Kwestia judaizmu świątynnego

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

Awatar użytkownika
wit
Posty: 3775
Rejestracja: 19 maja 2006, 23:21
Lokalizacja: grudziądz

Post autor: wit »

Musashi pisze:A kiedy zaczal istniec?
Judaizm miał swój początek w czasach Mojżesza, a czasy z istniejącą już świątynią, to rozwinięta i w pełni ukształtowana forma mozaizmu.
To jeszcze nic nie znaczy.
Ja nie mowie, ze sadyceusze, faryzeusze itd nie czcili Boga Abrahama itd.
Poprostu zaczeli dokladac swoje nauki do Bozych i powstal misz masz.
No właśnie, piszesz o pewnych nadużyciach lub zniekształceniach doktrynalnych ze strony pewnych stronnictw działających w obrębie judaizmu, a przecież judaizm sam w sobie nie był błędny. Jezus nie krytykował judaizmu jako takiego, ale krytykował nadużycia, co jasno wynika z jego wypowiedzi z Ewangelii wg Mateusza 23:3, a jaką to wypowiedź można sparafrazować następująco:- 'Wypełniajcie wszystkie wymogi, jakie stawia judaizm, ale nadużyć ze strony uczonych w Piśmie nie naśladujcie'.
Podobnie rzecz ma się z chrześcijaństwem. To tak, jakby powiedzieć, że chrześcijaństwo nie jest prawdziwą religią, ponieważ przez wieki wiele nauk zostało zmienionych. A przecież chrześcijaństwo rozumiane jako nauczanie Chrystusa i Apostołów jest jak najbardziej prawdziwe, a to, że wiele doktryn uległo zniekształceniu, to w zasadzie odrębny temat.
Powyzsza wypowiedz jest nieprawdziwa.
Chyba, ze lepiej mi wytlumaczysz co masz na mysli ,,judaizm swiatynny'' i kiedy on powstal. Moze uzywamy te samo pojecie ale mamy rozne jego definicje.
Tak, jak pisałem wcześniej i powyżej, tzn. judaizm świątynny to w pełni rozwinięta forma mozaizmu, i jego powstanie datuje się na czasy życia oraz działalności Mojżesza, i wyjścia Izraelitów z Egiptu.
Ponawiam pytanie: co to jest ,,judaizm swiatynny''?
Bo ogolnie powyzsza wypowiedz jest nieprawdziwa, ale poprostu moze to jedynie problem pojeciowy.
Odpowiedź jak wyżej. Mowiąc inaczej, jest to tzw. religia miejsca związana ze świątynią jerozolimską, i wyznająca Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba.
???
Przeczytaj treść rozdziału 10 Księgi Nehemiasza, gdzie jest mowa o odnowieniu przez Lud Boży przymierza z Bogiem. Ludzie, którzy weszli w to przymierze, to nikt inny, jak wyznawcy judaizmu.
Ja nie uwazam, ze wyznawali jakis poganski system. Poprostu ,,daremnie czesc Bogu oddawali gloszac nauki ludzkie, a zaniedbujac boze przykazania'' .
Boze przykazania to religia Izraela , a ,,nauki ludzkie'' to judaizm (w uproszczony sposob mowiac.)
Jezus przestrzegal prawo boze dane Izraelowi, Jezus nie przestrzegal nauk judaizmu (nauka starszych, bo nie wiem czy takie pojecie wtedy istnialo) wyznawanego przez zydow.
Wyraźnie tu mylisz judaizm świątynny, czyli rozwiniętą formę mozaizmu, z zarodkiem judaizmu rabinicznego; ten drugi rodzaj judaizmu Chrystus zwalczał, a nie ten pierwszy. Pierwszy rodzaj judaizmu, tj. świątynny, oddawał cześć Bogu Biblii, tzn. Tanach, czyli Bogu Abrahama, Izaaka i Jakuba. Natomiast drugi rodzaj judaizmu, czyli rabiniczny, to religia Talmudu, faktycznie oddająca cześć innemu bóstwu, aniżeli Bóg Biblii.
Czy Judaizm Swiatynny roznil sie od religii Izraela przekazanej przez Mojzesz?
Bo jesli tak, to musimy uwazac nastwierdzenia typu ,,Jezus byl Wyznaca Judazimu Swiatynnego!''

