"narody będą musiały poznać"

Dyskusje o Bogu i jego imionach

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

EMET
Posty: 11239
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

EMET:
Najpierw tekst translacji wg Łukasza 11:3:
„2 Powiedział więc do nich:
— Gdy będziecie się modlili, mówcie:
— Ojcze!
Święć się imię Twoje,
przyjdź królestwo Twoje.
” [str. 220, dz. cyt.].
przekł. ks. Feliks Gryglewicz; układ tekstu, jak w 'Opracowaniu' [więcej szczegółów – poniżej...↓].

Teraz fragment komentarza egzegetycznego: dotyczący kwestii 'uświęcania imienia' –
„Dwie prośby Modlitwy Pańskiej następujące po inwokacji mówią o świętości imienia Boga i o przyjściu królestwa Bożego. Imię Boże to nic innego jak tylko sam Bóg, który się ludziom objawił. Przypomina ono Jego majestat, władzę i wszechmoc, a samo ono wzbudza obawę, szacunek, nawet kult. Wzywanie Bożego imienia jest wzywaniem Boga na świadka zapewnień w przysiędze, prośbą, by On udzielił pomocy w sytuacji trudnej i beznadziejnej. Jedno z przykazań Dekalogu zabrania nadużyć w tej dziedzinie: nie powinno to prowadzić do zabobonnej obawy przed wymawianiem Bożego imienia, jak cechowała Żydów: oni przez to nawet zapomnieli, jak się Boże imię wymawia. Nas pierwsza prośba Modlitwy Pańskiej i drugie przykazanie Boże raczej powinny zachęcić do starań, byśmy wszystkie czyny spełniali ku większej chwale Bożej.
Do istoty Boga należy świętość. W wizji Izajasza proroka mowa jest o Bogu trzykroć świętym (Iz 6, 3), a Najświętsza Maryja Panna stwierdza, że święte jest imię Boże (Łk 1, 49). Do tej świętości nic dodać nie można, można jednak sprawić, żeby wszyscy ludzie czcili prawdziwego Boga, by wśród ludzi imię Boże uznawane było za święte. W mesjańskich czasach sam Bóg miał uświęcić swoje „imię, które zbezczeszczone jest pośród ludzi” (Ez 36, 23). Zapowiedź ta jest dla nas o tyle ważna, że wspomina Bożą inicjatywę: Bóg sam rozpocznie i przeprowadzi to, co się mieści w pojęciu uświęcenia Jego imienia.
Spełnienie się tej przepowiedni miało miejsce w osobie Jezusa Chrystusa; Bóg Go zesłał, a On przez swoją straszną mękę i krzyżową śmierć odkupił ludzi z grzechów. Był to podstawowy element uświęcenia Bożego imienia wśród ludzi. Jezus nadto objawił imię Boże ludziom (J 17, 6). Ta inicjatywa i ten początek realizacji uświęcenia Bożego imienia wymaga teraz dalszej współpracy ludzi. Jakkolwiek bowiem Bóg sam uświęci swoje imię, to jednak przeprowadzi to przez ludzi i przy ich staraniach, przy tym zachowywanie Bożych przykazań wysuwa się na pierwsze miejsce, a obok tego dobre uczynki, ludzie bowiem obok nas stojący przyglądając się naszym „dobrym uczynkom będą chwalili Ojca, który jest w niebie” (Mt 5, 16). Jezus również uwielbił swojego Ojca wypełniając to dzieło, które Mu zlecił (J 17, 4). Tak rozumiane uświęcanie Bożego imienia ma przed sobą perspektywy bardzo dalekie, eschatologiczne.
” – str. 220 i 221, dz. cyt.
Zapodano z: EWANGELIA WEDŁUG ŚW. ŁUKASZA // WSTĘP - PRZEKŁAD Z ORYGINAŁU - KOMENTARZ // Opracował ks. Feliks Gryglewicz // PALLOTTINUM 1974 / Poznań-Warszawa / Wyd. I / Tom III, cześć 3 // KUL

Polecam też - dla przypomnienia - z tejże samej pozycji biblisty Gryglewicza' w innym moim post --
http://biblia.webd.pl/forum/viewtopic.p ... ght=#20063

Stephanos, ps. EMET
Ostatnio zmieniony 01 cze 2016, 17:14 przez EMET, łącznie zmieniany 1 raz.
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
Krystian
Posty: 5082
Rejestracja: 17 gru 2011, 15:31

Post autor: Krystian »

tropiciel pisze:Krystian

Nie zgadzam się z tobą. Bóg zabronił spożywania krwi - 3 Moj. 17 : 10. Natomiast Dzieje Ap. 15 : 29 mówią o wstrzymywaniu się od krwi - co również obejmuje transfuzję
.

____________________________________
http://biblia-odchwaszczona.webnode.com
Dzieje Apostolskie mówią, aby nie spożywać krwi.
Czy dla Ciebie jest tak trudne rozróżnić krew do spożywania a dawania jej dożylnie?
To są zupełnie inne sprawy.
Administratorka jako osoba znająca się z racji wykształcenia wyraziła swoje zdanie.
Jednak wy to macie w d..pie i dalej piszecie farmazony.

Zdajesz sobie sprawę, że nawet jak wykropkujesz wulgaryzm to dalej on będzie wulgaryzmem?
Ostatnio zmieniony 01 cze 2016, 22:04 przez Krystian, łącznie zmieniany 1 raz.
Kłamstwo CK:
"Co najważniejsze, czasopismo to umacnia zaufanie do danej przez Stwórcę obietnicy, że zanim przeminie to pokolenie pamiętające wydarzenia z roku 1914, nastanie nowy świat, w którym zapanuje pokój i bezpieczeństwo" ( Przebudźcie się 8 stycznia 1991 nr 1 )

Awatar użytkownika
Bobo
Posty: 16709
Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12

Post autor: Bobo »

Krystian pisze:Dzieje Apostolskie mówią, aby nie spożywać krwi.
Nie. Dzieje precyzyjniej mówiąc, stwierdzają:

"powstrzymywać się od krwi"

To obejmuje coś więcej niż tylko spożywanie.
Jednak wy to macie w d..pie
Wiedział co powiedział :roll:
Co ci z tego, że ktoś uważa inaczej? Satysfakcję zjadasz na śniadanie? Żyjesz z tego?
Oszołomstwu mówię NIE!

Awatar użytkownika
tropiciel
Posty: 4957
Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39

Post autor: tropiciel »

Krystian
Dzieje Apostolskie mówią, aby nie spożywać krwi.
Czy dla Ciebie jest tak trudne rozróżnić krew do spożywania a dawania jej dożylnie?
To są zupełnie inne sprawy.
Administratorka jako osoba znająca się z racji wykształcenia wyraziła swoje zdanie.
Jednak wy to macie w d..pie i dalej piszecie farmazony.
Sorry, ale farmazony to Ty w tym wypadku wypisujesz ! Dz. Ap. 15 : 29 mówią o wstrzymywaniu się od krwi, bo takie jest znaczenie greckiego czasownik a&#7936;&#960;&#941;&#967;&#969;. Można sprawdzić w Słowniku Grecko-Polskim pod red. Zofii Abramowiczówny.

A tu podaję link do ewangelicznego przekładu interlinearnego
:

http://biblia.oblubienica.eu/interlinea ... 5/verse/29

Tak też to tłumaczy przekład interlinearny Vocatio. Czasownik a&#7936;&#960;&#941;&#967;&#969; - powstrzymywać się ma szerszy zakres znaczeniowy niż grecki czasownik &#966;&#940;&#947;&#969; ( spożywać, jeść ) - lub &#7952;&#963;&#952;&#943;&#969; ( spożywać, konsumować ). Obie formy występują w Septuagincie ( LXX ) w 3 Moj. 17 : 14.

_____________________________________
_
http://biblia-odchwaszczona.webnode.com

Awatar użytkownika
ShadowLady86
Posty: 4435
Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11

Post autor: ShadowLady86 »

A czy jak mamy napisane, żeby powstrzymywać się od krwi, to mamy sobie spuścić od razu krew z żył? Bo jak od każdej krwi, to może także od swojej? Myślę że szybko populacja ludzka by wyginęła. Nie popadajcie w absurdy.

Nakazy w Dziejach należy interpretować w świetle Księgi Kapłańskiej (rozdziały 17 i 18). Tam zostały dane zasady dla przybyszów (cudzoziemców), którzy chcą przebywać pomiędzy Izraelitami. A tam stoi wyraźnie, że nie mogli oni spożywać pokarmów ofiarowanych innym bogom niż Bóg JHWH (Kpł 17: 8-9), spożywać krwi (Kpł 17: 12:-14) oraz zwierząt uduszonych (Kpł 17: 15-16). Rozdział 18 mówi natomiast o związkach kazirodczych, które są nierządem.

Chrześcijanie pogańskiego pochodzenia byli takimi "przybyszami", którzy dołączyli do Judeochrześcijan i Żydów, przestrzegających Prawa Mojżeszowego. Tym samym Jakub dał im nakazy, jakie obowiązywały właśnie takich przybyszów. Nie musieli przestrzegać oni całego Prawa, ale tego "co konieczne". Jeśli chodzi o krew, zawsze jest mowa o spożyciu.
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]

Awatar użytkownika
Bobo
Posty: 16709
Rejestracja: 03 mar 2007, 17:12

Post autor: Bobo »

Bez przesady. Absurdy są takie jak sama wyraziłaś, czyli:
ShadowLady86 pisze: mamy sobie spuścić od razu krew z żył?
Nakazy w Dziejach należy interpretować w świetle Księgi Kapłańskiej (rozdziały 17 i 18).
Należy? To znaczy sprecyzuj: czyja to interpretacja i dlaczego tak należy?
Oszołomstwu mówię NIE!

Awatar użytkownika
ShadowLady86
Posty: 4435
Rejestracja: 14 sty 2012, 10:11

Post autor: ShadowLady86 »

Nie zastanawiało Cię, dlaczego spośród całego PM akurat te polecenie zostały dane Chrześcijanom? Otóż dlatego, że te zasady PM musieli respektować przybysze, które chcieli żyć wśród Izraelitów. Nie całe PM, tylko te 3 zasady pokarmowe. Sobór Jerozolimski dodał jeszcze zasadę nieuprawiania nierządu, omówioną rozdział dalej w księdze kapłańskiej. Nie ma wątpliwości, że trzy pierwsze zasady dotyczą jedzenia, ponieważ mamy ST i wiemy, jak podchodzono do tych kwestii.

Spuszczenie sobie krwi jest dla Ciebie absurdem. To dobrze. Już rozumiesz, czemu "powstrzymywanie się od krwi" nie można rozumieć inaczej niż sensie spożycia. Inaczej musiałabyś się powstrzymać od swojej krwi również. Bo dlaczego nie? Wszak powstrzymywanie się do powstrzymywanie.
1.Ludzie są głupi: niemal we wszystko uwierzą, bo chcą, żeby to była prawda, lub dlatego, że się obawiają, iż może to być prawda.
2.Najlepsze intencje mogą spowodować największe szkody.
3.Uczucia rządzą rozumem.
4.W przebaczeniu tkwi magia, która uzdrawia. W przebaczeniu, które dajesz, a zwłaszcza w tym, które uzyskujesz.
5.Zważaj na to, co ludzie czynią, a nie tylko na ich słowa, bo czyny zdradzą kłamstwo.
6.Możesz się podporządkować wyłącznie władzy rozumu. [...]



[center]Administrator tego forum przy pracy![/center]

EMET
Posty: 11239
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

Bobo pisze:
Krystian pisze:Dzieje Apostolskie mówią, aby nie spożywać krwi.
Nie. Dzieje precyzyjniej mówiąc, stwierdzają:

"powstrzymywać się od krwi"

To obejmuje coś więcej niż tylko spożywanie.
Jednak wy to macie w d..pie
Wiedział co powiedział :roll:
Co ci z tego, że ktoś uważa inaczej? Satysfakcję zjadasz na śniadanie? Żyjesz z tego?
EMET:
Jak wiemy, jeśli chodzi o substancje, że tak napiszę, >>w stanie ciekłym<< - jak np. &#8222;woda&#8221; i &#8222;wino&#8221; - to w Biblii mamy - co do 'owych' wprowadzania do organizmu - użyte terminy adekwatne takie, których się, po prostu, spodziewamy, mianowicie: &#8222;pić; picie&#8221; i w odmianach gramatycznych. Raczej nie spodziewamy się przeczytać: &#8222;spożył /ew. jadł/ wodę-wino&#8221;, co bardziej: &#8222;pił /ew. wlewał do ust/ wodę-wino&#8221;.
W tym jednak, co dotyczy &#8222;krwi&#8221;, mamy zarówno terminy 'konsumpcyjne' /'spożywcze'/, jak i takie, które jawnie oznaczają &#8222;picie&#8221;.

W przypadku wypowiedzi zakazu/ów/ z Dz Ap 15:20, 29 oraz Dz Ap 21:25: nie zdecydowano się na tego typu określenia, lecz użyto dwóch innych greckich - znacznie szersze w względem pola znaczeniowego - wyrażeń greckich, mianowicie &#8594; (1) co się tyczy tekstu z Dz Ap 15:20, 29 &#8211; mamy na bazie rdzennego wyraż. greckiego &#7936;&#960;&#8051;&#967;&#969; &#8211; < apech&#333; > [na bazie /owego/ rdzennego, mamy: 19 miejsc w grece NP oraz 42 miejsca w tekście LXX]; (2) natomiast, co ciekawe, w Dz Ap 21:25 &#8211; mamy na bazie rdzennego wyraż. greckiego &#966;&#965;&#955;&#8049;&#963;&#963;&#969; - < fylass&#333; > [na bazie /owego/ rdzennego, mamy 31 miejsc w grece NP oraz 466 miejsc w tekście LXX]. W przypadku oddań w <<LXX>>, powinniśmy, rzecz jasna, uwzględniać głównie obszar znaczeń leksykalnych oraz przejawiać ostrożność, jeśli chodzi o dokładność relacji względem zapisu z 'BH' [czy jest dokładna odpowiedniość w oddaniu translacyjnym, po prostu!].

Na tym tutaj Forum: pomieściłem post poświęcony użyciu tychże dwóch [2] terminów greckich - w miejscach greki NP.
Istnieje też możliwość zapodania - tutaj - pełnych pól znaczeniowych OBYDWU wyrażeń GRECKICH, czyli: (1) &#7936;&#960;&#8051;&#967;&#969; &#8211; < apech&#333; >; (2) &#966;&#965;&#955;&#8049;&#963;&#963;&#969; &#8211; < fylass&#333; >&#8230;

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

EMET
Posty: 11239
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

Bobo pisze:Bez przesady. Absurdy są takie jak sama wyraziłaś, czyli:
ShadowLady86 pisze: mamy sobie spuścić od razu krew z żył?
Nakazy w Dziejach należy interpretować w świetle Księgi Kapłańskiej (rozdziały 17 i 18).
Należy? To znaczy sprecyzuj: czyja to interpretacja i dlaczego tak należy?
EMET:
Jak słusznie zauważyłeś, 'Bobo', duże znaczenie ma wnioskowanie... INTERPRETACYJNE. ;-)

Mamy - taką oto - opinię pomieszczoną w 'Opracowaniu' dotyczącym Ks. Kapłańskiej -- w wielotomowej 'Edycji Św. Pawła'... Cytuję jedno charakterystyczne zdanie; tylko to jedno [1] zdanie - w tym akapicie - mówi o motywacji Świadków Jehowy; zdaniem komentatora &#8594; taka Owych-ŚJ motywacja, jakoby[?]&#8230;
&#8222;Świadkowie Jehowy odrzucają transfuzję krwi, powołując się na dosłowną wykładnię Kpł 17 (Gerstenberger, 243n).&#8221; &#8211; strona 259, dz, cyt.

Gwoli: Podaję z wykazu w 'Bibliografii' [str. 443, dz. cyt.] szczegóły dotyczące 'Gerstenberger/a/' --
&#8222;Gerstenberger E., Das dritte Buch Mose: Leviticus, Göttingen 1993 (Leviticus, A Commentary, tł. D. W. Scott, Louisville 1996].".
Podaję dane o pozycji: NOWY KOMENTARZ BIBLIJNY / STARY TESTAMENT // ks. Antoni Tronina // KSIĘGA KAPŁAŃSKA // Tom III /// &#169; Edycja Świętego Pawła, 2006.

Jak jednak wiadomo, Społeczność ŚJ, o ile już, bardziej motywuje się 'zakazem' pomieszczonym w Ks. Dzieje Apostolskie [15:20, 29; 21:25], niż tym, co sugeruje komentator, j.w.

Dlatego też niecierpliwie czekam na wydanie Tomu poświęconego translacji i egzegezie Ks. Dzieje Apostolskie: w ramach wielotomowej Edycji Św.P. :aaa:

Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
karol210
Posty: 904
Rejestracja: 05 lut 2016, 8:53

Post autor: karol210 »

Tropicielu:
Oddalbys życie za bliźniego?
Tak samo i jedno <<krew >> życie >>oddał byś krew za bliźniego?

Awatar użytkownika
tropiciel
Posty: 4957
Rejestracja: 11 kwie 2013, 17:39

Post autor: tropiciel »

KOREKTA :

w poprzednim wpisie było :
Dz. Ap. 15 : 29 mówią o wstrzymywaniu się od krwi, bo takie jest znaczenie greckiego czasownik a&#7936;&#960;&#941;&#967;&#969;
Powinno być :
Dz. Ap. 15 : 29 mówią o wstrzymywaniu się od krwi, bo takie jest znaczenie greckiego czasownik &#7936;&#960;&#941;&#967;&#969;

w poprzednim wpisie było :
Czasownik a&#7936;&#960;&#941;&#967;&#969; - powstrzymywać się ma szerszy zakres znaczeniowy niż grecki czasownik &#966;&#940;&#947;&#969; ( spożywać, jeść ) - lub &#7952;&#963;&#952;&#943;&#969; ( spożywać, konsumować )
powinno być :
Czasownik &#7936;&#960;&#941;&#967;&#969; - powstrzymywać się ma szerszy zakres znaczeniowy niż grecki czasownik &#966;&#940;&#947;&#969; ( spożywać, jeść ) - lub &#7952;&#963;&#952;&#943;&#969; ( spożywać, konsumować ).

Jest to błąd powstały wskutek przeoczenia przy przepisywaniu. Przepraszam wszystkich.

Dodam, że :

Czasownik &#7936;&#960;&#941;&#967;&#969; - ( gr. apech&#333; ) występujący w Dz.Ap. 15 : 20, 29 znaczy wstrzymywać się

Czasownik &#966;&#965;&#955;&#940;&#963;&#963;&#969; - ( gr. fylass&#333;) występujący w Dz.Ap. 21 : 25 znaczy - strzec, wystrzegać się.


______________________________________

http://biblia-odchwaszczona.webnode.com

ODPOWIEDZ

Wróć do „Imię Boże”