Chrzest w Trójcę?

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

Awatar użytkownika
wit
Posty: 3775
Rejestracja: 19 maja 2006, 23:21
Lokalizacja: grudziądz

Post autor: wit »

Płaskowicki Rys pisze:Wit
To o czym piszesz znajduje potwierdzenie u Łukasza 24 wers 46 i 47
gdzie wskazane jest w jakim Imieniu ma być głoszone opamiętanie dla odpuszczenia grzechów
Przegapiłem wcześniej jakże istotną wypowiedź.
Dzięki Rysiu za tą cenną informację. Bardzo mocny argument. Nigdy wcześniej nie zwróciłem większej uwagi na zdanie z Ewangelii wg Łukasza 24:47, które to brzmi następująco:
"I że, począwszy od Jerozolimy, w imię jego ma być głoszone wszystkim narodom upamiętanie dla odpuszczenia grzechów."
Porównując je z wersją Euzebiuszową, :
"Idźcie i czyńcie uczniami wszystkie narody w moim imieniu, ucząc ich przestrzegać to, co wam rozkazałem."
Dostrzegamy zgodność zasadniczego poglądu mówiącego o głoszeniu wszystkim narodom nawrócenie w imię Jezusa Chrystusa. Warto jeszcze zauważyć, że o tym samym, bardziej szczegółowo, napisano w Liście do Rzymian 10:8-18.
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI.

Awatar użytkownika
ewa.lipka
Posty: 245
Rejestracja: 22 gru 2008, 19:07
Lokalizacja: Anglia/bez angielskiego

Post autor: ewa.lipka »

- - - Co to jest wersja Euzebiuszowa?
Pozdrowionka. :-D

Iść za Jezusem, to badać samego siebie jakiego jestem ducha.
Pozdrawiam Ewa L.

Awatar użytkownika
wit
Posty: 3775
Rejestracja: 19 maja 2006, 23:21
Lokalizacja: grudziądz

Post autor: wit »

Euzebiuszowa to takie moje określenie na końcowy tekst z Ewangelii wg Mateusza, w jego prawdopodobnej pierwotnej wersji, co zdaje się wynikać z pism historyka wczesnochrześcijańskiego Euzebiusza z Cezarei.
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI.

EMET
Posty: 11282
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

wit pisze:Euzebiuszowa to takie moje określenie na końcowy tekst z Ewangelii wg Mateusza, w jego prawdopodobnej pierwotnej wersji, co zdaje się wynikać z pism historyka wczesnochrześcijańskiego Euzebiusza z Cezarei.

EMET:
Są bowiem wnioski, iż tekst wg Mateusza 28:19b znany w dzisiejszych wydaniach Biblii, czyli: "W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego [inni: ducha świętego]" -- nie był pierwotnie tak rozbudowany, lecz był oddawany jedynie "w imię Syna", ew. "w imię moje"; gdyż wypowiadał owe Jezus.

Wiem, bo czytałem to kiedyś na jakiejś stronie www.

Wspierany jest taki wniosek poprzez powoływanie się na opisy chrztów wczesnochrześcijańskich, a zwłaszcza na te, o których czytamy bezpośrednio w samej Biblii.


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
wit
Posty: 3775
Rejestracja: 19 maja 2006, 23:21
Lokalizacja: grudziądz

Post autor: wit »

EMET pisze:Są bowiem wnioski, iż tekst wg Mateusza 28:19b znany w dzisiejszych wydaniach Biblii, czyli: "W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego [inni: ducha świętego]" -- nie był pierwotnie tak rozbudowany, lecz był oddawany jedynie "w imię Syna", ew. "w imię moje"; gdyż wypowiadał owe Jezus.
Gdyby rzeczywiście różnica sprowadzała się tylko do rozbudowania pierwotnego tekstu, tzn. z 'w imię Syna' na 'w imię Ojca, i Syna, i Ducha Świętego' można by ową zmianę potraktować jako nieznaczną korektę. Jednak bardziej istotne jest, że w rzekomo oryginalnym brzmieniu, brak jest jakiegokolwiek odniesienia do chrztu. Natomiast jest mowa o nauczaniu w imię Jezusa Chrystusa, co w konsekwencji całkowicie zmienia treść, ponieważ akcent został przeniesiony z wyrażenia 'czyńcie uczniami w imię' na 'chrzcząc w imię'. Podkreśliłbym jeszcze, że wersja Euzebiuszowa jest podobna do fragmentu z Ewangelii wg Łukasza 24:47.
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI.

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

EMET pisze:Wspierany jest taki wniosek poprzez powoływanie się na opisy chrztów wczesnochrześcijańskich, a zwłaszcza na te, o których czytamy bezpośrednio w samej Biblii.
O tak... Zwłaszcza przez najstarszy pozabiblijny tekst chrześcijański. Zaraz... Tylko czy aby na pewno?
Jak to leciało w Didache... A, mam:
Didache pisze:1. Co do chrztu, to udzielajcie go w taki oto sposób: Powtórzywszy najpierw wszystko powyższe, chrzcijcie w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego w wodzie żywej. 2. Jeśli nie masz wody żywej, chrzcij w innej, jeśli nie możesz w zimnej, chrzcij w ciepłej. 3. Jeśli brak ci jednej, i drugiej, polej głowę trzy razy wodą w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego.
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

Płaskowicki Rys

Post autor: Płaskowicki Rys »

YZ
Która to księga Biblii to Didache?
pozdrawiam
wit
w moim Imieniu może również oznaczać za mnie.
Ja podpisuję czasem dokumenty jako AWCF w imieniu Biskupa Fullera /z jego upoważnienia/bo jestem oficjalnym delegatem AWCF w Polsce/
Paweł pisze w miejsce Jezusa poselstwo sprawujemy -prosimy pojednajcie się z Bogiem.
Etymologia słowa Chrześcijanin oznaczała moim zdaniem przyjęcie "pełnomocnictwa" imienia Jezusa Chrystusa by to posłannictwo sprawować -głosić upamiętanie wszystkim narodom począwszy od Jerozolimy aż po krańce ziemi działając w Imię Jezusa/za niego upoważnionym przez niego/
Upoważnienie Jezusa do użycia Jego Imienia charakteryzować się miało darem Ducha SW czyli tym samym namaszczeniem jakie On miał/namaszczony był Duchem SW i mocą/
Dlatego tak ważne było przyjecie w chrzcie Jego imienia bo to gwarantowało potwierdzenie pełnomocnictwa do sprawowania poselstwa/pieczęć Ducha Sw/
Bez tego działali by tylko w swoim własnym imieniu jak synowie Scewy -głosząc Jezusa ,którego wyznawał Paweł.
Crzest w Imię Jezusa jest wiec warunkiem przyjęcia Jego pełnomocnictwa-imienia do sprawowania poselstwa pojednania.
pozdrawiam

EMET
Posty: 11282
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

Płaskowicki Rys pisze:YZ
Która to księga Biblii to Didache?
pozdrawiam
wit
w moim Imieniu może również oznaczać za mnie.
Ja podpisuję czasem dokumenty jako AWCF w imieniu Biskupa Fullera /z jego upoważnienia/bo jestem oficjalnym delegatem AWCF w Polsce/
Paweł pisze w miejsce Jezusa poselstwo sprawujemy -prosimy pojednajcie się z Bogiem.
Etymologia słowa Chrześcijanin oznaczała moim zdaniem przyjęcie "pełnomocnictwa" imienia Jezusa Chrystusa by to posłannictwo sprawować -głosić upamiętanie wszystkim narodom począwszy od Jerozolimy aż po krańce ziemi działając w Imię Jezusa/za niego upoważnionym przez niego/
Upoważnienie Jezusa do użycia Jego Imienia charakteryzować się miało darem Ducha SW czyli tym samym namaszczeniem jakie On miał/namaszczony był Duchem SW i mocą/
Dlatego tak ważne było przyjecie w chrzcie Jego imienia bo to gwarantowało potwierdzenie pełnomocnictwa do sprawowania poselstwa/pieczęć Ducha Sw/
Bez tego działali by tylko w swoim własnym imieniu jak synowie Scewy -głosząc Jezusa ,którego wyznawał Paweł.
Crzest w Imię Jezusa jest wiec warunkiem przyjęcia Jego pełnomocnictwa-imienia do sprawowania poselstwa pojednania.
pozdrawiam

