Kosciol ADS -Trojca

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

tom68
Posty: 4778
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Kosciol ADS -Trojca

Post autor: tom68 »

Kosciol ADS - Trojca ...

Trynitarne i anty-trynitarne spojrzenie na naszego Boga

Felieton do lekcji Szkoly Sobotniej na 7 stycznia 2012

W zwiazku z tematem naszej lekcji, ktory w tym tygodniu dotyczyl refleksji na temat natury Boga warto zwrocic uwage na stanowisko pionierow ruchu adwentowego w poczatkowej fazie rozwoju naszego kosciola.

Przed 1898 rokiem w teologii adwentystycznej, w refleksji nad natura Boza przewazala koncepcja antytrynitarna. Wiele kluczowych postaci w historii naszego ruchu, zajmowalo takie stanowisko. Wczesno adwentystyczni pisarze, ktorzy wypowiadali sie na temat natury Boga, zgadzali sie co do podstawowych spraw: Chrystus konsekwentnie byl rozumiany jako ten, ktory jest podporzadkowany Ojcu, a Duch Swiety byl traktowany jedynie jako wplyw.

Chociaz ogolnie rzecz ujmujac wszyscy adwentystyczni arianie starali sie w jakis sposob pomniejszyc znaczenie trynitaryzmu, to jednak argumenty, ktorymi sie poslugiwali roznily sie znacznie. Niestety ze wzgledu na objetosc nie moge przedstawic w szczegolach linii ich rozumowania, (i tak podziwiam tych, ktorzy doczytaja ten tekst do konca!!). Niektorzy pisarze, tacy jak J.Bates, D.Hull, J.Loughborough oraz D.Canright identyfikowali trynitaryzm jako monarchianizm. Uwazali, ze gdyby Chrystus byl absolutnym Bostwem to bylby Ojcem. Jednak, poniewaz odrzucili takie stanowisko, tym samym odrzucili trynitaryzm. Z drugiej strony niektorzy autorzy uwazali, ze trynitaryzm zaklada istnienie trzech Bogow. Tak na przyklad uwazal J. Loughborough oraz A.Dennis. Adwentystyczni arianie sprzeciwili sie obu skrajnym stanowiskom, zarowno monarchianizmowi jak i tryteizmowi. Uwazali, ze doktryna trynitarna moze byc utozsamiana z tymi skrajnymi koncepcjami, i dlatego z pewnoscia nie moze byc prawda. Dla nich arianizm stanowil satysfakcjonujaca posrednia pozycje. Istnieje tylko jeden najwyzszy Bog i jest nim Ojciec. Uwazali, ze byl taki czas, kiedy Chrystus nie istnial, a Duch Swiety nie jest osoba.

Niektorzy z pierwszych pisarzy adwentystycznych szczegolnie sprzeciwiali sie trynitaryzmowi, poniewaz bardzo wyraznie, ich zdaniem doktryna ta pomniejszala znaczenie skutecznosci pojednania. W tej grupie znalezli sie tacy ludzie jak D.Hull, U.Smith, D.Canright oraz J.H.Waggoner. Jezeli Chrystus byl absolutnym Bogiem w takim samym sensie jak Ojciec, to jego boska natura nie mogla umrzec. W takiej sytuacji, ofiara musialaby miec tylko ludzka nature. Uwazali, ze taka teza nieadekwatnie przedstawia pojednanie czlowieka z Bogiem.

Niektorzy sprzeciwiali sie skrajnym stanowiskom, ktore byly wyprowadzane z credo, a ktore pozbawialy Boga cielesnej formy i czesci ciala. W tym kontekscie szczegolnie artykulowali swoje stanowisko D.Hull, S.Whitney i D.Canright. Z drugiej strony wyraznie widac, ze opozycja ze strony wczesnych pisarzy adwentystycznych w stosunku do trynitaryzmu nie byla jedynie zwykla reakcja na ekstremalne formy tej doktryny. Zarowno D.Hull jaki J. Loughborough sprzeciwiali sie kanonom z Nicei a S. Whitney gdy stal sie Adwentysta Dnia Siodmego bardzo wyraznie odrzucil doktrynalne nauczanie kosciola Kongregacjonalnego wedlug ktorego istnialy trzy osoby w jednym Bogu.

Warto podkreslic, ze wsrod Adwentystow Dnia Siodmego arianie stanowili mniejszosc, mieli jednak duzy wplyw na ksztaltowanie pogladow kosciola. Czasami uwaza sie ze U.Smith oraz J.H.Waggoner byli glownymi propagatorami pogladow antytrynitarnych i to oni sa oskarzani za rozpowszechnianie i umacnianie w kosciele adwentystycznym koncepcji antytrynitarnych. Trzeba jednak pamietac, ze zanim U.Smith opublikowal swoja Thoughts Critical and Practical on the Book of Revelation w 1865 to juz czterech innych adwentystycznych pisarzy zdeklarowalo sie jako arianie. J.Stephenson uczynil to juz w 1854, D.Hull w 1859, J.Loughborough w 1861, a S.Whitney w 1862. J.Bates napisal swoja autobiografie w 1868 roku i w niej wyraznie pokazywal, ze przyjal arianskie poglady juz w 1827 roku. Poglady tak prominentnego pioniera adwentyzmu mial niewatpliwie duzy wplyw. Nawet tak skrajny poglad U.Smitha z 1865 roku, ze Chrystus byl stworzona istota mozna zobaczyc juz we wczesniejszych sformulowaniach J.Stephensona w 1854 roku. Tak samo, poglady wyrazone przez J.H. Waggonera wcale nie byly jego oryginalnymi pomyslami, byly one wyrazane przez stosunkowo duza grupe pisarzy ktorzy go poprzedzali.

Pisma S.Whitney
’a potwierdzaja, ze w 1862 roku nie bylo czyms niezwyklym, ze nowi czlonkowie kosciola byli wprowadzani w arianski system wiary jako warunek wstapienia do kosciola. Jednak w ostatniej dekadzie XIX w. inne poglady rowniez zaczely byc brane powaznie pod uwage, a zwlaszcza wypowiedzi Ellen White ale dopiero po roku 1898 (rok publikacji I wydania ksiazki Zycie Jezusa).

