chryzolit pisze:Nie mamy nigdzie informacji o tym abyśmy przestrzegali sabat,ale niektórzy liderzy wiedza lepiej.
Sabat jako cień i obraz jest przepięknym symbolem przyszłego wieku,obyśmy chcieli to uchwycić.
Dlatego Jezus te największe cuda dotyczące zdrowia i życia uczynił w sabat.
Tak,przyjdzie czas zmartwychwstania i życia wiecznego,czego sabat jest tylko symbolem.
Ew.Jana.14;15.
''Jeżeli mnie miłujecie,przykazań moich przestrzegać będziecie.''
Pan Jezus powiedział moich nie Mojżesza.
....w kilku Twoich @chryzolit zdaniach jest kilka sprzecznych informacji,te sprzeczności rozwiązują dwa zdania, nie pochodzące od człowieka
I Mojż 20,8.11 ,,
Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić.,,
,,W sześć dni bowiem uczynił Pan niebo, ziemię, morze oraz wszystko, co jest w nich, siódmego zaś dnia odpoczął.
Dlatego pobłogosławił Pan dzień szabatu i uznał go za święty.,,
O cieniowym charakterze prawa obrzędowego mówi wyraźnie Pismo Święte,brak tego rozróżniania nie jest ,,plusem,, za co mnie nie pochwalisz
Tekst grecki posługuje się tutaj trzema wyrażeniami: „skia”, „parabole” i „hypodeigma”.
Pismo święte mówi: „Albowiem zakon (ho nómos), zawierając w sobie tylko cień (skia) przyszłych dóbr (ton mellonton agathon), a nie sam obraz rzeczy (ten eikóna ton pragmaton), nie może w żadnym razie przez te same ofiary, nieprzerwanie składane rok w rok, przywieść do doskonałości tych, którzy z nimi przychodzą” (Hebr. 10, 1 NP). Inny przekład mówi, że zakon ten miał w sobie „mglisty zarys dóbr przyszłych, a nie sam obraz rzeczy”, a jeszcze inny – że był „cieniem przyszłych dóbr, a nie ich rzeczywistą postacią”
Na określenie zakonu ceremonialnego używa ap. Paweł jeszcze jednego wyrażenia: „odbicie” (hypodeigma). Określona przepisami zakonu ceremonialnego obrzędowość staro¬testamentalna była tylko „odbiciem” rzeczy niebieskich „Jest więc rzeczą konieczną, aby odbicia rzeczy niebieskich były oczyszczane tymi sposobami, same zaś rzeczy niebieskie lepszymi ofiarami aniżeli te” (Hebr. 9, 23 NP.) Zakon więc miał znaczenie obrazowe, przenośne, wskazywał na rzeczywistość inną, „niebieską” (Hebr. 8, S BT)
Ap. Paweł naucza, że prawo obrzędowe to tylko „ziemskie ustawy, mające moc obowiązującą do czasu, kiedy nastąpi nowy porządek...” (Hebr, 9, 10 SK) lub – jak mówi inny przekład – „przepisy tyczące się ciała, nałożone do czasu naprawy...” (BT).
Zakon został zniesiony: „On (Chrystus) bowiem jest pokojem naszym, który dwoje jednym uczynił, zburzywszy w ciele swoim rozgradzający mur nieprzyjaźni, znosząc (katargesas) zakon nieugiętych nakazów...” (Efez. 2, 14. 15 ED). Inny przekład mówi, że Chrystus „pozbawił mocy Prawo przykazań wyrażone w zarządzeniach” (BT). Znaczy to, że zakon ceremonialny został pozbawiony przez Chrystusa mocy obowiązującej, został zniesiony, przestał obowiązywać.
Zakon został zmazany, zniszczony, przybity do krzyża: „Zmazał (eksaleipsas) tekst, zawierający dekrety przeciw nam wymierzone, i zniszczył (erken) go przybiwszy (proselósas) do krzyża” (Kol. 2, 14 ED)Żaden z jego przepisów nie obowiązuje już Kościół nowotestamentalny, w związku z czym nie zachodzi potrzeba ich przestrzegania. Nie należy więc składać jakichkolwiek ofiar zwierzęcych przebłagal¬nych, przestrzegać spożywania pokarmów i napojów rytualnych (np. spożywania baranka, picia gorzkich ziół itp.), ob¬chodzenia świąt wielkanocnych (paschy), nowiu księżyca czy innych tzw. „sabatów” ceremonialnych.
Dekalog moralny z grubsza.....
Jest zakonem „duchowym” (Rzym. 7, 14 NP).
Jest zakonem „świętym”, a przykazania- jego „święte, sprawiedli¬we i dobre” (Rzym 7, 12 ED).
Obowiązują wszystkie jego przykazania (Jak. 2, 10).
,, Choćby ktoś przestrzegał całego Prawa, a przestąpiłby jedno tylko przykazanie, ponosi winę za wszystkie…,,
Zakon moralny nadany został na początku, a treść jego została „na¬pisana w sercach” (Rzym. 2, 15 NP).
Przechowywany był w Arce Przymierza (5 Mojż. 10, 5).
,
, Odwróciłem się i zszedłem z góry, by złożyć tablice w arce, którą uczyniłem, i tam pozostały, jak mi Pan rozkazał,,
Zakon ceremonialny z grubsza....
Przechowywany był „obok Arki Przymierza” (5 Mojż. 31, 26 BT).
,, Weźcie tę Księgę Prawa i połóżcie ją obok Arki Przymierza Pana, Boga waszego, a niech tam będzie przeciwko wam jako świadek.,,
Według tego zakonu „niechże was nikt nie sądzi” (Kol. 2, 16. 18 NP).
„Odłącza od Chrystusa”(Gal. 5, 4 NP).
Nie obowiązuje żaden jego przepis (Kol. 2, 20–23).
Zakon ceremonialny niczego do doskonałości nie przywiódł (Hebr. 7, 18. 19; 9, 9; 10, 1).