Gołębica

Moderatorzy: kansyheniek, Bobo, booris, Junior Admin, Moderatorzy

Awatar użytkownika
Anowi
Posty: 10038
Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
Lokalizacja: Bóg wie

Gołębica

Post autor: Anowi »

Lk 3:22 Br "a Duch Święty, w postaci cielesnej niby gołębica, zstąpił na Niego. Z nieba zaś słychać było głos: Tyś jest moim najmilszym synem, w Tobie mam upodobanie."

Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.

Awatar użytkownika
Anowi
Posty: 10038
Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
Lokalizacja: Bóg wie

Post autor: Anowi »

Bo gdyby spoczął na nim duch kształtem przypominający lisa byłby Herodem
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.

realista
Posty: 576
Rejestracja: 14 maja 2009, 11:51
Kontakt:

Re: Gołębica

Post autor: realista »

Anowi pisze:Lk 3:22 Br "a Duch Święty, w postaci cielesnej niby gołębica, zstąpił na Niego. Z nieba zaś słychać było głos: Tyś jest moim najmilszym synem, w Tobie mam upodobanie."

Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
Zarówno w ewangelii Mat 3.16 jak i Dz. Ap 2.3 mamy użyty przysłówek ὡσεὶ - (jak gdyby, jakby) który przeczy temu by ów Duch przybrał postać gołebia czy języków ognia. Autor jedynie przypisuje Duchowi wygląd podobny do gołębicy czy tez języków ognia.

Awatar użytkownika
Anowi
Posty: 10038
Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
Lokalizacja: Bóg wie

Post autor: Anowi »

Te języki ognia może świadczą, że im wszystkim gorąco się zrobiło? Jak człowiekowi np, skacze ciśnienie, denerwuje się, wstydzi, wypije za dużo - to też się rumieni...
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.

sio
Posty: 582
Rejestracja: 31 mar 2010, 11:17
Lokalizacja: Podhale
Kontakt:

Post autor: sio »

Anowi pisze:Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
...jak sam ewangelista nie wiedział co to jest i my tak na prawdę nie dowiemy się co to było na prawdę,pytanie, spekulacja wszelka będzie troszkę na wyrost;

NIBY pierwszy człon wyrazów złożonych nadający im odcień pozorności, udawania, podobieństwa w tym przypadku do zstąpienia gołębicy, jak zstępuje gołąb z powietrza na np.ziemię,podobnie, powoli i spokojnie? ;-)

Jan 1.32,,Jan dał takie świadectwo: Ujrzałem Ducha, który zstępował z nieba jak gołębica i spoczął na Nim...,,

...JAKspójnik wprowadzający wyrażenie porównawcze,np. Rzucało łodzią jak łupiną orzecha ;-)

Płaskowicki Rys

Post autor: Płaskowicki Rys »

Zgadzam się to jak czyni różnicę
wskazuje na charakter a nie na rzeczywistego ptaka
przynajmniej moim zdaniem

EMET
Posty: 11282
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Re: Gołębica

Post autor: EMET »

realista pisze:
Anowi pisze:Lk 3:22 Br "a Duch Święty, w postaci cielesnej niby gołębica, zstąpił na Niego. Z nieba zaś słychać było głos: Tyś jest moim najmilszym synem, w Tobie mam upodobanie."

Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
Zarówno w ewangelii Mat 3.16 jak i Dz. Ap 2.3 mamy użyty przysłówek ὡσεὶ - (jak gdyby, jakby) który przeczy temu by ów Duch przybrał postać gołebia czy języków ognia. Autor jedynie przypisuje Duchowi wygląd podobny do gołębicy czy tez języków ognia.

EMET:
Biorąc pod uwagę - jako tekst wyjściowy - wg Mateusza 3:16[b, c], mamy takie np. oddania:
"i oto otworzyły się niebiosa, i ujrzał Ducha Bożego, który zstąpił w postaci gołębicy i spoczął na nim." - BW.
"I oto otwarte_zostały [mu] &#8212; niebiosa i zobaczył &#8212; Ducha &#8212; Boga schodzącego jakby [po grecku: < hosei >] gołąb przychodzącego na niego." - Interlinia Vocatio.