Przeciez, przed niewola takze byla swiatynia i wszystkie z nia zwiazane przepisy.
Po powrocie doszly swieta, ale nie widze, aby Ezdrasz czy Nehemiasz wprowadzili jakies ,,nowosci'' ,,dodatki'' czy ,,zmiany'' do prawa mojzeszowego (chyba, ze sie myle, prosze sprostowac.)

Oczywiscie Judaizm wywodziy sie z Biblii, ale nie jest tym samym co religia Izraela.
Poza pewnymi formami, judaizm świątynny niczym nie różnił się od religii przekazanej przez Mojżesza. Zasadnicza treść w judaizmie świątynnym nie uległa zmianie. Kanon ST został ukształtowany w pełni, więc Arka Przymierza przestała pełnić swoją funkcję, i praktycznie nie była już potrzebna, ponieważ wszystkie wymogi Zakonu zostały zamieszczone w Tanach. Ukształtowanie kanonu ST, rzecz jasna wraz z Prorokami, stało się fundamentem do wyczekiwania nadejścia Mesjasza, stąd w czasach po reformie Ezdrasza, liczne w judaizmie tego typu wyczekiwania, co w zasadzie zostało podyktowane duchem czasów, i jest to poniekąd zrozumiałe. Natomiast odnośnie koncepcji zaczerpniętych z obcych religii, to właściwie domena judaizmu rabinicznego, czyli tradycji ustnej [Talmudu], która ma swój początek w tamtych czasach, a którą to tradycję jako w pełni błędną zwalczał Jezus.
Płaskowicki Rys pisze:Bóg za pośrednictwem aniołów dał Izraelowi Torę
i Ten Tora jest wyznaniem Mojżeszowym.
Mojżesz o Jezusie mówił
proroka jako ja wzbudzi wam Pan.
Jezus jest więc odnowioną Torą
Osobiście widzę ciągłość między wyznaniem Mojżesza a Jezusem z pominięciem judaizmu
świątynnego ,który w stosunku do Mojżesza jest pózniejszy i stanowi interpretację Mozaizmu a nie jest nim
Muszę z przykrością stwierdzić Rysiu, że im więcej Ciebie czytam, tym mniej Cię rozumiem. Chyba nie zdajesz sobie sprawy, że Musashi jest zwolennikiem poglądy zwanego Brytyjskim Izraelizmem, stąd jego negacja judaizmu świątynnego, co przy tej doktrynie może być uzasadniona. Ty natomiast zgadzasz się z różnymi koncepcjami, a to z Musashim, a to ze ŚJ, którzy preferują tzw. Teologię Zastąpienia, a to w końcu z Machabeuszem, którego doktrynalne poglądy są bliskie Dyspensacjonalizmowi. Trzeba wiedzieć, że w przypadku Teologii Zastąpienia judaizm świątynny uznawany jest za prawdziwą ówcześnie religie, zaś w przypadku Dyspensacjonalizmu uważa się, że nawet judaizm rabiniczny wyznaje Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba. Ja rozumiem, że owe teologie, to tylko pewne poglądy, ale te poglądy rzutują na całokształt innych doktryn, i w znacznym stopniu z nimi harmonizują. U Ciebie zaś jest mozaika różnych poglądów, i nie wiem, gdzie one posiadają przysłowiowe ręce i nogi. Nie można przecież jednocześnie twierdzić, że ziemia jest kulista, płaska i wklęsła. Podobnie jest z wyznawanymi doktrynami, jak w tym przypadku odnośnie stosunku do judaizmu, dlatego dobrze byłoby Rysiu, abyś się jakoś określił w tym temacie.
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI.

Płaskowicki Rys

Post autor: Płaskowicki Rys »

wit
masz słuszność
nie przekreślam żadnego z tych poglądów
ale i nie podzielam w całości
Moje poglądy są dość fundamentalistyczne w sensie szukania fundamentu w postaci obecności Boga
Bóg działał najpierw przez indywidualnie określonych ludzi których imiona i czyny są spisane w Biblii
Dopiero na Synaju zawarł przymierze z narodem któremu przekazał Torę
określił warunki swego przymierza
i w to wierzę
Te warunki określa się mianem religii Mojżeszowej -bo Mojżesz reprezentował naród w kontaktach z Bogiem
Ale po zdobyciu ziemi -naród zaczął się odwracać od Boga
zwyczaje i instytucje powstałe przez odwracanie się od Boga
ja staram się odrzucić .
I tak królestwo jako system podobny innym krajom -uważam za wzgardzenie Bogiem
Bóg miał być królem Izraela i rządzić przez swoje usta proroków
Żydzi nim wzgardzili i wzięli sobie króla -takiego jak inni monarchowie
ta tradycja jest więc mi obca
Chcę by moim królem był Bóg
Świątynia -Bóg nie chciał budowy świątyni
Żydzi ją wybudowali
świątynia i judaizm świątynny ja odrzucam-Bóg nie mieszka w świątyniach ręką ludzką zbudowanych/wypowiedz Szczepana/
itd
Więc szukam w Biblii pierwszej relacji z bogiem -pierwszej miłości na każdym etapie Jego objawienia a nie religii jaką stworzyli ludzie dla Niego ale bez Jego woli
Dlatego popieram każdy pogląd zmierzający do powrotu do zródeł do bezpośredniej obecności Boga
nie umiem tego nazwać ale tak to widzę
pozdrawiam

