Czym jest i jak wygląda dusza ?

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

eksplorator

Post autor: eksplorator »

Lukian pisze:
eksplorator pisze: Tak więc Słownik zagadnień omawianych w "Katechizmie Kościoła Katolickiego", pozycja KKK 632, zawiera wiele sprzeczności i nielogicznych uzasadnień, próbujących przekonać czytającego, że Jezus zaraz po śmierci, ale jeszcze przed zmartwychwstaniem był żyw, głosząc uwięzionym w piekle duchom, co jest rażącą demagogią.
nie w piekle tylko w Szeolu
Dz 2:27 bp "Bo nie zostawisz duszy mej w otchłani i nie pozwolisz, by święty twój uległ zniszczeniu."
No właśnie!

Tu sprawdź jak zapisano Dz 2;27 metodą transliteracji

Co oznacza 'Hades' - wg. Słownika Stronga G0086 lub Hades

Podobnie ma się rzecz z 'Szeolem' H7585 wg. Stronga

Czy zaznaczysz 'Piekło' czy 'Otchłań', zawsze powiązane to będzie z 'Szeolem' czy 'Hadesem', bo to oznacza jedno i to samo, lecz jest inaczej oddane słownie.

Ponadto, jak podają słowniki, Greckie słowo 'Hades' powiązane jest ściśle z Hebrajskim 'Szeol', ale także, wg Stronga:

hades H1745 Dumah
hades H4191 mut hi.
hades H4194 mavet
hades H6757 tsalmavet
hades H7585 szeol


Podobnie można postąpić ze słowem 'samochód' i zamiast tego powiedzieć: auto, bryka, cztery kółka, fura, gablota, limuzyna, maszyna, osobówka, wóz ... i pewno znalazło by się jeszcze kilkanaście określeń na 'samochód', ale każdy czytający nie pomyli go z 'traktorem' czy 'hulajnogą'.

EMET
Posty: 11282
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

eksplorator pisze:
Lukian pisze:
eksplorator pisze: Tak więc Słownik zagadnień omawianych w "Katechizmie Kościoła Katolickiego", pozycja KKK 632, zawiera wiele sprzeczności i nielogicznych uzasadnień, próbujących przekonać czytającego, że Jezus zaraz po śmierci, ale jeszcze przed zmartwychwstaniem był żyw, głosząc uwięzionym w piekle duchom, co jest rażącą demagogią.
nie w piekle tylko w Szeolu
Dz 2:27 bp "Bo nie zostawisz duszy mej w otchłani i nie pozwolisz, by święty twój uległ zniszczeniu."
No właśnie!

Tu sprawdź jak zapisano Dz 2;27 metodą transliteracji

Co oznacza 'Hades' - wg. Słownika Stronga G0086 lub Hades

Podobnie ma się rzecz z 'Szeolem' H7585 wg. Stronga

Czy zaznaczysz 'Piekło' czy 'Otchłań', zawsze powiązane to będzie z 'Szeolem' czy 'Hadesem', bo to oznacza jedno i to samo, lecz jest inaczej oddane słownie.
EMET:
Należy rozróżnić "Hades" [/np./ z greki Dz Ap 2:27] od 'Otchłani'...
Coś jest o tym w post --
http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.p ... ght=#45613

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
Lukian
Posty: 1704
Rejestracja: 02 lut 2015, 18:34
Kontakt:

Post autor: Lukian »

ciekawe że Szeol przetłumaczono na Hades

niestety Hadesu w żaden sposób na grób się przerobić nie da :-P
Gal 4:6 " A ponieważ jesteście synami, Bóg wysłał do naszych serc Ducha swego Syna, który woła: &#8222;Abba, Ojcze!"
http://zrodlaobjawienia.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Lukian
Posty: 1704
Rejestracja: 02 lut 2015, 18:34
Kontakt:

Post autor: Lukian »

EMET pisze:EMET:
Należy rozróżnić "Hades" [/np./ z greki Dz Ap 2:27] od 'Otchłani'...
Coś jest o tym w post --
http://biblia.webd.pl/for...ighlight=#45613

Stephanos, ps. EMET
a teraz specjalnie dla ciebie zagadka:

słowo Szeol pojawia się w BH ponad 60-razy zawsze bez rodzajnika
- co z tego wynika ?
Gal 4:6 " A ponieważ jesteście synami, Bóg wysłał do naszych serc Ducha swego Syna, który woła: &#8222;Abba, Ojcze!"
http://zrodlaobjawienia.blogspot.com/

eksplorator

Post autor: eksplorator »

