'Pierwszy' i
'jedyny', który został
'powołany do życia' i
'pierwszy-zrodzony' bezpośrednio przez samego Boga JHWH, czy to jako
'początek' wszystkiego co zaistniało, oprócz Boga oczywiście, czy jako
'pierwszy' zmartwychwstały do życia wiecznego. Wszystko po to, by był we wszystkim
'pierwszy':
Kol 1;18 BW (18) On także jest Głową Ciała, Kościoła; On jest początkiem, pierworodnym z umarłych, aby we wszystkim był pierwszy
Jego to właśnie Bóg
'musiał' osobiście wskrzesić z martwych, powołać do życia
"w pierwszym rzędzie" ... któż inny mógłby to zrobić? Stąd
'Pierwszo - zrodzony' do nowego życia:
Dzie 3;26 BT (26) Dla was w pierwszym rzędzie wskrzesił Bóg Sługę swego i posłał Go, aby błogosławił każdemu z was w odwracaniu się od grzechów.
Dzie 26;23 BT (23) że Mesjasz ma cierpieć, że pierwszy zmartwychwstanie, że głosić będzie światło zarówno ludowi, jak i poganom.
1 Kor 15;22 BT (20) Tymczasem jednak Chrystus zmartwychwstał jako pierwszy spośród tych, co pomarli. (22) I jak w Adamie wszyscy umierają, tak też w Chrystusie wszyscy będą ożywieni, (23) lecz każdy według własnej kolejności. Chrystus jako pierwszy, potem ci, co należą do Chrystusa, w czasie Jego przyjścia.
Pierwsze odnotowane z Biblii przypadki zmartwychwstania, przed Jezusem, dotyczyły tego co było
'ziemskie'. Po Jezusie, to co powstanie z martwych, będzie miało znamiona nowe,
'duchowe':
1 Kor 15;45 BT (45) Tak też jest napisane: Stał się pierwszy człowiek , Adam, duszą żyjącą, a ostatni Adam duchem ożywiającym. (46) Nie było jednak wpierw tego, co duchowe, ale to, co ziemskie; duchowe było potem. (47) Pierwszy człowiek z ziemi - ziemski, drugi Człowiek - z nieba. (48) Jaki ów ziemski, tacy i ziemscy [umierający]; jaki Ten niebieski, tacy i niebiescy [żyjący wiecznie].
Owe
"liczebnikowe" pojęcia
'Pierwo-rodny' oraz
'Jedno-rodzony' mają, według mnie, zupełnie różne znaczenia. Wszędzie gdzie czytamy o
'Pierworodnym', w stosunku do Jezusa, rozumiem to jako
'Pierwszy' powołany do życia, do istnienia bezpośrednio przez samego Boga. Apostołowie byli niejako
'Pierwszymi'-zrodzonymi', 'Pierwocinami' z nowych stworzeń Bożych, których JHWH powołał przez Słowo Prawdy:
Jak 1;17,18 BW (17) Każde dobro, jakie otrzymujemy, i wszelki dar doskonały zstępują z góry, od Ojca świateł, u którego nie ma przemiany ani cienia zmienności. (18) Ze swej woli zrodził nas przez słowo prawdy, byśmy byli jakby pierwocinami Jego stworzeń.
A więc, to przede wszystkim Ojciec ma moc powoływania do nowej
'kategorii' istniejących już stworzeń ale poprzez te
'nowo narodzone' stworzenia, jak pierwej Jezus, i On powołał istniejących już ludzi, z czego
'zrodził' się czyli
'powołał do istnienia' w nowym duchu, w nowej roli, jako
'pierwociny' ...
"nowy człowiek":
Ef 2;15 BT (15) pozbawił On mocy Prawo przykazań, wyrażone w zarządzeniach, aby z dwóch [rodzajów ludzi] stworzyć w sobie jednego nowego człowieka, wprowadzając pokój, (16) i [w ten sposób] jednych, jak i drugich znów pojednać z Bogiem
Ef 4;24 BT (24) i przyoblec człowieka nowego, stworzonego według Boga, w sprawiedliwości i prawdziwej świętości.
