Czy Bóg Jahwe jest osobą?
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- tropiciel
- Posty: 4957
- Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39
Jezus nigdy nie używał słowa " osoba ". Jezus mówił o swym Niebiańskim Ojcu jako o Bogu - np. Jana 20 : 17.
Nigdzie nie jest napisane, że Bóg jest energią, a święty duch Boży nie jest Bogiem, lecz esencją Boga. Dary świętego ducha Bożego to nie tylko dar energii, lecz różnych przymiotów i umiejętności. Inteligentni Żydzi nigdy nie bawili się w filozofię ( Kol. 2 : 8 ) i nigdy nie głosili gnostyckiej herezji o inkarnacji, ani reinkarnacji - Hebr. 9 : 27.
Nigdzie nie jest napisane, że Bóg jest energią, a święty duch Boży nie jest Bogiem, lecz esencją Boga. Dary świętego ducha Bożego to nie tylko dar energii, lecz różnych przymiotów i umiejętności. Inteligentni Żydzi nigdy nie bawili się w filozofię ( Kol. 2 : 8 ) i nigdy nie głosili gnostyckiej herezji o inkarnacji, ani reinkarnacji - Hebr. 9 : 27.
- David77
- Posty: 3720
- Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
- Lokalizacja: MÜNCHEN
tropiciel,
τῷ προσώπῳ τοῦ θεοῦ- przed osobą Boga
πρόσωπον ;Twarz oblicze ,wyraz twarzy wygląd ,powierzchowność OSOBA
2 Kor 1:11 συνυπουργούντων καὶ ὑμῶν ὑπὲρ ἡμῶν τῇ δεήσει, ἵνα ἐκ πολλῶν προσώπων τὸ εἰς ἡμᾶς χάρισμα διὰ πολλῶν εὐχαριστηθῇ ὑπὲρ ἡμῶν.
ἵνα ἐκ πολλῶν προσώπων -aby od wielu osób
2 Kor 3;7 Jeśli tedy służba śmierci, wyryta literami na tablicach kamiennych taką miała chwałę, że synowie izraelscy nie mogli patrzeć na oblicze Mojżesza z powodu przemijającej wszak jasności oblicza jego,
εις το προσωπον μωσεως na oblicze Mojżesza .
Myślę że nikt nie będzie dyskutował z faktem czy Mojżesz był osobą
Jeżeli Bóg nie jest osobą duchową to w jakim celu został opisany przez pisarzy biblii jako osoba ? czyżby sam Bóg chciał nas wprowadzić w błąd
Hebr 9:24 οὐ γὰρ εἰς χειροποίητα εἰσῆλθεν ἅγια Χριστός, ἀντίτυπα τῶν ἀληθινῶν, ἀλλ’ εἰς αὐτὸν τὸν οὐρανόν, νῦν ἐμφανισθῆναι τῷ προσώπῳ τοῦ θεοῦ ὑπὲρ ἡμῶν·Po pierwsze mam zasadnicze pytanie : gdzie w Biblii hebrajskiej lub greckiej użyto terminu " osoba " ? - bo ja się osobiście nie doczytałem
τῷ προσώπῳ τοῦ θεοῦ- przed osobą Boga
πρόσωπον ;Twarz oblicze ,wyraz twarzy wygląd ,powierzchowność OSOBA
2 Kor 1:11 συνυπουργούντων καὶ ὑμῶν ὑπὲρ ἡμῶν τῇ δεήσει, ἵνα ἐκ πολλῶν προσώπων τὸ εἰς ἡμᾶς χάρισμα διὰ πολλῶν εὐχαριστηθῇ ὑπὲρ ἡμῶν.
ἵνα ἐκ πολλῶν προσώπων -aby od wielu osób
2 Kor 3;7 Jeśli tedy służba śmierci, wyryta literami na tablicach kamiennych taką miała chwałę, że synowie izraelscy nie mogli patrzeć na oblicze Mojżesza z powodu przemijającej wszak jasności oblicza jego,
εις το προσωπον μωσεως na oblicze Mojżesza .
Myślę że nikt nie będzie dyskutował z faktem czy Mojżesz był osobą
Jeżeli Bóg nie jest osobą duchową to w jakim celu został opisany przez pisarzy biblii jako osoba ? czyżby sam Bóg chciał nas wprowadzić w błąd
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
- tropiciel
- Posty: 4957
- Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39
zagalopowałeś się !