Dlaczego arianizm byl panujaca doktryna w adwentyzmie do 1898 roku? Trzeba pamietac, ze niektorzy z pionierow ruchu adwentowego wywodzili sie z ugrupowania religijnego o nazwie Christian Connection i byli pod wielkim wplywem doktryny tego ugrupowania, ktore bylo zdecydowanie antytrynitarne. Trudno jest ustalic, w jakim stopniu religijne zaplecze kilku pionierow wywodzacych sie z tego ruchu uksztaltowalo teologiczne pozycje pozniejszych pisarzy. Adwentysci wychodzac z roznych denominacji, odrzucili wiele glownych zasad wiary, ktore byly wyznawane przez te ugrupowania. Trynitaryzm laczyl sie w ich zrozumieniu z innymi teologicznymi pogladami, ktore wydawaly im sie nie biblijne i ktore posiadaly poganska geneze. Uwazali, ze tak jak na przyklad swiecenie niedzieli zostalo wprowadzone przez papiestwo, tak bylo rowniez w przypadku trynitaryzmu. Ich zdaniem decyzje podjete na soborach w Nicei i Chalcedonie w wiekszosci byly wynikiem papieskiego wplywu. Z kolei papieskie dogmaty byly inspirowane poganskimi bledami. Dlatego ich zdaniem, nie mozna laczyc z pogansko-papieskim trynitaryzmem tego Biblia uczy na temat Boga. Takie bylo rozumowanie pionierow kosciola adwentystycznego.

Wydaje sie, ze to, czego Biblia faktycznie nauczala na temat natury Boga nie bylo przedmiotem powaznych studiow we wczesnych latach Kosciola Adwentystow Dnia Siodmego. Natychmiast po rozczarowaniu w 1844 roku zalozyciele kosciola zajeci byli formulowaniem tego, co nazywali „terazniejsza prawda” (Present Truth). Oczywiscie glowny nacisk polozony byl na powtorne przyjscie Chrystusa. Odkad poprawne zrozumienie oczyszczenia swiatyni wyjasnilo blad roku 1844, podkreslanie biblijnego nauczania o sluzbie swiatynnej stalo sie kluczowym tematem. Biblia byla studiowana z nowym zapalem i w miare jak nowe zasady wiary zaczely sie pojawiac, Ellen White potwierdzala je w swoich wypowiedziach. Jednak temat natury Boga nie pojawil sie na pierwszym planie. Ten fakt mozna zauwazyc, gdy porowna sie ilosc artykulow publikowanych w czasopismie Review and Herald w drugiej polowie XIX w. na temat natury Boga z ogromna iloscia tekstow na temat charakterystycznych doktryn
adwentystycznych. Kiedykolwiek adwentystyczny autor wypowiadal sie na temat natury Bozej jego deklaracja zawsze byla antytrynitarna. Ten fakt swiadczy o panujacej powszechnie koncepcji, ale nie udowadnia, ze ten poglad byl ustalona i ujednolicona doktryna Kosciola. Kosciol Adwentystow Dnia Siodmego nie posiadal credo. Oto powod, dla ktorego panujace przekonanie na temat doktryny o Bogu moglo ulec zmianie.

Wydaje sie, ze wczesno adwentystyczni pisarze byli w pewnym stopniu pod wplywem dziewietnastowiecznej arminianskiej, unitarianskiej i socynianskiej reakcji na teologie kalwinistyczna, ktora powszechnie dominowala we wszystkich glownych protestanckich denominacjach. Trynitaryzm byl mocno wyeksponowany w doktrynie kalwinskiej. Czyz to wlasnie nie Kalwin spalil Servetusa za jego anty-trynitarne poglady? Dlatego arminianska, unitarianska i socynianska reakcja na predestynacje oraz inne aspekty kalwinizmu byla laczona z antytrynitaryzmem. Byloby to dziwne, gdyby wczesni adwentysci nie byli do pewnego stopnia pod wplywem tego ruchu. Odrzucili oni predestynacjonizm, a wielu z nich wyszlo z mocnych kalwinistycznych wspolnot religijnych.

Co wplynelo na zmiane popularnych wsrod wczesnych adwentystow koncepcji arianskich na trynitaryzm? Wydaje sie, ze podstawowy wplyw na te zmiane miala publikacja trynitarnych wypowiedzi przez Ellen White w ostatniej dekadzie XIX wieku. Ellen White zaczela sie wypowiadac delikatnie na tematy trynitarze na poczatku lat 90, co prowadzilo do powstania powaznych watpliwosci w umyslach autorow, ktorzy mieli poglady arianskie. Wiekszosc jej wypowiedzi na temat natury Boga, ktore pojawily sie przed 1890 moga byc interpretowane jako zgodne z doktryna arianska. Jednak od poczatku lat 90 E.White publikowala coraz wiecej wyraznych stwierdzen trynitarnych. Nie zaprzeczala pogladom, ktore pierwotnie przyjmowala. Jednak bardzo wyraznie rozwinela nowa mysl chrystologiczna, w ktorej pojawil sie wiecznie pre-egzystentny, samoistniejacy Syn, ktory na kazdym poziomie swojej egzystencji byl calkowicie rowny Ojcu. Ellen White w tym okresie przedstawiala Ducha Swietego jako Osobe tak samo realna jak osoby Chrystusa i Ojca. Wypowiadala sie o Nim jako o trzeciej osobie Bostwa. Glowna mysl jej nauczania na temat natury Boga jest zwiazana z wywyzszaniem Chrystusa i Ducha Swietego.