Co do terminu greckiego < hosei >, to mamy miejsca użycia w grece "NT" ---
wg Mateusza 3:16; 9:36; 14:21; 28:3, 4; wg Marka 1:10; 6:44; 9:26; wg Łukasza 1:56; 3:22, 23; 9:14[2x], 28; 22:41, 44, 59; 23:14; 24:11; wg Jana 1:32; 4:6; 6:10; 19:14, 39; Dzieje Ap 1:15; 2:3, 41; 4:4; 5:36; 6:15; 9:18; 10:3; 19:7, 34; do Rzymian 6:13; do Hebrajczyków 1:12; 11:12; Objawienie dane Janowi 1:14; 13:3.

Można przeczytać te miejsca i zdanie sobie samemu wyrobić; czy bardziej skłonić się do opcji BW czy Interlinii, np.


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Płaskowicki Rys

Post autor: Płaskowicki Rys »

Właśnie dlatego napisałem swój post ,że myślę podobnie do ciebie Emet
wszelkie manifestacje są raczej symbolami wobec nas niż fizyczną - materialną rzeczywistością - jak mniemam
pozdrawiam

EMET
Posty: 11282
Rejestracja: 04 wrz 2006, 17:31

Post autor: EMET »

Płaskowicki Rys pisze:Właśnie dlatego napisałem swój post ,że myślę podobnie do ciebie Emet
wszelkie manifestacje są raczej symbolami wobec nas niż fizyczną - materialną rzeczywistością - jak mniemam
pozdrawiam

EMET:
W wg Łukasza 3:22a mamy oddanie: "i (zeszedł) &#8212; Duch &#8212; Święty cielesnym wyglądem jak gołąb [po grecku: < somatiko eidei hos peristeran >] na niego," - Int. Voc. [podkreśl. moje, E.]
NŚ: "z kształtu cielesnego podobny do gołębia".


Stephanos, ps. EMET
„Wielu będzie biegać tu i tam [po hebrajsku: < jᵊszōṭᵊṭû >], i nastanie obfitość prawdziwej wiedzy” -- Daniela 12:4b; ‘PNŚ-2018’, Przypis.

Awatar użytkownika
Anowi
Posty: 10038
Rejestracja: 02 wrz 2007, 14:28
Lokalizacja: Bóg wie

Post autor: Anowi »

dobrze, że krowy nie latają :crazy:
nie jest bogaty ten, kto posiada wiele,
tylko ten, kto niewiele potrzebuje.

therapon

Re: Gołębica

Post autor: therapon »

Anowi pisze:Lk 3:22 Br "a Duch Święty, w postaci cielesnej niby gołębica, zstąpił na Niego. Z nieba zaś słychać było głos: Tyś jest moim najmilszym synem, w Tobie mam upodobanie."

Jan widział rzeczywistego ptaka, czy coś na kształt ze skrzydłami, a może to był symbol cech Ducha Świętego który spoczął na Jezusie?
Zwierzęta symbolizują w Biblii osoby, a więc Jan widział osobę Ducha Świętego! Spójrzmy na to wydarzenie, bowiem podczas chrztu Jezusa objawiła i ukazała się cała Trójca Święta:

Mt 3:16-17 Bw &#8222;A gdy Jezus został ochrzczony, wnet wystąpił z wody, i oto otworzyły się niebiosa, i ujrzał Ducha Bożego, który zstąpił w postaci gołębicy i spoczął na nim.(17) I oto rozległ się głos z nieba: Ten jest Syn mój umiłowany, którego sobie upodobałem.&#8221;

Łatwo zauważyć występujące w sprawozdaniu wszystkie trzy elementy Trójcy Świętej:

1) głos z nieba to Bóg Ojciec, który mówi: To jest Syn mój
2) Jezus to Syn Boży, który przyszedł się ochrzcić
3) Duch Święty ukazuje się w postaci gołębicy.


Zauważmy, że jest to bardzo ciekawy werset również z tego względu, że Duch Święty zamanifestował tam swą obecność w "postaci gołębicy". Zauważmy, że jest to szczegół, który zawierają wszystkie cztery ewangelie (Mt 3:16; Mk 1:10; Lk 3:22; J 1:32). Chociaż gołębica jak wiemy nie jest osobą ale na pewno jest istotą a nie mocą, siłą czy wpływem. A zatem i również Duch Święty nie jest nieosobową mocą ale przynajmniej istotą żywą.

Okazuje się jednak, że w Pismie Świętym bardzo często pod symbolami zwierząt występują osoby. Nie trzeba daleko szukać a już w księdze Rodzaju wąż ukryty był pod postacią szatana diabła. Idąc dalej nietrudno nam rozpoznać ludzi pod symbolami psów (Pwt 23:19; Sdz 7:5; Iz 56:10-11; Mt 7:6; 2 P 2:22; Obj 22:15), wieprzów czy świń (Mt 7:6; 2 P 2:22). Analogicznie łatwo zauważyć, że również i prorok Izajasz pod symbolami zwierząt widzi ludzi, którzy w przyszłości będą ze sobą zgodni, nawet gdyby wcześniej byli wobec siebie agresywni (Iz 35:9; 65:21-25). Nie mówi on przecież o zjawiskach dosłownych wśród zwierząt ale o symbolicznych w dziedzinie duchowej. Czyż tak trudno domysleć się, że Jezus jest przedstawiany u niego jako lew (Lew z pokolenia Judy) i baranek (Baranek Boży), co dla rabinów stanowiło zagadkę. Zagadka ta miała znaleźć rozwiązanie w osobie Mesjasza, a nie w zwierzętach.

Jezus postępuje podobnie nazywając ludzi wilkami czy owcami (Mt 7:15, 10:16; J 21:15-17), wężami (Mt 10:16, 23:33), gołębiami (Mt 10:16), lwami (Obj 5:5, 9:8) czy psami (Mt 7:6) itp. Także apostoł Paweł wypowiedzi o zwierzętach odnosił do ludzi (1Kor 9:9-10; Ps 91:13). Tak właśnie rozumiano kwestię zwierząt w pierwotnym Kościele.

Jak wspominalem wyżej Jezus też został przyrównany np. do baranka (Obj.14:1), Lwa z plemienia Judy (Obj.5:5) czy kokoszki (Łuk.13:34). Skoro zaś Duch jest w postaci cielesnej to na pewno nie może być wiatrem czy też &#8216;czynną siłą Bożą&#8217; podobną do prądu. Jak wynika z przytoczonych porównań również jest konkretną osobą.

Podsumowując: Zwierzęta symbolizują w Biblii osoby!

diabeł - wąż (Rdz 3:1; 2 Kor 11:3; Obj 12:9)


ludzie

psy - Pwt 23:19; Sdz 7:5; Iz 56:10-11; Mt 7:6; 2 P 2:22; Obj 22:15
świnie - Mt 7:6; 2 P 2:22
zwierzęta - Iz 35:9; 65:21-25; 1Kor 9:9-10
owce - Mt 7:15; 10:16; J 21:15-17
kozły - Mt 25:32-33;
wilki - Mt 7:15; 10:16;
węże - Mt 10:16, 23:33;
gołębie - Mt 10:16
lwy - Obj 5:5, 9:8
ryby - Mat 4:19; Mar 1:17


Syn Boży

baranek (Off 14:1)
lew (z pokolenia Judy) - Obj 5:5
kokoszka (Lk 13:34)


aniołowie - orzeł (por. Obj 8:13 z 14:4)


Duch Święty - gołębica (Mt 3:16; Mk 1:10; Lk 3:22; J 1:32)



A zatem Duch Święty jest również konkretną osobą! Osobą szczególną, bo wieczną (Hbr 9:14), występującą po wielokroć obok wiecznych osób: Ojca i Syna (Mt 28:19; 1Kor 12:4-6; 2Kor 13:13; Ef 4:4-6; 1P1:2; Judy 20-21).

din
Posty: 2284
Rejestracja: 17 kwie 2008, 22:42

Post autor: din »

Czemu w Listach apostołowie nie zwracają uwagi na ducha świętego
lecz na Boga i Syna Chrystusa ???

therapon

Post autor: therapon »

expander1V pisze:Czemu w Listach apostołowie nie zwracają uwagi na ducha świętego
Jak to nie! Każdy z apostołów zwracał uwagę na każdą z osób Trójcy Świętej!

Pan Jezus:

mt 28:19 bw (19) Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego,


Apostoł Paweł (w każdym swoim liście):

1kor 12:4-6 bw (4) A różne są dary łaski, lecz Duch ten sam. (5) I różne są posługi, lecz Pan ten sam. (6) I różne są sposoby działania, lecz ten sam Bóg, który sprawia wszystko we wszystkich.

2kor 13:13 bw (13) Łaska Pana Jezusa Chrystusa i miłość Boga, i społeczność Ducha Świętego niech będzie z wami wszystkimi.

ef 4:4-6 bw (4) jedno ciało i jeden Duch, jak też powołani jesteście do jednej nadziei, która należy do waszego powołania; (5) jeden Pan, jedna wiara, jeden chrzest; (6) jeden Bóg i Ojciec wszystkich, który jest ponad wszystkimi, przez wszystkich i we wszystkich.



