Termin "nefesz" w Biblii Hebrajskiej

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

EMET
Posty: 11239
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Termin "nefesz" w Biblii Hebrajskiej

Post autor: EMET »

EMET:
Wg morfologii terminu < nefesz > mamy w tekście BH 757 miejsc występowania w różnym zapisie wg odmian gramatycznych.
Od owego "nefesz" mamy w Przekładach często [nie zawsze] 'duszę'.

W tym post podam miejsca z Tory, czyli Pięcioksięgu.
Mamy --
Rodzaju 1:20, 21, 24, 30; 2:7, 19; 9:4, 5[2x], 10, 12, 15, 16; 12:5, 13; 14:21; 17:14; 19:17, 19, 20; 23:8; 27:4, 19, 25, 31; 32:31; 34:3, 8; 35:18; 36:6; 37:21; 42:21; 44:30[2x]; 46:15, 18, 22, 25, 26[2x], 27[2x]; 49:6; Wyjścia 1:5[2x]; 4:19; 12:4, 15, 16, 19; 15:9; 16:16; 21:23[2x], 30; 23:9; 30:12, 15, 16; 31:14; Kapłańska 2:1; 4:2, 27; 5:1, 2, 4, 15, 17, 21; 7:18, 20[2x], 21[2x], 25, 27[2x]; 11:10, 43, 46[2x]; 16:29, 31; 17:10, 11[3x], 12, 14[3x], 15; 18:29; 19:8, 28; 20:6[2x], 25; 21:1, 11; 22:3, 4, 6, 11; 23:27, 29, 30[2x], 32; 24:17, 18[3x]; 26:11, 15, 16, 30, 43; 27:2; Liczb 5:2, 6; 6:6, 11; 9:6, 7, 10, 13; 11:6; 15:27, 28, 30[2x], 31; 17:3; 19:11, 13[2x], 18, 20, 22; 21:4, 5; 23:10; 29:7; 30:3, 5[2x], 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14; 31:19, 28, 35[2x], 40[2x], 46, 50; 35:11, 15, 30[2x], 31; Powtórzonego Prawa 4:9, 15, 29; 6:5; 10:12, 22; 11:13, 18; 12:15, 20[2x], 21, 23[2x]; 13:4, 7; 14:26[2x]; 18:6; 19:6, 11, 21[2x]; 21:14; 22:26; 23:25; 24:6, 7, 15, 16; 26:16; 27:25; 28:65; 30:2, 6, 10.
Wśród tych tekstów mamy takie, gdzie "nefesz" oznacza [w odmianach gramatycznych]: 'człowieka, 'duszę', zwierzę, krew, życie'; mamy formy, iż 'dusza może ulec zgładzie'.
Przekład NŚ konsekwentnie oddaje per "dusza" .

Niebawem podam miejsca z innych części BH.


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

kwant
Posty: 1196
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:51

Post autor: kwant »

W Rodz.2:7 translator w Biblii Tysiąclecia przetłumaczył wyraz "nefesz" na "istotę żywą". Aby ukryć przed czytelnikami, że w tym miejscu jest określenie, które należałoby po polsku przetłumaczyć na bezpośrednie znaczenie "dusza", bo tak w wielu innych miejscach Biblii zrobiono, przy tej okazji wyjawił, jakie znaczenie ma hebrajskie - nefesz, a polskie - dusza. Z tego też powodu w Rodz.1:20,21 zwierzęta, jako istoty żywe, też po hebrajsku zostały nazwane "nefesz". Co więc z tego wynika? Że szacunek do Bożego Słowa wręcz wymaga, by zawsze tę informację uwzględniać przy jakichkolwiek wątpliwościach z rozwikłaniem sensu, w jakim użyto w dalszych wypowiedziach biblijnych wyraz "nefesz". Nie pomijając znaczenia tak odnoszącego się do żywych ludzi, jak i zwierząt. Dodawanie jakichś nowych interpretacji tego znaczenia, by wyeliminować zwierzęta z kręgu "nefesz", to wyraźna manipulacja przy pierwotnej prawdzie Bożego Słowa. Rozważanie Dobrej Nowiny i pozostawienie znaczenia greckiego wyrazu "psyche" w sensie hebrajskiego "nefesz", jaki miał ów wyraz pierwotnie, czyni ewangelię bardziej zrozumiałą i pozbawia sprzeczności. Już choćby sprzeczności tak podstawowych, jak ta, że śmierć w żaden sposób nie uśmierca, bo umarły nadal żyje. Tym sposobem ostrzeżenie Boże, że ludzie, grzesząc, umrą śmiercią, czyni się kłamstwem, a szatańskie, że to nieprawda, iż umrą, sugeruje prawdopodobnym (Rodz.3:3,4). Przy okazji taka interpretacja duszy, że jest nieśmiertelna, czyni Pana Jezusa oszczercą, kiedy zarzuca Diabłu, że ten jest zabójcą i kłamcą (Jana 8:44).
7 Powstanie bowiem naród przeciw narodowi i królestwo przeciw królestwu, będą też niedobory żywności i trzęsienia ziemi w jednym miejscu po drugim.
8 Wszystko to jest początkiem dręczących boleści.
Mat.24:7,8; NW