EMET pisze: Należy rozróżnić "Hades" [/np./ z greki Dz Ap 2:27] od 'Otchłani'...
Coś jest o tym w post --
http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.p ... ght=#45613

Stephanos, ps. EMET
Tak. Masz rację! 'Hades' czy 'Szeol' dotyczy bardziej dziedziny "ziemskiej"
natomiast 'Otchłań', 'Czeluść', rzekł bym raczej "duchowej"

Awatar użytkownika
amiko
Posty: 3608
Rejestracja: 09 wrz 2006, 12:40

Post autor: amiko »

eksplorator
Moim zdaniem, wersety które zapodałeś mówią nam o naszym aktualnym położeniu względem wieczności. Czy ktoś może dziś powiedzieć, że Bóg obdarzył go życiem wiecznym? NIE! Wszyscy jesteśmy na razie gośćmi na ziemi, przechodniami, choć wielu ludzi wierzy, że przyjdzie taki czas, kiedy Bóg powoła nas ponownie do życia jak ziemia wyda umarłych;

Iz 26;19 BT (19) Ożyją Twoi umarli, zmartwychwstaną ich trupy, obudzą się i krzykną z radości spoczywający w prochu, bo rosa Twoja jest rosą światłości, a ziemia wyda cienie zmarłych.
Wszystkie wielkie religie poświadczają istnienie reinkarnacji i te wersety biblijne,które zamieściłem również.Werset Iz.26.19 jest jedną z bardzo wielu nieprawd zawartch zwłaszcza w ST.W NT jest podział na śmiertelnego człowieka zewnętrznego-ziemskiego i nieśmiertelnego człowieka wewnętrznego-niebiańskiego, z niezniszczalnym klejnotem łagodnego i cichego ducha,który jedynie ma wartość przed Bogiem"(1 Piotra 3.4).

Ciało fizyczne jest ziemskim namiotem,w którym przebywa,przybyły z Nieba duch ludzki w czasie inkarnacji na Ziemi.Na Ziemi nie będzie wiecznego życia i żadnego zmartwychwstania ciał fizycznych.
Lecz Jego nadzieja była mocno osadzona i nie miał wątpliwości, że czas 'pielgrzymowania' się kiedyś skończy i ludzie będą, jak to było pierwotnie zamierzone, żyć na ziemi na zawsze, na wieki.

Ps 37;9-11 BT (9) Złoczyńcy bowiem wyginą, a ufający Jahwe posiądą ziemię. (10) Jeszcze chwila, a nie będzie przestępcy: spojrzysz na jego miejsce, a już go nie będzie. (11) Natomiast pokorni posiądą ziemię i będą się rozkoszować wielkim pokojem. (29) Sprawiedliwi posiądą ziemię i będą mieszkać na niej na zawsze.
Świadomie pomijacie werset:Nasza ojczyzna jest w Niebie (Fil.3.20). Nigdy nie było zamierzeniem Boga wieczne życie człowieka na Ziemi.Tłumaczenie "na zawsze" jest następną nieprawdą ,naginaną na potwierdzenie niezgodnego z NT dogmatu,o życiu ludzi w wiecznym Królestwie Bożym na Ziemi.

Mieszkać na Ziemi na wieki,nie znaczy,że na zawsze.Królestwo Pokoju Chrystusa będzie trwało 1000 lat (Obj.20.4.6).Nowej,materialnej Ziemi nie będzie.

Jan 12:32, A gdy Ja będę wywyższony ponad ziemię, wszystkich do siebie pociągnę.
Bo ja nie wstydzę się ewangelii chrystusowej o obecnym w nas wszystkich Chrystusie,Słowie Bożym (Kol.1.24-28).Jest On bowiem mocą i Mądrością Bożą (1 Kor.1.24) ku zbawieniu dla każdego wierzącego, najpierw dla Żyda, potem dla Greka.

Awatar użytkownika
amiko
Posty: 3608
Rejestracja: 09 wrz 2006, 12:40

Post autor: amiko »

eksplorator
Tak więc Słownik zagadnień omawianych w "Katechizmie Kościoła Katolickiego", pozycja KKK 632, zawiera wiele sprzeczności i nielogicznych uzasadnień, próbujących przekonać czytającego, że Jezus zaraz po śmierci, ale jeszcze przed zmartwychwstaniem był żyw, głosząc uwięzionym w piekle duchom, co jest rażącą demagogią.
Różnice między Chrystusem,Jezusem i Chrystusem Jezusem,wyjaśniłem w temacie:http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.php?t=3280

Jezus jako ciało fizyczne+Osobowość umarł i nie ożył.