Awatar użytkownika
doulos achreios
Posty: 751
Rejestracja: 22 lut 2009, 1:32
Lokalizacja: Dolnośląskie

Post autor: doulos achreios »

Do moderatora:
myślę, że na obecnym etapie rozwoju dyskusji temat dojrzał do tego, by go przenieść z forum "Informacje" do innego działu. Tym samym postulat założyciela wątku zostanie zrealizowany, słowo stanie się ciałem, a może i zaczynem kolejnych wątków.
---------
Wydaje mi się także, iż rozumiem, dlaczego Musashi postuluje rozwijanie tematyki w części "Dyskusje o...", a nie w części "Chrześcijanie i .../forum Judaizm".
Oczywiście nie da się w tak ujętej tematyce zawrzeć jedynie konotacje np. historyczne, kulturowe itp., bez relacji do praktykowania religii; a to pasowałoby już do drugiego z dwu w/w części Forum.
A gdyby jeszcze oceniać owo praktykowanie "porównawczo" z praktykami innych religii - naonczas "Forum Izrael" może nie pasować do żadnego działu...
...albo jako najbardziej zbliżony do wymagań Jehowy znajdzie Izrael swe miejsce na forum ŚJ. :-D
Pozdrawiam dyskutantów!
Doprawdy, celem tego nakazu jest miłość z czystego serca i z dobrego sumienia, i z nieobłudnej wiary. Odstąpiwszy od tych rzeczy, niektórzy zwrócili się ku czczej gadaninie, chcąc być nauczycielami prawa, lecz nie pojmując (...) (1Tm1:5-7)

Musashi
Posty: 822
Rejestracja: 15 sie 2008, 18:45

Post autor: Musashi »

wit pisze:
Musashi pisze:A kiedy zaczal istniec?
Judaizm miał swój początek w czasach Mojżesza, a czasy z istniejącą już świątynią, to rozwinięta i w pełni ukształtowana forma mozaizmu.
Tak to prawda, tak jak i prawda jest ze kosciol rzymsko-katolicki ma swoje poczatki w dniu piecdziesiatnicy.

Troche gramy slowami.

Upraszczajac:
Religia Mozesza, Jezusa = piecioksiag i prorocy (i nie jest to judaizm)
Judazim = religia mojzesz + nauki starszych

Mysle, ze sie z tym zgodzisz.
To jeszcze nic nie znaczy.
Ja nie mowie, ze sadyceusze, faryzeusze itd nie czcili Boga Abrahama itd.
Poprostu zaczeli dokladac swoje nauki do Bozych i powstal misz masz.
No właśnie, piszesz o pewnych nadużyciach lub zniekształceniach doktrynalnych ze strony pewnych stronnictw działających w obrębie judaizmu, a przecież judaizm sam w sobie nie był błędny. Jezus nie krytykował judaizmu jako takiego, ale krytykował nadużycia, co jasno wynika z jego wypowiedzi z Ewangelii wg Mateusza 23:3, a jaką to wypowiedź można sparafrazować następująco:- 'Wypełniajcie wszystkie wymogi, jakie stawia judaizm, ale nadużyć ze strony uczonych w Piśmie nie naśladujcie'.
Podobnie rzecz ma się z chrześcijaństwem. To tak, jakby powiedzieć, że chrześcijaństwo nie jest prawdziwą religią, ponieważ przez wieki wiele nauk zostało zmienionych. A przecież chrześcijaństwo rozumiane jako nauczanie Chrystusa i Apostołów jest jak najbardziej prawdziwe, a to, że wiele doktryn uległo zniekształceniu, to w zasadzie odrębny temat.
Judazim sam w sobie jest bledny, chyba, ze przez judaizm rozumiesz religie mojzesza (co jest bledne.

