adzient,
Czytając Psalm dochodzę do wniosku ,że ukazuje on nie Salomona lecz Chrystusa.
Wiele Psalmów wskazywało na Chrystusa przedstawiając Jego poczynania.
Zawierały więc element prorocki.
Ten Psalm również wskazuje na Chrystusa i nawet nie widzę tam żadnej aluzji do Salomona.
Widzę ,że Tobie zależy na tym aby umniejszyć wartość prorocką. Niestety wiele Psalmów wskazywało na Chrystusa i wszystkie się wypełniły.
We wspomnianym Psalmie mowa jest o Chrystusie.To On został nazwany Bogiem i prawidłową wykładnię pozwalającą zrozumieć jego sens przedstawia Paweł identyfikując bohatera Psalmu z Chrystusem. Ciekawe jest to ,że Paweł tylko cytuje słowa wypowiedziane przez Jahwe.
Zatem nie wiem jak bardzo byś chciał odwrócić proste znaczenie prorockiego Psalmu mnie w to nie wciągniesz.
Psalm jest proroctwem wskazującym na Chrystusa i to proroctwo zostało wypełnione przy wniebowzięciu Pana.Tam Ojciec nazywa Syna Bogiem.
Istnieje coś takiego jak czytanie ze zrozumieniem , gdyby zatem przyjąć twój sposób myślenia to wyjdzie nam że Bóg namaścił drugiego Boga
, nie raz się zastanawiam jak można tak płytko myśleć , bardziej oświeceni trynitarze unikają tego tekstu gdyż jak sami przyznają , powołując się na Psal 45 można jedynie udowodnić politeizm a nie trynitaryzm
Wszystkie przekłady polskie są zgodne dlatego nie bardzo rozumiem dlaczego miałbym przyjmować tłumaczenie kogoś ,kto z zasady zapewne odrzuca bóstwo Chrystusa.
Wielu pseudo biblistów wywraca teksty twierdząc różne rewolucyjne tezy ponieważ niektórym nie wystarcza słowo Boże takie ,jakie jest i chcieliby zmienić jego proste znaczenie.
Jeżeli nie potrafią udowodnić swoich tez ,jak to czynią antytrynitarze, próbują zmienić tekst źródłowy.
Bark słów czy ty czytasz dokładnie to co piszę ? sprawdźmy rzetelność i zgodność tekstu polskiego
Psal 45 : 8 Miłujesz sprawiedliwość, wstrętna ci nieprawość, dlatego
Bóg, twój Bóg, namaścił ciebie olejkiem radości hojniej niż równych ci losem;
BT
Hebr 1:9 Umiłowałeś sprawiedliwość, a znienawidziłeś nieprawość, dlatego namaścił Cię,
Boże, Bóg Twój olejkiem radości bardziej niż Twych towarzyszy.
BT
Odpowiedz mi jak to się stało że w tym samym tłumaczeniu biblii mamy dwa warianty tłumaczenie frazy : ( אֱלֹהִים אֱלֹהֶיךָ) Bóg TWÓJ Bóg , Boże Bóg TWÓJ . Według tłumaczy biblii Tysiąclecia jak i Warszawskiej w przypadku Psalmu 45 :8 króla namaścił Bóg
zaś w cytowanym Psal według listu do Hebrajczyków Boga namaścił jego Bóg ,, namaścił się Boże Twój Bóg . Czy potrafisz mi wyjaśnić ową niekonsekwencje ? i udowodnić że w Hebr 1 :9 pierwsze Theos należy oddać przez wołacz ????
Jakie ma dla mnie znaczenie fakt ,że jeden biblista twierdzi coś innego z czym nie zgadza się większość? Dlaczego akurat jemu mam ufać?
Dlaczego Ty jemu ufasz? Ponieważ to Ci zapewne pasuje.
Nie na tym powinna polegać merytoryczna dyskusja.
Obracajmy się w kręgu źródłowym jaki mamy dostępny.