EMET
Posty: 11239
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

EMET:
Kontynuuję zapodawanie miejsc występowania z owym terminem "nefesz" w Biblii Hebrajskiej. Dzisiaj teksty: od Księgi Jozuego do Księgi Hioba [włącznie].

Jozuego [z hebr.: Jehoszua] 2:13, 14; 9:24; 10:28, 30, 32, 35, 37[2x] 39; 11:11; 20:3, 9; 22:5; 23:11, 14; Sędziów [z hebr.: Sędziowie] 5:18, 21; 9:17; 10:16; 12:3; 16:16, 30; 18:25[3x]; Rut [z hebr.: Ruth] 4:15; 1 Samuela [z hebr.: Szemuel - I] 1:10, 15, 26; 2:16, 33, 35; 17:55; 18:1[3x], 3; 19:5, 11; 20:1, 3, 4, 17; 22:2, 22, 23[2x]; 23:15, 20; 24:12; 25:26, 29[3x]; 26:21, 24[2x]; 28:9, 21; 30:6; 2 Samuela [z hebr.: Szemuel - II] 1:9; 3:21; 4:8, 9; 5:8; 11:11; 14:7, 14, 19; 16:11; 17:8; 18:13[2x]; 19:6[4x]; 23:17; 1 Królów [z hebr.: Królowie - I] 1:12[2x], 29; 2:4, 23; 3:11; 8:48; 11:37; 17:21, 22; 19:2[2x], 10, 14; 20:31, 32, 39[2x], 42[2x]; 2 Królów [z hebr.: Królowie - II] 1:13[2x], 14; 2:2, 4, 6; 4:27, 30; 7:7; 9:15; 10:24[2x]; 12:5; 23:3, 25; 1 Kronik [z hebr.: Wydarzenia Dni - I] 5:21; 11:19; 22:19; 28:9; 2 Kronik [z hebr.: Wydarzenia Dni - II] 1:11; 6:38; 15:12; 34:31; Estery [z hebr.: Ester] 4:13; 7:3, 7; 8:11; 9:16, 31; Hioba [z hebr.: Ijjow] 2:4, 6; 3:20; 6:7, 11; 7:11, 15; 9:21; 10:1[2x]; 11:20; 12:10; 13:14; 14:22; 16:4[2x]; 18:4; 19:2; 21:25; 23:13; 24:12; 27:2, 8; 30:16, 25; 31:30, 39; 32:2; 33:18, 20, 22, 28[2x], 30; 36:14; 41:13.

Ciąg dalszy nastąpi...


Zapodał --

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

EMET
Posty: 11239
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

EMET:
Kontynuacja wykazu miejsc występowania hebr "nefesz" od Księgi Psalmów do Księgi Pieśń nad pieśniami [włącznie] - w tekście Biblii Hebrajskiej --

