JEDNOTA BRACI POLSKICH KAROLA GRYCZA ŚMIŁOWSKIEGO.

Mormoni, Branhamowcy, Unitarianie itd.

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
RN
Posty: 6211
Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
Lokalizacja: Ziemia Łódzka

JEDNOTA BRACI POLSKICH KAROLA GRYCZA ŚMIŁOWSKIEGO.

Post autor: RN »

Jednota Braci Polskich była wolną spolecznością religijną, założoną przez Karola Grycza Śmiłowskiego 1885 - 1959 w Polsce.

Nurt - unitarianizm.

Tradycja - Bracia Polscy.

Historia
Historia Jednoty Braci Polskich wiąże się ściśle z częścią życiorysu jej założyciela Karola Grycza Śmiłowskiego.
Karol Grycz Śmiłowski po studiach teologii ewangelickiej, które odbywał na uniwersytetach w Berlinie Halle, Lipsku i Wiedniu został pastorem kościoła luterańskiego.
W 1918 r. zostaje mianowany na stanowisko polskiego, ewangelickiego kapelana wojskowego i stopniowo awansując, w momencie przechodzenia na emeryturę (1930), zakończył służbę w stopniu podpułkownika.
W 1931 r. Grycz Śmiłowski udaje się w podróż do ''ziemi świętej'', a po powrocie w 1934r. postanawia napisać swoje życiowe dzieło, czyli książkę zatytułowaną ''Z ziemi świętej nowoczesne wierzę''.
Książka składa się z dwóch części.
W pierwszej zawarte są wspomnienia z podróży, a druga poświęcona jest Jego nowym wizjom religijnym. W tej właśnie części, Grycz kreśli swoje nowe wyznanie, które brzmi;
''Wierzę w Jednego Boga, Ducha wszechświata. Przez Chrystusa - człowieka wierzę w zjednoczenie człowieka i ludzkości z Bogiem''.
Wyznanie to jest z gruntu unitariańskie i tym samym jest odejściem od dotychczasowych wierzeń Grycza jako luteranina.
Oprócz nakreślonego wyznania, druga część książki zawiera wiele teologicznych rozważań i co ważne , przedstawia w niej wizje nowej społeczności religijnej.
W dwa lata po ukazaniu się książki, Grycz rozpoczyna wydawanie kwartalnika ''Wolna Myśl Religijna''.
W kwartalniku tym, który ukazywał się w latach 1936 - 1939r ( w 1939r. nawet jako miesięcznik) były poruszane różne społeczno - religijne tematy.
Jeden z kwartalników poświęca w całości unitarianizmowi i widzi w nim zjednoczenie religijne. W innych opisuje historię Braci Polskich do których coraz bardziej w swoich wizjach religijnych chce nawiązywać, a dokładniej myśli o odnowieniu tego ruchu po prawie 300 letniej przerwie od zakończenia ich działalności, nietolerancyjną ustawą sejmową za czasów króla Jana Kazimierza.
Z innych bardziej głośnych i ''lotnych'' tematów, jakie poruszał Grycz w ''Wolnej Mysli Religijnej'' była sprawa życia seksualnego w kontekście religii, sprawa stosunku Polski wobec rozwijającego się rasizmu niemieckiego, bolszewizmu, czy żydowskiego judaizmu.
Jeden z kwartalników poswięcił w całości rozważaniom, czy Biblia jest słowem Bożym, a jeszcze w innym skupił się nad zagadnieniem jak ma wyglądać jedyny prawdziwy odpust Boży.
W 1937r. wydaje broszurę w języku niemieckim pt. ''Kosmos Religion''.
Wszystkie te publikacje przynoszą Mu pewien rozgłos, chociaż przeciwników ma więcej niż zwolenników.
Udaje Mu się jednak doprowadzić do zjazdu - ludzi podobnie myślących jak On - w Łodzi w 1937 roku.
Na zjeżdzie zostały odczytane dwa referaty ;''Czy Biblia jest słowem Bożym'', oraz ''Moralność świecka''.
Oprócz tego, delegaci na zjazd podjęli uchwałę o powołaniu ''Wolnej społeczności religijnej - Bracia Polscy''.
Po zjeżdzie założeniowym w Łodzi, Grycz wraca do Krakowa, gdzie do wybuchu wojny organizuje w swoim mieszkaniu spotkania zwolenników nowej społeczności, które niekiedy przybierają charakter nabożeństw, a niekiedy zwykłych form dyskusyjnych.
Po wybuchu drugiej wojny światowej Grycza poszukuje gestapo, a On sam ukrywa się w miejscowości Proszowice, gdzie znajduje zatrudnienie w fabryce tytoniu.
Po drugiej wojnie światowej zakłada w 1945 roku Jednotę Braci Polskich z siedzibą w Krakowie.
W 1948 roku dochodzi do wydania przez zbór krakowski, broszury ''Bracia polscy, arianie - unitarianie''.
W pierwszej częsci tej publikacji zostaje przedstawiony pogląd Grycza na naukę Jezusa, a następnie opisana jest w skrótowy sposób historia Braci Polskich.
Druga część broszury jest już ideologiczna i tak właściwie jest syntetycznym przedstawieniem poglądów, które szerzej opisywał w swoich przedwojennych publikacjach.
W 1958 roku w 300 rocznicę wygnania dawnych Braci polskich, Grycz wydaje kolejną broszurę pt. ''Wygnanie i powrót arian do Polski''.
W 1959 roku roku Karol Grycz Śmiłowski umiera.
Należy w tym miejscu dodać, że drugi człon nazwiska - ''Śmiłowski'' był pseudonimem Karola Grycza i pochodził prawdopodobnie od nazwy rodzinnej miejscowości - Śmiłowice.