Hebrajskie פָּנֶה ( pane' ) odpowiednik greckiego προσωπον - to przede wszystkim " oblicze " , a oblicze to niekoniecznie osoba bo np. w Mateusza. 16 : 3 powiedziano o obliczu nieba a przecież niebo to nie osoba. Podobnie w Łukasza 21 : 35 powiedziano o obliczu całej ziemi, a przecież ziemia nie jest też osobą. W Pismach Hebrajskich mamy taką samą sytuację o czym świadczy np. 1Moj. 1 : 29; 1 Moj.11: 8.
Gdyby jednak ktoś się upierał przy tłumaczeniu hebrajskiego pane' i greckiego prosopon na słowo " osoba " to powinien konsekwentnie Ap. 7 : 11 oddać " upadli przed tronem na osoby swoje " . Jak widać wyjdzie z tego absurd.
Termin " osoba " nie występuje w Pismach Hebrajskich i w Pismach Greckich NT. Pierwszy raz termin ten został zastosowany przez Tertuliana ok. 200- 240 r. Jak pisze Marcel Simon w książce La civilisation de l'antiquite et la christianisme, Paris 1972 przeniesiono do łaciny pojęcia pochodzenia starohebrajskiego wpierw tak przetworzone i nagięte, aby zmieściły się w ramach filozofii greckiej ( str. 286 ). Tertulian też pierwszy używa słowa trinitas. Stąd już później tylko krok do doktryny trinitarnej według której Deus ( Bóg ) jest w trzech osobach ( persona ), które są ze sobą współsubstancjalne ( consubstantialis ).
Po soborze nicejskim w 325 r. przez długi okres trwały spory dotyczące tłumaczenia credo nicejskiego na łacinę, gdyż jeszcze w tym czasie słowo łacińskie - persona znaczyło tyle co " maska " i nikt raczej nie ważył się stosować takich określeń w odniesieniu do Boga. Dopiero z biegiem czasu pod wpływem teologiczno-filozoficznych koncepcji duchowieństwa rzymsko-katolickiego zaczęto nadawać temu określeniu inne znaczenie ostatecznie przyjęte w dzisiejszym świecie. Należy jednak pamiętać, że nie jest to język pierwszych chrześcijan, którzy byli świadomi, że Bóg przewyższa wszelkie nasze wyobrażenia, pojęcia i określenia o Nim - Dz.Ap. 17 : 29.
Hebrajskie פָּנֶה ( pane' ) odpowiednik greckiego προσωπον - to przede wszystkim " oblicze " , a oblicze to niekoniecznie osoba bo np. w Mateusza. 16 : 3 powiedziano o obliczu nieba a przecież niebo to nie osoba. Podobnie w Łukasza 21 : 35 powiedziano o obliczu całej ziemi, a przecież ziemia nie jest też osobą. W Pismach Hebrajskich mamy taką samą sytuację o czym świadczy np. 1Moj. 1 : 29; 1 Moj.11: 8.
Gdyby jednak ktoś się upierał przy tłumaczeniu hebrajskiego pane' i greckiego prosopon na słowo " osoba " to powinien konsekwentnie Ap. 7 : 11 oddać " upadli przed tronem na osoby swoje " . Jak widać wyjdzie z tego absurd.
Termin " osoba " nie występuje w Pismach Hebrajskich i w Pismach Greckich NT. Pierwszy raz termin ten został zastosowany przez Tertuliana ok. 200- 240 r. Jak pisze Marcel Simon w książce La civilisation de l'antiquite et la christianisme, Paris 1972 przeniesiono do łaciny pojęcia pochodzenia starohebrajskiego wpierw tak przetworzone i nagięte, aby zmieściły się w ramach filozofii greckiej ( str. 286 ). Tertulian też pierwszy używa słowa trinitas. Stąd już później tylko krok do doktryny trinitarnej według której Deus ( Bóg ) jest w trzech osobach ( persona ), które są ze sobą współsubstancjalne ( consubstantialis ).
Po soborze nicejskim w 325 r. przez długi okres trwały spory dotyczące tłumaczenia credo nicejskiego na łacinę, gdyż jeszcze w tym czasie słowo łacińskie - persona znaczyło tyle co " maska " i nikt raczej nie ważył się stosować takich określeń w odniesieniu do Boga. Dopiero z biegiem czasu pod wpływem teologiczno-filozoficznych koncepcji duchowieństwa rzymsko-katolickiego zaczęto nadawać temu określeniu inne znaczenie ostatecznie przyjęte w dzisiejszym świecie. Należy jednak pamiętać, że nie jest to język pierwszych chrześcijan, którzy byli świadomi, że Bóg przewyższa wszelkie nasze wyobrażenia, pojęcia i określenia o Nim - Dz.Ap. 17 : 29.