Psalmy [hebr.: < tehillim > = "Wychwalania"] 3:3; 6:4, 5; 7:3, 6; 10:3; 11:1, 5; 13:3; 16:10; 17:9, 13; 19:8; 22:21, 30; 23:3; 24:4; 25:1, 13, 20; 26:9; 27:12; 30:4; 31:8, 10, 14; 33:19, 20; 34:3, 23; 35:3, 4, 7, 9, 12, 13, 17, 25; 38:13; 40:15; 41:3, 5; 42:2, 3, 5, 6, 7, 12; 43:5; 44:26; 49:9, 16, 19; 54:5, 6; 55:19; 56:7, 14; 57:2, 5, 7; 59:4; 62:2, 6; 63:2, 6, 9, 10; 66:9, 16; 69:2, 11, 19; 70:3; 71:10, 13, 23; 72:13, 14; 74:19; 77:3; 78:18, 50; 84:3; 86:2, 4[2x], 13, 14; 88:4, 15; 89:49; 94:17, 19, 21; 97:10; 103:1, 2, 22; 104:1, 35; 105:18, 22; 106:15; 107:5, 9[2x], 18, 26; 109:20, 31; 116:4, 7; 119:20, 25, 28, 81, 109, 129, 167, 175; 120:2, 6; 121:7; 123:4; 124:4, 5, 7; 130:5, 6; 131:2[2x]; 138:3; 139:14; 141:8; 142:5, 8; 143:3, 6, 8, 11; 146:1; Przysłów [z hebr.: Sentencje] 1:18, 19; 2:10; 3:22; 6:16, 26, 30, 32; 7:23; 8:36; 10:3; 11:17, 25, 30; 12:10; 13:2, 3, 4[2], 8, 19, 25; 14:10, 25; 15:32; 16:17, 24, 26; 18:7; 19:2, 8, 15, 16, 18; 20:2; 21:10, 23; 22:5, 23, 25; 23:2, 7, 14; 24:12, 14; 25:13, 25; 27:7[2x], 9; 28:17, 25; 29:10, 17, 24; 31:6; Koheleta [z hebr.: Zgromadzający] 2:24; 4:8; 6:2, 3, 7, 9; 7:28; Pieśń nad pieśniami [z hebr.: Pieśń tych pieśni] 1:7; 3:1, 2, 3, 4; 5:6; 6:12.

Uwaga: w przypadku Przekładu NŚ należy zastosować inną numerację wersetów przy Psalmach [bywa, niekiedy, przesunięcie nawet o dwa wersety], o ile nagłówek ma na to wpływ [o czym pisałem w innym post].


Ciąg dalszy nastąpi...

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

and
Posty: 748
Rejestracja: 26 maja 2006, 22:43
Lokalizacja: Toruń

Post autor: and »

Już choćby sprzeczności tak podstawowych, jak ta, że śmierć w żaden sposób nie uśmierca, bo umarły nadal żyje.
nie widzisz jakie absurdy piszesz.
Koh 5:5 Bo żyjący są świadomi tego, że umrą, lecz umarli nie są świadomi niczego
Koh 12:7 Wtedy proch wraca do ziemi, tak jak był, duch zaś wraca do prawdziwego Boga, który go dał
gdzie jest napisane, że umarły żyje i kto tak twierdzi?
Po śmierci ciało idzie do ziemi a dusza wraca do Boga.

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

and pisze:gdzie jest napisane, że umarły żyje i kto tak twierdzi?
1 Sm 2,7-20 chociażby...
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

EMET
Posty: 11239
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

EMET:
Podaję teraz wykaz miejsc występowania "nefesz" od Księgi Izajasza do Księgi Zachariasza [włącznie] ---

Izajasza [z hebr.: Jesza(e)ja] 1:14; 3:9, 20; 5:14; 10:18; 15:4; 19:10; 26:8, 9; 29:8[2x]; 32:6; 38:15, 17; 42:1; 43:4; 44:20; 46:2; 47:14; 49:7; 51:23; 53:10,11; 55:2, 3; 56:11; 58:3, 5, 10[2x], 11; 61:10; 66:3; Jeremiasza [z hebr.: Jirmeja] 2:24[2x], 34; 3:11; 4:10, 19, 30, 31; 5:9, 29; 6:8, 16; 9:8; 11:21; 12:7; 13:17; 14:19; 15:1, 9; 17:21; 18:20; 19:7, 9; 20:13; 21:7, 9; 22:25, 27; 26:19; 31:12, 14, 25[2x]; 32:41; 34:16, 20, 21; 37:9; 38:2, 16[2x], 17, 20; 39:18; 40:14, 15; 42:20; 43:6; 44:7, 14, 30[2x]; 45:5; 46:26; 48:6; 49:37; 50:19; 51:6, 14, 45; 52:29, 30[2x]; Lamentacje /ew.: Narzekania/ [z hebr.: "Ach, jakże!"] 1:11, 16, 19; 2:12, 19; 3:17, 20, 24, 25, 51, 58; 5:9; Ezechiela [z hebr.: Jechezqel] 3:19, 21; 4:14; 7:19; 13:18[3x], 19[2x], 20[3x]; 14:14, 20; 16:5, 27; 17:17; 18:4[4x], 20, 27; 22:25, 27; 23:17, 18[2x], 22, 28; 24:21, 25; 25:6, 15; 27:13, 31; 32:10; 33:5, 6, 9; 36:5; 47:9; Ozeasza [z hebr.: Hoszea] 4:8; 9:4; Amosa 2:14, 15; 6:8; Jonasza [z hebr.: Jona] 1:14; 2:6, 8; 4:3, 8; Micheasza [z hebr.: Micha] 6:7; 7:1, 3; Habakuka [z hebr.: Chawaqquq] 2:4, 5, 10; Aggeusza [z hebr.: Chaggaj] 2:13; Zachariasza [z hebr.: Zecharja] 11:8[2x].
Koniec zapodań z tekstu Biblii Hebrajskiej.
Uwaga: zwracam uwagę, że mogą niekiedy wystąpić różnice w numeracji wersetów; dotyczy nie tylko Przekładu NŚ. Wykaz podałem na podstawie numeracji wersetów zastosowanej w BHS.

Niebawem zapodam miejsca występowania greckiego "psyche" w tekście greckim Ksiąg Nowego Przymierza.


Zapodał --

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

and
Posty: 748
Rejestracja: 26 maja 2006, 22:43
Lokalizacja: Toruń

Post autor: and »

Yarpen Zirgin pisze:
and pisze:gdzie jest napisane, że umarły żyje i kto tak twierdzi?
1 Sm 2,7-20 chociażby...
 7 Jehowa to Ten, który zubaża, i Ten, który wzbogaca, Ten, który poniża, i Ten, który wywyższa,  8 Ten, który z prochu podnosi maluczkiego; z dołu popiołów dźwiga biedaka &#8212; by ich posadzić z dostojnikami; i daje im w posiadanie tron chwały. Bo do Jehowy należą podpory ziemi i na nich umieszcza żyzną krainę.  9 Strzeże stóp tych, którzy są wobec niego lojalni; niegodziwcy zaś są zmuszeni do milczenia w ciemności, bo nie dzięki mocy człowiek zyskuje przewagę. 10 Co się tyczy Jehowy, przerażą się ci, którzy wiodą z nim spór; przeciwko nim zagrzmi w niebiosach. Jehowa będzie sądził krańce ziemi, aby udzielić siły swemu królowi, aby wywyższyć róg swego pomazańca&#8221;. 11 Potem Elkana poszedł do Ramy do swego domu; chłopiec zaś został sługą Jehowy przed obliczem kapłana Helego. 12 A synowie Helego byli nicponiami; nie uznawali Jehowy. 13 Jeśli chodzi o to, co zgodnie z prawem przysługiwało od ludu kapłanom, ilekroć ktoś składał ofiarę, przychodził sługa kapłana z trójzębnymi widełkami w ręce, gdy akurat gotowało się mięso, 14 i wsadzał je do misy lub garnka z dwoma uchwytami, lub kotła, lub garnka z jednym uchwytem. Cokolwiek widełki wydobyły, kapłan brał dla siebie. Tak czynili w Szilo wszystkim Izraelitom, którzy tam przychodzili. 15 A zanim zdołali zamienić tłuszcz w dym, przychodził sługa kapłana i mówił do człowieka składającego ofiarę: &#8222;Daj no mięso na pieczeń dla kapłana, żeby nie otrzymał od ciebie mięsa gotowanego, tylko surowe&#8221;. 16 Kiedy ów człowiek mówił do niego: &#8222;Niechże najpierw zamienią tłuszcz w dym. Potem bierz sobie, czego zapragnie twa dusza&#8221;, tamten mówił: &#8222;Nie, lecz masz dać teraz; a jeśli nie, będę musiał to zabrać siłą!&#8221; 17 I grzech tych sług był bardzo wielki przed obliczem Jehowy; bo mężowie ci lekceważąco traktowali dar ofiarny Jehowy.
18 A Samuel usługiwał przed Jehową i będąc chłopcem, miał na sobie lniany efod. 19 Jego matka robiła dla niego mały płaszcz bez rękawów i przynosiła mu go co roku, gdy przychodziła z mężem składać doroczną ofiarę. 20 Heli zaś błogosławił Elkanę oraz jego żonę, mówiąc: &#8222;Oby Jehowa dał ci potomstwo z tej żony w zamian za użyczonego &#8212; za tego, którego użyczono Jehowie&#8221;. I poszli do swojej miejscowości.
widzę, że ciebie nie można poważnie traktować.

kwant
Posty: 1196
Rejestracja: 15 lis 2008, 7:51

Post autor: kwant »

and pisze:widzę, że ciebie nie można poważnie traktować.
Gdybyś znał bardziej Yarpena Z, poszukałbyś trochę w 1 Księdze Samuela i natrafiłbyś na to co chciał pokazać w 28 rozdziale. Po prostu nie dopisała mu się przy dwójce, ósemka.
Z mojej strony mogę napisać, że to żaden argument, bo radzenie się mediów spirytystycznych było w Izraelu zabronione Prawem Mojżeszowym (Powt.Pr.18:11). Jak mówi werset 12, było to obrzydliwością i miało znamiona zdrady. Na czyją rzecz ta zdrada? Oczywiście demonów, czyli upadłych aniołów, którzy stanęli po stronie Diabła w konflikcie, jaki ten wywołał wypowiedzią wobec Ewy podczas kuszenia. Takim udawaniem zjawy Samuela usiłowały Saula do końca sprowadzić na manowce fałszu i mieć satysfakcję z upadku pomazańca Jehowy Boga.
and pisze:nie widzisz jakie absurdy piszesz.
Twierdzenie, że w człowieku jest dusza nieśmiertelna, która pozostała bezgrzeszna, lub odpowiada za popełnione grzechy, bo po wyjściu z ciała idzie do nieba, czyśćca, czy piekła i tam, gdzie przebywa przeżywa rozkosz, lub cierpi, to chyba zaprzeczenie Bożej zapowiedzi, że ludzie grzesząc, będą umierać: "Dusza, która grzeszy, ta umrze." Oczywiście dusza, jako żyjący człowiek z krwi i kości. Ponieważ wszyscy umierają, wszyscy grzeszą. Taki wyrok Boży powoduje, że śmierć wszystkich zmarłych uśmierca śmiercią i nie ma mowy o życiu bezpośrednio po życiu, jakichś tunelach ze światełkiem na końcu, czy patrzenie na swoje matrwe ciało.
7 Powstanie bowiem naród przeciw narodowi i królestwo przeciw królestwu, będą też niedobory żywności i trzęsienia ziemi w jednym miejscu po drugim.
8 Wszystko to jest początkiem dręczących boleści.
Mat.24:7,8; NW

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

and pisze:
Yarpen Zirgin pisze:
and pisze:gdzie jest napisane, że umarły żyje i kto tak twierdzi?
1 Sm 2,7-20 chociażby...
widzę, że ciebie nie można poważnie traktować.
Natomiast ja widzę, że nie dopuszczasz myśli, że ktoś mógł się pomylić. Prawidłowe namiary to 1 Sm 28,7-20.
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

kwant pisze:Takim udawaniem zjawy Samuela usiłowały Saula do końca sprowadzić na manowce fałszu i mieć satysfakcję z upadku pomazańca Jehowy Boga.
Kwant, jak widzę opinia narratora 1 księgi Samuela, na temat tego z kim rozmawiał Saul, dla Ciebie nic nie znaczy.
Szkoda.
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

Awatar użytkownika
Petroniusz
Posty: 2946
Rejestracja: 28 maja 2006, 13:01

Post autor: Petroniusz »

kwant pisze:
Z mojej strony mogę napisać, że to żaden argument, bo radzenie się mediów spirytystycznych było w Izraelu zabronione Prawem Mojżeszowym (Powt.Pr.18:11).
No ale nie ma biblijnego zakazu argumentowania niebiblijnej nauki seansami spirytystycznymi, wiec Yarpenowi nie przeszkadza powolywac sie na te wizje.
Petroniusz Arbiter

EMET
Posty: 11239
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

Petroniusz pisze:
kwant pisze:
Z mojej strony mogę napisać, że to żaden argument, bo radzenie się mediów spirytystycznych było w Izraelu zabronione Prawem Mojżeszowym (Powt.Pr.18:11).
No ale nie ma biblijnego zakazu argumentowania niebiblijnej nauki seansami spirytystycznymi, wiec Yarpenowi nie przeszkadza powolywac sie na te wizje.

EMET:
Ciekawe u YZ jest to, że dla swojej potrzeby zaakcentuje i 'narratora' i to, że pisze iż 'Samuel się odezwał' [w. 15]. Ba, nawet bodajże jakieś 'ankiety' rozpisuje.

Jakoś podobnych 'ankiet' nie pisze i akcentów nie stawia w przypadku 'duszy w ujęciu biblijnym'.
A mógłby wszak napisać taką oto 'ankietę' z pytaniem: "czy według Biblii dusza jest śmiertelna?".

Cały czas piszę, iż: cały tekst Biblii ma poświadczać nasze jakieś wierzenie, nie posiłkowanie się tekstami 'interpretowanymi', co do których mamy wszak różne szkoły interpretacyjne, nawet u tych, którzy, jak YZ, wierzą w 'nieśmiertelność duszy' i 'egzystencję po śmierci'.

Gdzie Mu pasuje, to YZ mocno akcentuje: ' przecież pisze: "Samuel" '; ' przecież pisze; "Pan mój i Bóg mój" '; ' przecież pisze: "Słowo było Bogiem" ' i inne tp.
Jednak trudno uzasadniać wierzenia w oparciu o pojedyncze teksty pasujące do wykładni, pomijanie zaś wielu innych kłócących się z wyznawaną przez nas doktryną; choćby taką, iż: wg Biblii dusza jest jednak śmiertelna.


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
Yarpen Zirgin
Posty: 15699
Rejestracja: 22 maja 2006, 10:16
Kontakt:

Post autor: Yarpen Zirgin »

EMET pisze:Jakoś podobnych 'ankiet' nie pisze i akcentów nie stawia w przypadku 'duszy w ujęciu biblijnym'.
A mógłby wszak napisać taką oto 'ankietę' z pytaniem: "czy według Biblii dusza jest śmiertelna?".
Ktoś Ci broni zrobić taką ankietę? Ja robię te, które akurat mam ochotę stworzyć, a nie te, które ty byś chciał zobaczyć.
Udowadnia się winę, a nie niewinność.

Aha... Nie licz na moją odpowiedź na złośliwości, szyderstwa i próby zmiany tematu.

EMET
Posty: 11239
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

Yarpen Zirgin pisze:
EMET pisze:Jakoś podobnych 'ankiet' nie pisze i akcentów nie stawia w przypadku 'duszy w ujęciu biblijnym'.
A mógłby wszak napisać taką oto 'ankietę' z pytaniem: "czy według Biblii dusza jest śmiertelna?".
Ktoś Ci broni zrobić taką ankietę? Ja robię te, które akurat mam ochotę stworzyć, a nie te, które ty byś chciał zobaczyć.

EMET:
Akurat niekoniecznie specjalnie za zobaczeniem jakiejś tam 'ankiety' ze strony YZ, jeśli już.
W ogóle nie pisuję żadnych ankiet, bo nie traktuję takowych poważnie.

Wolę czytywać czyjeś konstruktywne post/y/, aniżeli spoglądać na "stosowne" układanie pytań do jakichkolwiek 'ankiet'.
Piszę "stosowne", bowiem owe 'pytania' wywołują u mnie często uśmiech politowania, co najmniej taki odruch, nie mówiąc o...

Ale: jak mawiają: każdego sprawa, jakie 'ankiety' przedkłada i jakie 'pytania' w owych 'ankietach' stawia...

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Dusza”