszło słońce i było widać gwiazdy. Wiadomo, że nie chodzi tutaj o poranek sabatu jako godzinę pochówku Jezusa. Jest to wieczór dnia sabat poprzedzającego według współczesnego kalendarza, a według ówczesnej rachuby początek nowego dnia. Chodzi tutaj jednak nie o sabat codzienny (sobota), a o sabat uroczysty, który wypadłby w czwartek (15 Nisan).
Tak więc kobiety u Mateusza odwiedziły grób "gdy rozjaśniał się pierwszy dzień tygodnia". Według naszego rachunku czasu, była to sobota wieczór. Jezus u Mateusza musiał więc zmartwychwstać przed sobotą wieczorem.
Tutaj podsumowanie najstarszych tłumaczeń Mt 28: 1
- Peszittę (II w.)
TABELKA
Mamy wyraźnie mowę o sobocie wieczorem - Wulgatę (IV w.)
Vespere autem sabbati, quæ lucescit in prima sabbati, venit Maria Magdalene, et altera Maria, videre sepulchrum. [Mt 28:1]
Vespere to po łacinie "wieczór. SŁOWNIK - Biblię Jakuba Wujka (XVI w.)
A w wieczór sobotni, który zaświta na dzień pierwszy szabatu*, przyszła Maria Magdalena i druga Maria oglądać grób. - Hebrajski Nowy Testament
וְאַחֲרֵי מוֹצָאֵי הַשַׁבָּת כְּשֶׁהֵאִיר לְאֶחָד בַּשַׁבָּת בָּאָה מִרְיָם הַמַּגְדָּלִית
Now late on the sabbath day, as it began to dawn toward the first day of the week
ŹRÓDŁÓ
How is it that according to Matthew Mary Magdalene saw the Lord rising again on the evening of the Sabbath, while the evangelist John says that she was weeping next to the tomb on the morning of the first day of the week? (John 20)
W "Pytaniu 4" Hieronim jasno informuje, że według Mateusza Maria Magdalena była przy grobie Jezusa w sobotę wieczorem, a według Jana w niedzielę rano. Dalej w tym samym miejscu odpowiada:
Now we meet the objection, “How can Mary Magdalene, after seeing the risen Lord, come again to the tomb, as the Gospel says, weeping?” We must answer, according to a keen sense of perception, that in accordance with all the gifts that Christ had given, she ran several times to his tomb, either alone or in the company of other women, and that sometimes she gazed adoringly at what she saw, and sometimes she wept as she waited.
Według Hieronima odwiedziny miały miejsce kilka razy. Raz Maria Magdalena była sama, raz z innymi kobietami. Stąd masz inny czas u Mateusza, inny czas w innych Ewangeliach.
Hieronim też prawidłowo w Wulgacie przetłumaczył Mt 28: 1 jako "sabat wieczorem".
Kobiety mogły być przy grobie kilka razy, ale ważne jest, że gdy były w sobotę wieczorem, ciała Jezusa już w grobie nie było.
Skoro jednak pierwszy raz przyszły do grobu w sobotę wieczorem, a ciała Jezusa już nie było oznacza to, że zmartywchwstał w sobotę przed zachodem słońca.
Także Cyryl z Aleksandrii pisał w Komentarzu do Ewangelii Jana (Księga XII, Wstęp), że u Jana mamy późną noc (poranek), a u Mateusza początek nocy.
Observe that the blessed Evangelist, John, when he tells us the time of the Resurrection, says: On the first day of the week early, while it was yet dark, cometh Mary Magdalene unto the tomb; while Matthew, also, wishing to indicate the time to us, says that the Resurrection took place when the night was far spent. No one, I suppose, will imagine that the inspired writers are at variance, or that they fix the time of the Resurrection differently. For any one that chooses to investigate the meaning of the indications they give of the time, will find that their accounts tally. For early dawn and late night fix the same point of time, that is, the very dead of night, so to say. There is, therefore, no discrepancy between them; for the one, taking as his starting-point the end of night, and the other the beginning, both reach the middle watch, and meet at the same point, that is, as I just now said, the dead of night.
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]
[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]
-
- Posty: 10663
- Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
- Lokalizacja: Śląsk
?????????ShadowLady86 pisze:Według naszego rachunku czasu, była to sobota wieczór. Jezus u Mateusza musiał więc zmartwychwstać przed sobotą wieczorem.
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.
Trzy noce, to trzy noce. Jezus nie mógł zatem być ukrzyżowany w piątek a zmartwychwstać w niedzielę. To się nie trzyma kupy. Ktoś tu zrobił z ludzi idiotów.Henryk pisze:Zdaję sobie sprawę Listku, że sobota- s(z)abat- jest dla Was sprawą arcyważną, bez mała- elementarną.Listek pisze:SOBOTA (17 Nisan)
- Zmartwychwstanie Jezusa w sobotę po zapowiedzianych 3 dniach i 3 nocach.
Jednak…
Mamy dwie wypowiedzi Jezusa, które można różnie odczytać, a nawet i pozornie sobie przeczą:
Mt 12:40 bg "Albowiem jako Jonasz był w brzuchu wieloryba trzy dni i trzy noce, tak będzie Syn człowieczy w sercu ziemi trzy dni i trzy noce."