- David77
- Posty: 3720
- Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
- Lokalizacja: MÜNCHEN
tropiciel,
2 Kor 1:11
ἵνα ἐκ πολλῶν προσώπων -aby od wielu OBLICZ czy też osób ?
2 Kor 3;7 Jeśli tedy służba śmierci, wyryta literami na tablicach kamiennych taką miała chwałę, że synowie izraelscy nie mogli patrzeć na oblicze Mojżesza z powodu przemijającej wszak jasności oblicza jego,
εις το προσωπον μωσεως na oblicze Mojżesza .
Czy Mojżesz był osobą czy też nie ?
Nie sądzę, więc jeszcze raz czy słowem προσωπον określana jest osoba ?zagalopowałeś się !
Hebrajskie פָּנֶה ( pane' ) odpowiednik greckiego προσωπον - to przede wszystkim " oblicze " , a oblicze to niekoniecznie osoba bo np. w Mateusza. 16 : 3 powiedziano o obliczu nieba a przecież niebo to nie osoba. Podobnie w Łukasza 21 : 35 powiedziano o obliczu całej ziemi, a przecież ziemia nie jest też osobą. W Pismach Hebrajskich mamy taką samą sytuację o czym świadczy np. 1Moj. 1 : 29; 1 Moj.11: 8.
2 Kor 1:11
ἵνα ἐκ πολλῶν προσώπων -aby od wielu OBLICZ czy też osób ?
Absurdem jest to że pomijasz szersze znaczenie słowa πρόσωπον które ci podałemGdyby jednak ktoś się upierał przy tłumaczeniu hebrajskiego pane' i greckiego prosopon na słowo " osoba " to powinien konsekwentnie Ap. 7 : 11 oddać " upadli przed tronem na osoby swoje " . Jak widać wyjdzie z tego absurd.
2 Kor 3;7 Jeśli tedy służba śmierci, wyryta literami na tablicach kamiennych taką miała chwałę, że synowie izraelscy nie mogli patrzeć na oblicze Mojżesza z powodu przemijającej wszak jasności oblicza jego,
εις το προσωπον μωσεως na oblicze Mojżesza .
Czy Mojżesz był osobą czy też nie ?
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
- tropiciel
- Posty: 4957
- Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39
Sam sobie przeczysz !
2 Kor 3 : 7 mówi o patrzeniu na oblicze Mojżesza a nie na osobę Mojżesza !
Termin " osoba " ( łac. persona ) jest niebiblijny i obciążony dewiacjami teologii rzymsko-katolickiej. Bóg Biblii jest oczywiście Kimś a nie czymś, lecz posługiwanie się w terminologii biblijnej określeniami a zwłaszcza tymi wydumanymi przez ludzi, którzy w żadnym wypadku nie mogą być w tych sprawach autorytatywni - to mijanie się z prawdą.
A jeśli już o Bogu Wszechmocnym mowa to jest z pewnością ponad-osobowy bo przewyższa wszystkich i żadna istota nie jest w stanie się z Nim zrównać. Bóg nie jest też niczyją własnością i żaden człowiek ani grupa ludzi nie może Nim rozporządzać. Nie jest też możliwe aby niedoskonały człowiek mógł określić lub opisać Boga, bo to by wskazywało, że jest ograniczony a wtedy nie byłby Bogiem. Jego myśli przewyższają nasze. Można mówić o Jego przymiotach i tak czynił Jezus choć był doskonały, a nigdzie nie używał określenia " persona ". Spłycanie tego kim jest Bóg - nie popłaca. Widać to zwłaszcza w dyskusjach z tymi, którzy nie przyjmują wiary w osobowego Boga.
Więc co jest absurdem - posługiwaniem się językiem Biblii czy językiem Babilonu ???
2 Kor 3 : 7 mówi o patrzeniu na oblicze Mojżesza a nie na osobę Mojżesza !
dosłownie od oblicza. Tak podaje np. Emphatic Diaglott Benjamina Wilsona, The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures, a co ciekawe nawet Pismo Święte w Przekładzie Nowego Świata podaje m.in.w tym miejscu : " co nam zostało życzliwie dane dzięki wielu obliczom pogrążonym w modlitwie."2 Kor 1:11
ἵνα ἐκ πολλῶν προσώπων -aby od wielu OBLICZ  czy też osób ? 