Dlaczego stwierdzenia Ellen Whiete na ten temat pojawily sie tak pozno? Byc moze gdyby pojawily sie w poczatkowej fazie rozwoju ruchu adwentowego mogly by spowodowac podzial mlodego kosciola. Kosciol musial najpierw zostac mocno ugruntowany zanim tak trudne i kontrowersyjne problemy mogly byc przedyskutowane. Co wiecej, kiedy Ellen White zaczela wypowiadac sie na temat natury Boga, jej zamiarem bylo nie tylko udzielic odpowiedzi na panujaca w kosciele koncepcje arianska, ale takze zareagowac na pojawiajace sie koncepcje panteistyczne, ktore byly propagowane przez J.H.Kellogg

’a. Filozofia panteistyczna zaczela zagrazac kosciolowi dopiero w ostatnich latach XIX w. Taka sytuacja wymusila precyzyjne zajecie sie tematem natury Boga, poniewaz panteizm stanowil powazne zagrozenie dla stabilnosci rozwijajacego sie ruchu, prawdopodobnie bardziej powazne niz arianizm. Arianie w ruchu adwentowym nie stanowili wojujacej grupy, byli lojalni wobec kosciola jak pokazaly to wydarzenia roku 1907 (kryzys Kelloga). Wielu z nich prezentowalo otwarta postawe, aby przyjac nowe swiatlo w tej sprawie, o czym napisze ponizej.
Ponadto szybko rozwijajacy sie ruch misyjny w kosciele w koncowce XIX w. wymuszal potrzebe starannego zdefiniowania zasad wiary. Gdyby proba korygowania pogladow arianskich byla przeprowadzona we wczesnym okresie, co moim zdaniem nie byloby madre, to tym bardziej byloby to niemadre, aby czekac na korekte, az doktryna ta zostalaby przyjeta przez tysiace adwentystow na calym swiecie.

W koncu musimy pamietac, ze adwentystyczni arianie, nigdy nie odrzucili boskosci Chrystusa jako Stworcy, Odkupiciela i Posrednika, ani tez nie zanizali znaczenia Ducha Swietego w Kosciele. Arianscy pionierzy adwentyzmu byli wielkimi mezami Bozymi i uczciwymi poszukiwaczami prawdy. Dlatego nie moze nas dziwic, ze arianskie poglady byly pielegnowane tak dlugo. Mozemy obserwowac jak bardzo lojalni byli arianscy pionierzy w stosunku do zalozycieli kosciola. Jest to charakterystyczna cecha religijnych ruchow, ktorych adwentyzm jest przykladem, ktore posiadaly pionierow wielkiego formatu, ktorych poglady byl bardzo cenione w nastepnych pokoleniach. To bylo i jest zrodlem sily i jednosci, ale moze sie stac rowniez zrodlem slabosci, kiedy kosciol nie wyrazi zgody aby isc do przodu gdy pojawi sie nowe, pelniejsze swiatlo. Prawda nie jest statyczna, jest dynamiczna i historia ruchu Adwentystow Dnia Siodmego jest tego dobrym przykladem.
Tekst napisalem na podstawie pracy E. Gane, The Arian or Anti-Trinitarian Views Presented in Seventh-day Adventist Literature and the Ellen G. White Answer.

