Szatan w Judaizmie

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Xboxx
Posty: 265
Rejestracja: 21 paź 2009, 8:35
Kontakt:

Szatan w Judaizmie

Post autor: Xboxx »

Witam

Na podstawie The614th Commandent Society:

...[...] Diabeł w ogóle nie istnieje w judaizmie. I nigdy nie istniał. Istnieje natomiast "szatan" (ha-satan) i określenie to pojawia się w Biblii Hebrajskiej 13 razy (przede wszystkim w Księdze Hioba)."Satan" nie jest - tak, jak w innych religiach monoteistycznych - potężnym wrogiem Boga lub zbuntowanym aniołem, ale oznacza "przeciwnika" lub "wyzywającego (do poddania się próbie)". Jest to anioł, który ucieleśnia ludzkie wyzwania. Wyzwania wynikające z natury człowieka.Szatan nie ma żadnych demonicznych cech. Wykonuje wyłącznie polecenia Boga lub robi to, na co Bóg mu zezwala (Księga Hioba). Jego zadaniem jest oddziaływanie na człowieka w ten sposób, by ludzkie wybory dobra, a nie zła, były bardziej istotne, bardziej znaczące. Symbolizuje on te instynkty i skłonności, które musi pokonać człowiek, aby wybrać to, co słuszne. Skłonności te powodują, że wybór dobra jest zazwyczaj znacznie trudniejszym wyborem, niż wybór zła lub obojętności. Gdyby nie te cechy, które symbolizuje szatan, ludziom nie byłaby przypisywana zasługa za czynienie dobra, bo czynienie dobra byłoby logiczną oczywistością, naturalną i nie wymagającą żadnego wysiłku. Kabalistyczne dzieło Zohar porównuje szatana do pięknej kobiety, którą zatrudnia król, aby próbowała uwieść jego syna, ponieważ król chce wypróbować wpojone mu zasady moralne. I król i zatrudniona uwodzicielka - stwierdza Zohar - pragną, aby syn nie uległ i postąpił zgodnie z zasadami. Oboje mają jednak świadomość, że zasady sprawdzają się tylko wówczas, gdy ich przestrzeganie wymaga wyrzeczeń i pokonania własnych słabości [...]....

Źródło: SZATAN W JUDAIZMIE The614th Commandent Society; http://www.the614thcs.com/40.811.0.0.1.0.phtml


Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Arius
Posty: 4884
Rejestracja: 25 lut 2008, 16:32
Lokalizacja: kosmopolita

Post autor: Arius »

Xboxx pisze:Diabeł w ogóle nie istnieje w judaizmie. I nigdy nie istniał. Istnieje natomiast "szatan" (ha-satan) i określenie to pojawia się w Biblii Hebrajskiej 13 razy
A dziwisz się, że greckie słowo DIABOLOS nie występuję w języku hebrajskim?
Za to hebrajskie SATAN występuje w grece, SATANAS.

Teksty hebrajski, pisali rodowici hebrajczycy w swoim własnym języku, zaś teksty greckie pisali w języku obcym, często jednak wplatając słowa hebrajskie, dostosowując je do wymogów, obcego języka.

IzajaszSobotnik

Post autor: IzajaszSobotnik »

Było już o tym w wątku o chrystadelfianach. ;)

Awatar użytkownika
Xboxx
Posty: 265
Rejestracja: 21 paź 2009, 8:35
Kontakt:

Post autor: Xboxx »

Witam

Arius napisal:
.....A dziwisz się, że greckie słowo DIABOLOS nie występuję w języku hebrajskim? Za to hebrajskie SATAN występuje w grece, SATANAS......
Pomyliles intencje Ariusie. Tym razem nie chodzi ani o etymologie, ani o wydzwiek kulturowy obu slow, ale o teologie, ktora znacznie odbiega od tego co wyprodukowalo chrzescijanstwo w ciagu wiekow. Jaki stad plynie wniosek....? Pojecie ksiecia ciemnosci, jakie maja chrzescijanie tylko w niklej mierze oparte jest na ST.... Szatan Judaizmu to zupelnie inna postac (Sluga Bozy) niz dotychczas przypuszczalismy.......