W pewnej organizacji ,każdy wie o jaką chodzi, przedstawia się takie rewolucje ,które są potrzebne aby obronić teorię antytryn..ną ,które nie pochodzą z biblii.Część z nich to fantazje.
Przecież mamy tłumaczenia również Żydowskie jak i naukowe opracowanie tekstu interlinearnego wyd Vocatio co ciekawe to wydanie
jest tłumaczeniem trynitarzy
Interlinearny przekład ST wyd Vocatio
Psl45 7,8 כִּסְאֲךָ אֱלֹהִים עוֹלָם וָעֶד שֵׁבֶט מִישֹׁר שֵׁבֶט מַלְכוּתֶךָ׃
Tronem twoim Bóg na wieki i na zawsze , berłem prawości berło królestwa twego
8 . אָהַבְתָּ צֶּדֶק וַתִּשְׂנָא רֶשַׁע עַל-כֵּן מְשָׁחֲךָ אֱלֹהִים אֱלֹהֶיךָ שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן מֵחֲבֵרֶיךָ׃
umiłowałeś sprawiedliwość i znienawidziłeś nieprawość , dlatego namaścił cię
Bóg twój Bóg olejkiem radości bardziej niż towarzyszy twoich ..
Tłumaczenie z tekstu hebrajskiego powinno być zawsze zgodne z kontekstem , a na co wskazuje kontekst ?
Psl 45 : (1) Przewodnikowi chóru. Na nutę: "Lilie..." Pieśń pouczająca synów Koracha. Pieśń miłosna. (2) Serce moje wezbrało miłym słowem: Opowiem czyny moje królowi. Język mój jest jak rylec biegłego pisarza... (3) Najpiękniejszy jesteś wśród ludzi; Rozlany jest wdzięk na wargach twoich, Dlatego
Bóg pobłogosławił cię na wieki.
W pewnej organizacji ,każdy wie o jaką chodzi, przedstawia się takie rewolucje ,które są potrzebne aby obronić teorię antytryn..ną ,które nie pochodzą z biblii.Część z nich to fantazje.
Jaką masz na myśli organizacje ? czy tzw KAD7 który twierdzi że pojednanie człowieka z Bogiem nastąpiło dopiero w 1884 r
członkom tzw kościoła wbija się do głowy że obowiązuje ich jedynie to co jest napisane w Dekalogu a reszta ich nie obowiązuje ? Upss o dziesięcinie to raczej nic nie jest wspomniane w Dekalogu
ale co tam ślepo wierzący nie myślą
Jeżeli tak będziemy „opierać” się na Piśmie daleko zajdziemy.
Ja w to nie wchodzę.
To forum słynie z tego ,że prezentuje się tu nieprawdziwe informacje dotyczące tłumaczeń umniejszające boskość Chrystusa. Wiadomo mało kto to sprawdza zatem można manipulować do woli.
Ja do tego przywykłem dlatego podziękuję chyba za krótką rozmowę.
osoba która nie sprawdza tekstów biblijnych i wierzy ślepo we wszystko jesteś ty sam , podałem ci wiele tekstów biblijnych których nawet nie skomentowałeś , więc co można by o takim człowieku pomyśleć zastanów się sam .
Jeżeli chodzi o kontekst Ps 45 to nazywa on Bogiem podmiot opisywany.
Identycznie to robi Paweł w liście do Hebr.dodając ,że tak wypowiedział się Jahwe
Zatem możesz przedstawiać dowolne tłumaczenia ,które pasują do Twojej tezy ale ja się na to nie nabiorę.
Psal 45 :3 Najpiękniejszy jesteś wśród ludzi; Rozlany jest wdzięk na wargach twoich, Dlatego
Bóg pobłogosławił cię na wieki.
Rozumiesz że wierzysz iż Bóg pobłogosławił jak i namaścił samego siebie czy tak
Jak łatwo zauważyć psalmista zwraca się do króla który w jego ocenie był najpiękniejszym w śród ludzi , był on tym którego pobłogosławił Bóg
Tak.Tak.
Mów mi więcej.