DO PRZEMYSLENIA
Termin „
trojca” nigdzie nie pojawia sie w Biblii. Pierwsi adwentysci atakowali te doktryne. Elle White nigdzie nie uzywala tego terminu, jednak prowadzila adwentystow w strone zaakceptowania tej doktryny. Warto w tej lekcji zbadac relacje Trojcy w odniesieniu do codziennego zycia, historii oraz Biblii.
1. Pytanie praktyczne: Jaki wplyw posiada zrozumienie trojcy w osobistym zyciu?
XVII wieczny angielski minister Robert South (1634-1716) przypomina nam, ze powinnismy potraktowac doktryne o Trojcy bardzo powaznie, ale nie zbyt powaznie: „
Tak jak odrzucenie tej fundamentalnej chrzescijanskiej doktryny moze kosztowac cie utrate twojej duszy, tak z drugiej strony zbyt powazna proba zrozumienia jej moze kosztowac cie utrate rozumu.”
Z praktycznego punktu widzenia, doktryna o Trojcy po prostu probuje zachowac i wyeksponowac trzy wielkie prawdy:
-
ze Pan Bog jest zawsze na tronie (Ojciec)
-
ze Pan Bog przyjal ludzkie cialo, aby pokazac nam jakim jest Bog (Syn)
-
ze Pan Bog jest wszedzie obecny (Duch Swiety)
Najwieksza i najglebsza prawda na temat doktryny o Trojcy jest historia, ktora pokazuje samego Boga, ktory przyjmuje ludzkie cialo i przychodzi osobiscie na nasza planete.
Jezeli Pan Bog mnie kocha, dlaczego potrzebuje posrednika? Pytanie to szczegolnie nabiera znaczenia w kontekscie klopotliwego stwierdzenia, ktore E.White umiescila w ksiazce Wielki Boj, ze ktoregos dnia ludzie „
beda musieli stanac przed obliczem swietego Boga bez posrednika”. (E.White, Wielki Boj, s. 292). Zrozumienie tego problemu umozliwia nam ewangelia Jana 14-17. W Jn 19,9 czytamy: „Kto mnie widzial, widzial Ojca”. Slowa „Syn Bozy”, oraz „boski” czesto pojawiaja sie w naszym jezyku. Co jednak one znacza? W Jn 16,26-27 znajdujemy niezwykla obietnice Jezusa, ze bedziemy modlic sie w Jego imieniu, ale On nie bedzie prosic Ojca za nas.
Dlaczego nie? Poniewaz sam Ojciec nas kocha.
Mowiac krotko, spogladanie na Ojca przez Jezusa przeksztalca nasze zagrozenie
– stania w Bozej obecnosci bez posrednika – w obietnice.
Grzech oczywiscie komplikuje cala sprawe. Podobnie jak Piotr, czasami prosimy Pana, aby opuscil nas z powodu naszego grzechu (Lk 5,8). Ale z drugiej strony desperacka potrzeba pociaga nas takze, podobnie jak Jakuba, aby uchwycic sie Boskosci i nie pozwolic mu odejsc bez udzielenia nam blogoslawienstwa (Rdz 32,26).
Pan Bog zna to wszystko. Oto powod, dla ktorego Pan Jezus jest naszym Posrednikiem zawsze i tak dlugo jak Go potrzebujemy. Jednak pewnego dnia spotkamy Boga twarza w twarz. To jest obietnica, a nie zagrozenie. Jakie sa konsekwencje zrozumienia tej obietnicy?
- Przeksztalca strach w radosc.
Zrozumienie tej obietnicy przeksztalca nasze zrozumienie Boga. Jezeli On wzial na siebie nasze cialo, aby zyc i umrzec dla nas, to zbawienie nie bylo zalosnym procesem, w ktorym ktos, kto jest nizszy i mniej wazny zaplacil cene za niegodnych buntownikow. Mowiac krotko, Pan Bog nie jest nam niechetny. Faktycznie on pragnie miec mnie w Swoim krolestwie. To oznacza radosna sluzbe dla laskawego Boga zamiast zmudnych wysilkow, aby zadowolic Niechetna Istote. Pan Bog nie domaga sie ode mnie mojego posluszenstwa; On zdobyl moje serce. To wszystko dziele sie dlatego, ze Pan Jezus jest Bogiem. Mozemy zauwazyc, ze droga od strachu do radosci posiada paralela w Biblii i jest zilustrowana przez kontrast pomiedzy Synajem i Golgota: na Synaju Pan Bog przyszedl, aby zabic: „
Kazdy bowiem, kto sie dotknie gory, zginie.” (Wj 19,12). Natomiast na Golgocie, „autor zycia” (Dz 3,14) przyszedl, aby umrzec. To nie jest kontrast pomiedzy prawem i laska, poniewaz obie gory byly czescia Bozego laskawego planu. Jednak radosc pochodzi przede wszystkim z Golgoty.
- Roznorodnosc
. Pan Bog uzywa rozne metody a nawet rozne „prawdy”, aby pokazac mi siebie w roznych momentach mojego zycia. Widzac te roznorodnosc u siebie moge lepiej zrozumiec i uznac roznorodnosc w doswiadczeniach innych. Byc moze najwiekszym wyzwaniem, przed jakim staje Duch Swiety oraz Kosciol to dopasowac odpowiednie prawdy do odpowiednich ludzi w odpowiednim czasie. Oznacza to potrzebe istnienia prawidlowej mieszanki laski i leku (Ju 22-23), wyboru pomiedzy kijem i lagodna miloscia (1Kor 4,21). My wszyscy widzimy tylko czesc duzego obrazu. Ellen White tak o tym pisala „
Czesto przez niezwykle doswiadczenia w szczegolnych okolicznosciach, On (Bog) daje niektorym studentom Biblii takie zrozumienie prawdy, ktorego inni nie moga zdobyc. Jest mozliwe, aby najlepiej wyksztalcony nauczyciel nie potrafil nauczyc tego wszystkiego, co powinno byc nauczone” (Counsel to Parents and Teachers, s. 432-433).
- Cierpliwosc
. Czasami czujemy sie zaklopotani, ze potrzebujemy tak duzo czasu, aby zobaczyc swiatlo. Jednak dluga wedrowka oznacza, ze musimy byc cierpliwi w stosunku do tych, ktorzy widza rzeczy w innym swietle. Rzeczywiscie, jest to malo prawdopodobne, aby moje „s
wiatlo” bylo tym jednym prawidlowym. Wiele aspektow prawdy jest trudnych i opornych dla ludzkiego wyjasnienia. Zapytaj dwoch przypadkowych chrzescijan, aby wyjasnili ci prawde o Trojcy! Czy ktokolwiek rozumial kiedykolwiek Trojce? Ale nie musisz byc niezwykle inteligentny i wyksztalcony, aby zrozumiec, ze Pan Jezus umarl dla ciebie i ze obiecal, iz przyjedzie raz jeszcze. A jezeli Pan Bog daje ci wiecej „swiatla”, ciesz sie z tego, poniewaz to nie oznacza, ze zmienily sie cele, po prostu doswiadczasz wiecej radosci po drodze.
Ellen White przypominala pewnego razu entuzjastom reformy zdrowia jak wazne jest, aby pamietac o swoich wlasnych zmaganiach „
pamietajcie o wielkiej dziurze, w jakiej my bylismy, gdy kopalismy” (Testimonies 3:21 w kontekscie Iz 51,1). Teolodzy zastanawiajacy sie nad natura Boga powinni tego posluchac:

Gdybysmy dali ludziom tyle czasu ile my potrzebowalismy, aby dojsc do obecnego, zaawansowanego stanu reformy, to bylibysmy bardzo cierpliwi dla nich …. Musimy byc bardzo ostrozni, aby nie posuwac sie zbyt szybko, zebysmy nie musieli korygowac naszych krokow. W reformach byloby lepiej zrobic o jeden krok mniej od wytyczonego celu, niz zrobic jeden krok poza wyznaczony punkt. Jezeli jest jakikolwiek blad, to niech bedzie on po stornie innych ludzi” (E.White, Testimonies 3,20-21)
Doktryna o Trojcy jest faktycznie jedna z najbardziej praktycznych doktryn ze wszystkich, jakie posiadamy. Miedzy innymi pomaga nam ona:
- wyartykulowac nasze zrozumienie tego, czego domaga sie od nas Ewangelia;
- w jaki sposob osobiste nawrocenie jest polaczone ze spoleczna transformacja;
- z czego sklada sie prawidlowa relacja wewnatrz chrzescijanskiej wspolnoty i w ogolnym spoleczenstwie;
- w jaki sposob najlepiej wielbic i czcic Boga;
- co to znaczy wyznac wiare w, oraz byc ochrzczonym w zycie Boga Jezusa Chrystusa.
Gdybysmy mieli lepszy model to bysmy go wykorzystali, ale poki co, model trynitarny jest najlepszy.
2. Pytania historyczne: (1) Dlaczego zajelo to prawie 300 lat zanim chrzescijanie zdefiniowali doktryne o Trojcy na soborze w Nicei w. 325 roku? (2) Dlaczego zajelo to adwentystom tyle czasu, aby zaakceptowac doktryne o Trojcy?
(1) 300 lat w historii wczesnochrzescijanskiego kosciola. W czasach Jezusa Zydzi oczekiwali na krola z linii Dawida. Mial on byc „mesjaszem
” (namaszczonym). Mozemy byc pewni, ze idea, iz ten „mesjasz” ma byc Bogiem wcielonym byla dla nich prawie calkowicie niemozliwa do przyjecia, przynajmniej na poczatku. Nie powinno byc wiec dla nas zaskoczeniem, ze chrzescijanie potrzebowali setek lat, aby wyjasnic te doktryne. Wszystkie kluczowe elementy znajduja sie w Ewangeliach. Jednak zestawienie wszystkiego razem bylo dlugotrwalym procesem. C.S. Lewis zwrocil uwage na to, jakie wyzwanie postawilo przed chrzescijanami zycie i smierc Jezusa: „Moja pojecie o Bogu nie jest boskim pojeciem. Musi ono co jakis czas ulegac rozbiciu. On sam je rozbija. On sam jest wielkim obrazoburca. Czy nie mozna by powiedziec, ze „rozbijanie” naszych wyobrazen jest jednym ze znakow Jego obecnosci? Inkarnacja jest najlepszym tego przykladem; kladzie ona wszystkie dawne pojecia Mesjasza w ruine” (Smutek, s. 105).
2. Zmaganie z doktryna o Trojcy w adwentyzmie
. Chociaz James White w pozniejszych lata nieco zlagodzil swoje poglady, to jednak mocno sprzeciwial sie doktrynie o Trojcy odnoszac sie do niej jako do „
tego starego tynitarnego absurdu” (RH, 5 sierpnia 1852). W SDA Encyclopedia (artykul: „Christology”) slowo absurd zostalo zamienione na slowo idea, w ten sposob oslaniajac wspolczesnych adwentystow przed cala sila wielkich emocji jakie wywolywalo ono w srodowisku pionierow. Chociaz Ellen White nie atakowala nigdy doktryny o Trojcy w taki sposob jak jej maz, to jednak jej wczesne pisma pokazuja, ze podzielala ona niektore z antytrynitarnych pogladow swojego meza.
Dla przykladu warto porownac ze soba jedna z wczesnych wypowiedzi Ellen White ktora opublikowala w Spiritual Gifts (1858) oraz Spirit of Prophecy (1870) z wypowiedzia ktora zostala opublikowana w Patriarchowie i Prorocy (1890):
Wedlug wczesniejszych wypowiedzi, (Spiritual Gifts, I,18; The Spirit of Prophercy VI,17-18) wrogosc Szatana byla wynikiem wywyzszenia Chrystusa. Jednak w ksiazce Patriarchowie i Prorocy odwraca ona sekwencje
– przyczyna-skutek i stwierdza, ze stalo sie to tylko wskutek uzurpacji Lucyfera, ktory twierdzil, ze jest rowny z Chrystusem. W takim kontekscie stwierdzenie o prawdziwej wladzy i autorytecie Chrystusa stalo sie konieczne. „Pozycja i wladza Chrystusa nie ulegly zmianie”; „od poczatku byla ona taka sama” s. 23.
George Knight w ksiazce A Search for Identity (RH 2000) opisuje reakcje M.L. Andreasen
’a ktory byl zaszokowany tym, co Ellen White napisala w ksiazce Zycie Jezusa (1898). Wyrazenie, o ktore chodzilo bylo nastepujace: „W Chrystusie tkwi zycie prawdziwe, nie zapozyczone ani tez nie dziedziczone” (s.379). Tak wlasnie brzmialy ustalenia chrystologiczne na soborze w Chalcedonie w 451 roku. Andreasen postanowil osobiscie pojechac do Kalifornii do domu Ellen White w Healdsburgu, aby przekonac sie czy rzeczywisci takie stwierdzenie wyszlo spod jej piora. „Takie stwierdzenie moze nie wydawac sie wam rewolucyjne, ale takie bylo ono dla nas,” powiedzial na spotkaniu w 1948 roku. „Nie moglismy w to uwierzyc. … Bylem pewny, ze siostra White nigdy nie napisala takiego fragmentu.” „Ale teraz znalazlem w jej oryginalnym manuskrypcie to samo, co zostalo opublikowane.” (Wypowiedz Andreansena mozna znalezc w MLA MS, 30 listopada 1948). (cytat z G. Knight, Search, s. 116-117).
Zmieniajace sie stanowisko kosciola na temat Trojcy mozna zauwazyc w kolejnych edycjach Podstawowych Zasada Wiary Kosciola Adwentystow. Pierwsze „nieoficjalne
” stwierdzenie z 1872 roku nie jest trynitarne; ale stwierdzenia z 1932 i 1980, oba sa oficjalnymi stwierdzeniami kosciola, sa w pelni trynitarne.
Trojca i Bostwo:
1872 a ) 1
Istnieje jeden Bog, osobowa, duchowa istota, stworca wszystkich rzeczy, wszechmogacy, wszechwiedzacy i wieczny, nieskonczony w madrosci, swietosci, sprawiedliwosci, dobroci, prawdzie i milosierdziu; niezmienny i wszedzie obecny przez swego przedstawiciela Ducha Swietego. Ps 139,7.
1931 b ) 2
Bostwo lub Trojca sklada sie z Wiecznego Ojca - osobowy, duchowy Byt, wszechpotezny, wszechobecny, wszechwiedzacy, nieskonczony w madrosci i milosci; Pana Jezusa Chrystusa - Syn Wiecznego Ojca, przez ktorego wszystkie rzeczy zostaly stworzone i przez ktorego zabawienie odkupionych zastepow bedzie dopelnione; Ducha Swietego - trzecia osoba Bostwa, wielka regenerujaca moc w dziele odkupienia. Mt 28,19.
1980 c ) 2
Bog jest jeden: Ojciec, Syn i Duch Swiety, jednosc trzech wiekuiscie wspolistniejacych Osob. Bog jest niesmiertelny, wszechmogacy, wszechwiedzacy ponad wszystkimi i zawsze obecny. Jest On nieskonczony i poza ludzkim zrozumieniem, a jednak znany dzieki swojemu samo objawieniu. Jest on na zawsze godny czci, chwaly i sluzby ze strony calego stworzenia. (Pwt 6,4; 29,29; Mt 28,19; 2Kor 13,14; Ef 4,4-6; 1P 1,2; 1Tm 1,17; Ap 14,6-7).
3
Bog wiekuisty Ojciec jest Stworzycielem, Zrodlem, Wspomozycielem i Suwerenem…
4
Bog wiekuisty Syn ucielesnil sie w postaci Jezusa Chrystusa
5
Bog wieczny, Duch Swiety

Stwierdzenia dotyczace Boskosci Chrystusa
1872 d ) 2
Istnieje jeden Pan Jezus Chrystus, Syn Wiecznie istniejacego Ojca, ten, przez ktorego Bog stworzyl wszystkie rzeczy, i przez ktorego wszystkie istnieja; ktory przyjal na siebie nature nasienia Abrahama w celu odkupienia naszego upadlego rodu; ze zamieszkal On wsrod ludzi pelny laski i prawdy, zyl jako nasz przyklad, umarl jako nasza ofiara, zostal wzbudzony z martwych w celu naszego usprawiedliwienia, wstapil na wysokosc, aby byc naszym jedynym oredownikiem w swiatyni w niebie, gdzie przez swoja wlasna krew czyni pojednanie za nasze grzechy; ktore to pojednanie tak odlegle od tego, ktore zostalo uczynione na krzyzu, ktore bylo ofiara krwawa, jest ono ostatnia czescia jego dziala jako kaplana wedlug porzadku kaplanstwa lewickiego, ktore zapowiadalo i prefigurowalo sluzbe naszego Pana w Niebie. (Kpl 16; Hbr 8,4.5; 9,6.7)
1931 e ) 3
Jezus Chrystus jest prawdziwym Bogiem, posiadajacym te sama nature i istote, co Wieczny Ojciec. Zachowujac swoja boska nature, wzial na siebie nature swojej ludzkiej rodziny, zyl na ziemi jako czlowiek, zilustrowal w swoim zyciu, jako nasz Przyklad, zasady sprawiedliwosci, potwierdzil swoje relacje z Bogiem przez wiele poteznych cudow. Umarl za nasze grzechy na krzyzu, zostal wzbudzony z martwych i wstapil do Ojca, gdzie zawsze zyje, aby wstawiac sie za nami. (Jn 1,1.14; Hbr 2,9-18; 8,1.2; 4,14-16; 7,25)
1980
4 Bog, wieczny Syn, ucielesnil sie w Jezusie Chrystusie. Przez Niego zostaly stworzone wszystkie rzeczy, objawiony zostal charakter Bozy, dokonane zostalo zbawienie ludzkosci i zostal osadzony swiat. Na wieki prawdziwy Bog, stal sie takze prawdziwym czlowiekiem, Jezusem Chrystusem. Poczety z Ducha Swietego, zrodzony zostal przez dziewice Marie. Zyl i doswiadczyl pokus tak jak istota ludzka, jednak doskonale uwierzytelnil sprawiedliwosc i milosc Boga. Przez Swoje cuda pokazal moc Boza i zaswiadczyl, ze jest obiecanym przez Boga Mesjaszem. Cierpial i dobrowolnie zmarl na krzyzu za nasze grzechy i zamiast nas; zostal wzbudzony z martwych i wniebowstapil, aby sluzyc w niebianskiej swiatyni w naszej intencji. Powroci znowu w chwale, aby dokonac ostatecznego wybawienia Swojego ludu i odnowienia wszystkich rzeczy. (Jn 1,1-3.14; Kol 1,15-19; Jn 10,30; 14,9; Rz 6,23; 2 Kor 5,17-19; Jn 5,22; Lk 1,35; Flp 2,5-11; Hbr 2,9-18; 1 Kor 15,3.4; Hbr 8,1.2; Jn 14,1-3).
4. Material biblijny.
Kazdy z ponizszych fragmentow biblijnych jest zazwyczaj uzywany, aby wspierac doktryne o Trojcy. Spogladajac wstecz mozemy zobaczyc, w jaki sposob wskazywaly one na pelna boskosc Syna i Ducha Swietego. Ale chrzescijanskiemu kosciolowi zajelo to trzy wieki zanim wszystkie konsekwencje tego zostaly wyrazone. Byloby pozyteczne, aby twoja klasa przyjrzala sie blizej kazdemu z tych fragmentow z perspektywy osoby wierzacej, ktora ma trudnosci, aby wyobrazic sobie, ze Mesjasz moglby byc wcielonym Bogiem:
Pwt 6,4 Staro Testamentowe stwierdzenie dotyczace jednosci Boga.
Flp 2,6-11 Klasyczne stwierdzenie w Nowym Testamencie na temat syna, ktory

pozbawil siebie” „uczynil sie pustym” ze swojej boskosci, kiedy byl na ziemi.
Mt 28,19 Wszystkie trzy osoby Bostwa sa wspomniane, chociaz ich wzajemne powiazania nie sa wymienione.
Jn 14-17 Kluczowy fragment Nowego Testamentu stwierdzajacy, ze Jezus byl i jest Bogiem.
Dla tych, ktorzy zmagaja sie ze zrozumieniem teologii trynitarnej, slowa pochodzace od Ellen White moga przyniesc uspokojenie. Cytujac Jn 3,16 powiedziala: Jezeli ktos nie mialby innego tekstu w Biblii, to ten jeden moglby byc przewodnikiem dla duszy.” (Testimonies to Ministers, s.370). Jeszcze bardziej zaskakujacy jest jej komentarz dotyczacy przypowiesci Jezusa o owcach i kozlach w Mt 25.

Ci, ktorych Chrystus pochwali na sadzie ostatecznym, mogli malo wiedziec o teologii, lecz umilowali zycie wedlug Bozych zasad, poniewaz przez poddanie sie Duchowi Swietemu mogli wnosic blogoslawienstwo do zycia bliznich.” (E.White, Zycie Jezusa, s. 458).
 