Termin " osoba " ( łac. persona ) jest niebiblijny i obciążony dewiacjami teologii rzymsko-katolickiej. Bóg Biblii jest oczywiście Kimś a nie czymś, lecz posługiwanie się w terminologii biblijnej określeniami a zwłaszcza tymi wydumanymi przez ludzi, którzy w żadnym wypadku nie mogą być w tych sprawach autorytatywni - to mijanie się z prawdą.
A jeśli już o Bogu Wszechmocnym mowa to jest z pewnością ponad-osobowy bo przewyższa wszystkich i żadna istota nie jest w stanie się z Nim zrównać. Bóg nie jest też niczyją własnością i żaden człowiek ani grupa ludzi nie może Nim rozporządzać. Nie jest też możliwe aby niedoskonały człowiek mógł określić lub opisać Boga, bo to by wskazywało, że jest ograniczony a wtedy nie byłby Bogiem. Jego myśli przewyższają nasze. Można mówić o Jego przymiotach i tak czynił Jezus choć był doskonały, a nigdzie nie używał określenia " persona ". Spłycanie tego kim jest Bóg - nie popłaca. Widać to zwłaszcza w dyskusjach z tymi, którzy nie przyjmują wiary w osobowego Boga.
Więc co jest absurdem - posługiwaniem się językiem Biblii czy językiem Babilonu ???
- David77
- Posty: 3720
- Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
- Lokalizacja: MÜNCHEN
tropiciel,
a) ? był
b) ? nie był
zaznacz właściwą odpowiedź
Podobnie i tutaj - http://biblehub.com/interlinear/2_corinthians/1.htm
To kto był pogrążony w modlitwie OSOBY czy oblicza OSÓB ?
W poprzednim poście zadałem ci pytanie do którego się nie odniosłeś ,więc jeszcze raz :
Dlaczego prorocy pisząc pod natchnieniem Ducha św opisali Boga jako OSOBĘ skoro w rzeczywistości Bóg nie jest osobą , czyżby sam Bóg chciał nas wprowadzić w błąd
Czy po powrocie do nieba Pan Jezus jest osobą duchową czy też nie ?
Fil 3: 20
Nasza zaś ojczyzna jest w niebie, skąd też Zbawiciela oczekujemy, Pana Jezusa Chrystusa, (21) który przemieni znikome ciało nasze w postać, podobną do uwielbionego ciała swego, tą mocą, którą też wszystko poddać sobie może.
To Mojżesz według twojej logiki był czy nie był OSOBĄ ?Sam sobie przeczysz !
2 Kor 3 : 7 mówi o patrzeniu na oblicze Mojżesza a nie na osobę Mojżesza !
a) ? był
b) ? nie był
zaznacz właściwą odpowiedź
Interlinia grecko-polska tłumaczy frazę ἵνα ἐκ πολλῶν προσώπων jako ,, aby od wielu OSÓBdosłownie od oblicza. Tak podaje np. Emphatic Diaglott Benjamina Wilsona, The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures, a co ciekawe nawet Pismo Święte w Przekładzie Nowego Świata podaje m.in.w tym miejscu : " co nam zostało życzliwie dane dzięki wielu obliczom pogrążonym w modlitwie."
Podobnie i tutaj - http://biblehub.com/interlinear/2_corinthians/1.htm
To kto był pogrążony w modlitwie OSOBY czy oblicza OSÓB ?
W poprzednim poście zadałem ci pytanie do którego się nie odniosłeś ,więc jeszcze raz :
Dlaczego prorocy pisząc pod natchnieniem Ducha św opisali Boga jako OSOBĘ skoro w rzeczywistości Bóg nie jest osobą , czyżby sam Bóg chciał nas wprowadzić w błąd
Czy po powrocie do nieba Pan Jezus jest osobą duchową czy też nie ?
Fil 3: 20
Nasza zaś ojczyzna jest w niebie, skąd też Zbawiciela oczekujemy, Pana Jezusa Chrystusa, (21) który przemieni znikome ciało nasze w postać, podobną do uwielbionego ciała swego, tą mocą, którą też wszystko poddać sobie może.