Pozdrawiam

Fedorowicz
Posty: 698
Rejestracja: 11 mar 2011, 7:50

Post autor: Fedorowicz »

Xboxx pisze:Witam
Pojecie ksiecia ciemnosci, jakie maja chrzescijanie tylko w niklej mierze oparte jest na ST..
Pozdrawiam
To prawda. Wynika to z monoteizmu etycznego, jaki cechuje judaizm.Wiele bóstw to wiele różnych - i - odmiennych od siebie zasad moralnych.Czyli sprzeczność,chaos.
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.

Facetwfotelu

Post autor: Facetwfotelu »

No właśnie ostatnio trochę czytałem na temat Szatana i dowiedziałem się,że w Torze Pisanej czyli w tzw.Starym Testamencie nie ma czegoś takiego jak upadły anioł.Szatan występujący w ST jest jednym z Synów Boga tyle,że pełni funkcję oskarżyciela można to zauważyć w Ks.Hioba.
Czy mógłbyś coś więcej na ten temat napisać Fedorowicz? :-)

Awatar użytkownika
natan
Posty: 600
Rejestracja: 10 lip 2007, 10:46
Kontakt:

Post autor: natan »

co do diabła to pojawia się ten termin Diavolos w LXX, dosłownie oznacza to tego który wchodzi pomiędzy, zatem jest to określenie dla istoty chcącej oddzielić człowieka od Boga.
Obrazek
lista ignorowanych osób (aby nie tracili czasu pisząc mi): angelo, christianin, rykiw, Eutychus, bartek212701

Fedorowicz
Posty: 698
Rejestracja: 11 mar 2011, 7:50

Post autor: Fedorowicz »

Facetwfotelu pisze:No właśnie ostatnio trochę czytałem na temat Szatana i dowiedziałem się,że w Torze Pisanej czyli w tzw.Starym Testamencie nie ma czegoś takiego jak upadły anioł.Szatan występujący w ST jest jednym z Synów Boga tyle,że pełni funkcję oskarżyciela można to zauważyć w Ks.Hioba.
Czy mógłbyś coś więcej na ten temat napisać Fedorowicz? :-)
"Szpetny"-czyli paskudny,brzydki jak komentują niektórzy rabini "niewdzięczną" funkcję tego anioła, Szatan ma sprawić przez poddawanie człowieka trudnym próbom,że ludzkie wybory dobra zamiast zła będą bardziej trwałe i znaczące,ponieważ towarzyszyć im będzie pokonywanie poważnych trudności i pokus.Chodzi oczywiście o udoskonalenie i uświęcenie natury ludzkiej,aby wznosząc się z posłuszeństwa ślepym,zwierzęcym,egoistycznym instynktom stawała się bardziej wzniosła,oddana B-żym prawom Tory.
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.

EMET
Posty: 11282
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

Fedorowicz pisze:
Facetwfotelu pisze:No właśnie ostatnio trochę czytałem na temat Szatana i dowiedziałem się,że w Torze Pisanej czyli w tzw.Starym Testamencie nie ma czegoś takiego jak upadły anioł.Szatan występujący w ST jest jednym z Synów Boga tyle,że pełni funkcję oskarżyciela można to zauważyć w Ks.Hioba.
Czy mógłbyś coś więcej na ten temat napisać Fedorowicz? :-)
"Szpetny"-czyli paskudny,brzydki jak komentują niektórzy rabini "niewdzięczną" funkcję tego anioła, Szatan ma sprawić przez poddawanie człowieka trudnym próbom,że ludzkie wybory dobra zamiast zła będą bardziej trwałe i znaczące,ponieważ towarzyszyć im będzie pokonywanie poważnych trudności i pokus.

EMET:
Gwoli 'szpetoty', to --
Bereszith
"41:19  A oto za nimi wychodziło siedem innych krów, mizernych i bardzo szpetnych z wyglądu, i wychudzonych. Tak szpetnych jak one nie widziałem w całej ziemi egipskiej.
41:20  I te krowy wychudzone i szpetne zaczęły pożerać pierwsze siedem tłustych krów.
41:21  Tamte więc dostały się do ich brzuchów, a jednak nie można było poznać, że się dostały do ich brzuchów, gdyż ich wygląd był równie szpetny jak na początku. Wtedy się zbudziłem.
41:27  I siedem krów wychudzonych i szpetnych, które wyszły za nimi, to siedem lat; a siedem kłosów pustych, spieczonych wiatrem wschodnim, będzie to siedem lat klęski głodu." - NŚ.
'Interlinia Vocatio' ma --
41:19 - "i_brzydkiego wyglądu bardzo"; "w_brzydocie"
41:20 - "i_brzydkie"
41:21 - "a_wygląd_ich (był)_zły"
41:27 - "i_brzydkich"

W w. w. 19, 20 i 27 mamy od rdzennego hebr.: < ra' > oznacza: "niemiły, brzydki, szpetny, zły, obrzydliwy" itp.
W w. 21 mamy od < ra' >, ale z inną "a". Znaczy, jak obok; też: "nędzny, nieszczęsny" itp.


