David77 pisze:Chciały bym się odnieść krótko do spornego wersetu z Dz 20 :28
Prawda jest taka że istnieją różne wersje rękopisów jedne mają frazę ,, Kościół Pana który nabył przez swą własną krew , inne rękopisy zaś mają frazę ,, Kościół Boga który nabył przez swą własną krew .
A - 02 (Alexandrinus) V.w
Dz 20:28
προσεχετε εαυτοις και παντι τω ·ποιμνιω εν ω υμας το πν̅α το αγιον εθετο ·επισκοπους ποιμαινειν την εκκλησιαν του κυ̅ ην περιεποιησατο δια του αιματος του ·ιδιου
C - 04 (Ephraemi Rescriptus) V.w
την εκκλησιαν του κυ̅ ην περιεποιησατο δια του αιματος του ιδιου
D - 05 (Bezae) VI w.
την εκκλησιαν του κυ̅ ην περιεποιησατο εαυτω δια του αιματος του ιδιου
mamy więc wersję
: τὴν ἐκκλησίαν τοῦ κυρίου ἣν περιεποιήσατο διὰ τοῦ αἵματος τοῦ ἰδίου
Kościół Pana który pozyskał przez krew własną .
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
ℵ - 01 (Sinaiticus) IV w.
την εκκλησιαν του θυ̅ ην περιεποιησατο δια του αιματος του ιδιου
B - 03 (Vaticanus) IV w.
την εκκλησιαν του θυ̅ ην περιεποιησατο δια του αιματος του ιδιου
Kościół Boga który pozyskał przez krew własną
Pytanie jakie należało by sobie postawić to : Przez czyją krew został nabyty rodzaj ludzki ?
Rz 5:8 Bóg zaś daje dowód swojej miłości ku nam przez to, że kiedy byliśmy jeszcze grzesznikami,
Chrystus za nas umarł. (9) Tym bardziej więc teraz,
usprawiedliwieni krwią jego, będziemy przez niego zachowani od gniewu.
Obj 1:5 Jan do siedmiu zborów, które są w Azji: Łaska wam i pokój od tego, który jest i który był, i który ma przyjść, i od siedmiu duchów, które są przed jego tronem, (5)
i od Jezusa Chrystusa, który jest świadkiem wiernym, pierworodnym z umarłych i władcą nad królami ziemskimi. Jemu, który miłuje nas i który wyzwolił nas z grzechów naszych
przez krew swoją,
Obj 5:9 I zaśpiewali nową pieśń tej treści: Godzien jesteś wziąć księgę i zdjąć jej pieczęcie, ponieważ zostałeś zabity i
odkupiłeś dla Boga krwią swoją ludzi z każdego plemienia i języka, i ludu, i narodu,
Słowo te są adresowane do Jezusa nie Boga , co jest tutaj ciekawe apostołowie przypisują wykupienie przez krew Jezusowi a nie Bogu ...
Jak się przedstawia tłumaczenie Syryjskiej Peshitty ? osobiście sam chętnie spojrzał bym na najstarszy tekst Peshitty tegoż spornego wersetu
Peshitta
Dz 20:28
אזדהרו הכיל בנפשכון ובכלה מרעיתא הי דאקימכון בה רוחא דקודשא אפסקופא דתרעון לעדתה דאלהא הי דקנה בדמה
לעדתה- Kościół
דאלהא- Boga
הי- ten
דקנה- który kupił
בדמה- jego krwią
Tutaj decydujące znacznie zrozumienia tego wersetu podpowiada kontekst w jakim te słowa zostały zapisane
Dz 20 : 18) A gdy stawili się u niego, rzekł im: Wy wiecie od pierwszego dnia, gdy stanąłem w Azji, jak byłem przez cały czas z wami, (19) i jak
służyłem Panu z całą pokorą wśród łez i doświadczeń, które na mnie przychodziły z powodu zasadzek Żydów, (20) jak nie uchylałem się od zwiastowania wam wszystkiego, co pożyteczne, od nauczania was publicznie i po domach, (21) wzywając zarówno Żydów, jak i Greków do upamiętania się przed Bogiem i do wiary
w Pana naszego, Jezusa. (22) I oto teraz, zniewolony przez Ducha, idę do Jerozolimy, nie wiedząc, co mnie tam spotka, (23) prócz tego, o czym mnie Duch Święty w każdym mieście upewnia, że mnie czekają więzy i uciski. (24) Lecz o życiu moim mówić nie warto i nie przywiązuję do niego wagi, bylebym tylko dokonał biegu mego i służby, którą przyjąłem
od Pana Jezusa, żeby składać świadectwo o ewangelii łaski Bożej. (25) A teraz oto wiem, że już nigdy nie będziecie oglądali oblicza mojego wy wszyscy, wśród których bywałem, głosząc Królestwo Boże. (26) Dlatego oświadczam przed wami w dniu dzisiejszym, że nie jestem winien niczyjej krwi; (27) nie uchylałem się bowiem od zwiastowania wam całej woli Bożej. (28) Miejcie pieczę o samych siebie i o całą trzodę, wśród której was Duch Święty ustanowił biskupami, abyście paśli (Peshitta :
Kościół Boga ten który nabyty jego krwią. )
W całym tym kontekście jest wymieniony Bóg jak i jego Syn Jezus Chrystus zatem określenie ,, jego krwią ''zgodnie z całym kontekstem jak i również z innymi fragmentami biblii odnosi się do Jezusa .
Tyt 2: 11Albowiem objawiła się łaska Boża, zbawienna dla wszystkich ludzi, (12) nauczając nas, abyśmy wyrzekli się bezbożności i światowych pożądliwości i na tym doczesnym świecie wstrzemięźliwie, sprawiedliwie i pobożnie żyli, (13) oczekując błogosławionej nadziei i objawienia chwały wielkiego Boga oraz
Zbawiciela naszego, Chrystusa Jezusa, (14) który dał samego siebie za nas,
aby nas wykupić od wszelkiej nieprawości i
oczyścić sobie lud na własność, gorliwy w dobrych uczynkach.
Jeżeli ktoś werset ten odnosi do Boga Ojca to głosi nic innego jak naukę zwaną Patrypasjanizmem .
Patrypasjanizm – kierunek w teologii chrześcijańskiej głoszący (m.in. pod wpływem słów Ja i Ojciec jedno jesteśmy (J 10,30) i innych), że Ojciec i Syn są jedną osobą, dlatego też można powiedzieć, iż to Bóg Ojciec cierpiał i umarł na krzyżu pod postacią Jezusa Chrystusa (stąd nazwa nurtu: od cierpienia Ojca). Jako forma modalizmu, patrypasjanizm uznawany jest przez ortodoksyjne chrześcijaństwo za herezję trynitarną.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Patrypasjanizm
Katolicy
co nie wszyscy mają tutaj sytuację patową Jezus inny Bóg niż Bóg Najwyższy
lub Jezus to ten sam Najwyższy Bóg którym jest Bóg Ojciec - ( Patrypasjanizm)
W kwestii podmiotu domyślnego ,, przez krew własnego ( Syna ) postaram się coś jeszcze napisać ..