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
- tropiciel
- Posty: 4957
- Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39
Twój argument jest żaden ! Nie poruszam tutaj współczesnego nazewnictwa, lecz nazewnictwo biblijne, a w Hebrajskich Pismach Starego Testamentu ani w Greckich Pismach Nowego Testamentu NIE FUNKCJONOWAŁO SŁOWO PERSONA - OSOBA !To Mojżesz według twojej logiki był czy nie był OSOBĄ ?
a) ? był
b) ? nie był
zaznacz właściwą odpowiedź
Czy 2 Kor. 3 : 7 mówi o patrzeniu na oblicze Mojżesza czy na osobę Mojżesza ? Mojżesz był człowiekiem - termin osoba nie istniał w słownictwie hebrajskim !
Przekład Vocatio to przekład katolicki - więc zdziwiłbym się gdyby pisali inaczej. Dla mnie nie jest autorytetem w tej sprawie.Interlinia grecko-polska tłumaczy frazę ἵνα ἐκ πολλῶν προσώπων jako ,, aby od wielu OSÓB
W modlitwie byli pogrążęni ludzie. A wyrażenie cytowane dokładnie ma w tym miejscu słowo " oblicza. " Tak podaje np. Emphatic Diaglott Benjamina Wilsona, The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures, a co ciekawe nawet Pismo Święte w Przekładzie Nowego Świata podaje m.in.w tym miejscu : " co nam zostało życzliwie dane dzięki wielu obliczom pogrążonym w modlitwie."To kto był pogrążony w modlitwie OSOBY czy oblicza OSÓB ?
Prorocy opisywali Boga jako Kogoś, a język którym się posługiwali był w tym wypadku metaforyczny i symboliczny, bo nikt z ograniczonych ludzi nie mógłby dosłownie określić nieograniczonego Boga, bo to jest sprzeczne samo w sobie !Dlaczego prorocy pisząc pod natchnieniem Ducha św opisali Boga jako OSOBĘ skoro w rzeczywistości Bóg nie jest osobą , czyżby sam Bóg chciał nas wprowadzić w błąd
Po powrocie do nieba Jezus był nadal człowiekiem, choć otrzymał ciało duchowe i został wyniesiony ponad anioły. Paweł apostoł pisze w 1 Tymoteusza 2 : 5 : " Albowiem Jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus "Czy po powrocie do nieba Pan Jezus jest osobą duchową czy też nie ?
W tym wersecie nie istnieje słowo προσωπον które niektórzy tłumaczą na słowo " osoba " ( łac. persona ) wprowadzone przez teologów rzymsko-katolickich.Fil 3: 20
- Anowi
- Posty: 10038
- Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
- Lokalizacja: Bóg wie
akcent położony na człowiek aby wybić z głowy myśl, że to sam Bóg byłtropiciel pisze:Po powrocie do nieba Jezus był nadal człowiekiem, choć otrzymał ciało duchowe i został wyniesiony ponad anioły. Paweł apostoł pisze w 1 Tymoteusza 2 : 5 : " Albowiem Jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus "
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
- David77
- Posty: 3720
- Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
- Lokalizacja: MÜNCHEN
tropiciel,
1 Kor 15: 44 Pierwszy człowiek jest z prochu ziemi, ziemski; drugi człowiek jest z nieba. (48) Jaki był ziemski człowiek, tacy są i ziemscy ludzie; jaki jest niebieski człowiek, tacy są i niebiescy. (49) Przeto jak nosiliśmy obraz ziemskiego człowieka, tak będziemy też nosili obraz niebieskiego człowieka. (50) A powiadam, bracia, że ciało i krew nie mogą odziedziczyć Królestwa Bożego ani to, co skażone, nie odziedziczy tego, co nieskażone.
Tak z ciekawości zapytam : uważasz że człowiek nie jest osobą czy tak ?
To że takiego słowa nie było to nie znaczy że człowiek nie był osobą a może ty ludzi nazywasz duszami a kobiety duszycami zastanów się troszeczkę nad tym co piszeszTwój argument jest żaden ! Nie poruszam tutaj współczesnego nazewnictwa, lecz nazewnictwo biblijne, a w Hebrajskich Pismach Starego Testamentu ani w Greckich Pismach Nowego Testamentu NIE FUNKCJONOWAŁO SŁOWO PERSONA - OSOBA !
Czyli twierdzisz że Mojżesz nie był osobą czy tak to rozumieszCzy 2 Kor. 3 : 7 mówi o patrzeniu na oblicze Mojżesza czy na osobę Mojżesza ? Mojżesz był człowiekiem - termin osoba nie istniał w słownictwie hebrajskim !
Rozumiem że interesuje cię takie tłumaczenie które by potwierdzało twój błędny wniosek że człowiek to nie osoba .Przekład Vocatio to przekład katolicki - więc zdziwiłbym się gdyby pisali inaczej. Dla mnie nie jest autorytetem w tej sprawie.