Zasady wiary


Karol Grycz Śmiłowski widział swoją wspólnotę jako wolne, bezdogmatyczne zrzeszenie religijne.
Celem istnienia owej wspólnoty miało być pielęgnowanie wolnej myśli religijnej, nieskrępowanej żadnymi dogmatami, świetymi księgami, tradycją itp.
Hasłem Jednoty Braci Polskich miały być słowa Jezusa ''Poznacie prawdę, a prawda was wyswobodzi''.
W Biblii widziano co prawda główne żrodło swych religijnych poglądów, ale nie uważano ją za nieomylną.
W Jezusie widziano zbawiciela, ale nic poza tym. Natomiast ze szczególną uwagą podkreślano Jego religijno - etyczne zasady, które nazywano zasadami szlachetnego człowieczeństwa.
Ogólnie Jednotę cechował uniwersalizm, co powodowało, że korzystano również z innych ''świetych'' ksiąg pozostałych religii.
Członkiem Jednoty mogli zostać wyznawcy różnych religii, bez występowania z macierzystych kościołów.
Nawet bezwyznaniowcy mogli w Jednocie znależć swoje miejsce, byle tylko akceptowali naukę ''szlachetnego człowieczeństwa'' Jezusa.

Organizacja

Jednota Braci Polskich Karola Grycza Śmiłowskiego poza zborem krakowskim nie miała szerszego ''wzięcia'' wśrod Polaków w innych regionach kraju.
Istniały tylko nieliczne zbory w Warszawie i Bielsku Białej.
Ogólna liczba członków - sympatyków kształtowała się od 100 do 200 osób.
Po śmierci Grycza (1959) w Jednocie nabiera na sile fascynacja religiami dalekiego wschodu.
Szczególnym zainteresowaniem cieszy się buddyzm, co w rezultacie doprowadza do jeszcze mniejszego zainteresowania Jednotą wśrod Polaków.
W latach siedemdziesiątych i osiemdzisiątych pod szyldem Jednoty Braci Polskich znajdują swoje miejsce grupy zielonoświatkowców i innych wiernych z rozpadłych wspólnot ewangelicznych.
Z powrotem zaczynają dominować tendencje chrześcijańskie.
Jednak jest to chrzescijaństwo jawnie nawiązujące do judaizmu i nawet posługujące się jego terminologią.
Za dzisiejszych spadkobierców Jednoty Karola Grycza, uważa się Jednota Braci Polskich - Wrocław pod kierownictwem Roberta Kisiela.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE

Awatar użytkownika
RN
Posty: 6211
Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
Lokalizacja: Ziemia Łódzka

JEDNOTA BRACI POLSKICH KAROLA GRYCZA ŚMIŁOWSKIEGO.

Post autor: RN »

Założyciel Jednoty Braci Polskich Karol Grycz Śmiłowski 1885 - 1959
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE

meritus
Posty: 4308
Rejestracja: 17 lip 2006, 11:29
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: meritus »

Pan Jezus miałby trudności z wymówieniem nazwy tej wspólnoty chrześcijańskiej.

realista
Posty: 576
Rejestracja: 14 maja 2009, 11:51
Kontakt:

Post autor: realista »

meritus pisze:Pan Jezus miałby trudności z wymówieniem nazwy tej wspólnoty chrześcijańskiej.
Pewnie równie trudno byłoby mu wymówić nazwę typu Kościół Rzymsko - Katolicki albo Ortodoksyjna Cerkiew Prawosławna, Kościół Ewangelicko Augsburski etc... ;-)

Awatar użytkownika
RN
Posty: 6211
Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
Lokalizacja: Ziemia Łódzka

Post autor: RN »

Poglądy Karola Grycza Śmiłowskiego na osobę i rolę Jezusa.

