Szatan w Judaizmie
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- Xboxx
- Posty: 265
- Rejestracja: 21 paź 2009, 8:35
- Kontakt:
Szatan w Judaizmie
Witam
Na podstawie The614th Commandent Society:
...[...] Diabeł w ogóle nie istnieje w judaizmie. I nigdy nie istniał. Istnieje natomiast "szatan" (ha-satan) i określenie to pojawia się w Biblii Hebrajskiej 13 razy (przede wszystkim w Księdze Hioba)."Satan" nie jest - tak, jak w innych religiach monoteistycznych - potężnym wrogiem Boga lub zbuntowanym aniołem, ale oznacza "przeciwnika" lub "wyzywającego (do poddania się próbie)". Jest to anioł, który ucieleśnia ludzkie wyzwania. Wyzwania wynikające z natury człowieka.Szatan nie ma żadnych demonicznych cech. Wykonuje wyłącznie polecenia Boga lub robi to, na co Bóg mu zezwala (Księga Hioba). Jego zadaniem jest oddziaływanie na człowieka w ten sposób, by ludzkie wybory dobra, a nie zła, były bardziej istotne, bardziej znaczące. Symbolizuje on te instynkty i skłonności, które musi pokonać człowiek, aby wybrać to, co słuszne. Skłonności te powodują, że wybór dobra jest zazwyczaj znacznie trudniejszym wyborem, niż wybór zła lub obojętności. Gdyby nie te cechy, które symbolizuje szatan, ludziom nie byłaby przypisywana zasługa za czynienie dobra, bo czynienie dobra byłoby logiczną oczywistością, naturalną i nie wymagającą żadnego wysiłku. Kabalistyczne dzieło Zohar porównuje szatana do pięknej kobiety, którą zatrudnia król, aby próbowała uwieść jego syna, ponieważ król chce wypróbować wpojone mu zasady moralne. I król i zatrudniona uwodzicielka - stwierdza Zohar - pragną, aby syn nie uległ i postąpił zgodnie z zasadami. Oboje mają jednak świadomość, że zasady sprawdzają się tylko wówczas, gdy ich przestrzeganie wymaga wyrzeczeń i pokonania własnych słabości [...]....
Źródło: SZATAN W JUDAIZMIE The614th Commandent Society; http://www.the614thcs.com/40.811.0.0.1.0.phtml
Pozdrawiam
Na podstawie The614th Commandent Society:
...[...] Diabeł w ogóle nie istnieje w judaizmie. I nigdy nie istniał. Istnieje natomiast "szatan" (ha-satan) i określenie to pojawia się w Biblii Hebrajskiej 13 razy (przede wszystkim w Księdze Hioba)."Satan" nie jest - tak, jak w innych religiach monoteistycznych - potężnym wrogiem Boga lub zbuntowanym aniołem, ale oznacza "przeciwnika" lub "wyzywającego (do poddania się próbie)". Jest to anioł, który ucieleśnia ludzkie wyzwania. Wyzwania wynikające z natury człowieka.Szatan nie ma żadnych demonicznych cech. Wykonuje wyłącznie polecenia Boga lub robi to, na co Bóg mu zezwala (Księga Hioba). Jego zadaniem jest oddziaływanie na człowieka w ten sposób, by ludzkie wybory dobra, a nie zła, były bardziej istotne, bardziej znaczące. Symbolizuje on te instynkty i skłonności, które musi pokonać człowiek, aby wybrać to, co słuszne. Skłonności te powodują, że wybór dobra jest zazwyczaj znacznie trudniejszym wyborem, niż wybór zła lub obojętności. Gdyby nie te cechy, które symbolizuje szatan, ludziom nie byłaby przypisywana zasługa za czynienie dobra, bo czynienie dobra byłoby logiczną oczywistością, naturalną i nie wymagającą żadnego wysiłku. Kabalistyczne dzieło Zohar porównuje szatana do pięknej kobiety, którą zatrudnia król, aby próbowała uwieść jego syna, ponieważ król chce wypróbować wpojone mu zasady moralne. I król i zatrudniona uwodzicielka - stwierdza Zohar - pragną, aby syn nie uległ i postąpił zgodnie z zasadami. Oboje mają jednak świadomość, że zasady sprawdzają się tylko wówczas, gdy ich przestrzeganie wymaga wyrzeczeń i pokonania własnych słabości [...]....
Źródło: SZATAN W JUDAIZMIE The614th Commandent Society; http://www.the614thcs.com/40.811.0.0.1.0.phtml
Pozdrawiam
zapraszam na http://www.pcamator.pl
- Arius
- Posty: 4884
- Rejestracja: 25 lut 2008, 16:32
- Lokalizacja: kosmopolita
A dziwisz się, że greckie słowo DIABOLOS nie występuję w języku hebrajskim?Xboxx pisze:Diabeł w ogóle nie istnieje w judaizmie. I nigdy nie istniał. Istnieje natomiast "szatan" (ha-satan) i określenie to pojawia się w Biblii Hebrajskiej 13 razy
Za to hebrajskie SATAN występuje w grece, SATANAS.
Teksty hebrajski, pisali rodowici hebrajczycy w swoim własnym języku, zaś teksty greckie pisali w języku obcym, często jednak wplatając słowa hebrajskie, dostosowując je do wymogów, obcego języka.
- Xboxx
- Posty: 265
- Rejestracja: 21 paź 2009, 8:35
- Kontakt:
Witam
Arius napisal:
Pozdrawiam
Arius napisal:
Pomyliles intencje Ariusie. Tym razem nie chodzi ani o etymologie, ani o wydzwiek kulturowy obu slow, ale o teologie, ktora znacznie odbiega od tego co wyprodukowalo chrzescijanstwo w ciagu wiekow. Jaki stad plynie wniosek....? Pojecie ksiecia ciemnosci, jakie maja chrzescijanie tylko w niklej mierze oparte jest na ST.... Szatan Judaizmu to zupelnie inna postac (Sluga Bozy) niz dotychczas przypuszczalismy............A dziwisz się, że greckie słowo DIABOLOS nie występuję w języku hebrajskim? Za to hebrajskie SATAN występuje w grece, SATANAS......
Pozdrawiam
zapraszam na http://www.pcamator.pl
-
- Posty: 698
- Rejestracja: 11 mar 2011, 7:50
To prawda. Wynika to z monoteizmu etycznego, jaki cechuje judaizm.Wiele bóstw to wiele różnych - i - odmiennych od siebie zasad moralnych.Czyli sprzeczność,chaos.Xboxx pisze:Witam
Pojecie ksiecia ciemnosci, jakie maja chrzescijanie tylko w niklej mierze oparte jest na ST..
Pozdrawiam
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.
No właśnie ostatnio trochę czytałem na temat Szatana i dowiedziałem się,że w Torze Pisanej czyli w tzw.Starym Testamencie nie ma czegoś takiego jak upadły anioł.Szatan występujący w ST jest jednym z Synów Boga tyle,że pełni funkcję oskarżyciela można to zauważyć w Ks.Hioba.
Czy mógłbyś coś więcej na ten temat napisać Fedorowicz?
Czy mógłbyś coś więcej na ten temat napisać Fedorowicz?
- natan
- Posty: 600
- Rejestracja: 10 lip 2007, 10:46
- Kontakt:
-
- Posty: 698
- Rejestracja: 11 mar 2011, 7:50
"Szpetny"-czyli paskudny,brzydki jak komentują niektórzy rabini "niewdzięczną" funkcję tego anioła, Szatan ma sprawić przez poddawanie człowieka trudnym próbom,że ludzkie wybory dobra zamiast zła będą bardziej trwałe i znaczące,ponieważ towarzyszyć im będzie pokonywanie poważnych trudności i pokus.Chodzi oczywiście o udoskonalenie i uświęcenie natury ludzkiej,aby wznosząc się z posłuszeństwa ślepym,zwierzęcym,egoistycznym instynktom stawała się bardziej wzniosła,oddana B-żym prawom Tory.Facetwfotelu pisze:No właśnie ostatnio trochę czytałem na temat Szatana i dowiedziałem się,że w Torze Pisanej czyli w tzw.Starym Testamencie nie ma czegoś takiego jak upadły anioł.Szatan występujący w ST jest jednym z Synów Boga tyle,że pełni funkcję oskarżyciela można to zauważyć w Ks.Hioba.
Czy mógłbyś coś więcej na ten temat napisać Fedorowicz?
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Fedorowicz pisze:"Szpetny"-czyli paskudny,brzydki jak komentują niektórzy rabini "niewdzięczną" funkcję tego anioła, Szatan ma sprawić przez poddawanie człowieka trudnym próbom,że ludzkie wybory dobra zamiast zła będą bardziej trwałe i znaczące,ponieważ towarzyszyć im będzie pokonywanie poważnych trudności i pokus.Facetwfotelu pisze:No właśnie ostatnio trochę czytałem na temat Szatana i dowiedziałem się,że w Torze Pisanej czyli w tzw.Starym Testamencie nie ma czegoś takiego jak upadły anioł.Szatan występujący w ST jest jednym z Synów Boga tyle,że pełni funkcję oskarżyciela można to zauważyć w Ks.Hioba.