Kol 3;9 BT (9) Nie okłamujcie się nawzajem, boście zwlekli z siebie dawnego człowieka z jego uczynkami, (10) a przyoblekli nowego, który wciąż się odnawia ku głębszemu poznaniu /Boga/, według obrazu Tego, który go stworzył.
Ten
'zrodzony' duchowo nowy człowiek również może powoływać do istnienia, czyli
'zrodzić' innych by stali się
'nowymi ludźmi':
1 Kor 4;15 BT (15) Choćbyście mieli bowiem dziesiątki tysięcy wychowawców w Chrystusie, nie macie wielu ojców; ja to właśnie przez Ewangelię zrodziłem was w Chrystusie Jezusie.
File 10 BT (10) proszę cię za moim dzieckiem - za tym, którego zrodziłem w kajdanach, za Onezymem. (11) Niegdyś dla ciebie nieużyteczny, teraz właśnie i dla ciebie, i dla mnie stał się on bardzo użyteczny. (15) Może bowiem po to oddalił się od ciebie na krótki czas, abyś go odebrał na zawsze, (16) już nie jako niewolnika, lecz więcej niż niewolnika, jako brata umiłowanego.
Jezus jako
'Jedyny' może być natomiast nazwany
'Jednorodzonym' czyli
'Jedynie zrodzonym bezpośrednio przez Boga' lub inaczej, mogącego być
'Jedynie Zrodzonym przez Boga'. Od Niego, od Jezusa, Bóg zaczął powoływać
'nowe stworzenie' i
'zrodził' powołując Go, jako istniejący już byt, do nowej roli Króla owych
'nowych stworzeń':
Ps 2;6-9 BT (6) Przecież Ja ustanowiłem sobie króla na Syjonie, świętej górze mojej. (7) Ogłoszę postanowienie Pana: Powiedział do mnie: Tyś Synem moim, Ja Ciebie dziś zrodziłem [powołałem]. (8) Żądaj ode Mnie, a dam Ci narody w dziedzictwo i w posiadanie Twoje krańce ziemi. (9) Żelazną rózgą będziesz nimi rządzić i jak naczynie garncarza ich pokruszysz.
Poprzez wzbudzenie Go z martwych, jako
'pierwszego' z nowych stworzeń, zrodził nas wszystkich, do nowej nadziei w nowym Bożym świecie:
1 Pio 1;3,4 BT (3) Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa. On w swoim wielkim miłosierdziu przez powstanie z martwych Jezusa Chrystusa na nowo zrodził nas do żywej nadziei: (4) do dziedzictwa niezniszczalnego i niepokalanego, i niewiędnącego, które jest zachowane dla was w niebie.
Obj 1;17 BW (17) Toteż gdy go ujrzałem, padłem do nóg jego jakby umarły. On zaś położył na mnie swoją prawicę i rzekł: Nie lękaj się, Jam jest pierwszy i ostatni, (18) i żyjący. Byłem umarły, lecz oto żyję na wieki wieków i mam klucze śmierci i piekła.
Obj 2;8 BW (8) A do anioła zboru w Smyrnie napisz: To mówi pierwszy i ostatni, który był umarły, a [który] ożył
Wszystko to jednak było możliwe dzięki Ojcu, który jako
'Pierwszy' nas umiłował i swoją miłością podzielił się ze swoimi wszelakimi stworzeniami i byłby
'Ostatnim', który wypełniony miłością, mógłby nas tej miłości pozbawić (Jan 3;16,17):
1 Jan 4;19 BT (19) My miłujemy [Boga], ponieważ Bóg sam pierwszy nas umiłował.
Obj 22;13 BW (13) Ja jestem alfa i omega, pierwszy i ostatni, początek i koniec.