Gołębica
Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy
- Anowi
- Posty: 10038
- Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
- Lokalizacja: Bóg wie
Gołębica
Lk 3:22 Br "a Duch Święty, w postaci cielesnej niby gołębica, zstąpił na Niego. Z nieba zaś słychać było głos: Tyś jest moim najmilszym synem, w Tobie mam upodobanie."
Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.
-
- Posty: 576
- Rejestracja: 14 maja 2009, 11:51
- Kontakt:
Re: Gołębica
Zarówno w ewangelii Mat 3.16 jak i Dz. Ap 2.3 mamy użyty przysłówek ὡσεὶ - (jak gdyby, jakby) który przeczy temu by ów Duch przybrał postać gołebia czy języków ognia. Autor jedynie przypisuje Duchowi wygląd podobny do gołębicy czy tez języków ognia.Anowi pisze:Lk 3:22 Br "a Duch Święty, w postaci cielesnej niby gołębica, zstąpił na Niego. Z nieba zaś słychać było głos: Tyś jest moim najmilszym synem, w Tobie mam upodobanie."
Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
- Anowi
- Posty: 10038
- Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
- Lokalizacja: Bóg wie
-
- Posty: 582
- Rejestracja: 31 mar 2010, 11:17
- Lokalizacja: Podhale
- Kontakt:
...jak sam ewangelista nie wiedział co to jest i my tak na prawdę nie dowiemy się co to było na prawdę,pytanie, spekulacja wszelka będzie troszkę na wyrost;Anowi pisze:Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
NIBY pierwszy człon wyrazów złożonych nadający im odcień pozorności, udawania, podobieństwa w tym przypadku do zstąpienia gołębicy, jak zstępuje gołąb z powietrza na np.ziemię,podobnie, powoli i spokojnie?
Jan 1.32,,Jan dał takie świadectwo: Ujrzałem Ducha, który zstępował z nieba jak gołębica i spoczął na Nim...,,
...JAKspójnik wprowadzający wyrażenie porównawcze,np. Rzucało łodzią jak łupiną orzecha
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Re: Gołębica
realista pisze:Zarówno w ewangelii Mat 3.16 jak i Dz. Ap 2.3 mamy użyty przysłówek ὡσεὶ - (jak gdyby, jakby) który przeczy temu by ów Duch przybrał postać gołebia czy języków ognia. Autor jedynie przypisuje Duchowi wygląd podobny do gołębicy czy tez języków ognia.Anowi pisze:Lk 3:22 Br "a Duch Święty, w postaci cielesnej niby gołębica, zstąpił na Niego. Z nieba zaś słychać było głos: Tyś jest moim najmilszym synem, w Tobie mam upodobanie."
Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
EMET:
Biorąc pod uwagę - jako tekst wyjściowy - wg Mateusza 3:16[b, c], mamy takie np. oddania:
"i oto otworzyły się niebiosa, i ujrzał Ducha Bożego, który zstąpił w postaci gołębicy i spoczął na nim." - BW.
"I oto otwarte_zostały [mu] — niebiosa i zobaczył — Ducha — Boga schodzącego jakby [po grecku: < hosei >] gołąb przychodzącego na niego." - Interlinia Vocatio.
Co do terminu greckiego < hosei >, to mamy miejsca użycia w grece "NT" ---
wg Mateusza 3:16; 9:36; 14:21; 28:3, 4; wg Marka 1:10; 6:44; 9:26; wg Łukasza 1:56; 3:22, 23; 9:14[2x], 28; 22:41, 44, 59; 23:14; 24:11; wg Jana 1:32; 4:6; 6:10; 19:14, 39; Dzieje Ap 1:15; 2:3, 41; 4:4; 5:36; 6:15; 9:18; 10:3; 19:7, 34; do Rzymian 6:13; do Hebrajczyków 1:12; 11:12; Objawienie dane Janowi 1:14; 13:3.
Można przeczytać te miejsca i zdanie sobie samemu wyrobić; czy bardziej skłonić się do opcji BW czy Interlinii, np.
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
-
- Posty: 11282
- Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31
Płaskowicki Rys pisze:Właśnie dlatego napisałem swój post ,że myślę podobnie do ciebie Emet
wszelkie manifestacje są raczej symbolami wobec nas niż fizyczną - materialną rzeczywistością - jak mniemam
pozdrawiam
EMET:
W wg Łukasza 3:22a mamy oddanie: "i (zeszedł) — Duch — Święty cielesnym wyglądem jak gołąb [po grecku: < somatiko eidei hos peristeran >] na niego," - Int. Voc. [podkreśl. moje, E.]
NŚ: "z kształtu cielesnego podobny do gołębia".
Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.
Re: Gołębica
Zwierzęta symbolizują w Biblii osoby, a więc Jan widział osobę Ducha Świętego! Spójrzmy na to wydarzenie, bowiem podczas chrztu Jezusa objawiła i ukazała się cała Trójca Święta:Anowi pisze:Lk 3:22 Br "a Duch Święty, w postaci cielesnej niby gołębica, zstąpił na Niego. Z nieba zaś słychać było głos: Tyś jest moim najmilszym synem, w Tobie mam upodobanie."
Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
Mt 3:16-17 Bw „A gdy Jezus został ochrzczony, wnet wystąpił z wody, i oto otworzyły się niebiosa, i ujrzał Ducha Bożego, który zstąpił w postaci gołębicy i spoczął na nim.(17) I oto rozległ się głos z nieba: Ten jest Syn mój umiłowany, którego sobie upodobałem.”
Łatwo zauważyć występujące w sprawozdaniu wszystkie trzy elementy Trójcy Świętej:
1) głos z nieba to Bóg Ojciec, który mówi: To jest Syn mój
2) Jezus to Syn Boży, który przyszedł się ochrzcić
3) Duch Święty ukazuje się w postaci gołębicy.
Zauważmy, że jest to bardzo ciekawy werset również z tego względu, że Duch Święty zamanifestował tam swą obecność w "postaci gołębicy". Zauważmy, że jest to szczegół, który zawierają wszystkie cztery ewangelie (Mt 3:16; Mk 1:10; Lk 3:22; J 1:32). Chociaż gołębica jak wiemy nie jest osobą ale na pewno jest istotą a nie mocą, siłą czy wpływem. A zatem i również Duch Święty nie jest nieosobową mocą ale przynajmniej istotą żywą.
Okazuje się jednak, że w Pismie Świętym bardzo często pod symbolami zwierząt występują osoby. Nie trzeba daleko szukać a już w księdze Rodzaju wąż ukryty był pod postacią szatana diabła. Idąc dalej nietrudno nam rozpoznać ludzi pod symbolami psów (Pwt 23:19; Sdz 7:5; Iz 56:10-11; Mt 7:6; 2 P 2:22; Obj 22:15), wieprzów czy świń (Mt 7:6; 2 P 2:22). Analogicznie łatwo zauważyć, że również i prorok Izajasz pod symbolami zwierząt widzi ludzi, którzy w przyszłości będą ze sobą zgodni, nawet gdyby wcześniej byli wobec siebie agresywni (Iz 35:9; 65:21-25). Nie mówi on przecież o zjawiskach dosłownych wśród zwierząt ale o symbolicznych w dziedzinie duchowej. Czyż tak trudno domysleć się, że Jezus jest przedstawiany u niego jako lew (Lew z pokolenia Judy) i baranek (Baranek Boży), co dla rabinów stanowiło zagadkę. Zagadka ta miała znaleźć rozwiązanie w osobie Mesjasza, a nie w zwierzętach.
Jezus postępuje podobnie nazywając ludzi wilkami czy owcami (Mt 7:15, 10:16; J 21:15-17), wężami (Mt 10:16, 23:33), gołębiami (Mt 10:16), lwami (Obj 5:5, 9:8) czy psami (Mt 7:6) itp. Także apostoł Paweł wypowiedzi o zwierzętach odnosił do ludzi (1Kor 9:9-10; Ps 91:13). Tak właśnie rozumiano kwestię zwierząt w pierwotnym Kościele.
Jak wspominalem wyżej Jezus też został przyrównany np. do baranka (Obj.14:1), Lwa z plemienia Judy (Obj.5:5) czy kokoszki (Łuk.13:34). Skoro zaś Duch jest w postaci cielesnej to na pewno nie może być wiatrem czy też ‘czynną siłą Bożą’ podobną do prądu. Jak wynika z przytoczonych porównań również jest konkretną osobą.
Podsumowując: Zwierzęta symbolizują w Biblii osoby!
diabeł - wąż (Rdz 3:1; 2 Kor 11:3; Obj 12:9)
ludzie
psy - Pwt 23:19; Sdz 7:5; Iz 56:10-11; Mt 7:6; 2 P 2:22; Obj 22:15
świnie - Mt 7:6; 2 P 2:22
zwierzęta - Iz 35:9; 65:21-25; 1Kor 9:9-10
owce - Mt 7:15; 10:16; J 21:15-17
kozły - Mt 25:32-33;
wilki - Mt 7:15; 10:16;
węże - Mt 10:16, 23:33;
gołębie - Mt 10:16
lwy - Obj 5:5, 9:8
ryby - Mat 4:19; Mar 1:17
Syn Boży
baranek (Off 14:1)
lew (z pokolenia Judy) - Obj 5:5
kokoszka (Lk 13:34)
aniołowie - orzeł (por. Obj 8:13 z 14:4)
Duch Święty - gołębica (Mt 3:16; Mk 1:10; Lk 3:22; J 1:32)
A zatem Duch Święty jest również konkretną osobą! Osobą szczególną, bo wieczną (Hbr 9:14), występującą po wielokroć obok wiecznych osób: Ojca i Syna (Mt 28:19; 1Kor 12:4-6; 2Kor 13:13; Ef 4:4-6; 1P1:2; Judy 20-21).
Jak to nie! Każdy z apostołów zwracał uwagę na każdą z osób Trójcy Świętej!expander1V pisze:Czemu w Listach apostołowie nie zwracają uwagi na ducha świętego
Pan Jezus:
mt 28:19 bw (19) Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego,
Apostoł Paweł (w każdym swoim liście):
1kor 12:4-6 bw (4) A różne są dary łaski, lecz Duch ten sam. (5) I różne są posługi, lecz Pan ten sam. (6) I różne są sposoby działania, lecz ten sam Bóg, który sprawia wszystko we wszystkich.
2kor 13:13 bw (13) Łaska Pana Jezusa Chrystusa i miłość Boga, i społeczność Ducha Świętego niech będzie z wami wszystkimi.
ef 4:4-6 bw (4) jedno ciało i jeden Duch, jak też powołani jesteście do jednej nadziei, która należy do waszego powołania; (5) jeden Pan, jedna wiara, jeden chrzest; (6) jeden Bóg i Ojciec wszystkich, który jest ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich.
Apostoł Piotr:
1p 1:2 bw (2) według powziętego z góry postanowienia Boga, Ojca, poświęconych przez Ducha ku posłuszeństwu i pokropieniu krwią Jezusa Chrystusa: Łaska i pokój niech się wam rozmnożą.
Apostoł Jan:
1J 3:23-25 bw (23) A to jest przykazanie jego, abyśmy wierzyli w imię Syna jego, Jezusa Chrystusa, i miłowali się wzajemnie, jak nam przykazał. (24) A kto przestrzega przykazań jego, mieszka w Bogu, a Bóg w nim, i po tym Duchu, którego nam dał, poznajemy, że w nas mieszka.
Apostoł Juda:
judy 1:20-21 bw (20) Ale wy, umiłowani, budujcie siebie samych w oparciu o najświętszą wiarę waszą, módlcie się w Duchu Świętym, (21) zachowajcie siebie samych w miłości Bożej, oczekując miłosierdzia Pana naszego Jezusa Chrystusa, ku życiu wiecznemu.
Istnieje w Biblia około 300 takich wersetów. Oto ich lista:
Mt 3:16n., 4:1-7, 10:18nn., 12:18, 12:28, 22:43n., 28:19; Mk 1:9nn., 12:36; Łk 1:31-35, 1:41-45, 2:26nn., 3:21n., 4:18n., 10:21, 11:9, 13, 24:49; J 1:31nn., 3:2, 5, 3:34n., 4:24n., 4:23, 14:16, 14:26, 15:26, 16:13nn., 20:21n.; Dz 1:1-4, 1:5nn., 2:17, 22, 2:33, 2:38n., 4:8nn., 5:31n., 6:10n., 14, 7:48-52, 7:55, 8:15n., 21, 8:27nn., 32, 10:38, 10:46nn., 11:15nn., 15:8-11, 16:6n., 10, 20:21n., 20:23n., 20:28, 21:11, 13n., 28:23nn.; Rz 1:1-4, 5:5n., 8:1nn., 8:9nn., 8:14n., 8:16n., 8:27nn., 9:1-4, 14:17nn., 15:16, 15:12n., 15:17nn., 15:30; 1Kor 2:13-16, 3:11, 16n., 6:11, 6:19n., 7:39n., 12:4nn., 12:12n., 18; 2Kor 1:21n., 3:3n., 5:5n., 6:1-6, 13:13, 3:14-17, 4:13n.; Ga 3:1n., 5, 3:11-14, 4:6, 6:1-7, 5:21-25; Ef 1:12nn., 1:17, 2:18, 2:21n., 3:2-5, 3:14-17, 4:3-6, 5:18nn., 4:30nn.; Flp 3:3; Kol 1:6nn.; 1Tes 1:3nn., 1:6nn., 4:1-8, 5:18n.; 2Tes 2:13; 1Tm 3:15n., 4:1-6; 2Tm 1:13-18, 1:7n.; Tt 3:4-6; Hbr 2:3n., 3:6n., 6:4-7, 9:14, 10:12-15, 10:29n.; 1P 1:2, 1:11-17, 1:21n. (BG), 3:18, 4:13-16; 2P 1:18-21; 1J 3:23n., 4:2nn., 4:13n., 5:4-6; Jud 20n.; Ap 1:4n., 2:1, 7, 2:28n., 3:1, 5n., 3:7, 12n., 3:21n., 5:6n., 14:12n., 22:1, 22:16nn..
Ludzie nie mogą zrozumieć, że pomimo nie istnienia w Biblii słowa Trójca Święta nauka o Niej wynika z w/w tekstów. Istnieją też setki wersetów, w których zestawiany jest Ojciec z Synem, Ojciec z Duchem lub Syn z Duchem.
Therapon - we fragmentach, które przedstawiłeś nie jest powiedziane, że duch jest częścią trójcy. Samo występowanie słowa duch, czy duch święty jeszcze niczego nie wnosi. Jeśli na tej podstawie uwierzyłeś, to bardzo Ci współczuję! A jeżeli takimi fragmentami się posługujesz, by przekonać innych, to mam już wyrobione zdanie, co do Twojej wiedzy biblijnej. Pozdrawiam!