Jak Biblia naucza o Trojcy Świętej!

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Jachu
Posty: 10663
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

Bibblia nie naucza o trójcy,- ludzie i owszem,tak. A jest to tak wielka tajemnica,że nikt jej nie potrafi zgłębić.

" Roma locuta causa finita"
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.


Jachu
Posty: 10663
Rejestracja: 09 lis 2008, 20:55
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: Jachu »

Parmenides pisze:... ale nie dla wszystkich.
W rzeczy samej :-D

Ale,ale:

http://www.rumburak.friko.pl/BIBLIA/nad ... trojcy.php
(36) Ale powiadam wam, iż z każdego słowa próżnego, które by mówili ludzie, dadzą z niego liczbę w dzień sądny; (37) Albowiem z mów twoich będziesz usprawiedliwiony, i z mów twoich będziesz osądzony. Ew. Mat.12 rozdz.

Henoch
Posty: 1
Rejestracja: 30 kwie 2012, 21:26
Kontakt:

Bóg jest jeden

Post autor: Henoch »

„Trójca” słowo to może nie jest najbardziej brzmiące i nie jest adekwatne, ale jest znane i często wypowiadane i powtarzane, ale co to tak naprawdę znaczy i co się tutaj rozchodzi ? Czy to oznacza że jest trzech bogów ? Absolutnie NIE! BÓG JEST JEDEN „ Pan jest Bogiem naszym, Pan jedynie! ” 5 Mojż.6:4 „ Tak mówi Pan, Król Izraelski i jego Odkupiciel, Pan Zastępów: Ja jestem pierwszy i Ja jestem ostatni, a oprócz mnie nie ma Boga. ” izaj.44:6 „ Albowiem jeden jest Bóg, … „ 1 Tym.2:5 W 1 księdze Mojżeszowej 1:26 czytamy: ” Potem rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na obraz nasz, podobnego do nas i niech panuje nad rybami morskimi i nad ptactwem niebios, i nad bydłem, i nad całą ziemią, i nad wszelkim płazem pełzającym po ziemi. „ Bóg jako jeden, a nie bogowie jako wielu, ale z kolei jest tutaj użyte słowo hebrajskie „Elohim„ czyli słowo znaczące „wieloosobowość” liczba mnoga. Z kim więc Bóg Ojciec stwarzał świat ? Napewno nie z Aniołami. W Słowie Bożym wyraźnie czytamy: ” On jest obrazem Boga niewidzialnego, pierworodnym wszelkiego stworzenia, ponieważ w nim zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone.On też jest przed wszystkimi rzeczami i wszystko na nim jest ugruntowane, On także jest Głową Ciała, Kościoła; On jest początkiem, pierworodnym z umarłych, aby we wszystkim był pierwszy, ponieważ upodobał sobie ponieważ upodobał sobie Bóg, żeby w nim zamieszkała cała pełnia boskości „ Kol.1:15-19 „ ostatnio, u kresu tych dni, przemówił do nas przez Syna, którego ustanowił dziedzicem wszechrzeczy, przez którego także wszechświat stworzył. „ ( Hebr.1:2 ) Przez Pana Jezusa Chrystusa cały wszechświat został stworzony i to On Go uczynił wraz z Bogiem Ojcem i Duchem Świętym, który powołał do życia ” Duch Boży stworzył mnie, a tchnienie Wszechmocnego ożywiło mnie.” ( Job 33:4 )
” Paweł, apostoł nie od ludzi ani przez człowieka, lecz przez Jezusa Chrystusa i Boga Ojca, który go wzbudził z martwych, i wszyscy bracia, którzy są ze mną, do zborów Galacji ” ( Gal.1:1 ) Ojciec w tym powyższym fragmencie jest nazywany Bogiem, a w Ewangelii Jana 1:1 Syn Boży jest nazywany Bogiem: „ Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, a Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga. Wszystko przez nie powstało, a bez niego nic nie powstało, co powstało. A Słowo ciałem się stało i zamieszkało wśród nas,… (Ew.Jana 1:1-4.14 ) . Pan Jezus mówi o Bogu, jako o Ojcu: ” Zabiegajcie nie o pokarm, który ginie, ale o pokarm, który trwa, o pokarm żywota wiecznego, który wam da Syn Człowieczy: na nim bowiem położył Bóg Ojciec pieczęć swoją. „ ( Ew.Jana 6:27 ). W liście do Hebrajczyków 1:8 Bóg Ojciec mówi o synu jako o Bogu ” lecz do Syna: Tron twój, o Boże, na wieki wieków, Berłem sprawiedliwym berło Królestwa twego.” W księdze proroka Izajasza 9:5 jest napisane: ” Albowiem dziecię narodziło się nam, syn jest nam dany i spocznie władza na jego ramieniu, i nazwą go: Cudowny Doradca, Bóg Mocny, Ojciec Odwieczny, Książę Pokoju. ” W 1 liście Jana 5:20 pisze: ” Wiemy też, że Syn Boży przyszedł i dał nam rozum, abyśmy poznali tego, który jest prawdziwy. My jesteśmy w tym, który jest prawdziwy, w Synu jego, Jezusie Chrystusie. On jest tym prawdziwym Bogiem i życiem wiecznym. „ A w liście do Rzymian 9:5 czytamy: ” …do których należą ojcowie i z których pochodzi Chrystus według ciała; Ten jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amen. „ Pan Jezus Chrystus odpowiada Filipowi: ” Tak długo jestem z wami i nie poznałeś mnie, Filipie? Kto mnie widział, widział Ojca; jak możesz mówić: Pokaż nam Ojca? „ A w Ewangelii Jana 10:30 Pan Jezus Chrystus mówi: ” Ja i Ojciec jedno jesteśmy „. W innym miejscu Słowa Bożego o Panu Jezusie Chrystusie czytamy: ” … upodobał sobie Bóg, żeby w nim zamieszkała cała pełnia boskości „ ( Kolosan 1:19 ) ” …w nim mieszka cieleśnie cała pełnia boskości „ ( Kolosan 2:9 ). Duch Święty nie jest tylko jakimś wiatrem, siłą, mocą czy wiatrem, ale osobą. Pan Jezus Chrystus powiadając o Duchu Świętym mówi: ” Lecz Pocieszyciel, Duch Święty, którego Ojciec pośle w imieniu moim, nauczy was wszystkiego i przypomni wam wszystko, co wam powiedziałem.” ( Ew.Jana 14:26.16. 15:26 ) Pan Jezus Chrystus powiadając o Duchu Święty używa słowa oznaczającą osobę ” Pocieszyciel „ i pochodzi od słowa „parakletos” grecki termin „parakletos” – oznacza osobę w celu niesienia pomocy, „… wiem bowiem, że przez modlitwę waszą i pomoc Ducha Jezusa Chrystusa wyjdzie mi to ku wybawieniu…” ( Filip.1:19 ) a nie „pocieszenie” jako bezosobową moc. W Ewangelii Jana 16:13 czytamy słowa Pana Jezusa Chrystusa: ” lecz gdy przyjdzie On, Duch Prawdy, wprowadzi was we wszelką prawdę, bo nie sam od siebie mówić będzie, lecz cokolwiek usłyszy, mówić będzie, i to, co ma przyjść, wam oznajmi. „ W powyższym fragmencie Pan Jezus Chrystus używa słowa określającego Ducha Świętego jako osobę. W Dziejach Apostolskich 8:29 jest napisane: „ I rzekł Duch Filipowi: Podejdź i przyłącz się do tego wozu.” Z kolei w Dziejach Apostolskich 13:2.4 jest napisane: „ A gdy oni odprawiali służbę Pańską i pościli, rzekł Duch Święty: Odłączcie mi Barnabę i Saula do tego dzieła, do którego ich powołałem. A oni, wysłani przez Ducha Świętego, udali się do Seleucji, stamtąd zaś odpłynęli na Cypr,…” Słowo Boże w powyższym fragmencie powiada nam, że Duch Święty mówi , powołuje i wysyła na misje. Czy bezosobowa moc i siła może mówić? Absolutnie nie, bowiem tylko osoba może wypowiadać słowa czy powoływać do czegokolwiek i wysyłać gdziekolwiek.W Piśmie Świętym czytamy także słowa: ” nie zasmucajcie Bożego Ducha Świętego ” ( Efez.4:30 ) czy siłę i moc można zasmucić? Absolutnie Nie! Tylko osoba jest wstanie się zasmucić. W księdze Dziejów Apostolskich 7:51 jest napisane: ” Ludzie twardego karku i opornych serc i uszu, wy zawsze sprzeciwiacie się Duchowi Świętemu, jak ojcowie wasi, tak i wy! ” Wiatr, który wieje nie możesz się mu sprzeciwić, żadnej mocy i sile, tylko osobie. Można by wiele dać dowodów na to, że Duch Święty jest osobą. Duch Boży jest osobą, ale jest jeszcze o wiele czymś więcej niż osobą, jest Bogiem. W wielu wersetach biblijnych określenie „Duch Święty” jest stosowane zamiennie ze słowem „Bóg” czy „Pan”: „Czy nie wiecie, że świątynią Bożą jesteście i że Duch Boży mieszka w was?” ( 1 Korynt.3:16 ). Paweł nie czyni różnicy pomiędzy faktem zamieszkania Boga, a zamieszkania Ducha w człowieku. ” A Pan jest Duchem; gdzie zaś Duch Pański, tam wolność.” ( 2 list do Korynt.3:17 ) – wolność jest więc kojarzona zarówno z Panem, jak i z Duchem. „I rzekł Piotr: Ananiaszu, czym to omotał szatan serce twoje, że okłamałeś Ducha Świętego/…/. Nie ludziom skłamałeś, lecz Bogu.” ( Dz.Ap.5:2-3 ) – Piotr mówiąc do Ananiasza identyfikuje Ducha Świętego z Bogiem. Oto kolejne dowody na boskość Ducha Świętego. Przymioty boskości przypisywane Duchowi Świętemu bezpośrednio lub pośrednio w Biblii.
WSZECHMOC - ” Przez moc znaków i cudów oraz przez moc Ducha Świętego,/…/rozkrzewiłem ewangelię Chrystusową.” ( Rzym.15:19 ); „…Duch Święty zstąpi na ciebie i moc Najwyższego zacieni cię „. Inne miejsca Słowa Bożego: Zach.4:6 . Job 33:4 . Ps.104:30.
WSZECHOBECNOŚĆ – ” Dokąd ujdę przed duchem twoim? I dokąd przed obliczem twoim ucieknę?” ( Psalm 139:7. Ew.Jana 14:7 )
WSZECHWŁADZA - „Lecz Pocieszyciel, Duch Święty,/…/ nauczy was wszystkiego i przypomni wam wszystko, co wam powiedziałem.”
WIECZNOŚĆ - ” O ileż bardziej krew Chrystusa, który przez Ducha wiecznego ofiarował samego siebie bez skazy Bogu „ ( Hebr.9:14 )
PRAWDA - „…gdyż Duch jest prawdą” (1 list Jana 5:6 porównaj Ew.Jana 14:6 , gdzie Pan Jezus mówi o sobie, że jest prawdą ).
NIEZMIERZONOŚĆ – „Kto kieruje Duchem Pana…” (Izaj.40:13).
DAWCA ŻYCIA - „Duch ożywia…” (Ew.Jana 6:63, tak jak Bóg jest żywym Bogiem i żywotem.
Inne cechy, które świadczą o boskości Ducha Świętego:
-Duch miłości (2Tym.1:7) -Bóg jest miłością;
-Duch mądrości (Rzym.16:27)- jedynie Bóg jest mądry;
-Chrystus w nas, to Duch w nas ( Ew.Jana 16:7; Rzym.8:9-11).