Jak wczesniej napisalem judaizm to Mojzesz + sprzeczne z naukami Mojzesza nauki starszych.

Jeszcze raz:
Mojzesz otrzymal prawo dla Izraela, i wg tego prawa Izrael zyl (od czasu do czasu),
po powrocie z niewoli babilonskiej malej czesci Judy, wciaz Juda szla wg prawa Mojzesza w czasach Nehemiasza ,
.............. i to wszystko do tej pory judaizmem nazwac nie mozemy.
W sumie nie wiem kiedy pojawila sie nazwa j u d a i z m, jakkolwiek mozemy wiedziec, ze judazim nie odnosi sie do calego Izraela, lecz tylko do Judy i to po powrocie z niewoli.

Judazim mozna zdefiniowac - religia Judy ( w tamtych czasach).

Pozniej, to juz nie byla jedynie religia Judy, inne narody takze przyjmowaly te religie.

Jakkolwiek.
Mylace i falszywe jest uzywanie nieodpowiednich slow, przez ktore sie znieksztalca obraz, a nastepnie determinuje cala interpretacje biblii na podstawie falszywych zalozen.

Niewlasciwym i falszywym stwierdzeniem jest np ze Mojzesz wyznawal judaizm, lub byl jego tworca, podobnie nieodpowiednie jest uzywanie jako synonimow slow Izraelici-Zydzi.
Lepiej sie trzymac pierwotncyh znaczen, bo jesli zaczniemy nowe znaczenia stosowac do starych slow, to wtedy czytajac biblie bedziemy mieli falszywe wnioski.
Poza pewnymi formami, judaizm świątynny niczym nie różnił się od religii przekazanej przez Mojżesza. Zasadnicza treść w judaizmie świątynnym nie uległa zmianie.
To po co nazwa ,judaizm'?
Jezus zyl wg prawa mojzeszowego.
Jesli Judazim swiatynny nie rozni sie od religi przekazanej przez Mojzesza, to po co te cale zamieszanie z nazwa Judaizm, przeciez Mojzesz przekazal prawo calemu Izraelowi, a nie tylko Judzie.

Dlatego ta nazwa wporwadza w blad chrzescijan. Pozniej mamy ksiazki typu ,,Zydowskie korzenie chrzescijanstwa'' , lub ,, Judaizm korzen chrzescijanstwa''.
Albo chrzescijanskie sentymenty do wszystkiego co zydowskie, chociaz wiekszosc co dzisiaj zydowskie nie ma nic wspolnego z ,religia' Jezusa, a w szkolkach niedzielnych dzieci sie ucza ze Bog przeprowadzil zydow przez moze czerwone.
Po takim ,praniu mozgu' ciezko pozniej wychwycic bledy.
Kanon ST został ukształtowany w pełni, więc Arka Przymierza przestała pełnić swoją funkcję, i praktycznie nie była już potrzebna, ponieważ wszystkie wymogi Zakonu zostały zamieszczone w Tanach.
Stwierdzenie bez pokrycia.
Skad to wziales?

To cos ale: NT zostal uksztaltowany, tak wiec nie potrzeba juz darow ducha swietego.... te same myslenie.
Ukształtowanie kanonu ST, rzecz jasna wraz z Prorokami, stało się fundamentem do wyczekiwania nadejścia Mesjasza, stąd w czasach po reformie Ezdrasza, liczne w judaizmie tego typu wyczekiwania, co w zasadzie zostało podyktowane duchem czasów, i jest to poniekąd zrozumiałe.


Wlasciwie biblii obce jest slowo Judaizm, nawet Ezdraszowi. Tak wiec po co to nam?
Natomiast odnośnie koncepcji zaczerpniętych z obcych religii, to właściwie domena judaizmu rabinicznego, czyli tradycji ustnej [Talmudu], która ma swój początek w tamtych czasach, a którą to tradycję jako w pełni błędną zwalczał Jezus.


No przeciez Judazim rabiniczny ma miejsce po zburzeniu swiatyni, tak wiec Jezus by krytykowal jeszcze judaizm swiatynny, a nie rabiniczny.

Wszystko to gra slow.

Po prostu jedno slowo JUDAIZM uzywane do religi krola Dawida, czy Ezdrasza, Jezusa wspolczesnych zydow, chasydow, faryzeuszy, to jedno wielkie naduzycie i znieksztalcanie prawdy.