Zatem wszystkie proroctwa nie są proroctwami i są kierowane do ludzi żyjących w czasie spisywania.
Król Babiloński spadł z nieba (Iz 14,12)
Próbował wstąpić na niebiosa (w.13)
Był w Edenie (Ez 28,13)
Według w.12 był „odbiciem doskonałości, pełnym mądrości i skończonego piękna(…)”
Zapewne też powiesz ,że chodzi tu tylko o króla babilońskiego?
Napisz mi proszę kiedy był on w niebie bo nie kojarzę
Małe dzieci czytające biblie wiedzą że postępowanie króla babińskiego zostało przyrównane do postępowania szatana
dziwię się bardzo jak możesz wyciągać tak płytkie wnioski ?
„ Między siebie dzielą szaty moje I o suknię moją los rzucają.”Ps 22,19
Zapewne powiesz ,że w tym tekście chodzi o szaty Salomona lud Dawida?
Tak to się rozmawia z antytryn…ami.
Każdy z Psalmów o znaczeniu prorockim najpierw odnosił się do autora a posiniej do Chrystusa
Psl 69 jest niewątpliwie zapowiedzią tego co miało się przydarzyć Chrystusowi .
Psal 69:6 Boże, Ty znasz głupotę moją,
A winy moje nie są ci tajne.
Czy te słowa odnoszą się do Chrystusa ???
ot twoje rozumowanie
wobec tych faktów to nie Bóg zwraca się według psalmu tego do króla
lecz psalmista ..
Chyba żartujesz???
Cytuję ponownie:
„(7) O aniołach wprawdzie mówi: Aniołów swych czyni On wichrami, a sługi swoje płomieniami ognia; (8) lecz do Syna: Tron twój, o Boże, na wieki wieków, Berłem sprawiedliwym berło Królestwa twego.”
Zatem w omawianym tekście Bóg mówi najpierw o aniołach później do Jezusa tytułując Go Bogiem
Tekstem z Hebr PAWEŁ KOMENTUJE PRAWIDŁOWE ZROZUMIENIE PSALMU 45 przedstawiając go jako proroctwo wskazujące nie na Salomona lecz Jezusa.
Wybacz ale zaufam Pawłowi jako lepszemu teologowi.
Ja o gruszce cy o pietruszce Kto napisał PSALM i kto mówi w nim że opisany Król został pobłogosławiony przez BOGA i maścił go JEGO BÓG ???
Powtarzanie mantry niczego tutaj nie zmieni jeżeli Jezus zwraca się w niebie do Boga to jako pełni osobowy byt tak czy nie ?
Oczywiście ,że tak.Jako w pełni osobowy byt,To pisałem Ci już podając tekst Kol 2,9.
Fakt iż to Bogu upodobało się aby w Jezusie zamieszkała cała pełnia wskazuje na bardzo istotny czynnik Jezus owej pełni nie posiadał od wieczności , Jezus nie jest tym samym Bogiem co Bóg Ojciec
Nie rozumiem jak możesz po wypowiedzeniu tylu słów zadawać tego typu pytanie?
Kilka razy pisałem Ci ,że jak mężczyzna i żona są bytami tak osoby boskie.
Mąż i żona to zawsze dwoje ludzi a nie jeden i ten sam człowiek
Jezus i Bóg to dwa różne od siebie byty ale nie jeden i ten sam Bóg . Czy teraz rozumiesz ?
Błąd jaki popełniają trynitarze polega na tym że oddzielają określenie osoba od Boga
w twierdzeniu iż Jezus nie jest tą samą osobą co Bóg przyznają nieświadomie iż Jezu nie jest tym samym Bogiem co Bóg Ojciec
Gdzie wyczytałeś ,że w małżeństwie są dwie osoby albo , małżeństwo, osobowość męża i żony to nie to samo.