Stworzenie- czytamy, że Duch Boży jest stworzycielem, stwórcą – ” Duch Boży unosił się nad powierzchnią wód „ ( 1 Mojż.1:2 ) ” Duch Boży stworzył mnie, a tchnienie Wszechmocnego ożywiło mnie. „ ( Job 33:4 ); ” Od jego tchnienia rozjaśnia się niebo „ (Job 26:13)
WZBUDZANIE Z MARTWYCH – ” A jeśli Duch tego, który Jezusa wzbudził z martwych, mieszka w was, tedy Ten, który Jezusa Chrystusa z martwych wzbudził, ożywi i wasze śmiertelne ciała przez Ducha swego, który mieszka w was.” ( Rzym.8:11 ).
ODRODZENIE - ” Jeśli się kto nie narodzi z wody i z Ducha, nie może wejść do Królestwa Bożego/…/,co się narodziło z Ducha, duchem jest.”
PRZEKONYWANIE - ” A On, gdy przyjdzie, przekona świat o grzechu i o sprawiedliwości, i o sądzie „ ( Ew.Jana16:8 )
WYPĘDZANIE DEMONÓW - ” Jeśli Ja wyganiam demony Duchem Bożym, tedy nadeszło do was Królestwo Boże „ ( Ew.Mat.12:28 ).
KIEROWANIE PAŃSKIM ŻNIWEM - Duch usługuje jako ” Pan Żniwa „ ( Ew.Mat.9:38 ) i rozsyła swoje sługi: ” A oni, wysłani przez Ducha Świętego,…” ( Dzieje Ap.13:4 ).
Przy wielu okazjach, Nowy Testament nawiązując do Starego Testamentu, przypisuje Duchowi Świętemu czyny czy sprawy, które w pierwotnym opisie były przypisywane Bogu. W księdze Izajasza czytamy: „Głos Pana” ( Izaj.6:8 ) a ten sam werset cytowany w Dziejach Apostolskich brzmi: ” dobrze Duch Święty powiedział „ ( Dzieje Ap.28:25). Podobnie jest w księdze Jeremiasza 31:33 i w liście do Hebrajczyków 10:15.16. Ogólnie rzecz biorąc, pisarze Biblii przy cytowaniu stosowali zamiennie słowa: Bóg i Duch Święty. Na przykład Łukasz w swojej Ewangelii cytuje słowa Zachariasza, który tak mówi: ” Błogosławiony Pan Bóg Izraela/…/ jak od wieków zapowiedział przez usta świętych proroków „ ( Ew.Łuk.1.68.70 ), a w księdze Dziejów Apostolskich cytuje Piotra i Pawła; „…Duch Święty przepowiedział przez usta Dawida…” ( Dzieje Ap.1:16 ), ” dobrze Duch Święty powiedział powiedział do ojców waszych przez proroka Izajasza „ ( Dzieje Ap.28:25 ). Prorocy mówili z natchnienia Ducha, Boga (używane zamiennie).

Boże Słowo mówi nam wyraźnie: ” Albowiem trzej są, którzy świadczą na niebie: Ojciec, Słowo i Duch Święty, a ci trzej jedno są. „ ( 1 list Jana 5:7) BG

Henryk
Posty: 11683
Rejestracja: 10 lis 2008, 8:26

Re: Bóg jest jeden

Post autor: Henryk »

Henoch pisze:Boże Słowo mówi nam wyraźnie: ” Albowiem trzej są, którzy świadczą na niebie: Ojciec, Słowo i Duch Święty, a ci trzej jedno są. „ ( 1 list Jana 5:7) BG
Henochu.
Walnąłeś takim wielkim tekstem, że na końcu zapomniałeś chyba o czym zaczynałeś. :mrgreen:
Znajdziesz jeszcze gdzieś podobne słowa? W jakimkolwiek innym przekładzie? W jakimkolwiek innym miejscu?
Choćby podobne ociupinkę? Tyci, tyci... :xhehe:

1J 5:6-8 bt "Jezus Chrystus jest tym, który przyszedł przez wodę i krew, i Ducha, nie tylko w wodzie, lecz w wodzie i we krwi. Duch daje świadectwo, bo jest prawdą. (7) Trzej bowiem dają świadectwo: (8) Duch, woda i krew, a ci trzej w jedno się łączą."
Na tym forum usiłujesz udowodnić prawdziwość tych słów w BG?
Wstyd... :xble:
Mnie ubliżyłeś... :-( :-P

9RP
Posty: 1081
Rejestracja: 19 lut 2012, 9:10

Post autor: 9RP »

Henryku
nie zrozumiałeś Henocha
on nie propaguje trzech osób ale trzy wymiary przekazu o Jezusie
bo to o NIM świadczą ci trzej ,że przeszedł próbę
Jezus przeszedł próbę
więc gdyby ci trzej mieli być trójcą - to kim Jest JEZUS ?
Dla mnie nie ma sprzeczności w BG i nie dowodzi ona trójcy w tym miejscu a wskazuje na pełnię Bożą która towarzyszy Jezusowi
Myślę też ,że ten werset to opis konkretnego wydarzenia
Chrzest Jezusa w jordanie
Wtedy to Bóg pełnią objawienia potwierdził służbę Jezusa
Ojciec z nieba przez Słowo i manifestację Ducha Sw
wszak
mówi Oto jest Syn Mój Jedyny Jego słuchajcie
a Duch Sw jakoby gołębica zstępuje na Jezusa
to moim zdaniem wypełnienie tego co ujął Paweł w liście
w Nim cieleśnie zamieszkała pełnia Boża
Ojciec Słowo i Duch Sw
pozdrawiam
sługa w społeczności

Paul
Posty: 154
Rejestracja: 20 cze 2010, 15:17

Post autor: Paul »

Nie rozumie po co tyle dyskutować i na siłę udowadniać istnienie trójcy której tak naprawdę nie ma, a ci którzy mowią ze istnieje trójca tak naprawdę im się tylko tak wydaje, wystarczy otworzyć biblję i trzymać się tego co napisane, a jak pisze że JEDEN jest Bóg to znaczy że JEDEN a nie trzy.