Chyba nie zdajesz sobie sprawy, że Musashi jest zwolennikiem poglądy zwanego Brytyjskim Izraelizmem, stąd jego negacja judaizmu świątynnego, co przy tej doktrynie może być uzasadniona.
Bledy w logicznym rozumowaniu.
Ja nie neguje nigdy jakiejs nauki, dlatego ze jestem zwolennikiem innej nauki.
Odrzucam nauke wtedy gdy wierze ze jest nieprawdziwa, przyjmuje wtedy gdy uwazam, ze jest to prawdziwe.

Szufladkowanie kogos i na bazie tego odrzucanie jego argumentow jako nieprawdziwych jest bledem.

Argumenty same sie obronia lub padna i nie ma co do tego mieszac rzeczy trzecich.
Albo to co pisze jest prawdziwe albo nie. Jesli ktos mi udawadnia ze nieprawdziwe to z checia zmieniam zdanie, aby nie pozostawac w bledzie

Nie można przecież jednocześnie twierdzić, że ziemia jest kulista, płaska i wklęsła. Podobnie jest z wyznawanymi doktrynami, jak w tym przypadku odnośnie stosunku do judaizmu,
No wlasnie.
A w stosunku do slowa ,,judaizm' jednej definicji nie posiadasz, lecz kilka.

Jesli zatrzymamy sie tylko przy okresie Abraham-Jezus, to tam nie ma judaizmu, chyba, ze sie uprzemy, zeby tak nazwac wiare w Boga Abrahama, Izaaka, Jakuba i pana naszego Jezusa Chrystusa. Ale ta nazwa bedzie niewlasciwa.
pozdrawiam

Płaskowicki Rys

Post autor: Płaskowicki Rys »

Zgadzam się z przedmówcą
odrzucam judaizm świątynny na tej samej zasadzie co Niceę .
Nauki starszych czy sobory to dodatki do Słowa
a ja chcę wrócić do zródła
do Słowa bez dodatków
pozdrawiam

Awatar użytkownika
Xboxx
Posty: 265
Rejestracja: 21 paź 2009, 8:35
Kontakt:

Post autor: Xboxx »

Witam

...[...]....Teologowie ci rozróżniają więc „prawdziwą” religię Izraela, z której wyrosło chrześcijaństwo – nazywają ją mozaizmem - i jej „wypaczoną” wersję, która - w ich opinii - za najważniejszą księgę uznaje Talmud i nazywa się judaizmem. Według ich teorii, judaizm powstał później niż chrześcijaństwo, a mozaizm – zaniknął. Teza ta nie jest zgodna z prawdą.

....[...]...Judaizm ukształtował się w dwóch etapach, z czego pierwszy, przypadł na całe stulecia przed naszą erą i blisko 800 lat przed okresem intensywnego kształtowania się chrześcijaństwa. Pierwszym etapem był okres Niewoli Babilońskiej i następujących po niej deportacji Izraelitów. Między rokiem 734 a 581 p.n.e. odbyło się sześć masowych emigracji Izraelitów z terenów Izraela i od tego czasu nigdy już większość Żydów nie mieszkała (do dziś!) w Ziemi Obiecanej. Diaspora była od tego czasu (VI wiek p.n.e.) już zawsze liczebnie większa od populacji zamieszkującej Izrael. Aby przetrwać i zachować tożsamość Żydzi wykształcili już wówczas to, co nazywamy judaizmem, a nie w okresie, gdy tworzyło się chrześcijaństwo lub nawet późniejszym! Wtedy to tydzień zaczął ogniskować się wokół Szabatu, wtedy to zaczęto obchodzić religijne święta bez powiązania ich ze Świątynią. Pod wpływem nauk Babilonu (astronomia) sformułowano żydowski kalendarz. Wtedy również wykształciły się zasady judaizmu, jako nomokracji [nomokracja - ustrój społeczny, w którym naczelną wartością jest przestrzeganie prawa] (po raz pierwszy w dziejach ludzkości!), w oderwaniu od kapłanów, bez własnego państwa i terenu. Wówczas także pojawiła się wersja Tanach bardzo zbliżona do tej, jaką znamy do dziś (stała się kanonem w roku 622 p.n.e.). Wówczas też zaczęto Torę przepisywać, narodził się zawód sofera. Także w tamtych latach zaczęto odczytywać publicznie Megilot i Lamentacje w rocznicę zburzenia Jerozolimy. Po raz pierwszy powszechnie zaczęto przestrzegać obrzezania, aby oddzielić się od ludów, wśród których zamieszkiwano. Dopiero drugi, wtórny, późniejszy i mniej rewolucyjny etap krzepnięcia judaizmu przypada na okres po zburzeniu Świątyni, czyli po 70 roku n.e. W religijnej historii Żydów istniały cztery etapy formowania: za Awrahama, w okresie Moszego (Mojżesza), w okresie po Wygnaniu Babilońskim i po zburzeniu Świątyni....[...]...

na podstawie The614th Commandent Society: http://the614thcs.com/40.1305.0.0.1.0.phtml



Pozdrawiam

Awatar użytkownika
wit
Posty: 3775
Rejestracja: 19 maja 2006, 23:21
Lokalizacja: grudziądz

Post autor: wit »

Musashi.
Aby dalej nie rozdrabniać dyskutowanego zagadnienia, ponieważ w nadmiarze szczegółów najczęściej gubi się najistotniejsze sprawy, i żeby się zbytnio nie powtarzać, bo tak naprawdę toczymy spór o jedno tylko, i w dodatku podstawowe zagadnienie, odpowiem ogólnie bez przywoływania cytatów z Twojej wypowiedzi.
To co napisałeś odnośnie judaizmu świątynnego, gdzie zdefiniowałeś go jako religię Mojżesza i nauki starszych, to faktycznie judaizm rabiniczny.
Judaizm rabiniczny tak naprawdę powstał w sposób ewolucyjny, tzn. formował się przez wieki, i swoje początki miał już w czasach przed Chrystusem; pisałem o tym jako o zarodku rodzącej się religii. Był to proces, a nie jakaś rewolucja. Natomiast judaizm świątynny w swej pierwotnej wersji pozbawiony był tego szkodliwego czynnika, jakim była talmudyczna nauka starszych. Zresztą judaizm świątynny to nie tylko faryzeusze ze swą nauką starszych, ale również saduceusze, u których próżno by szukać tego rodzaju nauki starszych.
Powoływałeś się wcześniej na definicję judaizmu świątynnego zaczerpniętą z Wikipedii. Zwróć proszę uwagę na inny artykuł z Wikipedii odnośnie judaizmu, właściwie judaizmu mesjanistycznego, a dokładnie na następujący fragment.

Kod: Zaznacz cały

Judaizm rabiniczny (talmudyczny) nie uznaje Żydów mesjanistycznych za część Żydostwa. Niemniej jednak Żydzi mesjanistyczni nie przywiązują wagi do tego poglądu, gdyż uważają się – przez pośrednictwo nazarejczyków – za odłam judaizmu świątynnego na równi z judaizmem rabinicznym. W tym przypadku drzewo genealogiczne judaizmu posiada korzeń w postaci judaizmu świątynnego oraz dwa konary: judaizm mesjanistyczny i judaizm rabiniczny. W tej systematyce można się cofnąć do czasów wcześniejszych. Biorąc za punkt wyjścia mozaizm powygniatać i traktując go jako korzeń, należy ten korzeń ok. V w. p.n.e. rozdzielić na trzy konary: judaizm ezdraszowy (świątynny), samarytanizm i falaszyzm. Z kolei judaizm świątynny podzielił się na kilka nurtów: saduceizm, faryzeizm, essenizm, zelotyzm i nazareizm. Po zburzeniu Świątyni w 70 r. przetrwał tylko faryzeizm pod postacią judaizmu rabinicznego oraz nazareizm, z którego rozwinęły się nurty judeochrzescijańskie.
Jest w nim mowa o judaizmie świątynnym jako judaizmie ezdraszowym, i wspomniane zostało, że tenże rodzaj judaizmu z czasem podzielił się na kilka frakcji. W związku z tym prosiłbym więc Ciebie, abyś wskazał, gdzie w pierwotnym judaizmie świątynnym [ezdraszowym] masz jakiekolwiek nauki starszych, które legły u podstaw powstania judaizmu rabinicznego.
Twierdzisz również, że ja popełniam błędy w logicznym rozumowaniu, przypisując Tobie odrzucenie jakiejś nauki, lecz nie na pewnych wysuwających się wnioskach, ale na odgórnie przyjętych założeniach. Rzeczywiście jest tak, i mam podstawę tak myśleć, ponieważ przypisujesz odstępstwo jedynie w stosunku do judaizmu, ale nie zauważasz już, że mozaizm również przesiąknięty był odstępstwem. Fakty są takie, że Izrael od samego początku miał ciągoty do odstępstwa, i patrząc na historię Izraela i Judy przedstawioną w Biblii, łatwo zauważyć, że żaden z królów Izraela, nie był wierny Bogu, a z królów Judy bodajże tylko dwóch było wiernych Bogu. Natomiast niemal cały lud, poza tzw. Resztką, szedł w ślady królów w ich odstępstwie religijnych, więc nie rozumiem na jakiej podstawie uważasz, że judaizm z czasów przed niewolą babilońską, czyli mozaizm, był prawdziwą religią.
Nie bardzo rozumiem również Twój sposób myślenia, gdzie oddzielasz wypełnianie Zakonu od religii, tj. judaizmu; to jest tak samo, jakbyś twierdził, że jesteś wyznawcą Chrystusa, ale nie jesteś chrześcijaninem [chrystianinem]. Patrząc również na historię chrześcijaństwa, nie trudno w niej dostrzec kroczenia śladami swoich tzw. 'starszych braci', tj. tendencji do odstępstwa, jednak chrześcijaństwo zapewne uważasz za właściwą religię.
Natomiast odnośnie kwestii funkcji Arki Przymierza, to warto zwrócić uwagę na wypowiedź Boga z 2 Księgi Mojżeszowej 25:22, gdzie zaznaczono, jaką rolę miała ona pełnić. Przeznaczeniem Arki miało być nadanie przesłania Bożego w jej obecności, a gdy już Tanach, czyli Prawo, Pisma i Prorocy, został skompletowany, Arka wypełniła swoją rolę, i odtąd przestała pełnić swoje znaczenie. Mamy tu również niejako obrazowy, czyli typiczny zarys historii chrześcijaństwa. Najpierw ustanie darów duchowych zawierających doktrynalne objawienie, czyli wiedzy i proroctw, a więc skompletowanie ksiąg NT, następnie okres odstępstwa, czyli panowania symbolicznego Babilonu, i w końcu powrót Ludu Bożego z niewoli babilońskiej, oraz zawarcie z nim Nowego Przymierza. Jak popatrzeć na historię chrześcijaństwa, to rzeczywiście tak było. Po czasach apostolskich nastał okres odstępstwa, gdzie idee pogańskie i gnostyckie przesiąknęły do chrześcijaństwa. W tym też czasie odstępstwa zaczął się formować ruch, który dziś nazywamy Prawosławiem [chrześcijaństwo wschodnie, czyli greckie] i Katolicyzmem [chrześcijaństwo zachodnie, czyli rzymskie]. Ów ruch na początku zwalczał idee gnostyckie za sprawą pism tzw. Ojców Apostolskich, a w późniejszych wiekach nie tylko trzciną i piórem, ale również ogniem i mieczem. Jednakże ten ruch, mimo zwycięstwa nad gnostycyzmem, przejął od gnostyków idee mistyczne, a także wzorem judaizmu rabinicznego stworzył ustną Tradycję. Następnie powstał protestantyzm, który mimo deklaracji tzw. zasady Sola Scriptura, czerpał także z ustnej Tradycji, i również nierzadko posługiwał się elementami mistycznymi. W końcu z protestantyzmu wyłonił się charyzmatyzm, który mimo powoływania się na Słowo Boże, poszukuje również doznań w przeżyciach mistycznych, chociaż de facto w Biblii jest tyle mistycyzmu co kot napłakał.
Tak więc jakby nie patrzeć, chrześcijaństwo wzorem judaizmu to religia jak najbardziej odstępcza, ale mimo tego, zapewne nie myślisz w ten sposób.
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI.

Fedorowicz
Posty: 698
Rejestracja: 11 mar 2011, 7:50

Post autor: Fedorowicz »

..odłam judaizmu ..
W judaizmie występują rozmaite nurty wchodzące w jego skład. Określenie "odłam" jest całkowicie nietrafne, ma na celu dyskredytowanie tej religii, często stosują je w tym celu teologowie chrześcijańscy.
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.

Awatar użytkownika
wit
Posty: 3775
Rejestracja: 19 maja 2006, 23:21
Lokalizacja: grudziądz

Post autor: wit »

Fedorowicz pisze:W judaizmie występują rozmaite nurty wchodzące w jego skład. Określenie "odłam" jest całkowicie nietrafne, ma na celu dyskredytowanie tej religii, często stosują je w tym celu teologowie chrześcijańscy.
Zgadza się, w szeroko pojętym judaizmie występują różne odłamy, a właściwie nurty. Niemniej jednak najbliższy judaizmowi świątynnemu obecnie jest judaizm mesjanistyczny. Natomiast judaizm rabiniczny to w zasadzie nowa, całkiem odmienna religia, negująca podstawy judaizmu świątynnego jakim były Zakon Mojżeszowy, świątynia jerozolimska, ofiary i kapłaństwo lewickie.
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI.