Apostoł Piotr:

1p 1:2 bw (2) według powziętego z góry postanowienia Boga, Ojca, poświęconych przez Ducha ku posłuszeństwu i pokropieniu krwią Jezusa Chrystusa: Łaska i pokój niech się wam rozmnożą.


Apostoł Jan:

1J 3:23-25 bw (23) A to jest przykazanie jego, abyśmy wierzyli w imię Syna jego, Jezusa Chrystusa, i miłowali się wzajemnie, jak nam przykazał. (24) A kto przestrzega przykazań jego, mieszka w Bogu, a Bóg w nim, i po tym Duchu, którego nam dał, poznajemy, że w nas mieszka.


Apostoł Juda:

judy 1:20-21 bw (20) Ale wy, umiłowani, budujcie siebie samych w oparciu o najświętszą wiarę waszą, módlcie się w Duchu Świętym, (21) zachowajcie siebie samych w miłości Bożej, oczekując miłosierdzia Pana naszego Jezusa Chrystusa, ku życiu wiecznemu.

Istnieje w Biblia około 300 takich wersetów. Oto ich lista:

Mt 3:16n., 4:1-7, 10:18nn., 12:18, 12:28, 22:43n., 28:19; Mk 1:9nn., 12:36; Łk 1:31-35, 1:41-45, 2:26nn., 3:21n., 4:18n., 10:21, 11:9, 13, 24:49; J 1:31nn., 3:2, 5, 3:34n., 4:24n., 4:23, 14:16, 14:26, 15:26, 16:13nn., 20:21n.; Dz 1:1-4, 1:5nn., 2:17, 22, 2:33, 2:38n., 4:8nn., 5:31n., 6:10n., 14, 7:48-52, 7:55, 8:15n., 21, 8:27nn., 32, 10:38, 10:46nn., 11:15nn., 15:8-11, 16:6n., 10, 20:21n., 20:23n., 20:28, 21:11, 13n., 28:23nn.; Rz 1:1-4, 5:5n., 8:1nn., 8:9nn., 8:14n., 8:16n., 8:27nn., 9:1-4, 14:17nn., 15:16, 15:12n., 15:17nn., 15:30; 1Kor 2:13-16, 3:11, 16n., 6:11, 6:19n., 7:39n., 12:4nn., 12:12n., 18; 2Kor 1:21n., 3:3n., 5:5n., 6:1-6, 13:13, 3:14-17, 4:13n.; Ga 3:1n., 5, 3:11-14, 4:6, 6:1-7, 5:21-25; Ef 1:12nn., 1:17, 2:18, 2:21n., 3:2-5, 3:14-17, 4:3-6, 5:18nn., 4:30nn.; Flp 3:3; Kol 1:6nn.; 1Tes 1:3nn., 1:6nn., 4:1-8, 5:18n.; 2Tes 2:13; 1Tm 3:15n., 4:1-6; 2Tm 1:13-18, 1:7n.; Tt 3:4-6; Hbr 2:3n., 3:6n., 6:4-7, 9:14, 10:12-15, 10:29n.; 1P 1:2, 1:11-17, 1:21n. (BG), 3:18, 4:13-16; 2P 1:18-21; 1J 3:23n., 4:2nn., 4:13n., 5:4-6; Jud 20n.; Ap 1:4n., 2:1, 7, 2:28n., 3:1, 5n., 3:7, 12n., 3:21n., 5:6n., 14:12n., 22:1, 22:16nn..

Ludzie nie mogą zrozumieć, że pomimo nie istnienia w Biblii słowa Trójca Święta nauka o Niej wynika z w/w tekstów. Istnieją też setki wersetów, w których zestawiany jest Ojciec z Synem, Ojciec z Duchem lub Syn z Duchem.

din
Posty: 2284
Rejestracja: 17 kwie 2008, 22:42

Post autor: din »

Ale w korelacji gdy mówią o ojcu ,mówią też o synu... ale już bez ducha...

arnon

Post autor: arnon »

Therapon - we fragmentach, które przedstawiłeś nie jest powiedziane, że duch jest częścią trójcy. Samo występowanie słowa duch, czy duch święty jeszcze niczego nie wnosi. Jeśli na tej podstawie uwierzyłeś, to bardzo Ci współczuję! A jeżeli takimi fragmentami się posługujesz, by przekonać innych, to mam już wyrobione zdanie, co do Twojej wiedzy biblijnej. Pozdrawiam!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Duch Święty”