Judaizm miał swój początek w czasach Mojżesza, a czasy z istniejącą już świątynią, to rozwinięta i w pełni ukształtowana forma mozaizmu.Musashi pisze:A kiedy zaczal istniec?
No właśnie, piszesz o pewnych nadużyciach lub zniekształceniach doktrynalnych ze strony pewnych stronnictw działających w obrębie judaizmu, a przecież judaizm sam w sobie nie był błędny. Jezus nie krytykował judaizmu jako takiego, ale krytykował nadużycia, co jasno wynika z jego wypowiedzi z Ewangelii wg Mateusza 23:3, a jaką to wypowiedź można sparafrazować następująco:- 'Wypełniajcie wszystkie wymogi, jakie stawia judaizm, ale nadużyć ze strony uczonych w Piśmie nie naśladujcie'.To jeszcze nic nie znaczy.
Ja nie mowie, ze sadyceusze, faryzeusze itd nie czcili Boga Abrahama itd.
Poprostu zaczeli dokladac swoje nauki do Bozych i powstal misz masz.
Podobnie rzecz ma się z chrześcijaństwem. To tak, jakby powiedzieć, że chrześcijaństwo nie jest prawdziwą religią, ponieważ przez wieki wiele nauk zostało zmienionych. A przecież chrześcijaństwo rozumiane jako nauczanie Chrystusa i Apostołów jest jak najbardziej prawdziwe, a to, że wiele doktryn uległo zniekształceniu, to w zasadzie odrębny temat.
Tak, jak pisałem wcześniej i powyżej, tzn. judaizm świątynny to w pełni rozwinięta forma mozaizmu, i jego powstanie datuje się na czasy życia oraz działalności Mojżesza, i wyjścia Izraelitów z Egiptu.Powyzsza wypowiedz jest nieprawdziwa.
Chyba, ze lepiej mi wytlumaczysz co masz na mysli ,,judaizm swiatynny'' i kiedy on powstal. Moze uzywamy te samo pojecie ale mamy rozne jego definicje.
Odpowiedź jak wyżej. Mowiąc inaczej, jest to tzw. religia miejsca związana ze świątynią jerozolimską, i wyznająca Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba.Ponawiam pytanie: co to jest ,,judaizm swiatynny''?
Bo ogolnie powyzsza wypowiedz jest nieprawdziwa, ale poprostu moze to jedynie problem pojeciowy.
Przeczytaj treść rozdziału 10 Księgi Nehemiasza, gdzie jest mowa o odnowieniu przez Lud Boży przymierza z Bogiem. Ludzie, którzy weszli w to przymierze, to nikt inny, jak wyznawcy judaizmu.???
Wyraźnie tu mylisz judaizm świątynny, czyli rozwiniętą formę mozaizmu, z zarodkiem judaizmu rabinicznego; ten drugi rodzaj judaizmu Chrystus zwalczał, a nie ten pierwszy. Pierwszy rodzaj judaizmu, tj. świątynny, oddawał cześć Bogu Biblii, tzn. Tanach, czyli Bogu Abrahama, Izaaka i Jakuba. Natomiast drugi rodzaj judaizmu, czyli rabiniczny, to religia Talmudu, faktycznie oddająca cześć innemu bóstwu, aniżeli Bóg Biblii.Ja nie uwazam, ze wyznawali jakis poganski system. Poprostu ,,daremnie czesc Bogu oddawali gloszac nauki ludzkie, a zaniedbujac boze przykazania'' .
Boze przykazania to religia Izraela , a ,,nauki ludzkie'' to judaizm (w uproszczony sposob mowiac.)
Jezus przestrzegal prawo boze dane Izraelowi, Jezus nie przestrzegal nauk judaizmu (nauka starszych, bo nie wiem czy takie pojecie wtedy istnialo) wyznawanego przez zydow.
Poza pewnymi formami, judaizm świątynny niczym nie różnił się od religii przekazanej przez Mojżesza. Zasadnicza treść w judaizmie świątynnym nie uległa zmianie. Kanon ST został ukształtowany w pełni, więc Arka Przymierza przestała pełnić swoją funkcję, i praktycznie nie była już potrzebna, ponieważ wszystkie wymogi Zakonu zostały zamieszczone w Tanach. Ukształtowanie kanonu ST, rzecz jasna wraz z Prorokami, stało się fundamentem do wyczekiwania nadejścia Mesjasza, stąd w czasach po reformie Ezdrasza, liczne w judaizmie tego typu wyczekiwania, co w zasadzie zostało podyktowane duchem czasów, i jest to poniekąd zrozumiałe. Natomiast odnośnie koncepcji zaczerpniętych z obcych religii, to właściwie domena judaizmu rabinicznego, czyli tradycji ustnej [Talmudu], która ma swój początek w tamtych czasach, a którą to tradycję jako w pełni błędną zwalczał Jezus.Czy Judaizm Swiatynny roznil sie od religii Izraela przekazanej przez Mojzesz?
Bo jesli tak, to musimy uwazac nastwierdzenia typu ,,Jezus byl Wyznaca Judazimu Swiatynnego!''
Przeciez, przed niewola takze byla swiatynia i wszystkie z nia zwiazane przepisy.
Po powrocie doszly swieta, ale nie widze, aby Ezdrasz czy Nehemiasz wprowadzili jakies ,,nowosci'' ,,dodatki'' czy ,,zmiany'' do prawa mojzeszowego (chyba, ze sie myle, prosze sprostowac.)
Oczywiscie Judaizm wywodziy sie z Biblii, ale nie jest tym samym co religia Izraela.
Muszę z przykrością stwierdzić Rysiu, że im więcej Ciebie czytam, tym mniej Cię rozumiem. Chyba nie zdajesz sobie sprawy, że Musashi jest zwolennikiem poglądy zwanego Brytyjskim Izraelizmem, stąd jego negacja judaizmu świątynnego, co przy tej doktrynie może być uzasadniona. Ty natomiast zgadzasz się z różnymi koncepcjami, a to z Musashim, a to ze ŚJ, którzy preferują tzw. Teologię Zastąpienia, a to w końcu z Machabeuszem, którego doktrynalne poglądy są bliskie Dyspensacjonalizmowi. Trzeba wiedzieć, że w przypadku Teologii Zastąpienia judaizm świątynny uznawany jest za prawdziwą ówcześnie religie, zaś w przypadku Dyspensacjonalizmu uważa się, że nawet judaizm rabiniczny wyznaje Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba. Ja rozumiem, że owe teologie, to tylko pewne poglądy, ale te poglądy rzutują na całokształt innych doktryn, i w znacznym stopniu z nimi harmonizują. U Ciebie zaś jest mozaika różnych poglądów, i nie wiem, gdzie one posiadają przysłowiowe ręce i nogi. Nie można przecież jednocześnie twierdzić, że ziemia jest kulista, płaska i wklęsła. Podobnie jest z wyznawanymi doktrynami, jak w tym przypadku odnośnie stosunku do judaizmu, dlatego dobrze byłoby Rysiu, abyś się jakoś określił w tym temacie.Płaskowicki Rys pisze:Bóg za pośrednictwem aniołów dał Izraelowi Torę
i Ten Tora jest wyznaniem Mojżeszowym.
Mojżesz o Jezusie mówił
proroka jako ja wzbudzi wam Pan.
Jezus jest więc odnowioną Torą
Osobiście widzę ciągłość między wyznaniem Mojżesza a Jezusem z pominięciem judaizmu
świątynnego ,który w stosunku do Mojżesza jest pózniejszy i stanowi interpretację Mozaizmu a nie jest nim