Jezus nie był teologiem.
Nie podawał on systemu wierzeń, które trzeba
przyjąć, aby uzyskać zbawienie. Jezus
był natomiast genialnym religijno-
społecznym działaczem
. Religijność jego polegała na głębokim, mistycz-
nym wyczuciu, że Bóg mieszka przede wszystkim w sercu człowieka i że
ten kto to sobie uświadomi dokonać może nadzwyczajnych czynów. Tu leży
źródło Jezusowej „wiary, góry przenoszącej”. Poczuł się „jedno z Ojcem”,
najściślej z Bogiem złączony. Jezus natomiast nigdy, choć mocno podkreślał
autorytet swój, nie podawał się za Boga.
Złączony ściśle z Bogiem, zrozumiał Jezus posłannictwo swoje, poczuł
się Wysłannikiem Bożym, Mesjaszem-Chrystusem. Zadanie swoje widział
w gruntownej zmianie ówczesnych pojęć religijnych. Chciał odwracać od ce-
remonializmu ku religijnemu pogłębieniu każdej jednostki, a przez to dążył
do
gruntowej przebudowy społecznej
.
Wyśnił przepiękną wizję nowego człowieka i nowego społeczeństwa, które
sobie nareszcie uświadomi duchowe podstawy bytu i nie będzie już z ciemnych
jaskiń złowrogich systemów wychodziło tylko na żer, ale do najszczytniej-
szych będzie zdążać sfer. Wiara ta była tak potężna, wizja tak wyraźna, że
widział zbliżające się tuż, tuż na ziemię „Królestwo Boże”!
Czasy były rzeczywiście przełomowe. Nad środowiskiem żydowskim w któ-
rym działał, wisiał ciężki przełom (rok 70-ty), który miał zaważyć na życiu
nowej jego religijnej społeczności, usamodzielnić ją i przez to stworzyć nową
epokę. Wyczuł to Jezus i nie omylił się, choć zbyt jaskrawymi barwami, czy
on sam, czy ewangeliści, ten przełom przedstawił.
Przełom nastąpił ale nie przyniósł tego czego pragnął Jezus. Zawiedli
ludzie! Tragedią wielkich ludzi jest zazwyczaj to, że nie pozostawiają po
sobie odpowiednich następców. Jezus nieraz się skarżył, że go zrozumieć nie
mogą jego uczniowie.
Z potęgi religijnego natchnienia Jezusowego stworzyli oni nie „Królestwo
Boże”, ale system teologiczny: z bohaterskiej śmierci Jezusa, który umarł
w boju z klerykalizmem o wolność religijną człowieka, z jego ofiary miłości
stworzyli późniejsi, począwszy od apostoła Pawła, ubłagalną ofiarę za grzech
pierworodny i grzechy świata. To umożliwiło wprowadzenie na nowo ofiar-
nika -
kapłana - pośrednika, który przerwał bezpośrednią łączność
wolnego człowieka z Bogiem
i zagasił źródło religijnego natchnienia, tak
żywo bijące u Jezusa.
Nauka Jezusowa była bardzo prosta. Zapytany o jej podstawę odpowie-
dział: „
Jeden
jest Bóg. Będziesz Go miłował z całego serca swego, ze wszyst-
kiej siły i myśli swojej a bliźniego swego jak siebie samego. Ważniejsze to
niż całopalenia i ofiary! To czyń, a będziesz żył!” Nieśmiertelne Kazanie na
Górze (Mat. 5-7), proste podobieństwa, oparte na zjawiskach przyrody i ży-
cia, streszczały cały światopogląd, poparty wzniosłym przykładem jego życia
i nieustraszoną odwagą w boju z zacofaniem.
Na to miejsce przyszły skomplikowane systemy teologiczne, a z nimi spo-
ry dogmatyczne. Do najzaciętszych należał spór o istotę postaci Jezusowej.
Zamiast zastanawiać się nad istotą jego nauki i wprowadzeniem jej w życie,
poczęto się spierać o to, czy Jezus był Bogiem czy człowiekiem. Spowodowane
to zostało niejasnością samych ewangelii, tak że jedna i druga strona mogła tu
znajdować dowody na swój punkt widzenia.
WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pozostałe wyznania i ruchy chrześcijańskie”