Jak 2:19
Ty wierzysz, że Bóg jest jeden? - Dobrze czynisz; ale demony też wierzą i drżą.

JEDEN też pośrednik który ukazuje się przed Jednym Bogiem.

1Tm 2:5
Bo jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek - Chrystus Jezus.

A Jezus Chrystus nie jest w trójcy bo jest przed YHVH Bogiem Ojcem, więc nie może Być YHVH Bogiem.

Heb 9:24
Chrystus bowiem nie wszedł do świętego namiotu, który sporządziły ludzkie ręce jako namiastkę tego prawdziwego, ale wszedł do samego nieba. Teraz oręduje za nami przed Bogiem[/.

Skoro pisze JEDEN to znaczy JEDEN i nigdy JEDEN nie będzie trzy, wystarczy nie wychodzić poza to co napisano ani nie filozofować bo stąd biorą się fałszywe nauki o trójcy i tym podobne.

Jer 5:31
Prorocy przepowiadają fałszywie, kapłani zaś uczą na własną rękę. A lud mój to lubi! Lecz cóż uczynicie, gdy koniec nastąpi?

______________________________________________________________________
Psm 72:18,19
Błogosławiony Jahwe, Bóg Izraela, który sam jeden czyni cuda!
Błogosławione chwalebne Imię Jego na wieki, niech chwałą Jego napełni się cała ziemia! Amen. Amen.

Proszę nie używać czerwonego koloru – pkt 15 Regulaminu Forum
Ostatnio zmieniony 29 lis 2012, 18:02 przez Paul, łącznie zmieniany 1 raz.

Iwona19
Posty: 786
Rejestracja: 26 lis 2012, 23:38
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Iwona19 »

Paul pisze:Nie rozumie po co tyle dyskutować i na siłę udowadniać istnienie trójcy której tak naprawdę nie ma, a ci którzy mowią ze istnieje trójca tak naprawdę im się tylko tak wydaje, wystarczy otworzyć biblję i trzymać się tego co napisane, a jak pisze że JEDEN jest Bóg to znaczy że JEDEN a nie trzy.

Jak 2:19
Ty wierzysz, że Bóg jest jeden? - Dobrze czynisz; ale demony też wierzą i drżą.

JEDEN też pośrednik który ukazuje się przed Jednym Bogiem.

1Tm 2:5
Bo jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek - Chrystus Jezus.

A Jezus Chrystus nie jest w trójcy bo jest przed YHVH Bogiem Ojcem, więc nie może Być YHVH Bogiem.

Heb 9:24
Chrystus bowiem nie wszedł do świętego namiotu, który sporządziły ludzkie ręce jako namiastkę tego prawdziwego, ale wszedł do samego nieba. Teraz oręduje za nami przed Bogiem[/.

Skoro pisze JEDEN to znaczy JEDEN i nigdy JEDEN nie będzie trzy, wystarczy nie wychodzić poza to co napisano ani nie filozofować bo stąd biorą się fałszywe nauki o trójcy i tym podobne.

Jer 5:31
Prorocy przepowiadają fałszywie, kapłani zaś uczą na własną rękę. A lud mój to lubi! Lecz cóż uczynicie, gdy koniec nastąpi?

Te fragmenty nie przeczą istnieniu Trójcy Świętej.
Ostatnio zmieniony 29 lis 2012, 18:03 przez Iwona19, łącznie zmieniany 1 raz.

9RP
Posty: 1081
Rejestracja: 19 lut 2012, 9:10

Post autor: 9RP »

Paul
nie dyskutowałem by udowodnić istnienie tz trójcy
wszak to konstrukcja teologiczna na wytłumaczenie natury Boga
moim zdaniem wyraz pychy ludzi którzy chcą "zaszufladkować " i włożyć w ramki Kogoś kogo nie sposób ogarnąć ludzkim rozumem
Ja tylko chciałem pokazać ,ze konkretny werset może być "bronią obusieczną " bo trzech świadków o tym że Jezus przeszedł próbę
czyni z Jezusem sumę 4
a więc propaguje się tam czwórcę
dla mnie to absurd dowodzący
bezsensu dzielenia Boga na odrębne osoby
wg ludzkiej miary osobowości
ciekawe że wszędzie gdzie pada liczba 3 zwolennicy tej teorii widzą trójcę
robią elementy trójcy nawet z 2 aniołów towarzyszących aniołowi HaShem
podczas wizyty u Abrahama
jeżeli więc trójca była u Abrahama to czy Bóg był wtedy w niebie ? ten którego nikt nigdy nie widział bo widzieć nie może ten co przebywa w niedostępnej jasności ?
dziwni są zwolennicy tej teorii
pozdrawiam
sługa w społeczności

Awatar użytkownika
Eliot
Posty: 4160
Rejestracja: 22 sie 2011, 10:37

Post autor: Eliot »

Iwona19 pisze:Te fragmenty nie przeczą istnieniu Trójcy Świętej.
Ale nie pisz, proszę, że te fragmenty ją popierają ;-)
Bo to już zakrawałoby na żarty...
"Sławiłem więc radość, bo nic dla człowieka lepszego pod słońcem, niż żeby jadł, pił i doznawał radości, i by to go cieszyło w jego trudzie za dni jego życia, które pod słońcem daje mu Bóg." (Ecc 8:15 bt)

Paul
Posty: 154
Rejestracja: 20 cze 2010, 15:17

Post autor: Paul »

Iwona19 pisze:Te fragmenty nie przeczą istnieniu Trójcy Świętej.
według tego sposobu myślenia także nie przeczą dwójcy, czwórcy, piątcy, szóstcy i.t.d
a tym bardziej nie przeczą a wręcz krzyczą że Bóg jest JEDEN, Ten Jeden który wskrzesił z martwych Jezusa i poświadczył tym swe istnienie że jest sam Jeden.

Masz prawo wierzyć w boga jakiego chcesz, nic mnie do tego, ale pamiętaj że YHVH Bóg się nie zmienia, Jeśli jest Bogiem Abrahama, Bogiem Izaaka, Bogiem Jakuba, Bogiem Mojżesza, Bogiem Dawida, Bogiem Jezusa zwanego Chrystusem i tak Ci wierni mężowie wierzyli że jest JEDEN to nie mógł się nagle zmienić w trzy osoby czy hipostazje czy jeszcze inaczej, żaden z tej garstki mężów wiernych YHVH Bogu nie wierzyli w trójcę, sam Jezus Chrystus który stał się Panem nauczał i oddawal cześć JEDNEMU Bogu a nie trójcy.

Luk 18:19
Powiedział mu Jezus:
Dlaczego nazywasz Mnie dobrym? Tylko jeden Bóg jest dobry.

Przez długi czas próbowalem zrozumieć czym bądz kim jest trójca ale duch we mnie oponuje i mówi mi ażebym trzymał się tego co napisane i nie wykraczał poza pisma (1Kor 4:6), a pismo mówi że Jeden Jest Jahwe. Amen

Iwona19
Posty: 786
Rejestracja: 26 lis 2012, 23:38
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Iwona19 »

Jeden w trzech Osobach
Słów mi właściwych często brakuje na opisanie mej miłości do Ciebie

Paul
Posty: 154
Rejestracja: 20 cze 2010, 15:17

Post autor: Paul »

Iwona19 pisze:Jeden w trzech Osobach
Proszę cię pokaż mi chociażby jeden malutki, malutenki werset w Biblii że ktoś się modlił do boga jednego w trzech osobach, obojętne kto, może Jakub, Noe, Mojżesz, Dawid.

Jezus Chrystus Syn Najwyższego czy też modlił się do Boga JEDNEGO "w trzech osobach"?

Czy to jest logiczne żeby sam do części swojej się modlił i sam siebie wysłuchiwał?.


YHVH Bóg nigdzie w Biblii nie modli się sam do siebie proszę wytłumacz to i rozwiń, bo jest to nielogiczne i niemądre oraz sprzeczne ze Słowem YHVH Boga który jest Bogiem Najwyższym nad wszystkimi bogami nawet nad tymi w trzech osobach.
________________________________________________________________________________
Psm 97:9
Bo Ty, o Jahwe, Najwyższy, panujesz nad całym światem, nieskończenie wyniesiony ponad wszystkich bogów.