Dziecko na poziomie 1 klasy szkoły podstawowej wie że do małżeństwa jest potrzebne dwoje osób inaczej nie można mówić o związku małżeńskim
Podpowiadam:
1-Powt 6,4 (Echad)
2-rodz 2,24 (Echad)
I znowu ten sam błąd
Dal ciebie Bóg i jego Syn to ten sam Bóg ale mąż i żona to nie jeden i ten sam człowiek lecz dwoje ludzi
W przypadku małżeństwa chodzi o jedność symboliczną a w przypadku Boga twoim zdaniem to już o jedność symboliczną nie chodzi ale jedność dosłowną ot cała twoje logika która nijak nie ma się do treści Pisma św
Czy Mąż i żona są jednym człowiekiem gdzie mąż jednocześnie jest żoną ?
Czy Bóg i jego Syn są jednym Bogiem gdzie Ojciec jest jednocześnie swoim Synem ?
Każdy myślący człowiek wie że określenie a ci dwoje staną się jednym ciałem nie należy pojmować dosłownie
lecz chodzi tutaj o symboliczne ciało . Kiedy mąż z żoną stają się jednym ciałem ?
Gratulacje.
Wreszcie do tego doszedłeś.
Podobnie jest z Bogiem.
Długo kazałeś mi czekać.
Po twojej wypowiedzi wnioskuję iż nie rozumiesz tego co piszesz ale nich ci będzie cieszę się że przyznałeś mi racje że tak jak mąż i żona stanowią nie dosłownie lecz symbolicznie jedno ciało tak Bóg i jego syn nie są dosłownie jednym Bogiem lecz są jedno w spób symboliczny
W chrześcijaństwie Syn jest Synem ,a Ojciec jest Ojcem.Zatem mamy dwie osoby.
każda z osób jest niezależnym bytem Ojciec to Bóg a syn to syn
w związku z tym tylko ten Bóg Ojciec jest wiecznym Bogiem nikt mu nie przekazał życia , ani też władzy nikomu również ni podlega nie ma nad sobą kogoś kto byłby jego Bogiem , tego niestety nie można powiedzieć o Synu
A jednak dwoje nazwano jednym ciałem
Podobnie troje nazwano jednym duchem.
Gdzie tak jest napisane że troje są jednym duchem ????
Walczysz tylko nie wiem o jaką ideę.
Siebie męczysz,
mnie męczysz
i innych męczysz.
Nie wyłamuje się otwartych drzwi , nikt z apostołów nie uczył o pogańskiej trójcy taka nauka była dla nich całkiem obca . Nie rozumiem w jaki sposób miał bym się męczyć , czy pobudzenia cie do myślenia nazywasz męczeniem ???
Nie podałeś ani jednego tekst aby udowodnić że osoby przed Jezusem które zostały wzbudzone z martwych już więcej nie umarły
Zatem kogo ma na myśli tekst :
" (18) Wozy Boże niezliczone, mnóstwo tysięcy;Pan przybył z Synaju do świątyni. (19) Wstąpiłeś na wysokość, wiodłeś z sobą jeńców, Wziąłeś ludzi; nawet oporni mieszkają u Pana, Boga"Ps 68,18-19?
Co stało się z osobami ,które zmartwychwstały razem z Chrystusem i poszły zwiastować ewangelię do miasta? Czy po otrzymaniu nagrody (zmartwychwstanie) i spełnieniu misji (ewangelizacja) ponownie musiały umrzeć?
Po pierwsze gdybyś potrafił czytać ze zrozumieniem to postawił byś sobie pytanie , czy jest mowa o tym w których z listów że podczas zmartwychwstania Jezusa zostali wzbudzeni niektórzy ze zmarłych ?
Tutaj masz linka to sobie poczytaj -
http://www.biblos.feen.pl/printview.php ... c8fc2aa29c
Podałeś mi tekst z czasów życia Chrystusa ,a o ile wiem podawane przeze mnie teksty mówiły o ludziach zmartwychwstałych po zmartwychwstaniu Pana.
Poza tym tekst z Jana 3 mówi o czymś innym. Czytaj kontekst.
Tekst nie mówi o wstąpieniu do nieba lecz o wiedzy ,którą przyniósł Chrystus z nieba.