Fedorowicz
Posty: 698
Rejestracja: 11 mar 2011, 7:50

Post autor: Fedorowicz »

wit pisze:Niemniej jednak najbliższy judaizmowi świątynnemu obecnie jest judaizm mesjanistyczny.
Trudno pogodzić doktryny judaizmu z chrześcijaństwem.Społeczności typu "Żydzi dla Jezusa" to właściwie społeczności bardziej chrześcijańskie.
Natomiast judaizm rabiniczny to w zasadzie nowa, całkiem odmienna religia, negująca podstawy judaizmu świątynnego jakim były Zakon Mojżeszowy, świątynia jerozolimska, ofiary i kapłaństwo lewickie.
Świątynia obecnie nie istnieje, a ofiary świątynne to nie jest jedyna forma uświęcania w judaizmie.Istnieją i inne ,może nawet ważniejsze.Tora podaje dokładnie,jakie.
Baruch Ata Haszem, Eloheinu melech haolam, szechechejanu, wekijemanu, wehigijanu lazeman hazeh.

Facetwfotelu

Post autor: Facetwfotelu »

Czy rzeczywiście Świątynia zostanie odbudowana?

Jachu
Posty: 10663
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

Taka?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.

Facetwfotelu

Post autor: Facetwfotelu »

Nie wiem czy taka ale z tego co wiem są zwolennicy teorii,że Świątynia zostanie odbudowana.Chciałem się dowiedzieć co na ten temat ma do powiedzenia Fedorowicz jak mniemam Żyd praktykujący.

Jachu
Posty: 10663
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

Z całą pewnością mogę powiedzieć,że Żydzi myślą,że kiedyś będzie odbudowana literalna Świątynia,a ja uważam,że nie,bowiem Świątynia Ezechiela jest Świątynią przyszłości,świątynią
duchową .Takich ofiarowań jak w popprzednich świątyniach juz się nie będzie składalo,ten czas minął bezpowrotnie.Zakon był pedagogiem,przewodnikiem do Chrystusa,był cieniem rzeczy przyszłych,a więc tylko wskazywał na te rzeczy.
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.

Facetwfotelu

Post autor: Facetwfotelu »

Tyle,że Żydzi nie uznają Jezusa za Mesjasza.Według Judaizmu Mesjasz miał przynieść pokój i wywyższenie Izraela.
W Ks.Izajasza jest tak napisane:

"Przepowiednie o rzeczach przyszłych

18 A Ja znam ich czyny i zamysły. Przybędę, by zebrać wszystkie narody i języki; przyjdą i ujrzą moją chwałę. 19 Ustanowię u nich znak i wyślę niektórych ocalałych z nich do narodów Tarszisz, Put, Meszek i Rosz, Tubal i Jawan, do wysp dalekich, które nie słyszały mojej sławy ani nie widziały mojej chwały. Oni ogłoszą chwałę moją wśród narodów.
20 Z wszelkich narodów przyprowadzą jako dar dla Pana wszystkich waszych braci - na koniach, na wozach, w lektykach, na mułach i na dromaderach - na moją świętą górę w Jeruzalem - mówi Pan - podobnie jak Izraelici przynoszą ofiarę z pokarmów w czystych naczyniach do świątyni Pana. 21 Z nich także wezmę sobie niektórych jako kapłanów i lewitów - mówi Pan.
22 Bo jak nowe niebiosa i nowa ziemia,
które Ja uczynię,
trwać będą przede Mną - wyrocznia Pana -
tak będzie trwało wasze potomstwo i wasze imię.
23 Sprawdzi się to, że każdego miesiąca podczas nowiu
i każdego tygodnia w szabat,
przyjdzie każdy człowiek, by Mi oddać pokłon
- mówi Pan.
24 A gdy wyjdą, ujrzą trupy ludzi,
którzy się zbuntowali przeciwko Mnie:
bo robak ich nie zginie,
i nie zagaśnie ich ogień,
i będą oni odrazą
dla wszelkiej istoty żyjącej». " Izajasza 66:18-24.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Judaizm”