Awatar użytkownika
janosik
Posty: 137
Rejestracja: 22 wrz 2012, 23:04
Lokalizacja: Austria
Kontakt:

Post autor: janosik »


benpo
Posty: 263
Rejestracja: 21 maja 2011, 17:44
Lokalizacja: Poland
Kontakt:

Re: Jak Biblia naucza o Trojcy Świętej!

Post autor: benpo »

mirek pisze:Świadkowie Jehowy twierdzą, iż nauki o Trójcy nie ma w Piśmie Świętym. Ja jednak przedstawiam tutaj dowód, iż Strażnica się myli. Oto szkic rozumowania:

1. Jest jeden Bóg!

2. Bóg Ojciec jest Bogiem - oczywiste, nie przytaczam wersetów

3. Syn Boży jest Bogiem:

Iz 9:5 Bw „Albowiem dziecię narodziło się nam, syn jest nam dany i spocznie władza na jego ramieniu, i nazwą go: Cudowny Doradca, Bóg Mocny, Ojciec Odwieczny, Książę Pokoju.”

Mt 1:23 Bw „Oto panna pocznie i porodzi syna, i nadadzą mu imię Immanuel, co się wykłada: Bóg z nami.”

J 1:1 Bw „Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, a Bogiem było Słowo.”

J 1:18 Bw „Boga nikt nigdy nie widział, lecz jednorodzony Bóg, który jest na łonie Ojca, objawił go.”

J 20:28 Bw „Odpowiedział Tomasz i rzekł mu: Pan mój i Bóg mój.”

Rz 9:5 Bw „do których należą ojcowie i z których pochodzi Chrystus według ciała; Ten jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amen.”

Kol 2:9 Bw „gdyż w nim mieszka cieleśnie cała pełnia boskości”

Flp 2:6 Bw „który chociaż był w postaci Bożej, nie upierał się zachłannie przy tym, aby być równym Bogu,”

2Tes 1:12 Bw „aby imię Pana naszego Jezusa Chrystusa było uwielbione w was, a wy w nim, według łaski Boga naszego i Pana Jezusa Chrystusa.”

Tt 2:13 Bw „oczekując błogosławionej nadziei i objawienia chwały wielkiego Boga i Zbawiciela naszego, Chrystusa Jezusa,”

2P 1:1 Bw „Szymon Piotr, sługa i apostoł Jezusa Chrystusa, do tych, którzy dzięki sprawiedliwości Boga naszego i Zbawiciela Jezusa Chrystusa osiągnęli wiarę równie wartościową co i nasza:”

1J 5:20 Bw „Wiemy też, że Syn Boży przyszedł i dał nam rozum, abyśmy poznali tego, który jest prawdziwy. My jesteśmy w tym, który jest prawdziwy, w Synu jego, Jezusie Chrystusie. On jest tym prawdziwym Bogiem i życiem wiecznym.”


4. Duch Święty jest Bogiem[/]Dz 5:3-4 Bw „I rzekł Piotr: Ananiaszu, czym to omotał szatan serce twoje, że okłamałeś Ducha Świętego i zachowałeś dla siebie część pieniędzy za rolę?(4) Czyż póki ją miałeś, nie była twoją, a gdy została sprzedana, czy nie mogłeś rozporządzać pieniędzmi do woli? Cóż cię skłoniło do tego, żeś tę rzecz dopuścił do serca swego? Nie ludziom skłamałeś, lecz Bogu.”

1Kor 3:16 Bw „Czy nie wiecie, że świątynią Bożą jesteście i że Duch Boży mieszka w was?”

1Kor 6:19-20 Bw „Albo czy nie wiecie, że ciało wasze jest świątynią Ducha Świętego, który jest w was i którego macie od Boga, i że nie należycie też do siebie samych?(20) Drogoście bowiem kupieni. Wysławiajcie tedy Boga w ciele waszym.”[/color]

5. W stwarzaniu człowieka brała udział cała Trójca Święta:

Rdz 1:26 Bw „Potem rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na obraz nasz, podobnego do nas i niech panuje nad rybami morskimi i nad ptactwem niebios, i nad bydłem, i nad całą ziemią, i nad wszelkim płazem pełzającym po ziemi.”

J 1:3 Bw „Wszystko przez nie powstało, a bez niego nic nie powstało, co powstało.”

Hi 33:4 Bw „Duch Boży stworzył mnie, a tchnienie Wszechmocnego ożywiło mnie.”[/color]

6. Izraelici na pustynii kusili jednego Boga w trzech osobach:

Pwt 6:16 Bw „Nie będziesz kusił Pana, Boga swego, jak kusiliście go w Massa.”

1Kor 10:9 Bw „ani nie kuśmy Pana, jak niektórzy z nich kusili i od wężów poginęli,”

Hbr 3:7-9 Bw „Dlatego, jak mówi Duch Święty: Dziś, jeśli głos jego usłyszycie,(8) nie zatwardzajcie serc waszych, jak podczas buntu, w dniu kuszenia na pustyni,(9) gdzie kusili mnie ojcowie wasi i wystawiali na próbę, chociaż oglądali dzieła moje przez czterdzieści lat.”[/color]

7. Mieszkać ma w nas cała Trójca Święta:

1J 4:12 Bw „Boga nikt nigdy nie widział; jeżeli nawzajem się miłujemy, Bóg mieszka w nas i miłość jego doszła w nas do doskonałości.”

2Kor 13:5 Bw „Poddawajcie samych siebie próbie, czy trwacie w wierze, doświadczajcie siebie; czy nie wiecie o sobie, że Jezus Chrystus jest w was? Chyba żeście próby nie przeszli.”

1Kor 3:16 Bw „Czy nie wiecie, że świątynią Bożą jesteście i że Duch Boży mieszka w was?”[/

8. W zmartwychwstanie Chrystusa zaangażowana była cała Trójca Święta:

Dz 2:32 Bw „Tego to Jezusa wzbudził Bóg, czego my wszyscy świadkami jesteśmy;”

J 2:19 Bw „Jezus, odpowiadając, rzekł im: Zburzcie tę świątynię, a Ja w trzy dni ją odbuduję.”

Rz 8:11 Bw „A jeśli Duch tego, który Jezusa wzbudził z martwych, mieszka w was, tedy Ten, który Jezusa Chrystusa z martwych wzbudził, ożywi i wasze śmiertelne ciała przez Ducha swego, który mieszka w was.”


9. Wreszcie wszystkie osoby występują razem:

]Mt 28:19 Bw „Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego,”

Rz 15:30 Bw „Proszę was tedy, bracia, przez Pana naszego, Jezusa Chrystusa, i przez miłość Ducha, abyście wespół ze mną walczyli w modlitwach, zanoszonych za mnie do Boga,”

1Kor 12:4-6 Bw „A różne są dary łaski, lecz Duch ten sam.(5) I różne są posługi, lecz Pan ten sam.(6) I różne są sposoby działania, lecz ten sam Bóg, który sprawia wszystko we wszystkich.”

2Kor 13:13 Bw „Łaska Pana Jezusa Chrystusa i miłość Boga, i społeczność Ducha Świętego niech będzie z wami wszystkimi.”

Ef 1:17 Bw „aby Bóg Pana naszego Jezusa Chrystusa, Ojciec chwały, dał wam Ducha mądrości i objawienia ku poznaniu jego,”

Ef 4:4-6 Bw „jedno ciało i jeden Duch, jak też powołani jesteście do jednej nadziei, która należy do waszego powołania;(5) jeden Pan, jedna wiara, jeden chrzest;(6) jeden Bóg i Ojciec wszystkich, który jest ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich.”

Ga 4:6 Bw „A ponieważ jesteście synami, przeto Bóg zesłał Ducha swego Syna do serc waszych, wołającego: Abba, Ojcze!”

Hbr 9:14 Bw „o ileż bardziej krew Chrystusa, który przez Ducha wiecznego ofiarował samego siebie bez skazy Bogu, oczyści sumienie nasze od martwych uczynków, abyśmy mogli służyć Bogu żywemu.”

1P 1:2 Bw „według powziętego z góry postanowienia Boga, Ojca, poświęconych przez Ducha ku posłuszeństwu i pokropieniu krwią Jezusa Chrystusa: Łaska i pokój niech się wam rozmnożą.”

1P 3:18 BT „Chrystus bowiem również raz umarł za grzechy, sprawiedliwy za niesprawiedliwych, aby was do Boga przyprowadzić; zabity wprawdzie na ciele, ale powołany do życia Duchem.”