Wers poprzedzający – „ Jeśli nie wierzycie, gdy wam mówiłem o ziemskich sprawach, jakże uwierzycie, gdy wam będę mówił o niebieskich?”.
Zatem nie chodzi o wstąpienie lecz o objawienie nieba na ziemi i w tym Jezus był pierwszy i nawet jedyny.
Jest to klasyczny przykład nadinterpretacji tego co zawiera wyżej wspomniany werset
Ew Jan 3:13
A nikt nie wstąpił do nieba, tylko Ten,
który zstąpił z nieba, Syn Człowieczy,
czy jest tutaj mowa o zstąpieniu z nieba wiedzy ?
''
Wiedza w j greckim jest rzeczownikiem rż . zaś słowo ,,nikt '' jest przymiotnikiem rodzaju męskiego, wobec tego miał byś racje gdyby zdanie rozpoczynało się od frazy ,, i żadna nie wstąpiła do nieba'' Zatem określenie οὐδεὶς - nikt /żaden wskazuje na osoby a nie wiedzę
Gal 4:4 lecz gdy nadeszło wypełnienie czasu, zesłał Bóg Syna swego, który się narodził z niewiasty i podlegał zakonowi
Tekst odnosi się do człowieczeństwa i tylko.
To tam po narodzeniu w Betlejem miała zamieszkać boskość .Boskość ,którą Chrystus miał od wieków.
Na Jego odwieczną boskość wskazuje Iz9,5 i Fil 2,6-8
Ij kręcisz , wcześniej pisałeś że Jezus odłożył swoją boskość a teraz że boskość miała zamieszkać w Jezusie po jego narodzeniu się na ziemi ?? myśl nad tym co piszesz
Izaj 9:5
W najstarszym tłumaczeniu jakiem jest tekst grecki Septuaginty tego wersetu czytamy :
ὅτι παιδίον ἐγεννήθη ἡμῖν, υἱὸς καὶ ἐδόθη ἡμῖν, οὗ ἡ ἀρχὴ ἐγενήθη ἐπὶ τοῦ ὤμου αὐτοῦ, καὶ καλεῖται τὸ ὄνομα αὐτοῦ
Μεγάλης βουλῆς ἄγγελος· αρχων ειρηνης πατηρ του μελλοντος αιωνος ἐγὼ γὰρ ἄξω εἰρήνην ἐπὶ τοὺς ἄρχοντας, εἰρήνην καὶ ὑγίειαν αὐτῷ.
Ponieważ dziecię narodziło się nam Syn dany nam ,którego władza powstała na ramieniu jego nazywa się imię jego
Wielkiej rady anioł ( posłaniec ) Mocarz (władca ) pokoju Ojciec przyszłego wieku ja bowiem sprowadzę na przywódców pokój i zdrowie jego
Tekst Septuaginty jest bardzo interesujący ponieważ wyraża pogląd rozumowania owych tłumaczy jak oni w tamtym okresie czasu rozumieli tekst hebrajski Ks Izaj 9:5
Czy możesz odnieść do tego fragmentu w Septuagincie ?
Fil 2,6-8
List do Filipian przedstawia boskość Chrystusa z której On nie korzystał na ziemi. Zatem miał ją ale nie próbował skorzystać .List przedstawia ową boskość w momencie przyjścia na ziemię jako coś nieodłącznego.
Kol 1 odnosi Się do życia ziemskiego .Czytaj kontekst. On na to wskazuje.
(„19) ponieważ upodobał sobie Bóg, żeby w nim zamieszkała cała pełnia boskości (20) i żeby przez niego wszystko, co jest na ziemi i na niebie, pojednało się z nim dzięki przywróceniu pokoju przez krew krzyża jego. (21) I was, którzy niegdyś byliście mu obcymi i wrogo usposobionymi, a uczynki wasze złe były, (22) teraz pojednał w jego ziemskim ciele przez śmierć, aby was stawić przed obliczem swoim jako świętych i niepokalanych, i nienagannych,(…)”
Kontekst wskazuje na to iż Jezus nie był Bogiem , trudno sobie wyobrazić aby ktoś nie chciał być równym samemu sobie
Paweł nie napisał przecież ,, który chociaż był Bogiem ''
Poza tym często spotykamy stwierdzenia mówiące raz ,ze daną rzecz uczynił Ojciec ,później o tym samym jest powiedziane ,że zrobił to Syn.
