Arius pisze:Skoro ECHAD dla ciebie to jedność umysłu ( ja ją rozumię tak jak przytoczyłeś w wersecie z Jana, że wszyscy mamy być ECHAD z BOGIEM i Jezusem) to ja również w taka ECHAD wierzę, ale gdzieś musi być jakaś rozbieżność w tym co piszemy, skoro ty piszesz o trójcy, a ja w nią nie wierzę.
Ariusie.
To jest zaledwie jedna z cech trójcy.Podobnych cech (zrozumienia jedności) jest zapewne więcej.Nie znam ich wszystkich.
Nie wiem na czym do końca polega pojęcie jedności trójcy.
Podając główną myśl można stwierdzić ,że :
-Pismo nieprzypadkowo daje nam do zrozumienia ,że może istnieć jedność kilku osób .(słowo ECHAD odniesione do ludzi i do Boga) cokolwiek to znaczy.
-Na określenie Boga czasami stosuje termin - bóstwo - Rz 1,20
-Nazywa Jezusa Bogiem -Iz 9,5;Rz 9,5.Nawet Wszechmogącym - Ap 1,8;11,15-17
-Nazywa Ducha Sw. Bogiem DzAp 5,3-4
-W ważnych sprawach przedstawia te trzy osoby równocześnie - 1Kor 12,4-6
Nawet w wizji Boga Jahwe - Iz 6.
-Stosuje zamiennie tytuły odnosząc je do trzech osób *.
-Stosuje zamiennie stwierdzenia czynności dotyczące trzech osób .(Np raz powiedziano ,ze stwórcą był Bóg Jahwe innym razem ,że był nim Jezus innym razem ,że był nim Duch Św.)
-Pismo nazywa Jezusa imieniem Bożym.
Te wszystkie aspekty RAZEM ,a nie z osobna rysują nam obraz "mnogiego" Boga .
Każdy z argumentów omawiany z osobna może zostać podważony .Jednak nie na tym powinna polegać interpretacja tekstów natchnionych.To tak,jakbyśmy wyciągali kolejne cegły budowli ,a po zawaleniu się jej udowadniali ,że jej nie było.
Pismo należy argumentować całościowo i taki sposób argumentacji pozwala na wysunięcie twierdzenie ,że Bóg jest w trójcy .Wniknięcie w szczegóły tegoż to zupełnie inna sprawa.
Przyznam ,ze nie zastanawiałem się nad tym.
Pojęcie Trójcy jest szczególną relacją pomiędzy tymi osobami.
Nasza jedność ,o której modlił się Jezus w Jana 17 , jest tylko jedną cechą owej trójcy.
Pojęcie Trójcy Bożej ma znaczenie szersze.
Arius pisze:to ja również w taka ECHAD wierzę, ale gdzieś musi być jakaś rozbieżność w tym co piszemy, skoro ty piszesz o trójcy, a ja w nią nie wierzę.
Być może problemem są słowa Pisma mówiące że :"Jest jeden Bóg".
Skoro jeden ,to nie może być miejsca na trójcę.
Jednak Pismo mówi o jednym (echad) Bogu (Elohim - l.mn.) w trójcy (bóstwo - Rz 1,20)
Czyli jest jeden Bóg w Trójcy.Inaczej mówiąć jest jedna Trójca - zgodna wewnętrznie i to jest ten właściwy Bóg.
Arius pisze:Bogiem prawdziwym jest tylko JEHOWA, jako źródło całego życia, czy to niebiańskiego czy ziemskiego, a określenia BÓG dla innych istot są tylko pojęciami względnymi, gdyż Jehowa jest BOGIEM BOGÓW, czyli BOGÓW z nazwy może być więcej, ale tylko jednemu BOGU mamy służyć, nawet ci inni BOGOWIE tez służą tylko BOGU PRAWDZIWEMU JEHOWIE.
Ja uważam ,że jest jeden Bóg w Trójcy i nie ma innych bogów.
Pismo nie mówi o innych bogach.Namawia ono do zaprzestania wiary w innych bogów :
"Nie będziesz miał innych bogów obok mnie."2 Wyj 20,3
Jakże w świetle tego tekstu można wyznawać pogląd ,że są inni bogowie (np.szatan,aniołowie,ludzie) ?
Ariusie .Pismo mówi "nie będziesz miał innych bogów obok mnie" .Wynika z tego ,że dla Ciebie istnieją inni bogowie (oczywiście nie chodzi o wyznawanie) .
* - Jezus w Nowym Testamencie utożsamia się z Jahwe ze Starego Testamentu:
Wj 20,10 = Mk 2,28
Pwt 32,3–4 = 1 Kor 10,4
Ps 23,1 = Hbr 13,20–21; J 10,11
Ps 68,18,19 = Ef 4,7–8
Iz 33,22 = J 5,22; Ap 19,11–16
Iz 40,1–3 = Mt 3,1–3
Iz 43,1.15 = Kol 1,15–17
Iz 43,10–11 = Dz 4,10–12; 10,42–43
Iz 44,6 = Ap 1,12.13.17.18
Iz 45,21–25 = Flp 2,5–11
Jezusa utożsamił tak Paweł :
-1Kor 10,4