Takich wersetów jest mnóstwo. To tylko pewien szkic myśli. Ja się wobec tego zapytuję, czy to wszystko przypadek, iż takie miejsca współpracy wzajemnej trzech osób boskich znajdujemy w Biblii? Dlaczego Strażnica nie może zrozumieć, że nauka o Trójcy wynika m.in. z wyżej wymienionych tekstów?
Ty pojmujesz to takjak ci wpojono od dziecka,nie masz duchowego zrozumienia bo Pan nie otworzył ci umysłu abyś zrozumiał Pisma w których nie istnieje coś takiego jak trójca, ja nie jestem z świadków, jestem biblijnie wierzący, i kiedyś wierzyłem jak ty, dopóki przez Bożą łaskę zetknąłem się z Biblią i po latach Bóg mi objawił te sprawy, jak tym co spotkawszy Pana Jezusa po Jego zmartwychwstaniu podążali z Panem aż do Emaus. Tobie tego wyrażnie brakuje, jak każdemu katolikowi, nawet nie wiesz że wierzysz oszustwom ojców kościoła co trójcę wydumali za Konstantyna znanego mordercę bo chciał zostać cesarzem i udało mu się to, trójcę wymyślono na zorganizowanym przez niego soborze nicejskim w 325 r.po Chrystusie. Poczytaj sobie to co ci podeślę, to może ci się nieco otworzą oczy i uciekniesz z tego kościoła jak najprędzej i jego fałszywych nauk. Bliższe spojrzenie na Mt 28:
19 - Studium Krytyki Tekstu
Tłumaczenie wybranych fragmentów z broszury "Bliższe spojrzenie na Mt 28:19 - Studium
Krytyki Tekstu" Marka Kennicott'a
Uwaga Redaktora
Ten tekst jest skorygowanym wznowieniem publikacji zatytułowanej "Zbiór dowodów za i
przeciw tradycyjnemu słownictwu we frazie dotyczącej chrztu w Ew. Mateusza 28:19"
napisanej w 1961 roku przez pastora A. Ploughman z Birmingham w Anglii.
Wprowadzenie
Przyp. 30:5 "Wszelka mowa Boża jest czysta..." (BG)
Ps 119:104 "Z Twoich przykazań czerpię roztropność, dlatego nienawidzę wszelkiej ścieżki
nieprawej". (BT)
Wielu ma trudności w zrozumieniu frazeologii Mat. 28:19, dlatego piszą do autorów
czasopism chrześcijańskich pytając o znaczenie tego wersetu. Jednak większość
odpowiadających ignorowała do tej pory ich pytania ubierając swe odpowiedzi w pięknie
brzmiące słowa, wyrażenia, idee i hasła, które co prawda mądrze brzmiały, ale niczego nie
wyjaśniały.
Problemem, na który w większości przypadków nie znajduje się odpowiedzi, są
słowa:"chrzcząc ich w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego." Wyrażenie to kwestionowane jest
nie z powodu konkretnej doktryny do której prowadzi, ale raczej z powodu wielu świadectw
sugerujących inną jego treść, jak i użytej w nim składni i gramatyki.
Czy ta "imienna formuła" z Mat 28:19 jest oryginalna? Czy też, jak "trzech świadków" z 1
Jana 5:7, jest tylko dodatkiem, wprowadzonym do wczesnych manuskryptów w celu
podparcia tworzonej doktryny? By zrozumieć znaczenie tego pytania, rozważmy słowa
znanego badacza biblijnego F.C. Conybeare (XIX wiek) .
"Aż do połowy dziewiętnastego wieku, tekst o trzech świadkach z 1 Jana 5:7, dzielił wraz z
Mat. 28:19 trudne zadanie dostarczenia biblijnego potwierdzenia doktryny Trójcy...
(Nieprawdziwe słowa dodane w 1 Jana )... są obecnie odrzucane przez wszystkie autorytety,
za wyjątkiem Papieża w Rzymie. W następstwie czego, cały ciężar dowodzenia Trójcy spadł
na Mateusza 28:19".
Być może powodem dlaczego nie podjęto poważnego, naukowego wysiłku, aby odkryć (lub
potwierdzić) prawdę dotyczącą tego wersetu, jest to, że podważyłoby to same fundamenty
tradycyjnej, post-nicejskiej teologii. Jeśli faktycznie tytuły "Ojca, Syna i Ducha Świętego"
zostały dodane i nie były słowami naszego Pana, wtedy jaki mamy biblijny autorytet, by
chrzcić w imię inne niż Jezusa? Odpowiedzią może być tylko - żaden.
Jednakże, ważne są nie tyle możliwe wnioski tego studium, ale raczej poznanie prawdy.
Celem tego studium jest więc odkrycie jakie słowa rzeczywiście zapisał Mateusz .
Dzięki zastosowaniu różnych metod krytyki tekstu, przekonamy się jakie słowa zapisał
Mateusz, a jakie zostały dodane do tego świętego pisma przez innych.
Dobrze zrobimy jeśli zaczniemy od przypomnienia sobie poważnych napomnień Pisma:
Pwt 4:2 "Nic nie dodacie do tego, co ja wam nakazuję, i nic z tego nie odejmiecie,
zachowując nakazy Pana, Boga waszego, które na was nakładam". (BT)
Ogólnie o krytyce tekstu.
Krytyka tekstu odnosi się do metodologicznego badania i porównywania różnych
dokumentów, w celu odzyskania oryginalnej formy tekstu lub przynajmniej formy najbliższej
oryginałowi.
SWETE, "Aids to the student" - Variorum Bible:
"Tekst Nowego Testamentu spoczywa na połączonym świadectwie serii udokumentowanych
dowodów: zachowanych manuskryptów oryginalnej greki, wczesnych przekładów i cytatówpatrystyki (fragmentów cytowanych przez następców pierwszych chrześcijańskich autorów,
znanych jako "Ojcowie")."
Odnośnie Świadectwa Manuskryptów.
"Autografy (oryginały) Nowego Testamentu zaginęły prawdopodobnie w przeciągu kilku lattym, jak zostały napisane. Żaden wczesny autor chrześcijański nie określa ich, jako wciąż
istniejących [...] nie mogli przewidzieć ich znaczenia dla potomnych."
O Wczesnych Przekładach.
z
po
"Jako dalsze w kolejności po manuskryptach - kanałach przekazywania tekstu greckiego
Testamentu, muszą być umiejscowione starożytne przekłady, które powstały z greckich
manuskryptów. W większości przypadków są one starsze niż zachowane manuskrypty.
Tłumaczenia starołacińskie i syryjskie powstały w drugim wieku i przenoszą nas do czasu
bezpośrednich następców Apostołów."
O Patrystycznych Pismach.
"Cytaty Nowego Testamentu w pismach greckich i łacińskich pisarzy chrześcijańskich z
pierwszych pięciu wieków, są tak obszerne, że w przypadku zaginięcia wszystkich
manuskryptów Kanonu, byłoby możliwe odtworzenie prawie całego jego tekstu z tego tylko
źródła. Pozostaje dużo przykładów, w których patrystyczny autorytet może przechylić wagę
za lub przeciw, dyskutowanemu zapisowi."
Używając powyższych metod krytyki tekstu, jak również tego co jest nazwane "dowodem
wewnętrznym ", możemy z dużą wiarygodnością odtworzyć prawdziwe brzmienie naszego
tekstu. W odniesieniu do Mateusza 28:19 Encyklopedia Religii i Etyki (ERE) mówi:
(Tom 2, str. 380).
" Jest to główny dowód na rzecz tradycyjnego poglądu [...]gdyby był niepodważalny,
przeważyłby szalę na jego korzyść, ale jego wiarygodność kwestionowana jest zarówno na
gruncie krytyki tekstu, jak i literackiej i historycznej."
Zastosujmy zatem te metody, aby odkryć poprawną wersję tekstu Mateusza 28:19...
Świadectwo Manuskryptów.
Jeśli greckie manuskrypty ewangelii Mateusza byłyby naszym jedynym źródłem dochodzenia
treści wersetu 28:19, wtedy nie byłoby potrzeby dalszego zgłębiania tego tematu, gdyż
wszystkie zachowane manuskrypty zawierają wyrażenie "chrzcząc ich w imię Ojca, Syna i
Ducha Świętego." Znowu z Encyklopedii (ERE):
"We wszystkich zachowanych manuskryptach [...] tekst ten jest zachowany w tradycyjnej
formie."
Jednakże musimy pamiętać, że nie mamy żadnego (istniejącego) manuskryptu, który by był
znapisany w pierwszym, drugim, a nawet trzecim wieku. Nasze najwcześniejsze kopie
manuskryptów, a rzeczywisty zapis Mateusza, dzieli przepaść trzech stuleci.
Musimy również pamiętać, że żaden zachowany manuskrypt nie jest wolny od błędów.
Niektóre mają błędy charakterystyczne tylko dla siebie, inne - całe rodziny manuskryptów -
powielają te same błędy. Krytyk tekstu stara się odtworzyć, poprzez sprawdzenie wszystkich
świadectw, jaki był oryginalny zapis.
Fakty poświadczają, że możliwe jest, iż wszystkie istniejące manuskrypty mają jeden lub
więcej wspólnych błędów. Fakt ten należy zaakceptować, nawet gdy nam on nie odpowiada.
Innym faktem, przed który musimy stanąć, jest to, że w tym przedziale czasowym trzech
pierwszych wieków, pojawiły się fałszywe nauki, które rozwinęły się w Wielkie Odstępstwo.
Według znanego krytyka tekstu Dr. C.R. Gregory:
"Greckie manuskrypty Nowego Testamentu były często zmieniane przez skrybów, którzy
włączali do nich wersje tekstów, które były im znane, i które uważali za prawidłowe".
W jaki sposób doszło do tych zmian, będziemy omawiali w następnym rozdziale.
Inny autor mówi następująco o "znaczeniu" jakie dano świadectwu manuskryptów:
"Robimy wieki krok do przodu, gdy przyznajemy manuskryptom znaczenie, nie według ich
wieku, ale według wieku tekstu, który zawierają. Zaszczyt wprowadzenia tej metody,
nazwanej "Krytyką Porównawczą" należy przypisać Tregellesowi . Jest to metoda naukowazapewnia nam po raz pierwszy pewne rezultaty.[...] Są powody, by wierzyć, że największe
błędy, które kiedykolwiek zniekształciły tekst, pojawiły się w już w drugim wieku [...] To, co
potrzebujemy, to nie jest starożytny tekst, ale tekst prawdziwy ."
Oczywiście, kiedy autor mówi o "największych błędach", nie mówi on o błędach w nauczaniu,
ale jako krytyk tekstu mówi o błędach w samym tekście. Niektóre z tych błędów pojawiły się
równocześnie z fałszywymi naukami w pierwotnym kościele.
Gdzie są najwcześniejsze manuskrypty?
Fakt, że nie posiadamy kopii datowanych na wcześniej niż czwarty wiek, prowadzi naturalnie
do pytania: "Co stało się z pierwszymi manuskryptami?" Następujacy cytat odpowie na to
pytanie:
"Dioklecjan w 303 r.n.e rozkazał spalić wszystkie święte księgi, na szczęście ocalało jednak
dość, aby święty tekst nie poszedł w zapomnienie." Swete in Variorum "Aids to the Student."
Powodem tego, że nie znajdujemy pierwszych manuskryptów jest to, że były one niszczone
przez prześladowców pierwotnego Kościoła, w czasach kiedy chrześcijaństwo nie stało się
jeszcze religią "państwową", co nastąpiło później za Konstantyna. Euzebiusz, który opiekował
się wielką biblioteką w Cezarei pisał:
"Widziałem na własne oczy burzone domy modlitwy i palone na rynku święte Pisma."
i
Nasze wnioski z pierwszej metody dochodzenia są następujące:
1. Wszystkie znane manuskrypty popierają trzyimienną frazę w Mat. 28.19.
2. Kopiści wprowadzili do tekstu zmiany - niektóre z powodu błędu, inne celowo – nie mniej
jednak zmiany. Krytyka tekstu ujawnia te zmiany dość czytelnie.
3. Jest możliwe że wczesne zniekształcenia tekstu są zachowane we wszystkich
zachowanych manuskrypta/azjadlaciebie.blogspot.comch
4. Celem krytyki tekstu jest nie tyle znaleźć najstarszy, co właściwy tekst.
5. Manuskrypty sprzed IV wieku nie istnieją, w większości z powodu prześladowań
wczesnego kościoła.
Z powyższych faktów wynika, że same manuskrypty nie wystarczą, by objawić prawdziwy
tekst. Musimy więc zwrócić się do drugiej części naszych dowodów - wczesnych przekładów.
Świadectwo Przekładów.
F. C. Conybeare zauważa:
"W jedynych kodeksach, które mogły zawierać nawet starszą wersję tego wersetu, czyli w
Sinaitic Syriac i najstarszym Latin Manuscript, nie ma niestety stron z końcówką Mateusza."
Zatem, mimo, że wszystkie wczesne tłumaczenia zawierają tradycyjną trzyimienną frazę
Mateusza 28:19, to najwcześniejsze z nich nie zawierają tych tekstów wcale. Co
najdziwniejsze, nie z powodu przeoczenia, lecz usunięcia!
Załóżmy, że nie wiemy dlaczego te strony zostały zniszczone. Zmuszeni jesteśmy zwrócić
się o pomoc do naszego następnego autorytetu - pism patrystycznych.
Świadectwo wczesnych pis/azjadlaciebie.blogspot.comm.
"W trakcie moich studiów uświadomiłem sobie wątpliwości, co do autentyczności tekstu
Mateusza 28:19. Patrystyczne świadectwa przeciwko temu tekstowi są wyraźne [...]." F.C
Conybeare w Hibbert Journal
W jakim stopniu jest to prawdą? Jakie są fakty? Podczas, gdy faktycznie żaden manuskrypt
z pierwszych trzech wieków nie istnieje, to jednak mamy pisma przynajmniej dwóch osób,
które posiadały lub miały dostęp do manuskryptów znacznie wcześniejszych niż
najwcześniejsze, które posiadamy.
Są również inni, którzy cytują Mateusza 28:19, których pisma posiadamy, a które datowane
są znacznie wcześniej, niż nasze najlepsze kopie manuskryptów.
Kim byli ci ludzie? Kiedy żyli? Czy byli godni zaufania? W jakim brzmieniu cytowali oni
Mateusza 28:19? Są to pytania na które musimy odpowiedzieć.
Rozważymy świadectwa następujących ludzi:
1) Euzebiusz z Cezareii
2) Nieznany autor De Rebaptismate
3) Orygenes
4) Klemens z Aleksandrii
5) Justyn Męczennik
6) Macedoniusz
7) Eunomiusz
8) Afrates
Uczynimy to albo cytując ich pisma, albo metodą pośrednią, cytując pisma współczesnych im
autorów zawierających cytaty ich pism. Zanim przejdziemy do świadectw tych wczesnych
pisarzy, musimy dobitnie podkreślić, że jeśli miałyby one decydować o kwestiach
teologicznych, to świadectwa tych "ojców" są bez wartości.
Nasza doktryna musi mieć źródło w czystym Słowie Bożym i w niczym innym. Ci tak zwani
"ojcowie" żyli w wieku teologicznej ciemności i herezji! Ich świadectwo jest wartościowe
jedynie dlatego, że jest potwierdzeniem manuskryptów, które są znacznie starszych niż te,
które obecnie posiadamy.
Dlatego studiowanie ich pism nie służy tworzeniu doktryny, czy teologii, ale znalezieniu
wczesnych świadectw kwestionowanych wersetów.
Euzebiusz z Cezarei.
Naszym pierwszym świadkiem jest Euzebiusz z Cezarei. Urodził się około 270 r.n.e, a zmarł
około 340 r.n.e. Żył w czasach duchowej ciemności. Był trynitarianinem i w późniejszym
okresie swego życia pomagał w tworzeniu credo nicejskiego.
Mosheim tak pisał o nim w przypisie redaktorskim:
"Euzebiusz Pamfili, biskup Cezarei w Palestynie, mąż światły i wykształcony, jego pisma
teologiczne przyniosły mu zasłużoną sławę. Do około czterdziestego roku życia był bliskim
przyjacielem męczennika Pamfilusa, uczonego, fundatora biblioteki w Cezarei, skąd
Euzebiusz wyniósł większość swej wiedzy."
F.C. Conybeare napisał:
"Spośród patrystycznych świadków, żaden nie jest tak ważny jak Euzebiusz z Cezarei, gdyż
żył on w pobliżu najwspanialszej biblioteki swoich czasów zgromadzonej przez Orgenesa i
Pamfilusa..."
Świadectwo Euzebiusza.
Według Conebeare:
"Euzebiusz cytował ten tekst (Mat. 28:19) wielokrotnie w swoich pismach pomiędzy 300 a
336 r.n.e, między innymi w swoich komentarzach do Psalmów, Izajasza, w Demonstratio
Ewangelica, w Teofanii... w swojej słynnej Historii Kościoła i w dziele o Konstantynie.
Znalazłem w nich 18 cytatów Mateusza 28:19 i zawsze w następującej formie:
"Idźcie i czyńcie uczniami wszystkie narody w imię moje, ucząc ich przestrzegać to, co wam
rozkazałem".
Euzebiusz oprócz tego, że cytuje te wersety w tej formie, to komentuje też je w sposób
podkreślający szczególnie słowa "w imię moje". W swojej Demonstriatio Evangelica pisze
(kol. 240, strona 136):
"Bo nie tylko nakazał im czynić uczniów z wszystkich narodów, ale uczynił to z istotnym
dodatkiem: "w jego imieniu". Imię to miało tak wielką wagę, że Apostoł mówi "Bóg nadał mu
imię ponad wszelkie imię, tak że na imię Jezusa każde kolano się ugnie w niebie i na ziemi i
pod ziemią." Słuszną rzeczą było więc nadanie tak wielkiej wagi mocy leżącej w jego imieniu,
zakrytej niestety dla wielu, i dlatego też powiedział do swoich apostołów:
Idźcie, i czyńcie uczniami wszystkie narody w imię moje"
Conybeare kontynuuje w Hibbert Journal 1902:
"Jest oczywiste, że tekst w takim brzmieniu Euzebiusz znalazł w starożytnych manuskryptach
zgromadzonych od 50 do 150 lat przed jego narodzinami przez jego poprzedników. O innych
wersjach tego tekstu nigdy nie słyszał, aż do momentu, gdy odwiedził Konstantyna i wziął
udział w Soborze w Nicei. Potem, gdy był już stary, w dwóch swoich kontrowersyjnych
pismach "Przeciwko Marcellusowi" i "O teologii Kościoła", użył wersji znanej nam
współcześnie. Innym jego pismem, zawierającym tekst ten w tej wersji, jest list napisany po
Soborze w Nicei do jego podopiecznych w Cezarei"
Dowód wewnętrzny .
1 Tes. 5:21 „Wszystkiego doświadczajcie, co dobre, tego się trzymajcie". (BW)
W tym wersecie, greckim słowem tłumaczonym jako „doświadczajcie" jest dokimazo które
oznacza "testuj, badaj, sprawdzaj tak, aby po sprawdzeniu można było uznać sprawdzaną
rzecz za prawdziwą i wartościową".
W naszych staraniach dowiedzenia się, która wersja Mateusza 28:19 jest oryginalna,
poddamy obie dziesięciu testom. W ten sposób będziemy mogli zidentyfikować prawdziwą i
fałszywą.
1. Test kontekstu.
Badając kontekst stwierdzamy, że tradycyjnej trzyimiennej frazie brakuje składniowej jakości
tzn. prawdziwy sens wersetu jest trudny do uchwycenia z powodu błędu w lingwistycznym
wzorze. Jednak jeśli oddamy go tak jak poniżej, wszystko do siebie pasuje i jego wymowa
jest jasna:
"Dana jest mi wszelka moc... idźciewięc ...czyńcie uczniów w imię moje nauczając ich
cokolwiek (ja) wam poleciłem... (Ja) jestem z wami..."
2. Test częstotliwości.
Czy fraza "w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego" występuje gdziekolwiek w Biblii? Nigdzie.
Czy Jezus używał frazy "w imię moje" przy innych okazjach?
Tak 17 razy, przykłady znaleźć można w Mat 18.20, Marka 9:37,39,41, w Janie 14:14 i 26 i
16:23.
3. Test argumentacji.
Czy znajdujemy w Biblii jakąkolwiek argumentację opartą na frazie trzyimiennej, lub
chrzczeniu w potrójne imię? Nie ma żadnej.
Czy znajdujemy w Biblii jakąkolwiek argumentację opartą na fakcie chrzczenia w imię
Jezusa?
Tak! Taka argumentacja użyta jest w 1 Kor. 1:13 „Czy rozdzielony jest Chrystus? Czy Paweł
za was został ukrzyżowany albo w imię Pawła zostaliście ochrzczeni?" (BW)
Z tej argumentacji, jeśli starannie ją przeanalizujemy, wynika, że uczniowie powinni być
chrzczeni w imię Tego, który był za nich ukrzyżowany. Ojciec, w swojej cudownej miłości, dał
za nas swego umiłowanego Syna, który przez Ducha został wskrzeszony. To jednak Pan
Jezus został ukrzyżowany i dlatego to w Jego imię uczniowie mają być chrzczeni w wodzie.
Według Dr. Thomasa w "Wyjawionej tajemnicy" artykuł XLIV.
"Jest tylko jedna droga, aby wierzący w "rzeczy dotyczące Królestwa Bożego i imię Jezusa
Chrystusa" przyoblekł się w Niego lub przyjął Jego imię, a mianowicie przez zanurzenie w
Jego imię. Chrzest został dany dla tego specyficznego celu".
„„Co do jego znaczenia: chrzest jest nierozdzielnie związany ze śmiercią Chrystusa. Jest
środkiem identyfikacji wierzącego ze śmiercią Pańską" (Boża droga, str.190).
Ojciec nie umarł, nie umarł też Duch. Jak mówi Pismo: "Pogrzebani jesteśmy z Nim
(Jezusem) w chrzcie," nie z Ojcem, Synem i Świętym Duchem. (Rzym 6:3-5).
R Roberts użył tego argumetu (Natura chrztu str. 13)
"Według doktryny trynitarnego chrztu, nie wystarcza być zanurzonym w Syna. W ten sposób
usuwamy Chrystusa z jego pozycji łącznika, wejścia, "nowej żywej drogi". Mamy więc trzy
imiona pod niebem przez które możemy być zbawieni, w przeciwieństwie do deklaracji
apostolskiej, że „nie ma żadnego innego imienia pod niebem (niż Jezusa Chrystusa z
Nazaretu), danego ludziom, przez które moglibyśmy być zbawieni". Dz.Ap. 4:12 (BW).
W argumentacji Pawła chodzi oczywiście o to imię. Czy zostaliście ochrzczeni w imię Pawła,
w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego bądź w jakiekolwiek inne imię, które usuwa Chrystusa z
pozycji łącznika i jedynego imienia przez które mamy zbawienie? .
Jest to argument, który potwierdza, że oryginalny tekst Mateusza 28:19 zawiera frazę "w imię
moje".
4. Test analogii.
Czy jest w Biblii cokolwiek analogicznego do chrztu w potrójne imię? Nie ma.
Czy jest coś analogicznego do chrztu w imię Jezusa?
Tak. Ojciec chrzcił uczniów darem Ducha Świętego - obietnicy, która przyszła według Jezusa
"w Jego imieniu" (Jan 14:26). To dlatego, że Jezus jest "łącznikiem" zarówno w chrzcie
wodnym, jak i chrzcie duchem. Co potwierdzają poniższe cytaty:
Jan 16:7
"Mówię wam prawdę, że konieczne jest dla was bym odszedł, bo jeśli nie odejdę,
pocieszyciel nie przyjdzie do was. Ale jeśli odejdę, przyślę go wam."
Jan 14:26
"Pocieszyciel, którym jest Duch Święty, którego Ojciec pośle wam w moim imieniu, on
nauczy was wszystkiego i przypomni wam wszystko cokolwiek wam powiedziałem
Dzieje Ap.8:12
"Gdy oni uwierzyli Filipowi głoszącemu rzeczy o Królestwie Bożym i imieniu Jezusa
Chrystusa, zostali ochrzczeni zarówno mężczyźni jak i kobiety.
Zauważ, że ci, którzy uwierzyli zostali ochrzczeni w wyniku głoszenia imienia Jezusa
Chrystusa, a nie "Ojca i Syna i Ducha Świętego". Przez analogię my także powinniśmy być
chrzczeni w imię Jezusa, gdyż to przygotowuje nas do chrztu Duchem, który także jest
udzielany w Jego imię (Dzieje 2:38-39, 19:1-5, Jana 3:3-5).
5. Test konsekwencji.
Czy w trakcie chrztu przyoblekamy się w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego? Nie.
Czy przyoblekamy się w imię Jezusa? Tak, gdy jesteśmy chrzczeni w imię Jezusa Chrystusa,
zgodnie z chrztem dokonywanym przez wczesny kościół, gdzie wierzący dosłownie zanurzani
byli w imię Jezusa Chrystusa jak sprawozdaje Pismo.
Gal. 3:27 „Bo wszyscy, którzy zostaliście w Chrystusie ochrzczeni, przyoblekliście się w
Chrystusa" (BW).