Np. raz powiedziano ,że Chrystusa posłała Ojciec ,innym razem ,że ofiarował się Chrystus Sam z własnej woli.
Teksty mogę podać jeśli potrzeba taka zaistnieje.
Jezus był przedstawicielem Boga więc nie powinno cię dziwić że są takie teksty gdyż pełnią on wolę nie swoją ale swego Ojca
Paweł nawet powiedział ,że jedyną skałą Jahwe, która prowadziła Izrael przez pustynię był Chrystus.(1Kor 10,4)
I co Ty na to?
O powtarzaniu się jakiegoś tytułu już pisałem , Bóg stwierdza że poza nim nie ma innego zbawiciela , a w Ks Sędziów czytamy że ten sam Bóg posłał i Izraelowi Zbawiciela którym był Otaniel , czy był on Bogiem JHWH
2 Piotr 1: 4 przez które darowane nam zostały drogie i największe obietnice, abyście przez nie stali się uczestnikami boskiej natury, uniknąwszy skażenia, jakie na tym świecie pociąga za sobą pożądliwość.
Czy dzięki temu że chrześcijanie w Iw stali się uczestnikami boskiej natury sprawiła że sali się oni Bogami ???
Myślę ,że znasz odpowiedź na Swoje pytanie.
Pytanie zadałem tobie a nie sobie no więc jak to jest ? czy fakt posiadania zupełnej boskiej natury uczyniła chrześcijan w I w jednym Bogiem ??
" I rzekł Pan do Mojżesza: Oto, postanowiłem cię za Boga Faraonowi, a Aaron, brat twój, będzie prorokiem twoim."BG
Za Boga - w jego imieniu.
Po pierwsze tekst hebrajski nie zawiera frazy ,, w jego imieniu ''
...ale znaczenie jest podobne.
Chodzi o wykonanie woli Boga JHWH ,a nie woli boga-Mojżesza.
Proponuję skończyć z tym przykładem ponieważ jest żenujący.
Liczy się fakt że człowiek może być nazwanym tym samym tytułem co sam Bóg ale nie być tym samym Bogiem
Tekst 2 Kor nic nie mówi o tym aby łaska pochodziła od Ducha św , co ci udowodniłem cytując tekst grecki . Powtarzam jeszcze raz wymienienie obok siebie 3 podmiotów nie jest żadnym dowodem aby te 3 podmioty w rzeczywistości był jednym podmiotem ..
Gdyby nie był to dowód słowa te byłyby bluźnierstwem.
Odsyłam cię do listów apostoła Pawła gdzie zawsze następie pisze :
1 Kor 1:1 Łaska wam i pokój od Boga, Ojca naszego, i Pana Jezusa Chrystusa
Gdyby Paweł wierzył że Duch św Jezus osobą to czy pomijał by go we wstępnych pozdrowieniach ?
napisałeś że chrześcijanie od samego początku wierzyli w trójcę więc teraz odpowiedz mi na pytanie , apostoł Paweł spotkał wierzących uczniów którzy nie słyszeli o istnieniu Ducha św
Dz 17 : 1) Podczas gdy Apollos przebywał w Koryncie, obszedł Paweł wyżynne okolice i przyszedł do Efezu,
a spotkawszy niektórych uczniów, (2) rzekł do nich: Czy otrzymaliście Ducha Świętego, gdy uwierzyliście? A oni mu na to:
Nawet nie słyszeliśmy, że jest Duch Święty.
Czy według ciebie wierzyli oni że Duch św jest Bogiem ale nie słyszeli oni o jego istnieniu ?
Ps. na przyszłość staraj się skoncentrować na jednym wersecie który można dogłębnie omówić .
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן