Parmenides pisze:EMET pisze:EMET:
Jest objaśnienie np. w Edycji TORY Pardes Lauder, Tom Dewarim.
Potem zapodam.
Oczekując z wielką niecierpliwością (wciąż czekam) na Twoje objaśnienia (z Pardes Lauder mam tylko Bereszit), grzebałem trochę w sieci, i to co znalazłem ciekawego przeniosłem do nowego tematu w "Ogólnie o Bilblii", co by nam się nie oberwało za offtop.
EMET:
Najpierw tekst translacji w Edycji Pardes Lauder: "4 Słuchaj, Jisraelu - Adonaj jest naszym Bogiem, Adonaj jest Jeden [- i ucz się, żebyś poznał, w jaki sposób jest Jedyny]." - strona 86, dz. cyt.
Fragment komentarza do
6:4 --
"
Jeden - Według masoreckiej tradycji litera dalet, której wartość liczbowa wynosi cztery, jest napisana w tym słowie w zwoju Tory jako większa niż litery obok. Ma nas to pouczyć, że Jisrael musi przyjąć na siebie jarzmo Bożego królestwa, które trwa w niebie i na ziemi i rozciąga się w cztery strony świata (Baal haturim). Inne wyjaśnienie: litera dalet jest większa, żeby nie została odczytana omyłkowo jako resz (litery te są do siebie podobne). Natomiast w wersecie Szemot 34:14: "Nie będziesz składał pokłonów bogom innych ludów" litera resz jest zapisana jako większa, żeby nie odczytać jej jako dalet. Litera dalet stoi na końcu słowa echad ʹjedenʹ, a słowo acher, którego zapis różni się tylko literą resz na końcu, oznacza ʹinnegoʹ, ʹobcegoʹ. (Baal haturim) Właściwy sposób wymawiania słowa Echad podczas odmawiania Szema jest: EchaaaD (przedłużając „a” i akcentując „d”).
[...] Litery ajin w wyrazie szema oraz dalet w słowie echad są w zwoju Tory większe od pozostałych. Czytane razem tworzą słowo ed ʹświadekʹ, oznaczające, że odmawiając Szema Żyd daje świadectwo jedności Boga. (Rokeach; Kol bo)" -- strona 83, dz. cyt.
TORA PARDES LUDER KSIĘGA PIĄTA DEWARIM
דברים
Redakcja i tłumaczenie rabin Sacha Pecaric, Kraków 2006
Uwaga: [...] - skrót ode mnie, E.
Dla
lepszego zobrazowania, podaję teksty - wymienione w komentarzu - tak jak w 'Biblii Hebrajskiej';
na czerwono oznaczam notację większą czcionką ---
Szemot [czyli: Wyjścia; Exodus] 34:14
כִּי לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לְאֵל אַחֵר כִּי יְהוָה קַנָּא שְׁמוֹ אֵל קַנָּא הוּא׃
czyli: כִּי לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לְאֵל אַחֵ
ר כִּי יְהוָה קַנָּא שְׁמוֹ אֵל קַנָּא הוּא׃
Dewarim 6:4
שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָד ׃
czyli: שְׁמַ
ע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָ
ד ׃
Oto wygląd owych
liter hebrajskich --
< daleth > --
ד
< resz > --
ר
< ‛ajin > --
ע
Stephanos, ps. EMET