EMET:
Ponadto:
Przytaczanie z tego rodzaju "ksiąg" - jak Didache - jest obarczone tym, iż czyni się to wybiorczo, tzn. przytacza fragmenty pasujące do koncepcji, podczas gdy inne skwapliwie pomija.
To tak jak w ogóle z patrystyką [patrologią] szeroko pojętą.

Skoro tak, to dobrze byłoby zacytować, co owe Didache napisało o Bogu, Jego Imieniu itp.
Cytowałem już bodajże na pl.soc.religia takowe fragmenty.

Didache jest pomocne bodajże przy argumentowaniu na rzecz niedzieli, eucharystii itp.

Z kwestii tekstualnych bowiem, to i oddanie "jednorodzony Bóg" [ew. "jednorodzony bóg"] z wg Jana 1:18 też może być poszerzone o argumentację, iż są materiały, że było faktycznie "jednorodzony Syn"; o czym krytyka tekstu greckiego.

Teraz piszę tylko tyle, niebawem coś więcej; w tym i wg Mateusza 28:19b.


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
wit
Posty: 3775
Rejestracja: 19 maja 2006, 23:21
Lokalizacja: grudziądz

Post autor: wit »

EMET pisze:Z kwestii tekstualnych bowiem, to i oddanie "jednorodzony Bóg" [ew. "jednorodzony bóg"] z wg Jana 1:18 też może być poszerzone o argumentację, iż są materiały, że było faktycznie "jednorodzony Syn"; o czym krytyka tekstu greckiego.
Szczerze mówiąc nie spotkałem się jeszcze z taką przesłanką, ale z uwagi na kontekst samego tylko wersetu, gdzie mowa o przebywaniu na łonie Ojca, taki wariant jest możliwy. Również wcześniejszy werset 16 może stanowić pewną przesłankę, że tak mogło być w oryginale, gdyż oba teksty zawierają wzmiankę o pośredniczej roli Syna.
RECEPTĄ NA AKTYWNĄ ROLĘ KOŚCIOŁA, JAKĄ MA ON DO SPEŁNIENIA, NIE JEST JEGO REFORMA, DO CZEGO WZYWAŁY KOŚCIOŁY PROTESTANCKIE, ALE POSŁUSZEŃSTWO, DO CZEGO WZYWAŁ KOŚCIÓŁ WCZESNOCHRZEŚCIJAŃSKI.

machabeusz
Posty: 3319
Rejestracja: 06 lip 2007, 14:40

Post autor: machabeusz »

Yarpen Zirgin pisze:
EMET pisze:Wspierany jest taki wniosek poprzez powoływanie się na opisy chrztów wczesnochrześcijańskich, a zwłaszcza na te, o których czytamy bezpośrednio w samej Biblii.
O tak... Zwłaszcza przez najstarszy pozabiblijny tekst chrześcijański. Zaraz... Tylko czy aby na pewno?
Jak to leciało w Didache... A, mam:
Didache pisze:1. Co do chrztu, to udzielajcie go w taki oto sposób: Powtórzywszy najpierw wszystko powyższe, chrzcijcie w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego w wodzie żywej. 2. Jeśli nie masz wody żywej, chrzcij w innej, jeśli nie możesz w zimnej, chrzcij w ciepłej. 3. Jeśli brak ci jednej, i drugiej, polej głowę trzy razy wodą w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego.
Yarpen , dalej w Didache jest tak napisane:

IX :5. Niech nikt nie je ani nie pije z waszej Eucharystii oprócz tych, co zostali ochrzczeni w imię Pana, gdyż to właśnie miał Pan na myśli mówiąc: "Nie dawajcie psom tego, co święte"

Yarpen ,tak więc się składa , że w Didache jest dokładnie tak jak w Biblii. Jezus mówił o tym aby chrzcić w imię Ojca Syna i Ducha Świętego , a dalej w Dz.Ap. czytamy że wszyscy byli chrzczeni w imię Jezusa.

Rysiu , Didache jest piękną księgą , którą ja osobiście polecam do przeczytania. Jak chcesz to wyślę na maila. ;-)
Bibliści uważają tę księgę za starszą od listu do Hebrajczyków. :idea:

Pozdro.

Axanna

Post autor: Axanna »

machabeusz pisze:Rysiu , Didache jest piękną księgą , którą ja osobiście polecam do przeczytania. Jak chcesz to wyślę na maila. ;-)
A można też poprosić na maiła? w kolejce za Rysiem, oczywiście :->

EMET
Posty: 11282
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

wit pisze:
EMET pisze:Z kwestii tekstualnych bowiem, to i oddanie "jednorodzony Bóg" [ew. "jednorodzony bóg"] z wg Jana 1:18 też może być poszerzone o argumentację, iż są materiały, że było faktycznie "jednorodzony Syn"; o czym krytyka tekstu greckiego.
Szczerze mówiąc nie spotkałem się jeszcze z taką przesłanką, ale z uwagi na kontekst samego tylko wersetu, gdzie mowa o przebywaniu na łonie Ojca, taki wariant jest możliwy. Również wcześniejszy werset 16 może stanowić pewną przesłankę, że tak mogło być w oryginale, gdyż oba teksty zawierają wzmiankę o pośredniczej roli Syna.

EMET:
Tutaj coś o dyspucie o wg Mateusza 28:19b --
http://www.emaus.zgora.pl/index.php?str ... temat=2829


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

machabeusz pisze:Yarpen , dalej w Didache jest tak napisane:

IX :5. Niech nikt nie je ani nie pije z waszej Eucharystii oprócz tych, co zostali ochrzczeni w imię Pana, gdyż to właśnie miał Pan na myśli mówiąc: "Nie dawajcie psom tego, co święte"

Yarpen ,tak więc się składa , że w Didache jest dokładnie tak jak w Biblii. Jezus mówił o tym aby chrzcić w imię Ojca Syna i Ducha Świętego , a dalej w Dz.Ap. czytamy że wszyscy byli chrzczeni w imię Jezusa.
Didache, tak samo jak Biblia, rozróżnia po prostu potoczne określenie chrztu od dokładnie opisanej "procedury" jego wykonania. :-)
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

Płaskowicki Rys pisze:YZ
Która to księga Biblii to Didache?
Ryszardzie, czy rozumiesz znaczenie słowa "pozabiblijny"?
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

EMET pisze:Przytaczanie z tego rodzaju "ksiąg" - jak Didache - jest obarczone tym, iż czyni się to wybiorczo, tzn. przytacza fragmenty pasujące do koncepcji, podczas gdy inne skwapliwie pomija.
To tak jak w ogóle z patrystyką [patrologią] szeroko pojętą.

Skoro tak, to dobrze byłoby zacytować, co owe Didache napisało o Bogu, Jego Imieniu itp.
Przytacza się fragment dotyczący tematu, a nie co popadnie bez ładu i składu. W tym przypadku tekst dotyczący tego, jak ma być dokonywany chrzest.
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Trójca Święta”