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Fedorowicz
Posty: 698
Rejestracja: 11 mar 2011, 7:50

Post autor: Fedorowicz »

EMET pisze:"niemiły"..
To prawda , znakomicie panie EMET !
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.

Facetwfotelu

Post autor: Facetwfotelu »

Fedorowicz pisze:"Szpetny"-czyli paskudny,brzydki jak komentują niektórzy rabini "niewdzięczną" funkcję tego anioła, Szatan ma sprawić przez poddawanie człowieka trudnym próbom,że ludzkie wybory dobra zamiast zła będą bardziej trwałe i znaczące,ponieważ towarzyszyć im będzie pokonywanie poważnych trudności i pokus.Chodzi oczywiście o udoskonalenie i uświęcenie natury ludzkiej,aby wznosząc się z posłuszeństwa ślepym,zwierzęcym,egoistycznym instynktom stawała się bardziej wzniosła,oddana B-żym prawom Tory.
Dziękuję za tę wypowiedź.
Czytałem również,że Szatan tak bardzo miłuje Boga że jest zazdrosny o to,że Bóg obdarzył miłością marnego człowieka i dlatego chce za wszelką cenę pokazać Bogu,że człowiek nie jest warty bożej miłości.Stąd oskarża człowieka przed Bogiem.Szatan więc jest wielkim zazdrośnikiem, ale czyni to z miłości do Boga.Oczywiście według tego co przeczytałem.

Fedorowicz
Posty: 698
Rejestracja: 11 mar 2011, 7:50

Post autor: Fedorowicz »

Facetwfotelu pisze:Szatan więc jest wielkim zazdrośnikiem, ale czyni to z miłości do Boga.Oczywiście według tego co przeczytałem.
Antropomorfizacja anioła Szatana w Torze ,czyli nadawanie mu cech i przywar ludzkich to literacki sposób przybliżania dawnym ludom idei monoteizmu etycznego.Tego nie należy dosłownie interpretować.Szatan w tradycji judaizmu wykonuje wyłącznie polecenia B-ga lub robi to, na co B-g mu zezwala.Tak jak i inne anioły,nie posiada wolnej woli. Anioły w Torze są ukształtowane ostatecznie,każdy z nich wykonuje swoje zadanie i nie są w stanie się doskonalić tak jak ludzie.W związku z tym,nie podlegają osądom moralnym jak ludzie, gdyż nie mogą wybierać między dobrem a złem.
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.

Awatar użytkownika
RN
Posty: 6211
Rejestracja: 25 paź 2013, 19:49
Lokalizacja: Ziemia Łódzka

Post autor: RN »

WYŁĄCZ TELEWIZOR - WŁĄCZ MYŚLENIE

Awatar użytkownika
tropiciel
Posty: 4957
Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39

Post autor: tropiciel »

Obrazek
uderzył też w centrum papiestwa


__________________

Awatar użytkownika
tropiciel
Posty: 4957
Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39

Post autor: tropiciel »

Antropomorfizacja anioła Szatana w Torze ,czyli nadawanie mu cech i przywar ludzkich to literacki sposób przybliżania dawnym ludom idei monoteizmu etycznego.Tego nie należy dosłownie interpretować.Szatan w tradycji judaizmu wykonuje wyłącznie polecenia B-ga lub robi to, na co B-g mu zezwala.Tak jak i inne anioły,nie posiada wolnej woli. Anioły w Torze są ukształtowane ostatecznie,każdy z nich wykonuje swoje zadanie i nie są w stanie się doskonalić tak jak ludzie.W związku z tym,nie podlegają osądom moralnym jak ludzie, gdyż nie mogą wybierać między dobrem a złem.
W jakiej tradycji judaizmu szatan nie posiada wolnej woli ? co za głupoty !


___________________________

ODPOWIEDZ

Wróć do „Judaizm”