Czy mógłbyś coś więcej na ten temat napisać Fedorowicz?
EMET:
Gwoli 'szpetoty', to --
Bereszith
"41:19 A oto za nimi wychodziło siedem innych krów, mizernych i bardzo szpetnych z wyglądu, i wychudzonych. Tak szpetnych jak one nie widziałem w całej ziemi egipskiej.
41:20 I te krowy wychudzone i szpetne zaczęły pożerać pierwsze siedem tłustych krów.
41:21 Tamte więc dostały się do ich brzuchów, a jednak nie można było poznać, że się dostały do ich brzuchów, gdyż ich wygląd był równie szpetny jak na początku. Wtedy się zbudziłem.
41:27 I siedem krów wychudzonych i szpetnych, które wyszły za nimi, to siedem lat; a siedem kłosów pustych, spieczonych wiatrem wschodnim, będzie to siedem lat klęski głodu." - NŚ.
'Interlinia Vocatio' ma --
41:19 - "i_brzydkiego wyglądu bardzo"; "w_brzydocie"
41:20 - "i_brzydkie"
41:21 - "a_wygląd_ich (był)_zły"
41:27 - "i_brzydkich"
W w. w. 19, 20 i 27 mamy od rdzennego hebr.: < ra' > oznacza: "niemiły, brzydki, szpetny, zły, obrzydliwy" itp.
W w. 21 mamy od < ra' >, ale z inną "a". Znaczy, jak obok; też: "nędzny, nieszczęsny" itp.
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
-
- Posty: 698
- Rejestracja: 11 mar 2011, 7:50
Dziękuję za tę wypowiedź.Fedorowicz pisze:"Szpetny"-czyli paskudny,brzydki jak komentują niektórzy rabini "niewdzięczną" funkcję tego anioła, Szatan ma sprawić przez poddawanie człowieka trudnym próbom,że ludzkie wybory dobra zamiast zła będą bardziej trwałe i znaczące,ponieważ towarzyszyć im będzie pokonywanie poważnych trudności i pokus.Chodzi oczywiście o udoskonalenie i uświęcenie natury ludzkiej,aby wznosząc się z posłuszeństwa ślepym,zwierzęcym,egoistycznym instynktom stawała się bardziej wzniosła,oddana B-żym prawom Tory.
Czytałem również,że Szatan tak bardzo miłuje Boga że jest zazdrosny o to,że Bóg obdarzył miłością marnego człowieka i dlatego chce za wszelką cenę pokazać Bogu,że człowiek nie jest warty bożej miłości.Stąd oskarża człowieka przed Bogiem.Szatan więc jest wielkim zazdrośnikiem, ale czyni to z miłości do Boga.Oczywiście według tego co przeczytałem.
-
- Posty: 698
- Rejestracja: 11 mar 2011, 7:50
Antropomorfizacja anioła Szatana w Torze ,czyli nadawanie mu cech i przywar ludzkich to literacki sposób przybliżania dawnym ludom idei monoteizmu etycznego.Tego nie należy dosłownie interpretować.Szatan w tradycji judaizmu wykonuje wyłącznie polecenia B-ga lub robi to, na co B-g mu zezwala.Tak jak i inne anioły,nie posiada wolnej woli. Anioły w Torze są ukształtowane ostatecznie,każdy z nich wykonuje swoje zadanie i nie są w stanie się doskonalić tak jak ludzie.W związku z tym,nie podlegają osądom moralnym jak ludzie, gdyż nie mogą wybierać między dobrem a złem.Facetwfotelu pisze:Szatan więc jest wielkim zazdrośnikiem, ale czyni to z miłości do Boga.Oczywiście według tego co przeczytałem.
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.
- RN
- Posty: 6211
- Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
- Lokalizacja: Ziemia Łódzka
- tropiciel
- Posty: 4957
- Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39
W jakiej tradycji judaizmu szatan nie posiada wolnej woli ? co za głupoty !Antropomorfizacja anioła Szatana w Torze ,czyli nadawanie mu cech i przywar ludzkich to literacki sposób przybliżania dawnym ludom idei monoteizmu etycznego.Tego nie należy dosłownie interpretować.Szatan w tradycji judaizmu wykonuje wyłącznie polecenia B-ga lub robi to, na co B-g mu zezwala.Tak jak i inne anioły,nie posiada wolnej woli. Anioły w Torze są ukształtowane ostatecznie,każdy z nich wykonuje swoje zadanie i nie są w stanie się doskonalić tak jak ludzie.W związku z tym,nie podlegają osądom moralnym jak ludzie, gdyż nie mogą wybierać między dobrem a złem.
___________________________