 
Opracowal Janek Pollok.

ps :

Ellen G. White, a doktryna Trójcy Świętej - Wiesław Szkopiński
https://youtu.be/ul1FLLYYXwg


Dlaczego pionierzy Adwentystyczni odrzucali naukę o Trójcy Świętej? - Wiesław Szkopiński
https://youtu.be/_BMWMnaIpgk
tom68

Awatar użytkownika
Krystian
Posty: 4458
Rejestracja: 17 gru 2011, 15:31

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: Krystian »

Pierwsi wasi pionierzy pisali prawdę.
Teraz, zostaliście jak reszta chrześcijaństwa, tolerując trójcę.
Kłamstwo CK:
"Co najważniejsze, czasopismo to umacnia zaufanie do danej przez Stwórcę obietnicy, że zanim przeminie to pokolenie pamiętające wydarzenia z roku 1914, nastanie nowy świat, w którym zapanuje pokój i bezpieczeństwo" ( Przebudźcie się 8 stycznia 1991 nr 1 )

tom68
Posty: 4778
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: tom68 »

Widać że nie czytałeś dobrze tekstu ani nie widziałeś wykładów bo tam jest wszystko wyjaśnione jeśli chodzi o Trójce w adwentyzmie dawniej i dziś a się wypowiadasz i gdzie tu logika :-)
tom68

Henryk
Posty: 10479
Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: Henryk »

Krystian pisze:
12 paź 2020, 13:42
Teraz, zostaliście jak reszta chrześcijaństwa, tolerując trójcę.
Taka była cena przynależności do ekumenii i profitów stąd płynących... :cry:

tom68
Posty: 4778
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: tom68 »

Ekumenicznie ostrożni: adwentyści i ekumenizm – rozmowa z pastorem Andrzejem Sicińskim http://disq.us/8n9pbv
tom68

Awatar użytkownika
Krystian
Posty: 4458
Rejestracja: 17 gru 2011, 15:31

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: Krystian »

Henryk pisze:
14 paź 2020, 13:08
Krystian pisze:
12 paź 2020, 13:42
Teraz, zostaliście jak reszta chrześcijaństwa, tolerując trójcę.
Taka była cena przynależności do ekumenii i profitów stąd płynących... :cry:
No cóż Henryku, wolą trójcę, niż Boga Jedynego :cry:
Kłamstwo CK:
"Co najważniejsze, czasopismo to umacnia zaufanie do danej przez Stwórcę obietnicy, że zanim przeminie to pokolenie pamiętające wydarzenia z roku 1914, nastanie nowy świat, w którym zapanuje pokój i bezpieczeństwo" ( Przebudźcie się 8 stycznia 1991 nr 1 )

tom68
Posty: 4778
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: tom68 »

Biblia uczy o Bogu Ojcu i Synu Bożym oraz Duchu Świętym o wiec teoretycznie Trójca jest do przyjęcia ale nie świecenie soboty o której sam Bóg mówi pamiętaj o moim świętym dniu to jawne odstępstwo od biblii niby biblijnych chrześcijan ....

10 FAKTÓW O TRÓJCY
https://youtu.be/rGathFDo2q8?list=PLzSH ... tCbv4AfsT2

20 FAKTÓW O SABACIE, http://tinyurl.com/20-faktow-o-sabacie
tom68

Awatar użytkownika
Krystian
Posty: 4458
Rejestracja: 17 gru 2011, 15:31

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: Krystian »

Piszesz biblia z małej litery?
Wszyscy wiedzą, że Biblia uczy - prawo mojżeszowe nie obowiązuje Chrystian.
Kłamstwo CK:
"Co najważniejsze, czasopismo to umacnia zaufanie do danej przez Stwórcę obietnicy, że zanim przeminie to pokolenie pamiętające wydarzenia z roku 1914, nastanie nowy świat, w którym zapanuje pokój i bezpieczeństwo" ( Przebudźcie się 8 stycznia 1991 nr 1 )

tom68
Posty: 4778
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: tom68 »

Jezus i ap Pawel itp nie mogli wzywac ludzi do lamania dekalogu (bo byliby falszywymi prorokami ) mogli co najwyzej krytykowac faryzeiski sposob obchodzenia sabatu itp swiat ....

Jezus jak i ap Pawel w NT wykladaja nam oraz powtarzaja i przypominaja tylko nauki podane juz przez Boga prorokom i Mojzeszowi a poza tym ciekawe ze wielu chrzescijan woli nasladowac w zyciu nauki i tradycje ludzi niz nauki i zyczaje Jezusa .... a mimo to uwaza sie za wierzacych w Jezusa ....

Adwentysci wierza ze czlowiek jest zbawiony z wiary tylko dzieki ofierze Jezusa ale wiare mozna ocenic po uczynkach wiec swietuja biblijny sabat -
sobote i przestrzegaja 10 przykazan dekalogu oraz dobrze czynia wszystkim ... Jesli jednak ktos dzis uwaza ze moze nie przestrzegac IV przykazania biblijnego dekalogu o swieceniu Soboty , to czemu przestrzega np. II czy reszty przykazan , postawa biblijnych chrzescijan swietujacych niedziele jest nielogiczna bo albo przestrzegamy caly biblijny dekalogo albo nie .