Nie znajdujemy w Piśmie żadnych wzmianek o rezultatach chrztu odnoszących się do tytułów
Ojca i Syna i Ducha Świętego. Każda wzmianka wykazuje związek z Chrystusem i Jego
ofiarą na krzyżu.
6. Test praktyki.
Czy kiedykolwiek uczniowie po otrzymaniu ewangelii chrzcili w potrójne imię? Nigdy.
Czy chrzcili w imię Jezusa? Zawsze. (Dzieje 2:38,8:16, 10:48 (wnioskowane), 19:5 itd.)
Bardzo często w obronie trójjedynego zanurzenia używa się argumentacji typu "Lepiej
stosować się do polecenia Pana Jezusa, niż wzorować na Dziejach Apostolskich". Jednakże
ten sposób rozumowania czyni apostołów nieposłusznymi, a ich chrzty nieważnymi.
Jeśli całe słowo Boże jest natchnione, a przecież jest, wtedy "nie powinniśmy dawać
większego znaczenia jednemu wersetowi ponad inny", ale raczej uwzględniać całość Słowa
Bożego w jego kontekście i stosować je w naszym życiu. Mówiąc inaczej, słowa Jezusa nie
są, ani mniej, ani bardziej ważne niż reszta Pisma.
Łatwiej jest przecież wierzyć, że uczniowie przestrzegali instrukcji Pana, niż sugerować, że
po tak krótkim czasie okazali się nieposłuszni Jego poleceniom.
7. Test znaczenia.
Jakie znaczenie przypisuje się w Piśmie chrztowi wierzących w imię Ojca Syna i Ducha
Świętego? Żadne.
Jakie znaczenie jest przypisywane chrztowi w imię Jezusa? Po pierwsze, Pisma uczą, że
chrzest w imię Jezusa jest aktem nawrócenia dla przebaczenia grzechów (Dzieje Ap. 2:38)
Po drugie, chrzest w Jego imię jest związany z obietnicą chrztu Duchem Świętym, (Dzieje
Ap. 2:38)
Po trzecie, chrzest w imię Jezusa jest związany z naszą identyfikacją ze śmiercią i
pogrzebem Chrystusa (Rzymian 6:1-4 i Kolosan 2:12).
Po czwarte, chrzest w imię Jezusa oznacza, że przyoblekamy się w Chrystusa (Gal. 3:27).
Po piąte, chrzest w Jego imię nazywany jest obrzezaniem Chrystusowym i odzwierciedla
zewleczenie starego człowieka grzechu. W ten sposób stajemy się nowym stworzeniem w
Chrystusie (Koi. 2:11-12, 2 Kor. 5-17).
Chrzest w potrójne imię może tylko odzwierciedlać wiarę w doktrynę Trójcy i ludzkie credo
stworzone dla wsparcia tej wiary.
8. Test równoległych świadectw.
Dzięki Bożej opatrzności tekst Mateusza 28:19 nie jest jedynym opisem tego wydarzenia w
ewangeliach naszego Pana. Łukasz również relacjonuje bardzo szczegółowo to zdarzenie. W
wersetach 24:47-48 pokazuje on Jezusa mówiącego w trzeciej osobie:
Łuk. 24:47 „I że, począwszy od Jerozolimy, w imię jego ma być głoszone wszystkim narodom
upamiętanie dla odpuszczenia grzechów" (BW).
Werset ten zgadza się z sugerowaną przez nas wersją tekstu Mateusza 28:19, w której Jezus
mówi w pierwszej osobie: "w moje imię".
Ponadto, ewangelia Marka relacjonuje to wydarzenie używa podobnego wzorca wypowiedzi:
"Idźcie ... na cały świat... głoście ewangelię.. każdemu.. ochrzczony ... w moim imieniu... "
(Marka 16:15-18).
9. Test uzupełniających się cytatów.
Nie ma w Biblii tekstu, który wykorzystywałby frazę trójimienną do wychwalania Boga, istnieje
jednak uderzające podobieństwo pomiędzy skorygowanym tekstem Mat 28:19 a Rzym. 1:4-5.
Zauważ następujące podobieństwa:
Mat. 28.19-20
"wszelka moc jest mi dana"
"idźcie"
"nauczając ich przestrzegać"
"wszystkie narody"
"w moim imieniu"
Rzym. 1:4-5.
„został ustanowiony Synem Bożym"
"otrzymaliśmy...apostolstwo"
" abyśmy... przywiedli do posłuszeństwa wiary"
”wszystkie narody" .
"dla imienia Jego"
10. Test zasady.
Napisane jest:
Kol. 3:17 „I wszystko, cokolwiek czynicie w słowie lub w uczynku, wszystko czyńcie w imieniu
Pana Jezusa, dziękując przez niego Bogu Ojcu". (BW)
Przesłanie, sformułowane przez Pawła, jest jasne. Słowo "cokolwiek" obejmuje wszystko, z
pewnością obejmuje więc i chrzest będący rytuałem zarówno słowa jak i czynu.
Tradycyjne słownictwo Mat. 28:19, używające potrójnego imienia, nie jest zgodne z tą
zasadą. Jest z nią zgodna jednak krótsza wersja. Wskazuje to, która z fraz jest fałszywa.
Słowo Boże nie przeczy sobie, lecz raczej się uzupełnia.
Paweł nie tylko głosił tą zasadę, ale również stosował ją w kontekście chrztu. W Dz. 19:1-5
widzimy uczniów Jana, ochrzczonych w czasie jego służby. Tak jak chrzest w imię Jezusa,
chrzest Jana był dla pokuty (Marka l :4, Dz. 2:38). Jan głosił w trakcie swej służby
chrzczielnej, że przyjdzie po nim Ten, który zgładzi grzechy świata i będzie chrzcił Duchem
Świętym.
Paweł zastosował tę zasadę i przechrzcił ich w imię Pana Jezusa. I w ten sposób używając
testu praktyki znajdujemy silne potwierdzenie dla frazy "w imię moje".
Inne źródła.
Sądzimy, że przedstawiliśmy wystarczającą ilość dowodów, by czytelnik mógł sam
zdecydować czy tradycyjna trójimienna forma w Mateusza 28:19 jest prawdziwa. Poniższe
cytaty komentują tradycyjną formułę.
Encyklopedia Religii i Etyki Hastinga:
"Zebrane świadectwa krytyki (tekstu, literackiej i historycznej) wyraźnie przeciwstawiają się
poglądowi, że tradycyjna forma Mat.28:19 jest słowami Jezusa."
Dr. Peake - Komentarze biblijne strona 723.
"Polecenie chrztu w potrójne imię jest późniejszą ingerencją doktrynalną. Zamiast chrztu w
imię Ojca i Syna i Ducha Świętego, powinniśmy raczej mówić o chrzcie "w moje imię".
Williams R.R. - Teologiczny podręcznik Biblii - strona 29.
"Polecenie chrztu w Mat. 28:19 wydaje się wskazywać wpływ rozwiniętej doktryny trynitarnej.
Pierwotnie chrzczono w imię Chrystusa. Połączenie koncepcji trynitarnej z aktem chrztu
świadczy o tym, że chrzest uważano za doświadczenie trynitarne."
Chrystiadelfian Monatshefte.
"Uderzający kontrast i brak wewnętrznej spójności tego zapisu... prowadzi do podejrzenia o
umyślne jego sfałszowanie w interesie doktryny Trójcy. Podejrzewa się, że w pierwotnym
chrześcijaństwie działały różne grupy, które próbowały zmodyfikować tekst Nowego
Testamentu. To zwiększa nasze wątpliwości, co do prawdziwości tej formuły."
Dr. Robert Young
W jego "Literalnym tłumaczeniu Biblii", Young umieszcza tradycyjną formułę Mat 28:19 w
nawiasach, podkreślając wątpliwości co do jej autentyczności.
Słownik Biblijny Blacka
"Trynitarna formuła w Mat. 28:19 jest późniejszym dodatkiem wprowadzonym przez jakiegoś
nadgorliwego chrześcijanina"
Profesor Harnack - "Historia dogmatów"
Profesor Harnack odrzuca ten tekst ze wzgardą, jako w żaden sposób nie będący "słowem
Pana".
F. Whiteley "Świadectwa"
"Sumienie duchowieństwa kłopotał fakt, że apostołowie i uczniowie nigdy nie stosowali
trójjedynego imienia z Mat. 28:19. Nawet trynitarianie, wiedząc, że doktryna ta nie była
chętnie przyjmowana przez Kościół w czwartym wieku, przyznają (np. Peake), że "polecenie
chrztu w potrójne imię jest późniejszym wtrętem doktrynalnym".
Kol 3:17 BW
"I wszystko, cokolwiek czynicie w słowie lub uczynku, wszystko czyńcie w imieniu Pana
Jezusa, dziękując przez niego Bogu Ojcu"
Czy to jest ważne?...
Mark Kennicott
WCMS - Web Content Menagement System
Copyright © P.I. Software 2oo4-2oo9
benpo

ODPOWIEDZ

Wróć do „Trójca Święta”