Chrystus jako nieśmiertelny duch opuścił martwe ciało fizyczne,co nazywa się zmartwychwstaniem ducha.Istnieje zmartwychwstanie ducha..Nie istnieje i nie zaistnieje, zmartwychwstanie żadnego ciała fizycznego.

Lukian

Koh 12:7 pau "Wtedy proch wróci do ziemi, skąd został wzięty, a duch powróci do Boga, który go dał."

O jakiego ducha chodzi w tym wersecie?
Bo ja nie wstydzę się ewangelii chrystusowej o obecnym w nas wszystkich Chrystusie,Słowie Bożym (Kol.1.24-28).Jest On bowiem mocą i Mądrością Bożą (1 Kor.1.24) ku zbawieniu dla każdego wierzącego, najpierw dla Żyda, potem dla Greka.

Wiedźmin123
Posty: 454
Rejestracja: 12 cze 2015, 17:03

Post autor: Wiedźmin123 »

O właśnie wreszcie ktoś mądrze napisał mówię o Ratao i jego post powyżej mojego ,dokładnie ciało po śmierci pozostaje na ziemi natomiast duch się z niego uwalnia i wędruje do Piekła ,Nieba lub Czyścca .I tak samo było w przypadku Jezusa ,tak samo jest z każdym człowiekiem ,ciało to jest tylko takie jakby ubranie dla duszy ,ono przeminie pozostanie to co nieśmiertelne czyli dusza .

eksplorator

Post autor: eksplorator »

ratao pisze: Nigdy nie było zamierzeniem Boga wieczne życie człowieka na Ziemi
To jak wyjaśnisz słowa Stwórcy który wypowiedział po stworzeniu pierwszych ludzi: "ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz" 2 Moj 2;17 BT

Analogicznie można powiedzieć - kiedy nie zjesz owocu poznania z drzewa dobra i zła na pewno nie umrzesz. To jak to ... Bóg okłamał by Adama i Ewę obiecując im życie wieczne a następnie jednak poddał ich reinkarnacji? Nonsens!
ratao pisze: Świadomie pomijacie werset:Nasza ojczyzna jest w Niebie (Fil.3.20).
Nikt nie pomija tych wersetów, tylko niektórzy nie potrafią zrozumieć, że Bóg, poprzez Jezus, powołał do życia w Niebie ograniczone grono współwładców, którzy mają z nim rządzić nad ziemią;

Rzym 5;17 BT (17) Jeżeli bowiem przez przestępstwo jednego śmierć zakrólowała z powodu jego jednego, o ileż bardziej ci, którzy otrzymują obfitość łaski i daru sprawiedliwości, królować będą w życiu z powodu Jednego - Jezusa Chrystusa.

1 Kor 4;8 BT (8) Tak więc już jesteście nasyceni, już opływacie w bogactwa. Zaczęliście królować bez nas! Otóż tak! Nawet trzeba, żebyście królowali, byśmy mogli współkrólować z wami.

2 Tym 2;12 BT (12) Jeśli trwamy w cierpliwości, wespół z Nim też królować będziemy. Jeśli się będziemy Go zapierali, to i On nas się zaprze.

Obj 5;10 BT (10) i uczyniłeś ich Bogu naszemu królestwem i kapłanami, a będą królować na ziemi.

Obj 22;4 BT (4) I będą [ci zabrani z ziemi] oglądać Jego oblicze, a imię Jego - na ich czołach. (5) I /odtąd/ już nocy nie będzie. A nie potrzeba im światła lampy i światła słońca, bo Pan Bóg będzie świecił nad nimi i będą królować na wieki wieków.


Takie powołanie otrzymują wszyscy ci, z którymi Jezus zawarł przymierze co do Królestwa:

Łuk 22;18-20 BT (18) albowiem powiadam wam: odtąd nie będę już pił z owocu winnego krzewu, aż przyjdzie królestwo Boże. (19) Następnie wziął chleb, odmówiwszy dziękczynienie połamał go i podał mówiąc: To jest Ciało moje, które za was będzie wydane: to czyńcie na moją pamiątkę! (20) Tak samo i kielich po wieczerzy, mówiąc: Ten kielich to Nowe Przymierze we Krwi mojej, która za was będzie wylana.


Czujesz powołanie do rządzenia razem z Jezusem w niebie? Jeżeli nie masz takiego powołania jak ochrzczeni duchem: "Ja chrzciłem was wodą, On zaś będzie chrzcił was Duchem Świętym" Mar 1;8 BW ... to należysz do tzw, drugich owiec które zamieszkiwać będą, zgodnie z pierwotnym zamierzeniem Stwórcy, ziemię: "Mam także inne owce, które nie są z tej owczarni. I te muszę przyprowadzić i będą słuchać głosu mego, i nastanie jedna owczarnia, jeden pasterz" Jan 10;16 BT

Jezus będąc na ziemi, przez okres swojej służby zajmował się głównie tymi, którzy mieli odziedziczyć 'niebo' i to z nimi i tylko z nimi zawarł przymierze!

eksplorator

Post autor: eksplorator »

ratao pisze: Koh 12:7 pau "Wtedy proch wróci do ziemi, skąd został wzięty, a duch powróci do Boga, który go dał."

O jakiego ducha chodzi w tym wersecie?
Chodzi o 'ducha życia' lub 'dech życia' którym Stwórca napełnił martwe ciało stworzone z prochu ziemi: "Stworzył tedy Jahwe Bóg człowieka z prochu ziemi, i natchnął w oblicze jego dech żywota. I stał się człowiek duszą żywiącą" Rodz 2;7 BG

Tego samego 'ducha' czy 'dech życia' otrzymały wpierw zwierzęta:
1 Moj 1;20,21 BG (20) I rzekł Jahwe: Niech hojnie wywiodą wody płaz duszy żywiącej; a ptactwo niech lata nad ziemią, pod rozpostarciem niebieskim. (21) I stworzył Bóg wieloryby wielkie, i wszelką duszę żywiącą płazającą się, którą hojnie wywiodły wody, według rodzaju ich; i wszelkie ptactwo skrzydlaste, według rodzaju ich; i widział Bóg, że to było dobre.
Ostatnio zmieniony 10 sty 2016, 13:13 przez eksplorator, łącznie zmieniany 1 raz.

eksplorator

Post autor: eksplorator »

Wiedźmin123 pisze: ... ciało po śmierci pozostaje na ziemi natomiast duch się z niego uwalnia i wędruje do Piekła ,Nieba lub Czyścca .
'Dech życia', 'duch', 'tchnienie' ... zawsze wraca do tego kto go udzielił - do Stwórcy;
Koch 17:7 BT (7) I wróci się proch do ziemi, jako przedtem był, a duch wróci się do Boga, który go dał.

Ps 146;4 BT (4) Gdy tchnienie go opuści, wraca do swej ziemi, wówczas przepadają jego zamiary.
ratao pisze:Nie istnieje i nie zaistnieje, zmartwychwstanie żadnego ciała fizycznego.
Biblia twierdzi inaczej:
Iz 26;19 BT (19) Ożyją Twoi umarli, zmartwychwstaną ich trupy, obudzą się i krzykną z radości spoczywający w prochu, bo rosa Twoja jest rosą światłości, a ziemia wyda cienie zmarłych.

EMET
Posty: 11282
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

Lukian pisze:
EMET pisze:EMET:
Należy rozróżnić "Hades" [/np./ z greki Dz Ap 2:27] od 'Otchłani'...
Coś jest o tym w post --
http://biblia.webd.pl/for...ighlight=#45613

Stephanos, ps. EMET
a teraz specjalnie dla ciebie zagadka:

słowo Szeol pojawia się w BH ponad 60-razy zawsze bez rodzajnika
- co z tego wynika ?
EMET:
Oto, gdzie w tekście 'BH' mamy miejsca na bazie rdzennej formy < š&#7498;`ôl > /= < sz&#7498;`ôl >/ [w uproszczeniu: < szeol >] &#8211; hebr. postać zapisu: &#1513;&#1473;&#1456;&#1488;&#1493;&#1465;&#1500; ---
Gen 37:35*; 42:38**; 44:29*, 31*; Liczb 16:30*, 33*; Powt 32:22***; 1Sam 2:6***; 2Sam 22:6***; 1Król 2:6****, 9***; Hio 7:9***; 11:8***; 14:13***; 17:13***, 16****; 21:13***; 24:19***; 26:6***; Psalm 6:5/6/***; 9:17/18/**; 16:10***; 18:5/6/***; 30:3/4/***; 31:17/18/***; 49:14/15/[2x]***, 15/16/***; 55:15/16/***; 86:13***; 88:3/4/***; 89:48/49/***; 116:3***; 139:8***; 141:7***; Przys 1:12***; 5:5***; 7:27***; 9:18***; 15:11***, 24***; 23:14***; 27:20***; 30:16***; Qoh 9:10***; Pnp 8:6***; Izaj 5:14***; 14:9***, 11***, 15***; 28:15***, 18***; 38:10***, 18***; 57:9***; Ezech 31:15**, 16**, 17**; 32:21***, 27***; Oze 13:14[2x]***; Amo 9:2***; Jon 2:2/3/***; Hab 2:5***. Razem: 65 miejsc &#8211; na bazie 'Konkordancji do BH'.

PNŚ uwzględnia ponadto miejsce z Izaj 7:11, kierując się racjami gramatyczno-biblistycznymi, napiszę tak.
Oznaczenia &#8222;gwiazdkowe&#8221; [*] --
* &#8211; zapis w BH: < sz&#7498;`&#333;l&#257;(h) >; ** &#8211; zapis w BH: < sz&#7498;`ôl&#257;(h) >; *** &#8211; zapis w BH: < sz&#7498;`ôl >; **** &#8211; zapis w BH: < sz&#7498;`&#333;l >.
Wśród wymienionych miejsc mamy takie, gdzie pospołu z przyimkiem/ami/ [wg postaci rdzennej] &#8211; < m&#301;n >; < b&#7498; >; < l&#7498; >; < k&#7498; >. Uwzględniłem jedynie zapis w jednym 'członie' [bez układu z 'kreseczką'].&#8221;

W żadnym miejscu /z owych 55. miejsc/ nie znalazłem notacji z rodzajnikiem [gram. particle article]. Ciekawe, iż mamy w grece NP miejsca z rodzajnikiem pospołu z wyrażeniem na bazie rdzennego greckiego &#8220;hades&#8221;: Łuk 10:15; 16:23; Apok 1:18; a w 3 miejscach w zapisie - < ho had&#275;s > - Apok 6:8; 20:13, 14. Co ciekawe, hebrajskie wersje przekładowe &#8222;NT&#8221; uwzględniają niekiedy ów niuans z rodzajnikiem < >. Mamy w: Apok 1:18 [w 'SGHNT']; Apok 20:13, 14 [w 'DHNT'] &#8211; wszędzie w zapisie: < v&#7498;hăsz&#7498;`ôl > [< v&#7498; = spójnik].

Bezsprzeczną sprawą jest tożsamość &#8222;Szeol/u/&#8221; [hebr.] oraz &#8222;Hades/u/&#8221; [gr.]; co nietrudno znaleźć również u komentatorów katolickich. Owszem, pisują translacyjnie &#8211; zwłaszcza przy 'Hadesie' &#8211; &#8222;Otchłań&#8221;, lecz b. często w przypisach oznajmiają, iż chodzi o greckie < had&#275;s >.

Interesującą sprawą w komentarzach biblistów katolickich jest to, iż pisują /w opiniach/ co do Księgi Apokalipsy, iż chodzi wręcz o... personifikację [sic!] owego 'Hadesu' ['Otchłani']. Ba, mamy nawet w komentarzu 'Biblii Lubelskiej' do Apok 20:13: &#8222;Śmierć i Otchłań przedstawione są jako osobowe potwory demoniczne.&#8221; [str. 200, dolny komentarz, Hugolin Langkammer, Wyd KUL, ed. 2010r.]. Podobnie personifikację pojęciu przypisuje A. Jankowski w Tomie XII [wielotomowej edycji], w komentarzu KUL-Pallottinum, ed, 1959r.. Uosabia również &#8222;Śmierć&#8221; pospołu [str. 271, kom., prawa kolumna, na samym dole].

W przypisie do Apok 6:8, w Przekładzie 'Biblii Poznańskiej' [Tom 3, edycja III-tomowa; ed. 1987r.], mamy: &#8222;8. Otchłań (gr. Hades) &#8212; to uosobienie szeolu z ST.&#8221; [str. 633]. W tymże tomie 3, mamy w komentarzu do Apok 20:14: &#8222;14. Śmierć i Otchłań &#8212; obie te personifikacje muszą mieć w sobie jakiś pierwiastek demoniczny, skoro podlegają wspólnej karze z szatanem (20,10).&#8221; [str. 670, u dołu; tamże].

Jednak komentarz w wielotomowej Edycji Pawła nie podziela poglądu o personifikacji&#8230;
Odn. Apok 1:18, czytamy m.in.: &#8222;Wbrew opinii części badaczy, nie są [&#8222;Śmierć i otchłań (czyli hebr. š&#7497;`ôl Szeol, w gr. przekładzie Hades)&#8221; - jak3 linijki wyżej] tu personifikowane (por. 6, 8; 20, 13-14).&#8221; &#8211; str. 121, Tom XX, Michał Wojciechowski, ed. 2012. Tenże komentator optuje również za 'stanem niż konkretnym miejscem' [str. 121, tamże].

Na tym tutaj Forum pisywał User, który uosabiał /personifikował/&#8230; &#8222;śmierć&#8221; [ew. &#8222;Śmierć&#8221;] i serio to traktował [tak!]...

ŚJ traktują 'Szeol' jako: &#8222;Wspólny grób wszystkich ludzi w odróżnieniu od pojedynczego grobowca&#8221;; &#8222;Szeol jest miejscem (a nie stanem), które prosi czy domaga się o każdego bez wyjątku, gdyż trafiają tam wszyscy zmarli ludzie (Rdz 37:35)&#8221; &#8211; Krótka treść z 'Leksykonu ŚJ', Tom II.

Tak też i ja [E.] nie stosuję retoryki personifikującej - tudzież demonologicznej - przy rozważaniach o 'Szeolu', 'Hadesie' czy nawet 'Śmierci'. Stąd też, również, użycie /czy nie użycie/ rodzajnika -- przy owych terminach -- niczego takiego nie sprawia.

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
Lukian
Posty: 1704
Rejestracja: 02 lut 2015, 18:34
Kontakt:

Post autor: Lukian »

EMET pisze:
Lukian pisze:
EMET pisze:EMET:
Należy rozróżnić "Hades" [/np./ z greki Dz Ap 2:27] od 'Otchłani'...
Coś jest o tym w post --
http://biblia.webd.pl/for...ighlight=#45613

Stephanos, ps. EMET
a teraz specjalnie dla ciebie zagadka:

słowo Szeol pojawia się w BH ponad 60-razy zawsze bez rodzajnika
- co z tego wynika ?
EMET:
Oto, gdzie w tekście 'BH' mamy miejsca na bazie rdzennej formy < š&#7498;`ôl > /= < sz&#7498;`ôl >/ [w uproszczeniu: < szeol >] &#8211; hebr. postać zapisu: &#1513;&#1473;&#1456;&#1488;&#1493;&#1465;&#1500; ---
Gen 37:35*; 42:38**; 44:29*, 31*; Liczb 16:30*, 33*; Powt 32:22***; 1Sam 2:6***; 2Sam 22:6***; 1Król 2:6****, 9***; Hio 7:9***; 11:8***; 14:13***; 17:13***, 16****; 21:13***; 24:19***; 26:6***; Psalm 6:5/6/***; 9:17/18/**; 16:10***; 18:5/6/***; 30:3/4/***; 31:17/18/***; 49:14/15/[2x]***, 15/16/***; 55:15/16/***; 86:13***; 88:3/4/***; 89:48/49/***; 116:3***; 139:8***; 141:7***; Przys 1:12***; 5:5***; 7:27***; 9:18***; 15:11***, 24***; 23:14***; 27:20***; 30:16***; Qoh 9:10***; Pnp 8:6***; Izaj 5:14***; 14:9***, 11***, 15***; 28:15***, 18***; 38:10***, 18***; 57:9***; Ezech 31:15**, 16**, 17**; 32:21***, 27***; Oze 13:14[2x]***; Amo 9:2***; Jon 2:2/3/***; Hab 2:5***. Razem: 65 miejsc &#8211; na bazie 'Konkordancji do BH'.

PNŚ uwzględnia ponadto miejsce z Izaj 7:11, kierując się racjami gramatyczno-biblistycznymi, napiszę tak.
Oznaczenia &#8222;gwiazdkowe&#8221; [*] --
* &#8211; zapis w BH: < sz&#7498;`&#333;l&#257;(h) >; ** &#8211; zapis w BH: < sz&#7498;`ôl&#257;(h) >; *** &#8211; zapis w BH: < sz&#7498;`ôl >; **** &#8211; zapis w BH: < sz&#7498;`&#333;l >.
Wśród wymienionych miejsc mamy takie, gdzie pospołu z przyimkiem/ami/ [wg postaci rdzennej] &#8211; < m&#301;n >; < b&#7498; >; < l&#7498; >; < k&#7498; >. Uwzględniłem jedynie zapis w jednym 'członie' [bez układu z 'kreseczką'].&#8221;

W żadnym miejscu /z owych 55. miejsc/ nie znalazłem notacji z rodzajnikiem [gram. particle article]. Ciekawe, iż mamy w grece NP miejsca z rodzajnikiem pospołu z wyrażeniem na bazie rdzennego greckiego &#8220;hades&#8221;: Łuk 10:15; 16:23; Apok 1:18; a w 3 miejscach w zapisie - < ho had&#275;s > - Apok 6:8; 20:13, 14. Co ciekawe, hebrajskie wersje przekładowe &#8222;NT&#8221; uwzględniają niekiedy ów niuans z rodzajnikiem < >. Mamy w: Apok 1:18 [w 'SGHNT']; Apok 20:13, 14 [w 'DHNT'] &#8211; wszędzie w zapisie: < v&#7498;hăsz&#7498;`ôl > [< v&#7498; = spójnik].

Bezsprzeczną sprawą jest tożsamość &#8222;Szeol/u/&#8221; [hebr.] oraz &#8222;Hades/u/&#8221; [gr.]; co nietrudno znaleźć również u komentatorów katolickich. Owszem, pisują translacyjnie &#8211; zwłaszcza przy 'Hadesie' &#8211; &#8222;Otchłań&#8221;, lecz b. często w przypisach oznajmiają, iż chodzi o greckie < had&#275;s >.

Interesującą sprawą w komentarzach biblistów katolickich jest to, iż pisują /w opiniach/ co do Księgi Apokalipsy, iż chodzi wręcz o... personifikację [sic!] owego 'Hadesu' ['Otchłani']. Ba, mamy nawet w komentarzu 'Biblii Lubelskiej' do Apok 20:13: &#8222;Śmierć i Otchłań przedstawione są jako osobowe potwory demoniczne.&#8221; [str. 200, dolny komentarz, Hugolin Langkammer, Wyd KUL, ed. 2010r.]. Podobnie personifikację pojęciu przypisuje A. Jankowski w Tomie XII [wielotomowej edycji], w komentarzu KUL-Pallottinum, ed, 1959r.. Uosabia również &#8222;Śmierć&#8221; pospołu [str. 271, kom., prawa kolumna, na samym dole].

W przypisie do Apok 6:8, w Przekładzie 'Biblii Poznańskiej' [Tom 3, edycja III-tomowa; ed. 1987r.], mamy: &#8222;8. Otchłań (gr. Hades) &#8212; to uosobienie szeolu z ST.&#8221; [str. 633]. W tymże tomie 3, mamy w komentarzu do Apok 20:14: &#8222;14. Śmierć i Otchłań &#8212; obie te personifikacje muszą mieć w sobie jakiś pierwiastek demoniczny, skoro podlegają wspólnej karze z szatanem (20,10).&#8221; [str. 670, u dołu; tamże].

Jednak komentarz w wielotomowej Edycji Pawła nie podziela poglądu o personifikacji&#8230;
Odn. Apok 1:18, czytamy m.in.: &#8222;Wbrew opinii części badaczy, nie są [&#8222;Śmierć i otchłań (czyli hebr. š&#7497;`ôl Szeol, w gr. przekładzie Hades)&#8221; - jak3 linijki wyżej] tu personifikowane (por. 6, 8; 20, 13-14).&#8221; &#8211; str. 121, Tom XX, Michał Wojciechowski, ed. 2012. Tenże komentator optuje również za 'stanem niż konkretnym miejscem' [str. 121, tamże].

Na tym tutaj Forum pisywał User, który uosabiał /personifikował/&#8230; &#8222;śmierć&#8221; [ew. &#8222;Śmierć&#8221;] i serio to traktował [tak!]...

ŚJ traktują 'Szeol' jako: &#8222;Wspólny grób wszystkich ludzi w odróżnieniu od pojedynczego grobowca&#8221;; &#8222;Szeol jest miejscem (a nie stanem), które prosi czy domaga się o każdego bez wyjątku, gdyż trafiają tam wszyscy zmarli ludzie (Rdz 37:35)&#8221; &#8211; Krótka treść z 'Leksykonu ŚJ', Tom II.

Tak też i ja [E.] nie stosuję retoryki personifikującej - tudzież demonologicznej - przy rozważaniach o 'Szeolu', 'Hadesie' czy nawet 'Śmierci'. Stąd też, również, użycie /czy nie użycie/ rodzajnika -- przy owych terminach -- niczego takiego nie sprawia.

Stephanos, ps. EMET
Długi wywód, niestety nie podałeś odpowiedzi

Szeol występuje bez rodzajnika ponieważ to nazwa własna - imię

a stąd wypływają dwa wnioski:
1. szeol nie może być nazwą niebytu, ponieważ co jest nazwane musi istnieć
2.Szeol to nie imię grobu bo byłoby to absurdalne
Gal 4:6 " A ponieważ jesteście synami, Bóg wysłał do naszych serc Ducha swego Syna, który woła: &#8222;Abba, Ojcze!"
http://zrodlaobjawienia.blogspot.com/

eksplorator

Post autor: eksplorator »

Lukian pisze: Szeol występuje bez rodzajnika ponieważ to nazwa własna - imię

a stąd wypływają dwa wnioski:
1. szeol nie może być nazwą niebytu, ponieważ co jest nazwane musi istnieć
2.Szeol to nie imię grobu bo byłoby to absurdalne
A grób może być nazwą 'niebytu'? Jest nazwany i na pewno nie kojarzy się z 'bytem'!

Jeżeli ktoś tłumaczy sobie wszystko filozofią, to można tak ciągnąć w nieskończoność i wymyślać coraz to nowe absurdy spychając na dalszy plan sedno sprawy. Apostoł Paweł podsumował takie filozoficzne wywody krótko: "Baczcie, aby kto was nie zagarnął w niewolę przez tę filozofię będącą czczym oszustwem, opartą na ludzkiej tylko tradycji, na żywiołach świata, a nie na Chrystusie" Kol 2;8 BT

Czasami dla udowodnienia swoich racji oponenci bronić będą nawet przecinka, aby tylko ich teorie można było jakoś wytłumaczyć ... i chociażby przedstawić dziesiątki innych dowodów a argumentacja logicznie je uzupełniała, zawsze będą w opozycji do nich. Ale to dobrze! To bardzo dobrze, ponieważ inni mogą sobie przez takie działania wyrobić własne zdanie!

EMET
Posty: 11282
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

Lukian pisze:
Długi wywód, niestety nie podałeś odpowiedzi

Szeol występuje bez rodzajnika ponieważ to nazwa własna - imię

a stąd wypływają dwa wnioski:
1. szeol nie może być nazwą niebytu, ponieważ co jest nazwane musi istnieć
2.Szeol to nie imię grobu bo byłoby to absurdalne
EMET:
Wprost &#8222;powaliłeś mnie na kolana&#8221; swoimi wnioskami&#8230; :-D

Skoro już tak akcentujesz kwestię <<użycie/nieużycie rodzajnika coś istotnego znaczy>> &#8211; względem tutaj 'Szeolu' &#8211; to ani się nie 'zająknąłeś', że jednak w grece NP mamy rodzajnik przy 'Hadesie'? Skoro to pojęcia tożsame w ujęciu tekstu Biblii [&#8222;Szeol&#8221;= &#8222;Hades&#8221;], to jaka konkluzja...? :aaa:

Jeśli rozumiesz [a nie wiem, czy rozumiesz?], co w języku Biblii oznacza termin &#8222;imię&#8221;, to powtórzę, iż hebr. < sz&#275;m >: &#8222;imię; nazwa; sława; reputacja; wspomnienie&#8221; - jak w 'Podręcznym Słowniku Briksa', Vocatio, str. 363, ed. 1999r.
Jeśli &#8222;imię&#8221; przyporządkowujesz jedynie aktywnym biologicznie tworom [czy jakimś innym 'egzystencjom'], że tak napiszę &#8211; to wszak i rzekom nadawano imiona, miastom nadawano imiona, pomnikom etc. Mamy też nazwę &#8222;pola&#8221; &#8211; vide: Dzieje Ap 1:19.
Jeśli pada określenie jakieś, miano jakieś i nazwa jakaś [&#8222;imię&#8221;], to niekoniecznie musi tyczyć, jak piszesz...

Skoro już w tym to temacie 'imienia', to może Ty, Userze, podasz &#8211; skoro wierzysz w osobowość Ducha Bożego &#8211; imię własne tegoż 'Ducha'?
Wielokrotnie pytanie było już zadawane na Forum, jednak konkretnej wypowiedzi nikt nie udzielił; nikt z wierzących w osobowość 'Ducha'.

To może akurat tyle, tym razem&#8230;

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Dusza”