Sobota Palac Czasu https://youtu.be/JoGzbLCJ4-Y
tom68

Awatar użytkownika
Krystian
Posty: 4458
Rejestracja: 17 gru 2011, 15:31

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: Krystian »

Dlatego nadal się morduje zwierzęta w sposób rytualny, bo wierzycie w prawo mojżeszowe.
Dla was jest ważniejszy sabat, niż męczarnia zwierząt.
Jesteście podobni do wyznawców, Żydów ortodoksyjnych. :cry:
Kłamstwo CK:
"Co najważniejsze, czasopismo to umacnia zaufanie do danej przez Stwórcę obietnicy, że zanim przeminie to pokolenie pamiętające wydarzenia z roku 1914, nastanie nowy świat, w którym zapanuje pokój i bezpieczeństwo" ( Przebudźcie się 8 stycznia 1991 nr 1 )

tom68
Posty: 4778
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: tom68 »

ADS nie składają ofiar że zwierząt bo dziś nie ma świątyni na ziemi i wielu ADS to wegetarianie a poza tym jestem dumy że w życiu naśladuje proroków i Jezusa a nie pogan itp :-)
tom68

Awatar użytkownika
Krystian
Posty: 4458
Rejestracja: 17 gru 2011, 15:31

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: Krystian »

Ty, tak na poważnie :roll:
Naśladujesz proroków :?: :?:
Kłamstwo CK:
"Co najważniejsze, czasopismo to umacnia zaufanie do danej przez Stwórcę obietnicy, że zanim przeminie to pokolenie pamiętające wydarzenia z roku 1914, nastanie nowy świat, w którym zapanuje pokój i bezpieczeństwo" ( Przebudźcie się 8 stycznia 1991 nr 1 )

tom68
Posty: 4778
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: tom68 »

Naśladuje w życiu wiary sposób życia i wiary proroków czy apostołów oraz Jezusa np staram się jeść to co Oni czyli nie jem świni itp czy świętuje sabat ( sobotę ) itd :-)
tom68

Awatar użytkownika
Krystian
Posty: 4458
Rejestracja: 17 gru 2011, 15:31

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: Krystian »

Jak naśladujesz proroków, skoro ich obowiązywało całe prawo mojżeszowe, a Ciebie wybiórcze przepisy, tego prawa podane przez ADS?
Jak przestrzegasz sabatu?
Apostoł Paweł nie nakazywał Chrystianom przestrzegać sabatu.
Kłamstwo CK:
"Co najważniejsze, czasopismo to umacnia zaufanie do danej przez Stwórcę obietnicy, że zanim przeminie to pokolenie pamiętające wydarzenia z roku 1914, nastanie nowy świat, w którym zapanuje pokój i bezpieczeństwo" ( Przebudźcie się 8 stycznia 1991 nr 1 )

tom68
Posty: 4778
Rejestracja: 09 sty 2013, 13:42

Re: Kosciol ADS -Trojca

Post autor: tom68 »

Jezus i ap Pawel itp nie mogli wzywac ludzi do lamania dekalogu (bo byliby falszywymi prorokami ) mogli co najwyzej krytykowac faryzeiski sposob obchodzenia sabatu itp swiat ....

Jezus jak i ap Pawel w NT wykladaja nam oraz powtarzaja i przypominaja tylko nauki podane juz przez Boga prorokom i Mojzeszowi a poza tym ciekawe ze wielu chrzescijan woli nasladowac w zyciu nauki i tradycje ludzi niz nauki i zyczaje Jezusa .... a mimo to uwaza sie za wierzacych w Jezusa ....

Adwentysci wierza ze czlowiek jest zbawiony z wiary tylko dzieki ofierze Jezusa ale wiare mozna ocenic po uczynkach wiec swietuja biblijny sabat -
sobote i przestrzegaja 10 przykazan dekalogu oraz dobrze czynia wszystkim ... Jesli jednak ktos dzis uwaza ze moze nie przestrzegac IV przykazania biblijnego dekalogu o swieceniu Soboty , to czemu przestrzega np. II czy reszty przykazan , postawa biblijnych chrzescijan swietujacych niedziele jest nielogiczna bo albo przestrzegamy caly biblijny dekalogo albo nie .

Chrzescijanstwo Dekalog w NT

1 Dla nas istnieje tylko jeden Bog, Ojciec...” (1Kor. 8:6).
2. „Bedac wiec z rodu Bozego, nie powinnismy sadzic, ze Bostwo jest podobne do zlota albo do srebra, albo do kamienia, wytworu rak i mysli czlowieka.” (Dz. 17:29) „Wtedy Jezus odpowiedzial: Odejdz precz, szatanie! Jest bowiem napisane: Ty bedziesz skladal holdy Panu, Bogu twemu, i tylko Jemu bedziesz czesc oddawal.” . Mt 4,10
3. Kazdemu, kto mowi jakies slowo przeciw Synowi Czlowieczemu, bedzie przebaczone, lecz temu, kto bluzni przeciw Duchowi Swietemu, nie bedzie przebaczone ew Luk 12,10
4. „A zatem pozostaje odpoczynek szabatu dla ludu Bozego.” (Hbr. 4:9).
5. „Czcij ojca twego i matke...” (Ef. 6:2).
6. „Kazdy, kto nienawidzi swego brata, jest zabojca, a wiecie, ze zaden zabojca nie nosi w sobie zycia wiecznego.” (1J. 3:15).
7. „We czci niech bedzie malzenstwo pod kazdym wzgledem i loze nieskalane, gdyz rozpustnikow i cudzoloznikow osadzi Bog.” (Hbr. 13:4).
8. „Zlodzieje... nie odziedzicza Krolestwa Bozego.” (Lk. 12:10).
9. „Dlatego odrzuciwszy klamstwo: niech kazdy z was mowi prawde do blizniego...” (Ef. 4:25).
10. Zadajcie wiec smierc temu, co jest przyziemne w /waszych/ czlonkach: rozpuscie, nieczystosci, lubieznosci, zlej zadzy i chciwosci, bo ona jest balwochwalstwem.” (Kol. 3:5).
BW


Ze strony sealingtime.com sciagnac mozna kopie ksiazki: The Seventh-Day Sabbath - Sought Out and Celebrated, wydanej w Londynie w 1657r. Autor Thomas Tillam napisal, ze przed powtornym przyjsciem Chrystusa dojdzie do wielkiego sporu w chrzescijanstwie i swiecie na temat znaczenia dekalogu, w ktorym sobota bedzie testem wiernosci. W wielu miejscach swojej pracy posluguje sie terminologia, ktora jest teraz uznana np. w Kosciele ADS itp. kosciolach .... Na tej samej stronie jest tez inna interesujaca ksiazka o Baptystach Dnia Siodmego w Ameryce i Europie.....
tom68

ODPOWIEDZ

Wróć do „Trójca Święta”