Zatem czy LUDZIE to OSOBY czy nie ?W modlitwie byli pogrążęni ludzie. A wyrażenie cytowane dokładnie ma w tym miejscu słowo " oblicza. " Tak podaje np. Emphatic Diaglott Benjamina Wilsona, The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures, a co ciekawe nawet Pismo Święte w Przekładzie Nowego Świata podaje m.in.w tym miejscu : " co nam zostało życzliwie dane dzięki wielu obliczom pogrążonym w modlitwie."
Coś ci się pomieszało ,Prorocy opisując Boga piszą o nim jak o osobie ,jeżeli by pod natchnieniem Ducha św błędnie pisali to z całą pewnością Bóg by ich skorygowałProrocy opisywali Boga jako Kogoś, a język którym się posługiwali był w tym wypadku metaforyczny i symboliczny, bo nikt z ograniczonych ludzi nie mógłby dosłownie określić nieograniczonego Boga, bo to jest sprzeczne samo w sobie !
Sowo człowiek w tym przypadku nie oznacza człowieka takiego jak ty z krwi i koci ale człowieka niebiańskiegoPo powrocie do nieba Jezus był nadal człowiekiem, choć otrzymał ciało duchowe i został wyniesiony ponad anioły. Paweł apostoł pisze w 1 Tymoteusza 2 : 5 : " Albowiem Jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus "
1 Kor 15: 44 Pierwszy człowiek jest z prochu ziemi, ziemski; drugi człowiek jest z nieba. (48) Jaki był ziemski człowiek, tacy są i ziemscy ludzie; jaki jest niebieski człowiek, tacy są i niebiescy. (49) Przeto jak nosiliśmy obraz ziemskiego człowieka, tak będziemy też nosili obraz niebieskiego człowieka. (50) A powiadam, bracia, że ciało i krew nie mogą odziedziczyć Królestwa Bożego ani to, co skażone, nie odziedziczy tego, co nieskażone.
Cytat:
Fil 3: 20
A czy ja ci napisem że jest tam słowo osoba ? tym cytatem wskazałem ci że istnieje coś takiego jak ciało duchowe .W tym wersecie nie istnieje słowo προσωπον które niektórzy tłumaczą na słowo " osoba " ( łac. persona ) wprowadzone przez teologów rzymsko-katolickich.
Tak z ciekawości zapytam : uważasz że człowiek nie jest osobą czy tak ?
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
- tropiciel
- Posty: 4957
- Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39
Już napisałem, że nie poruszam tutaj współczesnego nazewnictwa, lecz nazewnictwo czysto biblijne. W słownictwie biblijnym istota żyjąca jest nazwana - duszą. A co do duszyc - to jeszcze takiej terminologii nie słyszałem. Sam się więc lepiej zastanów co piszesz.To że takiego słowa nie było to nie znaczy że człowiek nie był osobą  a może ty ludzi nazywasz duszami a kobiety duszycami  zastanów się troszeczkę nad tym co piszesz 
Poruszyłem w temacie kwestię terminologii biblijnej i to jest dla mnie istotne. Dzisiaj wiele tłumaczeń oddaje słowo nefesz oraz psyche - jako istota żyjąca. Ciekawe dlaczego niektórzy wracają w tłumaczeniach do słowa dusza ? Sprawa wygląda podobnie jak powyżej.Czyli twierdzisz że Mojżesz nie był osobą czy tak to rozumiesz
No tutaj to już postępujesz bardzo nieładnie usiłując mi wcisnąć coś. Jak na razie to całkowicie błędne wnioski sam wyciągasz.Rozumiem że interesuje cię takie tłumaczenie które by potwierdzało twój błędny wniosek że człowiek to nie osoba .
Już na to odpowiedziałem. Piszesz NIE NA TEMAT !Zatem czy LUDZIE to OSOBY czy nie ?
Jak na razie to widzę, że to tobie się coś pomieszało. Prorocy nie posługiwali się łacińskim terminem " persona " ( osoba ), a na szczęście ich wypowiedzi były pod natchnieniem świętego ducha Bożego.Coś ci się pomieszało ,Prorocy opisując Boga piszą o nim jak o osobie ,jeżeli by pod natchnieniem Ducha św błędnie pisali to z całą pewnością Bóg by ich skorygował
W liście do 1 Kor.15 : 44 człowiek choć otrzymuje doskonałe ciało jest w dalszym ciągu człowiekiem.Sowo człowiek w tym przypadku nie oznacza człowieka takiego jak ty z krwi i koci ale człowieka niebiańskiego
A czy ja ci napisem że jest tam słowo osoba ? tym cytatem wskazałem ci że istnieje coś takiego jak ciało duchowe .
To po co go przytaczasz
Znowu piszesz NIE NA TEMAT !Tak z ciekawości zapytam : uważasz że człowiek nie jest osobą czy tak ?
- amiko
- Posty: 3608
- Rejestracja: 09 wrz 2006, 12:40
tropiciel
REINKARNACJA A JUDAIZM
Słowo duch może i powinno być tlumaczone w wielu przypadkach jako energia.Zamiast mylacego:"Bóg jest Duchem",byłoby zgodnie z prawdą:"Bóg jest energią".Nigdzie nie jest napisane, że Bóg jest energią, a święty duch Boży nie jest Bogiem, lecz esencją Boga.
Ponieważ Duch Boży są to dwie energie;mąska i żeńska,więc przymioty i umiejetnosci moga zależeć od składu procentowego Daru Ducha Bożego.Dary świętego ducha Bożego to nie tylko dar energii, lecz różnych przymiotów i umiejętności.
O reinkarnacji pisze w Biblii wystarczająco jasno.Herezją jest twierdzenie,że ona nie istnieje.Inteligentni Zydzi napisali o niej w Biblii,wierzyli w nią i wierzą nadal:Inteligentni Żydzi nigdy nie bawili się w filozofię ( Kol. 2 : 8 ) i nigdy nie głosili gnostyckiej herezji o inkarnacji, ani reinkarnacji - Hebr. 9 : 27.
REINKARNACJA A JUDAIZM
Faryzeusze wierzyli w reinkarnację rozumianą jako zmartwychwstanie ducha.REINKARNACJA A JUDAIZM
pytanie od Marzeny :
W modlitwie przed zaśnięciem przebaczam co wieczór tym, co mnie skrzywdzili m.in. "czy to w tym wcieleniu, czy w innym". Jakie dokładnie są poglądy judaizmu na temat wcieleń, reinkarnacji. Czy dotyczy ona ogółu, czy też postaci wybranych? I co potem ze zmartwychwstaniem? Czy można wcielenia rozumieć jako "użytkowanie" ciał przez jedną duszę?
odpowiedź :
Przed wieczornym czytaniem modlitwy Szema przed zaśnięciem (Kriat Szema al haMitah) wypowiada się błogosławieństwo hamapil, które w zasadzie jest birkat haszewach (błogosławieństwem chwalącym Boga). Jednak tuż przed nim wypowiada się słowa heszbon nefesz, czyli medytacji rozliczającej kończący się dzień:
"Panie wszechświata, oto wybaczam każdemu, kto mnie rozgniewał albo postapił nikczemnie wobec mnie, albo zgrzeszyl wobec mnie - czy to przeciw mojemu ciału, czy przeciw mojemu majątkowi, czy przeciwko mojej czci, czy przeciwko czemukolwiek, co jest moje. Czy pod przymusem, czy z własnej woli, czy niechcący, czy z rozmysłem, mową, czynem, myślą czy rozważaniem, czy to w tym wcieleniu, czy w innym (...)"
Wiara w zmartwychwstanie zmarłych jest silnie obecna w tradycyjnym judaizmie. Pogląd ten głosili poprzednicy judaizmu rabinicznego - faryzeusze, w przeciwieństwie do saduceuszy, którzy odrzucali to stanowisko, ponieważ nie znajdowało ono - ich zdaniem - potwierdzenia w Torze. Jednak ostatecznie przeświadczenie to znalazło się wśród fundamentalnych Trzynastu Zasad Wiary Majmonidesa:
"Wierzę pełnią wiary, że zmarli zmartwychwstaną do życia kiedy tylko Stwórca, błogosławione jest Jego Imię, tego zechce."
Obecnie zasada ta nie jest uznawana przez judaizm reformowany.
Wskrzeszenie zmarłych nastąpi w Erze Mesjańskiej, którą określa się jako Olam Ha-Ba ("Świat, który ma nadejść").
Mistyczne nurty judaizmu idą dalej w swoich poglądach i uważają, że zmartwychwstanie - a dokładnie powrót dusz - jest zjawiskiem stałym i odbywającym się poprzez reinkarnację.
Bo ja nie wstydzę się ewangelii chrystusowej o obecnym w nas wszystkich Chrystusie,Słowie Bożym (Kol.1.24-28).Jest On bowiem mocą i Mądrością Bożą (1 Kor.1.24) ku zbawieniu dla każdego wierzącego, najpierw dla Żyda, potem dla Greka.
- tropiciel
- Posty: 4957
- Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39
słowo duch może w niektórych przypadkach być tłumaczone jako energia, ale hebr. ruah - to coś znacznie więcej niż jedynie energia. Gdyby słowo duch w przypadku Boga oznaczało tylko energię, to gdzie by się podziała Boża świadomość i wola ?słowo duch może i powinno być tlumaczone w wielu przypadkach jako energia.Zamiast mylacego:"Bóg jest Duchem",byłoby zgodnie z prawdą:"Bóg jest energią".
Skład procentowy to może być w przypadku jakiegoś towaru, ale na pewno nie daru świętego ducha Bożego. Pogląd, że duch Boży to dwie energie : męska i żeńska to raczej z Biblią wiele wspólnego nie ma, prędzej z poglądami niechrześcijańskimi takimi jak taoizm chiński lub hinduizm.Ponieważ Duch Boży są to dwie energie;mąska i żeńska,więc przymioty i umiejetnosci moga zależeć od składu procentowego Daru Ducha Bożego.
faryzeusze nie są żadnym autorytetem jeśli chodzi o Biblię, bo poprzez swoje nauki i tradycje wypaczyli Słowo Boże. A doktryna o reinkarnacji nie ma ŻADNEGO uzasadnienie w Biblii.Faryzeusze wierzyli w reinkarnację rozumianą jako zmartwychwstanie ducha.
- David77
- Posty: 3720
- Rejestracja: 19 mar 2011, 11:07
- Lokalizacja: MÜNCHEN
tropiciel,
Czy ludzie są osobami
Zatem zawężam pytanie czy człowiek jest osobą
Już się w tej twojej filozofii pogubiłem
Stwierdzasz że Jezus w niebie jest człowiekiem , czy takim samym człowiekiem jak był na ziemi ? myślę że rozumiesz podstawową różnice pomiędzy ciałem fizycznym a duchowym .
.
Przytoczyłem ci przykład z listu do Filipian udowadniając w ten sposób że osoba duchowa może posiadać ciało duchowe ,podobnie jest z Bogiem .
Kim dla ciebie jest Bóg
a) realną potężną istotą ( osobą duchową )
b) energią
Czy potrafisz odpowiedzieć na moje pytanie ?
Czy ludzie są osobami
Napisałeś że się modlili ludzie w ten sposób sam strzeliłeś sobie w stopęPiszesz NIE NA TEMAT !
Zatem zawężam pytanie czy człowiek jest osobą
Już się w tej twojej filozofii pogubiłem
Stwierdzasz że Jezus w niebie jest człowiekiem , czy takim samym człowiekiem jak był na ziemi ? myślę że rozumiesz podstawową różnice pomiędzy ciałem fizycznym a duchowym .
.
Przytoczyłem ci przykład z listu do Filipian udowadniając w ten sposób że osoba duchowa może posiadać ciało duchowe ,podobnie jest z Bogiem .
Kim dla ciebie jest Bóg
a) realną potężną istotą ( osobą duchową )
b) energią
Czy potrafisz odpowiedzieć na moje pytanie ?
יֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן
- tropiciel
- Posty: 4957
- Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39
jak na razie sam sobie strzelasz w stopę !Napisałeś że się modlili ludzie w ten sposób sam strzeliłeś sobie w stopę
NIE NA TEMAT !Zatem zawężam pytanie czy człowiek jest osobą
gubisz się we własnej filozofii !Już się w tej twojej filozofii pogubiłem
Stwierdziłem, że Jezus jest nadal człowiekiem !Stwierdzasz że Jezus w niebie jest człowiekiem , czy takim samym człowiekiem jak był na ziemi ? myślę że rozumiesz podstawową różnice pomiędzy ciałem fizycznym a duchowym .
termin osoba nie występuję w Biblii w językach oryginalnych !Przytoczyłem ci przykład z listu do Filipian udowadniając w ten sposób że osoba duchowa może posiadać ciało duchowe ,podobnie jest z Bogiem .
Już odpowiedziałem !Kim dla ciebie jest Bóg
a) realną potężną istotą ( osobą duchową )
b) energią
Czy potrafisz odpowiedzieć na moje pytanie ?